eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 غسل جنابت و جمعه از حائض 🔹سؤال : الف ( آیا فرد می تواند انجام دهد ؟ ب (غسلهای مستحبی مانند چطور ؟ 🔸جواب : الف) صحت غسل جنابت در حال محل اشکال است و بنابر احتیاط واجب باید پس از پاک شدن غسل جنابت کند ، اما پس از پاک شدن از حیض ، انجام غسل جنابت کافی است ، هر چند احتیاط مستحب آن است که هر دو را نیت کند . ب) می تواند در حال حیض غسل های مستحب را انجام دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ غسل جمعه برای حائض 📝 سوال : آیا زن حائض میتواند غسل جمعه به جا آورد ؟ 📖 جواب : 👈 امام ، رهبر ، مکارم ، بهجت ، صافی ، محفوظی : آری ، صحیح است . 👈 سیستانی : بنابر احتیاط واجب ، غسل جمعه از زن حائض صحیح نیست . 📚 امام ، مکارم ، العروه الوثقی ج1 فی احکام الحائض م 43 - استفتائات بهجت ج1 س810 - استفتائات کتبی از دفاتر صافی و محفوظی
✅ غسل جنابت در حال حیض 🌾 امام ، رهبر : مسئله : بنابر احتیاط واجب ، غسل جنابت در حال حیض صحیح نیست . 🌾 بهجت ، سیستانی ، صافی ، مکارم ، محفوظی : مسئله : غسل جنابت در این حال صحیح است و موجب پاک شدن از جنابت میشود . 📚 امام، العروه الوثقی ج1 احکام الحائض ، م43 - اجوبه الاستفتائات رهبر س175 - استفتائات بهجت ج1 س810 - استفتائات صافی ، سیستانی ، محفوظی ، استفتائات مکارم ، ج1س87 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ✅ پرسش و پاسخ 1⃣ پرسش : آیا می توان با غسل جمعه نماز خواند و وقتش از چه وقت شروع و تا چه وقت پایان می یابد ؟ و آیا اگر انجام نشده قضا دارد ؟ ⏮ پاسخ : بله ، با غسل جمعه می توانید نماز بخوانید و وقتش از اذان صبح تا غروب جمعه است . و کسی که غسل جمعه انجام نداده می تواند از غروب روز جمعه تا غروب روز شنبه به نیت قضا انجام دهد . و این غسل قضای جمعه کفایت از وضو نیز می کند . 2⃣ پرسش : شب شنبه (جمعه شب) غسل جمعه مشروعیت دارد و به چه نیت آن را انجام دهیم ؟ ⏮ پاسخ : بله ، مشروعیت دارد و تا غروب شنبه می توانید به نیت قضاء غسل جمعه آن را انجام دهید ، و کفایت از وضو می کند . 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
📝 پرسش : آیا با غسل های مستحبی می توان نماز خواند؟ و چه غسلهایی هستند که استحباب آنها ثابت شده است؟ 📖 پاسخ : غسلهای مستحب که کفایت از وضو می کنند عبارت‌اند از : 🍃 غسل جمعه 🍃 غسل شب ۱ و ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ و ۲۳ و ۲۴ ماه رمضان 🍃 غسل روز عید فطر و عید قربان 🍃 غسل روز ۸ و ۹ ذی حجه 🍃 غسل مس میتی که غسلش داده اند 🍃 غسل احرام 🍃 غسل دخول حرم مکه و دخول مکه 🍃 غسل زیارت خانه کعبه و دخول کعبه 🍃 غسل برای نحر و ذبح 🍃 غسل برای حلق 🍃 غسل داخل شدن حرم مدینه منوره و داخل شدن مدینه منوره 🍃 غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلی الله علیه و آله 🍃 غسل برای مباهله با خصم 🍃 غسل برای استخاره 🍃 غسل برای استسقاء 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
📝 پرسش : شب شنبه (جمعه شب) غسل جمعه مشروعیت دارد و به چه نیت آن را انجام دهیم؟ 📖 پاسخ : بله مشروعیت دارد و تا غروب شنبه می توانید به نیت قضاء غسل جمعه آن را انجام دهید، و کفایت از وضو می کند. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🔵 سوال : زنی که نذر کرده است همیشه غسل جمعه به جا آورد، می تواند در حالی که حیض است غسل جمعه کند حتی اگر وسط غسل از او خون خارج شود؟ 🔴 پاسخ : خیر ، بنا بر احتیاط صحیح نیست. ⚪️ استفتائات حضرت آیت الله شبیری زنجانی https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🔸غسل مستحبی برای حائض 📝 سوال : آیا زن حائض می‌تواند غسل مستحبی مانند غسل جمعه انجام دهد؟ 📖 جواب : مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
﷽؛ • آداب پاکیزگی در جمعه امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔹 «تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَ قَصُّ الشَّارِبِ وَ غَسْلُ الرَّأْسِ بِالْخِطْمِيِّ كُلَّ جُمُعَةٍ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق» 🔸 گرفتن ناخنها و کوتاه کردن سبیل و شستن سر با خطمی در هر جمعه سبب جلوگیری از فقر و افزایش روزی است. 📚 كافى، ج6، ص491، ح10 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ ✨دوست داشتنی ترین عبادت نزد خداوند در روز جمعه🔺 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 🔸نکاتی پیرامون نماز جماعت🔸 ⚜1⃣ مستحب است نمازهای واجب به خصوص نمازهای یومیه به جماعت خوانده شود . ⚜2⃣ شرکت در نماز جماعت برای هر کسی مستحب است به ویژه همسایه مسجد . ⚜3⃣ مستحب است انسان صبر کند که نماز را به جماعت بخواند . ⚜4⃣ نماز جماعت هر چند اول وقت خوانده نشود از نماز فرادای اول وقت بهتر است . ⚜5⃣ نماز جماعتی که مختصر خوانده میشود از نماز فرادایی که طول داده شود بهتر است . ⚜6⃣ سزاوار نیست انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک کند . ⚜7⃣ حاضر نشدن در نماز جماعت از روی بی اعتنایی به آن جایز نیست . ⚜8⃣ وقتی که جماعت برپا میشود مستحب است کسی که نماز را فرادا خوانده دوباره به جماعت بخواند . 📑 آدرس : آموزش فقه استاد عزیزم حاج آقا فلاح زاده ، صفحه ۲۰۰ و ۱۹۹ . 🌧☄کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی☄🌧 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi ❄️أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ❄️
﷽؛ 🌧 در نماز جماعت ، باید فردى عادل و متّقى و شایسته ، امام جماعت شود و دیگران به او اقتدا كنند . این شرط ، هم ملاك بودن تقوا و عدالت را بیان مى كند و هم تبعیت از پیشگامان در صلاح و پاكى را مى آموزد . نماز جماعت ، خداست و آن ، فرمان پروردگار است . 🌧 آنكه براى شركت در نماز جماعت ، از خانه بیرون مى رود ، یا در مسجد به انتظار برپایى نماز جماعت به سر مى برد ، در طول این مدّت پاداش پرداختن به نماز را مى گیرد . (كنزالعمال، ج8، حدیث22818) 🌧 در نماز جماعت ، جمعیّت هر چه بیشتر باشد ، ثوابش افزون تر است . در حدیث آمده است : " هر كه نماز جماعت را دوست بدارد ، خدا هم او را دوست مى دارد ". (مستدرك الوسائل، ج1، ص488) 📝 رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود : " صف هاى جماعت ، همچون صفوف فرشتگان در آسمان چهارم است ". (مستدرك، ج1، ص488) ☄کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی☄ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🔹پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله : " هر كه نماز جماعت را دوست بدارد ، خدا و فرشتگان او را دوست مى دارند ". (مستدرك الوسائل، ج1، ص488)
﷽؛ ☄نمازجماعت از مهمترین مستحبّات و از بزرگترین شعائر اسلامی است و در روایات ، فوق العاده روی آن تکیه شده است ، مخصوصاً برای همسایه مسجد یا کسی که صدای اذان مسجد را می شنود بیشتر سفارش شده و سزاوار است انسان تا می تواند نمازش را با جماعت بخواند . ☄در روایتی آمده است که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند هر رکعت آن ثواب 150 نماز دارد و اگر دو نفر اقتدا کند هر رکعت ثواب 600 نماز و هر قدر عدد نمازگزاران بیشتر شود ثواب نمازشان بیشتر خواهدشد و اگر عدد آنان از ده نفر بگذرد اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکّب و درختها قلم و ملائکه و انس و جن نویسنده شوند ، نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند . 📚 بحار الانوار ، جلد85 ، صفحه14 ، حدیث26 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
✅ نگاه کردن در جلسه خواستگاری 📝 سؤال : آیا در ، برای اطلاع و آگاهی پسر از خصوصیات ظاهری دختر ، جایز است به دختر و روسری کند ؟ 📖 جواب : اگر برای با آن دختر مانعی نیست و پسر در صورت پسندیدن ، قصد دارد با او ازدواج کند و احتمال می دهد با نگاه ، آگاهی بیشتری به دختر پیدا می کند و با نگاه نکند ، اشکال ندارد ؛ البته اگر یک نگاه ، کافی باشد ، تکرار نگاه جایز نیست .
﷽؛ ✅ بازارهای مالی دو دویی (باینری آپشن) 📝 معاملات و درآمد حاصل از آنها چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی : این معامله باطل است ولی تصرف در وجه دریافتی ، با فرض اینکه مالک پایگاه اینترنتی که پول را پرداخت می‌کند ، مسلمان یا کافر ذمّی نیست ، مانعی ندارد .
✅ استفاده از امکانات بیت المال 📝 سؤال : استفاده از #امکانات_بیت_المال از جمله شارژ موبایل با برق ادارۀ دولتی در محل کار یا غیر آن ، چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : #استفاده_شخصی از #بیت_المال جایز نیست ، البته استفاده کارمندان از امکانات بیت المال در ساعات رسمی کار به مقدار متعارفی که مورد ضرورت و نیاز است و شرایط کاری بیانگر اذن به کارمندان در این مقدار از استفاده است و همچنین استفاده از امکانات بیت المال با اذن کسی که از نظر شرعی و قانونی حق اذن دارد ، اشکال ندارد .
﷽؛ ✅ وضو و غسل با موی مصنوعی 📝 سؤال : کسی که موی مصنوعی گذاشته است ، آیا برای وضو مسح بر موی مصنوعی جایز است ؟ وظیفه او نسبت به غسل چیست ؟ 📖 جواب : موی مصنوعی اگر به صورت کلاه گیس باشد ، واجب است برای مسح برداشته شود ، ولی اگر موی مصنوعی بر پوست سرکاشته شده باشد و مانع رسیدن رطوبت مسح بر کف سر یا بُن موهای واقعی شخص باشد و برداشتن آن باعث عسر و حرج باشد ، مسح روی آن کافی است ، حکم غسل نیز همین است . ✅ شک در وجود مانع قبل از وضو 📝 سؤال : اگر قبل از وضو شک کند که مانعی در اعضای وضو وجود دارد یا نه ، چه وظیفه‌ای دارد ؟ 📖 جواب : چنانچه احتمال وجود مانع در نظر مردم به جا باشد - مثل آن که بعد از گِل‌کاری احتمال بدهد که گِل به دست او چسبیده - باید بررسی کند یا به قدری دست بمالد که اطمینان پیدا کند که اگر بوده بر طرف شده و آب به زیر آن می رسد . ✅ شک در تعداد تسبیحات اربعه 📝 سؤال : 1⃣ اگر در رکعت سوم یا چهارم شک کنیم که تسبیحات اربعه را دو بار گفته ایم یا سه بار وظیفه چیست ؟ 2⃣ در صورتی که در این مورد بسیار شک کنیم و حالت وسواس باشد چه وظیفه ای داریم ؟ 📖 جواب : 1⃣ می توانید یک مرتبه دیگر تسبیحات را بگویید . 2⃣ نباید به شک اعتنا کنید و باید بنا بگذارید بر این که تسبیحات اربعه سوم گفته شده است . ✅ خمس هدیه 📝 سؤال : مبلغی پول را در روزهای نزدیک به پایان سال خمسی به همسرم هدیه دادم ، آیا به این پول خمس تعلق می گرفته یا خیر ؟ 📖 جواب : اگر هدیه عرفاً مناسب شأن باشد – در نظر عقلا سفاهت و اسراف محسوب نشود - و بخشش صوری و به قصد فرار از خمس نباشد ، خمس ندارد . ✅ دوبار گفتن تسبیحات اربعه 📝 سؤال : در رکعت سوم و چهارم در نماز جماعت اگر قبل از آنکه ماموم سه بار تسبیحات اربعه را تمام کرده باشد ، امام به رکوع برود تکلیف ماموم چیست ؟ آیا می تواند در حالتی که ۲ بار تسبیحات اربعه را گفته همراه با امام به رکوع برود ؟ 📖 جواب : می تواند برای رسیدن به رکوع امام جماعت ، تسبیحات اربعه سوم را نگوید .  
✅ چگونگی اقتدا کردن در رکعت دوم 📝 پرسش : شخصی که در رکعت دوم به نماز جماعت برسد چگونه می تواند اقتدا کند ؟ 📖 پاسخ : اگر در رکعت دوم اقتدا کند قنوت و تشهد را با امام می خواند . ( بنابراحتیاط واجب در تشهد ، نیمه خیز بنشیند) بعد از تشهد امام برخیزد و حمد و سوره بخواند و اگر برای سوره وقت ندارد ، حمد را تمام کند و خود را به رکوع امام برساند . در رکعت دوم نماز خودش (رکعت سوم امام) بعد از دو سجده بنشیند و تشهد را بخواند و برخیزد و خود را به امام برساند . اگر برای سه بار تسبیحات ، وقت ندارد یک بار بگوید و خود را به رکوع امام برساند . در رکعت آخر امام ، احتیاطا نیمه خیز بنشیند (بنابراحتیاط مستحب تشهد را بخواند ولی سلام ندهد) و صبر کند تا امام سلام دهد و بعد از آن ، نماز را بصورت فرادی ادامه می دهد . ✅ حکم فراموش کردن تجافی 📝 پرسش : شخصی که وظیفه او تجافی است ولی آن را فراموش کند و در حالت قیام به خاطر آورد چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : اشکالی ندارد . ✅ گفتن سلام در حال تجافی 📝 پرسش : در تجافی اگر سلام را در حالت تجافى بعد از تشهّد عمداً و به قصد همراهى (البتّه بدون آگاهى) گفت ، چه وظیفه اى در قبال آن نمازها دارد ؟ 📖 پاسخ : نماز را اعاده کند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
✅ پخش صدای بلندگو در ایام عزاداری 📝 سؤال : از ساختمان #حسینیه صدای #قرائت_قرآن و #مجالس_حسینی بسیار بلند پخش می‌شود ، به ‌طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می‌شود واین امر منجر به سلب آسایش #همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند ، این عمل چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزء مستحبّات مؤکد می‌باشد ، ولی واجب است برگزارکنندگان #مراسم و عزاداران تا حد امکان از #اذیّت و ایجاد #مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند ؛ هرچند با کم‌ کردن #صدای_بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد .
﷽؛ " پیغمبر در روز مباهله با اینکه وعده نساءنا یعنی زنانمان را داده بودند ولی یک خانم آنهم حضرت زهرا را آوردند که به تنهایی ، آنچه خوبان همه داشتند او داشت ".
مباهله به چه معناست ؟ آیا در زمان حاضر نیز می‌شود با مخالفان اسلام مباهله کرد ؟ مباهله در لغت عرب به معنی درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است و برای اولین بار پیامبر آماده شد تا با سران مسیحی منطقه نجران به مباهله برخیزد و حتی دست حسن و حسین را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بیابان حاضر شد ، و منتظر آن گشت که سران مسیحی نجران از اسقف و کشیش برای مباهله حاضر شوند ولی آنان با مشاهده آیات صدق پیامبر عقب نشینی کردند و پرداخت جزیه را بر مباهله برگزیدند . این معجزه یعنی مباهله برای اثبات صدق دعوی در قلمرو و عقائد باقی و پایدار است و هم اکنون نیز این دعوت باقی است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد . آنان از هر فرقه و گروهی باشند اگر به خدا ایمان دارند ، در سرزمین دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفین بر علیه یکدیگر از خدا عذاب بطلبد ، آنگاه ببینند عذاب خدا فرود می آید یا نه و اگر فرود می آید کدام یک از دو طرف را طعمه خود قرار می‌دهد ؟ امام صادق (ع) به یاران خود همین دستور را میداد که مخالفان را به مباهله دعوت کنند یکی از یاران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت : من با مخالفان با آیه «وَاُولِی الأمْرِ مِنْکُمْ» نساء/59. بر فضیلت و پیشوائی شما استدلال می‌کنم آنان می‌گویند این آیه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتی با آیه «اِنَّما وَلِیُّکُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» مائده/55. بر امامت علی(ع) احتجاج می‌کنم می‌گویند : این آیه مربوط به افراد با ایمان است نه شخص خاصی و هر موقع با آیه «اِلّا المَوَدَّةَ فِی القُرْبی» شوری/23. استدلال میکنم ، مخالفان می‌گویند : این آیه مربوط به تمام بستگان پیامبر است . امام صادق (ع) در پاسخ سائل فرمود : در چنین صورت آنان را به مباهله دعوت کن آنگاه نحوه مباهله را بیان کرد و فرمود : چیزی نمی‌گذرد مگر اینکه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده می‌کنی . " کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی " @Javanmardi_langarudi ' أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ '
🌧 ابوحارثه رئيس و رهبر و عالم مسيحيان نجران بود كه ميان مردم و حاكمان حكومت ‌هاى مسيحى از جايگاه ويژه اى برخوردار بود ابوحارثه با رسول خدا درباره مسيح مناظره و مجادله كرده ، گفت : اى محمد درباره مسيح چه مى ‌گوئى ؟ حضرت فرمود : او يكى از بندگان خداست كه پروردگار عالم وى را از ميان قومش برگزيد ، ابوحارثه گفت اى محمد پدرى براى او سراغ دارى ؟ حضرت اين آيه را خواند : إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ. «1» پس از قرائت آيه فرمود : چرا از حال آدم تعجب نمى ‌كنيد كه نه پدر داشت و نه مادر ولى از وضع عيسى تعجب مى‌ كنيد در حالى كه مسيح يك طرف وجودش را كه مادر بود داشت مناظره و مجادله و به خصوص لجاجت ابوحارثه وهمراهانش به طول انجاميد ، و آنان از پذيرفتن اسلام سرباز زدند تا نازل شد ، اكنون مشروح داستان از منظر ديگر ابوحارثه رئيس كشيشان نجران غلام خود را فرمان داد هر چه زودتر شرجيل را نزد من حاضر كن ، زيرا با وى كارى مهم دارم و تا انجام نشود ، امكان ندارد به كارى ديگر بپردازم . شرجيل محرم اسرار و مورد وثوق و در سختى ‌ها معين و ياور ماست ، غلام خارج شده پس از اندك زمانى با شرجيل بازگشت . ابوحارثه به شرجيل گفت : اگر تو را نابهنگام خواستم براى امر مهمى است كه پيوسته فكرم را به خود مشغول كرده و با كمال تأثر بايد بگويم راه به جائى نبردم جز اين كه با تو مشورت كنم بلكه چاره جوئى شود و آن مهم اين است كه از جانب محمد بن عبدالله نامه اى به من رسيده «2» و مرا به آئين خود كه آن را اسلام ناميده دعوت كرده و در پايان نامه آورده است اگر تخلف كنم يا بايد ما مسيحيان جزيه بدهيم يا خود را آماده جنگ سازيم ، و اكنون از تو چه پنهان كه اين نامه چنان مرا تحت فشار قرار داده كه روز را چون شب نزدم تاريك كرده ، و هر چه توانسته بر من اثر گذارده و پريشانم ساخته است . شرجيل گفت اى سرور من تو خود مى‌ دانى كه من تا هر اندازه فكرم بكر و صائب باشد فقط در امور سياسى و دنيائى است ولى در موارد مذهبى فكر و عقلم قاصر است و كمتر از آنم كه يك رهبر روحانى از من درخواست يارى نمايد . من در اين باره چيزى جز اين نمى‌ توانم بگويم كه همه ما مسيحيان معتقديم خداوند ما را به آمدن پيامبرى از ذريه اسماعيل وعده داده ، اينك اگر يقين دارى كه محمد بن عبدالله آن پيامبر موعود نيست مى‌ توان براى دفع او چاره اى انديشيد ، اما اگر ميدانى كه او بر حق است و همان پيامبر موعود انجيل است چه چاره اى جز پذيرفتن دعوتش خواهد بود . ابوحارثه چون ديدكه شرجيل در صورت حقانيت محمد سر مخالفت و نقشه ‌كشى بر ضد او را ندارد به فكر فرو رفت و گفت : فعلًا چند روزى باشد تا من با ديگران نيز مشورت نمايم . آنگاه افرادى ديگر از قبيله نجران را خواست و با يك يك آنان به مشورت نشست و سرانجام چيزى جز آنچه شرجيل گفته بود عايدش نشد . هنگامى كه ديد نظريه همه يكى است فرمان داد كشيش ‌ها ناقوس ها را نواخته ‌ آتش ‌ها روشن كردند ، پرچم ها را به نشانه اين كه همه بايد جمع شوند به در صومعه آويختند ، مردم نجران از هر طرف هجوم كرده و يك جا جمع شدند . اسقف اعظم در ميان جمع به پا خواست و داستان نامه رسول خدا را براى آنان گفت ، سپس اعلام كرد براى يافتن راه چاره اى كنند همهمه درگرفت و از هر سو نظريه ‌اى پيشنهاد شد تا سرانجام بر اين معنا اتفاق كردند كه نمايندگانى از ايشان به مدينه رفته با رسول خدا گفتگو كنند و به نجران بازگشته نتيجه را گزارش دهند . گروهى از نجران به سرپرستى شرجيل با هدايا و تحف روانه مدينه شدند ، چون به مدينه رسيدند لباس سفر از تن گرفته و جامه ‌هاى حرير قيمتى پوشيده و انگشترهاى گران قيمت به انگشت كرده به ديدار رسول خدا شتافتند . پس از آن كه به محضر نبى مكرم رسيدند و هداياى خود را تقديم داشتند به نماز و عبادت ايستادند ، رسول خدا نه هداياى آنان را رد كرد و نه از عبادت آنان جلوگيرى كرد . پس از آن شرجيل به رسول خدا گفت : اى محمد تو خود مى دانى كه ما نصرانى هستيم و در انتظار پيامبر آخرالزمان مى ‌باشيم و اكنون ميل داريم ببينيم درباره عيسى چه مى ‌گوئى ، حضرت از آنان مهلت خواست تا پاسخ سئوالشان از سوى حضرت حق برسد، بعد از آن آيات شريفه 59 تا 61 آل عمران به رسول خدا نازل گشت كه در سطور گذشته شرحش گذشت، پس از نزول اين آيات بود كه رسول خدا اعلام كرد بايد مباهله كنيم و با فرزندان و زنان و مردانمان چه ما چه شما يك جا جمع شويم و از خدا بخواهيم هر يك از دو طرف در ادعايش دروغ گوست به عذاب خدا دچار شود و از ميان برود . 👇👇👇
👆👆👆 🌧 فرستادگان نجران پيشنهاد كردند ما را مهلت ده تا در اين زمينه با يكديگر مشورت كنيم ، شرجيل در جمع مشورتى رو به همراهان كرد و گفت: شما به راستگوئى و استحكام رأى من اعتراف داريد و همه مى دانيد كه مردم نجران هر چه تلاش كنند و خود را به آسمان و زمين زنند در امورى كه پيش مى ‌آيد چاره اى جز به كار بردن نظريه من ندارند . همه گفتند : به اين مسئله اعتراف داريم ، گفت : به خدا سوگند من اين پيشامد تازه را امر بزرگى مى‌ دانم، زيرا فكر مى ‌كنم اگر اين مرد پادشاه باشد و در دعوتش دروغ بگويد حداقل پادشاه مقتدرى است كه ما را ياراى جنگ و مخالفت با او نيست و اگر به راستى پيامبر است نتيجه مباهله كردن با او اين خواهد شد كه يك نفر از ما نصارى در روى زمين باقى نخواهد ماند ، و اين را نيز بدانيد كه چنانچه واقعاً پيغمبر باشد فردا با خاندانش تنها به مباهله خواهد آمد، و اگر پادشاه است همه همراهان و گروندگان به خود را با خود مى‌ آورد . روز مقرر مشاهده كردند كه رسول خدا با دو فرزندش حسن و حسين و دخترش فاطمه و دامادش على بن ابى طالب آمد ، شرجيل به مسيحيان گفت ابداً به مباهله تن ندهيد، زيرا اين مرد و خاندانش اگر ما را نفرين كنند ، احدى از ما جان سالم از عذاب خدا بدر نخواهد برد . گفتند : پس چه بايد كرد ؟ گفت نظر من اين است كه خود او را حكم قرار دهيم ، من او را انسانى يافته ‌ام كه هرگز در حكميت خيانت نخواهد كرد همه پذيرفتند ، شرجيل نزد پيامبر آمد و گفت : من پيشنهادى بهتر از مباهله دارم ، حضرت فرمود : چيست ؟ گفت : از اين ساعت تا فردا صبح اختيار ما با تو باشد هر حكمى مى ‌خواهى درباره ما اعلام كن، حضرت فرمود : ممكن است همراهانت و ديگر اهالى نجران به حكميت من تن دهند گفت : آرى چون نجرانى ها جز به رأى و نظر من كارى نمى ‌كنند .   پيامبر فرمود فردا بيائيد تا حكم خود را اعلام كنم چون آمدند اسلام را بر آنان عرضه داشت نپذيرفتند !! پيشنهاد جنگ كرد گفتند : ما قدرت بر جنگ نداريم ، نهايتاً جزيه به آنان پيشنهاد شد پرسيدند چه مقدار بايد باشد ؟ فرمود در سال دو هزار حلّه كه هزار عدد آن را در ماه رجب و بقيه را در ماه صفر بپردازيد و آنچه در مالكيت خود داريد بر ملكيت شما باقى بماند ، و در پناه خدا و رسول باشيد ، و احدى حق دخالت در كليساهاى شما و تغيير اسقف و كشيش را نداشته باشد و تا زمانى كه در ميان مسلمانان و مردم قبيله به صلاح و خير خواهى زندگى كنيد ستمى بر شما نشود . از سعد و قاص روايت شده چون آيه مباهله نازل شد رسول خدا على و فاطمه و حسن و حسين را طلبيد و فرمود اينان اهل بيت من هستند ، اين روايت را مسلم و ترمذى از سعد و قاض نقل كرده ‌اند . زمخشرى در كشاف و مسلم در صحيح و حاكم نيشابورى در مستدرك از عايشه نقل كرده اند : رسول خدا روز مباهله در حالى كه عبائى بر تن داشت على و فاطمه و حسن و حسين را زير عبا قرار داد و آيه إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً «3» را تلاوت نمود . اين بود ماجراى مباهله كه نشانه ‌اى از صدها نشانه بر حقانيت پيامبر و فرهنگ انسان ‌ساز اوست . ☄(1)- آل عمران 59. ☄(2)- فتوح البلدان، ص 76. ☄(3)- احزاب 33 از کتاب تفسير حكيم ،  استاد حسین انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 🌧" صلوات حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام "🌧 ☄أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ☄