🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
#ماهرحمت
#رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود :
{ وَ هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النّٰارِ
#رمضان ماهی است که آغازش رحمت است ، میانهاش مغفرت و پایانش آزادی از آتش دوزخ } .
#بحارجلد93صفحه342
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
﷽؛
🚨 حکم بقای بر جنابت در روزه ی استیجاری
#سوال
حکم بقای بر جنابت در روزه قضای استیجاری چیست؟
#جواب
مسئله حکم بقاء بر جنابت شامل روزه ماه رمضان و قضای آن و روزه استیجاری، اگر قضای ماه رمضان باشد، می شود.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
@Javanmardi_langarudi
#جوانمردی_لنگرودی
﷽؛
🚨 آثار روزه در قیامت
#قٰالَرَسُولالله صیاللهعلیهوآلهوسلم :
💎 مٰا مِنْ مُؤْمِنٍ یَصُومُ شَهْرَ رَمَضٰانَ إِحْتِسٰاباً إِلّٰا أَوْجَبَ اللهُ لَهُ سَبْعَ خِصٰالٍ :
1⃣ أَوَّلُهٰا یَذُوبُ الْحَرٰامُ مِنْ جَسَدِهِ ،
2⃣ وَالثّٰانِیَةُ یَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِاللهِ ،
3⃣ وَالثّٰالِثَةُ یَکُونُ قَدْ کَفَرَ خَطٖیئَةَ أَبٖیهِ آدَمَ ،
4⃣ وَالرّٰابِعَةُ یُهَوِّنُ اللهُ عَلَیْهِ سَکَرٰاتِ الْمَوْتِ ،
5⃣ وَالخٰامِسَةُ أَمٰانٌ مِنَ الْجُوعِ وَالْعَطَشِ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ ،
6⃣ وَالسّٰادِسَةُ یُعْطٖیهِ اللهُ بَرٰاءَةً مِنَ النّٰارِ ،
7⃣ وَالسّٰابِعَةُ یُطْعِمُهُ اللهُ مِنْ طَیِّبٰاتِ الْجَنَّةِ .
#پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند :
💎 مؤمنی نیست که ماه مبارک رمضان را به امید أجر و پاداش روزه بگیرد ، مگر آنکه خداوند هفت خصلت برایش مقرّر میفرماید :
1⃣ حرام را از بدنش ذوب میکند ،
2⃣ به رحمت خداوند نزدیک میشود ،
3⃣ روزهاش کفاره لغزش پدرش حضرت آدم میباشد ،
4⃣ حقتعالٰی سختیهای مرگ را بر او ، آسان میکند ،
5⃣ از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در أمانش قرار میدهد ،
6⃣ برات آزادی از جهنم را نصیبش میگرداند ،
7⃣ از طیّبات بهشتی بهرهمندش میکند .
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
#مقاله
💎 سه روز آخر ماه شعبان و ثوابهای بیکران
#ماهشعبان با همه فضایل و برکاتش دارد با ما وداع میکند ، چقدر از برکات این ماه استفاده کردهاید ؟
یک مژده برای همه کسانی که دلشان میخواهد جبران مافات کنند و لحظات از دست داده را زنده کنند .
#اباصلتهروی میگوید :
جمعه آخر #ماهشعبان خدمت #امامرضا علیهالسلام رسیدم .
#حضرتفرمود :
ای اباصلت !
اکثر #ماهشعبان رفت و امروز جمعه آخر ماه است ، پس تقصیرها و کوتاهیهای گذشته را در بقیّه این ماه جبران کن و به آنچه برای تو سودمند است روی آور ، بسیار دعا کن و استغفار نما و قرآن را بسیار تلاوت کن و از گناهان خود توبه نما تا وقتی که #ماهرمضان داخل میشود ، خود را برای خدا خالص ساخته باشی و هر دَیْن و امانتی بر عهده داری ، ادا کن و کینه هر کس که در دل داری بیرون نما و گناهانی را که انجام میدادی ترک کن و از خدا بترس و در امور پنهان و آشکار خود بر خدا توکّل نما که هر کس بر خدا توکّل کند ، خداوند امور او را کفایت مینماید و در بقیه این ماه این دعا را بسیار بخوان :
{ اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضی مِنْ شَعْبانَ، فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِی مِنْهُ
#خدایا
اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیدهای در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان }
#امام علیهالسلام در ادامه فرمود :
خداوند به احترام و عظمت #ماهمبارکرمضان ، بندههای بسیاری را در #ماهشعبان از آتش جهنّم آزاد میگرداند .
#زادالمعادصفحه81_82
💎 ️در سه روز دو ماه روزه بگیریم
این سه روز پایانی #ماهشعبان اهمیت بسیار زیادی دارد ، باید سعی کنیم از لحظه لحظه آن استفاده کنیم و از آن بهره ببریم این سه روز به قدری اهمیت دارند که روزه داشتن آن و وصل کردنش به روزه #ماهرمضان ، ثوابی معادل روزه دو ماه متوالی داشتن دارد .
#قالَالصّادِقُ علیهالسلام :
مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَیّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَیْنِ مُتَتـابِعَیْنِ
#امامصادق علیهالسلام فرمود :
هر كس سه روز آخر #ماهشعبان را روزه بگیرد و به روزه #ماهرمضان وصل كند ، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برایش محسُوب مىكند .
#وسائلالشیعهجلد7صفحه375حدیث22
در این سه روز هر چقدر میتوانیم ، صلوات بفرستیم و دعای فرج بخوانیم و تا میتوانیم استغفار کنیم ، باشد که آمرزیده وارد ماه سراسر نور رمضان شویم .
#برگرفته از کتاب آثار مثبت عمل اثر حضرت استاد حسین انصاریان
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎
🔹عَنْ جٰابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) أَنَّهُ قٰالَ : لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضٰانَ :
جابر از امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمود : هر چیزی بهاری دارد ، و بهار قرآن ، ماه رمضان است.
#ثواب_الأعمال_شیخ_صدوق_صفحه269
@Javanmardi_langarudi
🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎🔗📎
﷽؛
#سؤال
چرا ابتدا و انتهای ماه رمضان باید ماه دیده شود، ولی در ماه های دیگر مثل ماه محرم لزومی ندارد؟
#جواب
اختلاف در رویت هلال مربوط به همه ماه های قمری است، ولى چون در ماه مبارک رمضان، به وجوب یا حرمت روزه و عید فطر بر می گردد، یا در ماه ذى الحجة (به جهت اعمال حج) مسئله اهمیت بیشترى پیدا مى کند و انعکاس عمومى و زیادی دارد. از این رو مسلمانان سراسر کره زمین با وسواس و دقت بیشتری چشم به آسمان می دوزند تا تکلیف آسمانی خود را بدانند. بنابراین، اهمیت موضوع از این جهت است که به وجوب روزه (ابتدای رمضان) و حرمت آن (عید فطر) برمی گردد و این مسئله در ماه های دیگر وجود ندارد؛ مثلاً اگر روز عاشورا یک روز پس و پیش شود هیچ واجبی ترک نشده و یا هیچ حلالی حرام نخواهد شد.
@Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
💎 حضرت استاد انصاریان
#رمضان ، ماه آشتی گناهکاران با خداست . یازده ماه به قهر کردن ، پشت پا زدن ، سستی و کسالت سپری شد ، حال وقت آشتی فرارسیده است .
#وجودمقدسحضرتدوست نیز اهل ردکردن آشتی بندگان خود نیست ؛ بلکه شوق به این کار دارد ، او منتظر است، دست آشتی را ابتدا او دراز کرده است .
@Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
🌷حکم دانشجویان و روحانیون🌷
📝 سوال : دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می کنند، چه حکمی دارند؟
با توجه به اینکه آنها هر هفته مسافرت می نمایند، ولی امکان دارد به خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟ اگر پیش از این سفر کاری، سفر شخصی رفته باشد چطور؟
📖 جواب : در سفر برای تحصیل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است. 1⃣ اعم از اینکه سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل یک مرتبه رفت و آمد نماید، باید نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه می رود، نمازش شکسته است و نمی تواند روزه بگیرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
📝 سوال : دبیر شاغل در شهرستان رفسنجان می باشم با توجه به پذیرفته شدن در مرکز عالی ضمن خدمت و مأموریت به تحصیلی آموزش و پرورش، سه روز ابتدای هفته را در شهرستان کرمان اشتغال به تحصیل دارم و بقیه ایّام هفته را در شهرستان خود به خدمت مشغولم، نظر حضرت عالی در مورد احکام نماز و روزه اینجانب چه می باشد، آیا حکم دانشجو بودن بر ما جاری است یا خیر؟
📖 جواب : اگر مأمور به تحصیل هستید، نماز شما تمام و روزه صحیح است.
📝 سوال : اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد، آیا با این فرض می تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر عرفاً تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر برای انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به خاطر شغل و کارش سفر می کند، و اگر زمانی برای کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند سایر مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحیح نیست.
📝 سوال : کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می روند و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می شوند، نماز و روزه این افراد چه حکمی دارد؟
📖 جواب : در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدّت یکی دو سال در آنجا بمانند نمازشان تمام و روزهشان صحیح است.
📝 سوال : طلبه علوم دینی در شهری که وطن او نیست زندگی می کند، اگر قبل از قصد اقامه ده روز می دانسته و یا قصد داشته که به طور هفتگی به مسجدی که بیرون شهر واقع است برود، آیا می تواند قصد اقامت ده روز کند یا خیر؟
📖 جواب : هنگام قصد اقامت، قصد رفتن به کمتر از مسافت شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یکجا نداشته باشد ضرر به صحّت قصد اقامت نمیزند، مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد.
1⃣ افرادی که چنین وضعیتی دارند، با رعایت شرایط میتوانند به فتوای مجتهد دیگر رجوع کنند و در صورت عدم رجوع، مقتضای احتیاط جمع بین نماز قصر و تمام است و در ماه رمضان باید احتیاطاً روزه بگیرند و بعداً قضای آن روزه را نیز بگیرند.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
#توصیههایحضرتآیتاللهالعظمیوحیدخراسانی
1⃣ در همه حال خداوند متعال را در نظر داشته باشید .
2⃣ سعی کنید نماز را اول وقت به جا آورید .
3⃣ هرروز صبح ، یا شب یک سوره یس برای حضرت زهرا علیهاالسلام قرائت نمایید .
4⃣ سعی کنید هرروز حداقل پنجاه آیه قرآن و اگر ممکن است یک جزء برای حضرت ولی عصر عجاللهتعالیفرجهالشریف تلاوت کنید .
5⃣ هرروز بعد از نماز صبح دعای عهد را بخوانید که وسیله ارتباط ما با حضرت ولی عصر عجاللهتعالیفرجهالشریف است .
#آدرس احکام مسافر حضرت آیت ا... العظمی وحید خراسانی
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام ومسایل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🌷قصد اقامت و مسافت شرعی🌷
📝 سوال : من در جایی کار می کنم که کمتر از مسافت شرعی با شهر مجاور فاصله دارد و چون هیچیک از دو مکان، وطن من نیست، لذا در محل کارم قصد اقامت ده روز می کنم تا نمازم را تمام خوانده و بتوانم روزه بگیرم، و هنگامی که در محل کارم قصد اقامت ده روز می کنم، در خلال آن مدت و بعد از آن قصد رفتن به شهر مجاور نمی کنم، حکم شرعی من در حالتهای زیر چیست؟
1⃣ اگر قبل از پایان ده روز به خاطر حادثه ای یا کاری به آن شهر بروم و بعد از تقریباً دو ساعت، به محل کارم برگردم؟
2⃣ اگر بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معیّنی به آن شهر بروم و از مقدار مسافت شرعی تجاوز نکنم و بعد از یک شب توقف، به محل اقامتم برگردم؟
3⃣ بعد از پایان ده روز به قصد رفتن به محله معیّنی به آن شهر بروم، ولی بعد از رسیدن به آن محله، تصمیم به رفتن به محله دیگری که با محل اقامت من بیشتر از مسافت شرعی فاصله دارد، بگیرم؟
📖 جواب 1⃣ و 2⃣ اگر از ابتداء، قصد خروج نداشته باشید، بعد از استقرار حکم تمام بودن نماز در محل اقامت هرچند با خواندن حداقل یک نماز چهار رکعتی در آنجا باشد، خارج شدن از آنجا به مقدار کمتر از مسافت شرعی، در یک یا چند روز(۱)، به قصد اقامت ضرر نمی رساند، و در این صورت فرقی نمی کند که خروج قبل از پایان ده روز باشد یا بعد از آن، و تا مسافرت جدیدی انجام نشده، نماز تمام و روزه صحیح است.
3⃣ در فرض مرقوم که سفر شرعی محقّق نشده، قصد اقامت به هم نمیخورد.
📝 سوال : اگر مسافر بعد از خروج از وطن، از راهی عبور کند که صدای اذان وطن اصلی خود را بشنود و یا دیوار خانه های آن را ببیند، آیا به مسافت شرعی ضرر می رساند؟
📖 جواب : تا از وطن خود عبور نکرده، ضرری به مسافت شرعی نمی رساند و مسافرتش قطع نمی شود، ولی تا در داخل محدوده بین وطن و حدّ ترخّص آن هست، حکم مسافر بر او جاری نمی شود.
📝 سوال : محل کار من که در آن جا سکونت هم دارم، غیر از وطن اصلی ام است و با آن بیش از مسافت شرعی فاصله دارد، و محل کارم را هم وطن خود قرار نداده ام و امکان دارد فقط برای چندین سال در آن جا بمانم. گاهی از آن جا برای انجام مأموریت اداری به مدت دو یا سه روز در ماه خارج می شوم، آیا هنگامی که از شهری که در آن سکونت دارم به مقداری بیش از مسافت شرعی خارج شده و بر می گردم، واجب است در بازگشت قصد اقامت ده روز کنم یا خیر؟ و اگر قصد اقامت ده روز واجب است، تا چه مسافتی می توانم به اطراف شهر بروم؟
📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما تمام و روزهتان صحیح است.
📝 سوال : اگر شخصی برای چندین سال در چهار کیلومتری وطنش باشد و هر هفته به خانه اش برود، هنگامی که این شخص به محلی مسافرت کند که فاصله آن با وطنش بیست و پنج کیلومتر و با مکانی که چندین سال در آن درس خوانده است، بیست و دو کیلومتر است، نماز او چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر از وطنش به آن جا مسافرت کند، نماز قصر است.
📝 سوال : مسافری قصد رفتن به سه فرسخی را دارد، ولی از ابتدا در نظر دارد که در بین راه از راه فرعی برای انجام کار معیّنی به یک فرسخی برود و سپس به مسیر اصلی برگشته و به سفر خود ادامه دهد، نماز و روزه این مسافر چه حکمی دارد؟
📖 جواب : حکم مسافر را ندارد و ضمیمه کردن مقدار راهی که با خروج از مسیر اصلی و بازگشت به آن پیموده، برای تکمیل مسافت شرعی کافی نیست.
📝 سوال : با توجه به فتوای امام خمینی(قدّس سرّه) مبنی بر وجوب قصر نماز و افطار هنگام سفر به هشت فرسخی، اگر مقدار رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد، ولی در بازگشت، به علت مشکلات راه و نبودن ماشین، مجبور به پیمودن مسافتی بیش از شش فرسخ شود، آیا باید نماز را شکسته خواند و روزه را افطار کرد؟
📖 جواب : اگر رفتن کمتر از چهار فرسخ باشد و مسیر بازگشت هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، نماز تمام و روزه صحیح است.
📝 سوال : کسی که از محل سکونت خود به محل دیگری که کمتر از مسافت شرعی است، سفر کند و در خلال ایام هفته چندین بار از آن محل به محله های دیگر برود، به طوری که مجموع مسافت بیش از هشت فرسخ شود، چه وظیفه ای دارد؟
📖 جواب : اگر هنگام خارج شدن از منزل قصد پیمودن مسافت شرعی را نداشته و فاصله بین مقصد اول و محله های دیگر هم به مقدار مسافت شرعی نباشد، حکم مسافر را ندارد.
📝 سوال : اگر انسان به قصد رفتن به مکان معیّنی از شهر خود خارج شود و در آن جا به گردش بپردازد، آیا این گردش جزء مسافتی که از منزل پیموده، محسوب می شود؟
📖 جواب : گردش در مقصد جزء مسافت محسوب نمی شود.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
📝 سوال : آیا هنگام قصد اقامت، جایز است نیّت خروج از محل اقامت به محل دیگری را که کمتر از چهار فرسخ با آن فاصله دارد بنمائیم؟
📖 جواب : قصد خروج از محل اقامت به اندازه کمتر از مسافت شرعی اگر به صدق اقامت ده روز ضرر نزند مانند اینکه بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت، به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد، در این صورت، قصد خروج به قصد اقامت لطمه نمی زند.
📝 سوال : با توجه به این که رفت و آمد از محل سکونت به محل کار که بیشتر از بیست و چهار کیلومتر از هم فاصله دارند، موجب می شود که نماز تمام خوانده شود، اگر من از شهری که در آن کار می کنم به خارج از آن و یا شهر دیگری که فاصله آن با محل کارم به مقدار مسافت شرعی نیست، بروم و قبل از ظهر یا بعد از ظهر به محل کارم برگردم، آیا باز هم نمازم تمام است؟
📖 جواب : به مجرد خارج شدن از محل کار به مقدار کمتر از مسافت شرعی، هرچند ارتباطی با کار روزانه شما نداشته باشد، حکم نماز و روزه شما در محل کار تغییر نمی کند، و فرقی هم نمی کند که قبل از ظهر به محل کارتان برگردید یا بعد از ظهر.
📝 سوال : شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست (مثلاً منزل دوستش) مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟
📖 جواب : اگر مقصد او نقطهای خاص است، بهنحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبة مسافت همان نقطه باید درنظر گرفته شود ولی اگر با اینکه مقصد مشخص دارد با شهر هم کار دارد بهنحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب میشود، اوّل شهر ملاک است.
📝 سوال : من هر هفته برای زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و انجام اعمال مسجد جمکران به شهر قم مسافرت می کنم، آیا در این سفر نمازم را تمام بخوانم یا شکسته؟
📖 جواب : در این سفر حکم سایر مسافرین را دارید و نماز شما قصر است.
📝 سوال : محل تولد من شهر کاشمر است و از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی تا سال ۱۳۶۹ ساکن تهران بوده ام و آن جا را وطن برای خود انتخاب کردم، و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای ماموریت اداری به بندرعباس آمده و کمتر از یک سال دیگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به این که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموریت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آن جا بمانم و زمان مأموریت های اداری هم که به من ارجاع می شود، قابل پیش بینی نیست، خواهشمندم
اولاً: حکم نماز و روزه مرا بیان فرمایید.
ثانیاً: با توجه به این که در اغلب اوقات یا در بعضی از ماه های سال برای چند روز در مأموریت اداری به سر می برم، آیا کثیر السفر محسوب می شوم یا خیر؟
ثالثاً: با توجه به این که همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چیست؟
📖 جواب : در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزهتان صحیح است.
📝 سوال : شخصی قصد اقامت ده روز در جایی کرده است، به خاطر این که می دانسته که ده روز در آن جا می ماند و یا تصمیم بر ماندن داشته است ولی بعد از آن که با خواندن یک نماز چهار رکعتی، حکم تمام خواندن نماز بر او مترتّب شد، مسافرتی غیر ضروری برای وی پیش می آید، آیا رفتن به آن سفر برای او جایز است؟
📖 جواب : سفر او اشکال ندارد، هرچند غیر ضروری باشد.
📝 سوال : اگر فردی برای زیارت حرم امام رضا(علیه الصلوة والسلام) مسافرت نماید و با آن که می داند کمتر از ده روز در آن جا خواهد ماند ولی برای این که نمازش تمام باشد، قصد اقامت ده روز می کند، این کار او چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر می داند که در آن جا ده روز نمی ماند، قصد اقامت ده روز معنا و اثری ندارد و باید در آن جا نمازش را شکسته بخواند.
📝 سوال : مأمورین غیر محلی که هیچ گاه ده روز در شهر محل کار نمی مانند، ولی مسافرت آنان کمتر از مسافت شرعی است، از جهت تمام یا شکسته بودن نماز چه وظیفه ای دارند؟
📖 جواب : در فرض سؤال، هرگاه ده روز در جایی اقامت نکنند، سفرشان شغلی محسوب میشود و در محل سکونت، محل کار و بین آن دو نمازشان تمام است.
📝 سوال : کسی که به جایی مسافرت کرده و نمی داند چه مقدار در آن جا خواهد ماند، ده روز یا کمتر، چگونه باید نماز بخواند؟
📖 جواب : وظیفه شخص مردد تا سی روز قصر است و از آن به بعد باید نمازش را تمام بخواند، هرچند در همان روز بخواهد برگردد.
📝 سوال : کسی که در دو مکان تبلیغ می کند و قصد اقامت ده روز هم در آن منطقه دارد، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟
📖 جواب : اگر از نظر عرف دو مکان محسوب شوند، قصد اقامت در هر دو محل و یا در یکی از آن دو با قصد رفت و آمد به مکان دیگر در خلال ده روز، صحیح نیست.
#رهبر_انقلاب
🚩نماز مسافر
📝 سوال : آیا وجوب قصر بر مسافر شامل همه نمازهای فریضه می شود یا اختصاص به بعضی از آن ها دارد؟
📖 جواب : وجوب قصر فقط در خصوصِ نمازهای روزانه چهار رکعتی است که عبارت از نمازهای ظهر و عصر و عشا است و نماز صبح و مغرب قصر نمی شود.
📝 سوال : شرایط وجوب قصر بر مسافر در نمازهای چهار رکعتی کدام است؟
📖 جواب : امور هشتگانه ذیل است:
1⃣ سفر او به مقدار مسافت شرعی باشد یعنی رفتن یا برگشتن و یا رفت و برگشت او روی هم هشت فرسخ شرعی باشد، مشروط به این که رفتن او کمتر از چهار فرسخ نباشد.
2⃣ از اول مسافرت قصد پیمودن هشت فرسخ را داشته باشد، بنا بر این اگر از ابتدا قصد پیمودن هشت فرسخ را نداشته و یا قصد پیمودن کمتر از آن را داشته باشد و بعد از رسیدن به مقصد تصمیم بگیرد به جایی برود که فاصله آن با مکان اول کمتر از مسافت شرعی است، ولی از منزل تا آن جا به اندازه مسافت شرعی است، باید نمازش را تمام بخواند.
3⃣ در بین راه از قصد خود مبنی بر پیمودن مسافت شرعی برنگردد، بنا بر این اگر در بین راه، پیش از رسیدن به چهار فرسخ از قصد خود برگردد یا مردد شود، حکم سفر بعد از آن بر او جاری نمی شود، هرچند نمازهایی که قبل از عدول از قصد خود به صورت شکسته خوانده، صحیح است.
4⃣ قصد قطع سفر در اثنای پیمودن مسافت شرعی با عبور از وطن خود یا جایی که می خواهد ده روز یا بیشتر در آن جا بماند، نداشته باشد.
5⃣ سفر از نظر شرعی برای او جایز باشد، بنا بر این اگر سفر معصیت و حرام باشد، اعم از این که خودِ سفر حرام باشد مثل فرار از جنگ یا هدف از سفر، کار حرامی باشد مثل سفر برای راهزنی، حکم سفر را ندارد و نماز تمام است.
6⃣ مسافر از کسانی که خانه بدوش هستند، نباشد مانند بعضی از صحرانشینان که محل زندگی ثابتی ندارند، بلکه در بیابان ها گردش می کنند و هر جا آب و علف و چراگاه پیدا کنند، می مانند.
7⃣ مسافرت را شغل خود قرار نداده باشد مانند باربر، راننده و ملوان و غیره و کسی که شغل او در سفر است، ملحق به اینهاست.
8⃣ به حدّ ترخّص برسد و منظور از حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود.
@Javanmardi_langarudi
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای