﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
حکم روزه در صورت قصد ده روز و سفر به کمتر از مسافت شرعی
#پرسش
افرادی مانند طلبهها که در ماه رمضان به محلی میروند و قصد میکنند ، آیا میتوانند جهت تبلیغ به روستاهای اطراف نیز بروند ؟
#پاسخ
قصد اقامت ده روز ، در دو محل :
1⃣ فاصله دو محل ، 3 الي 4 کيلومتر باشد : نماز و روزه در هر دو محل ، تمام است .
2⃣ فاصله دو محل ، بين 4 تا کمتر از 21.5 کيلومتر است :
الف)
اگر روزي يکي دو ساعت برود و برگردد نماز و روزه تمام است ، حتي اگر از ابتدا ، اینگونه قصد کند .
ب)
اگر بيشتر از يکي دو ساعت برود : چنانچه از ابتدا چنين تصميمي داشته ، نماز شکسته است و روزه نيز نمیتواند بگيرد ولي اگر از ابتدا چنين تصميمي نداشت و بعد از گذشتن ده روز يا بعد از خواندن يک نماز چهار رکعتي قصد کرد به اين فاصله برود و به محل اقامه خود بازگردد ، نماز و روزه تمام است .
3⃣ فاصله بيشتر از 21.5 کيلومتر است :
قصد ده روز به هم میخورد .
#حضرتآیتاللهالعظمیمکارمشیرازی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
👈 منظور از #کثیرالسفر در #احکاممسافر
📝 پرسش : در احکام مسافر ، #کثیرالسفر به چه اشخاصی اطلاق میشود ؟
📖 پاسخ : انسان در یکی از این چهار حالت ، #کثیرالسفر میشود و نماز و روزهاش در بین راه و مقصد کامل است :
1⃣ در مدتزمان یک ماه، هرروز (هرچند بدون جمعهها) رفتوآمد کند .
2⃣ در مدتزمان 45 روز ، 5 روز در هفته رفتوآمد کند .
3⃣ در مدتزمان دو ماه و بیشتر ، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفتوآمد کند .
4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال ، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند .
👈 رفتوآمد #موقت25روزه بین دو شهر
📝 پرسش : شخصی بیستوپنج روز بین تهران قم تردد دارد و یک روز هم در تهران مانده آیا #کثیرالسفر است ؟
📖 پاسخ : در فرض سؤال #کثیرالسفر است .
👈 نماز کسی که #60ساعت در #هفته رفتوآمد دارد
📝 پرسش : آیا کسی که #60ساعت رفتوآمد دارد (که مجموع آن #2روزکامل و #12ساعت است) #سهروز حساب میشود و #کثیرالسفر است ؟
📖 پاسخ : اگر #مرتب رفتوآمد میکند #کثیرالسفر است .
👈 کثیرالسفری که در #ماهرمضان مقدار سفرها را کاهش داده
📝 پرسش : شخصى #هفتهاى4روز به خاطر شغلش در #سفر است ولى در #ماهمباركرمضان به خاطر سختى كار سفرهاى خود را به #يك يا #دوسفر در #هفته تقليل مىدهد . آیا باز هم نماز و روزه او كامل است ؟
📖 پاسخ : درصورتیکه در مجموع #هفتهاىسهروز و #ماهى12روز و #سالىسهچهارماه سفر كند #كثيرالسفر محسوب میشود .
#حضرتآیتاللهمکارمشیرازی
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ یاد گرفتن #احکامخدا واجب است #بسیارویژهمهم #احکـاموطن1 👈 اعراض از وطن #پرسش اعراض از وطن
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
#بسیارویژهمهم
👈 اعراض از وطن
فتوای #حضرتآیتاللهالعظمیمکارمشیرازی درباره #اعراضازوطن چیست ؟
#پاسخ استاد عزیزم #حاجحسینوحیدپور
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
#احکامروزه
#پرسش زنی كه چندين سال يا حامله يا مرضعه بوده و نتوانسته روزه بگيرد و روزه برای او و يا بچهاش ضرر داشته است تكليف او چيست ؟ حتّی از خودش مال ندارد كفاره روزه را بدهد و آيا استمرار مرضعه يا حامله هم حكم مريض مستمر را دارد كه قضای سال آخر را بگيرد يا حكم فرق میكند ؟
#پاسخ حکم مریض را ندارد و لازم است قضای روزهها را بجا آورد و هر وقت تمکن پیدا کرد کفاره یک مد طعام هم بدهد .
#حضرتآیتاللهالعظمینوریهمدانی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
﷽؛
📝 سؤال : کسی همیشه مریض است وظیفۀ او نسبت به روزه چیست ؟
📖 جواب : اگر به واسطه مرضى روزه ماه رمضان را نگيرد ، و مرض او تا ماه رمضان سال بعد طول بكشد ، قضاى روزههايى را كه نگرفته بر او واجب نيست ، و بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد . كسى كه بايد براى هر روز يك مُدّ طعام به فقير بدهد ، مى تواند كفاره چند روز را به يك فقير بدهد .
#نکته
شخص مریض اگر چه بداند که تا ماه رمضان سال بعد خوب نمیشود ، بنابر احتیاط واجب باید صبر کند تا ماه رمضان فرا برسد و بعد از آن میتواند فدیهی روزههایش را بپردازد .
#حضرتآیتاللهوحیدخراسانی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
⛔️ اشتباهی که اکثر بیمارانی که بیماری مزمن و ادامه دار دارند مرتکب می شوند ❌
✅ زمان ادای فدیه بیمار
📝 سؤال : فرد بیماری که نمی تواند روزه بگیرد و بیماری وی مزمن و ادامهدار است و از صحت و سلامتی خود در آینده کاملا مأیوس است ، آیا میتواند پس از ماه مبارک ، کفاره سی روزه خود را پرداخت نماید یا باید تا آمدن ماه رمضان آینده صبر نماید ؟
📖 جواب : باید تا آمدن ماه مبارک رمضان آینده صبر کند .
#مقامعظمیولایتحضرتامامخامنهای
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ یاد گرفتن #احکامخدا واجب است #کفارهعذر بیمار و مریض #کفارهروزه برای هر روز معادل یک مد طعام
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
#استمرارعذر تا #ماهرمضانسالبعد
#سوال
الف) اگر شخصی میداند که تا سال آینده عذرش باقی است و نمیتواند روزه بگیرد ؛ آیا این شخص میتواند کفاره روزه را قبل از رسیدن ماه رمضان آینده پرداخت نماید یا خیر ؟
ب) اگر این شخص قبل از ماه رمضان سال آینده بمیرد آیا ورثه او باید کفاره روزههایش را پرداخت کنند یا خیر ؟
#جواب
الف) تا رمضان آینده باید صبر کنند .
ب) ورثه وظیفهای ندارند .
#مقامعظمیولایتحضرتامامخامنهای
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
#پرسش چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی ایران در #نمازجمعه شرکت نمیکنند ؟!
#پاسخاجمالی طبق نظر اکثر فقهای شیعه #نمازجمعه در عصر غیبت #واجبتعیینی نبوده بلکه #واجبتخییری است ؛ یعنی هر مکلفی مخیر و مختار است که یا #نمازظهر را بخواند یا #نمازجمعه را ؛ البته در زمان ما اولویت با #نمازجمعه است .
ضمن اینکه در دوران حاضر بعضی از مراجع تقلید که خود در دوران جوانی پیش قدم #اقامهنمازجمعهها بوده اند ، به دلیل اینکه غالباً سالخورده هستند در آن شرکت نمی کنند و گاهی شرکت آنها سبب عسر و حرج شخصی و امنیتی میشود .
#حضرتآیتاللهالعظمیمکارمشیرازی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ یاد گرفتن #احکامخدا واجب است #پرسش چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی ایران در #نمازجمعه شرکت ن
📖 پاسخ تفصیلی :
✅ جایگاه #نمازجمعه در منابع شرعی
👈 در آیه 9 سوره جمعه ، دستور صریحی برای حضور مؤمنین در #نمازجمعه بیان شده است :
« ای کسانی که ایمان آوردهاید چون برای #نمازجمعه ندا در داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است ».
👈 روایات اسلامی نیز اهمیت و جایگاه بسیار والایی برای #نمازجمعه بیان کرده اند . مثلا گفته شده که این نماز باعث آمرزش گناهان می شود ، از سختی ها و صعوبت های روز قیامت می کاهد ، گام زدن برای شرکت در آن ثواب و حسنات بسیاری دارد و در قیامت موجب رفع عذاب می گردد . اهمیت این نماز به حدی است که گفته شده حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برای شرکت در این نماز زندانیان را از زندان آزاد می کرد .
👈 علاوه بر آن در روایات اسلامی مذمت هاى شديدی در مورد ترك #نمازجمعه بیان شده است ، از جمله در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم :
« صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ ثَلَاثَ جُمَعٍ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ إِلَّا مُنَافِقٌ » ؛
#نمازجمعه واجب است و جمع شدن براى آن نیز همراه امام عادل واجب است . اگر کسى بدون علت سه #نمازجمعه را ترک کند ، سه فریضه را ترک کرده است و هیچ کس جز منافق سه فریضه را ترک نمى کند .
👈 این اندازه از تأکید می تواند به خاطر کارکردهای اجتماعی این عبادت جمعی باشد . کارکردهایی مانند تثبیت و تقویت روح همبستگی میان مسلمانان و تعمیق وحدت و الفت میان آحاد مؤمنین و حفظ هوشیاری اجتماعی سیاسی جامعه اسلامی .
📝 با وجود این روایات چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی در #نمازجمعه شرکت نمی کنند ؟
📖 در پاسخ به این سؤال دو نکته را باید مورد توجه قرار داد :
👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
📖 پاسخ تفصیلی : ✅ جایگاه #نمازجمعه در منابع شرعی 👈 در آیه 9 سوره جمعه ، دستور صریحی برای حضور مؤمن
👆👆👆
1⃣ تخییری بودن وجوب شرکت در #نمازجمعه در زمان غیبت امام معصوم طبق فتاوای فقها
👈 حکم #نمازجمعه در زمان غیبت امام معصوم #اختلافی است . برخی از فقهای شیعه ، حکم به #وجوبتعیینی این نماز در زمان غیبت امام معصوم داده اند . برخی دیگر از فقهای شیعه هرگونه اقامه نماز جمعه را در زمان غیبت #حرام اعلام کردند . بنابر نظر سوّم #واجبتخییری ، اقامه نماز جمعه در زمان غیبت امری مشروع است ؛ ولی مکلفین می توانند بین به جا آوردن این نماز یا نماز ظهر ، یکی را انتخاب کنند ؛ این نظر به عنوان نظر رایج بین اکثریت فقهای شیعه شناخته می شود .
👈 شركت در #نمازجمعه در عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بسيار خوب و پراهميّت ، و سبب شكوه و عظمت اسلام است ؛ اما طبق نظر اکثر علما – به خصوص علمای قرون میانی و متأخر - #واجبتعیینی نمی باشد بلکه #واجبتخییری است .
علما و بزرگانی مانند فقهایی مانند محقق حلی ، علامه حلی ، ابن فهد حلی و شهید اول چنین نظری دارند و آیت الله العظمی #مکارمشیرازی نیز در این باره می فرماید :
« #نمازجمعه #واجبتخییری است . یعنی هر مکلفی مخیر و مختار است که #نمازظهر و یا #نمازجمعه را بخواند . البته در زمان ما اولویت با #نمازجمعه است ».
2⃣ دلالت روایات نهی کننده از غیبت در #نمازجمعه به زمان حضور امام معصوم
👈 این دسته از روایات ناظر به زمانی است که امام معصوم حضور دارد و #نمازجمعه به امامت وی برگزار می شود ، لذا اگر کسی بدون عذر ، در #نمازجمعه امام معصوم حاضر نشود ، مشمول مذمت این روایت قرار می گیرد و عنوان منافق بر او جاری می شود ؛ اما در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله فرجه قید مهم #مَعَالْإِمَامِ امکان پذیر نیست و روشن است که بدون این قید شرکت نکردن در #نمازجمعه نیز مشمول این روایت نمی شود .
👈 آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این باره می فرماید :
مذمت هاى شديد در مورد ترك #نمازجمعه و منافق شمردن #تاركنمازجمعه برای زمانی است كه #نمازجمعه #واجبعينى باشد يعنى در زمان حضور امام معصوم مبسوط اليد باشد . اما در زمان غيبت ، بنا بر اينكه وجوب #نمازجمعه تخییری است تخيير ميان #نمازجمعه و #نمازظهر اگر ترك #نمازجمعه از روى استخفاف و سبک شمردن یا انكار انجام نگيرد ، مشمول اين مذمت ها نخواهد شد ، هر چند عظمت #نمازجمعه و اهميت فوق العاده آن در اين حال نيز محفوظ است .
با توجه به این دو نکته عموم مردم مخیّر هستند در #نمازجمعه شرکت کنند یا اینکه نماز ظهر را بخوانند .
✅ وضعیت بزرگان در قبال نماز جمعه
👈 بر اساس آنچه گفته شد ، در مورد بزرگان و مقامات دو وضعیت قابل تصور است :
الف) خودشان #مجتهد هستند . در این فرض بر اساس اجتهاد خود عمل می کنند و اگر به این نتیجه رسیدند #نمازجمعه واجب نیست یا واجب تخییری است ، شرکت نکردن آنها در #نمازجمعه عیب به شمار نمی رود و مورد مذمت قرار نمی گیرند .
ب) اگر هنوز به #مقاماجتهاد نرسیده اند و تقلید می کنند، واضح است وقتی که نظر مراجع تقلید و علمای دینی بر وجوب تخییری #نمازجمعه باشد ، مقلدان شان مخیر بوده و می توانند که هر یک از #نمازجمعه یا #نمازظهر را بخوانند بدون اینکه مورد مذمت قرار گیرند .
💎 ضمن اینکه در دوران حاضر بعضی از مراجع تقلید که خود در دوران جوانی پیش قدم اقامه #نمازجمعه ها بوده اند ، به دلیل اینکه غالباً جزو سالخوردگان هستند ، در آن شرکت نمی کنند و گاهی شرکت آنها نیاز به مراقبت های ویژه امنیتی دارد که سبب عسر و حرج می شود .
💎 جمع بندی اینکه : گرچه شركت در #نمازجمعه بسيار خوب و پراهميّت ، و سبب شكوه و عظمت اسلام است؛ اما اگر کسی توفيق شركت در #نمازجمعه را پيدا نكرد مشمول مذمت روایاتی که درباره تارک نماز جمعه آمده است نمی شود و می تواند برای اینکه به بخشی از ثواب نماز جمعه دست پیدا کند در نماز ظهر سوره جمعه و منافقون و در نماز عصر سوره جمعه و توحيد را بخواند .
👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆 1⃣ تخییری بودن وجوب شرکت در #نمازجمعه در زمان غیبت امام معصوم طبق فتاوای فقها 👈 حکم #نمازجمعه
#پےنوشت
❄️ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربی، بيروت، 1403هـ ق، چاپ دوم، ج 86، ص 197.
❄️ من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، قم، 1413 هـ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 427.
❄️ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت عليهم السلام، قم، 1408هـ ق، چاپ اول، ج 2، ص 504.
❄️ من لا يحضره الفقيه، همان، ج 1، ص 247.
❄️ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 6، ص 27.
❄️ وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، مؤسسة آل البيت(ع)، قم، 1409هـ ق، چاپ اول، ج 7، ص 297.
❄️ ن.ک: مقاله «عبادت برتر و اسرار آن»، لطیفی، محمود، مجله حکومت اسلامی، سال نهم، شماره دوم، تابستان 1382هـ ش، ص 160 تا 175.
❄️ ن.ک: الحجة في وجوب صلوة الجمعة، یزدی، محمد مقیم بن محمدعلی، چاپ جواد مدرسی، بی جا، بی تا، ص 53 و 54.
❄️ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، موسوی خمینی، روح الله، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۴۲۴هـ ش، چاپ اول، ج 1، ص 405.
❄️ شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق حلّی، جعفر بن حسن، چاپ صادق شیرازی، تهران، ۱۴۰۹هـ ق، ج 1، ص 76.
❄️ مختلف الشیعة، العلامة الحلی، حسن بن یوسف، مؤسسه النشر الاسلامی، قم المقدسة، 1412هـ ق، ج 2، ص 238 و 239.
❄️ المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ابن فهد حلی، جمال الدین احمد، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407هـ ق، چاپ اول، ج 1، ص 414.
❄️ الدروس الشرعية، شهید اول، محمد بن مکی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417هـ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 86.
❄️ استفتاءات جديد، ، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1427هـ ق، چاپ دوم، ج 2، ص 133.
❄️تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1374هـ ش، چاپ سی دوم، ج 24، ص 133.
❄️ كليات مفاتيح نوين، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1390هـ ش، چاپ بيست و نهم، ص 978.
#حضرتآیتاللهالعظمیمکارمشیرازی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
#کارشناساحکامومسائلشرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی