﷽؛
✅ حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کلام «ابن عبد ربّه»
📝 پرسش :
«ابن عبد ربّه» از علمای اهل سنت ، حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا (علیها السلام) توسط عمر را چگونه نقل می کند ؟
📖 پاسخ اجمالی :
«ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین آورده است :
« ابوبكر ، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند ! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد ، ناگاه با فاطمه رو به رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد ».
او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت :
« ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند ».
📖 پاسخ تفصیلی :
شهاب الدين احمد معروف به «ابن عبد ربه اندلسى» مؤلف كتاب «العقد الفريد» (متوفای 463 هـ) در كتاب خود بحثى مشروح درباره تاريخ سقيفه آورده است . وى تحت عنوان كسانى كه از بيعت «ابى بكر» تخلف جستند ، مى نويسد :
« فَأمّا عَليٌّ وَ الْعَبّاسُ وَ الزُّبَيرُ فَقَعَدُوا فِي بَيْتِ فاطِمَةَ حَتّى بَعَثَ إِلَيْهِمْ أَبُوبَكْرُ، عُمَرَ بْنَ الْخَطّابِ لِيُخْرِجَهُمْ مِنْ بَيْتِ فاطِمَةَ وَ قالَ لَهُ: إنْ أَبَوْا فَقاتِلْهُمْ، فَأَقْبَلَ بِقَبَس مِنْ نار أَنْ يُضرِمَ عَلَيْهِمُ الدّارَ، فَلَقِيَتْهُ فاطِمَةُ فَقالَ: يا ابْنَ الْخَطّابِ أَجِئْتَ لِتَحْرِقَ دارَنا؟! قالَ: نِعَمْ، أوْ تَدْخُلُوا فيما دَخَلَتْ فيهِ الأُمَّةُ! » ؛
(على و عباس و زبير در خانه فاطمه نشسته بودند كه ابوبكر عمر بن خطّاب را فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه بيرون كند و به او گفت : اگر بيرون نيامدند ، با آنان نبرد كن ! عمر بن خطّاب با مقدارى آتش به سوى خانه فاطمه رهسپار شد تا خانه را بسوزاند ، ناگاه با فاطمه روبه رو شد . دختر پيامبر گفت : اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى ؟ او در پاسخ گفت : بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند ، شما نيز وارد شويد!).
او همچنین از «عبدالرحمن بن عوف» نقل مى كند :
« من در بيمارى ابى بكر بر او وارد شدم تا از او عيادت كنم ، او گفت : آرزو مى كنم كه اى كاش سه چيز را انجام نمى دادم و يكى از آن سه چيز اين است :
« وَدَدْتُ أنّي لَمْ أكْشِفُ بَيْتَ فاطِمَةَ عَنْ شيء وَ إنْ كانُوا أَغْلَقُوهُ عَلَى الْحَرْبِ» ؛
( اى كاش خانه فاطمه را نمى گشودم ، هر چند آنان براى نبرد درِ خانه را بسته بودند ).
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛
✅ علت نام گذاری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) به «بتول»
📝 پرسش :
👈 چرا حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بتول نامیده شدند ؟
📖 پاسخ اجمالی :
👈 حضرت زهرا (سلام الله علیها) بخاطر عفاف و فضیلت و زیبایی کامل و حسب ممتازی که از زنان تمامی امت داشت یا برکناری آن حضرت از دنیا یا برکناری از نجاست و عادت ماهانه ، به ایشان بتول گفته شده است .
📖 پاسخ تفصیلی :
👈 ابن منظور گويد : از احمد بن يحيى سوال شد كه به چه مناسبت به حضرت فاطمه (رضوان الله عليها) دختر رسول خدا (صلى الله عليه و سلم) بتول گفته شده است ؟
👈 پاسخ داد : زيرا از جهت عفاف و فضيلت و دين و شخصيت و حسب از زنان زمان خود و زنان تمامى امت ممتاز و جدا است ، و گفته شده به خاطر بريدن و بر كنارى آن حضرت از دنيا به سوى خداوند متعال... و نيز گفته شده : يعنى اینكه تمام اعضاء آن حضرت با زيبائى خود از ديگر اعضاء جدا است و البته به زيبائى و قشنگى بقيه اعضاء نيست .
👈 ابن اعرابى گويد : «مبتّلة» در بين زنان ، آن زن زيبائى است كه هيچ يك از اعضايش نسبت به ديگر اعضاء كمبودى نداشته و طورى نباشد كه چشمش زيبا ولى بيني اش نا زيبا و يا برعكس باشد بلكه تام و كامل باشد .
👈 ابن اثير گويد : «امراة بتول» يعنى زنى كه از مردان بريده و تمايلى نسبت به آنان ندارد و به همين جهت مريم ، مادر حضرت مسيح و فاطمه (عليهم السلام) به اين نام ناميده شدند زيرا از ديگر زنان زمان خود از جهت فضيلت و ديانت و حَسَب بريده و ممتاز است. و گفته شده به خاطر آنكه از دنيا بريده و به خدا روى آورده است .
👈 طريحى گويد : ... علت اين نامگذارى آنست كه حضرت به خداى متعال روى آورده و از ديگر زنان بريده و يا از ديگر زنان زمان خودش از جهت فضيلت و شخصيت ممتاز و جدا است و نسبت به ديگر زنان امت در جهت فضيلت و حسب و ديانت ممتاز است .
👈 و از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است :
« از آن جهت فاطمه بتول ناميده شده كه از عادت ماهانه ديگر زنان بر كنار است ».
👈 در روايت ديگری از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) نقل شده است كه فرمودند :
« بدان جهت فاطمه را بتول ناميدند كه از حيض و نفاس منقطع و بر كنار است ».
👈 همچنین از حضرت على(عليه السلام) نقل شده كه فرمود :
« از حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم) سوال شد كه بتول چيست ؟
حضرت پاسخ داد : بتول به آن زنى گفته مى شود كه هيچ گاه خونى نبيند ، يعنى حيض نشود ».
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 #بسیار_ویژه
✅ امام صادق (علیه السلام) :
🔸وقتی خداوند بنده اش را دوست دارد ، دو فرشته را بر او مأمور کرده ، پس به آنان دستور می دهد :
" بدن او را مریض کرده ، معیشت او را تنگ ساخته ، و حاجت او را تاخیر اندازید ; تا مرا بخواند زیرا که من صدای او را دوست دارم ".
🔹هنگامی که بنده ای را دشمن می دارد دو فرشته را بر او مأمور می کند و فرمان می رسد :
" بدن او را سالم کنید ، روزی او را توسعه دهید ، حاجت او را آسان دارید ، و یاد مرا از ذهن او ببرید ; زیرا من صدای او را ناخوش دارم ".
✨ بحار الانوار ، جلد ٩٣ ، صفحه ٣٧١ .
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ بیماری برای مؤمن...
• حضرت رضا "سلام الله علیه" فرمودند:
🔹«الْمَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهِيرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْكَافِرِ تَعْذِيبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا يَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا يَكُونَ عَلَيْهِ ذَنْبٌ»
🔸 « بیماری براى مؤمن سبب رحمت و آمرزش گناهان و براى كافر عذاب و لعنت است.
سپس افزودند: مریضى، همیشه همراه مؤمن است تا آن كه از گناهانش چیزى باقى نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد.»
📚 وسائل الشيعة ؛ج2 ؛ص401
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔸در یک روایت جامع ، امام علی (علیه السلام) در مورد فلسفه بلاها میفرماید:
«إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَةٌ ؛
بلاها برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیا کرامت و مقام است».
✍ علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت ، لبنان، 1404 هجرى قمرى ،ج 78، ص 198 .
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
●لحظههای آمرزش!
پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند:
🔹 «ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الکفّاراتِ ، و لا یَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى یَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ»
🔸 لحظات غم و اندوه، لحظات کفّاره گناهان است؛ اندوه و نگرانىِ خاطر، پیوسته با مؤمن است و زمانى رهایش مى کند که از گناهان پاک شده باشد.
📚 بحار الأنوار، ج64، ص244
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛
📝 سوال : عده طلاق از چه زمانی شروع می شود ؟
📖 جواب : ابتداى شروع عدّه طلاق از آن موقعى است كه صيغه طلاق خوانده مى شود ، خواه زن بداند يا نداند ، حتّى اگر بعد از تمام شدن مدّت عدّه بفهمد او را طلاق داده اند لازم نيست دوباره عدّه نگه دارد .
📝 سوال : مدّت زمان عدّه در مورد زنان باردار چقدر می باشد ؟
📖 جواب : پايان عدّه زن باردار ، متولّد شدن فرزند يا ساقط شدن آن است ، حتّى اگر يك ساعت بعد از طلاق بچه به دنيا آيد ، عدّه او تمام مى شود و مى تواند شوهر كند .
📝 سوال : آيا زن فاقد رحم ، در صورت طلاق باید عدّه نگه دارد ؟
📖 جواب : بنابر احتياط واجب عدّه را رعايت کند .
📝 سوال : آیا قول زن در مورد رعایت عده مسموع است ؟
📖 جواب : در صورتی که زن متهم به دروغگویی و بی تقوایی نباشد می توان به قول او اعتماد کرد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
﷽؛
✅ ای کاش حمزه و جعفر زنده بودند !
📝 حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام ، دوران غصب حق خویش و تنهایی و مظلومیتش پس از رحلت رسول خدا «صلی الله علیه و آله» را چنین توصیف میفرماید :
" ... پس دیدم که به جز اهل بیتم ، نه کمک کارى دارم و نه يارى دهندهای ؛ پس ایشان را از هلاکت نگاه داشتم ؛
و اگر براى من پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) عمويم حمزه و برادرم جعفر مانده بودند با زور و اکراه بيعت نمىکردم ؛ ولی من مبتلا به دو نفر تازه مسلمان شدم ، عباس و عقيل ؛
پس خواستم که خاندان خود را از نابودى حفظ کنم ؛ چشم خود را با وجود خارِ در آن ، بستم و آب دهانم را با وجود استخوان در گلو ، فرو بردم و بر چيزى تلختر از علقم (گياهى تلخ) صبر کردم ؛ و بر چيزى درد آورتر از برش دشنهها براى قلب ، شکیبایی ورزیدم ".
« فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَ لَا مَعِي مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي، فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ الْهَلَاكِ، وَ لَوْ كَانَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً، وَ لَكِنَّنِي مُنِيتُ بِرَجُلَيْنِ حَدِيثَيْ عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ، الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ، فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَا، وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَار »
#بحارالأنوار_جلد30صفحه15
﷽؛
✅ تصرف در ملک مشاع بدون رضايت شريک
📝 سؤال : ما در خانه ارثی زندگی میکنیم ، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد ، اگر بعضی از #ورثه ، ابراز عدم رضايت کنند با توجه به این که #شراکت به صورت #مشاع است ، زندگي کردن و نماز خواندن در این خانه براي ما چه حکمي دارد ؟
📖 جواب : اگر حتی یکی از ورثه ، رضايت نداشته باشد ، #تصرف جایز نيست و حکم #غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست .
#مقام_عظمی_ولایت
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
Doaye Komeyl Haj Agha Ansariyan - [Www.FarsiMode.Com].mp3
11.25M
﷽؛
#دعاےکمیل_با_نواےملکوتےحضرت_استاد_شیخ_حسین_انصاریان
🌧☄از دعاهاى بسيار معروف است ،
📝 علاّمه مجلسى (رحمه اللّه) فرموده :
" اين دعا از بهترين دعاهاست و دعاى خضر پيغمبر است ".
📝 امير المؤمنين (عليه السّلام) آن را به كميل كه از خواصّ اصحاب آن حضرت بود آموخت و نيز فرموده :
" در شبهاى نيمه شعبان و در هر شب جمعه خوانده ميشود ، و براي كفايت از گزند دشمنان و گشوده شدن درهاى روزى و آمرزش گناهان سودمند است ".
❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
📝 چرا به امام علی (علیه السلام) ، «امیر المؤمنین» میگویند ؟
📖 یکی از القاب حضرت امام علی (علیه السلام) ، «امیرالمؤمنین» است . در روایات آمده است که این لقب اختصاص به آنحضرت دارد و هیچکس حتی امامان دیگر هم نمیتوانند این لقب را برای خود استفاده کنند .
📖 امام صادق (علیه السلام) به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد ، فرمود :
" این اسم فقط برای حضرت علی بن ابیطالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است ".
📖 در روایات در علت نامگذاری امام علی (علیه السلام) به «امیرالمؤمنین» چند وجه بیان شده است :
1⃣ امامت و ولایت :
📖 در روایتی پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) را اینگونه توصیف میکند :
«...أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی...»؛
" و تو پس از من ، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی !"
2⃣ اعطای علم :
📖 در برخی از روایات ، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی (ع) به این دلیل است که به مؤمنان علم و دانش عطا میکند .
📖 امام کاظم (ع) و نیز امام باقر (ع) میفرمایند :
« به این دلیل که حضرت علی (ع) عهدهدار عطا کردن علم به مؤمنین است ، امیرالمؤمنین نام گرفته است .
مگر نشنیدی که در قرآن آمده "نَمِیرُ أَهْلَنا"؛ یعنی برای خانواده خود آذوقه تهیه کنیم» این بخش روایت میخواهد بگوید که واژه «أمیر» همخانواده با کلمه «نمیر» است .
📖 در روایت امام صادق (ع) به طور مستقیم به این مطلب اشاره شده است ، ایشان فرمودند :
«اِنَّمَا هُوَ مِنْ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْعُلَمَاءَ مِنْ عِلْمِهِ امْتَارُوا وَ مِنْ مِیرَتِهِ اسْتَعْمَلُوا»؛ آن از «مِیرَةِ الْعِلْمِ»؛
یعنی اعطای علم گرفته شده بدین معنا که علما از علم او برداشت میکنند و از توشه او بهره میگیرند .
📖 سپس به سؤال سلمان از پیامبر (ص) اشاره کرده و میفرماید :
«سَلْمَانُ سَأَلَ النَّبِیَّ فَقَالَ إِنَّهُ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یَمْتَارُ مِنْ أَحَد»؛
سلمان در اینباره از پیامبر (ص) سؤال کرد . ایشان در جواب فرمود : «علی به آنان علم عطا میکند . از او علم گرفته میشود ولی آنحضرت از کسی علم نمیگیرد .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧