﷽؛
#غیبت و #تهمت باهم متفاوتند
باید توجه داشت که میان #غیبت و #تهمت تفاوت #ماهوی وجود دارد .
#رسولاکرم صلی الله علیه و آله درباره فرق #تهمت و #غیبت می فرماید :
آیا می دانید #غیبت چیست ؟
عرض کردند :
خدا و پیامبر او بهتر می دانند .
فرمودند :
اینکه از برادرت چیزی بگویی که دوست ندارد .
عرض شد :
اگر آنچه می گوئیم در برادرم بود چه ؟
فرمودند :
" اگر آنچه می گویی در او باشد ، #غیبتش کرده ای و اگر آنچه می گویی در او نباشد ، به او #تهمت زده ای ".
#امامصادق علیه السلام نیز فرموده است :
ان من الغیبهْ ان تقول فی اخیک ما ستره الله علیه، و ان من البهتان ان تقول فی اخیک ما لیس فیه ؛
" #غیبت آن است که در مورد برادرت آنچه را خدا پوشانده بیان کنی و #بهتان آن است که آنچه در او نیست را به او نسبت دهی ".
@Javanmardi_langarudi
" کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی "
﷽؛
🌻 پرسش :
در جائی که نامحرمی نیست، آیا زن میتواند با چهره ای کاملا آرایش کرده [ البته با رعایت حجاب لازم برای نماز ] به نماز بایستد؟
🌷 پاسخ :
همه مراجع :
اشکالی ندارد.
🖇 آدرس : استفتائات کتبی ازدفاتر حضرات آیات.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
🌿 پرسش :
آیا پوشاندن برجستگی های بدن هنگام نماز در برابر نامحرم واجب است؟ اگر نپوشاند، آیا نمازش باطل میشود؟
🌾 پاسخ :
همه مراجع :
اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم شود، باید بپوشاند و اگر نپوشاند، گناه کرده است؛ ولی نماز او صحیح است.
🌺 استفتاء کتبی از دفاتر حضرات آیات
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
#امامرضا علیهالسلام به دعبل فرمود:
💕 روزها و شبهای چندانی نمی گذرد ، مگر اینکه طوس ، محل رفت و آمد شیعیان و زائران من می گردد . آگاه باش ! پس هر کس مرا در غربتم در طوس زیارت کند ، روز قیامت همراه من در رتبه من خواهد بود و آمرزیده خواهد گشت 💕
#بحارالانوارجلد99صفحه39
💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه 💎
﷽؛
#امام_رضا (ع) به دعبل فرمود:
💠روزها و شبهای چندانی نمی گذرد، مگر اینکه طوس، محل رفت و آمد شیعیان و زائران من می گردد . آگاه باش! پس هر کس مرا در غربتم در طوس زیارت کند، روز قیامت همراه من در رتبه من خواهد بود و آمرزیده خواهد گشت.
#بحار_الانوار، ج 99، ص .39
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
#امامرضا علیهالسلام
💕 هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند ، روز قیامت در #سهجایگاه او را در مییابم و از #هولهایرستاخیز میرهانم . آن گاه که #نامههایاعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از #صراط و در برابر #میزان 💕
#منلایحضرهالفقیهجلد2صفحه35
@Javanmardi_langarudi
" أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ "
﷽؛
💠هر کس مرا با دوری سرا و مقبره ام زیارت کند، روز قیامت در #سه جایگاه او را درمی یابم و از #هولهای_رستاخیز می رهانم. آن گاه که #نامه_های_اعمال از چپ و راست به انسانها داده شود و به هنگام گذر از #صراط و در برابر #میزان.
#امام_رضا علیه السلام
من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 35
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
Ey Haramat.mp3
4.46M
#ای_حرمت
با نوای #حضرت_استاد_کریمخانی
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
Shab05Safar1393[08].mp3
6.33M
#مطیعی
دلم تنگ ایوان طلای توست
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛
#سؤال
چرا بعضی محل دفن #امامهشتم علیهالسلام» را #قبلههفتم نامیدهاند ؟
#جواب
نظر به این که #هفتمدفن برای #معصومین علیهمالسلام وجود دارد :
1⃣ #مدینه محل دفن پیامبر صلیاللهعلیهوآله
2⃣ #قبرستانبقیع
3⃣ #نجف
4⃣ #کربلا
5⃣ #کاظمین
6⃣ #سامرا
7⃣ #مشهد
👈 لذا مدفن #امامعلیبنموسیالرضا علیهالسلام را بعضی از مردم #قبلههفتم نامیدهاند . البته منظور از #قبله در اینجا #قبلهنماز نیست بلکه #قبله به معنای چیزی است که انسان به آن توجه میکند .
#آدرس استفتائات حضرت آیت الله مکارم شیرازی جلد ۱ صفحه ۴۱۶ سوال ۱۵۸۳
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
#سنت یعنی #فعل و #قول و #تقریر معصوم علیهمالسلام
💎 برخی #مردم هنگام گفتن #سهتکبیر پایان نماز #دستها را روی #ران میکشند و برخی #دستها را بر #ران میزنند ، کدامیک درست است ؟
❄️ هر چند بسياري از #نمازگزاران پس از سلام نماز ، #سهمرتبه با حرکت سر و يا احيانا تکان دادن مختصر دست و يا كشيدن دست بر روي ران و ... نماز را خاتمه ميبخشند ، اما چنين کيفيتي در روایات توصيه نشده است ( البته حرام هم نيست ! )
❄️ آنچه مورد توصيه روايات است ، اين ميباشد :
#مستحب است نمازگزار پس از #اتمامنماز ، سه مرتبه دستها را بالا آورده و در همين حالات سه مرتبه #اللهاکبر هم بگويد ؛ هم چنين به هنگام #سلام بدون روي گرداندن از #قبله به جانب راست توجه كند و اگر در سمت چپ او نيز كسي هست به سمت چپ نيز اشاره و سلام را تكرار كند و اگر نماز جماعت است يك سلام نيز به سمت جلو به سمت امام ادا نمايد .
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
ایستادن موقع شنیدن نام امام عصر {علیه السلام}
💎 سوال : آیا در موقع شنیدن نام مبارک امام زمان {علیه السلام} با لفظ {قائم} ، ایستادن واجب است ؟
❄️ جواب : ایستادن ، مستحب است و در روایتی آمده است که حضرت امام رضا {علیه السلام} وقتی نام مبارک امام زمان {علیه السلام} را شنیدند ، ایستادند و به عنوان احترام ، دست بر سر گذاشتند .
#استفتائات_کتبی از دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضواناللهعلیه
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
👈 عکسهای ائمهمعصومین {علیهمالسلام}
📝 سوال :
عکسها و شمایلی که از ائمهمعصومین {علیهمالسلام} کشیده میشود ، صحت دارد ؟
📖 جواب :
#مراجععظامتقلید
هیچ دلیلی بر تشابه این عکسها با آن ذوات مقدس وجود ندارد و نمی توان به ائمهمعصومین {علیهمالسلام} نسبت داد .
#استفتائاتکتبیدفاترحضراتآیات
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
#خلقتحوّا
#پرسش
#حوّا همسر آدم از چه چیزى خلق شد ؟
#پاسخاجمالی
در آیه ابتدایی #سورهنساء خداوند از #خلقتحوا سخن میگوید . برخی از مفسران جمله #خَلَقَمِنْهازَوْجَها را اینگونه تفسیر کردند :
#حوا از یکى از #دندههاىآدم آفریده شده است . این تفسیر از سوی #امامصادق علیهالسلام مردود دانسته ، و تصریح گردیده که #حوا از باقى مانده #خاکآدم آفریده شده است . در آیات دیگر قرآن این مفهوم بیان شده که #خداوند همسر حضرت آدم را از جنس او (جنس بشر) آفرید و نه از اعضای بدن او ، و همچنین #تکثیرنسلانسان ، تنها از طریق #آدم و #همسرش صورت گرفته ، و #موجودثالثى در آن دخالت نداشته است .
#پاسختفصیلی
#خداىمتعال در #آیه1سورهنساء مىفرماید :
« همسر او را از جنس او خلق کرد ؛
وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها ».
بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیدهاند که :
همسر آدم ، #حوّا از بدن آدم آفریده شده ، و پارهاى از روایات غیر معتبر را که مىگوید :
#حوا از یکى از دندههاى آدم آفریده شده (1) شاهد بر آن گرفتهاند .
در فصل دوم از #سِفرتکوین تورات نیز به این معنى تصریح شده است .(2)
ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیر این آیه برداشته مىشود و معلوم مىشود :
منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید .
در #آیه21سورهروم مىخوانیم :
« وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها
از نشانههاى قدرت خدا این است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید » .
و در #آیه72سورهنحل مىفرماید:
« وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا
خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد » .
روشن است که در این آیات مىخوانیم :
« و همسران شما را از شما قرار داد » معنى آن این است که از جنس شما قرار داد ، نه از اعضاى بدن شما .
و طبق روایتى که از #امامباقر علیهالسلام در #تفسیرعیاشى نقل شده ، #خلقتحوا از یکى از #دندههاىآدم ، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که #حوا از باقى مانده #خاکآدم آفریده شده است.(3)
سپس در جمله بعد میفرماید :
« خداوند از آدم و همسرش ، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد
وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً ».(4)
از این تعبیر استفاده مىشود :
#تکثیرنسلفرزندانآدم تنها از طریق #آدم و #همسرش صورت گرفته است و #موجودثالثى در آن دخالت نداشته است .(5)
#پینوشت
(1). «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحه 380 و جلد 4، صفحه 326، انتشارات جامعه مدرسین؛ «وسائل الشیعه»، جلد 26، صفحات 287 و 288، چاپ آل البیت؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 100 و جلد 46، صفحه 352 و جلد 56، صفحه 93 و... .
(2). در «سفر پیدایش»، باب دوم، شماره 21 و 22 مى خوانیم: «و خداوند خدا خوابى گران بر آدم مستولى گردانید تا بخفت و یکى از دنده هایش را گرفت و گوشت در جانش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنى بنا کرد و وى را به نزد آدم آورد».
(3). تفسیر «عیاشى»، جلد 1، صفحه 216، چاپخانه علمیه تهران، 1380 هـ ق؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحات 379 و 380 و جلد 4، صفحات 326 و 327، انتشارات جامعه مدرسین؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحات 116، 220، 221 و 222.
(4). سوره نساء، آیه 1.
(5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 314.
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
🕋 معمار #خانهکعبه
📝 پرسش : #خانهکعبه توسّط چه کسى ساخته شد ؟
📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن ، استفاده مىشود که #خانهکعبه از زمان #آدم علیهالسلام بر پا شده بود ؛ در آیه 37 سوره ابراهیم از قول #ابراهیم علیهالسلام مىخوانیم :
#پروردگارا !
بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانهاى که #حرم تو است سکونت دادم .
این آیه گواهى مىدهد وقتی #ابراهیم علیهالسلام با فرزندش #اسماعیل علیهالسلام و همسرش به #مکّه آمدند اثرى از #کعبه وجود داشت .
تعبیرى که در آیه 127 سوره بقره به چشم مىخورد نیز ، همین معنى را مىرساند آنجا که مىگوید :
«... #ابراهیم و #اسماعیل پایههاى #خانهکعبه را بالا مىبردند ، و ...».
📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن ، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مىشود که #خانهکعبه پیش از #ابراهیم علیهالسلام ، حتى از زمان #آدم علیهالسلام بر پا شده بود ، در آیه37 سوره ابراهیم از قول این #پیامبربزرگ مىخوانیم :
« رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم ؛
#پروردگارا !
بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که #حرم تو است سکونت دادم » .
این آیه گواهى مىدهد موقعى که #ابراهیمعلیهالسلام با فرزند شیرخوارش #اسماعیل علیهالسلام و همسرش به سرزمین #مکّه آمدند اثرى از #خانهکعبه وجود داشته است .
در آیه96 سوره آل عمران نیز مىخوانیم :
« اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً ؛
نخستین خانهاى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد ، در سرزمین #مکّه بود » .
مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان #ابراهیم علیهالسلام آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از #زمانآدم علیهالسلام بوده است .
اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره بقره به چشم مى خورد نیز ، همین معنى را مىرساند آنجا که مىگوید :
به یاد آورید هنگامى که #ابراهیم و #اسماعیل پایههاى #خانهکعبه را بالا مىبردند ، و مىگفتند :
#پروردگارا ! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى ؛
«:وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ » .
این تعبیر ، مىرساند شالودههاى #خانهکعبه وجود داشته و #ابراهیم و #اسماعیل علیهماالسلام پایهها را بالا بردند .
در خطبه معروف قاصعه از نهجالبلاغه نیز مىخوانیم :
« اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ علیهالسلام اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار ... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام ... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ علیهالسلام وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه ... ؛
آیا نمىبینید خداوند مردم جهان را از #زمانآدم تا به امروز ، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است ... ، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به #آدم و #فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند » .(1)
کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات ، این تاریخچه معروف را تائید مىکند که #خانهکعبه نخست به دست #آدم علیهالسلام ساخته شد ،(2) سپس در #طوفاننوح علیهالسلام فرو ریخت:،(3) و بعد به دست #ابراهیم علیهالسلام و فرزندش #اسماعیل علیهالسلام تجدید بنا گردید .(4). (5)
#پینوشت
🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469.
🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203.
🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان).
🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96.
🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519.
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
یاد گرفتن #احکامخدا واجب است
👈 در #چهارمركز ، انسان مسافر میتواند نمازش را تمام بخواند :
#مركزالوهيتوخداپرستی : مكه
#مركزنبوّت : مسجد پيامبر صلیاللهعلیهوآله در مدينه
#مركزولايت : مسجد كوفه
( محل حکومت امیرالمؤمنین علیهالسلام و امام زمان عَجّلَاللهُتَعالیفَرجهُالشّریف )
#مركزشهادت : حرم امام حسين علیهالسلام
#پیوندهاینماز حضرت استاد قرائتی ؛ صفحه44
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
داستان یک شیعه وسنی(1).MP3
299.9K
#ویژه
👈 داستان یک شیعه و سنی
@Javanmardi_langarudi
" أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ "
﷽؛
🚨 اسامی نواب خاص امام زمان(ع)
#پرسش
نواب خاص امام زمان(علیه السلام) در زمان غیبت صغری چه کسانی بودند؟
#پاسخ_اجمالی
عثمان بن سعید عمروى، محمّد بن عثمان بن سعید، حسین بن روح، على بن محمّد سمرى نوّاب خاص امام زمان(عج) بودند.
#پاسخ_تفصیلی
امام زمان(علیه السلام) در غیبت صغرى به وسیله چهار سفیر مخصوص خود با مردم مسلمان در حال تماس بودند و بسیارى از نیازمندى هاى مردم را از طریق نمایندگان خود برطرف مى نمودند و مشخّصات آنان به قرار زیر است:
🍃 1- عثمان بن سعید عمرى (بروزن گرمى) که منسوب به قبیله «بنى عمرو بن عامر» است و از یازده سالگى افتخار خدمتگزارى به خاندان رسالت را داشت و از اصحاب و یاران امام هادى و حضرت عسکرى(علیهما السلام) به شمار مى رفت و وکیل مخصوص امام عسکرى بود. او آنچنان مورد وثوق و اطمینان امام بود که حضرت عسکرى درباره وى و فرزندش «محمّد بن عثمان» که پس از درگذشت پدر افتخار نیابت از مهدى را پیدا نمود، چنین فرمود: «عمرى و فرزند او مورد وثوق من هستند؛ هرچه از من براى شما نقل کنند حقیقتى است که از من شنیده اند و نقل مى نمایند؛ هر دو نفر ثقه و مورد اعتماد من هستند، به سخنان هر دو گوش فرا دهید و هر دو را اجرا نمایید».(1)
یا مراقبت هاى شدیدى که حضرت عسکرى نسبت به فرزند خود داشت، کمتر کسى را اجازه مى داد که از حضرت مهدى دیدن کند؛ وى از افراد مخصوصى بود که حضرت امام زمان(عج) را در دوران حیات حضرت عسکرى در خانه اش کراراً زیارتکرده بود؛ شرح زندگى او در کتاب هاى رجال بطور گسترده بیان شده است(2) و تاریخ دقیق درگذشت وى به دست نیامده است.(3)
🍃 2- محمّد بن عثمان بن سعید، فرزند اوّلین سفیر و خود او دومیّن سفیر و وکیل امام زمان(علیه السلام) است که زمان امام عسکرى را درک کرده و در حدیثى که قبلا نقل شد، امام عسکرى وى و پدرش را به بهترین وجهى توثیق نموده است. دوران سفارت او طولانى و گسترده تر بود و همواره نامه هاى شیعیان را به حضور امام مى رسانید و پاسخ کتبى را به آنان باز مى گردانید؛ وى در سال 304 و یا 305 در گذشته است.(4)
🍃 3- حسین بن روح که در جامعه آن روز جهان شیعه به عقل و درایت اشتهار داشت و از نزدیکان محمّد بن عثمان دوّمین سفیر امام و راز دار او بود؛ وى موضوع سفارت را به فرمان امام به حسین بن روح واگذار نمود و در سال سیصد و بیست و شش درگذشت.(5)
🍃 4- على بن محمّد سمرى آخرین سفیر امام(عج) است که امام در نامه اى به خود او نوشته و دستور داده است که تو آخرین سفیر مخصوص من هستى، دیگر نباید کسى را به جاى خود معرّفى کنى! وى در نیمه شعبان سال سیصد و بیست و نه درگذشت و با درگذشت او باب سفارت خصوصى بسته شد و غیبت کبرى آغاز گردید(6) و از آن به بعد هرگونه ادّعاى نیابت خاصّه از طرف آن حضرت مردود شناخته شده است.
✍ پی نوشت :
🍂 (1). العمرى و ابنه ثقتان فما ادیا الیک عنى فعِنى یؤدیان و ما قالاه لک فعنى یقولان، فاسمع لهما و اطعمها فهما الثقتان المأمونان.
🍂 (2). تنقیح المقال، ج 1، ص 245 - 246؛ قاموس الرّجال، ج 6، ص 235 - 25؛ سفینة البحار، ج 2، ص 158.
🍂 (3). در «ریحانة الادب» ج 3، ص 133، تاریخ وفات او را به نقل از «تحیّة الزّائر» مرحوم نورى سال 257 معیّن نموده است، در صورتى که آن سال امام عسکرى(ع) در قید حیات بود و چگونه مى تواند نایب امام زمان در میان مردم گردد.
🍂 (4). کامل ابن اثیر، حوادث سال 305؛ تنقیح المقال، ج 2، ص 149؛ قاموس الرّجال، ج 8، ص 264 - 268 و در این مدارک مى نویسند که وى قریب پنجاه سال افتخار نمایندگى از امام را داشته است، در صورتى که در سال وفات او چهل و پنج سال از آغاز غیبت صغرى مى گذشت و قبل از او پدرش عهده دار مقام نیابت بود.
🍂 (5). تنقیح المقال، ج 2، ص 308 و غیره.
🍂 (6). قاموس الرّجال، ج 7، ص 51.
—————————————————
@Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛
💠 نواب امام زمان(ع) 💠
✅ در زمان غيبت صغری حضرت(ع) چهار نائب و نماينده خاص داشت كه به مردم فرمود:
كارهايتان را به اين چهار نفر بگوئيد، اين چهار نفر حق داشتند حضرت(ع) را ببينند، و سال هاي طولاني هم فرمايشات خود از طريق اين چهار نفر به مردم می رساندند، تا اينکه زمان غيبت کبری فرا رسيد.
✅ از اين چهار نفر عثمان بن سعيد از چهره هاي درخشان و وكيل امام دهم(ع) و امام يازدهم بود، بعد از او پسر ايشان حدود چهل سال وکيل بود، بعد هم حسين بن روح و بعد علي بن محمد ثمري اين چهار تا نايب خاص بودند.
✅ بعد كه اين چهار نفر از دنيا رفتند غيبت كبري شروع شد كه امام فرمود:
ديگر دست شما به من نمي رسد و مردم به فقهايي مراجعه كند كه هوي و هوس نداشته، با تقوا و اسلام شناس باشند، که ما به اين ولايت فقيه می گوئيم، ولايت فقيه يعني توجه به نايب امام زمان(ع).
📗 برنامه درسهایی از قرآن 21 فروردین 65
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛
📚 #ادیان_و_مذاهب
💠 بهائیت ، قومی مشرک💠
🔸يكي از سخيف ترين اعتقادات بهائيت و بابيت اعتقاد به اله بودن باب و حسينعلي نوري است. علي محمد باب ادعا كرده است كه رفيع ترين مراتب حقيقت يعني الوهيت در او حلول كرده آن هم حلولي مادي و جسماني،اين اعتقاد بهائيت با مباني تمام اديان آسماني در تضاد مي باشد زيرا الوهيت مختص حضرت حق، پروردگار است و در اين مقام هيچ كس و هيچ چيز با او شريك نيست.
🔹قريب به اتفاق فقهاء تعداد نجاسات را يازده و برخي دوازده مورد اعلام كرده اند، از جمله آن ها كه همگي آنرا ذكر كرده اند نجاست كافر است، كافر يعني كسي كه منكر خدا باشد و يا براي خداوند متعال شريك قائل باشد.
🔸و يا اينكه رسالت حضرت خاتم الانبياء محمد بن عبدالله ـ صلي الله عليه و آله ـ را قبول نداشته باشد و نيز به كسي كافر مي گويند كه ضروري دين يعني، چيزي را مثل نماز و روزه كه همة مسلمانان آنرا جزء دين اسلام مي دانند منكر شود.
🔹فقهاء در اين زمينه به آيه شريف «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ »[1] و روايات متعدد ديگري، از جمله اين روايت كه از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده است «من نصب ديناً غير دين المومنين(دين اسلام) فهو مشرك»[2] استناد مي كنند.
🔸و از فروعاتي كه براي اين مسئله ذكر كرده اند اين است كه تمام بدن كافر حتي مو و ناخن و رطوبت هاي او نجس است.
🔹حال كه روشن شد چه كساني در فقه اسلام و شيعه نجس مي باشند به كنكاش در آثار بهائيان مي پردازيم تا از برخي عقايد آنها آگاه شويم بهائيت فرقه اي است كه توسط حسنعلي نوري معروف به بهاء الله به وجود آمده است. قبل از آن به وسيله علي محمد باب كه به پيروي از انديشه هاي شيخيه خود را ركن چهارم يا انسان كامل پنداشته بود، با بيت را به وجود آورده بود، وي در آغاز مدعي بود كه باب امام زمان(عج) مي باشد ولي در نهايت ادعاي الوهيت نموده و اعلام نمود كه بعداً كسي را به عنوان «من يضحصر الله» خواهد فرستاد.
🔸بعد از اعلام علي محمد، حسينعلي نوري مدعي شد كه او همان كسي است كه علي محمد باب وعده آمدن او را داده است. بعد از آن با ادعاي نسخ دين اسلام، نغمة ايجاد دين تازه سرداد و به دين سازي روي آورد.[3]
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
#ادامه_دارد
👇👇👇
👆👆👆
﷽؛
♨️ برخي از عقايد بهائيت از قرار زير مي باشد:
📛1- اعتقاد به الوهيت علي محمد باب و حسينعلي نوري
🔸يكي از سخيف ترين و غير معقول ترين اعتقادات بهائيت و بابيت اعتقاد به اله بودن باب و حسينعلي نوري است علي محمد باب ادعا كرده است كه رفيع ترين مراتب حقيقت يعني الوهيت در او حلول كرده آن هم حلولي مادي و جسماني.[4]
🔹اين اعتقاد بهائيت با مباني تمام اديان آسماني در تضاد مي باشد زيرا در اديان آسماني الوهيت مختص حضرت حق، پروردگار و خالق جهان و جهانيان است و در اين مقام هيچ كس و هيچ چيز با او شريك نيست.
📛2- اعتقاد به مقام نبوت علي محمد و ميرزا حسينعلي
🔸بهائيان مي گويند: مقام قائم موعود به حكم برخي آيات قرآن كريم، مقام اصالت و نبوت است.[5]
🔹اما شيعه مي گويد: قائم موعود تابع قرآن مجيد و شريعت خاتم الانبياء محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ و مقام او مقام خلافت و وصايت و امامت است نه اصالت و نبوت.[6]
📛3- اعتقاد به قائم موعود بودن علي محمد باب و ميرزا حسينعلي
🔸بهائيان مي گويند: علي محمد و ميرزا حسينعلي موعود دين اسلام هستند و جميع انبياء بدان اشارت داده اندو علامات آن در كتاب هاي آسماني ثبت است.
🔹اما شيعه مي گويد: موعود دين اسلام يكي قيامت كبري است و ديگري ظهور بقيةالله ارواحنا له الفداء كه در قرن سوم هجري در سُرّ من رآه متولد شد، نام مادرش نرجس مي باشد.
📛4- اعتقاد به نسخ دين اسلام
🔸بهائيان مي گويند: مقام قائم موعود، مقام شارعيت است نه تابعيت،[7] و نيز مي گويند قائم در هنگام ظهورش حكم به نسخ دين اسلام مي كند و بتشريع شريعت جديدي غير از اسلام مي پردازد.[8]
🔹اما شعيه مي گويد: قائم موعود، تابع قرآن مجيد و شريعت خاتم الانبياء محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ و مجدد و محيي همان دين اسلام است و صاحب كتاب جديد و آورندة شريعت جديدي نيست.[9]
💢خلاصه آنكه بهائيان:
⭕️اولا:ً مدعي الوهيت باب و بهاء و منكر خاتميت نبي مكرم اسلام هستند،
⭕️ثانياً: منكر احكام ضروري دين مثل نماز، و روزه و... بوده و آن ها را منسوخ مي دانند.
⭕️ثالثاً نه تنها منكر وجود نازنين حضرت بقية الله الاعظم هستند بلكه دشمن او مي باشند.
🔺در نتيجه مي توان گفت كه علت نجاست آنان، كفر آنان مي باشد و ادله اي كه به نجاست كفار و مشركين دلالت دارند، آنها را نيز در بر مي گيرند.
---------------------------------------------------------
🚩پي نوشتها:
🌷[1] .توبه/28.
🌷[2] . حرعاملي، وسائل الشيعه، الاحياء التراث، قم، ط اول،1409 هـ ق، ج 1، كتاب الطهاره، ابواب مقدمه عبادت، باب 2، ح 3، ص 30.
🌷[3] . زاهداني، سيد سعيد زاهد، بهائيت در ايران، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامي، ط دوم، 1381، ص 97.
🌷[4] . عامر النجار، البهائية و جذورها البابية، دارالمنتخب العربي، ط اول، 1419 هـ . ق، ص 44.
🌷[5] . بهائي چه مي گويد، جواد تهراني، ، مشهد، ط دوم، 1341، ج 2، ص 2.
🌷[6] . همان،ص 76.
🌷[7] . همان، ص 2.
🌷[8] . همان، ص 93.
🌷[9] . همان ، ص76
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
#پایان
﷽؛
🚨 حکم ازدواج با بهائی
📝 پرسش : آیا مسلمان می تواند با بهائی ازدواج نماید؟
📖 پاسخ : ازدواج با آنها باطل است و شک نیست که آنها افراد منحرفی هستند، و اساس مذهب ساختگی آنها از سوی دولت های استعماری انگلستان و آمریکاست، و جزء کفار حربی هستند. آنها نجس هستند و هیچ گونه معاشرت، خرید و فروش و همکاری با آنها جایز نیست.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
@Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛
💫 احکام شرعی فرقه بهائیت را از لسان رئیس ستاد ملی ترویج احکام دین استاد حاج حسین وحیدپور بشنوید 💫
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi