eitaa logo
استاد فیاض بخش
15.1هزار دنبال‌کننده
353 عکس
194 ویدیو
33 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📝 به استقبال ماه ذی‌القعده 🔻ماه ذی‌القعدة الحرام از یک سو آغاز ماه‌های حرام و از سوی دیگر، شروع اربعین حضرت موسی(ع) در کوه طور برای درک لقاء الهی است. این دو جهت باعث شده که این ماه حائز شرافت‌های منحصر بفردی شود و بین ایام سال به «اربعین موسوی» معروف گردد. ▫خداوند درباره اربعین موسوی یک بار به اجمال می‌فرماید: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسَى أَرْبَعينَ لَيْلَة» (بقره، 51). اما تفصیل این بیان شریف را در سوره اعراف می‌فرماید که: وعده‏ الهی به حضرت موسی(ع) در ابتدا سی شب بود، بنا بر مواعده الهی بر میقات شد و حضرتش بعد از طی ابتلائات فراوان و نجات از فرعونیان، برای رسیدن به مقام لقاء و انس خاص با خداوند، سی شب در کوه طور به مناجات و نماز و عبادت و روزه پرداخت، سپس به امر الهی ده شب دیگر بر آن افزوده شد و سی شب اول در ماه ذی القعده انجام گرفت و به دنبال آن ده شب دیگر در دهه اول ذی الحجه ادامه یافت: «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة» (اعراف، 124). به این ترتیب اربعین موسوی در یکی از بهترین اوقات سال و در ماه‌های حرام شکل گرفت. ▫همچنین از روایات چنین برمی‏‌آید که ذی‏‌القعده همان ماهی است که در آن خداوند حضرت یونس(ع) را بعد از چهل روز زاری و ناله و گفتن ذکر یونسیه‏ «لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ» (انبیا، 87) از شکم ماهى بیرون آورد. و این بر فضیلت این ماه می‌افزاید. 🔺این وقایع برای دیگران کشف از سنتی الهی نمود که برای درک لقای پروردگار، می‌باید حرمت سی شب ماه ذی‌القعده و ده شب اول ذی‌الحجه را نگه داشت. و به این ترتیب این ایام شریف در طول تاریخ، شروع اربعینیات برای اولیاء و سالکان مقام لقاء الهی مقرر گردید. 👈 منبع: ادب حضور (دفتر چهارم)، اسرار اربعین موسوی؛ آداب و مراقبات ماه ذی‌القعده و دهه اول ذی‌الحجه ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
4_5829955038126015949.mp3
11.95M
‍ 🔉 بشنوید| توصیه‌ها و دستوراتی برای اربعین موسوی استاد فیاض بخش ▫مراقبه؛ افضل اعمال در این ایام. ▫دستورالعمل کاربردی مراقبه. ▫کنترل زبان؛ مراقبه عام. ▫برخی دستورات عبادی این ایام ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍در آستانه ماه ذی‌القعده، حتما دفتر چهارم از مجموعه ادب حضور را مطالعه فرمایید: 📚 اسرار اربعین موسوی؛ آداب و مراقبات ماه ذی‌القعده و دهه اول ذی‌الحجه اثر استاد فیاض‌بخش ☎ برای تهیه این کتاب با این شماره تماس بگیرید: ۰۹۱۲۷۹۷۴۷۵۰ 📱همچنین می‌توانید نسخه دیجیتال کتاب را در اپلیکیشن طاقچه مطالعه نمایید. @Jelvehnooralavi
«اسرار اربعین موسوی (ع)؛ ادب حضور (دفتر چهارم)» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.ir/book/36767
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) ◽️اولین منزل از منازل سلوک که در تمام کتاب‌های اخلاقی ذکر شده است ـ از کتاب «منازل السائرین» خواجه عبدالله که مفصل‌ترین کتاب سلوکی است گرفته، تا کتاب‌های مختصرتر مثل«اوصاف الاشراف»، و یا کتاب‌هایی مثل «معراج السعادة» و «عین الیقین» و «بحرالمعارف» ـ منزل «یَقَظة» است. «» از «ایقاظ» به معنای بیدار شدن است؛ این اصطلاح از قرآن و سنت گرفته شده است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻«به طرق عدیده از سید رسل و هادی سبل مروی است که: {مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَربَعِينَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏} خود به عیان دیده‌ایم و به بیان دانسته‌ایم که این مرحله شریفه از مراحل عدد را خاصیتی است خاص و تاثیری است مخصوص در ظهور استعدادات و تتمیم ملکات در طی منازل و قطع مراحل». (رساله سیروسلوک ص ۲۸) ◽️سالک برای رسیدن به مراتب عالی توحید، باید دستوراتی را در طی اربعینیات انجام دهد؛ و در کنار این دستورات، ملتزم به اموری باشد تا سیر او کامل شود. ◽️مرحوم سید بحرالعلوم(رض) در اهمیت اربعین گرفتن و لوازم سلوک، نکاتی را بیان می‌کند که سالک باید متوجه آنها باشد تا بتواند سیر خود را با آگاهی و بدون نقص طی کند. ◽️نکته قابل استفاده از روایت، این است که بر روز و صباح تاکید شده است؛ زیرا معمولا شیطان در طول روز، رهزن انسان است. غالب گناهان مثل دروغ، غیبت، تهمت، ریا، گرفتار آدم های ناباب شدن و... در طول روز او را گرفتار می‌کند. انسان در شب، سیرِ روز را می‌کند؛ اگر روز او خوب باشد، شب خوبی نیز خواهد داشت. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍{مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَربَعِينَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏} 🔻نکته دوم قابل استفاده از روایت: از عبارت «ظَهَرَتْ‏ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ»، بر می‌آید که منابع حکمت، در وجود انسان قرار دارد. ◽️حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد فلسفه‌ی ارسال رسل می‌فرمایند: «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول‏»؛ نمی‌فرماید: آمدند تا فطرت را به آنها یاد بدهند. پیداست که تمام معارف، در درون انسان هست. ◽️با توجه آیه شریفه {فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ}؛ یعنی پرده‌ها و حجاب‌ها، مانع از این است که انسان، فطرت توحیدی خود را ببیند. یعنی انبیا آمده‌اند تا فطرت توحیدی و عهد و پیمانِ با خداوند را به یاد انسان بیاورند. «لِيذکروهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ»، یعنی نعمت‌ها را به آنها یادآوری کنند. 🔺سپس می‌فرماید: «وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول»؛ «اِثاره» به معنای به هم ریختن است. انسانی که می‌خواهد گنجی را پیدا کند، خاک‌ها را به هم می‌ریزد و کنار می‌زند تا آن گنج را پیدا کند. پس انبیا آمدند تا دفینه‌های عقل و حکمت که درون انسان است را بجوشانند. لذا انسان در سیر و سلوک، دنبال اِثاره است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 لزوم توجه سالک به باطن عالم 🔻خداوند در آیه ۷ سوره روم می‌فرماید: {يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُون}. «حیات» در فرهنگ قرآن، امری ذومراتب است و یک ظاهر و چندین مرتبۀ باطنی دارد. ظاهر آن، پوسته بسیار نازکی است که با یک تلنگر کنار می‌رود و آن پوسته، همان زندگی دنیاست. ◽️آیه شریفه می‌فرماید: آنها صرفا کمی از ظاهر حیات دنیا را می دانند، ولی از آخرت غافلند. بنابراین اگر اینها باطن حیات دنیا را بفهمند، در واقع آخرت را فهمیده‌اند. 🔺نکته سلوکی: سالک زمانی در سیر و سلوک پیشرفت می‌کند که باطن عالم را ببیند، نه ظاهر آن را؛ زیرا خداوند در توصیف انسان‌های غافل فرمود که آنها نسبت به آخرت در غفلتند. کسی که در دنیا، چشمش به باطن دنیا گشوده شد، خداوند را در همین دنیا مشاهده می‌کند. علامت کافر نیز این است که لقاء خدا را انکار می‌کند؛ {وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ النَّاسِ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ لَكافِرُون‏} (روم، ۸) ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
‍ ‍ 📍توجه ویژه اساتید اخلاق به غسل و نماز توبه روز یکشنبه ماه ذی قعده 🔹 مرحوم سید بن طاووس در کتاب اقبال، غسل و نمازی را ذکر نموده که در میان اساتید اخلاق به «غسل و نماز توبه» معروف شد، که مناسب است هر کس در آغاز منزلی از منازل سلوک و یا ایام خاص -مثل آغاز ورود به ماه رجب و یا شعبان و ماه رمضان- این نحو توبه را انجام دهد. در اربعین موسوی نیز بهتر است در همه یکشنبه های ماه ذی القعده غسل و نماز توبه انجام شود. 🔹اما دلیل این توجه ویژه چیست؟ متن کامل روایت را نقل میکنیم: 👈 «رسول خدا(ص) در یكشنبه ماه ذی‏ القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدام‏یك از شما می‏خواهد توبه كند؟ عرض كردیم: همه می‏خواهیم توبه كنیم. فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز - در هر ركعت یک بار «فاتحة الكتاب»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از دو سوره‏ «معوّذتین» (سوره ‏های ناس و فلق) را یک بار - بخوانید، سپس هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید، آن گاه دست‏ها را بالا آورید و بگویید: «یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.» سپس فرمود: هر بنده‏ ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‏شود: «ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه‏ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.» و فرشته ‏ای از زیر عرش به او خطاب می‏كند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!» و فرشته‏ ای دیگر ندا می‏كند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.» و فرشته‏ ای دیگر ندا می‏كند: «ای بنده، تو مؤمن از دنیا می‏روی و دین تو از تو گرفته نمی‏شود و قبر تو گشوده و نورانی می‏شود.» و فرشته‏ ای دیگر ندا می‏كند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.» و جبرئیل ندا می‏كند: «من همراه با فرشته‏ مرگ می‏ آیم و به او سفارش می‏كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.» عرض كردیم: ای رسول خدا، اگر بنده‏ ای این عمل را در غیر این ماه انجام دهد، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: «همانند آن‏چه توصیف كردم برای او خواهد بود و این سخنان را جبرئیل آن گاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.» ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍{مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَربَعِينَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏} 🔻نکته سوم قابل استفاده از روایت: انسان باید چهل روز اخلاص داشته باشد. به این معنا که اگر کسی چهل صبح تا شب، در حال اخلاص باشد، چشمه‌های حکمت از قلب بر زبانش جاری می‌شود. یعنی از صبح که بیدار می‌شود، کارهایش را خالصاً لِوجه الله انجام دهد. ◽️لذا اگر ده اربعین ریایی گرفت، یا اربعین او همراه گناه یا تعلقات یا گرفتاری‌ها بود، این روایت شامل او نمی‌شود. البته نه اینکه اربعین او بی اثر باشد. 🔺بنابراین، تا زمانی که سالک به مرتبۀ اخلاص و مخلِص شدن نرسیده است، اربعین‌ها برای او آنگونه که باید کارساز نیست. و باید بر روی اخلاص خود کار جدی کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 آخرت، باطن دنیا ◽️به طور کلی رابطه دنیا و آخرت، رابطه بین دو چیز مجزا از هم نیست، بلکه آخرت، باطن همین عالم است. ◽️به همین دلیل وقتی سالک از عالم دنیا مفارقت می‌کند، اولین چیزی که برایش ظاهر می‌شود، این است که عالم برزخ و عالم قیامت، همان عالم دنیاست و فقط پرده‌ها کنار رفته است. لذا خداوند می‌فرماید: {لَقَدْ كُنْتَ في‏ غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَديدٌ} (ق، ۲۲). ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍{مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَربَعِينَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏} 🔻نکته چهارم قابل استفاده از روایت: جاری شدن حکمت، به عنایت خداوند است. ◽️طبق نقلی دیگر، روایت به این صورت است: «وَ فِي الْخَبَرِ عَنِ النَّبِيِّ(ص‏) مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اللَّهُ يَنَابِيعَ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ‏»(عدة الداعی و نجاح الساعی، ص 232) یعنی این سالک نیست که علم و حکمت را بر زبان خود جاری می‌کند، بلکه او باید منتظر باشد که خداوند، علم را بر زبانش جاری کند. ◽️همان تعبیر امام صادق(علیه السلام) در حدیث عنوان بصری که فرمود: {ليْسَ‏ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ يَقَعُ فِي قَلْبِ مَنْ يُرِيدُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَهْدِيَه‏.} «دانستن، به آموختن نیست؛ بلکه علم و دانش، نوری است که در دل هر کس که خداوند تبارک و تعالی هدایتش را بخواهد، تابیده می‌شود.» (بحارالأنوار، ج‏1، ص 225‏) ◽️اگر کسی در مسیر سیر و سلوک قرار گرفت، دائما باید خاضعِ درگاه پروردگار باشد و طلبکارانه از خدای متعال چیزی نخواهد. این نکته برای سالکین، بسیار مهم است. ◽️سالک نباید بگوید: من اینقدر زحمت کشیدم، پس نتیجه‌اش چه شد؟! اگر این‌طور بگوید، معلوم می‌شود کبر دارد و خداوند با انسان متکبر کاری ندارد. 🔺لذا اگر سالک تلاش کرد و اخلاص هم داشت ولی حکمت بر زبانش جاری نشد، یا کم جاری شد، نباید معترض باشد؛ بلکه باید مطیع باشد تا خداوند به او عنایت کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 1⃣ مقدم داشتن دنیا بر آخرت 🔻از علائم غفلت، برگزیدن و مقدم داشتن دنیا بر آخرت است. شاهد این مطلب، آیه 107 سوره نحل است که می‌فرماید: {ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ وَ أَنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرين‏}؛ یعنی ریشهٔ غفلت و کفر، محبت دنیاست. لذا کسی که دنیا را دوست دارد، آگاه باشد که در خواب بوده و نسبت به آخرت، در غفلت است. دنيا چو حباب است و ليکن چه حباب نی بر سر آب بلکه بر روی سراب وان هم چه سراب، آنکه بيند به خواب وان خواب چه خواب، خواب بدمست خراب 🔺انسان وقتی از دنیا می‌رود تازه می‌فهمد دنیا چقدر پوچ و بی‌ارزش بوده است. خوشا به حال کسانی که در همین دنیا فهمیدند و خود را اصلاح کردند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍{مَنْ‏ أَخْلَصَ‏ لِلَّهِ أَربَعِينَ‏ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِه‏} 🔻نکته پنجم قابل استفاده از روایت: اهل بیت(علیهم السلام)، مصداق اتم حدیث اخلاص مصداق اتم مخلَصین، اهل بیت(علیهم السلام) هستند؛ زیرا عمده آیاتی که در مورد اهل بیت(علیهم السلام) وارد شده است، تکیه بر معرفی ایشان در وادی خلوص و تقوا می‌کند. یعنی ایشان را صرفا عالم یا ولیّ نمی‌داند؛ اگرچه عالم بودن و ولایت داشتن، از لوازم وادی خلوص است. به عبارت دیگر، کسی که در وادی خلوص و تقوا قرار گرفت، استقرارش در این مقام، مساوی با ولایت، علم به اسرار الهی و علم به کتاب مکنون است. پس آنچه در مورد اهل بیت(علیهم السلام) باید دنبال شود، عالم مخلَصین است. ◽️در سوره حمد می‌خوانیم: {اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ * صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ}؛ طبق روایات، منظور از {أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ}، اهل بیت(علیهم السلام) هستند. ◽️همچنین در سوره نساء می‌فرماید: {وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً}؛ یعنی اگر دیگران بخواهند خود را به مقامی که انبیا و شهدا و صدیقین در آن قرار دارند برسانند، باید از خداوند و اهل بیت(علیهم السلام) اطاعت کنند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
♦️طرح | امام رضا علیه السلام القاب معصومین علیهم‌السلام بی‌حساب نیست ؛ اگر امام هشتم ملقّب به "رضا" هستند، بدانید که اگر کسی بخواهد به رضای حق برسد باید متوسّل به دامن ایشان شود. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 2⃣ عدم تفقه در دین 🔻{وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ}؛ در این آیه شریفه، درباره کسانی که اهل تفقه در دین نیستند، از تعبیر «غافلون» استفاده شده است. ◽️«تفقّه» در فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام)، یعنی عمیق‌نگری؛ و این عمیق‌نگری باید در تمام دین(قرآن و کلام معصومین) وجود داشته باشد. نه فقط جزء و بخش کوچکی از دین. 🔺بنابراین، در این آیه شریفه که می‌فرماید: {لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها}، «تفقّه» به این معناست که هم از حیث نظری و هم از حیث عملی، انسان باید نگاهش به قرآن و روایات باشد و هر سخنی را بدون مدرک قبول نکند. این، همان «تفقّه» و بصیرتی است که رهبر معظم انقلاب دائماً بر آن تکیه می‌کنند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«تخمیر طینت آدم ابوالبشر به ید قدرت الهیه در چهل صباح اتمام یافت: {و خَمَّرْتُ‏ طِينَةَ آدَمَ‏ بِيَدِي أَرْبَعِينَ صَبَاحا} و در این عدد عالمی از عوالم استعداد را طی کرد.» 🔻شرح استاد: ◽️یعنی خداوند با دو دست خود، چهل سال طینت آدم را تخمیر کرد تا عمل بیاید؛ اشاره به مراحل قوس نزول دارد که انسان، چهل مرحله را طی کرده و در قوس صعود نیز باید همین مراحل را طی کند. ◽️منظور از گِل آدم، سرشت اوست، نه گِل مادی. مراد از دو دست نیز می‌تواند ید جلال و جمال باشد، یا ید قدرت و حیات و یا اسماء کلیه. ◽️دست، مظهر قدرت است و چون اول اسمی که از پروردگار ظاهر شد، اسم قدیر بود، لذا با قدرتش انسان را خلق کرد و این قدرت به طور کامل، در اولین مخلوق او ظاهر شد که آن مخلوق، اسم اعظم بود. مراد از اسم اعظم در روایات، وجود مبارک رسول اکرم(ص) است. 🔺لذا انسان که استعدادات گوناگونی در او هست، از عالم ملک تا ملکوت، چهل عالم را طی می‌کند. تا این استعدادات چهل گانه خود را اظهار کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 3️⃣ عدم امید به ملاقات خدا 🔻آیه 7 سوره یونس، فصل الخطاب بوده و ملاک غفلت را اینگونه بیان می‌دارد: {إِنَّ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ}؛ یعنی ملاک خواب نبودن، این است که انسان خداوند را در همین دنیا بتواند ملاقات کند و به پوسته دنیا اکتفا نکرده و به آن آرامش نیابد. انسان نباید این طور باشد که هر وقت پولدارتر شد، آرامشش بیشتر شود؛ نباید امیدش به پول و مقام باشد، بلکه امید و تکیه‌گاه انسان، فقط باید خدا باشد. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«و میقات موسی(ع) در اربعین لیلة تمام شد و قوم او را بعد از اربعین سنة از تیه خلاص کردند.» 🔻 شرح استاد ◽️خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: {وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ}؛ یعنی خداوند با حضرت موسی(ع) چهل شب وعده کرد و بعد از آنکه بنی اسرائیل از دستورات حضرت موسی(ع) سرپیچی کردند، خداوند آنها را در وادی «تیه»، سرگردان نمود. ◽️«تیه» یعنی سرگردان شدن. در تفسیر این سرگردانی دو احتمال وجود دارد: 1⃣ چون قوم حضرت موسی(ع) از ایشان تبعیت نکردند، باید چهل سال سرگردان باشند تا قدر ولایت را بدانند. {قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ}[۱] 2⃣ دوران اصلی و عمر حقیقی یک نسل، بیش از چهل سال نیست؛ لذا باید نسل عصیان‌کار، بمیرد و نسل جدید که مطیع است به وجود بیاید. لذا اینها هر روز صبح حرکت می‌کردند تا به منزلی برسند؛ زمانی که می‌رسیدند، می‌خوابیدند. روز بعد که بیدار می‌شدند، خود را در مکان روز قبل می‌دیدند. ◽️ انسان در زندگی دنیا باید به «بلوغ اَشُد» برسد. وقتی دور خودش چرخید و هیچ حرکتی نکرد، چیزی به او اضافه نمی‌شود. «مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُون»[۲]، همان در وادی تیه چرخیدن است. 🔺از طرف دیگر، میقات حضرت موسی(ع)، مفهوم مخالف وادی تیه است. میقات حضرت موسی(ع) چهل شب بود، ولی کار چهل سال را کرد؛ یعنی در واقع به مرتبه عالی رسید؛ {قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ}[۳] حضرت موسی(ع) در این میقات، مدارج چهل گانه را طی کرد، اما قومش از او تبعیت نکردند و به جای طی مدارج چهل گانه، چهل سال دور خودشان چرخیدند. ________________________ ۱. مائده، 26. ۲. بحارالانوار، ج68، ص173. ۳. اعراف، 143. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📍 مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) () 📝 4⃣ انس با دنیا 🔻مشکل اصلی سالک این است که از ابتدا مأنوس به دنیا بوده. سالک حتی اگر از ابتدای جوانی عمل به دستورات را آغاز کند، پیش از آن نیز برای مدت طولانی، با عالم دنیا مأنوس بوده است. ◽️نفس انسان به گونه‌ای است که اگر چهل روز با یک مطلبی مأنوس باشد، آن مطلب برایش ملکه می‌شود. بر این اساس، انسانی که لااقل ده سال، یا پانزده سال با مطالبی مانوس بوده که تماماً مَجاز و عامل ایجاد تعلق برای او بوده است، کنده شدن از آن مطلب، کار بسیار دشواری است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«و خاتم النبیاء (ص) را بعد از چهل سال که به خدمت قیام نمود، خلعت نبوت پوشانیدند. و از بدو دخول او در این عالم در نمو است تا سی سالگی. و ده سال بدن او در این عالم واقف است و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبیعت تمام است.» 🔻 شرح استاد: ◽️انسان از بدو تولدش در نمو است. زمان جوانی، اوج نشاط انسان و زمان فراگیری اوست. تا سی سالگی را اصطلاحاً «دوره جوانی» می‌نامند. از سی سالگی تا چهل سالگی، بدن رشد جسمی ندارد، اما رشد فکری می‌کند. از چهل سالگی به بعد نیز، ممکن است شخص زنده باشد، اما هر آنچه که باید برمی‌داشت، برداشته است. ◽️لذا از چهل که می‌گذرد، باید سرمایه خود را در عبادت و کارهای معنوی به کار بگیرد و همین‌طور رشد معنوی کند تا از این عالم رحلت کند. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 🔻متن رساله: ◽️«چه، مدت سفر و اقامت او در این عالم در چهل سال تمام شد. و از این است که وارد شده که: {مَن بَلَغَ أَرْبَعِينَ وَ لَمْ يَأْخُذِ الْعَصا فَقَد عَصى} چه عصا علامت سفر است و مسافر را برداشتن عصا مندوب است» 🔻شرح استاد: ◽️یعنی کسی که به چهل سالگی برسد و عصا به دست نگیرد، عصیان کرده است. مراد از عصا، عصای مادی نیست؛ مثلا حبیب ابن مظاهر با اینکه هفتاد سالش بود، جنگجو بود و عصا به دست نمی‌گرفت. بلکه مراد این است که در چهل سالگی، باید به آن بلوغ برسد و منتظر و آماده سفر قیامت باشد. لذا اگر به این مرحله برسد و آماده آخرت نباشد، عصیان کرده است. ◽️بنابراین، انسان باید تا چهل سالگی توشه خود را بردارد و بعد از آن، زمان به کار گیری سرمایه است. ◽️در روایت آمده است: {قال رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: اذا بَلَغَ الرجُلُ أربَعينَ سَنَةً ولم يَغلِبْ خَيرُهُ شَرَّهُ قَبَّلَ الشَّيطانُ‏ بينَ عَينَيهِ وقالَ: هذا وَجهٌ لا يُفلِحُ‏}؛ یعنی هرگاه آدمى به چهل سالگى رسد و خوبی او بر بديش چيره نگردد، شيطان بر پيشانى او بوسه زده و میگويد: اين چهره‏‌اى است كه رستگار نمى‏‌شود. (مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، ص۱۶۹) 🔺توبه برای چنین انسانی، بسیار سخت است؛ چون چهل سال با این اوصاف زشت همراه بوده است. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
📝 📍خاصیت اربعین در ظهور فعلیت 🔻متن رساله: ◽️«و بالجمله خاصیت اربعین در ظهور فعلیت و بروز استعداد و قوه، و حصول ملکه، امریست مصرح به در آیات و اخبار، و مجرب اهل باطن و اسرار.» 🔻شرح استاد: ◽️مرحوم سید، تصریح کرده‌اند که هر شخصی که اربعین گرفته و ذکری بگوید، سالک محسوب نمی‌شود؛ زیرا مهمترین اصل در سیر و سلوک، مراقبه است. یعنی انسان باید با دقت توجه کند که در آن منزل، چه باید کند. ◽️اگر با محاسبه متوجه شود که رذیله‌ای مانند دروغ، غیبت یا نفاق در او مستقر شده است، باید مراقبهٔ جدی بر آن داشته باشد تا آن را مرتکب نشود؛ و تا زمانی که مراقبه شخص به درستی انجام نشود، سالک به حساب نمی‌آید. ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
‍ ‍ 📍«مراقبه» در دهه ذی حجه؛ برتر از جهاد در راه خدا! ➖➖➖➖➖ 🔸مراقبات دهه پایانی اربعین موسوی، باید هم ردیف مراقبات ماه مبارک رمضان باشد. طبق بیانات اولیای الهی(ع)، اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛ 🔸چنانکه از روایت نبوی(ص) برمی آید که فرمود: «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ‏ أَزْكَى‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَى‏»؛ یعنی در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دهه اول ذی الحجه نیست، تا به آنجا که از حضرتش سؤال می شود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت می فرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانواده اش باز نگردد. (وسائل الشيعة، ج‏14، ص273) 🔸از این بیان معلوم می شود که اصل در این ایام تشدید «مراقبه» است که جهاد اکبر محسوب می شود و از جهاد اصغر بالاتر است، و هر مقدار دقت در مراقبه بیشتر باشد، مقام مجاهد در جهاد اکبر بالاتر است. 🔸 به تناسبی که مراقبه سخت‏ تر می‏ شود، حملات شیطان نیز سخت‏ تر و دقیق‏ تر می‏ گردد. به همین دلیل در ایام اربعین موسوی، باید مراقبه را دقیق کرد، چون حملات شیطان دقیق‏تر و سخت‏تر می‏ شود. 👈 به نقل از: جزوه ادب حضور، دفتر چهارم (اربعین موسوی) ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi
ArbaeenMusavi-zihaj.mp3
2.62M
‍ 🔸توصیه ها و دستورات دههٔ اول ذی الحجه ☑️کانال استاد فیاض بخش @Jelvehnooralavi