eitaa logo
استاد فیاض بخش
16.5هزار دنبال‌کننده
369 عکس
209 ویدیو
36 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
12.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| حضرت ابراهیم(ع) از همان اوان جوانی یک دلشوره‌ای داشت... استاد فیاض‌بخش 👈 فایل صوتی کامل این مطلب در پست بعد خواهد آمد. 🌷عید سعید قربان بر شما مبارک. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
Eide Ghorban.mp3
8.15M
🔉 بشنوید| حضرت ابراهیم(ع) از همان اوان جوانی یک دلشوره‌ای داشت... 👈 این فایل، بخشی از سخنرانی استاد فیاض‌بخش در مراسم عزاداری شب عاشورای سال ۹۸ است. ▫️ایشان در این سخنرانی به تشریح سیروسلوک توحیدی حضرت ابراهیم(ع) و طی امتحانات الهی می‌پردازند که حضرتش را به مقام منیع "امامت" نائل گرداند. ▫️در این میان، توسل ابراهیم(ع) به سیدالشهداء(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و ماجرای ذبح اسماعیل(ع) به حادثه کربلا پیوند می‌خورد:  «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» (صافات، ۱۰۷) 🔸به مناسبت عید سعید قربان، خلاصه این سخنرانی به حضورتان تقدیم شده‌است. 🔗 فایل صوتی کامل این سخنرانی را از این لینک دانلود فرمایید (بحث حضرت ابراهیم از دقیقه ۴۹ است): https://www.jelveh.org/Files/Content/Media/3295-20190911080858898.mp3 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| ولایت نمک سیر و سلوک است. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش اول: آیه اولی‌الامر (نساء، ۵۹): خداوند در این آیه «اولی‌الامر» را شخصیت‌هایی معصوم معرفی می‌فرماید که اطاعتشان هم‌ردیف اطاعت از خدا و پیامبر اکرم(ص) واجب است. علم الهی ایشان نیز از آیه قابل نتیجه‌گیری است. 📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولی‌الامر، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات ۱۹۷تا۲۳۴. 👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش اول: آیه اولی‌الامر (نساء، ۵۹): خداوند در این آیه «اولی‌الامر» را
🔸ولایت در قرآن| بخش اول: آیه اولی‌الامر (نساء، ۵۹) ▫️این آیۀ شریفه به مؤمنین امر می‌نماید كه از خدا و رسول و اولی‌الامر اطاعت كنند. ادبیات آیه به گونه‌ای است که اطاعت از رسول، عین اطاعت از پروردگار و به طور مطلق است؛ یعنی آنچه رسول فرمود، کلام حق و صواب است و هیچ خطایی در آن راه ندارد. ▫️اطاعت از اولی‌الامر نیز با همان اطلاق و به همان شدت و در سیاق اطاعت از رسول وارد شده؛ پس اطاعت از اولی‌الامر نیز مطلق است و ملاک در صواب بودن یک فعل، اطاعت بی‌قید و شرط از فرامین اولی‌الامر است. ▫️این تقارن دلالت بر آن دارد كه امر اینان هم‌سنخ امر خداوند و در نظام طولی با آن قرار دارد؛ لذا نباید تنافری با امر خداوند داشته باشد. ▫️ولایت پیامبر(ص) در اوامر و نواهی، حداقل در دو زمینۀ شریعت و امور اجتماعی بوده است؛ در عین حال، ایشان واجد اوصاف و شرایط خاصی از جمله علم و عصمت الهی بوده‌اند. بر همین اساس، اولی‌الامر نیز باید دارای ویژگی‌هایی هم‌سنخ با رسول خدا(ص) باشند؛ تا اوامر آنان با پیامبر(ص) سنخیّت داشته باشد. ▫️از همین جا مشخص می‌شود که نمی‌توان اصطلاح «اولی‌الامر» را به هر انسان معمولی، نظیر منتخبین مردم و یا اشخاصی که با زور و قهر بر جوامع حاکم می‌شوند و یا حاكمان موروثی و یا امرا و فرماندهان لشگری و کشوری، به اعتبار مقام و موقعیتشان، اطلاق کرد. بلکه اولی‌الامر نیز باید مثل پیامبر اکرم(ص)، از علم و عصمت الهی برخوردار باشند؛ تا اطاعت از آنان همان اطاعت از خدا و رسول(ص) محسوب گردد. ▫️از آن‏جا که تشخیص چنین عصمتی از عهدۀ بشر خارج است، تعیین مصادیق اولی‌الامر نیز از ناحیۀ پروردگار انجام می‌گیرد. ▫️چنانچه مراد از «امر» در آیۀ شریفه، «عالم امر» باشد، در این صورت، علاوه بر اثبات ولایت رسول اکرم(ص) در نظام تشریع، مقام ولایت ایشان در نظام تکوین را نیز اثبات می‌نماید. به همین ترتیب، اولی‌الامر باید کسانی باشند که همانند رسول خدا(ص) اشراف بر عالم ملکوت داشته و در نتیجه، صاحب علم و عصمت الهی هستند. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولی‌الامر است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۴، صفحات ۱۹۷ تا ۲۳۴. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک بروید: https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
Brochur Velayat.pdf
2.32M
⚡️حتما مطالعه بفرمایید. 📖 بروشور معرفی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» تالیف استاد محمدتقی فیاض‌بخش و دکتر فرید محسنی 📝 جناب علامه طباطبایی(ره) پیرامون پیچیدگی این مسئله و کمبود تحقیقات پیشینیان و همچنین روش خود در تحقیق پیرامون این مهم، در مقدمه رساله «الانسان بعد الدنیا» می‌فرمایند: روشی را که ما در این رساله انتخاب کردیم، از تفسیر آیه با آیه و روایت با روایت، روشی است عمیق با گستره وسیع؛ که استیفای کامل آن در گنجایش یک رساله نیست... انصاف در آن است که اعتراف کنیم قدمای ما از مفسّرین و شارحان حدیث، کمتر به این روش در فهم معارف قرآن و روایات پرداخته‌اند و چیزی از آنان به ما نرسیده است و جز کمی از فراوان این معارف در اختیار ما قرار ندارد. در نتیجه، کسی که به طور جدی بخواهد در این عرصه وارد شود و در اهداف و غایات این مهم تحقیق نماید، همچون مجاهدی است که در صحنه پیکاری جدی در برابر شمشیرها و نیزه‌های فراوان، بدون سلاح و سپر وارد کارزار شود. و تنها خداوند یاور است... (برشی از متن بروشور) ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
🔰 همان طور که به خاطر دارید، مجموعه برنامه‌هایی با عنوان "غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان" در ایام عید غدیر سال گذشته در کانال جلوه نور علوی منتشر کردیم. استاد فیاض‌بخش در این برنامه‌ها به تبیین حقیقت معنای ولایت در مکتب علامه طباطبایی(ره) و از دیدگاه معرفت‌النفس پرداختند. ایشان طی شش قسمت به مباحث زیر پرداختند: ▫️مراتب معرفت به حقیقت عید غدیر ▫️تبیینی معرفت‌النفسی از دلیل عظمت عید غدیر ▫️غدیر، تجلی بالاترین مرتبه انسانیت انسان (کمال اخیر انسان) ▫️سیر در مراتب نفس و معرفت‌النفس، سیر در مراتب ولایت است. ▫️تبیینی از باطن آداب و دستورات شب و روز عید 🌐 فیلم برنامه‌ها همراه با صوت و متن خلاصه برنامه در کانال منتشر شده که در آرشیو کانال قابل دسترسی است. 📹همچنین فیلم برنامه‌ها با کیفیت HD در کانال مؤسسه در آپارات قرار دارد: 🌐https://www.aparat.com/playlist/1117780 👈 پیشنهاد می‌کنیم با توجه به نزدیک بودن عید غدیر این مجموعه را دوباره مشاهده بفرمایید. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
Ghadir; zohoor haghighat Ensan.pdf
1.58M
📖 مطالعه فرمایید| در عظمت روز عید غدیر و مراتب حقیقت این روز ارجمند 🔻حقیقت عید غدیر که آن را اعظم اعیاد و ایام و بلکه روح همه ایام قرار داده است، چیست؟ حقیقت این روز، حقیقتی ذومراتب است که با استمداد از آیات قرآن و همچنین بیانات اهل‌بیت(ع) پیرامون روز غدیر، مراتب آن حقیقت قابل برداشت است: 🔹 مرتبه اول: تعیین وصایت امیرالمؤمنین(ع) در این روز بوده است. 🔹مرتبه دوم: در این روز، محوریت عالم اسلام و امارت و صدارت امت، از «فرد»، یعنی شخص رسول‌الله(ص) به «نوع»، یعنی صاحبان مقام عصمت و ولایت تبدیل شد. 🔹 مرتبه سوم: روز غدیر خم، روز تعیین مقام عصمت جهت تعلیم امت در بعد حکمت نظری و عملی است. 🔹 مرتبه چهارم: معرفی امیرالمؤمنین(ع) بعنوان رهبر جامعه و رئیس حکومت 🔹مرتبه پنجم: عید غدیر روز ظهور حقیقت انسان در مقام ولایت 🔹مرتبه ششم، غدیر عید ظهور ولایت 👈 آنچه گفتیم بخشی از متن مباحث استاد فیاض‌بخش در مجموعه برنامه "غدیر؛" ظهور حقیقت انسان بود که سال گذشته در کانال منتشر شده است. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش دوم: آیه رؤیت اعمال (توبه، ۱۰۵): بنا بر این آیه، امام بر ظاهر و حقیقت اعمال عباد اشراف دارد و در پیشگاه الهی بدان شهادت می‌دهد. لازمۀ این امر، عصمت و علم الهی او بر اسرار عالم است. 📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه رؤیت اعمال، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۵، صفحات ۵۳ تا ۹۵. 👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش دوم: آیه رؤیت اعمال (توبه، ۱۰۵): بنا بر این آیه، امام بر ظاهر و حق
🔸ولایت در قرآن| بخش دوم:‌ آیۀ رؤیت اعمال ▫️مخاطب این آیه عموم مردم (اعم از مؤمن و كافر) است. اطلاق آیه در رؤیت اعمال، بدان معناست که كل اعمال همۀ انسان‌ها در همۀ زمان‌ها و همۀ مراحل آن (از نیت عمل گرفته تا گفتار و رفتار) مشمول این سخن خداوند قرار می‌گیرد. ▫️همچنین آیۀ شریفه تصریح فرموده که این رؤیت فقط مختص خداوند، پیامبر(ص) و برخی از مؤمنین است. ▫️منظور از مؤمنین در آیه، همۀ اهل ایمان نیستند؛ زیرا این رؤیت به رؤیت خداوند عطف گردیده و لذا فراتر از رؤیت ظاهر اعمال است. بر اساس روایات مختلف، منظور آیۀ شریفه از مؤمنین، ائمۀ اطهار(ع) است. ▫️با استفاده از آیۀ شریفه می‌توان موضوع رؤیت اعمال انسان‌ها را -که لازمۀ آن اشراف بر عالم ملکوت و باطن اعمال و نیات انسانی است- به شرح قیاس زیر اثبات نمود: اوّلاً، خدا و رسول(ص) و مؤمنون(ع)، ناظر بر باطن اعمال انسان‌ها هستند. ثانیاً، ناظر بر باطن اعمال، باید اشراف بر ملکوت انسان‌ها داشته باشد. در نتیجه: خدا و رسول(ص) و مؤمنون(ع) اشراف بر ملکوت انسان‌ها دارند. ▫️با تدبّر در نتیجۀ منطقی حاصله، می‌توان موارد زیر را استنتاج نمود: ۱- رسول خدا(ص)، با عنایت الهی، از عالم غیب آگاهی دارد و علم او متعارف و اکتسابی نیست. از آنجا که علم و رؤیت مؤمنین مذکور در آیه به خدا و رسولش(ص) (از جهت اشراف بر اعمال عباد) عطف گردیده است، بنابراین، رؤیت آنان (به اذن خداوند) مشرف بر ظاهر و باطن اعمال عباد است. ۲- لازمۀ اشراف بر ظاهر و باطن اعمال عباد، علم و عصمت از ناحیۀ خداوند است. ۳- بنابر روایات وارده، کسانی که برخوردار از علم و عصمت الهی هستند، منحصر در ائمۀ هدی(ع) می‌باشند. ۴- منظور از «المؤمنون» در این آیه، امامان معصوم(ع) از فرزندان حضرت زهرا(س) می‌باشند. به لحاظ ضرورت رؤیت اعمال همۀ انسان‌ها در طول تاریخ، لازم است همواره این امر استمرار داشته باشد. ۵- با استفاده از آیۀ شهادت و اِخبار پیامبر(ص) و امامان(ع) از اعمال بندگان در روز قیامت، می‌توان حضور دائمی مقام امامت در میان مردم تا روز قیامت را نتیجه گرفت. ۶- هرچند مخاطب این آیه منافقینی هستند که از فرمان رسول خدا(ص) سرپیچی کردند، ولی خداوند قاعده‌ای کلی را برای همۀ زمان‌ها بیان می‌دارد و می‌فرماید که هر عملی که امت اسلام و خلایق انجام می‌دهند، همان طور که خداوند ظاهر و باطن و نیات آن‌ها را می‌داند، رسول او(ص) و امامان(ع) نیز مطلع هستند و چنین مقامی خبر از مقام ولایت امام بر امت دارد. 📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولی‌الامر است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد5، صفحات 53 تا 95. 📚در جلدهای ۳ تا ۶ این کتب، ۴۰ آیه پیرامون ولایت و امامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌ 👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📍به مناسبت ایام عید سعید غدیر خم، دوره ۶جلدی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» با ۲۰٪ تخفیف عرضه می‌گردد. 🛒 لینک خرید: ▪️لینک خرید دوره ۶جلدی: 🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2027 ▫️اگر مایل به خرید دوره نیستید ولی می‌خواهید مجلدات مختلف را بخرید، از امکان سبد خرید در سایت استفاده بفرمایید: 🌐https://www.zibagift.com/eshop/List/1044 🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب، حتما اینجا را مطالعه فرمایید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311 ☎ برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 09127974750 ☑ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| ولایت "کمال اخیر" انسان است. 📍مرحوم علامه طباطبایی(ره) در آغاز رساله «الولایه» تعبیر لطیفی دارند؛ ایشان می‌فرمایند: «الولایة... هی الکمال الاخیر الحقیقی للانسان...» (ولایت بالاترین مرتبه کمال حقیقی انسانی است) یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیای الهی(ع) باشد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi