استاد فیاض بخش
🔸وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت ▫️«اجر» در لغت به معنای پاداش است و معمولاً در ثواب به کار میر
🔸ولایت در قرآن| وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت
▫️سیرۀ همۀ انبیا و اولیای الهی(ع) بر آن بوده که هرگز از امت خود در مقابل ابلاغ رسالت الهی و هدایت آنان چیزی مطالبه نمیکردند؛ در حالی که خداوند در آیۀ ۲۳ سورۀ شوری، مطالبۀ حقی از امت اسلام مینماید که با دقت در بیان آیه روشن میشود که حامل پیام خاصی در راستای رسالت حضرتش میباشد؛ به این ترتیب که:
▫️اوّلاً، شکر امت در قبال زحمات رسالت نبوی(ص)، اجابت دعوت آن حضرت است؛ ثانیاً، راه بهرهمندی از هدایت رسول خدا(ص)، ابراز مودت به ذریۀ طیبۀ آن حضرت میباشد؛ ثالثاً، با توجه به آنکه مودت در لغت به معنای ابراز محبتی است که در عمل ظاهر شود، مودت به اولیای الهی(ع) هنگامی محقق میشود که محب در راستای هدایت و امتثال فرامین آنان گام بردارد.
▫️بنابراین، امر به مودت به ذویالقربای رسولاکرم(ع) در آیه، اشاره به اصل تولّی و تبرّی دارد؛ به این ترتیب که خداوند امر به تولّی به ولایت آن دسته از ذویالقربای پیامبر(ص) مینماید که عصمت آنان مانند حضرتش به ضمانت الهی و علم آنان به تعلیم پروردگار باشد. خداوند همچنین امر به تبرّی از دشمنان آنان مینماید.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک مراجعه نمایید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم
رحِم حقیقی انسان که رسیدن فیوضات الهی به واسطۀ اوست، پیامبر اکرم(ص) و ائمۀ هدی(ع) هستند که محبّت و احترام به آنان، مقدم بر والدین صلبی و دیگر ارحام مادی است.
📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم رحِم حقیقی انسان که رسیدن فیوضات الهی به واسطۀ اوست،
🔸ولایت در قرآن| پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم
▫️اصل در «رَحِم» (بر وزن خشن) به محلّ رشد و نموّ فرزند قبل از تولّد گفته میشود. این واژه تسرّی داده شد و به کسانی اطلاق گردید که در نسل، به یک پدر یا مادر منتهی میشوند ؛ امّا معنای اصلی آن از مادّۀ «رحم» گرفته شده که به معنای رأفت و رقّت و عطوفت است.
▫️در رحمت، تجلّی رأفت و محبّت در مقام تعلّق و اظهار است که راحم، خیر و صلاح مرحوم را میخواهد و با مهربانی که به او میکند، ابراز رحمت مینماید. البتّه از آنجا که مهربانی از سر عقل است، گاه خوشایند مرحوم نیست؛ مثل دوای تلخی که پزشک به بیمار میدهد و این از سر رحمت است.
▫️«الرَحِم» (بر وزن فَعِل) صفت مشبهه است و اشاره به دوام و ثبوت رحمت در کسی دارد و در لغت به معنای کسی است که رحمت از او سرازیر است و محبّت رحمیّت از او و به اوست. بر این اساس، اصطلاحاً به خویشاوندان نسبی، بنابر قاعدۀ الاقرب فالاقرب، «رَحِم» گفته میشود؛ به این ترتیب که هر مقدار نسبت اتحاد به یک رحم نزدیکتر باشد، رحمیّت بیشتر است؛ نظیر رابطۀ مادر و فرزند.
▫️بر اساس آنچه در معنای لغوی رحم بیان شد، روشن میگردد که در مرتبۀ اوّل، بالاترین رَحِم برای همۀ انسانها که منبع همۀ رحمتها و مبدأ همۀ کمالات در نظام تکوین و تشریع است، ذات باری متعال میباشد؛ در مرتبۀ دوم، اوّلیاء الهی، یعنی رسول اکرم(ص) و عترت طاهره(ع)، نزدیکترین رحم به انسان هستند؛ هم آنان که تکویناً و تشریعاً طریق رحمت الهی بر عالم میباشند.
▫️در مرتبۀ بعد، هادیان غیرمعصومی که حق حیات معنوی و هدایت توحیدی بر انسان دارند، رحم او محسوب میشوند. در این مرتبه، والدین اوّلین رحم محسوب میشوند؛ زیرا واسطۀ خلقت مادی فرزندان خود و تربیت معنوی آنها هستند. بدین ترتیب، در درجات بعد همۀ کسانی که نوعی قرابت نسبی با انسان دارند، ارحام او محسوب میگردند.
▫️«وصل» عبارتست از اتّحاد دو شیء با یکدیگر در برخی قسمتها؛ مثل اتحاد طرفین دایره با یکدیگر. این واژه در امور مادی و معنوی هر دو به کار میرود . اتحاد مادی روشن است و در امور معنوی، میتوان به عقد مشارکت در انجام امری و یا پیمان ازدواج و یا اخوت بین دو فرد، اشاره کرد.
وصل معنوی معمولاً در اوصاف به کار میرود؛ به گونهای که دو شیء در برخی از صفات با یکدیگر متّحد میشوند.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه صله رحم است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
🔸ولایت در قرآن| پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم
▫️«رحمیّت» از مادّۀ رحمت است و به علاقه، عطوفت و الفت گفته میشود. «رَحِم» (بر وزن خشن) کسی است که رحمت قائم به او است. هرچند این واژه عرفاً به اقارب نَسبی گفته میشود، ولی رَحِم حقیقی پروردگار است که همۀ رحمتها قائم به او است.
▫️در مرتبۀ بعد، رحم آن کسی است که رحمتهای تکوینی و تشریعی خداوند از طریق او بر خلایق سرازیر میگردد. لذا رسول اکرم(ص) و عترت طاهرهاش(ع) ارحام حقیقی همۀ انسانها هستند و در مراتب بعد، والدین و اقارب، رحم هر کس محسوب میشوند.
▫️همچنین عاقّ والدین به معنای اذیت و آزار آنان و از جمله گناهان کبیره است؛ تا به آنجا که رسول اکرم(ص) فرمود:
«يُقَالُ لِلْعَاقِّ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنّی لَا أَغْفِرُ لَكَ.»
بنابراین، گسستن از اهل بیت(ع) و قطع رحمیّت از والدین معنوی، آثار شومی به مراتب سختتر از عاق والدین دارد؛ به گونهای که موجب خروج از ایمان و از دست رفتن همۀ زحمات عبادی و دینی در طول عمر میشود.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه صله رحم است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
💠به مناسبت ششم ریبعالاول؛ سالروز درگذشت مرحوم آیتالله سیدعلی قاضی طباطبایی(ره)
🔹از مشایخ مکتب تربیتی نجف بزرگان زیادی را میتوان نام برد؛ اما به شهادت تاریخ آنچه اکنون از این مکتب به دست ما رسیده است -اگر نه تمامش- عمدهاش از طریق جناب آیتالله سیدعلی قاضی طباطبایی(رض) بوده است.
🔹مرحوم قاضی(۱۳۶۶هـ.ق) در خاندانی متولد شد که همگی از علما و اهل فضل بودند. پدر ایشان (سیدحسین قاضی طباطبایی) سالها از درس مرحوم میرزای شیرازی بهره برده بود. مرحوم سیدحسین مدتی تحت تعلیم و تربیت امامقلی نخجوانی(رض) بوده است. امامقلی نخجوانی از زهاد بزرگ آن عصر بود که طریقۀ مشایخ او به آقامحمدبیدآبادی و قطبالدین نیریزی(ره) میرسیده است. بدین ترتیب روشن میشود که چرا مرحوم سیدعلی آقای قاضی اولین استاد خود را پدر خود آقاسیدحسین دانسته.
🔹مرحوم قاضی پس از مهاجرت به نجف در سال ۱۳۱۳.ق از علمای عصر خود نظیر شیخ الشریعه اصفهانی و محمدحسن مامقانی(ره) بهره برد و در فقه و حدیث به درجات عالی علمی دست یافت. همزمان از بزرگان طریقۀ ملاحسینقلی همدانی بهره میبرد و نام ایشان در میان شاگردان آسیداحمد کربلایی، سیدمرتضی کشمیری و شیخ محمدبهاری(ره) دیده میشود.
🔹چنانکه از فهرست اساتید ایشان پیدا است، مرحوم سیدعلی قاضی را باید یکی از جامعترین اساتید کل سلسلۀ مشایخ مکتب دانست؛ که یکباره تمام حوزۀ معرفتی و توحیدی اسلام را گردآورده و عملاً آن را پیاده نموده بود. همین جامعیت و ظرفیت وجودی بود که ایشان را همچون وارث خلف اولیا و اوصیا(ع) در جایگاه تربیت تعداد زیادی از علمای اسلام قرارداد. ایشان ورود و احاطهای عمیق به ظرایف عرفان ابنعربی و حکمت اسلامی داشت، و همینطور استفادههایی بدیع از آیات و روایات میفرمود. همین مطلب باعث شد تا به پشتوانۀ جامعیت ایشان، ذائقهای نو شکل بگیرد و در آثار و اندیشۀ شاگردان بزرگ او امتداد بیابد.
🔹همّ اصلی ایشان تربیت شاگرد بود و در این کار هم به نهایت توفیق دست یافت. برای ایشان چیزی در حدود ۵۰ شاگرد ذکر شده است؛ بزرگانی نظیر علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(رض) و برادر ایشان مرحوم سیدمحمدحسن الهی طباطبایی، شیخ علیاکبر برهان، آیتالله شیخ محمدتقی بهجت، سیدهاشم حدّاد، سیدمحسن حکیم، شهید سیدعبدالحسین دستغیب، شیخ عباس قوچانی، سیدعبدالکریم کشمیری و شیخ علیاکبر مرندی(رحمتالله علیهم).
📚 این مطلب از کتاب "درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)" انتخاب شده است که بزودی منتشر خواهد شد.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
هدایت شده از کانال بازخوانی انسان
🔸 موسسه جلوه نور علوی، تحت اشراف استاد محمدتقی فیاضبخش، منظومه معارف مکتب علمی_تربیتی امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) را در قالب مجموعه دورههای پیوسته آموزشی_تربیتی تدوین نموده است.
دوره «بازخوانی انسان» مرحله اول از این سیر آموزشی است که بر اساس درسنامه تخصصی شرح حدیث عنوان بصری طراحی شده است.
🖋 دومین دوره بازخوانی انسان، ویژه دانشجویان دانشگاههای تهران و مخصوص آقایان برگزار میشود. محورهای دوره به شرح ذیل است:
📌 معنای علم
📌 نسبت ماهوی علم و حقیقت
📌 .................. علم و زندگی
📌 .................. علم و معلم
📌 .................. علم و سیاست
📌 .................. علم و اخلاق
📌 سیر عملی، تنها راه فعالیت علمی
✅ کلاسها به تفکیک تحصیل در علوم انسانی یا علوم فنی و ریاضی برگزار میشود. کلاسهای دانشجویان رشتههای علوم انسانی یا ریاضی و فنیمهندسی، توسط فارغالتحصیلان همان رشتهها ارائه میشود.
✅ سیاست اصلی مؤسسه، برگزاری کلاسها به شکل حضوری است. اما به دلیل شرایط بیثبات وضعیت کرونا در تهران، تعیین تکلیف حضوری یا مجازی بودن کلاسها منوط به تعیین تکلیف موج ششم کرونا و تصمیم ستاد ملی کرونا و وزارت علوم است.
✅ در صورت حضوری بودن کلاسها، کلاسهای فنی و علوم پایه در محدوده دانشگاه شریف و کلاسهای علوم انسانی در محدوده بهارستان برگزار میشود.
✅ تعداد جلسات دوره، ۴۵ جلسه دو ساعته، تقریبا معادل چهار ترم تحصیلی است که از ابتدای آذرماه آغاز میشود. ساعت دقیق برگزاری کلاسهای دانشجویان فنی و ریاضی و دانشجویان علوم انسانی، متعاقبا به اطلاع داوطلبان محترم میرسد.
⬅️ جهت ثبتنام و همچنین مطالعه سوالات آزمون ورودی دوره، لینک زیر را بزنید:
https://register.jelveh.org/
⬅️ دریافت پاسخ سوالات آزمون ورودی، به منزله تکمیل فرایند ثبتنام است. لذا درخواست میشود پاسخهای خود را به ادمین کانال بازخوانی انسان در تلگرام، ایتا و بله ارسال کنید.
در صورت هرگونه ابهام یا سؤال احتمالی نیز، ادمین کانال پاسخگوی سؤالات شماست:
@BazkhaniEnsan
⬅️ سایر اطلاعات و مطالب مربوط به دوره بازخوانی انسان، در کانال بازخوانی انسان در تلگرام و ایتا و بله بارگذاری میشود:
@Bazkhani_Ensan
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
جلسات وعظ استاد مؤیدی حفظهاللهتعالی
شرح دعای بیستم (مکارم الأخلاق)
از صحیفه مبارکه سجادیه علیهالسلام
از 22 آبانماه 1400
شنبهها و یکشنبهها
بعد از اقامه نماز عصر
قم، خیابان توحید، کوچه سوم
مسجد علیالمرتضی علیهالسلام
لوکیشن: https://nshn.ir/7bs-DEYxQAB-
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ «توحید تشیّع» را دنبال کنید؛
ایتا | تلگرام | سروش | اینستگرام | توییتر
هدایت شده از کانال بازخوانی انسان
🔺 قابل توجه داوطلبان گرامی
⏳ مهلت ثبتنام دوره بازخوانی انسان، تا پایان آبانماه تمدید شد.
◀️ همچنین با توجه به ملاحظات برخی داوطلبان که در یافتن پاسخ مناسب برای سؤالات آزمون، دچار مشکل شده بودند، دو نکته لازم به ذکر است:
1️⃣ نیاز نیست داوطلبان گرامی در ارائه پاسخ به سؤالات، خود را به زحمت بیاندازند. سادهترین پاسخی که در ازای هر کدام از سؤالات به ذهن داوطلب میآید، پاسخ مطلوب است. لذا داوطلب هر تصور و هر درکی از مطلب دارد، در قالب یک فایل با فرمت Pdf ارسال کند.
هرچهقدر متن ارسالی، به درک شخصی و خودیافته مخاطب نزدیکتر باشد، مطلوبیت بیشتری دارد.
2️⃣ جهت راحتی داوطلبان، شرط پاسخ به دو سؤال حذف شده است. لذا هر کدام از داوطلبان تنها به یک سؤال از پنج سؤال پاسخ دهند، کافی است
⏳ مهلت ارسال پاسخ سؤالات نیز همزمان با مهلت ثبتنام، پایان آبانماه است.
🖋️ موفق باشید
🌸ولادت باسعادت حضرت امامحسنعسکری(علیهالسلام) بر امام زمان عجل الله فرجه و همه محبین ایشان مبارکباد.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
💠به مناسبت 24 آبانماه، سالگرد ارتحال آیتالله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی(ره)
🔻مختصری پیرامون ویژگیهای مکتب تربیتی علامهطباطبائی(ره)
🔹آیا در سلوک الیالله، یک نظام دقیق و قابل دفاعِ علمی، عملی، عقلی و نقلی داریم یا خیر؟ گاهی چنین القا میشود که سلوک یک امر ذوقی است و هرکس از سر احساس و سلیقه در این باره سخنی گفته است.
حال آنکه سلوک مبنای قرآنی دارد و چهبسا بتوان گفت که از اوجب واجبات در قرآن کریم، مسئله سیروسلوک است!
🔹مسئله تربیت بر مبنای قرآن و روایات معصومین(ع) همواره در طول تاریخ شیعه مورد توجه علمای اخلاق بوده و هریک سعی کردهاند بر این اساس، مبانی سیروسلوک را منقح کنند. در روند تطور مکاتب اخلاقی شیعه تا دوران معاصر، علامه طباطبایی(ره) جایگاه و نقشی ویژه دارند.
🔻در این مختصر قصد داریم به ویژگیهای اصلی مکتب علمی- تربیتی ایشان بپردازیم:
۱. تقید جدی به رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس
رعایت شرع، نخستین شاخصهای است که در مکاتب اخلاقی قدما مطرح بوده است، به این معنا که مبنای اصلی، رعایت دستورات شرع مقدس اسلام بوده است و همه پرچمداران این مکاتب، شاگردان خود را به رعایت سنن رسول خدا(ص) و دستورات الهی ملزم میکردند، به دیگر سخن، دستور محوری در این مکاتب عبارت از تقید قاطع و رعایت ظاهر فرامین شرع مقدس اسلام در محرمات و واجبات بوده است، البته باید توجه داشت که با رجوع به مکتب تربیتی علامه، مشخص میشود که این مرحله در این مکتب، به منزله مقدمه تلقی میشود.
۲. منطبق بودن دستورات و مبانی با قرآن و روایات
خصلت اساسی در مکتب تربیتی علامۀ طباطبایی(ره) -همچون سایر بزرگان این طریق- انطباق تمام دستورات و مبانی این مکتب با قرآن و کلمات اهلبیت عصمت و طهارت(ع) است؛ یعنی در سلسلۀ بزرگان طریقت از جناب ابنفهدحلی گرفته تا جناب سیدبنطاووس(رض) و همچنین علامۀ بحرالعلوم(رض)- که هرکدام برای خود، مبانی و دستوراتی اخلاقی داشتند و بیان میکردند-، و همچنین در مکتب تربیتی مرحوم ملاحسینقلی همدانی و شاگردان ایشان تا علامۀطباطبایی(ره) و آیتالله سعادتپرور(ره)، این اصل مسلّم، به چشم میخورد که ریشۀ تمام دستورات و مبانی و هر آنچه که در سیروسلوک توحیدی بیان میشود، منطبق با کتاب و سنت است.
۳. بینیازی از دیگر مکاتب
جامعیت رجوع علامه(ره) به قرآن و روایات، به نحوی است که سبب شده، اندیشه و یا مکتبی اخلاقی شکل گیرد که سالک را از مراجعه به دیگر کتب و علمای اخلاق، تا حدودی بینیاز کند. توضیح آنکه، نمیتوان دستاوردهای علمای سلف را نادیده گرفت و در این سلسله، تمام اساتید به آموزههای علمای اخلاق اعم از علامه طباطبایی(ره) و... اهتمام دارند، اما تفاوت مکتب یا اندیشه اخلاقی علامه طباطبایی(ره) در انسجام و جامعیت آن است و در یک نگاه کلان میتواند مبانی اصلی قرآنی و روایی سلوک به سوی قله توحید را در اختیار سالک قرار دهد.
۴. نظم دستورات سلوکی
ویژگی بعد که در مکتب تربیتی علامه به روشنی به چشم میآید، نظم سلوکی است که در نظم دستورات جلوهگر است؛ این نظم موجّه را میتوان هم با برهانهای عقلی اثبات کرد، و هم با برهانهای نقلی که در قرآن و روایات اهلبیت(ع) آمده است. این نظم و انسجام ریشه در مبانی منجسمی دارد که وجهه نظر کلی مکتب را شکل دادهاست.
📚 متن فوق برگرفته از این کتاب است: «درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)؛ تاریخچه و ویژگیهای نظری و عملی» از استاد محمدتقی فیاضبخش. برای آشنایی بیشتر با این کتاب و خرید آن، به این لینک بروید:
🌐https://b2n.ir/maktabeallameh
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| مکتب علامه ، مکتب احراقیه
[راه ازاله رذایل در مکتب تربیتی علامهطباطبائی(ره) رفع موضوع رذایل است، نه دفع رذایل]
استاد فیاضبخش
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi