📍 #دستوراتی_عملی مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)
(#یقظه)
📝 #نشانههای_غفلت
2⃣ عدم تفقه در دین
🔻{وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ}؛ در این آیه شریفه، درباره کسانی که اهل تفقه در دین نیستند، از تعبیر «غافلون» استفاده شده است.
◽️«تفقّه» در فرهنگ اهل بیت(علیهم السلام)، یعنی عمیقنگری؛ و این عمیقنگری باید در تمام دین(قرآن و کلام معصومین) وجود داشته باشد. نه فقط جزء و بخش کوچکی از دین.
🔺بنابراین، در این آیه شریفه که میفرماید: {لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها}، «تفقّه» به این معناست که هم از حیث نظری و هم از حیث عملی، انسان باید نگاهش به قرآن و روایات باشد و هر سخنی را بدون مدرک قبول نکند. این، همان «تفقّه» و بصیرتی است که رهبر معظم انقلاب دائماً بر آن تکیه میکنند.
#مبانی_عملی_اخلاق_توحیدی
#مکتب_تربیتی_علامه_طباطبایی
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
🔻متن رساله:
◽️«تخمیر طینت آدم ابوالبشر به ید قدرت الهیه در چهل صباح اتمام یافت: {و خَمَّرْتُ طِينَةَ آدَمَ بِيَدِي أَرْبَعِينَ صَبَاحا} و در این عدد عالمی از عوالم استعداد را طی کرد.»
🔻شرح استاد:
◽️یعنی خداوند با دو دست خود، چهل سال طینت آدم را تخمیر کرد تا عمل بیاید؛ اشاره به مراحل قوس نزول دارد که انسان، چهل مرحله را طی کرده و در قوس صعود نیز باید همین مراحل را طی کند.
◽️منظور از گِل آدم، سرشت اوست، نه گِل مادی. مراد از دو دست نیز میتواند ید جلال و جمال باشد، یا ید قدرت و حیات و یا اسماء کلیه.
◽️دست، مظهر قدرت است و چون اول اسمی که از پروردگار ظاهر شد، اسم قدیر بود، لذا با قدرتش انسان را خلق کرد و این قدرت به طور کامل، در اولین مخلوق او ظاهر شد که آن مخلوق، اسم اعظم بود.
مراد از اسم اعظم در روایات، وجود مبارک رسول اکرم(ص) است.
🔺لذا انسان که استعدادات گوناگونی در او هست، از عالم ملک تا ملکوت، چهل عالم را طی میکند. تا این استعدادات چهل گانه خود را اظهار کند.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📍 #دستوراتی_عملی مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)
(#یقظه)
📝 #نشانههای_غفلت
3️⃣ عدم امید به ملاقات خدا
🔻آیه 7 سوره یونس، فصل الخطاب بوده و ملاک غفلت را اینگونه بیان میدارد: {إِنَّ الَّذينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ}؛ یعنی ملاک خواب نبودن، این است که انسان خداوند را در همین دنیا بتواند ملاقات کند و به پوسته دنیا اکتفا نکرده و به آن آرامش نیابد.
انسان نباید این طور باشد که هر وقت پولدارتر شد، آرامشش بیشتر شود؛ نباید امیدش به پول و مقام باشد، بلکه امید و تکیهگاه انسان، فقط باید خدا باشد.
#مبانی_عملی_اخلاق_توحیدی
#مکتب_تربیتی_علامه_طباطبایی
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
🔻متن رساله:
◽️«و میقات موسی(ع) در اربعین لیلة تمام شد و قوم او را بعد از اربعین سنة از تیه خلاص کردند.»
🔻 شرح استاد
◽️خداوند در قرآن کریم میفرماید: {وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ}؛ یعنی خداوند با حضرت موسی(ع) چهل شب وعده کرد و بعد از آنکه بنی اسرائیل از دستورات حضرت موسی(ع) سرپیچی کردند، خداوند آنها را در وادی «تیه»، سرگردان نمود.
◽️«تیه» یعنی سرگردان شدن. در تفسیر این سرگردانی دو احتمال وجود دارد:
1⃣ چون قوم حضرت موسی(ع) از ایشان تبعیت نکردند، باید چهل سال سرگردان باشند تا قدر ولایت را بدانند. {قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ}[۱]
2⃣ دوران اصلی و عمر حقیقی یک نسل، بیش از چهل سال نیست؛ لذا باید نسل عصیانکار، بمیرد و نسل جدید که مطیع است به وجود بیاید. لذا اینها هر روز صبح حرکت میکردند تا به منزلی برسند؛ زمانی که میرسیدند، میخوابیدند. روز بعد که بیدار میشدند، خود را در مکان روز قبل میدیدند.
◽️ انسان در زندگی دنیا باید به «بلوغ اَشُد» برسد. وقتی دور خودش چرخید و هیچ حرکتی نکرد، چیزی به او اضافه نمیشود. «مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُون»[۲]، همان در وادی تیه چرخیدن است.
🔺از طرف دیگر، میقات حضرت موسی(ع)، مفهوم مخالف وادی تیه است. میقات حضرت موسی(ع) چهل شب بود، ولی کار چهل سال را کرد؛ یعنی در واقع به مرتبه عالی رسید؛ {قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ}[۳]
حضرت موسی(ع) در این میقات، مدارج چهل گانه را طی کرد، اما قومش از او تبعیت نکردند و به جای طی مدارج چهل گانه، چهل سال دور خودشان چرخیدند.
________________________
۱. مائده، 26.
۲. بحارالانوار، ج68، ص173.
۳. اعراف، 143.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📍 #دستوراتی_عملی مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)
(#یقظه)
📝 #نشانههای_غفلت
4⃣ انس با دنیا
🔻مشکل اصلی سالک این است که از ابتدا مأنوس به دنیا بوده. سالک حتی اگر از ابتدای جوانی عمل به دستورات را آغاز کند، پیش از آن نیز برای مدت طولانی، با عالم دنیا مأنوس بوده است.
◽️نفس انسان به گونهای است که اگر چهل روز با یک مطلبی مأنوس باشد، آن مطلب برایش ملکه میشود. بر این اساس، انسانی که لااقل ده سال، یا پانزده سال با مطالبی مانوس بوده که تماماً مَجاز و عامل ایجاد تعلق برای او بوده است، کنده شدن از آن مطلب، کار بسیار دشواری است.
#مبانی_عملی_اخلاق_توحیدی
#مکتب_تربیتی_علامه_طباطبایی
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
🔻متن رساله:
◽️«و خاتم النبیاء (ص) را بعد از چهل سال که به خدمت قیام نمود، خلعت نبوت پوشانیدند. و از بدو دخول او در این عالم در نمو است تا سی سالگی. و ده سال بدن او در این عالم واقف است و چون چهل سال تمام شد سفر عالم طبیعت تمام است.»
🔻 شرح استاد:
◽️انسان از بدو تولدش در نمو است. زمان جوانی، اوج نشاط انسان و زمان فراگیری اوست. تا سی سالگی را اصطلاحاً «دوره جوانی» مینامند. از سی سالگی تا چهل سالگی، بدن رشد جسمی ندارد، اما رشد فکری میکند. از چهل سالگی به بعد نیز، ممکن است شخص زنده باشد، اما هر آنچه که باید برمیداشت، برداشته است.
◽️لذا از چهل که میگذرد، باید سرمایه خود را در عبادت و کارهای معنوی به کار بگیرد و همینطور رشد معنوی کند تا از این عالم رحلت کند.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
🔻متن رساله:
◽️«چه، مدت سفر و اقامت او در این عالم در چهل سال تمام شد. و از این است که وارد شده که: {مَن بَلَغَ أَرْبَعِينَ وَ لَمْ يَأْخُذِ الْعَصا فَقَد عَصى} چه عصا علامت سفر است و مسافر را برداشتن عصا مندوب است»
🔻شرح استاد:
◽️یعنی کسی که به چهل سالگی برسد و عصا به دست نگیرد، عصیان کرده است. مراد از عصا، عصای مادی نیست؛ مثلا حبیب ابن مظاهر با اینکه هفتاد سالش بود، جنگجو بود و عصا به دست نمیگرفت. بلکه مراد این است که در چهل سالگی، باید به آن بلوغ برسد و منتظر و آماده سفر قیامت باشد. لذا اگر به این مرحله برسد و آماده آخرت نباشد، عصیان کرده است.
◽️بنابراین، انسان باید تا چهل سالگی توشه خود را بردارد و بعد از آن، زمان به کار گیری سرمایه است.
◽️در روایت آمده است: {قال رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: اذا بَلَغَ الرجُلُ أربَعينَ سَنَةً ولم يَغلِبْ خَيرُهُ شَرَّهُ قَبَّلَ الشَّيطانُ بينَ عَينَيهِ وقالَ: هذا وَجهٌ لا يُفلِحُ}؛ یعنی هرگاه آدمى به چهل سالگى رسد و خوبی او بر بديش چيره نگردد، شيطان بر پيشانى او بوسه زده و میگويد: اين چهرهاى است كه رستگار نمىشود.
(مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، ص۱۶۹)
🔺توبه برای چنین انسانی، بسیار سخت است؛ چون چهل سال با این اوصاف زشت همراه بوده است.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
📍خاصیت اربعین در ظهور فعلیت
🔻متن رساله:
◽️«و بالجمله خاصیت اربعین در ظهور فعلیت و بروز استعداد و قوه، و حصول ملکه، امریست مصرح به در آیات و اخبار، و مجرب اهل باطن و اسرار.»
🔻شرح استاد:
◽️مرحوم سید، تصریح کردهاند که هر شخصی که اربعین گرفته و ذکری بگوید، سالک محسوب نمیشود؛ زیرا مهمترین اصل در سیر و سلوک، مراقبه است. یعنی انسان باید با دقت توجه کند که در آن منزل، چه باید کند.
◽️اگر با محاسبه متوجه شود که رذیلهای مانند دروغ، غیبت یا نفاق در او مستقر شده است، باید مراقبهٔ جدی بر آن داشته باشد تا آن را مرتکب نشود؛ و تا زمانی که مراقبه شخص به درستی انجام نشود، سالک به حساب نمیآید.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📍«مراقبه» در دهه ذی حجه؛ برتر از جهاد در راه خدا!
➖➖➖➖➖
🔸مراقبات دهه پایانی اربعین موسوی، باید هم ردیف مراقبات ماه مبارک رمضان باشد. طبق بیانات اولیای الهی(ع)، اگر فضیلت این ایام بالاتر از ماه رمضان نباشد، کمتر نیست؛
🔸چنانکه از روایت نبوی(ص) برمی آید که فرمود: «مَا مِنْ أَيَّامٍ أَزْكَى عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ فِي عَشْرِ الْأَضْحَى»؛ یعنی در میان ایام سال، هیچ زمانی برتر از دهه اول ذی الحجه نیست، تا به آنجا که از حضرتش سؤال می شود: حتی از جهاد فی سبیل الله هم بالاتر است؟ و حضرت می فرمایند: بله، مگر برای کسی که در راه خدا شهید شود و از جبهه نزد خانواده اش باز نگردد. (وسائل الشيعة، ج14، ص273)
🔸از این بیان معلوم می شود که اصل در این ایام تشدید «مراقبه» است که جهاد اکبر محسوب می شود و از جهاد اصغر بالاتر است، و هر مقدار دقت در مراقبه بیشتر باشد، مقام مجاهد در جهاد اکبر بالاتر است.
🔸 به تناسبی که مراقبه سخت تر می شود، حملات شیطان نیز سخت تر و دقیق تر می گردد. به همین دلیل در ایام اربعین موسوی، باید مراقبه را دقیق کرد، چون حملات شیطان دقیقتر و سختتر می شود.
👈 به نقل از: جزوه ادب حضور، دفتر چهارم (اربعین موسوی)
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
ArbaeenMusavi-zihaj.mp3
2.62M
🔸توصیه ها و دستورات دههٔ اول ذی الحجه
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
📍توجه به امور رهزن در عوالم اخلاص
🔻متن رساله:
◽️«نه این که هرچلّه نشین را در معرفت گشوده شود.»
🔻شرح استاد:
◽️ گاهی سالک اربعین میگیرد، ولی حواسش به امور رهزن نیست. فکر میکند با یک اربعین، برایش گشایش شده است، درحالی که درب معرفت، زمانی گشوده میشود که سالک چند اربعین در عالم خلوص سیر کند.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi
📝 #لزوم_اربعینیات_درسلوک
🔻متن رساله:
◽️«نه اینکه هرچلّه نشین را در معرفت گشوده شود. یا در اربعین خواهد تحصیل خلوص کند.»
🔻شرح استاد:
◽️هنگامی که سالک تصمیم میگیرد از گناهان پرهیز کند، نباید انتظار داشته باشد که در یک اربعین بتواند تحصیل خلوص کند. چون گناه یعنی شرک، لذا کسی که آلوده به گناه باشد، به مراتبی از شرک مبتلا است.
◽️برای تحصیل خلوص، سالک باید در چند اربعین سعی کند که یک گناه را کنار بگذارد تا کاملا پاک شود. وقتی از این گناه پاک شد، هنوز به مرحله خلوص نرسیده است، بلکه از یک مرحله از شرک بیرون آمده است.
🔺سپس باید سراغ مراتب دیگر برود تا دوری از گناهان برای او ملکه بشود. در اینجا، عالم خلوص را به طور نسبی تحصیل کرده است و اربعینیات، آثار خودش را اظهار میکند. لذا سالک از عبادات لذت برده و از گناهان نفرت پیدا میکند.
#رساله_سیروسلوک_مرحوم_بحرالعلوم
☑️کانال استاد فیاض بخش
@Jelvehnooralavi