استاد فیاض بخش
📍پنجم آذرماه، سالگرد ارتحال حضرت آیتالله حاج شیخ علی سعادتپرور(ره) را گرامی میداریم. 👈 به این من
📍به مناسبت پنجم آذر، سالگرد ارتحال حضرت آیتالله حاج شیخ علی سعادتپرور(ره)
🔸نقش ویژه استاد سعادتپرور(ره) در تکمیل راه و کار علامه طباطبایی(ره)
🔻در میان شاگردان مرحوم علامه، آنکه بیش از دیگران برای زنده نگهداشتن طریق سلوکی و تربیتی ایشان کوشید، مرحوم آیتالله شیخ علی پهلوانی تهرانی(ره) بود؛ مشهور به سعادتپرور.
▫️چنانکه در بخش گذشته دیدیم، ایشان جزو حاضرین در جلسات و محافل خاصالخاص علامه بودهاند. رفتهرفته جایگاه استاد پهلوانی از سایر شاگردان متمایز شد؛ به نحوی که تنظیم دستور جلسات تربیتیِ علامه بر عهدۀ ایشان قرار گرفت و علامه برخی از کارهای پژوهشی و علمی و تألیفی خود در این عرصه را به ایشان واگذار نمود (نظیر پژوهشی که بعدها تبدیل شد به کتاب «پاسداران حریم عشق»).
▫️در همان دوران حیات مرحوم علامۀ طباطبایی(ره)، کسانی که برای طی مدارج توحیدی و اخذ دستورات اربعینی و عملی به علامه مراجعه میکردند، توسط ایشان به مرحوم پهلوانی ارجاع میشدند و بعض از مراتب را تحت نظر ایشان طی میکردند.
▫️پس از رحلت مرحوم علامه نیز تربیت شاگردان بهدست ایشان افتاد و ایشان بود که آن جلسات و مباحث توحیدی را ادامه داد. یکی از توفیقات بزرگی که نصیب مرحوم پهلوانی شد در همین عرصۀ شاگردپروری بود؛ به طوری که موفق به تربیت شاگردان فراوانی در عرصۀ سلوک و توحید شدند.
▫️علاوه بر این، تنقیح معارف توحیدی و دستورات سلوکی مبتنی بر کتاب و سنت و عقل هم در دستور کار ایشان پس از رحلت علامه واقع شد.
▫️به عنوان اولین قدم، ایشان موفق شد همان مطالب مرحوم علامه در جلسات را گرد آورده، تنقیح و تبویب کند و در آن نقاطی که شرح علامه کافی نبوده یا عمر ایشان کفاف تکمیل مباحث را نمیداده است، ایشان خود بنابر مشرب علامه دست به قلم برده و کار را تکمیل و تتمیم نموده است. آثاری نظیر «سرالاسراء فی شرح حدیث المعراج» یا کتاب «جمال آفتاب» در شرح غزلیات حافظ جزو این دسته از تألیفات ایشان است. همچنین آثاری نظیر «نور هدایت» -که شرح ادعیۀ مأثور است- تلاشی است برای تبیین مبانی مکتب تربیتی مرحوم علامۀ طباطبایی(ره) مطابق کلمات معصومین(ع).
▫️بنابراین، اگر دو کار علامۀ طباطبایی(ره) را یکی تربیت شاگرد و دیگری تحقق تربیت عمومی با صورتبندیهای دقیق و تبیینهای علمی بدانیم، هر دوی این کارها در کار مرحوم استاد سعادتپرور(ره) ادامه یافته است.
🔺در واقع کار ایشان تکمیل و تتمیم کار مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. بنابراین چهبسا هر تصویری از علامه بدون در نظر داشتن کار مرحوم استاد سعادتپرور، تصویر دقیق و کاملی نتواند باشد.
[بریدهای از کتاب «درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)»]
برای خرید کتاب به این لینک بروید:
https://b2n.ir/maktabeallameh
☑️ کانال جلوه نور علوی
@Jelvehnooralavi
📍در ایام سالگرد ارتحال حضرت آیتالله سعادتپرور(ره)، تازهترین اثر استاد محمدحسین رخشاد (از قدیمیترین شاگردان ایشان) با شرایط ویژه پیشفروش میشود.
👈 علاقهمندان به مباحث اخلاقی و سلوکی، با دو اثر قبلی استاد رخشاد به نام «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» بهخوبی آشنا هستند.
👈 اکنون مؤسسه جلوه نور علوی افتخار دارد اثر جدید ایشان را با عنوان «در محضر ارباب معرفت» به علاقهمندان تقدیم نماید.
▫️این کتاب اقتباسی است از حلقات انس مرحوم آیتالله سعادتپرور(ره).
🔹برای آشنایی بیشتر و پیشخرید این اثر، به این لینک مراجعه فرمایید:
https://b2n.ir/ArbabeMarefat
🔸مشخصات کتاب:
▫️۶۸۲ صفحه
▫️قطع وزیری
▫️جلد سخت
▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادتپرور(ره) (بهمدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان
کتاب هماکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه بهدست شما برسد.
@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍در ایام سالگرد ارتحال حضرت آیتالله سعادتپرور(ره)، تازهترین اثر استاد محمدحسین رخشاد (از قدیمیتر
📍در ایام سالگرد ارتحال حضرت آیتالله سعادتپرور(ره)، تازهترین اثر استاد محمدحسین رخشاد با شرایط ویژه پیشفروش میشود.
👈 معرفی مختصری از آیتالله رخشاد:
▫️استاد محمدحسین رخشاد از قدیمیترین شاگردان مرحوم آیتالله سعادتپرور(ره) هستند که توفیق درک محضر علامه طباطبایی(ره)، آیتالله بهجت و تنی چند از دیگر بزرگان اخلاق و سلوک را نیز داشتهاند.
▫️ایشان (متولد ۱۳۲۴) علوم حوزوی را تا درجه اجتهاد و نیز مراحل ابتدایی سلوک را در نجف طی کردند.
▫️پس از تشرف به قم، ایشان خیلی زود بهوسیله مرحوم سعادتپرور به حلقه شاگردان علامه طباطبایی(ره) وارد شدند.
▫️بدین ترتیب ایشان از محضر علامه بهره بردند و از همان زمان حیات علامه تا پایان عمر مرحوم استاد سعادتپرور، از وجود ایشان نیز استفاده کردند.
▫️دو اثر ارزشمند «در محضر علامه طباطبایی» و نیز «در محضر بهجت»، خوشهای است از خرمن معارف نابی که ایشان از آن دو استاد بزرگ دریافت نمود.
👈 اکنون موسسه جلوه نور علوی مفتخر است تازهترین اثر استاد رخشاد را به تشنگان معرفت و طالبان طریق سلوک الیالله عرضه بدارد:
«در محضر ارباب معرفت» که اقتباسی است از حلقات انس مرحوم آیتالله سعادتپرور.
👈 برای آشنایی بیشتر و پیشخرید این اثر، به این لینک مراجعه فرمایید:
https://b2n.ir/ArbabeMarefat
🔸مشخصات کتاب:
▫️۶۸۲ صفحه
▫️قطع وزیری
▫️جلد سخت
▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادتپرور(ره) (بهمدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان
کتاب هماکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه بهدست شما برسد.
در روزهای آینده به معرفی بیشتر این اثر ارزشمند خواهیم پرداخت.
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
📍پس از انتشار دو کتاب «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» که مورد استقبال گسترده علاقهمندان به مباحث اخلاقی و سلوکی قرار گرفت، اثر جدید استاد محمدحسین رخشاد، با عنوان «در محضر ارباب معرفت» پیرامون جلسات اخلاقی و تربیتی مرحوم آیتالله سعادتپرور(ره) است.
🔸این کتاب شامل ۸ فصل به شرح زیر است:
▫️در آستانه سلوک: مطالب مرتبط با مراحل آغازین سلوک، همچون تهذیب نفس، عبودیت، مراقبه و محاسبه و...؛
▫️شرایط و لوازم سلوک: شامل مباحثی مانند ذکر الهی، نماز شب و تهجد، صمت و جوع، صبر و استقامت، توکل و تسلیم، و ذکر برخی از موانع سلوک؛
▫️نفحات سلوک: توصیههایی پیرامون مراقبات ایام خاص، همچون ماههای رجب، شعبان، رمضان و اربعین کلیمی؛
▫️پایان سلوک: شامل مطالبی همچون فقر و نداری، لقای الهی و توحید حقیقی و کامل؛
▫️ندای ملکوت: شرح احادیث قدسی پیرامون سیروسلوک؛
▫️صاحبان ملکوت: شرح روایاتی از حضرات معصومین(ع) درباره آغاز، نفحات و پایان سلوک؛
▫️ترنم ملکوت: شرح ابیاتی از حافظ
▫️سالکان ملکوت: مطالب متنوعی از علامه طباطبایی(ره).
🔸لینک پیشخرید:
https://b2n.ir/ArbabeMarefat
@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍پس از انتشار دو کتاب «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» که مورد استقبال گسترده علاقه
جلسه ۷۹: آموختن درس عاشقی از شمع
«إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»
(بیترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما خداست؛ سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت] استقامت ورزيدند)
در عاشقی گریز نباشد ز سوز و ساز
استادهام چو شمع مترسان ز آتشم
حضرت امیر(ع) میفرماید: «الْهِجْرَانُ عُقُوبَةُ الْعِشْق»؛ «هجران عقوبت عشق است».
مرحوم علامه میفرمود: معشوق گاهی عاشق را به هجران مبتلا میسازد و این عقوبتی است از او نسبت به عاشق.
اقتضای بندگی حقیقی و وفای به عهد عبودیت ازلی، این است که بندگان عاشق، خود را مملوک محض، و معشوق خویش را مالک مطلق بدانند؛ لذا در برابر فرمان و خواستههای او مطیع محض بوده و سر تسلیم فرود آورند و در آتش عشق جانان چون شمع سوزند و سازند، آب شوند و فریاد برنیاورند و در راه طلب و دیدارش تحمل رنج و صبر، نهایت آرزویشان باشد؛ زیرا میدانند که وصالش بدون آن میسر نخواهد شد و این درس سوختن در پیشگاهش و ساختن و فریاد برنیاوردن را از شمع آموختهاند آنگاه که گفته شده:
محنت این سرا بِکَش، روح نجات میرسد
در ظلمات صبر کن، آب حیات میرسد
گر تو کنی به دوست رو، تن بدهی به حکم او
صد مددش به جان تو از جذبات میرسد
بهر حلاوت حیات، تن به نبات عشق ده
چوب چو در شکر رود، شاخ نبات میرسد
[برشی از متن کتاب «در محضر ارباب معرفت»، صفحه ۵۸۵]
🔸مشخصات کتاب:
▫️۶۸۲ صفحه
▫️قطع وزیری
▫️جلد سخت
▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۳۰درصدی به مناسبت ایام ارتحال استاد سعادتپرور(ره) (بهمدت ۳ روز): ۱۰۵ هزار تومان
کتاب هماکنون در دست چاپ است و امیدواریم تا پایان آذرماه بهدست شما برسد.
🌐 لینک آشنایی بیشتر و خرید کتاب:
https://b2n.ir/ArbabeMarefat
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
📍منتشر شد:
احکام گناهان مورد ابتلا
بنا بر فتاوای مراجع عظام تقلید، حضرات آیات خامنهای، سیستانی و مکارم شیرازی (حفظهم الله)
🔹 بر همه واجب است که با آن دسته از احکام عملی شرع که در زندگی روزمره بدان مبتلا میشوند آشنا باشند.
🔹 اما احکام برخی محرمات اخلاقی در رسالههای عملیه ذکر نشده. پس مومنان وظیفه دارند که از منابع دیگر، دانش خود را به حد کفایت برسانند.
🔹برای پاسخگویی به این نیاز مهم، کتاب «احکام گناهان مورد ابتلا» تدوین شده. در این کتاب فتاوای سه تن از مراجع معظم تقلید درباره ۵۴ گناه ارائه شده؛ گناهانی که به نظر میرسد در زندگی روزمره احتمال دچار شدن به آنها بیشتر باشد.
🔹گناهانی همچون: غیبت، تهمت، تمسخر، اسراف و تبذیر، غنا و موسیقی، نگاه حرم، درآمدهای حرام، گناهان مربوط به پوشش و حجاب، فحاشی، گناهان پا، غصب، سخنچینی، ربا، قطع رحم و...
🔹مشخصات کتاب:
▫️۳۶۸ صفحه
▫️قطع رقعی
▫️جلد شومیز
▫️قیمت پشت جلد: ۷۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۲۵ درصدی به مناسبت رونمایی کتاب (بهمدت ۷ روز): ۵۲ هزار تومان
📱لینک اطلاعات بیشتر و خرید:
https://b2n.ir/AhkamAkhlaghi
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍منتشر شد: احکام گناهان مورد ابتلا بنا بر فتاوای مراجع عظام تقلید، حضرات آیات خامنهای، سیستانی و م
🔸به مناسبت انتشار کتاب «احکام گناهان مورد ابتلا»
اولین دستور استاد به طالب سیروسلوک چیست؟
▫️در نظام دستورات عملیِ مکتب تربیتی علامه(ره)، پس از آنکه سالک «یقظه» (یعنی بیداری دل) پیدا کرد و «توبه» نمود و تصمیم به قدم گذاشتن در راه سلوک الیالله گرفت، نخستین دستوری که استاد به وی میدهد آن است که باید با دستورات شرعی مبتلابه خود آشنایی کامل پیدا کند.
▫️دلیل چنین التزامی به فراگیری احکام این است که وقتی سالک قرار است از گناه توبه کند، باید گناه را بشناسد و بتواند مرز حرام و حلال الهی را تشخیص دهد.
▫️این در حالی است که در فراگیری محرّمات، رسالههای عملیه کفایت نمیکنند؛ زیرا بخشی از محرمات اخلاقی (که اغلب مربوط به مسائل اجتماعی است) در آن ذکر نشده؛ مانند احکام غیبت کردن، تهمت زدن، سخنچینی، تحقیر، فحاشی، تمسخر، اسراف کردن، موسیقی و... که همگی از گناهان کبیره است، اما در رسالههای عملیه سخنی در موردشان به میان نیامده.
▫️پس یکی از وظایف مهم سالک، آگاهی از محرمات و گناهان است و اگر چنین مواردی در رسالههای عملیه به قلم نیامده، او باید از منابع دیگر، دانش خود را به حد کفایت برساند.
▫️برای پاسخگویی به این نیاز مهم، مؤسسه جلوه نور علوی اقدام به چاپ مجموعهای نموده با عنوان «احکام گناهان مورد ابتلا، بنا بر فتاوای مراجع عظام تقلید، حضرات آیات خامنهای و سیستانی و مکارم شیرازی (حفظهم الله)»
▫️در این کتاب ۵۴ گناه که به نظر میرسد در بین متشرعین احتمال ابتلای بیشتری داشته باشد، گردآوری شده.
🔹مشخصات کتاب:
▫️۳۶۸ صفحه
▫️قطع رقعی
▫️جلد شومیز
▫️قیمت پشت جلد: ۷۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۲۵ درصدی به مناسبت رونمایی کتاب (بهمدت ۷ روز): ۵۲ هزار تومان
📱لینک اطلاعات بیشتر و خرید:
https://b2n.ir/AhkamAkhlaghi
☑️ کانال جلوه نور علوی
@ jelvehnooralavi
امیرالمومنین(ع) فرمود:
إِنَّ حَوائِجَ النّاسِ إِلَيْكُمْ نِعْمَةٌ مِنَ اللهِ عَلَيكُمْ فَاغْتَنِمُوها.
نيازهاى مردم به شما، نعمتى از سوى خداوند بر شماست، پس آنها را غنيمت شماريد (و در رفع نياز مردم بكوشيد).
با عرض سلام و احترام
📍با همکاری موسسه خیریهای در اسلامشهر، در حال جمعآوری البسه زمستانی برای نیازمندان هستیم.
👈 اگر لباس نو یا لباس مستعمل مناسب، خصوصا کاپشن، دارید لطفا برای ما ارسال فرمایید تا انشاءالله به دست نیازمندش برسانیم.
امکان جمعآوری در تهران و قم فراهم است.
لطفا دیگران را هم دعوت به این کار خیر نمایید.
جهت هماهنگی ارسال لطفا به این آیدی در تلگرام، بله یا ایتا پیام دهید:
@jelvehadmin
@jelvehadmin
با تشکر
استاد فیاض بخش
📍منتشر شد: احکام گناهان مورد ابتلا بنا بر فتاوای مراجع عظام تقلید، حضرات آیات خامنهای، سیستانی و م
🔹 در اهمیت آشنایی با «احکام گناهان مورد ابتلا» در سیروسلوک توحیدی
▫️در قریب به اتفاق مکاتب اخلاقی و تربیتی اسلام، از جمله مکتب علامه طباطبایی(ره)، اولین گام در ارتقای اخلاقی و «تهذیب نفس»، ترک گناهان شرعی و ظاهری است.
▫️اهمیت این مرحله در این مکتب تا حدی است که به جرئت میتوان گفت شرط ورود به مراحل بعدی، گذراندن درست این مرحله (یعنی انجام واجبات و ترک گناهان) است.
▫️بنابراین لازم است که سالک الیالله این محرّمات را بشناسد تا مبادا مبتلا به گناهی شده باشد و او نسبت به این خطر جاهل باشد!
▫️چنانکه از مرحوم سیدعلی آقا قاضی طباطبایی(ره) نقل است که فرمود: «سالک و عارف حتماً باید مجتهد باشد...» این بیان ایشان درباره کسی که میخواهد در مراحل ابتدایی سیروسلوک قدم بردارد بدان معناست که او باید با احکام شریعت اسلام و حدود حرام و حلال الهی آشنا باشد.
▫️تأکید فراوان اهلبیت(ع) در فراگیری فقاهت مصطلح و کسب بصیرت دینی نیز، در مرتبۀ ابتدایی، اشاره به همین مطلب بوده است؛ چنانکه امام کاظم(ع) فرمود: «در دين خدا فقيه و دانا شويد؛ زيرا فقه كليد بصيرت است و مایۀ كمال عبادت و وسيلۀ رسيدن به مقامات بلند و مراتب عالى دينى و دنيايى. برترى فقيه بر عابد، همچون برترى خورشيد است بر ستارگان، و هر كه در دين خود دانا و فقيه نشود، خداوند هيچ عملى را از او نپسندد» (بحار الأنوار، ج۷۸، ص۳۲۱).
▫️پس یکی از وظایف مهم سالک، آگاهی از محرمات و گناهان است و اگر چنین مواردی در رسالههای عملیه به قلم نیامده، او باید از منابع دیگر، دانش خود را به حد کفایت برساند.
▫️برای پاسخگویی به این نیاز مهم، مؤسسه جلوه نور علوی اقدام به چاپ مجموعهای نموده با عنوان «احکام گناهان مورد ابتلا، بنا بر فتاوای مراجع عظام تقلید، حضرات آیات خامنهای و سیستانی و مکارم شیرازی (حفظهم الله)»
▫️این اثر که برگزیده ای از احکام همه گناهان است، حاوی ۵۳ موضوع (گناه) میباشد که به نظر میرسد بیشتر در جامعۀ امروزی مورد ابتلاست. همچنین مسائل برگزیده شده ذیل هر موضوع، بیشتر مورد ابتلا میباشد.
🔹مشخصات کتاب:
▫️۳۶۸ صفحه
▫️قطع رقعی
▫️جلد شومیز
▫️قیمت پشت جلد: ۷۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۲۵ درصدی به مناسبت رونمایی کتاب (تا ۲۷ آذر): ۵۲ هزار تومان
📱لینک اطلاعات بیشتر و خرید:
https://b2n.ir/AhkamAkhlaghi
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| این توحیدی که در مدرسه و دانشگاه به ما یاد میدهند غلط است؛ مغایر با توحید قرآنی است.
استاد فیاضبخش
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| این توحیدی که در مدرسه و دانشگاه به ما یاد میدهند غلط است؛ مغایر با توحید قرآنی است. است
🔸توحیدی که در مدرسه و دانشگاه به ما یاد دادهاند غلط بوده است؛ به ما این طور گفتهاند که خدا را مثلا از برهان نظم اثبات کنید.
🔻چگونه توحیدی که ارمغان و نتیجه برهان نظم است میتواند برای ما رهاوردی مانند ترک رذایل اخلاقی به ارمغان بیاورد و انسان را به نورانیت قلب نائل کند؟!
▫️این نگاه از مبنا غلط بوده است و همین نگاه دستمایهای برای امثال روشنفکران امروزی شده که میگویند هیچ رابطهای بین اخلاقیات و اعتقادات نیست و یا به تعبیر دیگر هیچ رابطهای بین توحید و اخلاق نیست.
▫️مرحوم علامه طباطبایی(ره) میفرماید: اگر ما با این نگاه خدا را بشناسیم، اولا بدانیم که اسلامی که زاییده این تفکر است؛ در فرهنگ قرآن "اسلام اصغر" است و اگر شخص در همین اسلام خود بسیار تلاش کند و اهتمام داشته باشد، در نهایت در فرهنگ قرآن به "ایمان اصغر" میرسد.
▫️در حالی که این تفکر با فرمایش و زاویه نگاه رسول اکرم(ص) که فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» سازش ندارد. طبق این بیان، انگیزه و هدف از بعثت پیامبر(ص) رسانیدن بندگان به عالیترین مراتب اخلاق میباشد.
▫️به عبارت دیگر، ایشان مبعوث شدهاند که اخلاق را در حد نهایت ارایه نموده، بندگان خدا را به آن رهنمون شوند و به آن غایت اخلاق برسانند.
▫️پس در این تفکر ما باید در پی یک رابطه تنگانگ بین توحید و اخلاق باشیم. آیات قرآن این درهمتنیدگی توحید و اخلاق را به روشنی بیان میکند.
▫️مثلا خداوند در آیه ۳۲ سوره حج میفرماید: «وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ».
شعائر الهی چیست؟ نماز جماعت، نماز جمعه، حج و... از شعائر الهی است.
خداوند میفرماید کسی که شعائر الهی را تعظیم میکند نشانه ایمان کامل او است.
▫️میبینیم رابطه تنگانگی بین اعتقادات، تقوا و اخلاقیات وجود دارد؛ یعنی اخلاقی که باطنش توحید است و توحیدی که ظاهرش اخلاق است. به عبارت دیگر، گویی جلوه اعتقاد در قلب، میشود نماز جمعه و یا حج در عمل.
▫️همچنین در سوره نساء آیه ۳۶ میفرماید: «وَاعْبُدُوا اللهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»
یعنی انسان مشرک نباشد (مطلبی اعتقادی) و به والدین خود احسان کند (مطلبی اخلاقی)
در ادامه میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا».
خداوند انسان متکبر و خیالپرداز را دوست ندارد.
یعنی اینکه خداوند انسان متکبر را دوست ندارد دلیلی است بر اینکه قرآن بفرماید باید به والدینش احسان کند؛ زیرا انسان متکبر به والدین خود احسان نمیکند...
همین دلیل میشود که انسان عابد باشد.
رابطه تنگاتنگ بین اعتقادات، تقوا و اخلاق.
🔺اخلاقی که باطنش توحید است و توحیدی که ظاهرش اخلاق است.
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
📍منتشر شد:
«در محضر ارباب معرفت»
اقتباس از حلقات انس عارف عظیم، آیتالله سعادت پرور(ره)
تألیف حضرت آیتالله محمدحسین رخشاد
🔸 پس از انتشار دو کتاب «در محضر بهجت(ره)» و «در محضر علامه طباطبایی(ره)» که مورد استقبال گسترده علاقهمندان به مباحث اخلاقی و سلوکی قرار گرفت، اثر جدید استاد رخشاد، حاصل سالها انس و همنشینی ایشان با مرحوم آیتالله سعادتپرور(ره) است؛ که البته در لابلای آن از بیانات و احوالات مرحوم علامه طباطبایی(ره) نیز فراوان سخن به میان آمده.
🔸کتاب شامل ۲۵۰ جلسه است که طی هریک به شرح آیات، روایات معصومین(ع) و اشعار سلوکی با بیانی لطیف پرداخته شده و با ذوق مؤلف محترم مزین به اشعار عرفای بزرگ نیز گشته است.
🔸این جلسات در ۸ فصل تنظیم گردیده:
▫️در آستانه سلوک
▫️شرایط و لوازم سلوک
▫️نفحات سلوک
▫️پایان سلوک
▫️ندای ملکوت
▫️صاحبان ملکوت
▫️ترنم ملکوت
▫️سالکان ملکوت
📱برای آشنایی بیشتر و خرید کتاب، به این لینک بروید.
🔸مشخصات کتاب:
▫️۶۸۲ صفحه
▫️قطع وزیری
▫️جلد سخت
▫️قیمت پشت جلد: ۱۵۰ هزار تومان
▪️قیمت با تخفیف ویژه ۲۵ درصدی به مناسبت رونمایی کتاب (بهمدت ۵ روز): ۱۱۲ هزار تومان
@jelvehnooralavi
هدایت شده از استاد فیاض بخش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩🏴🚩🏴🚩
...وَ فُزْتُمْ فَوْزاً عَظِيماً فَيَا لَيْتَنِی كُنْتُ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُم!
📹 ببینید| وقتی خبر شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به شما رسید چه حالی پیدا کردید؟
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
🏴 اطلاعیه برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه با سخنرانی استاد فیاضبخش
📌 آدرس: خیابان شهید کلاهدوز، چهارراه شهید کاوه، خیابان شهید وارسته، خیابان بهرنگ، پ۲۲
@jelvehnooralavi
📍علامه طباطبایی(ره) میفرمود: فاطمه زهرا(س) از ما انتظار عمل به دستورات شرع و بندگی و طاعت خدای تعالی دارد؛ اگر عمل نمودیم، ما را بیبهره نمیگذارد.
▪️از آن حضرت است: «مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اللهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللهُ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه» (کسی که به سوی خدا خالصترین عبادتش را بالا فرستد، خدا برایش بهترین مصلحتش را فرو میفرستد)
📚 به نقل از کتاب «در محضر ارباب معرفت»، (تألیف استاد محمدحسین رخشاد) ص۲۱۳.
🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب به این لینک بروید.
@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| فقط دلت باید پاک باشه...!
استاد فیاضبخش
🔹بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع) و بعد از صلح امام حسن(ع) و روی کار آمدن بنی امیه، مرجئه تفکر ارجائی را به شدت در میان مسلمانان رواج دادند. همین تفکری که امروز در بین برخی جوانهای ما هم دیده میشود. اینها معتقد بودند همین که کسی مؤمن باشد کافی است و اگر ایمان داشته باشد، هر کاری هم که بکند، اهل بهشت است! همین که شخص اعتقاد داشته باشد که خدایی هست و بهشت و جهنمی در کار است، دیگر هر جنایتی هم که انجام دهد، بازهم اهل بهشت است زیرا آدم مؤمن به جهنم نمیرود! مانند شخصی که مسجد و سجاده و تسبیح و زیارت عاشورایش ترک نمیشود، اما گناه هم میکند.
📍اهل بیت(ع) به شدت با این تفکر برخورد میکردند و با تعابیر عجیبی اینها را لعن میکردند.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| فقط دلت باید پاک باشه...! استاد فیاضبخش 🔹بعد از شهادت امیرالمؤمنین(ع) و بعد از صلح امام
🔹ابوعمرو زبیری به امام صادق(ع) عرض میکند: «...أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ
قَالَ مَا لَا يَقْبَلُ اللَّهُ شَيْئاً إِلَّا بِهِ قُلْتُ وَ مَا هُوَ قَال الْإِيمَانُ بِاللَّهِ
قَالَ قُلْتُ أَ لَا تُخْبِرُنِي عَنِ الْإِيمَانِ أَ قَوْلٌ هُوَ وَ عَمَلٌ أَمْ قَوْلٌ بِلَا عَمَلٍ
فَقَالَ الْإِيمَانُ عَمَلٌ كُلُّهُ...»
🔸یعنی با فضلیتترین عملها، چه عملی است؟ حضرت در پاسخ میفرماید: عملی که بدونِ آن، هیچ عمل دیگری قبول نمیشود. راوی میپرسد: این چه عملی است؟ حضرت پاسخ میدهد: این عمل ایمان است.
راوی با تعجب میپرسد: آیا ایمان، اعتقادِ تنهاست یا اینکه اعتقاد به علاوه عمل است؟ حضرت میفرماید: ایمان سرتاسر عمل است.
🔹اعتقادِ صحیح قلبی هم، در واقع عمل قلب است همان طور که عمل زبان، راستگویی است و عمل دست، کار خیر است و عمل چشم هم اجتناب از محارم است. لذا امکان ندارد قلبِ کسی مؤمن باشد ولی چشمش کافر باشد! نمیشود قلبِ کسی مؤمن باشد ولی دستش کافر باشد!
🔹یعنی ایمان هیچ بندهای مستقیم نمیشود مگر اینکه قلبش مستقیم شود و قلب کسی مستقیم نمیشود مگر اینکه زبانش درست شود. بنابراین انسان فحاش، کسی که غیبت میکند، کسی که زبانش به دروغ و زشتیها آشناست، هرگز قلب درستی ندارد و در نتیجه ایمانش هم درست نیست.
🔹این روایت به خوبی گویای این نکته است که اخلاق که از جنس عمل است، با اعتقادات، در هم تنیده است و ما اعتقادِ بدون اخلاق نداریم، همان طور که اخلاقِ بدون اعتقادات هم نداریم.
🔹شاهد دیگر، روایتی است که میفرماید: «الْعِلْمُ مَقْرُونٌ إِلَى الْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ وَ مَنْ عَمِلَ عَلِمَ وَ الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ»
🔸منظور از «علم» در اینجا همان اعتقادات است. میفرماید: اعتقادات باید همراه با عمل باشد. کسی که چیزی را میداند، متناسب با آن عمل میکند و کسی که به دانستههایش عمل کند، علم او نیز زیاد میشود و اگر کسی به دانستههایش عمل نکند، علم او نیز کوچ میکند. یعنی علمی که با عمل همراه نباشد، انسان را رشد نمیدهد و صرفاً لقلقه زبان است.
🔹بنابراین در فرهنگ اخلاقی قرآن، تفاوت قائل شدن بین اخلاق و اعتقادات کار درستی نیست. اخلاق در فرهنگ قرآن، ظهور توحید است. در واقع تجلی حقیقت توحید در رفتار و کردار ما، همان اخلاق است که همان رعایت ادب بندگی است.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📍اطلاعیه برگزاری جلسات شرح حدیث معراج توسط استاد فیاضبخش
▫️خداوند را شاکریم که پس از وقفهای دوساله، توفیق ازسرگیری جلسات علمی- تربیتی شرح حدیث معراج را پیدا میکنیم.
▫️جلسات از چهارشنبه این هفته (۶ بهمن) آغاز خواهد شد و یک هفته در میان خواهد بود.
▫️زمان: از ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۳۰ عصر
▫️آدرس: میدان بهارستان، خیابان شهید مصطفی خمینی، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفیپور، مجتمع فرهنگی سرچشمه
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📌 محل برگزاری جلسه شرح حدیث معراج روی نقشه
مجتمع فرهنگی سرچشمه (شهدای انقلاب اسلامی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| نگو لعنت بر شیطان؛ بگو لعنت بر خودم...!
استاد فیاضبخش
🔹 امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «النّاسُ أبناءُ الدنيا، و الوَلَدُ مطبوعٌ عَلى حُبِّ اُمِّهِ» مردم فرزندان دنیا هستند و به تعبیر مولا، دنیا مادر آنهاست. بنابراین ایشان ذاتاً دنیا را دوست دارد. از اینجا معلوم میشود که ریشه رذایل، فسادها و رفتن مردم به سوی افعال ضداخلاقی، حیوانیت انسان است. از آنجا که انسان دنیاگراست، دست به فساد میزند تا دنیای بیشتری داشته باشد، همین دنیاگرایی است که باعث میشود هروقت احساس بینیازی میکند طغیان کند و به حقوق دیگران تجاوز نماید.
🔹 این دنیاگرایی از چه سرچشمه میگیرد؟ از نفس اماره انسان. پس از اینجا معلوم میشود که ریشه رذایل اخلاقی انسان شیطان نیست، بلکه نفس اماره خود اوست.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| نگو لعنت بر شیطان؛ بگو لعنت بر خودم...! استاد فیاضبخش 🔹 امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «النّ
🔹 امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «النّاسُ أبناءُ الدنيا، و الوَلَدُ مطبوعٌ عَلى حُبِّ اُمِّهِ» مردم فرزندان دنیا هستند و با مادر دنیا انس دارند. بنابراین ایشان ذاتاً دنیا را دوست دارند.
🔹 از اینجا معلوم میشود که ریشه رذایل، فسادها و رفتن مردم به سوی افعال ضداخلاقی، حیوانیت انسان است. از آنجا که انسان دنیاگراست، دست به فساد میزند تا دنیای بیشتری داشته باشد، همین دنیاگرایی است که باعث میشود هروقت احساس بینیازی میکند طغیان کند و به حقوق دیگران تجاوز نماید.
🔹 این دنیاگرایی از چه سرچشمه میگیرد؟ از نفس اماره انسان. پس از اینجا معلوم میشود که ریشه رذایل اخلاقی انسان شیطان نیست، بلکه نفس اماره خود اوست.
🔹 شیطان مثل میکروب میماند که هرجا بستر خوبی برای رشد و نمو پیدا کند، بلافاصله میآید و آنجا مینشیند؛ به محض اینکه کسی را میبیند که نفس اماره قوی و فربهی دارد، به سراغش میرود و اغواگری میکند.
🔹 بنابراین سررشته مشکلات از نفس اماره است؛ شیطان فقط وعده میدهد و دعوت میکند: «وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ» (ابراهیم، 22)؛ شیطان میگوید که من فقط شما را دعوت کردم، اجبارتان که نکردم!
🔹 حال اگر نظام تربیتی باشد که ما بتوانیم با دستورات آن نفس اماره خویش را کاملا تحت کنترل دربیاوریم، دیگر نیازی نیست که برای رام کردنش پیوسته مجبور باشیم تهدید عذاب جهنم و وعده نعیم بهشت را ارائه کنیم.
🔹 بلکه این نفس خود به خود به سراغ عصیان الهی نمیرود و اگر کار بد نکند یعنی کار خوب میکند.
🔹 اگر ما بتوانیم نفس اماره را کنترل کنیم، با یک تیر دو هدف زدهایم:
اول: رذایل اخلاقیمان را کنترل کردهایم.
دوم: بستر اغوای شیطان را پاک کردهایم و او با اینکه میخواهد ما را اغوا کند اما دیگر نمیتواند.
🔹 شیطان امید و آرزویش بود که امیرالموًمنین را منحرف کند و یا رسول اکرم(ص) را نیز اغوا کند، ولی وقتی دیگر نفس امارهای در میان نباشد، چه ماده فسادی در درون ایشان پیدا کند تا بتواند آنجا را فاسد کند؟!
🔹 این آیه شریفه شاهد خوبی است برای مطلب ما:
بعد از اینکه شیطان شروع میکند به تهدید کردن: «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ» و همینطور در مقابل خداوند برای انسان نقشه میکشد که من اجازه نمیدهم حتی یک نفر از بندههایت در مسیر صراط مستقیم باشند، خودش ابراز عجز میکند که من بر بندگان مخلَصت دسترسی ندارم: «إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصينَ» (ص، 83)؛ چرا؟ چون بنده مخلص نفس اماره ندارد و بستری برای اینکه شیطان بتواند نفوذ کند ندارد. لذا خود پروردگار هم میگوید هر کاری میخواهی بکن و با همه توانت حمله کن، اما بدان آن دسته از بندگانی که گرفتار نفس اماره هستند به دنبال تو راه میافتند.
🔹 عزیزان من! ما فرافکنی نکنیم، نگوییم بر شیطان لعنت، بگوییم بر خودم لعنت!
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📚 محصولات انتشارات فیضفرزان را از نمایشگاه مجازی کتاب تهران با شرایط ویژه خریداری نمایید:
https://b2n.ir/Ketab.ir
👈 ۲۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان
🔹 آثار حاضر در نمایشگاه:
▫️مجموعه ۵ جلدی ادب حضور
▫️ولایت و امامت (ج۴ و ۵ و ۶)
▫️درآمدی بر مکتب علامه(ره)
▫️کهکشان نیستی
📆 سوم تا دهم بهمن ماه
📽 فیلم آموزشی نحوه ثبت نام و دریافت یارانه خرید کتاب برای طلاب و دانشجویان:
https://www.aparat.com/v/J5qtE
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
📍همزمان با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، کلیه محصولات موسسه جلوه نور علوی با شرایط ویژه عرضه میگردد.
https://www.zibagift.com/eshop/list/1044/
👈 ۲۰درصد تخفیف و ارسال رایگان
▫️شهید (رهیافتی به راز و رمز مقام شهادت)
▫️ در محضر ارباب معرفت
▫️آداب المریدین
▫️دوره ۵جلدی ادب حضور
▫️درآمدی بر مکتب علامه
▫️دوره ۶ جلدی ولایت و امامت از منظر عقل و نقل
▫️تفسیر واژگان قرآن کریم
📆 سوم تا دهم بهمن ماه
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
🌷شهادت؛ پیشنهادی برای زندگی
به بهانه انتشار کتاب شهید، اثر استاد محمدتقی فیاضبخش
روزنامه فرهیختگان، ۲۱ دیماه ۱۴۰۰
✍ حمیدرضا میررکنی بنادکی
بخش اول از سه قسمت
۱- ما ایرانیان دقایق و ساعات زیادی را در یاد و ذکر شهیدان سپری کردهایم. از ذکر مظلومیتشان گریستهایم، با حکایاتشان امیدوار شدهایم، از کلماتشان عبرت گرفتهایم، با قهرمانیهایشان غروری محکم و استوار پیدا کردهایم و از خیال ملاقاتشان آرزوها ساختهایم. ما با آنان عجینیم و این عجین بودن، گرچه خیر و برکت است، در عین حال بسیار خطیر و فریباست. این خصلتِ ذاتیِ مناسبتِ آدمی با هر حقیقتی است؛ حتی بزرگترین حقایق، آن هنگام که نزدیک و قریب پنداشته میشوند، جوهره و اساس خود را برای آدمی از دست میدهند؛ گویی حقیقت برای حقیقت ماندن همواره باید همچون چیزی در آن دوردست به دید آید والا برای همیشه مغفول یا پیشپا افتاده قلمداد خواهد شد. شهادت هم همچون حقیقتی اعلی از این قاعده مستثنی نیست.
این روزها عدهای وصف «شهید مجازی» را درباره صفحات مجازیشان به کار میبرند، بعضی دیگر هم برای شهدا بر سر مزارشان «جشن تولد» میگیرند. گاه و بیگاه زمزمههایی از مراودات فانتزی با شهیدان هم تحت عنوان «رفاقت با شهدا» به گوش میرسد. تمامی این موارد، هم گویای انس نزدیک ما با شهیدان است و هم در عین حال گویای فاصله و غفلت ماست از حقیقت شهادت. جوان شیفته شهادت از آن رو که همواره در انس با شهید حظی از آن مقام شعفانگیز میبرد، در چشیدن شیرینی آن انس خود را در حیات طیبهای مییابد که به هیچ عنوان میلی به ترک آن پیدا نمیکند. کسی که از این شیرینیِ انس راهی برای توجه به حقیقتِ شهادت باز میکند، در اصل از توجه به شهید محضری میسازد برای ایستادن در مقام شهادت و شهید و آن کس که به «شیرینیِ» توجه به شهید اکتفا میکند، عمر را صرف تدارک فانتزیهای شهدایی میکند؛ او در اصل شخصِ شهید را بدل به حجابی غلیظ در برابر حقیقت گرم و گیرای شهادت میکند؛ یعنی شهید را به ضدحقیقتش بدل میسازد. نام و لفظ شهید را به زبان میآوریم، اما از حقیقت مقام او چیزی به دست نمیدهیم. تجربه مشارکت در شهادتهای بزرگ را داشتهایم، اما همچنان درباره حقیقت آن دچار سوءتفاهمیم؛ حتی از حقیقت آن پرسشی هم نمیکنیم. گویی شهادت واضحترین چیز است؛ جنگی در میگیرد، کسانی به میدان میروند و کسانی از میدان بازنمیگردند و شهید میشوند. از یکی از شهدای دوران دفاع مقدس نقل است که فرموده بود: «شهادت راز هستی است و تا چشمها کمسو است، همواره راز خواهد ماند.» [۱] آنچه ما آن را به سادگی روایت میکنیم، حتی نزد اهلش راز است.
شهادت حق است و «لکلّ حق حقیقه.»[۲] پس شهادت را هم حقیقتی است. آن حقیقت گرچه در میدان قتال بارزترین جلوات خود را اظهار میکند، اما فینفسه تختهبند میدان قتال نیست؛ چه اگر بود دعوت به شهادت میباید ملازم با دعوت به جنگ میشد. حال آنکه دعوت به شهادت، دعوت به حقیقتی است ورای آن میدان، دعوت به چیزی است که خود به میدان نیرو میدهد و نه آنکه از میدان نیرو بگیرد. آن حقیقت چیست و راه توجه به آن چگونه است؟
۲- شهادت را در لغت به دیدن و «مشاهدهکردن» معنا کردهاند. آن کسی شهید است که «می بیند.» وقتی پای دیدن به میان میآید لابد چیزی «دیدنی» در کار است. دعوت به شهادت، در اصل دعوت به «دیدن» چیزی است. واضح است که دیدن فرع بر «حیات» است والا مرده را که دیدنی در کار نیست. دیدن، کار زندگان است و شهادت، نحوی دیدن؛ پس شهادت اولا و بالذات نحوی زیستن میباید باشد (ولو جلوهای از آن در نحوه مردن ظاهر شود).
ادامه در پست بعد 👇
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi