🌺اللهم عجل لولیک الفرج 🌺:
🦋 #شرح_دعای_عهد
🗂قسمت۴۴
٣- شاهرا سیفی(شمشیرم را از نیام برکشیده ام)
۴- مجردا قناتی(نیزه ام آماده باشد)
۵- ملبیا دعوة الداعی فی الحاضر و البادی(لبیک گویان دعوتش باشم در شهر و روستا)
آمادگی در همه حال، از امتیازات زندگی مهدوی است.
در روایتی درباره شیوه خروج شهید از قبر، از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است:
در روز قیامت شهید در حالی از قبرش خارج می شود که شمشیرش را از نیام کشیده است.
چنین ترسیمی از لحظه رجعت فرد، نمادی از "تبری" و آمادگی کامل منتظر است. کسی که در دوره حیات، همراه با معرفت امام، "اشداء علی الکفار" بوده، هنگام رجعت هم بی درنگ تبرّی او از دشمنان دین بروز می یابد و معرفتش به ثمر نشسته و انتظار معنا می شود.
به هر حال فراز سوم در اینجا به معنای ادعای شجاعت در ترویج حق است و صدق در ادعا به آن است که هرگز در حق سستی نکند و در ایجاد آن، از کسی نترسد وگرنه ادعای او دروغ و کذب است.
در فراز چهارم، نشان از آن دارد که منتظر قیام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف، آن قدر آمادگی دارد که به محض بیرون آمدن از قبر، برای خدمت رسانی به مولایش آماده است او می خواهد لحظه خروج از قبر، شمشیرش کشیده و نیزه اش آماده باشد. و منتظر حاضر نیست در دفاع از امام زمان علیه السلام، حتی به اندازه بیرون آوردن مدت کوتاه شمشیر از غلاف، معطل شود.
فراز بعدی حاکی از آن است که منتظر آماده لبیک گویی و پیام رسانی است و حاضر و توانمند است که اجابت دعوتش را به دورترین نقاط عالم اعلام کند زیرا پیام امام مطابق با فطرت ها است و برای همه کس گویاست؛ بیانش به گونه ای است که برای همه قابل درک است و برای منتظر، شهر و روستا فرقی نمی کند، هر جا ولی خدا می خواهد، همان جا لبیک گو است و در برابر همه خود را مسئول می داند و برای خدمت به امام علیه السلام، خود را محدود به مکانی نمی کند.
به هر حال این فراز اشاره به اجابت حق است در هر کجا و از جانب هر کس که باشد و اینکه در ایجاد و برپایی حق هر چه باشد، کوتاهی نکند و به سرعت آن را تصدیق نماید.
منتظر می داند که باید در راستای انجام مسئولیتش در هر جای عالم ایفای نقش کند و تحت امر امامش به مبارزه با دشمنان بپردازد.
🔸زندگی مهدوی در سایه دعای عهد
🔸شرح دعای عهد، میرزا محمد هرندی
ادامه دارد.
👇شأن نزول《238بقره》
جمعى از منافقان، گرمى هوا را بهانه براى ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین قرار داده بودند و در نماز جماعت شرکت نمى کردند و به دنبال آنها بعضى از مؤمنین نیز از شرکت در جماعت خوددارى کرده بودند، و جماعت مسلمین کاهش یافت، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از این جهت ناراحت بود،حتى آنهارا تهدید به مجازات شدید کرد.
لذا در حدیثى از «زید بن ثابت» نقل شده: پیامبر(صلى الله علیه وآله) در گرماى فوق العاده نیم روز تابستان، نماز (ظهر) را با جماعت مى گزارد و این نماز براى اصحاب و یاران سخت ترین نماز بود، به طورى که گاه پشت سر پیامبر(صلى الله علیه وآله) یک صف یا دو صف بیشتر نبود، در اینجا فرمود: من تصمیم گرفته ام خانه کسانى را که در نماز ما شرکت نمى کنند بسوزانم، آیه فوق نازل شد و اهمیت نماز ظهر را (با جماعت) تأکید کرد.(1)
این تشدید نشان مى دهد: مسأله عدم شرکت، تنها به خاطر گرمى هوا نبود، بلکه گروهى مى خواستند با این بهانه به تضعیف اسلام و پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ایجاد شکاف در صفوف مسلمین بپردازند که پیامبر(صلى الله علیه وآله) با این لحن شدید در مقابل آنها موضع گیرى فرمود.(2)
➖➖➖➖➖➖➖➖
پی نوشت: (1). «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث؛ «تفسیر درّ المنثور»، ج 1، ص 301،
(2). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)،
«238بقره» حافِظُوا عَلَى الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ
بر انجام همهى نمازها و (خصوصاً) نماز وسطى (ظهر)، مواظبت كنيد و براى خدا خاضعانه بپاخيزيد.
✍درباره مراد از نماز وسطى، چند نظريه است، ولى با توجّه به شأن نزول آيه كه گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شركت نمىكردند و با توجّه به روايات و تفاسير، مراد همان نماز ظهر است۰
🔸حفظ هر چيزى بايد مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دستبرد دزد است، حفظ بدن از ميكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظير حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مىباشد.
🔸امّا حفظ نماز به چيست؟ حفظ نماز، آشنايى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحيح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است.
🔸در حديثى مىخوانيم: نماز به گروهى مىگويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند و به گروهى مىگويد: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند.
اصول کافی ج۳ص۲۶۸
#درسهای_قرآنی صفحه39
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@onsbaghorankarim
سوره بقره 238-245_برش.mp3
زمان:
حجم:
4.63M
تفسیر ایه 238بقره
استاد رنجبر
زمان : این فایل صوتی فقط ۱۰ دقیقه است
903.7K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفسیر آیه ۲۳۸بقره
استاد قرائتی
👇238بقره
🔻اقامه نماز بايد مداوم باشد. «حافِظُوا»
🔻 همهى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافِظُوا»
🔻 ممكن است آيه دلالت كند بر اينكه نماز را به جماعت برپا كنيد.
«حافِظُوا، قُومُوا»
🔻 هركجا زمينهى سهل انگارى يا غفلت احساس مىشود، هشدار بيشترى لازم است. (نماز ظهر)
«وَ الصَّلاةِ الْوُسْطى»
#درسهای_قرآنی صفحه39
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@onsbaghorankarim
👇238بقره
🍃 اقامهى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نياز دارد.
«قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ»
🍃انسان نبايد وصلهى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مىفرمايد: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ» «۲۶روم» پس اگر ما قانت نباشيم، وصله ناهمرنگ هستى خواهيم بود.
«قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ»
🍃 ارزش نماز به خضوع آن است.
«قانتين»
#درسهای_قرآنی صفحه38
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@onsbaghorankarim