3⃣ 🔖در این بیانیه مقیاس انقلاب اسلامی خیلی فراتر ازین چیزهاست. گرچه اینها هم جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار میرود.
👈انقلاب اسلامی فقط برای عبور از سلطنت نیست. انقلاب اسلامی برای محدود کردن دست استثمارگران و استعمارگران به کشور ما نیست. انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی است. این نکته بسیار مهمی است. قسمتی از متن بیانیه این است:
🔖 اما انقلاب پرشکوه ملت ایران، که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصرجدید است؛ آن روزی که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت دینی بزرگ را نمیکرد، انقلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه پابه میدان نهاد. چهارچوبها را شکست. کهنگی کلیشه ها را به رخ دنیا کشید. دین و دنیا را کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود...
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘اگر بخواهید بدیلی برای انقلاب اسلامی بیان کنید، حتی انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب هند نیست.
👈انقلاب اسلامی ما فقط با خود رنسانس قابل مقایسه است؛
🔖رنسانس در غرب جغرافیایی اتفاق افتاد، ولی از غرب جغرافیایی نشر پیدا کرد و نفوذ پیدا کرد به دیگر مناطق جغرافیایی؛ ولی این فقط انقلابی تکنیکال نبود.
یعنی انچه غرب به جهان صادر میکرد کاملا جهان بینی فراگیر بود؛ یعنی اینطور نبود تنها انتقال تکنولوژی و دانش پیدا بشود، چون خودشان میدانند انتقال تکنولوژی و دانش به معنای انتقال تمدن نیست.
👈اگر در کشوری بخواهد توسعه اتفاق بیفتد، نخست باید بافت نیروی انسانی، اندیشه، تفکر و احساس به لحاظ درکی که از جهان هستی دارد، متحول شود. سکولاریزاسیون نخستین اصلی است که تمدن غرب در سیاست خارجی خودش دنبال میکرد...
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
✅ رهبر انقلاب، خواهان گفتمان سازی است، نه تحکّم
❎ دولت اسلامی چونان دولت های کمونیستی یا فاشیستی نیست که اموراجتماعی از "بالا به پایین" و "بخشنامه ای" باشند؛
👈 بلکه در منطق دولت اسلامی، بدنهی اجتماعی و شناخت و ایمان و باورشان، عنصر تعیین کننده و اصلی است.
🔖ازین رو، رهبر انقلاب در بسیاری از موارد که به ایشان، توصیه به تحکم و مواجههی قهری میشود، دعوت به گفتمان سازی میکنند و میگویند: مردم باید خودشان نسبت به باورها و ارزشها دغدغه داشته باشند؛ چرا که در ایت صورت"فضای سیاسی و حاکمیتی" نیز که متاثر از "فضای اجتماعی و مردمی" است، متناسب با ان شکل خواهد گرفت.
🔖گفتمات سازی منظقی است که دلالت اشکار بر فضیل و تعیین کنندگی"امر اجتماعی" دارد و براین مبنا استوار است که چنانچه اتفاق اجتماعی رخ دهد، اتفاق های سیاسی نیز در پی ان شکل خواهند گرفت...
📙🖋 مهدی جمشیدی( هيأت علمیِ گروه فرهنگپژوهيِ پژوهشگاه فرهنگ و انديشهی اسلامي)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص ۴۱
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
☑️یک موحد باید بداند که وقتی او را به وادی اسلام دعوت کردند، یک دفعه حالت صلح کل به خود نگیرد؛
👈مراقب باشد در دار دنیا که معمار آن خود خداوند متعال است، مقوله دشمنی بسیار جدی است. وجود دشمن باعث نشاط حیات توحیدی و چندجانبه شدن آن و فراهم شدن استعداد جذب اسماء فراوانتری از اسامی زیبای خداوند متعال میشود...
📙🎙⏳ حجت الاسلام فلاح شیروانی، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
⁉️ایا بصیرت این است که وقتی فلان اقا به سمت دشمن سیگنال فرستاد، بگوییم در سپاه دشمن هست؟ نه خیر، اینطور نیست.
👈دشمن تو بیش ازین حرفهاست و یک هویت مفهومی دارد. این آدم نصف وجودیاش برای توست و نصف دیگرش با دشمن همراه شده. آن زیرساخت وجودش با توست؛ یعنی شما نمیتوانی بگویی که این آدم دشمنت است.
👈مشکل اصلی بچههای حزب اللهی همین است که ما احساس میکنیم تنها با خودمان میتوانیم انقلاب کنیم...
📙🎙⏳ حجت الاسلام #سیدعلی_موسوی، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🛑 درخواست یادداشت جهت شماره ۱۷ دو ماهنامه #خط⭕️
🌀موضوع کلی : 🔰🔰🔰
👌《 حلقه های میانی 》👌
📝ریز موضوعات 🔰🔰🔰
1️⃣ نقش حلقه های میانی در تشکیل دولت اسلامی
2️⃣ منشأ دینی مقوله حلقه های میانی و تفاوت آن با الگوههای مشابه غربی مانند NGOها
3️⃣ مهم ترین اقدام این روزهای حلقه های میانی چه چیزی باید باشد.
4️⃣ نقش طلاب و روحانیون در جریان حلقه های میانی
5️⃣ چیستی حلقه های میانی و روند شکل گیری آنها
6⃣الزامات تشکیل حلقه های میانی
7⃣نقش مردم در شکل گیری و به ثمر رسیدن اهداف حلقه های میانی
8⃣تشکیلات بایسته حلقه های میانی یا مزیت آنها؟
♦️شرایط نگارش 🔰🔰🔰
1️⃣ یادداشت حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حداقل ۸۰۰ کلمه باشد.
2️⃣ حداقل ۵۰ درصد یادداشت تولیدی نویسنده باشد .
3️⃣ یادداشت در قالب ورد و با ذکر نام و نام خانوادگی و شهر محل سکونت به آیدی دبیر پرونده ارسال شود🔻🔻
@Mh_hasanzadeh
4️⃣ #مهلت_ارسال_یادداشت تا #تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ می باشد .
🌺مزایا
1⃣ دریافت حق التحریر
2⃣برخورداری از مشاوره و راهنمایی دبیر پرونده از ابتدا تا انتهای نگارش یادداشت.
📲آیدی دبیر این پرونده 🔻🔻
@Mh_hasanzadeh
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
💠«العلم سلطان»💠
☑️حضرت اقا میفرماید:
ما تمام راههای پیشرفت را بارها و بارها بررسی کردهایم، همه آن راهها به تولید علم منتهی میشد.
💠ایشان اینقدر برای تولید علم تلاش کردند، گفتمان درست کردند تا شور علمی و در نتیجه رشد علمی حاصل شد.
👈بعد یکدفعه میبینید که به شکلهای مختلف فتیله رشد علمی را پایین میکشند؛
👈❌این قطعا دشمنی است...
📙🎙⏳ حجت الاسلام فلاح شیروانی، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔵در سفری که خدمت مقام معظم رهبری بودیم آقا فرمودند: به طلبهها بگویید وظیفه آنها پیامبری کردن است؛
پیامبری کردن یعنی تعلیم و تربیت، یعنی جهاد و مبارزه و انقلاب، یعنی حرکت دادن جامعه و ایجاد یک حاکمیت و تمدن عظیم انسانی.
👈و طبعا هر کسی که در این مسیرِ پیامبری قرار گیرد، دشمنانی در مقابل خود خواهد داشت.
🔖امام باقر علیه السلام فرمودهاند: «قرآن در چهار بخش نازل شده:یک چهارم درباره ما،یک چهارم درباره دشمن ما،یک چهارم سنن و امثال و یک چهارم فرائض و احکام است»
👈🏽ببینید یک چهارم از قرآن درباره دشمنان است. از ایه شریفه «وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا» به این معنی که پیوسته با شما میجنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند، این موضوع فهمیده میشود که جریان دشمنی با انبیاء همچنان ادامه دارد...
📙🎙⏳ حجت الاسلام احمد پناهیان، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
آنقدر نوابها و مدرسها و شیخ فضل اللهها کشتند، ثمره خونهاشان شد ظهور انقلاب اسلامی.
اینقدر از روحانیت انقلابی و مجاهد بکشید حتی در حرم امن علی بن موسی الرضا، تا ثمره اش ظهور بقیة الله باشد ان شاءلله.
جان و مال و حیثیت و همه زندگی روحانیت، فدای امام زمان و نائب مقتدرش...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
✅ درخواست یادداشت جهت شماره ۱۷ دو ماهنامه خط
🌀 موضوع کلی: #"حوزه و گفتمان سازی دولت اسلامی"
📝 ریز موضوعات: 🔰🔰🔰
1️⃣ نسبت و جایگاه گفتمان سازی در پیشبرد حرکت انقلاب
2⃣آسیب شناسی عملکرد حوزه در گفتمان سازی دولت اسلامی
3⃣بررسی ظرفیت رسانه های نوین در تبلیغ و گفتمان سازی دولت اسلامی توسط طلاب
♦️شرایط نگارش: 🔰🔰🔰
1️⃣ یادداشت حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حداقل ۸۰۰ کلمه باشد.
2️⃣ حداقل ۵۰ درصد یادداشت تولیدی نویسنده باشد.
3️⃣ یادداشت در قالب ورد و با ذکر نام و نام خانوادگی و شهر محل سکونت به آیدی دبیر پرونده ارسال شود.
4️⃣ مهلت ارسال یادداشت تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ می باشد.
🔰 مزایا:
1⃣ دریافت حق التحریر
2⃣برخورداری از مشاوره و راهنمایی دبیر پرونده از ابتدا تا انتهای نگارش یادداشت.
📲 آیدی دبیر این پرونده: 🔻🔻
🌐 @Sarbazyaser
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔹رهبر انقلاب در مورد این عبارت از امیرالمؤمنین: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» میفرمایند:
👈اینکه خصم ظالم باشید، خصم غیر از دشمن است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛یعنی از ظالم بدش میآید و دشمن اوست. این کافی نیست.
👈🏼«خصم او باش» یعنی «مدّعی اش باش.» خصم یعنی «دشمنی که مدعی است»، دشمنی که گریبان ظالم را میگیرد و او را رها نمیکند.
بشریت بعد از امیرالمؤمنین تا امروز،به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد.
📙🎙⏳ حجت الاسلام احمد پناهیان، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔰علت دوری دنیا از مومن
❇️در روایت زیبایی خداوند سبحان در (حدیث قدسی) به حضرت موسی نبی علیه السلام می فرماید: موسی من دنیا را از اولیا خود دور می کنم چنان که چوپان گوسفندان خود را از گرگ و مراتعی که خطرناک است دور میکند. یعنی دنیا و تعلقات آن مرتع خطرناک است.
💠و اینکه دوستان و اولیای خود را از آن دور می کنم از این باب نیست که بخواهم آنها را خفیف بکنم یا به آنها اهانت بکنم، بلکه از باب این است که دنیا لیاقت آنها را ندارد. تعبیر خیلی زیبایی است، دنیا کمتر از آن است که اینها با آن مانوس باشند، نه اینکه شأن اینها کم است و من نمیگذارم دنیا برای آنها باشد. شان دنیا کم است، خیلی تعبیر زیبایی است.
📚حجت الاسلام عابدینی، برگرفته از کتاب تا ابد زندگی
#کتاب
#کتاب_تا_ابد_زندگی
#حدیث_قدسی
#دنیا
#مومن
@ta_abad_zendegi
26.2K
🎧 سوال را بشنوید...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🎙پاسخ حجت الاسلام اراکی:
🔻دقت کنید، روش موجود در اصول فقه کنونی پاسخگوی عمده مسائل مربوط به استنباط فقه حکومتی میباشد؛
❇️لکن نیاز به تکمیل دارد. فقه حکومتی با نوعی از مسائل فقهی روبهروست که از آن به فقه کلان تعبیر میکنیم. فقه کلان و نیز مستحدثات فقه خُرد نیازمند گسترش برخی از مباحث اصول نظیر مباحث عقلی و نیازمند ابداع برخی قواعد اصولی جدید است؛
👈👈🏼نظیر قواعد تعارض بین حکم فقه کلان با حکم فقه خُرد، از قبیل تعارض بین دلیل «النّاس مسلّطون علی أموالهم» در فقه خُرد با دلیل حرمت اکتناز ذهب و فضّه در فقه کلان؛
👈🏼👈یا تعارض بین دلیل حرمت تداول ثروت جامعه در دست اغنیاء که از احکام فقه کلان است با احکام اولیه دالّ بر جواز تملّک نامحدود ثروت و امثال آن.
📚حجت الاسلام محسن اراکی، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۴
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
❇️جایگاه فرآورده های غربی و تمدن غرب در دروس فقه؛
🔖مباحث غربیان در چند زمینه میتواند به فقه حکومتی کمک کند:
۱-در تعریف مفاهیم و واژهها
۲-در تبیین برخی کلیات و قواعد
۳-در مسئله شناسی
👈البته این بهرهگیری تنها از فقیهان زبردست و کاراشنائی برمیآید که بتوانند از عهده فهم انحرافات و کجرویها و خطاهای کلان و اساسی موجود در تفکر غربی در عرصه مسائل انسانی برآیند.
👈🏽لهذا قطعا نگاه ما به اندیشههای غربیان در همه عرصههای علوم انسانی به ویژه آنچه مربوط مسائل فقه حکومتی است باید نگاه انتقادی باشد. زیرا زیرساختهای تفکّر غربی، زیرساختهای غلط و غالباً مغالطه آمیزی است که به هیچ وجه با مبانی منطقی و برهانی عقلی و دینی سازگار نیست...
#فقه_حکومتی
📚🎙حجت الاسلام محسن اراکی، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۴
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘 برای طالب علوم عقلی در حوزه علمیه، فهم اسفار ملاصدرا عالیترین مقصود نیست، بل نقطه آغاز است.
✅ او باید پس از اینکه عالیترین اندیشههای فلسفی حوزه علمیه را در صندوق اندوختههای علمی خود قرار داد، و همراه با قلّه های تفکر حِکمی اسلام، دورهٔ تحصیل اجتهاد خود را گذراند، آماده شود تا خود دست به کار شود و در عرصهٔی پژوهش، مقتدرانه وارد شود و در پیشبُرد حکمت اسلامی و تدریس و تحقیق در این زمینهٔ فخیمِ دانش بشری سهم ایفا کند...
#فلسفه_اسلامی
📚🖌حجت الاسلام رضا درگاهیفر، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۱۴
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
✅ مهم ترین خصوصیّتی که خبر از مرجعیّت و پیشگامی دانش در یک حوزهٔ علمی میدهد، مسئله پژوهش است.
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
🔖 اساساً پژوهش را میتوان معیاری مهم برای محکزدن جایگاه حوزه علمیه در علوم مختلف از جمله فلسفه دانست.
🔖 در حقیقت سامانهٔ آموزشی مناسب، تنها شرط لازم است و اصلا کافی نیست.
🔻بعنوان مثال، اکنون در برخی از دانشگاهها و مؤسسات حوزوی، فلسفه غرب تدریس میشود، اما این دانشگاهها و حوزه علمیه، مرکزیتی در فلسفه غرب ندارد.
همچنین در حوزه علمیه به صورت رسمی، منطق آموزش داده میشود، اما امروزه دیگر حوزه را نمیتوان دارای محوریت و پیش گامی در علم منطق دانست؛
👈🏼زیرا پژوهشهای عمیق و نوآوریهای علمی در این زمینهٔ دانشی در حوزه ها تقریبا متروک شده است.
🔹در زمینه فلسفه اسلامی نیز اگر حوزهها تنها به اموزش مشغول شوند و پژوهش مورد غفلت باشد، دیگر نمیتوان از مرجعیت علمی و مرکزیّت فلسفه در حوزه سخن گفت...
#فلسفه_اسلامی
📚🖌حجت الاسلام رضا درگاهیفر، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۱۵
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘بایستههای مرکزیّت حوزه علمیه در فلسفه اسلامی
🔖عناصر مختلفی در مرکزیت یافتن یک حوزهٔ علمی در یک دانش دخیل است:
👈یکی از آنها قطعا مرجعیت علمی است.
جائی مرجعیت علمی دارد که در واقع انگشت اشارهٔ اهل این علم به آنجا باشد.
👈🏼عنصر دیگر، تاثیرگذاری است. اگر حوزهٔ علمیه بخواهد مرکز فلسفه باشد، باید در دیگر محیطهای فلسفی تاثیرگذار باشد و میزان مرکزیت حوزه در فلسفه را میتوان بر اساس میزان تاثیرگذاری آن در تفکر فلسفی در بیرون از حوزه سنجید.
👈🏽مؤلفه دیگر مرکزیت، تولید نظریه و فکر فلسفی است. مرکزیت فلسفی فقط با خواندن متون سنّتی و احیاناً شرح نوشتن بر آنها حاصل نمیشود، بل باید عرصههای جدیدی را هم درنوردید و تولید علم و نظریه کرد. و این نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری است...
#فلسفه_اسلامی
📚🎙دکتر محمد فنایی اشکوری، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۱۶
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#نشر_حداکثری
✳️شماره جدید✳️ #نشریه_خط منتشر شد
📢#دشمن_در_حوزه📢
🔻استراتژی دشمن در حوزه؛ ایجاد شبکه روحانیهای میانه رو!
📕 ویژه نامه بررسی مسئله نفوذ دشمن در حوزه علمیه
🎙 با آثار و گفتگوهایی:
🔻 از اساتید:
عابدی/ملکی/عزت زمانی/پناهیان/سیدحمید روحانی/مقدمی/کاظم زاده/عالم زاده نوری/سیدعلی موسوی/مهدیان
🌀خرید با تخفیف ویژه برای طلاب سراسر کشور:
👈👈🏻👈🏼«۳٠ هزار تومان»
🔻از طریق:
@gohari_67 // ۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘اینکه مرکزیت فلسفه در حوزه علمیه باشد یا در جائی دیگر، دارای تفاوت بسیاری است.
🔖فلسفه در حوزه همیشه تحت هدایت دین بوده است؛ یعنی با اینکه فلسفه، فلسفه بوده و از حالت فلسفه بودن خارج نشده و روش فلسفی یعنی روش برهانی و تحلیلی را رعایت کرده است، ولی در عین حال در پرتو یک چراغ هدایت به نام دین حرکت کرده است.
👈دین فلسفه را در جهت درستی قرار میدهد بدون اینکه خط مشی(متدولوژی) فلسفه را عوض کند.
🔻در مقابل خروج مرکزیّت فلسفه از حوزه به دیگر مراکز، در واقع همراه خواهد بود با خروج فلسفه از این شأن و نقشی که در طول تاریخ داشته است. و نتیجه این امر همان خواهد شد که در غرب میبینیم؛ پیدایش انواع فلسفههای مادی و ماتریالیستی، سوفسطایی گری، شکّاکیت، و انواع فلسفههایی که با تفکر دینی در تقابل اند. ازین روست که اهمیت دارد حوزه در فلسفه،حرف اول را بزند.
🔸یکی از دلایل تاکید مقام معظّم رهبری بر مرکزیت حوزه در فلسفه، حتما همین مسئله است...
#فلسفه_اسلامی
📚🎙دکتر محمد فنایی اشکوری، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۱۶
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙ماه رمضان تو رو جهانی بار میاره...
✳️وقتی یه نفر فهمید انسانه،نوع غصههاش فرق میکنه...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘ترکیب اعضای شورای عالی حوزه را در دورههای مختلف ملاحظه بفرمایید. همه شان شخصیتهای وجیه و مورد اعتناء و سابقه دار و دلسوز هستند.
👈اما میبینید میانشان شخصیتی که متخصص در حوزه علوم عقلی باشد، وجود ندارد؛ و یا بسیار نادر است.
🔻خب چنین ترکیبی در شورای عالی سیاست گذاری حوزه، روند تکاملی حوزه را به چه سمتی پیش خواهد برد؟
👈🏼اگر نگرش ما به حوزه ها این است که صرفا مباحث فقهی مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت رسالههای عملیه تولید بشود، ساختارهای متعدّد مدیریتی هم به همین تناسب شکل خواهند گرفت...
#فلسفه_اسلامی
📚🎙حجت الاسلام علی امینی نژاد، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۳۱
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘نکاتی از کتاب «آزادی یعنی آزادی»
🗂بررسی آزادی در منظومه فکری استاد سیدعلی خامنهای؛
👇در ضمن خطبههای نماز جمعه ایشان در دهه ۶۰
📘#آزادی_یعنی_آزادی
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔹عقل در مقایسه با نقل، سه جور محصول میتواند داشته باشد:
🔖یکی، گزارههایی که در فهم گزارههای نقلی موثر هستند. یکی، گزارههایی که میتوانند در کنار گزارههای نقلی ما را به نتایجی برسانند. و دیگری گزارههایی که ما را مستقلاً به نتایجی میرسانند.
🔹همچنین عقل، فواید فراوانی هم از مجاورت با نقل میبرد:
🔖مثلا یکی اینکه ایدهزایی برای عقل داشته باشد. دوم اینکه میتواند عقل را پیرایش و اصلاح کند. سوم اینکه میتواند عقل را هدایت کند.
👈حالا اگر فضای عقل گرایی از نقل گرایی جدا شود و حوزههای علمیه در علوم عقلی متمحّض بشوند، این تعامل بین عقل و نقل به هم میخورد و فوایدی که ذکر کردم را از دست میدهد و در نهایت اسیبهایی که خواهم گفت متوجه جامعه خواهد شد...
#فلسفه_اسلامی
📚🎙حجت الاسلام علی امینی نژاد، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۳۱
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE