🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
6️⃣ «فیلسوف مردم»(1/2)
نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد
انقلاب اسلامی ایران بیشک در کنار بزرگترین انقلابهای جهان قرار دارد؛ حتی بسیاری آن را بزرگترین انقلاب عصر حاضر و آغازگر تاریخ جدید بشریت میدانند. در این میان پیوند میان امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب و مردم به عنوان نیروی پیشران آن، همواره محل بحث و تأمل اهل فکر بوده است. در این جستار مختصری به نگاه حکمی امام خمینی به مردم به عنوان فقیه، فیلسوف و عارفی بزرگ میپردازیم. البته تا حد امکان از شواهد تاریخی و سخنان ایشان نیز بهره خواهیم برد.
بر اهل نظر پوشیده نیست که امام راحل به لحاظ معرفتی تأثیر زیادی از استاد خود آیتالله شاهآبادی گرفته است. مرحوم شاهآبادی در برخورد با مردم روش خاص خود را داشت. ایشان اعتقاد داشت که حتی سنگینترین مباحث معنوی و عرفانی برای مردم قابل طرح است زیرا مردم فطرت الهی دارند. ایشان به قدری در شناخت فطرت متبحر بود که به «فیلسوف فطرت» شهره شده است. عجیب نیست که در ادامه این مسیر امام راحل را «فیلسوف مردم» بدانیم. در حقیقت امام راحل بر طبق همین نظریه که مردم دارای فطرت الهی هستند کنشگری میکرد.
آنطور که مقام معظم رهبری درباره امام خمینی بیان داشته است، امام دارای سه باور بوده که به او قاطعیت میداده است: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود. برای اثرگذاری بر مردم لازم است ابتدا فرد در خود قیام کند که امام بارها آن را تحت عنوان «قیام لله» در مقابل «قیام برای نفس» ذکر نمودهاند. امام به معنای واقعی برای خدا قیام کرد و بعد از آن توانست با حرکت توحیدی خود در دل مردم اثر بگذارد و فطرت آنها را بیدار کند و حاکم بر وجودشان گرداند. در حقیقت میتوان انقلاب اجتماعی مردم ایران را مجموعهای از این قیامهای فردی عنوان کرد که مجرای ارادهی الهی شدهاند. البته که این مبارزه میان نفسانیت و فطرت از ابتدای خلقت بشر بوده است و مردم ایران به واسطهی تربیت اهل بیت و پس از آن علمای شیعی استعداد چنین قیامی را داشتند. امام عظیمالشأن از این فرصت تاریخی و بستری که از گذشته فراهم شده بود به خوبی بهره برد و دلهای آمادهی مردم را هدایت کرد.
با تلاش شاه برای تصویب مفاد انقلاب سفید و لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی، مبارزات وارد مرحلهی جدیدی شد. از آنجا که امام اعتقاد داشت طرحهایی که شاه قصد پیادهسازی آنها را دارد آموزههای استعمار آمریکا، اسرائیل و تلقینات فرقهی ضالّهی بهائیت است، به شدت در مقابل آنها ایستادگی کرد و به روشنگری پرداخت.
حضرت امام مانند انقلابیونی نبودند که برای ایجاد تغییر، دست به دامن مبارزات مسلحانه شوند یا به گفتگوهای دیپلماتیک نخبگانی و حکومتی اکتفا کنند یا منتظر دست یاری کمکهای خارجی باشند. امام بنمایه تحولات را «مردم» میدانستند. قدرتی که اگر به میدان بیاید، هیچ قدرت دیگری توان ایستادگی برابر آن را ندارد. لذا اهتمام ویژه امام برای ایجاد آگاهی و خیزش در بدنه مردمی بود.
امام از ابتدای مبارزات خود با افشاگری از نقش اجانب در کشور و مزدوری شاه و همچنین معرفی اسلام ناب به عنوان آرمان غایی این قیام، مردم را متحد و یکپارچه کرد. روحانیت مبارز با هدایت امام خمینی هرگز مثل روشنفکرانی نبودند که خود را از اجتماع مردم جدا میکردند و نسخه میدادند؛ بلکه آنها در میدان حاضر بودند و از پرداخت هزینههای سنگین ابایی نداشتند. امام خمینی و به تبع آن روحانیت مبارز همواره خود را کنار مردم میدیدند و شأنی بالاتر برای خود قائل نبودند و مانند مردم برای این جنبش هزینه میدادند و مورد صدمه واقع می شدند.
مثلاً در اسناد ساواک آمده که در ماه رمضان و ایام شهادت امام علی علیهالسلام آمادگی سرکوب حرکات روحانیت وجود داشته است: «چنانچه اطلاعات مکتسبه حاکی باشد که عواملی در صدد هستند در روزهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۳ رمضان با استفاده از ایام عزاداری تحریک و اخلال نظم عمومی بنماید قبلا دستگیر تا بدین وسیله عملیات و اقدامات احتمالی آن خنثی شود. بدیهی است که نتیجه اقدامات در مورد نکات فوق الذکر معمول خواهند داشت میبایستی به مرکز سریعاً گزارش گردد.»
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
6️⃣ «فیلسوف مردم»(2/2)
نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد
امام پشت پرده رژیم را برای مردم تبیین میکردند تا مردم با آگاهی و بینش در مسیر مبارزات حرکت کنند: «آقا، یک حقایقی در کار است. شما آقایان در تقویم دو سال پیش از این یا سه سال پیش از این بهاییها مراجعه کنید؛ در آنجا مینویسد: تساوی حقوق زن و مرد، رای عبد البهاء است؛ آقایان از او تبعیت میکنند. آقای شاه هم نفهمیده میرود بالای آنجا، میگوید: تساوی حقوق زن و مرد. آقا! این را به تو تزریق کردند که بگویند بهایی هستی، که من بگویم کافر است؛ بیرونت کنند.»
قیام ۱۵ خرداد تجلی همان سخن و آرمان امام یعنی «امامت امت» است که در پیام خود در روز ۱۲ فروردین آن را ابراز داشت. این قیام خونین که امام راحل آن را مقدمه ظهور حضرت ولیعصر میدانست جنبشی بود که مردم به صورت خودجوش و در اثر شنیدن خبر دستگیری امام انجام دادند.
این حرکت آنچنان عظیم بود که شاه آن را یک حرکت از پیش طراحی شده برای براندازی تفسیر کرده بود (تفصیل در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج ۱، صفحات ۵۱۰ تا ۵۲۰)
قیام ۱۵ خرداد همواره و در مقاطع مختلف زمانی مورد توجه امام بوده است. جالب آنکه امام به دلیل بازداشت و سپس حصر از وقوع آن بیاطلاع بود.
بیانات امام در سخنرانی پس از آزادی مؤیّد این نکته است: «دیروز خانوادههای شهدای پانزده خرداد اینجا بودند. چیزی که مرا رنج میداد این بود که به من این صحبتها نشده بود تا از حبس آمدم بیرون. عصر همان روز- دفعه اوّل- جریان را مطّلع شدم. کشتارِ پانزده خرداد از اعمال یک قشون با ملّت بیگانه بدتر بود. آنها بچهها را نمیکشتند، زنها را نمیکشتند. امروز جشن معنی ندارد. تا ملّت عمر دارد، غمگین در مصیبت پانزده خرداد است. یکی از اولیای امور، ضمن سخنرانی، گفته بود: پانزده خرداد ننگ ملّت ایران است؛ ولی من صحبت او را تکمیل میکنم: پانزده خرداد ننگ ملّت بود؛ زیرا از پول همین ملّت، اسلحه تهیّه شده و با این اسلحه مردم را کشتند!»
✍️ محمد حسام غفوری
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
7️⃣ «وحدت کلمه»
نقش اتحاد و افتراق خواص در تحولات
صاحبان بصیرت و تحلیل به عنوان متغیرى مستقل و عوام به عنوان متغیرى وابسته، نقش آفرین در تحولات سیاسى اجتماعیاند. اتحاد علما و خواص در حوادث 15 خرداد به چه شکلی بوده است و چقدر توانستند برای پیشبرد ماجرا تلاش کنند؟
بعد از دستگیری امام خمینی، مردم قم در واکنش به آن، صبح پانزده خرداد در خانه آیت الله شبیری زنجانی جمع شدند و همراه آیتالله سید مصطفی خمینی، در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به رغم ممانعت مأموران پلیس، اجتماع کردند. دیگر علما و روحانیون حوزه علمیه قم نیز در صحن به مردم ملحق شدند.
از سوی دیگر مراجع تقلید وقت مانند: آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی و سیدکاظم شریعتمداری در خانه آیتالله سید احمد شبیری زنجانی برای چاره اندیشی و به دنبال راهکاری واحد گرد هم آمدند.
آیتالله مرعشی در پیامی عنوان میکند: «خون ما رنگینتر از خون برادر عزیزمان آیتا... خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند، دست از اقدام برنمیداریم و تا آخرین قطره خون خود از حریم اسلام دفاع خواهیم نمود.»
همچنین علما و مراجع در قم و شهرهای دیگر با اعلامیهها و تلگرافها به دستگیری امام خمینی واکنش نشان دادند.
از این گذشته علما و مراجع به اعلامیه و تلگراف بسنده نکردند و برای اعتراض و تحت فشار گذاشتن رژیم برای آزادی امام خمینی و دیگر علما و روحانیون دستگیر شده، در یک حرکت دستهجمعی و پس از هماهنگیهای لازم به تهران مهاجرت کردند. اسامی 65 نفر از علمای مهاجر از 26 شهرستان در منابع رسمی ثبت شده است.
رژیم در ابتدا سعی داشت با بیاعتنایی به حضور علما در تهران، جایگاه آنها را تنزل بخشیده، از اهمیت این مسئله بکاهد. با گذشت مدتی، شاه و دولت کوتاه آمده و تصمیم به مذاکره گرفت.
علمای مهاجر در نشستی مشترک، آیات عظام مرعشی نجفی، میلانی و میرزا هاشم آملی و شریعتمداری را به نمایندگی از خود برای دیدار و گفتوگو با مقامات وقت کشور انتخاب کردند.
رئیس وقت ساواک در آخرین گفتگوی با علما با تهدید از آنان خواست به شهرهایشان برگردند. با این حال آنان اهمیتی به تهدیدهای او ندادند و تا آزادی بدون قید و شرط امام و سایر علمای بازداشت شده در تهران ماندند.
اقای خویی به عنوان مرجع و مدرس بزرگ حوزه علمیه در نجف نیز به این جریانها واکنش نشان داده و رسالهای نوشته و شاه را محکوم میکنند.
رژیم قصد محاکمه و اعدام امام را داشت. به همین خاطر بنا داشت امام را از مقام مرجعیت پایین بیاورد تا بتواند با ایشان راحت تر برخورد کند.
در مقابل، مراجع و علما با انتشار اعلامیه مشترکی بر مرجعیت سیدروح الله خمینی صحه گذاشته، ایشان را دارای مقلدان بسیار دانستند.
15خرداد سال1342 از این جهت یك مقطع بسیار مهم است كه همبستگی و اتحاد خواص و علما جامه عمل به خود پوشید و به ثمر نشست. برای شکل گیری یک تحول و حرکت رو به جلو، بایستی که خواص جامعه با وجود تمام اختلافات فکری بتوانند ذیل یک محور جمع شده و از یک خط تبعیت کنند تا بتوانند مردم را نیز با خود همراه کنند. زمانی که وارد کشمکش درونی و درگیری شوند و به مجادله و ایرادگیری از یکدیگر بپردازند حرکت محوری دچار گسستگی شده و چه بسا به کلی از بین برود.
به عنوان نمونه در جریان ملی کردن صنعت نفت آیتالله کاشانی طی اعلامیه مفصلی، کوشش در این جریان را تکلیف دینی و وطنی ملت مسلمان اعلام کردند. پس از آن، علما و مجتهدین بزرگی، نظیر آیتالله سید محمدتقی خوانساری، بهاءالدین محلاتی، عباسعلی شاهرودی، سیدمحمود روحانی قمی و کلباسی با صدور اعلامیههایی و نیز در پاسخ به استفتائات مردم، بر لزوم ملی کردن صنعت نفت و حمایت از آیتالله کاشانی تاکید کردند. از این رو در مردم انگیزه و اشتیاق برای حمایت از نهضت پدید آمد و پای اعتقادات مذهبی و ملی خود ایستادند.
اما آنگاه که به سبب اختلاف نظر، مصدق جریان خود را از آیت الله کاشانی جدا میکند و تفرقه به وجود میآید، چنان بلایی بر سر جامعه میآورد که دچار دیکتاتوری شدیدتر از قبل میشود.
باید از تاریخ درس گرفت. در مسایل امروز جامعه نیز بایسته است خواص جامعه یک محور را به عنوان وحدت در امور اتخاذ کنند. محور ولایت و اطاعت از رهبری ذیل ولایت الهی. به تجربه ثابت شده است که هر جریانی که بخواهد از دین و مذهب و ولایت جدا شود، پشتیبانی مردم متدین و ولایت مدار ایران را از دست میدهد و سرانجامی جز شکست نخواهد داشت.
✍️ ایمان رهنما
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 چهرههای دروغین اصلاح و قیام
🔰رهبر معظم انقلاب
🔹با دستگیری امام بزرگوار آنچنان قیامتی در تهران و در برخی از شهرستانهای دیگر به راه افتاد که دستگاه را وارد میدان کرد و سرکوب وحشیانهای کردند؛ تعداد نامعلومی - بسیار زیاد - از مردم کشته شدند؛ در پانزده خرداد، چهرهی خشن دیکتاتور، چهرهی بیرحم رژیم طاغوت، کاملاً خود را نشان داد.
🔸در مقابل این کشتار بیرحمانهای که در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای بهاصطلاح حقوق بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند.
🔻مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در پانزده خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملیگراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بیهدف بود، یک حرکت افراطی بود! هر جائی که مردمان عافیتطلب و راحتطلب، در وسط میدان مبارزه، جائی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطیگری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود.
📆 14خرداد 1392
#پانزده_خرداد
#مبدأ_دنیای_جدید
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
8️⃣ «خروش نامیرا»
قیام همیشه پیروز پانزده خرداد
یادگرفتهایم، امام حسین(علیهالسلام) یادمان دادهاست، درست وسط صحرای کربلا در لحظه لحظه ریختن خون شهدا. یادگرفتهایم که پیروزی ظاهری دارد و باطنی. یادگرفتهایم، پیروزی گاه خون میخواهد گاه آبرو میطلبد و گاه عین شکست و سرکوب جلوه میکند، اما! پیروزی کار خودش را میکند، در هر رختی که به تن کند و با هر وجدانی که بیدار میکند.
پیروزی گاه از پشت بام فیضیه بر زمین میافتد، گاه تبعید میشود و گاهی شهید. پیروزی کار خودش را میکند؛ اگر حق باشد، حتی اگر طفل شش ماهه سیراب نشود، اگر آغوش مادر خالی بماند اما صدا برمیآید از حنجره بریده، از کاخ یزید بیپرده و حفاظ، از زبان اهلش، از زبان زینت پدر، زینب. خدا وعده حق داده که خون بر شمشیر پیروز است. چه خون امیر در حمام فین باشد، چه خون طلبه، ریختهشده در کف دارالشفاء.
این خاصیت پیروزی است و این وعده خداست، که مبارزه معبر میگشاید به سوی آینده، آیندهای که همیشه ما را میترساندند، از شرقش، از غربش. اما امام قدمی پس نکشید و ایستاد. نایبش هم ایستاده، محکم و مقتدر. امام هم نگفت «حال که همه علیه ما همدستاند، پس عقب بنشینیم.» نگفت «به تنهایی با امریکا میشود مبارزه کرد؛ اما آمریکا و شوروی را چهطور از عهده برآییم؟» چون آن زمان که دنیا دو قطبی بود، هر دو قطب، علیه ما اتّحاد و اتّفاق و همدستی داشتند. امام استقامت ورزید؛ عقبنشینی نکرد و از حرف و شعار و راهش برنگشت. این استقامتِ حسینی است. شبیه ایستادگیهای امام حسین(علیهالسّلام) در مقیاس و در قالبهای امروز است. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۵/۳/۱۴) امام حسرت یک جمله مأیوس کننده را به دل شرق و غرب عالم گذاشت. چه در ۱۵ خرداد و چه بعد از آن.
حرکت قشر بیدار و مذهبی در واقعه فیضیه دست چدنی رژیم پهلوی را از دستکش مخملی خود بیرون آورد و چهره واقعی دین ستیزی و وابستگی پهلوی را عیان کرد. این قیام پرده ظاهرالصلاحی این حکومت را کنار کشید. ظاهری که محمدرضا بعد از کودتا علیه پدرش، همیشه آن را حفظ میکرد و در میانهای از عوام فریبی به هدف خود نزدیک میشد. این واقعه برای عمال پهلوی نیز حائز اهمیت بود، شکی مقدس درون آنان رخنه کرد و همین شک روزنهای به سود بیداری و آگاهی شد. این قیام، در این مکان و در آن برهه تاریخی، معادلات دوستان و دشمنان را تغییر داد.
این خون مقدس در مکانی مقدس، مقدمه و سرچشمه قیامهایی برگرفته از دل مردم ایران شد و تا به امروز رسید.
امروز به حرمت همان خونها که بر شمشیر پیروز بوده و هست. دنیا به خود میپیچد و به سمت حق متمایل میشود، جوانان آمریکا حرکت خودجوش به سمت حقیقت شیرین اسلام را میجویند. نامه رهبری سخن از همین حقیقت دارد. امروز روز آگاهی است روز امتداد فریادهای بام فیضیه است. امروز دنیا از همین تفکر مشق مبارزه میکند، امروز دنیا به احترام همین خونها خون میدهد برای انسانیت به زنجیر شده حاکمان. از پانزده خرداد ۱۳۴۲ تا پانزده مهر ۱۴۰۲ که سربازان فلسطینی غول اسرائیلی را به بند کشیدند، همه در همین خط واحد قیام همیشه پیروز است. خط قیام برای خدا.
حاکمان غرب و شرق، همان که روزی ما را از آن میترساندند. روزی همین صدا، از حلقوم مظلومان حجاز هم شنیده میشود خیلی دور نیست که خانه خدا از دست بندگان شیطان رها شود و به دست بندگان خدا فتح شود. امروز برگی از تاریخ ورق میخورد که تفکر نیمه خرداد، در خرداد ۱۴۰۳ به گوش احرار عالم میرسد.
ما جای درست تاریخ ایستادهایم. از همان اول، از پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و تا همین حالا در پانزده خرداد ۱۴۰۳.
✍️فاطمه میریطایفهفرد
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
✅ نظــــــرسـنجی
⏱ یک دقیقه هم طول نمیکشه.
🙏 ممنون میشیم نظر خودتون رو درباره یادداشتهای پرونده #مبدأ_دنیای_جدید با ما در میان بذارید. 🌸
شرکت در نظرسنجی 👈 ایــــنجــــــــــا 👉
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
نشریه خط
✅ نظــــــرسـنجی ⏱ یک دقیقه هم طول نمیکشه. 🙏 ممنون میشیم نظر خودتون رو درباره یادداشتهای پرونده #
💢 لطفا پس از مطالعه پرونده 💢
#مبدأ_دنیای_جدید،
✅ در نظرسنجی شرکت نمایید. ✅
شرکت در نظرسنجی 👈 ایــــنجــــــــــا 👉
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
🔬 معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ایجاد ۴۱ هزار شغل در پارکهای علم و فناوری کشور در سال گذشته خبر داد. ایجاد این میزان شغل در سال گذشته در پارکهای علم و فناوری کشور نسبت به سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است.
🔹در کشور ۵۱ پارک علم و فناوری فعال هستند که از این تعداد ۱۲ ،پارک دانشگاهی هستند که خوشبختانه در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان نیز ۱۶۵ واحد فناور و ۱۹ شرکت دانش بنیان ایجاد شده که نوید بخش ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
🔸کشور ایران در حوزه تولیدات علمی بسیار خوب عمل کرده و از نظر تولید علم، رتبه ۱۵ را در جهان و رتبه یک را در منطقه داریم.
🔖 آمارها مربوط به سال ۱۴۰۱ میباشد.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
🛳 مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت: در ۷ ماه اول ۱۴۰۱ در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال - جنوب در مقایسه با پارسال با افزایش ۳۵۰ درصدی همراه بوده است.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
وزیر صنعت، معدن و تجارت :گفت در حوزه تولید ماشین آلات معدنی در ۶ ماه اول ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشتیم.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
🏥 بیمه رایگان ٦ میلیون نفر از دهک های یک تا سه بصورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 خدمات دولت شهید رئیسی
💊این بیماری یکی از بیماریهای نادر دنیا میباشد و داروی مربوط به آن نیز جزو گران ترین داروهای جهان محسوب میشود.
از هر ۱۰ هزار کودک یک نفر به این بیماری مبتلا میشود خیلی از کشورها این دارو را اصلاً تحت پوشش بیمه ندارند. در حالی که بیمه داروی رایگان بیماران (SMA) توسط دولت سیزدهم انجام شد.
#نشریه_همه_با_هم
#راه_ابراهیم
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
⏳ به زودی منتشر میشود!
📌 با سه موضوع جذاب و خواندنی
🔖 در پرونده اول به دغدغه بسیاری از طلاب پرداختهایم که دروس حوزه را نسبت به دغدغههای روز انقلاب کارآمد نمیدانند.
🔖 در پرونده دوم، نگاهی نو به نظم نوین جهان انداختهایم. نظمی که ما طلبهها، وظایف بزرگی در آن داریم.
🔖 در پرونده سوم نیز به طرح منطقی رهبران انقلاب و جمهوری اسلامی، برای آزادی قدس پرداختهایم. طرحی که با دانستن آن قسمت زیادی از تحرکات میدانی جبهه مقاومت را بهتر میتوانیم تحلیل کنیم.
#جهان_پابرهنهها
#فلسطین
#حوزه
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
⚙️ به چه کار آید فقه؟
🔸 برخی حتی به اسم رسائل و مکاسب آلرژی دارند، چه برسد به اینکه بخواهند آنها را درس بگیرند و مباحثه کنند.
دغدغه ارتباط میان کتب فقهی و اصولی با حیات سیاسی اجتماعی طلبه و سوالات پیرامون این موضوع، ما را به سمت یکی از اساتید توانمند فقه و اصول و درس خارج رهنمون ساخت.
💢 مصاحبه با استاد حسینی نسب را میتوانید در پرونده کارآمدی دروس حوزه شماره جدید نشریه مطالعه کنید. 👇
#جهان_پابرهنهها
📂 پرونده «کارآمدی دروس حوزه»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌍 مختصات نظم نوین جهانی
🔰ما نسبت به خیلی از اتفاقاتی که در منطقه و فضای بین الملل رخ میدهد بی تفاوت و کم توجهایم. این بیتوجهی در عموم مردم، دانشگاه و حوزه علمیه جریان دارد.
🔸در این شماره، مصاحبهای با حجتالاسلام والمسلمین رهدار داشتیم و در مورد اهمیت توجه به فضای بینالملل و اهمیت جهانی فکر کردن و جهانی عمل کردن گفتگو کردیم.
🔺هدف ما از این گفتگو بررسی مختصات نظم نوین جهانی و تاثیر انقلاب اسلامی بر این نظم است.
💢 مشروح این مصاحبه جذاب و خواندنی را در این شماره از نشریه خط بخوانید.👇
#جهان_پابرهنهها
📂 پرونده «نظم نوین جهانی»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
نشریه خط
🌍 مختصات نظم نوین جهانی 🔰ما نسبت به خیلی از اتفاقاتی که در منطقه و فضای بین الملل رخ میدهد بی تفاو
🔷به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، دکتر احمد رهدار، به دنبال حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، برای بررسی میدانی تأثیرات فقه مقاومت راهی این کشور شد.
🔻دکتر رهدار در مصاحبهای اختصاصی اعلام کرد که هدف اصلی این سفر، بررسی دقیق تحولات اجتماعی و سیاسی لبنان پس از حملات اخیر است. این پژوهش در راستای فهم بهتر تأثیرات فقه مقاومت بر زندگی مردم و همچنین جمعآوری دادههای علمی برای استفاده در تحقیقات آتی صورت گرفته است.
🔻وی با اشاره به چالشهای سفر به مناطق جنگی مانند ناامنی و محدودیت دسترسی به اطلاعات، تأکید کرد که این سفر برای درک عمیقتر از مسائل فقهی و مردم شناسی سیاسی مقاومت ضروری بوده است.
🔻در این مدت، دکتر رهدار با بسیاری از شخصیتهای برجسته لبنان از جمله شیخ نعیم قاسم و دیگر نخبگان حزبالله دیدار و گفتگو داشته است و انتظار میرود نتایج این پژوهش بتواند به تولید منابع معتبر برای پژوهشگران حوزه فقه مقاومت و علوم سیاسی کمک کند.
🔻دکتر رهدار در پایان خطاب به دانشجویان و پژوهشگران توصیه کرد که به جای اعتماد صرف به منابع مکتوب، تجربیات میدانی را در مطالعات خود بگنجانند تا درک بهتری از مسائل پیچیده جهان پیرامون کسب کنند.
#لبنان
#دکتر_رهدار
#فقه_مقاومت
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| ببینید
🌏 طلابِ نظم نوین جهان 🌍
♦️ در نشریه خط♦️
💢 آیا طلاب از نقش خودشان و نهاد حوزه در آینده جهان باخبرند؟
📖 در این پرونده به بررسی سمت و سوی حرکت کلی جهان و همچنین نقش ایران در تحولات جهان پرداختهایم.
📂 پرونده «نظم نوین جهانی»
#جهان_پابرهنهها
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ برنامه عاقلانه محو غده سرطانی
🔹 بعد از حادثه طوفان الاقصی بسیاری از مردم، انتظار ورود نظامی ایران برای دفاع از مردم مظلوم غزه و نابودی اسرائیل را داشتند.
🌀ما با همین مسئله به سراغ جناب حجت الاسلام کاظم زاده مسئول قرارگاه طوفان الاقصی خانه طلاب جوان رفتیم، که ایشان طرح جامع مقام معظم رهبری برای نابودی اسرائیل را برای ما ترسیم کردند.
💢 این مصاحبه را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
#جهاد_پابرهنهها
⏳ انتشار #به_زودی
📂 پرونده «راه حل فلسطینی»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔍 اجتهاد دستیافتنی
🔻 وقتی در میان طلاب از اجتهاد حرف میزنیم آنقدر خودشان را دور از آن میبینند که خود را مخاطب امر واجبی به نام اجتهاد نمیبینند. اثبات این ادعا چندان مشکل نیست و کافیست به میان طلاب برویم، آنجاست که به ندرت انگیزه های جدی در این زمینه پیدا می کنیم.
🔸 دغدغه ما در این پرونده، رابطه حیات علمی با حیات سیاسی اجتماعی بود اما حس کردیم که ابتدا اجتهاد و مسیر دستیابی به آن نیاز به باز تعریف دارد.
🔹 نتیجه مصاحبه و گفتگو با فضلای جوان و قریب الاجتهادِ حوزه تبدیل شد به شعار «اجتهاد دست یافتنی» که مورد اعتقاد تمامی آنها بود، مسیر دستیابی به این مهارت نیز در مصاحبه با استاد اسدپور به بحث گذاشته شده است.
🔻 به نظر می رسد یکی از جذاب ترین قسمتهای نشریه برای طلاب پرانگیزه و حتی سرخورده از مسیرهای مختلف علمی، همین مصاحبه باشد.
💢 این مصاحبه را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
#جهاد_پابرهنهها
⏳ انتشار #به_زودی
📂 پرونده «کارآمدی دروس حوزه»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💡 نظم نوین خمینی(ره)
🔸 چرا در مورد انقلاب اسلامی تعبیر پیچ تاریخی را به کار میبریم و مدّعی هستیم که عظمت انقالب اسلامی ایران قابل قیاس با انقلابهای بزرگی همچون انقلاب فرانسه و چین و روسیه نیست؟ کدام فرق اساسی در میان است که ما را به چنین ادّعایی واداشته است؟
🔹 حجت الاسلام حسنزاده عضو هیئت تحریریه نشریه خط به تحلیل دیدگاه رهبر انقلاب در مورد تأثیرات فراگیر انقلاب اسلامی و تفاوت آن با دیگر انقلابهای مهم پرداخته است.
🔸در واقع ما باید ببینیم که چه تغییری رخ داده یا در حال رخ دادن است که ما اسم «نظم نوین» روی آن میگذاریم و تفاوت اساسی بین انقلاب اسلامی و دیگر انقلابها میبینیم.
💢 این یادداشت را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
#جهاد_پابرهنهها
⏳ انتشار #به_زودی
📂 پرونده «نظم نوین جهانی»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
❇️ جهان قرآن
🔹 تحلیلهای بشری همیشه دارای تشویش و تضاد و خطاهای بسیار بوده است. شایسته است تا انسان به سراغ منبعی متقن و سخن سدید برود.
🔸 حجت الاسلام قاسمیان در مصاحبه با نشریه خط به تبیین قرآنی از نبرد آخر جهان و تقابل دو جبهه جهانی پرداختهاند تا از دل آیات راهگشای قرآن، راهنمایی خداوند برای مسلمین در نبرد آخر روشن شود.
💢 این مصاحبه را در شماره جدید نشریه مطالعه نمایید. 👇
#جهاد_پابرهنهها
⏳ انتشار #به_زودی
📂 پرونده «نظم نوین جهانی»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗞 منتـشـر شــد
🌎 جهان پابرهنهها 🌎
♨️ با سه پرونده جذاب و خواندنی ♨️
🔻کارآمدی دروس حوزه
🔻نظـــم نویــن جهـــــانی
🔻راه حـــل فلســطیـــنی
🎁 با تخفیف ویژه ۲۰% 🎁
⏳ به مدت محدود
💻 جهت تهیه نشریه به
👈 فروشگاه خانه طلاب جوان 👉 مراجعه نمایید.
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
نشریه خط
🗞 منتـشـر شــد 🌎 جهان پابرهنهها 🌎 ♨️ با سه پرونده جذاب و خواندنی ♨️ 🔻کا
💢 آیا معنای طرح جدید نشریه برای شما هم سؤال برانگیز است؟
💢 آیا این پسر کوچک را میشناسید؟
🛎 با ما باشید...
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈