💠 انسان استثنائی
💢 نقش شیخ محمدتقی بهلول
🔻روحانی وارسته و پارسا مرحوم حجةالاسلام آقای شیخ محمد تقی بهلول (رحمةاللَّهعلیه) بندهی صالح و مجاهد و پرهیزگار كه عمر طولانی و پرماجرای خود را یكسره با مجاهدت و تلاش گذرانید، یكی از شگفتیهای روزگار ما بود.
🔺هفتادسال پیش در ماجرای خونین مسجد گوهرشاد، زبان گویای ستمدیدگان و حقطلبان شد و آماج كینهی حكومت سركوبگر پهلوی گشت. بیستوپنج سال مظلومانه در اسارت حكومت ظالم دیگری انواع رنجها و آزارها را تحمل كرد. پس از آن سالها در مصر و عراق ندای مظلومیت ملت ایران را از رسانهها به گوش مسلمانان رسانید.
♦️ سالها پس از آن در ایران بیهیچ پاداش و توقعی به هدایت دینی مردم پرداخت. در سالهای دفاع مقدس همه جا دلهای جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانهی خود نشاط و شادابی بخشید، نود سال از یك قرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید.
💠 زهد و وارستگی او، تحرك و تلاش بیوقفهی پیكر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظهی بینظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانهی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجستهی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود.
۱۳۸۴/۰۵/۱۰
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 1️⃣1️⃣
🛑 آیا زنان غربی خوشبختترند؟
📡 هر روز تصاویر زیبایی از تفریحات، امکانات و چهرههای شاد و خندان زنانی از دنیای غرب نشان داده میشود و انتظار میرود تصور کنیم مشت نمونه خروار است! گفته میشود در غرب آزادی و برابری حقوق غوغا میکند و زنان مانند مردان در همه حقوق فردی و اجتماعی برابر هستند و به کسی ظلم نمیشود.
❓چگونه میشود فهمید زنان غربی واقعا آزادی دارند؟ واقعا شادند و واقعا خوشبخت؟
📋 گزارشات رسمی متعدد نشان میدهد زنهای غربی نسبت به چند دهه قبل، در انتخاب نوع شغل خود آزادی عمل و حق انتخاب بیشتری دارند. از حق تحصیل برخوردار شدهاند، حق حضور در مشاغل حساس را دارند، در دنیای سیاست حق انتخاب شدن و انتخاب کردن دارند، میتوانند برای زندگی خود بیشتر از گذشتهها تصمیمگیرنده باشند، مالک داراییهای خود هستند و دستمزد کاری که انجام میدهند به حساب شخصی خودشان واریز میشود و نه همسر و پدر و برادر. میزان مرگ و میر ناشی از آسیبهای دوره بارداری و زایمان کاهش پیدا کرده، سطح سلامت عمومیشان بالاتر رفته، خیلی بیشتر در اجتماع حضور دارند و فعالیت میکنند و به بیان دیگر خیلی بیشتر وجودشان در دنیا احساس میشود.
🔻 البته در این میان باید توجه داشت بعضی از این حقوق، از جمله حقوق مسلم و اولیه هر انسانی به شمار میرود و عجیب است که زنان غربی بهتازگی آنها را بدست آوردهاند مثل حق مالکیت بر دستمزد و داراییها.
🔺از طرفی دیگر، بعضی از حقوق نیز کامل و بلاشرط و بیضرر نیست. به عنوان نمونه درست است که به زنان حق انتخاب همه مشاغل داده شده ولی اولا در شرایط یکسان دستمزد کمتری نسبت به مردان در همان شغل دریافت میکنند و از طرف دیگر، آسیبهایی که بدلیل عدم هماهنگی بعضی مشاغل با روحیات و فیزیک بدنی و... به زنان وارد میشود هرگز و به هیچ وسیلهای جبران نمیشود و این یعنی اینکه زنان در مجموع از حق انتخاب خود دچار ضرر و زیان جبرانناپذیر میشوند.
🔸در این زمینه میتوان به سرگذشت زنان قناری در تاریخ جنگ جهانی اول اشاره کرد که طی آن تعداد زیادی از زنان جوان و سالم و کاری اروپا، بصورت ۲۴ساعته در کارخانجات اسلحهسازی بهکار گرفته شدند و آنقدر با مواد شیمیایی خطرناک کار کردند که اکثرا در مدت کوتاهی به سرطان، بیماری قلبی و کبدی مبتلا شده و جوانمرگ شدند.
⛓ از طرف دیگر، باید توجه داشت بعضی از آزادیهای زنان غربی، در ظاهر آزادی است ولی در اصل چیزی جز به بند کشیدن و استثمار نیست.
💢 در دورهای که پوشش و سبک زندگی جدید از طریق فیلمها و پوسترهای تبلیغاتی بصورت گسترده تبلیغ شد و به وسیله سلبریتیها، پوششهای باز، زندگیهای آزاد از قید ازدواج و... به نمایش درآمد، فصل جدیدی از زندگی برای زن غربی گشوده شد که در آن فردگرایی حرف اول را میزد و نه خانواده. در این دور باطل، زنان عملا پشتوانه قدرتمندی به اسم خانواده را از دست دادند و تنها شدند. حالا زنها آزاد بودند؛ آزاد از همه بندها و محدودیتها؛ ولی خانواده در غرب از هم پاشید و اکنون غرب با بحران شدیدی روبروست. خانوادهای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سلول تشکیلدهنده جامعه است. وقتی سلول نباشد، جامعه چگونه باید شکل بگیرد؟
🔹در حقیقت زنان هسته خانواده هستند و خانواده حول ایشان و با کمک نیروی عاطفه و محبت آنها شکل میگیرد. همسر و فرزندان یک زن از وجود او نیرو میگیرند و به رشد و حرکت ادامه میدهند. وقتی در غرب نقش زن در خانواده و جامعه تغییر کرد، بسیاری از معادلات به هم خورد. حالا زنها استقلال مالی داشتند ولی پشتوانه و حامی خانوادگی نداشتند. آزادی در پوشش داشتند ولی کسی نبود مانع تعرض و تجاوز به ایشان شود، درست مثل آهویی که در بیابانی از درندگان رها شده، بدون اینکه سرپناه امنی داشته باشد.
📈 نتیجه این شد که آمار تجاوزها در غرب بالا رفت. امروز در فرانسه که کشوری آزاد معرفی میشود تعداد فرزندان حاصل از روابط نامشروع را ۶۰ درصد کل موالید گزارش میکنند.
🔸در واقع در غرب به اسم آزادی، زنها به شکلهای گوناگون استثمار میشوند. زنان غربی بیش از آن که خوشبخت باشند، شایسته ترحم و دلسوزیاند.
✍️ سیده مریم طیار هشجین
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
18.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|ببینید
🦜 زنان قناری در جنگ جهانی
♨️ با آزادی و برابری جنسیتی چه بلایی بر سر زنان اروپا آوردند؟
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🕌 #شعر_گوهرشاد
🔹گلهای معطّر🔹
🔸باز جنگی نابرابر در برابر داشتند
🔸دست امّا از سر چادر مگر برداشتند؟
🔹گرچه چادرها به خون غلتیده و خاکی ولی
🔹زیر چکمه بوی گلهای معطّر داشتند
🔸دست بر ماشه نمیبردند این قزّاقها
🔸شرم اگر که از حرم نه، از کبوتر داشتند..
🔹لحظهای قبل از صدای وحشی فرمان تیر
🔹کودکانی در کنار خویش مادر داشتند
🔸چشم کاشیهای فیروزه به گنبد خشک شد؟
🔸یا از اوّل طرح اِسلیمیِ پرپر داشتند؟
🔻در وصیّتنامۀ سرخ شهیدان دیدهای؟
🔺جملگی یک خواسته در سطر آخر داشتند
📝 #زهرا_سپهکار
#شعر
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 2️⃣1️⃣
🕋 دین، ناموس مردم
⚖️ نقش مردم در حل مسائل اجتماعی
🔘 هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمیخوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر میکشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخنویسی را به جنبش وا میدارد؛ زیرا آنچه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همینجاست. تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم میزنند و نه شاهان و شاهزادگان.
🔘 واقعهای مانند آنچه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج میشود و راه صلاح را میطلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دینداری مردم.
🔘 واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان میدهد مردم ایران بیش از هر مسئلهای «دیندارند» و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملیشان کوتاه نمیآیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی را که ما با آن زندگی کردهایم و هویت دینی و ملی ماست با چیز دیگری عوض کنیم؟
🔘 مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران اینقدر توهین را حق خود نمیدانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند.
🔘 واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی نمیرسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمییابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانیست. نمیشود که دیندار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمیشود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت.
🔘 مقوله حجاب در کشور ما سابقهای طولانیدارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجهایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدودهای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. اینجاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را میطلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست.
🔘 مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاکتر و زیباتر میکند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکههای معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آنوقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنیست.
✍️ فاطمه میری طایفهفرد
🌹سالروز شهادت مردان و زنان غیور کشورمان در جوار حرم نورانی حضرت سلطان، صاحب اختیار کشور ایران گرامیباد🌹
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
📘 ماکسیم بر بام
«ماکسیم بر بام» مجموعهای از خاطرات و روایتهای بازماندگان قتلعام مردم متحصن در حرم رضوی توسط رضاخان است.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌹 #شعر_گوهرشاد
💠 آبیترین صحن
▫️از بام تو یک آسمان سرخ پیدا بود
▫️در صحن گوهرشادِ تو آن روز غوغا بود
▪️هی موج برمیخاست و هی موج میافتاد
▪️بوی جنون آمیخته با بوی دریا بود
▫️در تیرماه داغ تابستان، هوای شهر
▫️مثل زمستانیترین دیماه دنیا بود
▪️مردان غیرت ایستادند و نترسیدند
▪️اینجا سر حفظ حجاب عشق دعوا بود
▫️دست رضاخانی چنان بر خاک، خون میریخت
▫️گویا کلاه خارجی ناموس آنها بود
▪️طوفان استبداد در هم کوفت مسجد را
▪️تاریخ خون میخورد و در حال تماشا بود
▫️چشمی که تاریکی شب را تاب میآورد
▫️در انتظار دیدن خورشید فردا بود
▪️فردا رضاخان رفت و طوفان رفت و صبح آمد
▪️اما هنوز اندوه سنگینی به دلها بود
▫️در خلوت آبیترین صحن و رواق تو
▫️گویا همیشه یادی از دیروز برجا بود
▪️از کربلا تا ظهر گوهرشاد و بعد از آن
▪️هر روز داغ تازهای بر سینهٔ ما بود
▫️اما اگر ما وارثان زینبی هستیم
▫️هرچه در این آشفتگی دیدیم زیبا بود
✍🏻 #وحیده_افضلی
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 3️⃣1️⃣
🌪 به ما که رسید، آسمون تپید!
📰نگاهی به قوانین پوشش در دنیا
🔸 آنچه دردورنمای وضعیت پوشش در کشورهای دیگر ، به خصوص کشورهای غیرمسلمان مشاهده می شود، آزادی افراد در انتخاب پوشش شخصی شان در اجتماع است. اما با نگاهی دقیق تر می توان دریافت که قانون گذاران هر کشوری تعیین می کنند شهروندان چه بپوشند و چه نپوشند! این قوانین در کشورهای مختلف، کم یا زیاد؛ ساده یا سخت هستند.
🔹 جالب است که برخی کشورها حتی برای آنکه فضای کشور خود را باز و آزاد نشان دهند، برای پوشش مردم قوانین محدودکننده ای وضع می کنند. به عنوان مثال فرانسه که یکی از سختگیرانهترین قوانین لباس را در سراسر جهان دارد، در سال 2010 قانونی را برای ممنوعیت پوشیه در ملاء عام تصویب کرد. اگر کسی بخواهد زنی را مجبور کند صورت خود را بپوشاند، 30 هزار یورو جریمه می شود و زنی که این ممنوعیت را زیر پا بگذارد، 150 یورو جریمه دریافت می کند.
قانون ممنوعیت نقاب و برقع در کشورهای نیجر ، چاد و بلژیک هم وجود دارد.
در هلند نیز از سال 2018، پوشیدن کلاه ایمنی، روسری، ریش مصنوعی، ماسک کامل صورت، برقع یا نقاب در اماکن عمومی خلاف قانون است.
🔸اما در بسیاری از کشورها برای حفظ شأن اجتماعی افراد در جامعه قوانین مرتبط به پوشش تدوین می گردد.
مثلا در ترکیه و برخی شهرهای اسپانیا پوشیدن لباس شنا در خیابان ممنوع است.
در تایلند رفتن به اماکن عمومی بدون پوشیدن لباس زیر غیرقانونی است.
در کویت هیچ کس نباید مانند جنس مخالف خود لباس بپوشد.
در استرالیا شما مجاز به پوشیدن لباس های مشکی و کفش های نمدی، با آرایش مشکی یا صورت پوشیده نیستید (زیرا فقط سارقان این کار را انجام می دهند!).
در عمان و عربستان زنان باید بازو و شانه های خود را بپوشانند. همچنین پیراهنهای بدون آستین، لباسهای کوتاه، تاپهای گشاد یا کوتاه، لباس زیر، و دامنهای کوچک در عربستان ممنوع هستند.
در اوگاندا نیز دامن های بالای زانو یا شلوارک ممنوع است.
🔻به جز اینها، قوانین دیگری هم وجود دارند که در نوع خود عجیب و غریبند.
در استرالیا پوشیدن شلوار صورتی تیره در بعد از ظهر یکشنبه غیرقانونی است. برای شنا در ساحل برایتون ملبورن هم باید مایو یقه تا زانو بپوشند.
شهروندان در تایلند همیشه باید هنگام رانندگی پیراهن بپوشند.
در سودان و کره ی جنوبی زنان نمی توانند در اماکن عمومی شلوار بپوشند. مردان نیز در کره جنوبی باید هر 15 روز یک بار موهای خود را کوتاه کنند.
🏫 فضاهای آموزشی و آکادمیک هم مکان هایی هستند که به طور خاص برای آنها قوانین پوشش تدوین می شود.
🔺 در لهستان به دلیل آسیب پذیری کودکان، پوشیدن لباس مشابه شخصیت کارتونی وینی پو (به دلیل آنکه این شخصیت شلوار ندارد) در اطراف مدارس ممنوع است.
در سال 2017 دانشگاه لاگوس نیجریه لباس های تنگ و شفاف، تاپ اسپاگتی، دامن های کوچک و لباس های نامناسب مانند لباس مهمانی، لباس ساحلی و دمپایی حمام را ممنوع کرد.
در دانشگاه هاروارد مردان باید کت و شلوار و کفش هایی با رنگ های تیره با پیراهن سفید بپوشند. دختران خود را با پیراهن یا لباس با دامن سفید یا شلوارهای تیره می پوشانند.
در کالج ایتون دانشجویان را وادار میکنند در محوطه دانشگاه بارانیهای خاص و پیراهنهای سفید با یقههای رو به پایین بپوشند. فقط دانشجویان ارشد این فرصت را دارند که پاپیون و کراوات سفید بپوشند.
چندین دانشگاه دیگر در سراسر جهان از جمله دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور، دانشگاه باهریا پاکستان، دانشگاه همپتون و دانشگاه سنت آگوستین در ایالات متحده و دانشکده علوم دامپزشکی سیدنی در استرالیا قوانین لباس برای دانشجویان (و در برخی موارد کارکنان) اتخاذ کرده اند.
🔺در 93 درصد مدارس ایالات متحده آمریکا قوانین پوشش وجود دارد که 90 درصد این قوانین مربوط به دختران می شود. لباسهای ممنوعه معمولاً شامل تاپ بدون بند، دامن یا شلوارک کوتاهتر از وسط ران، شلوار یوگا یا هر نوع لباس تنگ است. لباسهای پسران، مانند «تیشرت آستین حلقه ای» و «شلوار آویزان» ممنوع است. بسیاری از قوانین هم به مدل موی دانش آموزان بر می گردد.
💠 جالب اینجاست که در کشورهای نامبرده و سایر کشورهایی که در آنها به نوعی قوانین مرتبط با پوشش وجود دارد، کمتر مخالفت با این نوع قوانین مشاهده می شود. چرا که قوانین بسیار سخت گیرانه هستند و تخطی از آن جریمه های سنگینی در پی دارد. همچنین هیچ رسانه ای سعی بر منحرف کردن فرهنگ آن کشور و سوق دادن مردم به قانون گریزی ندارد.
حال با ساختار گفته شده می توان به راحتی دریافت که گرچه در کشور ما محدودهی پوشش بیشتر از سایر کشورهاست، اما به دلیل وجود خلاءهای قانونی و تهاجم فرهنگی رسانههای متعدد، مخالفت و قانون گریزی بیشتر است.
✍️ زهرا حاجی سیدحسن
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
12.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نیم نگاهی به قوانین پوشش در حدود ۶۰ کشور در دنیا
🔻کدام کشور سخت ترین مجازات رو برای عدم رعایت پوشش دارد؟
🔻قوانین منع استفاده از حجاب در کدام کشورها اجرا می شود؟
♨️ جامعه حریم خصوصی نیست.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 #معرفی_کتاب
🗼پاریس پاریس
🏚 درونمایۀ داستان پاریسپاریس، سودای پاریسیکردن شهر مشهد بهوسیلۀ کشف حجاب زنان و در ادامه، اتفاقات مسجد گوهرشاد در سال 1314 است که در زمان حکومت رضاخان و نخستوزیری محمدعلی فروغی رخ داده است.
🔆 یکی از ویژگیهای این کتاب بهرهبردن نویسنده از مستنداتی، همچون روزنامههای نوبهار و بهار و شرق آفتاب است. همچنین، سعید تشکری کوشیده است به زوایای پیدا و پنهان این رخداد غمانگیز بپردازد و افرادی همچون فتحالله پاکروان (استاندار)، محمد رفیع نوایی (رئیس شهربانی)، سرتیپ ایرج مطبوعی (فرمانده لشکر) و افراد دیگری را معرفی کند که مستقیم یا غیرمستقیم در وقوع این حادثۀ دردناک نقش داشتند.
📶 پاریسپاریس اثری داستانی و روایتی خواندنی از مجموعهحوادثی است که به کشتار مردم مظلوم در مسجد گوهرشاد منجر شد. سعید تشکری در این کتاب بهخوبی توانسته است چهرۀ واقعی استثمار و استعمار را به تصویر بکشد. زبان روایی ساده و صمیمی، استفاده از زاویهدید سومشخص در بیان دیالوگها، خط داستانی تودرتو و زنجیروار و نیز انسجام روایی از ویژگیهای این اثر به حساب میآیند که بر گیرایی و جذابیت و اثرگذاری آن افزوده است.
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 #یادداشت_رسیده 4⃣1⃣
❌ تناقض قانون اختیاری
🔳 چرا حجاب باید اجباری باشد؟
🛑 طبق آیه شریفه «لا اکراه فی الدین» در دین هیچ اکراهی نیست، پس چرا در ایران حجاب اجباری وجود دارد؟
🔺 خلاصه جواب این است که طبق آیه شریفه بله در دین هیچ اجباری نیست، اما بین حکم شرعی و دین تفاوت وجود دارد! آیه شریفه ناظر به اعتقادات وباورهای انسان است لذا برخی احکام شرعی هستند که خود قرآن کریم، الزام به رعایت آنان نموده است و در صورت عدم رعایت، حدود شرعی معین فرموده است مثل زنا و قذف.
🔸 «والذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا بأربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لاتقبلوا لهم شهادة ابدا و اولئک هم الفاسقون» همانطور که واضح است، قرآن کریم در شرایط خاصی اینگونه در مورد برخی احکام سختگیری فرموده. پس اینطور نیست که بگوییم لا اکراه فی الدین و سپس هرکاری را که دلمان میخواهد در جامعه انجام دهیم. برخی احکام شرعی هستند که جنبه فردی ندارند و ناظر به اجتماع هستند مثل حجاب که عدم رعایت این حکم، به مرور منجر به بیعفتی در جامعه میشود. برخی الزامها هستند که در همه جای دنیا وجود دارد و مخصوص ایران نیست مثل رعایت حقوق دیگران، رعایت قوانین رانندگی، رعایت اصل پوشش به این صورت که در همه کشورها کسی حق ندارد به صورت عریان بیرون بیاید. در اصل پوشش هیچ اختلافی بین کشورها وجود ندارد، تنها در محدوده پوشش با هم اختلاف دارند.
🔹 اگر دستوری که از اسلام به ما رسیده، دستوری باشد که جنبه فردی داشته باشد، الزام و اجباری در کار نیست مثل غسل، نماز، روزه. اما اگر یک دستوری باشد که جنبه اجتماعی داشته باشد اینجا همه ملزم به رعایت آن هستند هرچند اعتقادی به آن نداشته باشند مثل حجاب و مثل رعایت حقوق دیگران. به عنوان مثال توجه به دستورات قرآن در مورد نحوه تقسیم ارث، دیدگاه قرآن را برای ما روشن میکند که اینطور نیست که لا اکراه فی الدین هر رفتاری را در بعد اجتماعی توجیه کند! قرآن در مورد ارث قوانین مخصوصی را فرموده است که جنبه فردی ندارند لذا کسی نمیتواند بگوید لا اکراه فی الدین و همه اموال را بدون توجه به حقوق شرعی، برای خودش بردارد.
🔸 مثال دیگر حکم وجوب روزه است، حکم شرعی روزه هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی. ممکن است کسی به روزه اعتقاد نداشته باشد که طبیعتا نمیتوان کسی را بر عقیده و باوری که قبول ندارد اجبار و الزام کرد، یا کسی که مریض است و نمی تواند روزه بگیرد، روزه نگرفتن برایش اشکالی ندارد، اما حق ندارد در جامعه احترام تکلیف شرعی را علنا بشکند.
🔹 پس باید احکام شرعی را تحلیل و بررسی کنیم و با استناد به آیات و روایات، فردی یا اجتماعی بودن حکم شرعی را تشخیص بدهیم. اگر حکمی کاملا جنبه فردی و شخصی داشت اکراه در آن صورت نمی گیرد، اگر جنبه اجتماعی داشت هرچند باز هم به لحاظ عقیدتی نمیتوان کسی را بر آن اکراه کرد اما به لحاظ جلوه اجتماعی اکراه و اجبار در آن ممکن است.
🔺 احکامی مانند زکات و برخی احکام دیگر هم ممکن است جنبه اجتماعی داشته باشند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اجرای قانونی آنها در جامعه باشیم.
💠 قابل ذکر است که تأکید دشمنان بیگانه و دنیای غرب بر حذف حجاب اجباری، اهمیت اجرای این قانون را مضاعف می کند. همین تاکید دشمن قسم خورده بر حذف حجاب اجباری و رواج بی بند و باری در کشور، گواه این است که مساله حجاب تنها مسأله فردی و شخصی نیست و بی توجهی گسترده به آن، جامعه را به فساد و تباهی میکشاند .
✍️ احمد جعفری
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خیلی غلط زیادی کردند فرماندهتان!!!
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔹امام (رضواناللهعلیه) یک بار به ما گفتند که من هیچکس را به شجاعت مرحوم آقای کاشانی ندیدم، ایشان مدرس را هم دیده بودند، اما درعینحال گفتند کاشانی...
🔸آن قضیهای که بهطور مشخص مربوط به قضیهی حجاب است این است که گفتند خانهی ایشان در پامنار بود، مأمور کلانتری آنجا آمد پیش آقای کاشانی و گفت که مثلاً فرماندهمان سلام رساندند و گفتند که شبِ مثلاً سهشنبه، شما و خانوادهتان در فلان مجلس دعوتید -دعوت میکردند دیگر که با زنهایشان سربرهنه بیایند؛ حالا آمده بوده از آقای کاشانی دعوت میکرده- آقای کاشانی یک تشری به او میزند و تندی میکند.
او میگوید که آقا فرمانده گفتند.
آقای کاشانی میگوید -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند فرماندهتان!
بعد او دستپاچه میشود، میگوید: آقا مقامات بالا این را گفتند.
آقای کاشانی باز میگوید مقامات بالا -نزدیک به این تعبیر که- خیلی غلط زیادی کردند این حرف را زدند! پاشو برو گمشو!
🔹 میآید به رئیس کلانتری میگوید. او میگوید بابا نزدیک این سید نروید، خطرناک است.
۱۳۹۶/۱/۸
#گوهرشاد
#حجاب
🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور»
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈