⚖️ مالیات هوشمند
🔺کارکردهای نظام مالیاتی و عملکرد دولت
🎙 در مصاحبه با آقای موحدی بکنظر
📋 رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامهریزی مالیاتی کشور
#همه_با_هم
#رئیسی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
مهدی موحدی بک نظر.mp3
2.18M
#برشی_از_نشریه
📂پرونده «ابتدای جاده ابریشم»
🛢 استقلال از نفت با درآمد مالیاتی
🎙 مهدی موحدی بک نظر- رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامهریزی مالیاتی کشور
💠حرکت به سمت نظام یکپارچه مالیاتی
💠أخذ مالیات از فراریان مالیاتی و طبقات مرفّه
💠شناسایی دو میلیون مؤدی جدید
#همه_با_هم
#رئیسی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌برشهایی از شماره ۱۹-۲۰ #نشریه_خط
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🌀 همه با هم 🌀
تبیین طلبگی عملکرد دولت سیزدهم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔰تهیه نشریه از طریق
👈 سایت خانه طلاب جوان 👉
#همه_با_هم
#رئیسی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🖋 وزارتخانه لوازم تحریر
🔗 روایتی از یک حلقه میانی
❇️ بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد. در این سالها دهها هزار هسته فعالیت فرهنگی مردمی شکل گرفته است و گنجینهای بزرگ از تجربه را به وجود آورده است.
🔸استخراج و بهرهگیری از این تجربیات بیگمان راهگشای تشکلهای نوپا و جوان خواهد بود. به همین رو نشریه خط به سراغ یکی از مجموعههای موفق در عرصه محصولات فرهنگی رفته است.
🔹«مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی» از پیشروان صنعت لوازم تحریر در کشور است. به گمان ما این مجمع مصداقی از جریان حلقههای میانی است که به صورت یک قرارگاه، مسئله نوشت افزار را دنبال میکند. از یک سو با مردم و تولیدکنندگان در ارتباط است و از سوی دیگر با حاکمیت در تعامل است و نسبت روشنی با رهبر انقلاب و مطالبات و رهنمودهای ایشان دارد.
🔸 سعید حسینی از پایهگذاران مجمع ایران نوشت و از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب است. از او خواستیم در کنار ارائه روایتی از سرگذشت مجمع، تجربیات خود را در عرصه کار فرهنگی مردمی برای آنانی که قصد فعالیت در جریان حلقههای میانی دارند بیان کند.
#همه_با_هم
#رئیسی
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔘روح بلند پیشوای مسلمانان جهان به ملکوت اعلی پیوست.
🔺 نه اینکه از میان ما رفت. بلکه در لایه بالاتری از جهان هستی قرار گرفت و ما بیش از هر زمان دیگری دست گرم و قدرتمند او را حس میکنیم.
🔸 صدای ملکوتی اوست که امروز از منطقه فراتر رفته و به وضوح در دانشگاههای آمریکا و سراسر جهان شنیده میشود.
◼️ سالروز عروجش تسلیت باد.
#چهارده_خرداد
#امام_خمینی(ره)
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 منتظر پرونده جدید کانال نشریه خط باشید
🌐 کاری از کانون نویسندگان نشریه خط
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
ا﷽
💠 پرونده ویژه کانال نشریه خط 💠
🔻 مبدأ دنیای جدید 🔻
🔸قیام ۱۵خرداد و آغاز تحولات عمیق جهانی🔸
🔖 قرن تحولات
🔖 عظمت 15 خرداد
🔖 درگیری تمدنی بر سر ایران
🔖 ایران و اسرائیل
🔖 نقش حوزه قم در تحولات ایران
🔖 تعامل امام با مردم
🔖 اتحاد خواص و علما
🔖 15 خرداد؛ پیروزی یا شکست؟
#امام_خمینی(ره)
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
1️⃣ جهان تحول (1/2)
نگاهی به قرن تحولات
🔸 تحول، همواره قرین اجتماعات بشر است. از علل عمده بروز شرایط انقلابی میتوان به عوامل متعدد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی اشاره کرد. عواملی چون نابرابریهای اجتماعی، مالیاتهای سنگین، بالا بودن نرخ کالا و خدمات، فقر شدید، فساد طبقه حاکم، ایجاد اختناق و سلب آزادیهای فردی و اجتماعی، شکستهای نظامی و دیپلماتیک، سلطه و نفوذ مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان و نادیده گرفتن ارزشهای جامعه از جمله عوامل موثر در ایجاد تحولهای عمیق در جوامع میباشد.1
🔺باتوجه به مطالب فوق مهمترین و معروفترین انقلابها را بررسی میکنیم؛
🇫🇷 فرانسه: از جمله انقلاب های مشهور جهان، جامعه فرانسه است که در قرن هجدهم با قرن هفدهم تفاوتی نداشت و به سه طبقه تقسیم میشد، دو طبقه ممتاز، یعنی روحانیان و نجبا و یک طبقه غیر ممتاز که رعایا بودند. همه سنگینی مالیات بردوش طبقه سوم بود. بیشتر مردم فرانسه در آن زمان در خارج از شهرها و در شرایط نامساعد اقتصادی بودند،قیمت نان افزایش یافت و مردم دست به شورش زدند. از اول تا چهارم ماه مِی دستههای منظم در سرزمینهای اطراف «پاریس» و «ورسای» و سرانجام در خود پایتخت، مغازههای نانوایی را غارت کردند. پس از محاکمه رهبران شورشی در دادگاه این نهضت به نام «جنگ آرد» مشهور شد.زمستان سرد سالهای بعد پیامدهای سختتری برای مردم فقیر به بارآورد و کمبود نان از معضلات مهم آن سال بود. باتوجه به آن شرایط میتوان دریافت که جامعه فرانسه از نظر اقتصادی درشرایط کاملا بحرانی بوده است.بدین ترتیب بدهی های کلان، درآمد کم، قحطی و گرسنگی مردم، موجبات تضعیف قدرت سیاسی را فراهم آورد و طبیعی بود که شورش و هیجان عمومی را در جامعه قبل از انقلاب به اوج خود برساند.
🇷🇺 روسیه: اقتصاد این کشور در اوایل قرن بیستم وضع نامطلوبی داشت و دو جنگ جهانی نیز که در این دوره اتفاق افتاد، بر مشکلات و نابسامانی های اقتصادی شدت بخشید. شرایط ناگواری برای کارکنان و دهقانان ایجاد شد و بیکاری را سخت دامن میزد. از سویی دیگر، شرایط کار و میزان درآمد نیز وضع دو طبقه را طاقت فرسا و تحمل ناپذیر ساخته بود، اعتصابات کارگران در این دوران عمدتاً ماهیت اقتصادی داشت و هر لحظه برتعداد آن و برشمار شرکت کنندگان افزوده میشد. انقلاب روسیه نیز غرب سرمایه داری را دچار شگفتی کرد و به ملتهای درحال پیدایش نشان داد که قدرت یک دولت درطول دو نسل میتواند یک کشور کشاورزی عقب افتاده را به دومین قدرت صنعتی_نظامی جهان تبدیل کند.
🇨🇳 چین: بعد از جنگ جهانی دوم گسترش روند انقلابی که برای مدتی طولانی در جریان بود، چینِ لرزان و درهم ریخته را به کشوری قوی و وحدت یافته بدل کرد و انقلاب چین هم نشان داد فقط با یک حزب میتواند جامعهای را با اکثریت روستایی به گونهای هدایت کند که قدرت بزرگی بوجود آورد، امری که بی گمان موجب تجدد حیات امیدهای وطن پرستان انقلابی اواسط قرن بیستم شد.2
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
1️⃣ جهان تحول (2/2)
نگاهی به قرن تحولات
«قرن بیستم میلادی قرن تحولات عظیم اجتماعی و سیاسی است. ملتها هرکدام برحسب موقعیت، شرایط استعداد و هوشیاریشان زودتر یا دیرتر، به تحولات عظیمی دست پیدا کردند. البته ملت ایران جزو اولین ملتهایی بود که در این قرن میلادی به یک تحول عظیم سیاسی و اجتماعی دست پیدا کرد، یعنی در سال ۱۹۰۵ یا ۱۹۰۶ میلادی که برابر است با ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۵ قمری، ملت ایران زودتر از اغلب ملتهای عالم به یک تحول سیاسی و اجتماعی نزدیک شد که آن تحول در دوران مشروطیت اتفاق افتاد. ملت ایران با هوشیاری، پیشروی، مجاهدت و شرایط مناسب خودش را با این عمل ثابت کرد.
علمای دین و دلسوزان جامعه، پیشوایان آن حرکت بودند. یک غفلت از سوی سیاستمداران وابسته به انگلیس آن زمان موجب شد که قدرتهای غربی و خارجی بتوانند از این حرکت ملت مسلمان سوءاستفاده کنند. عدالت خواهی ملت ایران را در قالب از پیش ساختهای مطابق نظریات خودشان بریزند. و حرکت ملت ایران را منحرف کنند، بعد از چند سال هم سلسلهی پهلوی را برسر کار آوردند. در واقع نزدیک به شصت سال حرکت ملت ایران و تحول کشور را عقب انداختند. این کار را انگلیسیها درحق ملت ایران کردند. اینها دشمنی های فراموش نشدنی و بسیار مهم است والا قبل از کشور هند و روسیه و الجزایر و قبل از بقیهی انقلابهای بزرگ قرن بیستم ما وارد میدان تحول اجتماعی شدیم، ما آمدیم کشور و سازمان حکومت و نظام اجتماعی مان را متحول کنیم.
ملت ما در تهران، در تبریز، در خراسان، در فارس، در بسیاری دیگر از نقاط این كشور، فداكاریهای بزرگی هم كردند؛ منتها بیگانگان نگذاشتند؛ عامل هم آن سیاستمداران وابستهی به غرب بودند. کسانی که آن روز با غربیها و با قدرت دولت انگلیس میانهی صمیمی و گرمی داشتند حرکت ملت ایران را منحرف کردند. بعد از آن هم رضاخان را سرکار آوردند لذا تحول ملت ایران شصت سال عقب افتاد! ملتهای دیگر هم در این قرن هرکدام به گونهای وارد میدان شدند، در هندوستان این تحول اجتماعی به یک شکل انجام گرفت، درکشور روسیه این تحول یک طور انجام گرفت، درکشور الجزایر این تحول به یک شکل دیگر انجام گرفت.در دهها کشور در آسیا و آفریقا و در نقاط مختلف دیگر عالم، این تحول اجتماعی به شکل خاصی انجام گرفته است.
همه این تحولات در یک نقطه باهم مشترکند و آن این است که در همهی این تحولات نیروهای بشری و انسانی بر نیروهای استکباری غلبه کردند. منتها این غلبه در یک جا غلبهی واضح و قاطعی بود و اثر ماندگاری به جا گذاشت، اما در جاهای دیگر نه؛ اثر آن زودگذر بود، و به خاطر غفلت ها از بین رفت.»3
همچنین باید در نظر گرفت، شیوه رهبری و مبارزه امام در انقلاب اسلامی نتیجه یک سنت تاریخی طولانی از صدر اسلام است، امام با درک و شناخت عمیق از قرآن و سنت پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) و بررسی سیر تاریخی تحولات سیاسی_اجتماعی جهان اسلام و به خصوص ایران و همچنین مطالعه اوضاع سیاسی_اجتماعی زمان معاصر شیوه مبارزه خود را برگزید.
1و2. انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلابهای فرانسه و روسیه، ص 41 و 68-69
3. رهبر معظم انقلاب 1379/3/14
✍️ سیده ناهید موسوی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
May 11
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
2️⃣ واقعهای که انقلاب اسلامی را کلید زد
اهمیت و عظمت 15 خرداد و جایگاهش در قرن تحولات
«خاطرهی پرشکوه نیمهی خرداد» سال 1342، این «قیام مردمی»، گرچه «یک عزای فراموش نشدنی است، اما به اعتباری یک عید فراموش نشدنی و تاریخساز است». ازجمله دیگر حوادث خرداد که «ماه خاطره هاست»، حادثه «نیمه خرداد 1354»، «کور کردن خط نفاق» در خرداد 1360، «قیام میرزا کوچکخان جنگلی»، «درگیری غم انگیز میان اسرائیل و اعراب در سال ۱۳۴۶، که مصادف با ۱۹۶۷ مسیحی است»، «فتح خرمشهر» و رحلت جانگداز حضرت امام خمینی ره در 14 خرداد 1368 می باشد.
«در روز عاشورای آن سال مصادف با سیزدهم خرداد»، «امام حقایق افشا نشدهی تا آن روز را با مردم بیواسطه در میان گذاشتند.» اینکه «اسرائیل میخواهد در ایران قرآن نباشد. اسرائیل میخواهد در ایران روحانیون نباشند. اسرائیل میخواهد در ایران اسلام نباشد.». «حساسیت دستگاه در مقابل این مطالب به قدری بود که شب بعد از این سخنرانی،» «امام را دزدانه، نیمهشب از منزلشان در قم ربودند و به تهران آوردند و زندانی کردند. روز نیمهی خرداد مردم به مجرد اینکه فهمیدند که امام دستگیر و ربوده شده است، بدون اینکه فرماندهیای، رهبریای از سوی شخصیتی، از سوی حزبی، گروهی وجود داشته باشد، به خیابانها ریختند. در تهران، در قم، در شیراز، در مشهد، در بعضی شهرهای دیگر و حتی در بعضی از روستاها در ورامین.» «و دستگاه جبار که باور نمیکرد نفوذ روحانیت و مرجعیت در این حد باشد، غافلگیر شد و دست به یک عمل تند وحشیانهی حساب نشده زد. مردم را در خیابانها و میدانها به رگبار بستند و آن روزها رقم پانزده هزار شهید در زبانها میگشت.»
«این قیام یک نقطهی عطف شد» که «خط مبارزه را روشن و واضح کرد.» و «حرکت انقلابی مردم ایران که از تقریباً نه ماه قبل از آن یا یک سال قبل از آن به تدریج آغاز شده بود، شکل قطعی و جدی گرفت و» «به انقلاب ۲۲ بهمن منتهی شد» و در مئال، جمهوری اسلامی را به وجود آورد.»
«عنصر مردم» یا امت، «عنصر رهبر و امام»و «عنصر انگیزه ی مذهبی و روح شهادت طلبی و فداکاری برای خدا»یا همان اسلام که «نطفهی انقلاب ما با این سه عنصر بسته شد». «هیچیک از احزاب و گروهها و دستهجات سیاسی و سردمداران سیاسی و مدعیان مبارزه و مقاومت در این حرکت مردمی کوچکترین نقشی نداشتند.»نه ملیگرایان نه مادی گرایان و مارکسیستها و نه حتی آن گروههایی که با انگیزههای مذهبی و اسلامی تشکلی داشتند.».«هیچکس به کمک این قیام نیامد جز مردم و جز رهبران دینی مردم.»«حرکت انقلابی ما با همین سه عنصر» «به راه خود ادامه داد.»
در طول این مدت بیشترین کسانی که کار فکری اسلامی و سیاسی میکردند و مردم را برای یک حرکت عظیم عمومی آماده میکردند، علمای اسلامی، طلاب جوان، گویندگان مبارز در سطوح مختلف علمی بودند. دیگران هم در بعضی از قشرها کمتر، در بعضی بیشتر، تلاشهایی داشتند، اما آنچه به تلاش روحانیون یک امتیاز میبخشید، این بود که آنها با مردم روبرو میشدند و ذهن مردم را آماده میکردند.«اگر این کار مستمر ۱۵ ساله در شهرها، دهات، دورافتادهترین نقاط کشور نمیبود، انقلاب ما در ۲۲ بهمن با پاسخ عمومی ملت روبرو نمیشد.»«در طول این مدت امام رهبری کرد و در طول این مدت فکر اسلامی بهوسیلهی همین رُسُل انقلاب پخته شد. در ۲۲ بهمن با آمادگیهای سال ۵۶ و ۵۷ این سه عنصر در حد رشد و کمال، انقلاب را به وجود آوردند.»
«بنابراین حرکت طبیعیِ قیام ۱۵ خرداد به آن چیزی رسید، به آن واقعیتی منتهی شد که امروز تمام دنیای کفر و الحاد را متوحش کرده است و سردمداران استکبار جهانی را به دفاع از خود واداشته است» «ما امروز مرهون قیام ۱۵ خردادیم.»
▫️متنهای داخل گیومه از رهبر انقلاب
✍️ سجاد میرزایی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔆 این پرونده حاصل زحمات کانون نویسندگان نشریه خط میباشد. امیدواریم که از این پرونده استفاده ببرید.
✅ نظرات سازنده خود را درباره مطالب این پرونده، با ما در میان بگذارید.
🆔 @Heydari7676
#مبدأ_دنیای_جدید
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
3️⃣ جزیره ثبات(1/2)
درگیری تمدنی شوروی با آمریکا بر سر ایران
جنگ سرد به دورهای از رقابت، تنش و کشمکش ژئوپلیتیکی بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش (بلوک شرق) و ایالات متحده آمریکا و متحدانش (بلوک غرب) بعد از جنگ جهانی دوم گفته میشود. بهطور کلی دوره زمانی جنگ سرد از ۱۹۴۷ و آغاز دکترین ترومن تا فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ در نظر گرفته میشود. به دلیل آن که در این دوران هرگز درگیری نظامی مستقیم میان نیروهای ایالات متحده و شوروی به وجود نیامد اما گسترش قدرت نظامی و کشمکشهای سیاسی منجر به جنگهای نیابتی و درگیریهای مهم بین کشورهای پیرو و همپیمانان این دو ابرقدرت شد، از واژه «سرد» برای توصیف این جنگ استفاده میشود.
ریشههای جنگ سرد به پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم و پایان اتحاد موقت آمریکا و شوروی علیه آلمان نازی و در ادامه درگیری ایدئولوژیک و ژئوپلتیک دو کشور برای گسترش نفوذ جهانی بازمیگردد. ترس از دکترین نابودی حتمی طرفین باعث شد تا هیچیک از دو طرف حمله پیشگیرانه اتمی را آغاز نکنند. به غیر از مسابقه تسلیحات هستهای و استقرارهای مرسوم نیروهای نظامی دو طرف از راههای دیگر همچون جنگ روانی، کارزارهای تبلیغات سیاسی، جاسوسی، تحریمهای اقتصادی گسترده، رقابت در مسابقات ورزشی و فناوری مثل رقابت فضایی برای اثبات برتری خود استفاده کردند.
این منازعات در غرب آسیا، بالاخص در ایران، میان دو بلوک شرق و غرب بیشتر بوده است، آن هم به دلیل اهمیت ژئوپلیتیکی و نظامی خاصی که کشور ما در معادلات جهانی و اقتصادی داشته است. آمریکایی ها بعد از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی و تسلط محمدرضا شاه پهلوی بر کشور برای تثبیت سلطه خود بر ایران و تبدیل آن به ژاندارم منطقه در صدد اجرای اصلاحات ساختاری در کشور بودند. یکی از این برنامههای اصلاحاتی، انقلاب سفید شاه و ملت بود که محمدرضا پهلوی با سلب آزادی بیان، ایجاد خفقان و شکستن قلم ها و بریدن زبانها آن را در تاریخ ۱۹ دی ماه سال ۱۳۴۱ هجری شمسی اجرایی کرد.
«اصولی که من به عنوان پادشاه مملکت و رئیس قوای سه گانه به آرای عمومی میگذارم و بدون واسطه و مستقیماً رأی ملت ایران را در استقرار آن تقاضا میکنم به شرح زیر است.
1- الغای رژیم ارباب رعیتی با تصویب اصلاحات ارضی ایران بر اساس لایحه اصلاحی قانون اصلاحات ارضی مصوب ۱۹ دی ماه ۱۳۴۰ و ملحقات آن
2- تصويب لایحه قانون ملی کردن جنگلها در سراسر کشور
3- تصویب لایحه قانون فروش سهام کارخانجات دولتی به عنوان پشتوانه اصلاحات
4- تصویب لایحه قانون سهیم کردن کارگران در منافع کارگاههای تولیدی و صنعتی
5- لایحه اصلاحی قانون انتخابات
6- لایحه ایجاد سپاه دانش به منظور اجرای تعلیمات عمومی و اجباری.»
اهداف آمریکاییها از این طرح خلع سلاح نیروی عظیم دهقانان و کارگران، نفوذ و دخالت مستقیم ستون پنجم استعمار به مجلس قانونگذاری (که به اسم "اقلیت مذهبی " و "انجمن بانوان " در ایران فعالیت می کردند)، تربیت جاسوسان ورزیده و نفوذ به طبقه کارگری و ممانعت از فعالیت انقلابیها در آنجا، تبدیل کردن ایران به بازار سیاه فروش گندم آمریکایی و از رسمیت انداختن اسلام و اجرای توطئه اسلام زدایی از جامعه بود.
یکی از نتایج این فعالیتها نفوذ بهائیت به دربار و حاکمیت و به رسمیت شناختن این فرقه ضاله بود و اجازه ورود آنها را به دستگاههای قانونگذار و اجرایی میداد و این خطر بزرگی در راستای اسلام ستیزی در دستگاه حاکم بوده است. از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر آن دوران و نظام ارباب و رعیتی در روستاها، رعیت توان تولید مواد اولیه صنایع غذایی مثل گندم و برنج و... را نداشت و همین باعث از بین رفتن کشاورزی و مهاجرت روستانشینها به شهرها و سکونت آنها در حاشیه شهرهای بزرگ مثل تهران و شکل گیری حلبیآبادهای بزرگ در این مناطق بود.
از همین رو اقتصاد کشور کاملا وابسته به بیگانگان بود و حدود ۹۰ درصد موادغذایی از کشورهای غربی به کشور وارد میشد و این خود یکی از عوامل تسلط کامل آمریکا بر اقتصاد کشور بوده است.
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
3️⃣ جزیره ثبات(2/2)
درگیری تمدنی شوروی با آمریکا بر سر ایران
امام خمینی (ره) در اجتماع علمای قم خطر تصویب این لایحه را گوشزد کرد و تصویب آن را خطری برای اسلام دانست و معتقد بود که دستگاه حاکم به هرقیمتی قصد اجرای این احکام را دارد و مردم را نیز به طور گسترده اغوا و فریب میدهد و بر دوش روحانیت است که در برابر این قانون استعماری بایستند.
در مقابل، رژیم پهلوی هم با دروغ پراکنی و تهمت افکنی به امام و روحانیون مخالف این اصلاحات، درصدد تخریب روحانیت و فشار بر اجرای این احکام برآمد. آنان با القای این مطلب که دلیل مخالفت روحانیت با این طرح، ناراحتی آنان به خاطر خارج کردن املاک موقوفه از دست روحانیت و سرازیر شدن درآمد آن به سازمان اوقاف و جیب شاه است، قصد داشتند میان ملت و روحانیت جدایی بیفکنند. علی رغم همه این سمپاشیها باز شاهد اعتراضات گسترده در سطح شهرهای بزرگ مثل تهران بودیم.
به دلیل گسترش اعتراضات مردمی شاه درصدد این برآمد تا با ملاقات با علمای قم بتواند افکار عمومی را تا حدی با خود همراه کند. از همین رو به شهر قم سفر کرد ولی با استقبال کمی از مردم و علما مواجه شد. وی در سخنانی که در قم ایراد کرد درصدد القای این مطلب بود که انقلاب سفید مترقّی ترین طرح برای توسعه کشور است و به نوعی ناسخ همه قوانین آسمانی و نظریات سایر مکاتب است!
بعد از تصویب و اجرای این اصلاحات، رادیو مسکو و روزنامه معروف واشنگتن از آن تمجید کرد. شاید برای اولین بار باشد که یک اقدام آمریکایی در ایران صورت گرفته بود و شوروی به عنوان رقیب آمریکا از آن حمایت میکرد. علت این اتحاد دو بلوک شرق و غرب در این طرح، ترس کمونیستها از نهضت اسلامی امام خمینی(ره) بود که میدانستند در صورت پیروزی این نهضت بساط استعمارگری آنها کاملاً برچیده خواهد شد.
گرچه اصلاحات آمریکایی مانع بزرگی برای نفوذ کمونیست در ایران شد و تسلط آمریکا بر کشور ما را افزون کرد ولی نهضت امام خمینی(ره) به مثابه یک بمب هیدروژنی دنیای مارکسیستها را در ایران و بلکه منطقه ویران میکرد. در پایان باید این نکته را تذکر داد که شاه با این طرح و سردادن شعار جدایی دین از سیاست درصدد اجرای برنامههای آمریکایی در ایران بوده تا دست غارتگران خارجی را در منابع طبیعی و زرخیز ایران باز بگذارد و اجازه هرگونه دخالت عالمان دین را در عرصه سیاست ندهد که این خود بخش مهمی از سیاست آمریکاییها جهت تسلط بر ایران بوده است.
✍️ میلاد آهنگر
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
❇️ راز ماندگاری تحولات
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔻هر جا یک حرکتی، یک نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، این نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با یک حرکت اعتراضی پیوند نخوردند، ناکام خواهد ماند.
🔸 کما اینکه بعد از حادثهی مشروطه در ایران قضایائی اتفاق افتاد، مبارزاتی شروع شد، هم از طرف گروههای چپ، هم از طرف گروههای ملی، اما همهی اینها در طول تاریخ نهضتهای ایران، سرنوشتشان شکست و ناکامی بود؛ چون مردم با اینها نبودند...
🔹حادثهی پانزده خرداد این مطلب را نشان داد؛ نشان داد که مردم پشت سر روحانیتاند.
📆 14خرداد 1392
#پانزده_خرداد
#مبدأ_دنیای_جدید
🔰 پرونده ویژه 15 خرداد را اینجا بخوانید
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
4️⃣ زن؛ سوژه انقلابی یا سوژه جنسی؟(1/2)
چرایی مخالفت امام با رأی زنان در لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
در جریان مخالفت امام خمینی (رحمت الله علیه) با تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در سال 1341، بحث زن و حق انتخاب کردن و انتخاب شدنش در امور سیاسی مطرح شده بود. موضعگیری امام در برابر رأی زنان در این لایحه، مسئلهای است که با نگاه ایشان بعد از انقلاب اسلامی، متفاوت به نظر میرسد؛ چراکه هم در صحبتهایشان و هم در صحنهی عمل، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور زنان در عرصههای مختلف سیاسی مورد تائید قرار گرفته بود.
در اندیشهی حکومت پهلوی و خاندان سلطنت، زن مظهر زیبایی، دلبری، شهوت انگیزی، موجودی کم عقل، عاطفی و... بود. مثلا در مصاحبه «اوریانا فالاچی» خبرنگار معروف ایتالیایی با شاه که همسر شاه نیز در کنار او نشسته بود، شاه میگوید: «زنان در زندگی یک مرد باید بدانند چطور زیبا، سپاسگزار و زنانه باشند»، «شما متقلب و شرور هستید همه شما». اینها جملات محمدرضا پهلوی است که حالا با کشف حجاب اجباری و سپس اعطای حق رأی مدعی آزادسازی زن و تأمین دسترسی برابر او به فرصت ها و امکانات و پیشرفت و ترقی در عرصه عمومی بود اما بالعکس، ما اکنون شاهد مشارکت گسترده و بی سابقه زنان محجبه و اغلب با چادر یعنی همان پوشش سنتی زن مسلمان ایرانی در عرصه عمومی هستیم.
مواجهه با چنین تناقضی ذهن را فراسوی افق تاریخی متوجه تحولی گفتمانی میسازد که در پرتو آن زنان یا همان سوژههای جنسی صرف نظر از گرایشهای سیاسی و ایدئولوژیک در قامت سوژههای انسانی دوشادوش مردان عهده دار تکلیف اجتماعی انگاشته شدند.
بنابراین ریشهی مخالفت امام در دههی 40، نباید مربوط به ماهیت حق مشارکت سیاسی زن باشد. برای روشنتر شدن این لایحه و غرض آن، نگاهی به صحبتهای نظریه پرداز آمریکایی «روستو» که در پست ریاست برنامهریزی وزارت امور خارجه هم گمارده شده بود، میاندازیم. او در اثر خود با عنوان مراحل رشد اقتصادی، بیان میکند که چگونه میتوان شرایط توسعهی جهان سوم و ملل فقیر را به گونهای تغییر داد که همچنان در جهت تامین منافع بلوک غرب بمانند. یکی از این برنامهها در دولت کندی، تعقیب برنامههای اصلاحی از سوی شاه ایران بود. اولین هدف آمریکا از آن، تلطیف وضعیت اجتماعی به منظور آرامسازی جامعه بود تا از ایجاد انقلاب و خروج کشورها از بلوک غرب جلوگیری کند و هدف دوم، ایجاد تغییرات گسترده در زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان سوم و تطبیق آنها با وضعیت جدید بلوک غرب بود.
این تحولات که در ابتدای دههی 40 در جهان و ایران روی داد، نیازمند تضعیف ساختار کشاورزی این کشورها و افزایش نیروهای انسانی ارزان بدون سرمایه بود. آمریکا به این منظور، انجام اصلاحات ارضی و ایجاد بسترهای ورود زنان به بازار کار و تضعیف ساختار خانواده به منظور تأمین نیروی ارزانقیمت در جهان سوم را در دستور کار خود قرار داد. به همین دلیل کندی، رئیسجمهور وقت آمریکا، در این مقطع، رژیم پهلوی را وادار به ایجاد اصلاحات ارضی و ایجاد برخی تغییرات اجتماعی نظیر اعطای حق رأی به زنان و تسهیل بهکارگیری آنها در مشاغل نمود.
در نگاه امام، اعطای حق رای به نسوان، به خودی خود مسئلهای نامشروع نبود، اما در زمانهای که با هدفی نامشروع و استعماری صورت میگرفت، با توجه به همان سمت و سو، نامشروع میشد.
امام خمینی (رحمت الله علیه) در زمان ارائهی لایحهی ایالتی و ولایتی، در تلگراف به علم، نخستوزیر وقت، در 28 مهرماه 1341 میگویند: «ورود زنها به مجلسین و انجمن هاى ایالتى و ولایتى و شهردارى مخالف [است با] قوانین محکم اسلام که تشخیص آن، به نص قانون اساسى، محول به علماى اعلام و مراجع فتواست، و براى دیگران حق دخالت نیست. و فقهاى اسلام و مراجع مسلمین به حرمت آن فتوا داده و مىدهند. در این صورت، حق رأى دادن به زنها و انتخاب آنها در همه مراحل، مخالف نص اصل دوم از متمم قانون اساسى است. و نیز قانون مجلس شورا مصوب و موشح ربیع الثانی 1325 قمری، حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انجمنهای ایالتی و ولایتی و شهرداری از زنها سلب کرده است.»
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
4️⃣ زن؛ سوژه انقلابی یا سوژه جنسی؟(2/2)
چرایی مخالفت امام با رأی زنان در لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی
ایشان در همین زمان بارها تأکید کردند که با اصل رأی دادن زنان مخالفتی ندارند، بلکه آنچه باعث موضعگیری علیه این اقدام دولت پهلوی شده نیت این رژیم به منظور به فساد کشاندن زنان است.
در این باره ایشان در جمع دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران، که به مناسبت شروع محرم به ملاقات ایشان آمده بودند، میگویند: «موضوع حق شرکت دادن زنان در انتخابات مانعى ندارد؛ ولى حق انتخاب شدن آنها فحشا به بار مى آورد. موضوع حق رأى دادن زنان و غیره در درجه آخر اهمیت قرار دارد. ما مى خواهیم مشروطیت را حفظ کنیم. اکنون که در ایران حق آزادى از ما سلب شده، به فکر زنها افتاده اند! در حال حاضر آزادى قلم، بیان، افکار و حتى حق حیات از مردم سلب گردیده است.»، «ما با ترقى زنان مخالف نیستیم، با این فحشا مخالفیم، با این کارهاى غلط مخالفیم. مگر مردها آزادند که زنها مى خواهند آزاد باشند؟ «آزادْ مرد» و «آزادْ زن» با لفظ درست مى شود؟ مردها آزادند؟ در این مملکت الآن مردها آزادند؟ در چه چیز آزادند؟ » امام (رحمت الله علیه) بر اساس برداشت فوق، توضیح میدهند که «این شاه است که زنها را به فساد مى کشاند و آنها را عروسک مىخواهد بار بیاورد. مذهب با این فاجعه ها و دردها مخالف است، نه با آزادى زن.»
همچنین امام خمینی (رحمت الله علیه) در مصاحبه با لوسین ژرژ، دربارهی مسائل سیاسی و اجتماعی ایران، ضمن تأکید بر حفظ حقوق زنان توسط اسلام، میگویند: «در خصوص زنان، اسلام هیچ گاه مخالف آزادى آنان نبوده است، بر عکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شىء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وى باز داده است. زن مساوى مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهاى خود را انتخاب کند؛ اما رژیم شاه است که با غرق کردن آنها در امور خلاف اخلاق، میکوشد تا مانع آن شود که زنان آزاد باشند. اسلام شدیداً معترض به این امر است. رژیم، آزادى زن را البته نظیر آزادى مرد از میان برده و پایمال ساخته است. زنان مانند مردان زندانهاى ایران را پر کرده اند. در اینجاست که آزادى آنها در معرض تهدید و در خطر قرار گرفته است. ما مىخواهیم که زنان را از فساد، که آنان را تهدید مىکند، آزاد سازیم.»
بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که مخالفت امام خمینی (رحمت الله علیه) با اعطای حق رأی به زنان، در لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی، نه مخالفت با اصل مشارکت زنان در امور اجتماعی، بلکه جلوگیری از اجرای نیات پلید رژیم پهلوی و اهداف استعماری بوده است.
✍️ سیده فاطمه ساری زاده
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
5️⃣ اسرائیل جانِ شاه(1/2)
نقشه جامع منطقه غرب آسیا با ایران اسرائیلی
سؤالات میتوانند ویرانگر باشند. میتوانند به یک باره دروغهایی به گسترۀ یک جهان و طول چند دهه را بدون زحمت استدلال به مخروبهای بدل کنند که زیر پا لگدمال میشود. مسائلی که دروغهای تمدن غرب را ویران میکنند.
اینکه «چرا اروپا و آمریکایی که برخورد بدی با یهودیها داشتند و آنها را جزو انسان به شمار نمیآوردند، یک دفعه در برههای از تاریخ بدل به دلرحمان و انساندوستانی میشوند که تمام دغدغه آنها یافتن خانه و کاشانهای برای یهودیها است؟»، حال که به دنبال خانهای برای این آواره میگردند «چرا از میان گزینههایی مانند آرژانتین و استرالیا (که در کنار فلسطین از گزینههای کوچ بودند) فلسطین انتخاب شد؟» «آیا تنها انگیزه دینی بود که گزینه فلسطین را انقدر پررنگ میکرد یا مسئله چیز دیگری بود؟»، «چرا انگلیس، با این روحیۀ استعماری، فلسطین را پیشکش یهودیها میکند؟» «اگر دیدن رنج آوارگان سخت است پس چرا در نقاط دیگر دنیا، خودشان عامل آوارگی ملتها میشوند؟»
موقعیت جغرافیایی ویژهای که سرزمین فلسطین دارد میتواند برای اعمال نفوذ سریع و راحت غرب به دنیای شرق اهمیت بالایی داشته باشد. اگر قضیه فقط یافتن خانهای برای آوارهای باشد، موقعیت آن اهمیتی ندارد. علاوه بر این، آمریکا و اسرائیل کسانی نیستند که به باورهای ادیان هم بخواهند احترام بگذارند. پس به سادگی می توان حدس زد که فلسفۀ وجود اسرائیل در این منطقه چیزی بسیار فراتر از حس انساندوستی غرب است؛ اصلاً چرا قوّۀ حدس را به زحمت بیاندازیم؟ کمی جستجو در میان سخنان خودشان یا کلیدواژههایی همچون «خاورمیانه جدید»، زحمت حدس زدن را هم کم میکند. (مدارک اثبات این مسئله کم نیست امّا مجال دیگری میطلبد.) از همین جا اهمیت این مسئله و ربطش به دنیای اسلام مشخص میشود.
وقتی مهاجرتها کم کم شروع میشوند و تعداد یهودیهای کوچ کرده به آن سرزمین افزایش مییابد و در سال 1948 اسرائیل به رسمیت شناخته میشود، مهمترین نیاز برای اسرائیل، این مولود نامشروع، تعامل با دیگر کشورهاست که هم بتواند از حیث دیپلماتیک رسمیت خودش را ثابت و هم بتواند شریانهای حیاتی و اقتصادی خود را حفظ کند. در این شرایط است که حکومت پهلوی که جزیره تحت سلطه استعمار غربیست رسمیت اسرائیل را سریعاً قبول میکند و از حامیان سرسخت او میشود.
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
5️⃣ اسرائیل جانِ شاه(2/2)
نقشه جامع منطقه غرب آسیا با ایران اسرائیلی
در این شرایط اگر کسی نقشه کلان دشمن را بداند و دشمن را خوب بشناسد، فریادش بلند میشود که «اسرائیل نمی خواهد دراین مملکت دانشمند باشد، اسرائیل نمی خواهد در این مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی خواهد دراین مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل نمی خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دعوت عمال سیاه خود، مدرسه (فیضیه قم و طالبیه تبریز) را کوبید. ما را میکوبند، شما ملت را میکوبند. میخواهد اقتصاد شما را قبضه کند؛ میخواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ میخواهد در این مملکت، دارای ثروتی نباشد، ثروتها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند، چیزهایی که سدّ راه هستند، این سدّها را میشکند؛ قرآن سدّ راه است، باید شکسته شود؛ روحانیت سدّ راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سدّ راه است، باید خراب شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سدّ راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر و دست آنها شکسته شود برای اینکه اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت اسرائیل به ما اهانت می کند.»
امام(ره) در جای دیگر میفرمایند: «اینجانب حسب وظیفه شرعیه به ملت ایران و مسلمین جهان اعلام خطر میکنم، قرآن کریم و اسلام در معرض خطر است، استقلال مملکت و اقتصاد آن در معرض قبضه صهیونیستهاست که در ایران به حزب بهایی ظاهر شدند و مدتی نخواهد گذشت که با این سکوت مرگبار مسلمین، تمام اقتصاد این مملکت را به تأیید عمال خود قبضه می کنند... تلویزیون ایران پایگاه جاسوسی یهود است...».
دقت هدفگیری امام، آنجا مشخص میشود که به میزان حساسیت حکومت به مسئله اسرائیل توجّه شود. دستگیری بدون تعلّل امام بعد از سخنرانی 13 خرداد شاید یکی از دلایل عمدهاش فقط همین مسئله اسرائیل باشد. این گزارش تاریخی از مقام معظم رهبری به خوبی گویای فضای حاکم در آن زمان است: «بنده در همان سالها، یک وقت در جمع دانشجویان، به مناسبتِ تفسیر آیات مربوط به بنی اسرائیل - در اوایل سورهی بقره - مطالبی گفته بودم. بعد، در یکی از بازداشتها زیر منگنهی سؤال و بازجوییام قرار دادند که شما اسم از اسرائیل آوردهاید! آیات مربوط به بنیاسرائیل را مطرح کرده بودم؛ گفتند: چرا اسم از اسرائیل آوردهاید؟! یعنی کسی که تفسیر قرآن هم میکرد، حق نداشت یک کلمه از بنیاسرائیل بگوید که مبادا به متّحد آن رژیم خبیث و خائن -که آن زمان با اسرائیل روابط گرمی داشت- بر بخورد!»
موضع گیری صریح امام خمینی نسبت به مسئله فلسطین شاه را نگران میکرد و شاه نیز برای اینکه آگاهسازیهای امام را خنثی کند و با خیال راحت بستر را برای جولان دادن اسرائیل در مملکت فراهم کند، دست به پخش شایعهای زد مبنی بر اینکه پولهای رسیده به خمینی از طرف جمال عبدالناصر است که او را وا میدارد که مرتب زنگ خطر را علیه اسرائیل و صهیونیسم به صدا در آورد. او در واقع با دروغِ «پول گرفتن یک مسلمان شیعه از یک مسلمان غیر شیعه»، قصد داشت در آتش اختلاف شیعه و سنی بدمد و اصل ماجرا را پشت این اختلاف پنهان کند.
با به پا خاستن مردم ایران بر ضد شاه، اسرائیلیها نیز از شدت نگرانی مستقیما خودشان دست به کار میشوند. «خبرگزاریهای غربی به ویژه صهیونیستی نیز تبلیغات دروغین و دور از واقعیت رژیم شاه علیه قیام 15 خرداد را با آب و تاب فراوان مخابره کردند و نقش جمال عبدالناصر و مالکان را در آن قیام با تبلیغات گستردهای انتشار دادند.»
عناصر صهیونیست و یهود آنقدر در این مملکت نفوذ کرده بود که امام از هر فرصتی برای هشدار درباره آنان استفاده میکردند و به شدت نگران این موضوع بودند «اینها –عمّال اسرائیل در ایران- هرجا انگشت میگذاری میبینی که یکی از اینهاست. مراکز حساس، مراکز خطرناک...در وزارتخانه موجود است در ارتش موجود است...» حضرت امام در جای دیگر در دیدار با تنی چند از علما نیز اینطور میفرماید: «دین شما مردم مسلمان در معرض مخاطره و هجوم قرار گرفته است. دولت شما میخواهد به دست بهاییها و اسرائیلیها شما را از بین ببرد. بدانید که دولت شما به دو هزار نفر بهایی، هر یک پانصد دلار کرایه طیاره داد که به لندن بروند، جمع شوند و علیه قرآن و پیغمبر شما تصمیم بگیرند.»
حساسیت مسئله اسرائیل در آن زمان را میتوان از چند جنبه مشاهده کرد؛ هم از حیث خطر پا گرفتن اسرائیل در منطقه برای نابودی اسلام، هم از حیث ظلم به فلسطینیها و مددرسانی به مظلوم، هم از حیث نفوذ اسرائیل به نقاط حساس کشور. لذا حضرت امام به شدت روی مسئله اسرائیل حساس بودند و متناسب با نقشه آنها، نقشه مبارزاتی خود را طراحی کرده بودند و این مسئله یکی از نمونههای بصیرت نافذ و بینظیر ایشان است.
✍️ علی فرامرزی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
6️⃣ «فیلسوف مردم»(1/2)
نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد
انقلاب اسلامی ایران بیشک در کنار بزرگترین انقلابهای جهان قرار دارد؛ حتی بسیاری آن را بزرگترین انقلاب عصر حاضر و آغازگر تاریخ جدید بشریت میدانند. در این میان پیوند میان امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب و مردم به عنوان نیروی پیشران آن، همواره محل بحث و تأمل اهل فکر بوده است. در این جستار مختصری به نگاه حکمی امام خمینی به مردم به عنوان فقیه، فیلسوف و عارفی بزرگ میپردازیم. البته تا حد امکان از شواهد تاریخی و سخنان ایشان نیز بهره خواهیم برد.
بر اهل نظر پوشیده نیست که امام راحل به لحاظ معرفتی تأثیر زیادی از استاد خود آیتالله شاهآبادی گرفته است. مرحوم شاهآبادی در برخورد با مردم روش خاص خود را داشت. ایشان اعتقاد داشت که حتی سنگینترین مباحث معنوی و عرفانی برای مردم قابل طرح است زیرا مردم فطرت الهی دارند. ایشان به قدری در شناخت فطرت متبحر بود که به «فیلسوف فطرت» شهره شده است. عجیب نیست که در ادامه این مسیر امام راحل را «فیلسوف مردم» بدانیم. در حقیقت امام راحل بر طبق همین نظریه که مردم دارای فطرت الهی هستند کنشگری میکرد.
آنطور که مقام معظم رهبری درباره امام خمینی بیان داشته است، امام دارای سه باور بوده که به او قاطعیت میداده است: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود. برای اثرگذاری بر مردم لازم است ابتدا فرد در خود قیام کند که امام بارها آن را تحت عنوان «قیام لله» در مقابل «قیام برای نفس» ذکر نمودهاند. امام به معنای واقعی برای خدا قیام کرد و بعد از آن توانست با حرکت توحیدی خود در دل مردم اثر بگذارد و فطرت آنها را بیدار کند و حاکم بر وجودشان گرداند. در حقیقت میتوان انقلاب اجتماعی مردم ایران را مجموعهای از این قیامهای فردی عنوان کرد که مجرای ارادهی الهی شدهاند. البته که این مبارزه میان نفسانیت و فطرت از ابتدای خلقت بشر بوده است و مردم ایران به واسطهی تربیت اهل بیت و پس از آن علمای شیعی استعداد چنین قیامی را داشتند. امام عظیمالشأن از این فرصت تاریخی و بستری که از گذشته فراهم شده بود به خوبی بهره برد و دلهای آمادهی مردم را هدایت کرد.
با تلاش شاه برای تصویب مفاد انقلاب سفید و لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی، مبارزات وارد مرحلهی جدیدی شد. از آنجا که امام اعتقاد داشت طرحهایی که شاه قصد پیادهسازی آنها را دارد آموزههای استعمار آمریکا، اسرائیل و تلقینات فرقهی ضالّهی بهائیت است، به شدت در مقابل آنها ایستادگی کرد و به روشنگری پرداخت.
حضرت امام مانند انقلابیونی نبودند که برای ایجاد تغییر، دست به دامن مبارزات مسلحانه شوند یا به گفتگوهای دیپلماتیک نخبگانی و حکومتی اکتفا کنند یا منتظر دست یاری کمکهای خارجی باشند. امام بنمایه تحولات را «مردم» میدانستند. قدرتی که اگر به میدان بیاید، هیچ قدرت دیگری توان ایستادگی برابر آن را ندارد. لذا اهتمام ویژه امام برای ایجاد آگاهی و خیزش در بدنه مردمی بود.
امام از ابتدای مبارزات خود با افشاگری از نقش اجانب در کشور و مزدوری شاه و همچنین معرفی اسلام ناب به عنوان آرمان غایی این قیام، مردم را متحد و یکپارچه کرد. روحانیت مبارز با هدایت امام خمینی هرگز مثل روشنفکرانی نبودند که خود را از اجتماع مردم جدا میکردند و نسخه میدادند؛ بلکه آنها در میدان حاضر بودند و از پرداخت هزینههای سنگین ابایی نداشتند. امام خمینی و به تبع آن روحانیت مبارز همواره خود را کنار مردم میدیدند و شأنی بالاتر برای خود قائل نبودند و مانند مردم برای این جنبش هزینه میدادند و مورد صدمه واقع می شدند.
مثلاً در اسناد ساواک آمده که در ماه رمضان و ایام شهادت امام علی علیهالسلام آمادگی سرکوب حرکات روحانیت وجود داشته است: «چنانچه اطلاعات مکتسبه حاکی باشد که عواملی در صدد هستند در روزهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۳ رمضان با استفاده از ایام عزاداری تحریک و اخلال نظم عمومی بنماید قبلا دستگیر تا بدین وسیله عملیات و اقدامات احتمالی آن خنثی شود. بدیهی است که نتیجه اقدامات در مورد نکات فوق الذکر معمول خواهند داشت میبایستی به مرکز سریعاً گزارش گردد.»
🔰ادامه در پست بعدی
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
6️⃣ «فیلسوف مردم»(2/2)
نگاه امام خمینی به مردم از دریچه ۱۵ خرداد
امام پشت پرده رژیم را برای مردم تبیین میکردند تا مردم با آگاهی و بینش در مسیر مبارزات حرکت کنند: «آقا، یک حقایقی در کار است. شما آقایان در تقویم دو سال پیش از این یا سه سال پیش از این بهاییها مراجعه کنید؛ در آنجا مینویسد: تساوی حقوق زن و مرد، رای عبد البهاء است؛ آقایان از او تبعیت میکنند. آقای شاه هم نفهمیده میرود بالای آنجا، میگوید: تساوی حقوق زن و مرد. آقا! این را به تو تزریق کردند که بگویند بهایی هستی، که من بگویم کافر است؛ بیرونت کنند.»
قیام ۱۵ خرداد تجلی همان سخن و آرمان امام یعنی «امامت امت» است که در پیام خود در روز ۱۲ فروردین آن را ابراز داشت. این قیام خونین که امام راحل آن را مقدمه ظهور حضرت ولیعصر میدانست جنبشی بود که مردم به صورت خودجوش و در اثر شنیدن خبر دستگیری امام انجام دادند.
این حرکت آنچنان عظیم بود که شاه آن را یک حرکت از پیش طراحی شده برای براندازی تفسیر کرده بود (تفصیل در کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ج ۱، صفحات ۵۱۰ تا ۵۲۰)
قیام ۱۵ خرداد همواره و در مقاطع مختلف زمانی مورد توجه امام بوده است. جالب آنکه امام به دلیل بازداشت و سپس حصر از وقوع آن بیاطلاع بود.
بیانات امام در سخنرانی پس از آزادی مؤیّد این نکته است: «دیروز خانوادههای شهدای پانزده خرداد اینجا بودند. چیزی که مرا رنج میداد این بود که به من این صحبتها نشده بود تا از حبس آمدم بیرون. عصر همان روز- دفعه اوّل- جریان را مطّلع شدم. کشتارِ پانزده خرداد از اعمال یک قشون با ملّت بیگانه بدتر بود. آنها بچهها را نمیکشتند، زنها را نمیکشتند. امروز جشن معنی ندارد. تا ملّت عمر دارد، غمگین در مصیبت پانزده خرداد است. یکی از اولیای امور، ضمن سخنرانی، گفته بود: پانزده خرداد ننگ ملّت ایران است؛ ولی من صحبت او را تکمیل میکنم: پانزده خرداد ننگ ملّت بود؛ زیرا از پول همین ملّت، اسلحه تهیّه شده و با این اسلحه مردم را کشتند!»
✍️ محمد حسام غفوری
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
7️⃣ «وحدت کلمه»
نقش اتحاد و افتراق خواص در تحولات
صاحبان بصیرت و تحلیل به عنوان متغیرى مستقل و عوام به عنوان متغیرى وابسته، نقش آفرین در تحولات سیاسى اجتماعیاند. اتحاد علما و خواص در حوادث 15 خرداد به چه شکلی بوده است و چقدر توانستند برای پیشبرد ماجرا تلاش کنند؟
بعد از دستگیری امام خمینی، مردم قم در واکنش به آن، صبح پانزده خرداد در خانه آیت الله شبیری زنجانی جمع شدند و همراه آیتالله سید مصطفی خمینی، در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه(س) به رغم ممانعت مأموران پلیس، اجتماع کردند. دیگر علما و روحانیون حوزه علمیه قم نیز در صحن به مردم ملحق شدند.
از سوی دیگر مراجع تقلید وقت مانند: آیتالله سید محمدرضا گلپایگانی و سیدکاظم شریعتمداری در خانه آیتالله سید احمد شبیری زنجانی برای چاره اندیشی و به دنبال راهکاری واحد گرد هم آمدند.
آیتالله مرعشی در پیامی عنوان میکند: «خون ما رنگینتر از خون برادر عزیزمان آیتا... خمینی نیست و مادامی که ایشان را صحیح و سالم به دست ما ندهند، دست از اقدام برنمیداریم و تا آخرین قطره خون خود از حریم اسلام دفاع خواهیم نمود.»
همچنین علما و مراجع در قم و شهرهای دیگر با اعلامیهها و تلگرافها به دستگیری امام خمینی واکنش نشان دادند.
از این گذشته علما و مراجع به اعلامیه و تلگراف بسنده نکردند و برای اعتراض و تحت فشار گذاشتن رژیم برای آزادی امام خمینی و دیگر علما و روحانیون دستگیر شده، در یک حرکت دستهجمعی و پس از هماهنگیهای لازم به تهران مهاجرت کردند. اسامی 65 نفر از علمای مهاجر از 26 شهرستان در منابع رسمی ثبت شده است.
رژیم در ابتدا سعی داشت با بیاعتنایی به حضور علما در تهران، جایگاه آنها را تنزل بخشیده، از اهمیت این مسئله بکاهد. با گذشت مدتی، شاه و دولت کوتاه آمده و تصمیم به مذاکره گرفت.
علمای مهاجر در نشستی مشترک، آیات عظام مرعشی نجفی، میلانی و میرزا هاشم آملی و شریعتمداری را به نمایندگی از خود برای دیدار و گفتوگو با مقامات وقت کشور انتخاب کردند.
رئیس وقت ساواک در آخرین گفتگوی با علما با تهدید از آنان خواست به شهرهایشان برگردند. با این حال آنان اهمیتی به تهدیدهای او ندادند و تا آزادی بدون قید و شرط امام و سایر علمای بازداشت شده در تهران ماندند.
اقای خویی به عنوان مرجع و مدرس بزرگ حوزه علمیه در نجف نیز به این جریانها واکنش نشان داده و رسالهای نوشته و شاه را محکوم میکنند.
رژیم قصد محاکمه و اعدام امام را داشت. به همین خاطر بنا داشت امام را از مقام مرجعیت پایین بیاورد تا بتواند با ایشان راحت تر برخورد کند.
در مقابل، مراجع و علما با انتشار اعلامیه مشترکی بر مرجعیت سیدروح الله خمینی صحه گذاشته، ایشان را دارای مقلدان بسیار دانستند.
15خرداد سال1342 از این جهت یك مقطع بسیار مهم است كه همبستگی و اتحاد خواص و علما جامه عمل به خود پوشید و به ثمر نشست. برای شکل گیری یک تحول و حرکت رو به جلو، بایستی که خواص جامعه با وجود تمام اختلافات فکری بتوانند ذیل یک محور جمع شده و از یک خط تبعیت کنند تا بتوانند مردم را نیز با خود همراه کنند. زمانی که وارد کشمکش درونی و درگیری شوند و به مجادله و ایرادگیری از یکدیگر بپردازند حرکت محوری دچار گسستگی شده و چه بسا به کلی از بین برود.
به عنوان نمونه در جریان ملی کردن صنعت نفت آیتالله کاشانی طی اعلامیه مفصلی، کوشش در این جریان را تکلیف دینی و وطنی ملت مسلمان اعلام کردند. پس از آن، علما و مجتهدین بزرگی، نظیر آیتالله سید محمدتقی خوانساری، بهاءالدین محلاتی، عباسعلی شاهرودی، سیدمحمود روحانی قمی و کلباسی با صدور اعلامیههایی و نیز در پاسخ به استفتائات مردم، بر لزوم ملی کردن صنعت نفت و حمایت از آیتالله کاشانی تاکید کردند. از این رو در مردم انگیزه و اشتیاق برای حمایت از نهضت پدید آمد و پای اعتقادات مذهبی و ملی خود ایستادند.
اما آنگاه که به سبب اختلاف نظر، مصدق جریان خود را از آیت الله کاشانی جدا میکند و تفرقه به وجود میآید، چنان بلایی بر سر جامعه میآورد که دچار دیکتاتوری شدیدتر از قبل میشود.
باید از تاریخ درس گرفت. در مسایل امروز جامعه نیز بایسته است خواص جامعه یک محور را به عنوان وحدت در امور اتخاذ کنند. محور ولایت و اطاعت از رهبری ذیل ولایت الهی. به تجربه ثابت شده است که هر جریانی که بخواهد از دین و مذهب و ولایت جدا شود، پشتیبانی مردم متدین و ولایت مدار ایران را از دست میدهد و سرانجامی جز شکست نخواهد داشت.
✍️ ایمان رهنما
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 چهرههای دروغین اصلاح و قیام
🔰رهبر معظم انقلاب
🔹با دستگیری امام بزرگوار آنچنان قیامتی در تهران و در برخی از شهرستانهای دیگر به راه افتاد که دستگاه را وارد میدان کرد و سرکوب وحشیانهای کردند؛ تعداد نامعلومی - بسیار زیاد - از مردم کشته شدند؛ در پانزده خرداد، چهرهی خشن دیکتاتور، چهرهی بیرحم رژیم طاغوت، کاملاً خود را نشان داد.
🔸در مقابل این کشتار بیرحمانهای که در تهران و برخی نقاط دیگر به وجود آمد، هیچ نهادی از نهادهای دنیا، از این سازمانهای بهاصطلاح حقوق بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هیچ کس اعتراض نکرد. مردم و روحانیت، در صحنه تنها ماندند.
🔻مارکسیستها و دولتهای چپ و گروههای چپ، حتّی حرکت مردم در پانزده خرداد را محکوم کردند؛ گفتند این یک حرکت فئودالیستی بود! ملیگراهائی که دم از مبارزه میزدند، آنها هم این حرکت را محکوم کردند؛ گفتند یک حرکت کور و بیهدف بود، یک حرکت افراطی بود! هر جائی که مردمان عافیتطلب و راحتطلب، در وسط میدان مبارزه، جائی برای خود باز نمیکنند و خطرپذیری نمیکنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطیگری متهم میکنند؛ گفتند اینها افراطی بودند؛ حرکت، حرکت افراطی بود.
📆 14خرداد 1392
#پانزده_خرداد
#مبدأ_دنیای_جدید
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🗂 پرونده قیام پانزده خرداد
🌐 #مبدأ_دنیای_جدید
8️⃣ «خروش نامیرا»
قیام همیشه پیروز پانزده خرداد
یادگرفتهایم، امام حسین(علیهالسلام) یادمان دادهاست، درست وسط صحرای کربلا در لحظه لحظه ریختن خون شهدا. یادگرفتهایم که پیروزی ظاهری دارد و باطنی. یادگرفتهایم، پیروزی گاه خون میخواهد گاه آبرو میطلبد و گاه عین شکست و سرکوب جلوه میکند، اما! پیروزی کار خودش را میکند، در هر رختی که به تن کند و با هر وجدانی که بیدار میکند.
پیروزی گاه از پشت بام فیضیه بر زمین میافتد، گاه تبعید میشود و گاهی شهید. پیروزی کار خودش را میکند؛ اگر حق باشد، حتی اگر طفل شش ماهه سیراب نشود، اگر آغوش مادر خالی بماند اما صدا برمیآید از حنجره بریده، از کاخ یزید بیپرده و حفاظ، از زبان اهلش، از زبان زینت پدر، زینب. خدا وعده حق داده که خون بر شمشیر پیروز است. چه خون امیر در حمام فین باشد، چه خون طلبه، ریختهشده در کف دارالشفاء.
این خاصیت پیروزی است و این وعده خداست، که مبارزه معبر میگشاید به سوی آینده، آیندهای که همیشه ما را میترساندند، از شرقش، از غربش. اما امام قدمی پس نکشید و ایستاد. نایبش هم ایستاده، محکم و مقتدر. امام هم نگفت «حال که همه علیه ما همدستاند، پس عقب بنشینیم.» نگفت «به تنهایی با امریکا میشود مبارزه کرد؛ اما آمریکا و شوروی را چهطور از عهده برآییم؟» چون آن زمان که دنیا دو قطبی بود، هر دو قطب، علیه ما اتّحاد و اتّفاق و همدستی داشتند. امام استقامت ورزید؛ عقبنشینی نکرد و از حرف و شعار و راهش برنگشت. این استقامتِ حسینی است. شبیه ایستادگیهای امام حسین(علیهالسّلام) در مقیاس و در قالبهای امروز است. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۵/۳/۱۴) امام حسرت یک جمله مأیوس کننده را به دل شرق و غرب عالم گذاشت. چه در ۱۵ خرداد و چه بعد از آن.
حرکت قشر بیدار و مذهبی در واقعه فیضیه دست چدنی رژیم پهلوی را از دستکش مخملی خود بیرون آورد و چهره واقعی دین ستیزی و وابستگی پهلوی را عیان کرد. این قیام پرده ظاهرالصلاحی این حکومت را کنار کشید. ظاهری که محمدرضا بعد از کودتا علیه پدرش، همیشه آن را حفظ میکرد و در میانهای از عوام فریبی به هدف خود نزدیک میشد. این واقعه برای عمال پهلوی نیز حائز اهمیت بود، شکی مقدس درون آنان رخنه کرد و همین شک روزنهای به سود بیداری و آگاهی شد. این قیام، در این مکان و در آن برهه تاریخی، معادلات دوستان و دشمنان را تغییر داد.
این خون مقدس در مکانی مقدس، مقدمه و سرچشمه قیامهایی برگرفته از دل مردم ایران شد و تا به امروز رسید.
امروز به حرمت همان خونها که بر شمشیر پیروز بوده و هست. دنیا به خود میپیچد و به سمت حق متمایل میشود، جوانان آمریکا حرکت خودجوش به سمت حقیقت شیرین اسلام را میجویند. نامه رهبری سخن از همین حقیقت دارد. امروز روز آگاهی است روز امتداد فریادهای بام فیضیه است. امروز دنیا از همین تفکر مشق مبارزه میکند، امروز دنیا به احترام همین خونها خون میدهد برای انسانیت به زنجیر شده حاکمان. از پانزده خرداد ۱۳۴۲ تا پانزده مهر ۱۴۰۲ که سربازان فلسطینی غول اسرائیلی را به بند کشیدند، همه در همین خط واحد قیام همیشه پیروز است. خط قیام برای خدا.
حاکمان غرب و شرق، همان که روزی ما را از آن میترساندند. روزی همین صدا، از حلقوم مظلومان حجاز هم شنیده میشود خیلی دور نیست که خانه خدا از دست بندگان شیطان رها شود و به دست بندگان خدا فتح شود. امروز برگی از تاریخ ورق میخورد که تفکر نیمه خرداد، در خرداد ۱۴۰۳ به گوش احرار عالم میرسد.
ما جای درست تاریخ ایستادهایم. از همان اول، از پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و تا همین حالا در پانزده خرداد ۱۴۰۳.
✍️فاطمه میریطایفهفرد
#پانزده_خرداد
👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇
┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈