53.3K
🎧 سوال را بشنوید...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🎙پاسخ پروفسور گلشنی:
🔻اولا این علم که مطرح است، علم تک بعدی نیست. الان دوره کل نگری است؛ یعنی کسی که در اقتصاد، تحصیل میکند باید اطلاعات دیگری هم داشته باشد. کسی که در فیزیک فارغ التحصیل میشود، باید از علوم انسانی هم خبر داشته باشد. این کار را دانشگاههای امریکا کرده اند. مثلا در زمان گذشته در دانشگاه ام آی تی که مهم ترین دانشگاه تکنولوژی دنیاست، علوم انسانی اهمیتی نداشت. ولی الان همانجا مرکز علوم انسانی و اجتماعی دارد.
👈به رییس دانشگاه میگویم که خوب ان ها این کار را کرده اند، اگر این دانشگاه بر اساس انجا ساخته شده، پس چرا شما این کار خوب را انجام نمیدهید؟ اما اصلا متوجه این قضایا نیستند....
📙 پروفسور دکتر مهدی گلشنی(موسس گروه فلسفه علم صنعتی شریف)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۲۶
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🎙پیرامون بیانیه گام دوم و وظیفه طلّاب
1⃣ متاسفانه بخشهایی از مردم با وجود تجربه های عینی متراکمی که در دهه اخیر داشتیم، همچنان دچار ضعف تحلیل هستند. برخی از مردم درد را میشناسند ولی شناخت درست و دقیقی از ریشه درد ندارند. بیانیه گام دوم انقلاب، ریشه های درد را مشخص کرده است. یعنی فقط اسیب شناسی نکرده. مردمی که احساس فقر، بیکاری، مشکلات معیشتی، تعلیق و تعویق در رسیدن به بعضی از ارمان ها را دارند، اما نمیدانند که ریشه مشکل چیست، ممکن است مجدد به سمت جریانهای غیر انقلابی بروند. راه نجات مردم و نسخه علاج انها را باید به انها نشان داد....
✅ انچه رهبری در ۷ بند بیانیه فرمودهاند مشتمل بر تجویزهایی برای برون رفت ازین وضعیت است. این تجویزها را چه کسی باید ریشه شناسی تاریخی کند، تبیین کند و به واقعیت زندگی روزمره مردم ارتباط دهد؟ یعنی ان را در ذهن مردم، تفهیم و تثبیت کند. این وظیفه، متعین در طلاب است که با همان ادبیات طلبگی که شیرین و عامه فهم است و مردم با ان ارتباط برقرار میکنند دستورالعملهای رهبری را به مردم برساند. این مهمترین کار است؛ این وجه نظری، وظیفه طلاب است...
📙🎙مهدی جمشیدی( هيأت علمیِ گروه فرهنگپژوهيِ پژوهشگاه فرهنگ و انديشهی اسلامي)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۲۰
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🎙پیرامون بیانیه گام دوم و وظیفه طلّاب 1⃣ متاسفانه بخشهایی از مردم با وجود تجربه های عینی متراکمی که
2⃣ و اما وجه عملی که عرض کردم، اموری مثل در دست گرفتن پرچم عدالت خواهی و ضدیت با اشرافی گری را در برمیگیرد.
اگر طلاب بخواهند در این مسیر مؤثر باشند؛ یعنی اگر بخواهند نقش جدی در تحقق گام دوم انقلاب ایفا بکنند و فقط تماشاگر نباشند، باید یک خصوصیت برجسته داشته باشند و آن عبارت است از:
✅ شفافیت و صراحت انقلابی. مردم میخواهند که با انها با صراحت صحبت شود. عالم دین باید بگوید که در چه عرصه هایی وضعیت مطلوب نیست، چرا مطلوب نیست و چه باید کرد. در بیانیه گام دوم درباره همه این ها به اجمال صحبت شده است، اما تفصیل، توجیه و ابلاغ انها بر اذهان عمومی برعهده کیست؟
👈بر عهده همین نیروی اجتماعی و برتر مردمی، که دارای زبان و ادبیات عامه فهم است.
📙🎙مهدی جمشیدی( هيأت علمیِ گروه فرهنگپژوهيِ پژوهشگاه فرهنگ و انديشهی اسلامي)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۲۹
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
☑️ غیرقابل مقایسه...
👈در رابطه با نقش مردم جالب است بدانید که:
🇫🇷 انقلاب فرانسه را میگویند انقلاب اشراف، یعنی یک درصد از مردم نقش داشتند. در فرانسه طبقات سه گانه حاکم بودند، یک درصد اشراف بودند، یک درصد روحانیون مسیحی و ۹۸ درصد توده مردم. که این توده ها اصلا نقشی در این انقلاب نداشتند؛ بنابراین میزان مشارکت در حد همان یک درصد بود که ان هم از اشراف بودند.
🇷🇺در روسیه هم وضعیت شبیه همین بود. با وجود اینکه این کشور جمعیت عظیمی بود و یک وسعت جغرافیایی زیادی داشت، فقط یک گروه از کارگران یک کارخانه و سربازانی که گرسنه از جنگ برگشته بودند و در مسکو و پتروگراد قیام کردند، نیکلای دوم استعفا داد و رفت؛ یعنی اینها هم بیشتر از ۱ درصد جمعیت روسیه تزاری نبودند...
📙 دکتر منوچهر محمدی، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۴۶
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
☑️ غیرقابل مقایسه... 👈در رابطه با نقش مردم جالب است بدانید که: 🇫🇷 انقلاب فرانسه را میگویند انقلاب
2⃣ 🌐 به مسئله ایدئولوژی که نگاه میکنیم، میبنیم که ایدئولوژی مارکسیسم و لیبرالیسم،فقط مربوط به روشنفکران و نخبگان بود و مردم عادی اصلا سر درنمیآوردند؛ و اگر نگاه کنید به مشارکت مردم در انقلاب ما، مشارکت همگانی بود؛ یعنی اگر انقلاب روسیه را میگویند انقلاب کارگری و به انقلاب فرانسه میگویند انقلاب بورژوازی، انقلاب ایران انقلاب همه بود بخصوص تودهها.
🔖 روشنفکران، به آن معنایی که در غرب هست، اصلا نقشی نداشتند در انقلاب ما؛ یعنی حتی ملی گراها و کسانی که بعدها ادعا میکنند، و خودشان میگویند که ما دیدیم یک اتوبوس راه افتاد، ما هم سعی کردیم که از اتوبوس جا نمانیم. این گفته امثال بازرگان است.
📙 دکتر منوچهر محمدی، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۴۶
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
اسلام منهای حکومت⁉️
✅ گزارش گفتگوی نشریه خط با ایت الله سیفی مازندرانی
1⃣ قسمت دوم
📆 تاریخ:۱۴۰۰/۱۲/۱۶
#حکومت_اسلامی #اسلام_ناب #سیفی_مازندرانی #صدسالگی_حوزه #حوزه_انقلابی #حوزه_سکولار
📢لطفا رسانه ما باشید...
🌐کانال علمی_فرهنگی نشریه خط:
https://eitaa.com/joinchat/1298202730Cddf9fdcfbd
📚بهترین منبع...
✅با قطع نظر از محتوای بیانیه گام دوم، این متن فی نفسه دارای ارزش است، چون تقریر یک نفر از انقلاب و جمهوری اسلامی است که همواره از اغاز انقلاب تا الان، در نقطه ثقل انقلاب بوده است.
🔖متون خاطره نویسی، مثل خاطرات مرحوم اقای هاشمی یا خاطرات مرحوم منتظری با صرف نظر از محتوائی که در ان امده است، حائز اهمیت است، چون خاطرات دونفری است که از اغاز، در نقطه ثقل انقلاب بودهاند. اما این متن(بیانیه)، خاطره نیست و بسیار فراتر است.
👈اولا تقریر تحولاتی است که در قریب به نیم سده در کشور صورت گرفته است و بعد هم پیش بینی ادامه این تحولات است.
👈اگر قرار باشد مثلا در اینده کسانی بیرون ازین انقلاب و یا نسلهای آتی ما _که احتمالا فقط با جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد نه با انقلاب اسلامی و نسلی که انقلاب کردند_ یک قرائت مورد اطمینان در مورد نمودار اصلی تحول در بستر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی کسب کنند، این بیانیه یکی از بهترینها و از منابع اصلی خواهد بود....
📗 حجت الاسلام #احمد_رهدار، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۳
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
📚بهترین منبع... ✅با قطع نظر از محتوای بیانیه گام دوم، این متن فی نفسه دارای ارزش است، چون تقریر یک
🔻در بسیاری از تقریرهایی که رجال سیاسی ما از انقلاب اسلامی دارند، سعی میکنند از مدخلی وارد شوند و از انقلاب دفاع کنند که مربوط به حوزه مادیات بشر است. مثل تفاوت سطح رفاه در دوره جمهوری اسلامی و قبل از ان.
👈البته نمیگویم که این تیپ مقایسه ها نباید اصلا صورت بگیرد. ولی انچه مهم است این است که حضرت اقا انقلاب اسلامی را چیزی تشخیص داده که در مقام توصیف ان، احساس نیاز به چنین مقایسههایی ندارد. احساس میکند ان چیزی که با انقلاب اسلامی محقق شده، خیلی فراتر از این مسائل مادی است. گویا این مسائل مادی لازمه قهری انقلاب است.
🔖البته حضرت اقا از تحولی که در حوزه علم و فناوری در بستر جمهوری اسلامی صورت گرفته سخن گفتند، اما انجاهم از حیث پیامدهایی که بر سطح رفاه زندگی دارد ورود نکرده اند، بلکه از حیث ارزش معنوی علم، استقلال علم و اینکه استعدادها اینجا شکوفا میشود، سخن گفتند.
✅این روش بحث در واقع بسط ان جمله کوتاه حضرت امام است که فرمودند ما برای نان انقلاب نکردیم، ما برای انسان انقلاب کردیم. خب این نحوه تقریر مهم است که شما انقلاب اسلامی را در ان ویژگیای مورد تحلیل قرار دهید که مربوط به ذات انقلاب است، نه در ویژگیهایی که لازمه قهری این ذات است.
📗 حجت الاسلام #احمد_رهدار، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۳
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟
باید مقیاس انقلاب اسلامی معین شود؛
1⃣ یک موقع شما قیاس انقلاب اسلامی را در حد یک انقلاب ضد استبدادی تعریف میکنید، میگوئید انقلابی شبیه انقلاب مشروطه است. و برای اینکه نظام استبدادی را تبدیل کند به نظام مشروطه، انقلاب اجتماعی شکل گرفته است.
به طور طبیعی این انقلاب مقیاس تاثیرگذاری اش بر عرصه اجتماعی، تبدیل نظام استبدادی به نظام متناسب با اهداف انقلاب است و تمام میشود، مثل جریان مشروطه.
⁉️ ایا انقلاب اسلامی ما این گونه بوده است؟ برای اینکه نظام شاهنشاهی را، مثلا به نظام جمهوری اسلامی تبدیل کند؟ همین؟! بعضی تلقیشان از انقلاب اسلامی همین است؛ ازین رو، خیال میکنند انقلاب تمام شده است....
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟ باید مقیاس انقلاب اسلامی معین ش
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟
باید مقیاس انقلاب اسلامی معین شود؛
2⃣ مقیاس دومی که کسی ممکن است گمان کند انقلاب اسلامی در این مقیاس شکل گرفته، نظام ضد استعماری است؛ یعنی افزون بر اینکه میخواسته استبداد داخلی را از بین ببرد، میخواسته سلطه بیگانگان بر کشور را هم از بین ببرد و ما را به استقلال سیاسی برساند و از تحت نفوذ بودن قدرتهای دیگر بیرون بیاورد.
👈این کار را هم انقلاب اسلامی کرده است. بیشک، این هم جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ولی قطعا هدف نهائی انقلاب اسلامی، این هم نبوده است....
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟ باید مقیاس انقلاب اسلامی معین ش
3⃣ 🔖در این بیانیه مقیاس انقلاب اسلامی خیلی فراتر ازین چیزهاست. گرچه اینها هم جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار میرود.
👈انقلاب اسلامی فقط برای عبور از سلطنت نیست. انقلاب اسلامی برای محدود کردن دست استثمارگران و استعمارگران به کشور ما نیست. انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی است. این نکته بسیار مهمی است. قسمتی از متن بیانیه این است:
🔖 اما انقلاب پرشکوه ملت ایران، که بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصرجدید است؛ آن روزی که جهان میان شرق و غرب مادی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت دینی بزرگ را نمیکرد، انقلاب اسلامی ایران با قدرت و شکوه پابه میدان نهاد. چهارچوبها را شکست. کهنگی کلیشه ها را به رخ دنیا کشید. دین و دنیا را کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود...
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
نشریه خط
🔘اگر تحلیل کنید که انقلاب اسلامی موفق بوده یا نه، راه پیشرو چیست؟ باید مقیاس انقلاب اسلامی معین ش
🔘اگر بخواهید بدیلی برای انقلاب اسلامی بیان کنید، حتی انقلاب کبیر فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب هند نیست.
👈انقلاب اسلامی ما فقط با خود رنسانس قابل مقایسه است؛
🔖رنسانس در غرب جغرافیایی اتفاق افتاد، ولی از غرب جغرافیایی نشر پیدا کرد و نفوذ پیدا کرد به دیگر مناطق جغرافیایی؛ ولی این فقط انقلابی تکنیکال نبود.
یعنی انچه غرب به جهان صادر میکرد کاملا جهان بینی فراگیر بود؛ یعنی اینطور نبود تنها انتقال تکنولوژی و دانش پیدا بشود، چون خودشان میدانند انتقال تکنولوژی و دانش به معنای انتقال تمدن نیست.
👈اگر در کشوری بخواهد توسعه اتفاق بیفتد، نخست باید بافت نیروی انسانی، اندیشه، تفکر و احساس به لحاظ درکی که از جهان هستی دارد، متحول شود. سکولاریزاسیون نخستین اصلی است که تمدن غرب در سیاست خارجی خودش دنبال میکرد...
📗 ایت الله #میرباقری، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص۱۹
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
✅ رهبر انقلاب، خواهان گفتمان سازی است، نه تحکّم
❎ دولت اسلامی چونان دولت های کمونیستی یا فاشیستی نیست که اموراجتماعی از "بالا به پایین" و "بخشنامه ای" باشند؛
👈 بلکه در منطق دولت اسلامی، بدنهی اجتماعی و شناخت و ایمان و باورشان، عنصر تعیین کننده و اصلی است.
🔖ازین رو، رهبر انقلاب در بسیاری از موارد که به ایشان، توصیه به تحکم و مواجههی قهری میشود، دعوت به گفتمان سازی میکنند و میگویند: مردم باید خودشان نسبت به باورها و ارزشها دغدغه داشته باشند؛ چرا که در ایت صورت"فضای سیاسی و حاکمیتی" نیز که متاثر از "فضای اجتماعی و مردمی" است، متناسب با ان شکل خواهد گرفت.
🔖گفتمات سازی منظقی است که دلالت اشکار بر فضیل و تعیین کنندگی"امر اجتماعی" دارد و براین مبنا استوار است که چنانچه اتفاق اجتماعی رخ دهد، اتفاق های سیاسی نیز در پی ان شکل خواهند گرفت...
📙🖋 مهدی جمشیدی( هيأت علمیِ گروه فرهنگپژوهيِ پژوهشگاه فرهنگ و انديشهی اسلامي)، نشریه #انقلاب_مکبّر_میخواهد ص ۴۱
🖥 خرید نسخه الکترونیک: از طریق سایت فیدیبو (http://yun.ir/ksms2a )
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
☑️یک موحد باید بداند که وقتی او را به وادی اسلام دعوت کردند، یک دفعه حالت صلح کل به خود نگیرد؛
👈مراقب باشد در دار دنیا که معمار آن خود خداوند متعال است، مقوله دشمنی بسیار جدی است. وجود دشمن باعث نشاط حیات توحیدی و چندجانبه شدن آن و فراهم شدن استعداد جذب اسماء فراوانتری از اسامی زیبای خداوند متعال میشود...
📙🎙⏳ حجت الاسلام فلاح شیروانی، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
⁉️ایا بصیرت این است که وقتی فلان اقا به سمت دشمن سیگنال فرستاد، بگوییم در سپاه دشمن هست؟ نه خیر، اینطور نیست.
👈دشمن تو بیش ازین حرفهاست و یک هویت مفهومی دارد. این آدم نصف وجودیاش برای توست و نصف دیگرش با دشمن همراه شده. آن زیرساخت وجودش با توست؛ یعنی شما نمیتوانی بگویی که این آدم دشمنت است.
👈مشکل اصلی بچههای حزب اللهی همین است که ما احساس میکنیم تنها با خودمان میتوانیم انقلاب کنیم...
📙🎙⏳ حجت الاسلام #سیدعلی_موسوی، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🛑 درخواست یادداشت جهت شماره ۱۷ دو ماهنامه #خط⭕️
🌀موضوع کلی : 🔰🔰🔰
👌《 حلقه های میانی 》👌
📝ریز موضوعات 🔰🔰🔰
1️⃣ نقش حلقه های میانی در تشکیل دولت اسلامی
2️⃣ منشأ دینی مقوله حلقه های میانی و تفاوت آن با الگوههای مشابه غربی مانند NGOها
3️⃣ مهم ترین اقدام این روزهای حلقه های میانی چه چیزی باید باشد.
4️⃣ نقش طلاب و روحانیون در جریان حلقه های میانی
5️⃣ چیستی حلقه های میانی و روند شکل گیری آنها
6⃣الزامات تشکیل حلقه های میانی
7⃣نقش مردم در شکل گیری و به ثمر رسیدن اهداف حلقه های میانی
8⃣تشکیلات بایسته حلقه های میانی یا مزیت آنها؟
♦️شرایط نگارش 🔰🔰🔰
1️⃣ یادداشت حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حداقل ۸۰۰ کلمه باشد.
2️⃣ حداقل ۵۰ درصد یادداشت تولیدی نویسنده باشد .
3️⃣ یادداشت در قالب ورد و با ذکر نام و نام خانوادگی و شهر محل سکونت به آیدی دبیر پرونده ارسال شود🔻🔻
@Mh_hasanzadeh
4️⃣ #مهلت_ارسال_یادداشت تا #تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ می باشد .
🌺مزایا
1⃣ دریافت حق التحریر
2⃣برخورداری از مشاوره و راهنمایی دبیر پرونده از ابتدا تا انتهای نگارش یادداشت.
📲آیدی دبیر این پرونده 🔻🔻
@Mh_hasanzadeh
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
💠«العلم سلطان»💠
☑️حضرت اقا میفرماید:
ما تمام راههای پیشرفت را بارها و بارها بررسی کردهایم، همه آن راهها به تولید علم منتهی میشد.
💠ایشان اینقدر برای تولید علم تلاش کردند، گفتمان درست کردند تا شور علمی و در نتیجه رشد علمی حاصل شد.
👈بعد یکدفعه میبینید که به شکلهای مختلف فتیله رشد علمی را پایین میکشند؛
👈❌این قطعا دشمنی است...
📙🎙⏳ حجت الاسلام فلاح شیروانی، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔵در سفری که خدمت مقام معظم رهبری بودیم آقا فرمودند: به طلبهها بگویید وظیفه آنها پیامبری کردن است؛
پیامبری کردن یعنی تعلیم و تربیت، یعنی جهاد و مبارزه و انقلاب، یعنی حرکت دادن جامعه و ایجاد یک حاکمیت و تمدن عظیم انسانی.
👈و طبعا هر کسی که در این مسیرِ پیامبری قرار گیرد، دشمنانی در مقابل خود خواهد داشت.
🔖امام باقر علیه السلام فرمودهاند: «قرآن در چهار بخش نازل شده:یک چهارم درباره ما،یک چهارم درباره دشمن ما،یک چهارم سنن و امثال و یک چهارم فرائض و احکام است»
👈🏽ببینید یک چهارم از قرآن درباره دشمنان است. از ایه شریفه «وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا» به این معنی که پیوسته با شما میجنگند تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند، این موضوع فهمیده میشود که جریان دشمنی با انبیاء همچنان ادامه دارد...
📙🎙⏳ حجت الاسلام احمد پناهیان، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
آنقدر نوابها و مدرسها و شیخ فضل اللهها کشتند، ثمره خونهاشان شد ظهور انقلاب اسلامی.
اینقدر از روحانیت انقلابی و مجاهد بکشید حتی در حرم امن علی بن موسی الرضا، تا ثمره اش ظهور بقیة الله باشد ان شاءلله.
جان و مال و حیثیت و همه زندگی روحانیت، فدای امام زمان و نائب مقتدرش...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
✅ درخواست یادداشت جهت شماره ۱۷ دو ماهنامه خط
🌀 موضوع کلی: #"حوزه و گفتمان سازی دولت اسلامی"
📝 ریز موضوعات: 🔰🔰🔰
1️⃣ نسبت و جایگاه گفتمان سازی در پیشبرد حرکت انقلاب
2⃣آسیب شناسی عملکرد حوزه در گفتمان سازی دولت اسلامی
3⃣بررسی ظرفیت رسانه های نوین در تبلیغ و گفتمان سازی دولت اسلامی توسط طلاب
♦️شرایط نگارش: 🔰🔰🔰
1️⃣ یادداشت حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حداقل ۸۰۰ کلمه باشد.
2️⃣ حداقل ۵۰ درصد یادداشت تولیدی نویسنده باشد.
3️⃣ یادداشت در قالب ورد و با ذکر نام و نام خانوادگی و شهر محل سکونت به آیدی دبیر پرونده ارسال شود.
4️⃣ مهلت ارسال یادداشت تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰ می باشد.
🔰 مزایا:
1⃣ دریافت حق التحریر
2⃣برخورداری از مشاوره و راهنمایی دبیر پرونده از ابتدا تا انتهای نگارش یادداشت.
📲 آیدی دبیر این پرونده: 🔻🔻
🌐 @Sarbazyaser
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔹رهبر انقلاب در مورد این عبارت از امیرالمؤمنین: «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا» میفرمایند:
👈اینکه خصم ظالم باشید، خصم غیر از دشمن است. یک وقت کسی دشمن ظالم است؛یعنی از ظالم بدش میآید و دشمن اوست. این کافی نیست.
👈🏼«خصم او باش» یعنی «مدّعی اش باش.» خصم یعنی «دشمنی که مدعی است»، دشمنی که گریبان ظالم را میگیرد و او را رها نمیکند.
بشریت بعد از امیرالمؤمنین تا امروز،به سبب نگرفتن گریبان ستمکاران، بدبخت و روسیاه شد.
📙🎙⏳ حجت الاسلام احمد پناهیان، متن کامل مصاحبه به زودی...
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔰علت دوری دنیا از مومن
❇️در روایت زیبایی خداوند سبحان در (حدیث قدسی) به حضرت موسی نبی علیه السلام می فرماید: موسی من دنیا را از اولیا خود دور می کنم چنان که چوپان گوسفندان خود را از گرگ و مراتعی که خطرناک است دور میکند. یعنی دنیا و تعلقات آن مرتع خطرناک است.
💠و اینکه دوستان و اولیای خود را از آن دور می کنم از این باب نیست که بخواهم آنها را خفیف بکنم یا به آنها اهانت بکنم، بلکه از باب این است که دنیا لیاقت آنها را ندارد. تعبیر خیلی زیبایی است، دنیا کمتر از آن است که اینها با آن مانوس باشند، نه اینکه شأن اینها کم است و من نمیگذارم دنیا برای آنها باشد. شان دنیا کم است، خیلی تعبیر زیبایی است.
📚حجت الاسلام عابدینی، برگرفته از کتاب تا ابد زندگی
#کتاب
#کتاب_تا_ابد_زندگی
#حدیث_قدسی
#دنیا
#مومن
@ta_abad_zendegi
26.2K
🎧 سوال را بشنوید...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
🎙پاسخ حجت الاسلام اراکی:
🔻دقت کنید، روش موجود در اصول فقه کنونی پاسخگوی عمده مسائل مربوط به استنباط فقه حکومتی میباشد؛
❇️لکن نیاز به تکمیل دارد. فقه حکومتی با نوعی از مسائل فقهی روبهروست که از آن به فقه کلان تعبیر میکنیم. فقه کلان و نیز مستحدثات فقه خُرد نیازمند گسترش برخی از مباحث اصول نظیر مباحث عقلی و نیازمند ابداع برخی قواعد اصولی جدید است؛
👈👈🏼نظیر قواعد تعارض بین حکم فقه کلان با حکم فقه خُرد، از قبیل تعارض بین دلیل «النّاس مسلّطون علی أموالهم» در فقه خُرد با دلیل حرمت اکتناز ذهب و فضّه در فقه کلان؛
👈🏼👈یا تعارض بین دلیل حرمت تداول ثروت جامعه در دست اغنیاء که از احکام فقه کلان است با احکام اولیه دالّ بر جواز تملّک نامحدود ثروت و امثال آن.
📚حجت الاسلام محسن اراکی، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۴
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
❇️جایگاه فرآورده های غربی و تمدن غرب در دروس فقه؛
🔖مباحث غربیان در چند زمینه میتواند به فقه حکومتی کمک کند:
۱-در تعریف مفاهیم و واژهها
۲-در تبیین برخی کلیات و قواعد
۳-در مسئله شناسی
👈البته این بهرهگیری تنها از فقیهان زبردست و کاراشنائی برمیآید که بتوانند از عهده فهم انحرافات و کجرویها و خطاهای کلان و اساسی موجود در تفکر غربی در عرصه مسائل انسانی برآیند.
👈🏽لهذا قطعا نگاه ما به اندیشههای غربیان در همه عرصههای علوم انسانی به ویژه آنچه مربوط مسائل فقه حکومتی است باید نگاه انتقادی باشد. زیرا زیرساختهای تفکّر غربی، زیرساختهای غلط و غالباً مغالطه آمیزی است که به هیچ وجه با مبانی منطقی و برهانی عقلی و دینی سازگار نیست...
#فقه_حکومتی
📚🎙حجت الاسلام محسن اراکی، نشریه #مستوری_و_مهجوری ص۴
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE