هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
آیتالله العظمی حاج سیدمحمد محقق داماد ره در شهر احمدآباد به دنیا آمد.
تحصیلات مقدماتی را در اردکان فراگرفته و برای ادامه تحصیل به یزد رفته و از اساتید نامدار آن بهره جست.
در قم از محضر بزرگانی چون مرحوم آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری و مجاهد کبیر آیتالله العظمی سیدمحمد تقی خوانساری بهره برد.
افتخار دامادی موسس حوزه عنوان جدیدی برعنوان پیشین وی (محقق) افزود و به «محقق داماد» شهرت یافت.
درس ایشان یکی از دروس مجتهدپرو حوزه علمیه قم بود.
ایشان از یاران مام خمینی ره در نهضت اسلامی بود و حفظ مذهب رسمی کشور با جلوگیری از تصمیم شاه در حذف متمم دوم قانون اساسی، تلگراف به شاه و اسدالله علم برای جلوگیری از تصویب لایحۀ انجمنهای ایالتی و ولایتی از جمله اقدامات مهم ایشان است.
بسیاری از روحانیونی که در انقلاب نقش کلیدی داشته و در جمهوری اسلامی مسئولیت پذیرفتند، از شاگردان ایشان محسوب میشوند. مانند آیتالله العظمی امام خامنهای، آیات شهید حاج آقا مصطفی خمینی، مطهری، بهشتی، مفتح، قدوسی و ربانی شیرازی و نیز امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان.
مرحوم آیتالله العظمی محقق داماد، پس از عمری تلاش در ابتدای اسفند 1347 به ابدیت پیوست.
خشم رژیم پهلوی از ایشان به حدی بود که آستانه مقدس قم حاضر به اعلام ارتحال این مرجع بزرگ نشد و هیچ روزنامه ای در ایران حاضر نشد که خبر ارتحال ایشان را بنویسد.
@maosya
هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
علمدار مبارزه با بهاییان
پیش از بازگشت شهید صدوقی به یزد، بهاییان قدرت زیادی یافته و پستهای کلیدی برخی از نهادها را در اختیار گرفته بودند.
آنان چنان جسور شده بودند که شبانه با بیل و کلنگ به جان یک خانواده شیعه ابرکوهی افتاده و سر آنان را قطعهقطعه کردند. البته این ماجرا با پیگیری آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی به محکوم شدن آنان منجر شد.
بهاییان ساکن یزد، مبلغان دینی را در مسیر برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان میربودند. به عنوان نمونه، آنان مرحوم حاج شیخ غلامرضا یزدی را چند بار ربودند؛ که با تلاشهای مرحوم وزیری ایشان آزاد شد.
پس از بازگشت شهید صدوقی به یزد روزگار بهاییان بسیار محدود شدند.
اما کوتاه کردن دست بهاییان توسط ایشان، به استان یزد محدود نشد و ایشان حرکات آنان را در استانهای همجوار نیز رصد کرده و آنان را محدود ساخت.
برای نمونه، زمانی که بهائیان تصمیم گرفتند تا با خرید خانههای اطراف خانه علیمحمد باب، مركز بزرگی برای تبلیغات فرقه گمراه خود در شیراز به وجود آورند، ایشان برای درهم شكستن این توطئه خانهای مناسب را در همان محله به قیمت گزافی خرید و به مدرسه علمیه تبدیل كرده و آنان را در نیت شوم خود ناکام گذاشت.
@maosya
هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران
مهدی آذریزدی در سال ۱۳۰۰ شمسی در محله خرمشاه یزد و در یک خانواده مذهبی متولد شد.
پدر آگاه و بصیر ایشان به دلیل بیاعتمادی به سیاستهای رضاخان موافق رفتن او به مدرسه نبود. به همین دلیل الفبا را به فرزندش یاد داد و او را پای منبرهای مذهبی بزرگ کرد.
مهدی نخستین نویسندهای ایرانی برای کودکان و نوجوانان است و به همین دلیل «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» لقب گرفته و روز درگذشتش، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شدهاست.
شمار آثار وی به بیش از ۳۰ اثر میرسد که مجموعه «قصههای خوب برای بچههای خوب»، «قصههای قرآن»و «قصههای چهارده معصوم ع» از آن جمله است.
«قصههای خوب برای بچههای خوب» در سال ۱۹۶۷ جایزه «سازمان جهانی یونسکو» را دریافت کرد. این اثر به زبانهای اسپانیایی، ارمنی، چینی و روسی ترجمه شده و انیمیشنی ۲۶ قسمتی با استفاده از آن تولید شده است.
او در سال ۱۳۷۹ به سبب نگاشتن داستانهای قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد.
سال ۱۳۸۶ و در هنگام حضور امام خامنهای در سفر استانی یزد، آذریزدی به رغم بیماری خود در اجتماع ارادتمندان ایشان حضور یافت. امام خامنهای پس از اطلاع از حضور ایشان فرمودند: «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد میدانم. ... دوره هم دورهی طاغوت بود و همهی عوامل در جهت گمرهسازی ذهن و دل جوان حرکت میکرد. ... ایشان یک خلأئی را در یک برههی از زمان برای زنجیرهی طولانی فرهنگی این کشور پر کردند. این کار، باارزش است.
@maosya
هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
كرامت امام خمینی ره از زبان نخستین سردار مقاومت
بعد از فتح خرمشهر حاج احمد به دیدار امام خمینی رفت.
در این عملیات ترکش به زانوی حاج احمد خورده بود و پایش اصلا خم نمیشد و از عصا استفاده میکرد.
او لنگان لنگان به منزل امام رفته و حدود بیست دقیقهای با ایشان دیدار کرد.
حاج احمد که بیرون آمد گفتم: حاجی عصایت را چه کار کردی؟
حاجی یک نگاهی به پاهایش و یک نگاه به بیت امام کرد و گفت: وقتی خدمت امام رسیدم و خواستم بنشینم، به ایشان گفتم: آقا ببخشید من پایم ترکش خورده و خم نمیشود، شرمندهام باید پایم را دراز کنم.
حضرت امام فرمودند: اشکال ندارد پسرم، پایت را دراز کن. امام از روی کاناپهای که بر روی آن نشسته بودند، خم شدند و دستشان را روی زانوی زخمی من گذاشتند و سه بار روی زانوی من زدند و گفتند:
انشاالله خوب میشود،
انشاالله خوب میشود،
انشاالله خوب میشود.
گزارش عملیات بیتالمقدس را خدمت امام دادم، دست امام را بوسیدم و بلند شدم که بیرون بیایم؛ یادم رفت عصایم را بردارم و با همان حالت بلند شدم و بیرون آمدم و الان هم پیش تو هستم و پایم هم هیچ مشکلی ندارد.
سه روز بعد از این ماجرا حاج احمد بدون عصا به سوریه رفت.
@maosya
ای آبِروی عالمین خورشیدِ شهرِ کاظمین
ای آسمانِ دیدهات بارانی از بهرِ حسین
درصحنِ گوهرشاد تا میآیم از بابالجواد
گویا به صحنت میرسم از مدخلِ بابالمراد
#میلاد_امام_جواد(علیه السلام)🎉
#میلاد_حضرت_علی_اصغر(علیه السلام)🎉
مبارکباد✨🎊
@knhene
اصـغر ای شهزادۀ نیکو لقا
ای دودست کوچکت
مشکل گشا
ای که نامت اصغر
اما اکبری
گرچه طفلی
لیک عین حیدری💚
ميلاد كوچكترين سردار
كربلا مبارکــــــــَ باد 🌸
#میلاد_ امام _جواد(علیه السلام)🎉
#میلادحضرت_علی_اصغر(علیه السلام)🎉
مبارکباد🎊
@knhene
هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
در همیشه بسته به روی بيگانه
مهرماه امسال، مردم یزد مانع حضور سفیر انگلیس در استان شدند.
اما بیاعتمادی یزدیها به بیگانه، مخصوصا انگلیسیها، پیشینه طولانی دارد.
ادوارد گرانویل براون (1926م) مأمور بریتانیایی که نقش بسیاری در ترویج فرقه ضاله بهاییت در ایران داشته است، گزارش سفر یکساله خود در سال 1887 میلادی ـ 1266 شمسی ـ به ایران را نگاشته است. نزدیک به 10 درصد حجم کتاب مربوط به گزارش سفر او به خطه یزد است. او در گزارش سفر خود به مطالب جالبی اشاره میکند.
مانند اینکه هدف واقعی براون از سفر به یزد ملاقات با زرتشتیان و بهاییان یزد و تقویت قدرت آنان بوده است؛ اما به داشتن انگیزه سیاحتی تظاهر کرده است. بااینوجود انگیزه او برای مردم یزد مخفی نبوده و حتی پیرمرد بصیر یزدی پرسشهای براون را مغایر با ادعای او معرفی کرده است.
او اذعان میکند که یزد کمتر در مسیر اروپاییان قرار داشته و به همین دلیل رسوم فاسد اروپایی مانند انعام گرفتن برای کاری که در قبال آن مزد دریافت میکنند و احسان با چشمداشت که میراث حضور اروپاییان در سایر نقاط ایران است در میان مردم یزد رواج ندارد.
@maosya
هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
بزرگپاسبان عفاف و حجاب
آیت الله شیخ محمد تقی بافقی از مرزداران بزرگ تشیع است. ایشان حكومت رضاشاه را حكومت «فراعنه» ناميده و با نامههای خود او را از اعمال زشت و منكرات بر حذر مىداشت. ایشان در نامههای خود به رضاخان كوچكترين تعارفات معمول را رعايت نمیکرد.
با تجمعی که با هدایت ایشان در شهر مقدس قم برگزار شد قانون ممنوعیت نهی از منکر در قم ملغی شده و رضاخان مجبور به عقبنشینی شد.
پس از هتک حرمت حرم حضرت معصومه ع توسط خانواده رضاخان و ورود بدون حجاب آنان به حرم در نوروز سال 1306 شمسی ایشان به شدت به این حرکت واکنش نشان داده و پنج ماه حبس در زندان شهربانى تهران را تحمل کرد. پی از آن نیز از تهران ممنوع الخروج و همسایه حرم حضرت عبدالعظیم شد.
این حرکت ایشان اجرای قانون کشف حجاب را هشت سال به تأخیر انداخت.
پس از شنیدن کشتار مدافعان حجاب در مسجد گوهرشاد در سال 1314 شمسی دچار سكته شده و مدتى بسترى شد. پس از سه ماه و بهبودى نسبی و به رغم ممنوع الخروج بودن از تهران عازم مشهد شد.
ایشان پس از مراجعت از یکی از سفرهای زیارتی به عتبات عالیات به شهر ری ناگهان بیمار شده و در بيمارستان فيروزآبادى تهران بستری و در سن 73 سالگى از دنیا رفت.
همین موجب شد تا فرضیه شهادت ایشان قوت گیرد و رازی نويسنده معاصر ايشان عنوان "مجاهد شهید" را برای کتابش انتخاب کند.
@maosya
هدایت شده از 💎مفاخراستانیـــزد💎
مروج بزرگ مکتب تشیع
آيتالله العظمی سيدمرتضى حسينى فيروزآبادى، فرزند مجاهد کبیر آیتالله العظمی سیدمحمد فیروزآبادی، در نجف اشرف و در دامان خانوادهاى اهل علم و تقوى که در اصل از اهالی شهر فیروزآباد شهرستان صدوق هستند، پرورش يافت.
ایشان آثاری چون عناية الأصول في شرح كفاية الأصول و فضائل الخمسة من الصحاح الستّة را نگاشته که بارها تجدید چاپ شده و مورد توجه حوزههای علمیه شیعه است.
فضائل الخمسه در بردارنده روايات فضائل و مناقب پنج تن آل عبا ع از مهمترين كتابهاى اهل سنت است.
از سه جلد كتاب، تا بخشى از جلد دوم به مناقب اميرالمؤمنين( ع) اختصاص يافته که حاوی 225 فصل است. این فصول دربردارنده مطالبی چون اثبات جانشینی بلافصل حضرت امیر از پیامبر ص، رستگاری و سعادت جاودانه شیعیان حضرت امیر، خطبههای اعجازآمیز امیربیان مانند خطبه بدون الف و بدون نقطه از معتبرترین کتب اهل سنت است.
این کتاب بارها در نجف اشرف، قم، تهران و بيروت به چاپ رسيده است.
علامه امينى ـ مولف کتاب گرانسنگ الغدیر که از شاگردان برجسته ایشان است ـ تلاش بسیاری برای انتشار این کتاب در دنیای اسلام داشته است.
این کتاب در میان شیعیان چنان جایگاهی یافته که در کشور یمن از کتابهای درسی حوزه به شمار میرفته و میرود.
این کتاب زمینه گرایش بسیاری از اهل سنت به تشیع را فراهم ساخته است.
سید محمد تیجانی که از هدایتیافتگان به مکتب اهل بیت ع است در کنب خود بسیار از ایشان یاد کرده و بارها با ایشان دیدار و ملاقات داشته است.
ایشان پس از فشار رژیم بعث عراق به قم هجرت کرد و در سال ۱۴۱۰ رحلت کرد.
@maosya
هدایت شده از فرهیختگانحوزویمیبد
عشق با آن سفره ی بی رنگ معنا می شود
یک نمک با نان جو...اما چه زیبا می شود
یک طرف کوثر نشسته آینه دارش علی
یک طرف مولا همیشه... قبله زهرا می شود
غبطه ی هر مرد باشد فاتح خیبر ولی
فاتح کوثر دو چندان سنگ دعوا می شود
اختصاصی ارث داده شد به او آن فاطمه«س»
پس سند دار بهشت اش کرده مأوی می شود
از زمانی که ترک خورده است کعبه در زمین
هر کسی با اهل او جنگید رسوا می شود
داد انگشتر به مسکینی برای راه حق
آیه ای شد وحی تنها اوست مولا می شود
گرچه دارد یک لباس و کهنه کفشی زیر پا
روی دستش پینه و هم گام صحرا می شود
سوره ی انسان نوشته راز های این فراز
عشق با آن سفره ی بی رنگ معنا می شود.
محمد اسماعیل بیکی شورکی
@fahome