eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
3هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
💫روزتان را اینگونه آغاز کنید💫 🍀 بسم الله الرحمن الرحیم 🍀 بِسْمِ اللّهِ النُّور✨ِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ✨ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ ✨بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُور✨ِ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِن َْالنُّورِ✨ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور✨ِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ✨ فى كِتابٍ مَسْطُور✨ٍ فى رَقٍّ مَنْشُورٍ✨ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ✨ عَلى نَبِي مَحْبُورٍ✨ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ ✨وَبِالْفَخْرِ مَشْهُور✨ٌ وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْكُورٌ ✨وَصَلَّى اللّهُ عَلى سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرين✨🍀 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۳ ویژگی های بهترین بندگان.mp3
1.73M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ ویژگی های بهترین بندگان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 7⃣ اثر هفتمی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) برای یاد معاد بر شمردند، رام کردن نفس در شهوات و خواسته های نابجاست. 🔻مولا علی (علیه السلام) ابتدا به صورت کلّی در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می فرمایند: « وَ ذَلِّلْهُ بِذِکرِ الْمَوْت » ؛ " نفس امّاره خودت را با یاد مرگ، رام کن ". 🔻و سپس در خطبه ۹۹، روش رام کردن نفس با ذکر موت و فرایندش را این گونه بیان می فرمایند: « أَلَا فَاذْكُرُوا هَاذِمَ اللَّذَّاتِ وَ مُنَغِّصَ الشَّهَوَاتِ وَ قَاطِعَ الْأُمْنِيَاتِ عِنْدَ الْمُسَاوَرَةِ لِلْأَعْمَالِ الْقَبِيحَةِ» ؛ " آگاه باشید! یاد کنید مرگی را که لذت ها را از بین می برد و شهوات را در هم می کوبد و آرزوها را قطع می کند، وقتی که انسان تصمیم برای کارهای زشت(مثل گناه) گرفته.» اگر یاد مرگ کند، آن خلجان شهوتش و لذتش بریده خواهد شد و در امان می ماند. 8⃣ و امّا آخرین اثر برای یاد معاد، در نامه ۵۳ نهج البلاغه بند آخر، خطاب به شهید مالک اشتر است؛ که عبارت است از کنترل رفتار خود، در مواجهه با مردم (از کبر و غرور و شدّت و غضب و...). 🔻مولا علی (علیه السلام)، در این بند از نامه ۳۱ می فرمایند: «باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختيار خودگير و با پرهيز از شتابزدگی و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد و تو بر نفس مسلّط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت و بازگشت به سوی خدا. » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره البقرة آیه 81 بَلَىٰ مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ آرى، هر كس كار بدى كند و گناه سراسر وجودش را فراگيرد، چنين كسانى دوزخى‌اند و هم ايشان در آن ماندگارند.
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۸۱ سوره بقره🌷 💠بَلَىٰ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَأَحَاطَتْ بِهِ خَطِيئَتُهُ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(۸۱) ✍1-بَلی : طبرسی در مجمع البیان گوید ،بَلی در اینجا در ردّ قول کسانی است که مدعی بودند که جز ایامی کوتاه به آتش دوزخ معذّب نشوند! 🛑[البته این طور نیست که این مغروران خیال می کنند ] بلکه کسانی که مرتکب گناه شوند و [بر اثر تکرار و اصرار ] گناه شان آنان را فرا گیرد [به طوری که شخصیت شان بواسطه گناهان مکرر و گستاخانه مسخ شود ] آنان دوزخیان اند و در آن دوزخ هماره ماندگار خواهند بود. ⬅️اگر گناه اتفاقی و موردی باشد جای جبران دارد، اما اگر گناه از روی عمد و با تکرار و اصرار انجام شود قطعا آثار ثابتی در صحیفه نفس باقی می گذارد و به صورت عادت و ملکه نفسانی در می آید و نهایتا هویت و شخصیت فرد توسط این نوع ارتکاب گناه ،مسخ و کریه می گردد .و این است معنی احاطه گناه .و احاطه گناه باعث محرومیت گناهکار از معرفت و روشن بینی می شود .پس گناه فقط جنبه ضد اخلاقی ندارد بلکه جنبه ضدّ معرفتی هم دارد.
بقره۸۱ کسی که مرتکب گناه شود و برآن اصرارورزد گناه تمام وجودش را احاطه کند نتیجه👇👇 اینها اصحاب آتشند و دردوزخ ماندگار ..... وهرگز روی بهشت را نمی بینند.......
بَلَىٰ = آری مَن = كسی كه كَسَبَ = كسب كرد سَيِّئَةً = بدیی وَأَحَاطَتْ = و احاطه كرد بِهِ = به او خَطِيئَتُهُ = خطايش فَأُولَٰئِكَ = پس آنان أَصْحَابُ = ياران النَّارِ = آتشند ۖ هُمْ = و ايشان فِيهَا = در آن خَالِدُونَ = جاودانند
سوره البقرة آیه 82 وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ و آنان كه ايمان آوردند و عمل صالح كردند، اهل بهشتند و ايشان در آن جاودانند.
┈••❊✬💠✬❊••┈ 🔺تفسیر آیه (۸۲) سوره بقره🔺 💠وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(۸۲) 💠و کسانی که ایمان آوردند ،و کارهای شایسته (ی ایمان) کردند ، اینان بهشتیانند؛ ایشان در آن جاودانند. ✍این جاودانگی بهشتیان بی پایان است که هم مقتضای فضل الهی است و هم بر حسب آیاتی چند ،همه تمایلات بهشتیان برآورده خواهد شد که برترین و مهم ترینش بی پایانی آنهاست.
براستی کسانی که ایمان آورده اند پیوسته اعمال صالح انجام داده اند| نتیجه👇 اصحاب بهشت در بهشت جاودانه می مانند🌸 بی نهایت پاداش می گیرند|||||| 🔹بقره آیه۸۲
وَالَّذِينَ= و كسانی كه آمَنُوا = ايمان آوردند وَعَمِلُوا = و عمل كردند َالصَّالِحَاتِ = (به اعمال) صالح و شايسته أُولَٰئِكَ = آنان أَصْحَابُ = ياران الْجَنَّةِ ۖ= بهشتند هُمْ = و ايشان فِيهَا = در ان خَالِدُونَ = جاويدانند
سوره البقرة آیه 83 وَ إِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَ ذِي الْقُرْبَىٰ وَ الْيَتَامَىٰ وَ الْمَسَاكِينِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِنْكُمْ وَ أَنْتُمْ مُعْرِضُونَ و [ياد كن‌] آن‌گاه كه از بنى اسرائيل پيمان گرفتيم كه جز خدا را نپرستيد و به پدر و مادر و خویشاوندان و يتيمان و بينوايان نيكى كنيد و با مردم، نيكو سخن گوييد و نماز به پا داريد و زكات بدهيد، آن‌گاه جز تعدادى اندك از شما با حالت اعراض به آن پشت كرديد.
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۸۳ سوره بقره🌷 💠وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنكُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ(۸۳) ✍1-تَوَلَّیتُم : رُخ برتافتند ،روی برگردانیدید . ✍2-لا تَعبُدون :نمی پرستید . ⬅️با آنکه این فعل خبری است ولی در اینجا با توجه به سیاق ،انشایی و امری معنی می دهد . 🛑و [یاد آرید ] آن گاه که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که [ هیچ معبودی ] نپرستید مگر خداوند را و به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و بینوایان نیکی کنید و با مردم به نیکی سخن گویید و نماز به پا دارید و زکات دهید .سپس [با آنکه پیمان بسته بودید ] جز اندکی از شما روی گردانیدید و [از پیمان خود] عدول کردید . ⬅️در آیات پیشین گاهی سخن از میثاق و پیمان بنی اسرائیل می رفت ،منتهی بطور سربسته و تفصیل نیافته .اما در این آیه و آیات بعدی موادی از این میثاق بازگو شده است ،بدین قرار : 🔹۱-فقط خدا را بپرستید 🔹۲-در حق پدر و مادر خود نیکی کنید 🔹۳-نسبت به خویشان و بستگان و یتیمان و مستمندان نیکی کنید. 🔹۴-با مردم به خوبی و نیکی سخن بگویید 🔹۵-بر نماز مواظبت داشته باشید. 🔹۶-در امر زکات کوتاهی نکنید. 🔹۷-خونریزی و کشتار نکنید . 🔹۸-کسی را از خانه و کاشانه خود آواره نکنید. 🔹۹-اسیران را به فدیه آزاد کنید. اما یهودیان عموما از این موارد شانه خالی کردند ،مگر قلیلی.
به یادآورید زمانی را که مااز آنان پیمان گرفتیم 🔸عبادت نکنند مگر خدا را... 🔸به پدرو مادر احسان کنند.... 🔸نیکی کنند نسبت به👇 🔸 صاحبان نزدیکتر 🔸یتیمان🔸مسکینان 🔸با مردم سخن بگویید بهترین سخن 🔸نمازبرپادارید....... 🔸زکات دهید............ 😡اما پشت کردید به پیمان....... 😔مگر اندکی ....... 🔸بقره آیه۸۳
وَإِذْ = و هنگامی  كه أَخَذْنَا = گرفتيم ما مِيثَاقَ = عهد و پيمان بَنِي إِسْرَائِيلَ = از بنی اسرائيل كه لَا تَعْبُدُونَ = نپرستيد إِلَّا اللَّهَ = مگر خدا را وَبِالْوَالِدَيْنِ = و به پدر و مادر إِحْسَانًا = نيكی كردن ، وَذِي الْقُرْبَىٰ =  و نزديكان وَالْيَتَامَىٰ = و يتيمان وَالْمَسَاكِينِ = و بينوايان وَقُولُوا =  و سخن بگوييد لِلنَّاسِ = با مردم حُسْنًا = به نيكی ، به خوبی وَأَقِيمُوا = و به پا داريد الصَّلَاةَ = نماز را وَآتُوا الزَّكَاةَ = و بدهيد زكات را ثُمَّ = سپس تَوَلَّيْتُمْ = پشت كرديد إِلَّا قَلِيلًا = مگر كمی مِّنكُمْ = از شما وَأَنتُم = در حالی كه شما مُّعْرِضُونَ = أعراض كرديد أعراض كنندگانيد
ترجمه لغات صفحه ۱۲ قرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا