eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9هزار عکس
3هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عطر گل یاس
‍ 🌺🎍🌹🌷☘💐🌿🍀 💐 توضیح مختصری درمورد ««بسم الله الرحمن الرحیم »» 🌻ب :آغاز کننده 🌼کارم را بانام خدا شروع می کنم 🌼 🌷بسم الله : از خودم نشانه ای می گذارم به نشانه ای از خداوند آن نشانه : بندگی خداست.... ☘امام علی «ع» : کارها را با نام الله انجام می دهم ☘زیرا هرکاری با نام خدا با است.... 💕گفتن بسم الله : درکارها از خدا کمک بگیرید ... 🧡الله:ذات مقدسی که مستولی است برآنچه که دقیق و ریز است 💚الله:معبود وذاتی که قابل پرستش است 🙏از وَلَعَ : خداذات مقدسی است که هیچ کس به کنهش نمی رسد و متحیر می شوید..... 🌕امام محمد باقر«ع»: معبود ذاتی که مورد پرستش است خلایق از درک ماهیت و هویتش عاجزند🌕👁👁 🗣هیچ کس به حقیقت عبودیت نمی رسد....
هدایت شده از عطر گل یاس
🍀1-خداوند غیر از "الله" را نیز در بردارد و "خدا" ترجمه درست "الله" است. 🍀2-"رحمن" بخشنده نیست زیرا عربی آن "وهاب "است بلکه "رحمن"رحمت عام الهی بر کل آفریدگان است 🔸 و همچنین "رحیم "مهربان نیست که ترجمه "عطوف" می باشد ،بلکه "رحیم" رحمتگری خاص الهی و ویژگانی برگزیده چون حضرت محمد (ص) و معصومان محمدی نسبت به دیگر آفریدگان است و در مرحله بعد هر موجود برتر نسبت به موجود پایین تر از خود، رحمت رحیمی نسبی خدا را داراست چنانکه در عکسش رحمت رحمانی نسبی است. 🍀3-مالک یوم الدین :روز [زمان] آشکار شدن صورت ظاهری هر عملی همراه با حقیقت باطنی یا ملکوت آن است "دین" در جای جای قرآن به معنی طاعت ربانی یا شیطانی است ودر هر صورت دارای دو مرحله تکلیفی ظاهری و بروز واقعی است 🔸علوم و عقاید و سخنان و اعمال مکلفان در عالم تکلیف،دین نخست است و استمرار صداها و سیماها و ...پس از مرگ،بروز حقیقی آنهاست.چنانچه در آیاتی چند ماننده: "انما تجزون ما کنتم تعملون " (تحریم ۷) خود عمل را جزای آن دانسته که صورتش تبدیل به سیرتش می گردد. 🔸"مالک یوم " که به معنای مالک زمان است تمام سیطره ها را بر کل جهان اعم از پادشاهی مالکیت و حاکمیت را در بر دارد ولی "ملک یوم الدین "تنها پادشاهی است که از "مالک یوم الدین "اعم است و دلالتی بر مالکیت زمان "یوم الدین "ندارد 🍀4-صراط: چهل و پنج مرتبه گوناگون در قرآن آمده ،با وصف مستقیم سی و پنج بار (مالک با وصف عزیزحمید سوی،حمید) و بدون وصف ده بار .صراط الجحیم یک مرتبه که بین صراط مغضوب علیهم و ،ضالین است و صراط های مستقیم هرگز نیامده است ،و مستقیم جویا در راستای راستی در قیمت و قیام و پا بر جایی است که هر سه در این تعبیر گنجانده شده اند. 📗نام کتاب : ترجمان وحی (ترجمه قرآن آیت الله صادقی تهرانی)
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۲-۴ سوره فاتحه🌷 💠الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (۲) 💠الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (۳) 💠مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (۴) 🍀1-حمد : ستایش و سپاسی است که در برابر افعال و صفات جمیل و یا در ازای دریافت نعمتی از روی اراده و اختیار صورت گیرد ⬅️بنابراین حمد اخصّ از "مدح" و اعم از "شکر"است .چه مدح هم به اشیاءتعلق گیرد و هم به جانوران و هم به ذوی العقول .اما حمد تنها مختص ذوی العقول است ،لذا می توان گفت فلان شاعر در مدح جامه یا اسب فلان شخص اشعاری سرود اما نمی توان گفت که جامه و اسب او را حمد کرد .و در عین حال حمد اعم از شکر است ،چرا که شکر فقط در برابر دریافت نعمت صورت بندد و حال آنکه حمد ،هم در برابر نعمت انجام می گیرد و هم در برابر صفات جمیل . 🍀 2-رَبِّ : مالک ،پرورش دهنده ،مربی و اصلاح گر 🍀3-عالِمین : جمع عالم است و عالم هر چند لفظا مفرد است ولی معنی جمع می دهد و از جنس خود مفرد ندارد ماننده لشکر و سپاه ،دسته ،جوخه و جز آنها ⬅️عالمین در قرآن کاربردهای مختلف دارد لیکن در این آیه با توجه به قرینه مقام و سیاق کلام بر همهدجهان هستی و موجودات آن اطلاق شده است . 🍀4-یکی از اصول بنیادین قرآن اعتقاد به رستاخیز است که در عبارت مالک یوم الدین آمده است .دین معانی گوناگون دارد و از جمله به معنی جزا و پاداش است .یوم الدین بدون استثنا در همه جای قرآن به معنی قیامت و رستاخیز است . 🛑سپاس و ستایش ،مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است 🌿همان مهر گستر مهربان 🌿همان صاحب روز جزا
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۵ سوره فاتحه🌷 💠إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (۵) 🛑[پروردگارا!] تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم . ⬅️ میبدی در کشف الاسرار گوید : "ایاک نعبدُ و... اشاره به دو رکن عظیم آراستن دین است که مدار روش دینداران به این دو رکن است :نخست آراستن نفس به عبادت بی ریا و طاعت بی نفاق .ودیگری پیراستن و پاک نگاه داشتن نفس از شرک و فساد و تکیه نکردن بر حول و قوت خود . ⬅️تقدیم مفعول ایاک بر فعل و فاعل نعبد بر حصر دلالت دارد .لذا باید فقط خدا را عبادت کرد و لا غیر . و اگر حقیقت این حصر رعایت شود آدمی از دام ریا که از انواع شرک است می رهد . 🍀در تفسیر صفی آمده است : 🔹بنده گفتن غیر بنده بودن است 🔹کاستن جز بر وجود افزودن است 🔹بنده آن باشد که بیند روی او 🔹بندگیِ او کند بر خوی او 🔹این عبودیت زعشق است و نیاز 🔹طاعت بی عشق مکر است ومجاز
هدایت شده از عطر گل یاس
🌻🌻🌻🌻 🌷معنای واژگان آیه ۶و۷ سوره فاتحه🌷 💠اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (۶)💠صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّين(۷)َ 🍀1-اهدِ : هدایت کن 🍀2-صِراط : راه ،در اصل "سِراط"بوده که طبق قاعده اطباق س به ص بدل شده است . 🍀3-منظور از صراط مستقیم ،راه بندگی و پرستش خداوند است ،چنانچه در آیه ۶۱ سوره یس فرماید: ... وَاَنِ اعبُدونی هذا صراطُ مستقیم "...و مرا بندگی و پرستش کنید که این است راهی راست " راه بندگی خدا واحد است اما راههای رسیدن به بندگی خدا متعدد .از اینرو صراط در قرآن کریم همیشه به صورت مفرد است نه به صورت جمع (صُرُط)، حال آنکه سِبیل (راه) بصورت جمع (سُبل ) نیز آمده است. 🍀4-مغضوب :اِخِصّ از ضّال است ،چون هر مغضوبی گمراه است اما هر گمراهی الزاما مغضوب نیست .از این رو (اگر خداوند بخواهد ) توان گفت که مغضوب کسی است که از روی علم و آگاهی و به جهت عناد زیر بار حق نمی رود اما ضال ممکن است نه از روی عناد بل از روی جهل و بی خبری به گمراهی کشیده شده باشد .بدین روی امید چندانی به هدایت شدن مغضوب نیست ،مگر خدا بخواهد .اما ضال ممکن است به هدایت رسد. 🛑ما را به راه راست هدایت فرما 🌿راه کسانی که نعمت شان دادی 🌿همانان که نه غضب شدگان اند و نه گمراهان
هدایت شده از عطر گل یاس
Page001.mp3
344.8K
قرائت ص۱ استاد پرهیزگار
هدایت شده از عطر گل یاس
💞بِسْمِ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ💞 💢 مروری کوتاه بر سوره حمد 💢 🍃با "بِسمِ الله"  قطع امید می کنیم از هر آنچه غیر خدایی است، ✨و "ربَّ العالَمین" و "مالِکِ یَِومِ الدّین" خودخواهی و غرورها را کنار می گذارد، چرا که من از خود چیزی ندارم، 🍃و کلمه "عالَمین"، میان من و تمام هستی ارتباط برقرار می کند، ✨و "الرِّحمنِ الرِّحیم"، یعنی وجود من و حیات من ازلطف او و در سایه رحمت اوست، 🍃و "مالِکِ یَومِ الدّین" ، گرد و غبار غفلت را از آدمی می زداید. ✨و "ایاکَ نَعُبُدُ"، زایل کننده ریا و شهرت طلبی است، 🍃و "ایاکَ نَستَعین" ، یعنی هراسی از مدعیان قدرت در جهان نداریم، ✨و "اَنعَمتَ" ، یادآوری می کند که نعمت ها به دست اوست، 🍃و "اِهدِنا" ، درخواست برای ره سپاری در راه حقّ و طریق مستقیم می کند، ✨"صِراطَ الّذینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم" ، اعلام همبستگی با پیروان حق را، با خود دارد، 🍃و "غَیرِالمَغضوبِ عَلَیهِم وَ لاَالضّالین" ، ابراز بیزاری و برائت از باطل و اهل باطل.
هدایت شده از عطر گل یاس
🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️ ✅خدا وجود دارد و بامن مهربان است . ✅مهربانی و حسابرسی از ملزومات تربیت است. ✅مربی که هم مهربان باشد و هم ارزیابی محکم و قوی داشته باشد شایسته ستایش است. ✅برای ارتباط با خدا باید معتقد به وجود و مهربانی و ربوبیت و معاد باشیم . ✅بعد از شناخت الله تعالی میتوانیم مخاطب او باشیم . ✅در نزد او باید بهترین چیزها را بخواهیم . بهترین چیز نعمت هدایت است ✅اگر اصطلاح جدیدی در گفتارمان به کار میبریم باید ان را تعریف کنیم . ✅بهترین روش برای اولین تعریف ،تعریف مصداقی است . به نظر شما کدامیک از نکات بالا زمینه عمل کردن دارند ؟ ✍آیا میتوانید نکات دیگری به آنها اضافه کنید ؟ 🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️🔸️
هدایت شده از عطر گل یاس
‍ 🌾در قرآن کریم در شش نوبت 🌾«الحمدالله رب العالمین»🌾 🌾آمده است!!!!!!!! 🌾درسوره حمد 🌾درسوره انعام آیه ۴۵ 🌾درسوره یونس آیه ۱۰ 🌾درسوره صافات آیه ۱۸۲ 🌾درسوره زمر آیه۷۵ 🌾درسوره غافرآیه ۶۵
هدایت شده از عطر گل یاس
🌿برای گرفتاری ها وحاجت خواهی ها👇 🌿بسم الله الرحمن الرحیم🌿را به 🌿عددابجدی ۷۸۶ مرتبه تلاوت کنید 🌿همراه با۱۴ صلوات قبل و بعد 🌿
پایان جلسه اول حفظ جزء اول🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۲۰۳ تا خطبه ۱۹۹ ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : پرداختن به آخرت 🔹آخرت گرایی 🔻ای مردم! دنيا سرای گذرا و آخرت خانه جاويدان است، پس از گذرگاه خويش برای سرمنزل جاودانه توشه برگيريد و پرده های خود را در نزد كسی كه بر اسرار شما آگاه است پاره نكنيد. پيش از آنكه بدنهای شما از دنيا خارج گردد، دلهايتان را خارج كنيد. شما را در دنيا آزموده اند و برای غير دنيا آفريده اند. وقتی كسی بميرد، مردم می گويند:"چه باقی گذاشت؟" اما فرشتگان می گويند: "چه پيش فرستاد؟" ، خدا پدرانتان را بيامرزد، مقداری از ثروت خود را جلوتر بفرستيد تا در نزد خدا باقی ماند و همه را برای وارثان مگذاريد كه پاسخگویی آن بر شما واجب است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : درد دل امام (علیه السلام) با پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) هنگام دفن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) 🔹شكوه ها از ستمكاری امت 🔻سلام بر تو ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سلامی از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است. ای پيامبر خدا! صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (سلام الله علیها) كم شده و توان خويشتن داری ندارم، اما برای من كه سختی جدایی تو را ديده و سنگينی مصيبت تو را كشيدم، شكيبایی ممكن است. اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم و هنگام رحلت، جان گرامی تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد. پس همه ما از خداييم و به خدا باز می گرديم. پس امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه و شبهايم شب زنده داری است، تا آن روز كه خدا خانه زندگی تو را برای من برگزيند. به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امّت تو چگونه در ستمكاری بر او اجتماع كردند، از فاطمه (سلام الله علیها) بپرس و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير، كه هنوز روزگاری سپری نشده و ياد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوی شما، سلام وداع كننده ای كه از روی خشنودی يا خسته دلی سلامی نمی كند، اگر از خدمت تو باز می گردم از روی خستگی نيست و اگر در كنار قبرت می نشينم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی باشد. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : این سخنرانی بر منبر شهر کوفه ایراد شد. 🔹راه روشن حق 🔻ای مردم در راه راست از كمی روندگان نهراسيد، زيرا اكثريت مردم بر گرد سفره ای جمع شدند كه سيری آن كوتاه و گرسنگی آن طولانی است. ای مردم! همه افراد جامعه در خشنودی و خشم شريك می باشند، چنانكه شتر ماده ثمود را يك نفر دست و پا بريد، اما عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زيرا همگی آن را پسنديدند، خداوند سبحان می فرمايد: "ماده شتر را پی كردند و سرانجام پشيمان شدند." سرزمين آنان چونان آهن گداخته ای كه در زمين نرم فرو رود، فريادی زد و فرو ريخت، ای مردم! آن كس كه از راه آشكار برود به آب می رسد و هر كس از راه راست منحرف شود سرگردان می ماند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : این سخنرانی پس از جنگ صفین در شهر کوفه در سال ٣٨ هجری ایراد شد. 🔹سياست دروغين معاويه 🔻سوگند بخدا معاويه از من سياستمدارتر نيست، اما معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك ترين افراد بودم، ولی هر نيرنگی گناه و هر گناهی نوعی كفر و انكار است. روز رستاخيز در دست هر حيله گری پرچمی است كه با آن شناخته می شود. به خدا سوگند، من با فريبكاری غافلگير نمی شوم و با سختگيری ناتوان نخواهم شد. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۲۰۳ تا خطبه ۱۹۹ ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : این سخنرانی در آستانه یکی از جنگ ها ایراد شد، امام (علیه السلام) همواره یارانش را سفارش می کرد که: 1⃣ ره آورد نماز 🔻مردم! (خواندن و اقامه نماز) را برعهده گيريد و آن راحفظ كنيد، زياد نماز بخوانيد و با نماز خود را به خدا نزديك كنيد، «نماز دستوری است كه در وقتهای خاص بر مؤمنان واجب گرديده است»، آيا به پاسخ دوزخيان گوش فرانمی دهيد، آن هنگام كه از آنها پرسيدند: چه چيز شما را به دوزخ كشانده است؟ گفتند: «ما از نمازگزاران نبوديم». همانا نماز گناهان را چونان برگهای پاييز فرو می ريزد و غُل و زنجير گناهان را از گردنها می گشايد، پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نماز را به چشمه آب گرمی كه بر در سرای مردی جريان داشته باشد تشبيه كرد، اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرك و آلودگی در بدن او نماند. همانا كسانی از مؤمنان حق نماز را شناختند كه زيور دنيا از نماز بازشان ندارد و روشنایی چشمشان يعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان می فرمايد: «مردانی هستند كه تجارت و خريد و فروش، آنان را از ياد خدا و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات باز نمی دارد». رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت می انداخت، زيرا خداوند به او فرمود: «خانواده خويش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شكيبا باش». پس پيامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) پی در پی خانواده خود را به نماز فرمان می داد و خود نيز در انجام نماز شكيبا بود. 2⃣ ارزش و ره آورد زكات 🔻همانا پرداخت زكات با نماز، عامل نزديك شدن مسلمانان به خداست، پس آن كس كه زكات را با رضايت خاطر بپردازد، كفاره گناهان او می شود. بازدارنده و نگهدارنده انسان از آتش جهنم است، پس نبايد به آنچه پرداخته با نظر حسرت نگاه كند و برای پرداخت زكات افسوس خورد، زيرا آن كس كه زكات را از روی رغبت نپردازد و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنّت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نادان است و پاداش او اندك و عمل او تباه و هميشه پشيمان خواهد بود. 3⃣ مسؤوليت ادای امانت 🔻يكی ديگر از وظائف الهی، ادای امانت است. آن كس كه امانتها را نپردازد زيانكار است. امانت الهی را بر آسمانهای برافراشته و زمينهای گسترده و كوههای بپا داشته عرضه كردند، كه از آنها بلندتر، بزرگتر و وسيع تر يافت نمی شود، اما نپذيرفتند اگر بنا بود كه چيزی به خاطر طول و عرض و توانمندی و سربلندی از پذيرفتن امانت سر باز زند آنان بودند، اما از كيفر الهی ترسيدند و از عواقب تحمل امانت آگاهی داشتند، كه ناتوان تر از آنها آگاهی نداشت و آن انسان است كه خدا فرمود: « همانا انسان ستمكار نادان است». 4⃣ دانش الهی 🔻 همانا بر خداوند سبحان پنهان نيست آنچه را كه بندگان در شب و روز انجام می دهند، كه دقيقاً بر اعمال آنها آگاه است و با علم خويش بر آنها احاطه دارد، اعضا شما مردم گواه او و اندام شما سپاهيان او و روان و جانتان جاسوسان او و خلوتهای شما بر او آشكار است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
هدایت شده از عطر گل یاس
🔮بزرگترین سوره قرآن است ،بیشترین احکام فقهی را دارد . 🔮بزرگترین آیه قرآن (آیه ۲۸۲ بقره) می باشد . 🔮این سوره با کلمات مقطعه آغاز شده
هدایت شده از عطر گل یاس
🌷بقره بَقَر:⬅️ گاو. اسم جنس است، بقرة به گاو نر و گاو ماده هر دو گفته ميشود، تاء آن براى وحدت است نه تأنيث 🌷مفهوم کلی سوره انديشه اسلامى؛ مردم شناسى؛ تاريخ شناسى؛ قانونمندى جامعه . 🌷اسامی سوره بقره، فسطاط قرآن، سنام قرآن،سوره زهراء، سوره کرسي، سيد قرآن.
هدایت شده از عطر گل یاس
🌷علت نام‌گذاری «سوره بقره»؛ 📖به قرينۀ ماجراى گاو بنى اسرائيل و حكمت عجيبى كه در آن هست . «سوره فسطاط‌ قرآن»؛ ⬅️فسطاط به خيمۀ بزرگ مي‌گويند و نام‌گذاری سوره بقره به اين نام به خاطر عظمت اين سوره مي‌باشد و آنچه از احکام در غير سوره بقره ياد نشده در اين سوره جمع است. «سوره سنام قرآن»؛⬅️ سنام هر شيء، بالای آنست. اين نيز به خاطر بزرگی و عظمت سوره بقره مي‌باشد. «سوره زهراء»؛ ⬅️سوره بقره به همراه سوره آل عمران زهراوين نام‌گذاری شده‌اند يعنی دو سوره نورانی که مفرد آن زهراء مي‌شود. «سوره کرسي»؛⬅️ به خاطر وجود آية الکرسی در سوره بقره که اعظم آيات قرآن است. «سوره سيد قرآن»؛ به خاطر روايتی از پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آله که سوره بقره را به اين وصف خوانده است.
هدایت شده از عطر گل یاس
🌷تعداد آيات سوره بقره دويست‌وهشتادوشش آيه دارد. 🌷تعداد کلمات سوره بقره شش‌هزاروصدوبيست‌ويک کلمه دارد.(لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره ها مختلف است) 🌷تعداد حروف سوره بقره دويست‌وپنجاه‌هزاروپانصد حرف دارد. (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره ها مختلف است) 🌷اهداف و آموزه‌ها اهداف عمدۀ سوره بقره عبارت اند از: بيان اصول عقايد و دلايل توحيد و معاد؛ تقسيم بندى مردم در برابر هدايت و روشنگرى قرآن، در سه گروه: مؤمنان، كافران و منافقان؛ بيان تاريخ پيامبران، به ويژه موسى عليه‌السلام و مناقشۀ آن حضرت با يهوديان در عقايد و كارهاى آنان؛ بيان قوانين اسلام در عبادات و معاملات؛ قانونمند كردن جامعۀ نوپاى اسلام در شهر مدينه و تنظيم روابط آنها با ملت هاى ديگر، مثل يهوديان و مسيحيان كه در جزيرة‌العرب حضور داشتند.
هدایت شده از عطر گل یاس
🌷محتوا و موضوعات سوره بقره كه از طولانى ترين سوره هاى قرآن مجيد است مسلما يك جا نازل نشده، بلكه در فواصل مختلف، و به مناسبتهاى نيازهاى گوناگون جامعه اسلامى، در مدينه نازل گرديده است. ولى با اين حال جامعيت آن از نظر اصول اعتقادى اسلام و بسيارى از مسائل عملى (عبادى، اجتماعى، سياسى و اقتصادى) قابل انكار نيست. چه اينكه در اين سوره:👇 بحثهايى پيرامون توحيد و شناسايى خدا مخصوصا از طريق مطالعه اسرار آفرينش آمده است؛ بحثهايى در زمينه معاد و زندگى پس از مرگ، مخصوصا مثالهاى حسى آن مانند داستان ابراهيم و زنده شدن مرغان و داستان عزيز؛ بحثهايى در زمينه اعجاز قرآن و اهميت اين كتاب آسمانى؛ بحثهايى بسيار مفصل و طولانى درباره يهود و منافقان و موضع گيريهاى خاص آنها در برابر اسلام و قرآن، و انواع كارشكني‌هاى آنان در اين رابطه؛ بحثهايى در زمينه تاريخ پيامبران بزرگ مخصوصا ابراهيم و موسى عليهما‌السلام؛ بحثهايى در زمينه احكام مختلف اسلامى از جمله نماز، روزه، جهاد در راه خدا، حج و تغيير قبله، ازدواج و طلاق، احكام تجارت و دين، و قسمت مهمى از احكام ربا و مخصوصا بحثهاى فراوانى در زمينه انفاق در راه خدا، و همچنين مساله قصاص و تحريم قسمتى از گوشتهاى حرام و قمار و شراب و بخشى از احكام وصيت و مانند آن.
هدایت شده از عطر گل یاس
🌷فضائل، خواص و ثواب قرائت ابىّ‌بن‌كعب از پيامبر اسلام صلي‌الله‌عليه‌و‌آله نقل مي‌كند كه فرمود: «هر كسى سوره بقره را بخواند سلام و رحمت خدا بر او باد و به او اجر مرزبانان و فدا كاران در راه خدا را مي‌دهند». و او مي‌گويد: پيامبر به من فرمود: «اى ابىّ به مسلمانان بگو كه سوره بقره را ياد گيرند كه فرا گرفتن آن بركت و ترك آن موجب حسرت است و ساحران توانايى آن را ندارند». سهل‌بن‌سعد مي‌گويد: رسول اكرم فرمود: «براى هر چيز قلّه اى است و قلّه قرآن سوره بقره است در هر خانه اى كه خوانده شود اگر در روز باشد تا سه روز شيطان وارد آن خانه نخواهد شد و اگر در شب باشد تا سه شب از داخل شدن شيطان بدانجا در امانند». روايت شده است كه رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله جمعيّتى را به مكانى فرستاد. سپس خودش به دنبال آنان رفت و از يك يك آنان مي پرسيد كه از قرآن چه مقدار و كدام سوره را حفظ دارى تا به جوانى كه از همه سنّش كمتر بود رسيد، او در جواب اين سؤال قسمتى از قرآن و سوره بقره را نام برد كه حفظ دارد حضرت رو به جمعيت كرد و گفت: اكنون برويد و اين جوان امير بر شما است. گفتند: يا رسول‌اللَّه او از همه ما كم سن تر است. حضرت فرمود: آرى ولى سوره بقره را حفظ دارد. از رسول اكرم صلى‌الله‌عليه‌وآله پرسيدند: چه سوره اى از قرآن افضل سوره ها است؟ حضرت فرمود: سوره بقره. عرض كردند: كدام آيات سوره بقرۀ از بقيه برتر است؟ فرمود: آيةالكرسى. امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه سوره بقره و آل عمران را بخواند روز قيامت آن دو سوره چون ابر يا پرده بر سرش سايه مى افكند.