eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
10.1هزار دنبال‌کننده
856 عکس
18 ویدیو
159 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
/ پیش به‌ سوی اقتصاد مردمی 👈چگونه در جنگ اقتصادی پیروز شده و مشکلات اقتصاد کشور را حل کنیم؟ 🔹اقتصاد دولتی، ریشه عقب‌ماندگی اقتصادی کشور 🔸دهه‌ ۹۰ برای اقتصاد ایران و معیشت عمومی مردم دهه‌ی خوبی نبود: «ما در دهه‌ی ۹۰ به دلایل مختلف یک عقب‌ماندگی و به‌اصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم.»۱۴۰۱/۱۱/۱۰ قطعا یکی از دلایل این مسئله تحریم‌ها و فشارهای بی‌سابقه‌ی دشمنان ملت ایران بوده است: «این تحریمی که علیه کشور ما شده... تحریم بی‌سابقه‌ای است؛ خودشان هم گفته‌اند که از اوّل تاریخ، چنین تحریمی علیه هیچ کشوری نشده.» ۱۴۰۱/۱/۲۳ اما واقعیت این است که همه‌چیز هم به تحریم برنمی‌گردد: «بخشی [از عقب‌ماندگی اقتصادی] مربوط به عوامل خارجی و بیرونی است، بخشی مربوط به عوامل درونی است؛‌ مسئله‌ی تحریمها مؤثّر بود، مسئله‌ی کاهش ارزش نفت در یک برهه‌ای از زمان مؤثّر بود، مسئله‌ی تمرکز کشور بر روی مسئله‌ی هسته‌ای که اقتصاد را شرطی کرد، مؤثّر بود؛ مسائل گوناگونی این‌جوری مؤثّر بود؛ نتیجه این شد که ما یک دهه عقب‌ماندگی داریم.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ با نگاه کارشناسی می‌توان ریشه‌های مشکلات در اقتصاد کشور ر‌ا شناسایی کرد. مشکلاتی که منجر به سوء‌استفاده و شکل‌گیریِ توطئه‌‌ی جنگ اقتصادی دشمنان علیه ایران اسلامی شده است: «ما از تحریم صدمه دیدیم و آسیب‌هایی از تحریم به اقتصاد ما، به مسائل گوناگون ما وارد شده است... این آسیب‌ها بیشتر ناشی از وابستگی ما به نفت است مثلاً؛ یا بیشتر ناشی از عدم حضور مردم در متن میدان اقتصادی است، [یعنی] دولتی کردن اقتصاد... ما میتوانستیم در عرصه‌ی اقتصادی، دستهای گوناگون مردمی را وارد بکنیم. آن اشتباهاتی که کردیم در اوایل انقلاب که همین‌طور اصرار کردیم بر اینکه همه‌چیز بایست متعلّق و در اختیار دولت باشد ... خب نتیجه‌اش همین چیزها است؛ اینها را بایستی علاج کرد.» ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ بر این اساس «مهم‌ترین مشکل اقتصاد ما تصدّی‌گری دولتی است. بیشترین توجّه ما در دهه‌ی ۶۰ به این مسئله بود که کلید اقتصاد کشور را به دولت بسپریم... شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف اقتصاد ما تصدّی‌گری افراطی دولت است. وقتی که مردم از مدیریّت اقتصادی و فعّالیّت اقتصادی کنار میمانند، کارهای بزرگ، شرکتهای مهم، تولیدهای ثروت‌ساز برای کشور در اختیار دولت قرار میگیرد و در اختیار فعّالان اقتصادی از مردم قرار نمیگیرد، همین مشکلاتی پیش می‌آید که ما امروز در اقتصادمان مشاهده میکنیم.» ۱۴۰۲/۱/۱ 🔹نقش‌آفرینی مردم در میدانِ تولید، راه‌حل پیشرفت اقتصاد 🔰ادامه👇
🔸اما راه غلبه بر مشکلات اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی‌ها چیست؟ قطعا راهکار این موضوع «رشد مستمرّ اقتصادی» است: «جبران این عقب‌ماندگی کار آسانی نیست؛ این طبعاً محتاج یک رشد مستمرّ پی‌درپی اقتصادی است... برای همین است که ما در برنامه‌ی هفتم توسعه، اولویّت اصلیِ برنامه را گذاشتیم پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت... و رشد اقتصادی را متوسّط هشت درصد در سیاستهای برنامه‌ی هفتم قرار دادیم.»۱۴۰۱/۱۱/۱۰ اقتصاد ایران به دلایل روشنی به این رشد اقتصادیِ مستمر نیاز دارد: «چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال رشد باشیم. اوّلین علّت این است که ما به طور محسوس مشکل معیشت مردمی و رفاه خانوار را داریم در کشور که این بدون رشد اقتصادی علاج‌پذیر نیست... دوّم، ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان... علّت سوّم؛ ما نیروی انسانی متخصّص زیاد داریم... بدون یک رشدِ بالا، نمیتوانیم اشتغال ایجاد کنیم برای این مجموعه‌ی عظیمِ جوانِ متخصّص و دانشمند. دلیل چهارم هم اینکه ما امروز در کشورمان جوان خیلی داریم... ممکن است فردا این‌همه جوان نداشته باشیم؛ ما باید کشور را برای آن روز ثروتمند کنیم.» ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ نکته‌ی بعدی اما به راه تحقق این رشد اقتصادی مستمر برمی‌گردد. راهکار عملیاتی شدن این رشد «تقویت تولید با نقش‌آفرینی مردم» است: «ما کِی میتوانیم این رشد سریع و مستمر را به دست بیاوریم؟ آن وقتی که با کمک و هدایت مردم بتوانیم تولید را افزایش بدهیم... ما توانایی زیادی داریم، میتوانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم. اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد.» ۱۴۰۲/۱/۱ مبنای منطقی این جهت‌گیری کلان اقتصادی هم این است که «هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمیتواند اقتصاد کشور را سامان بدهد... بنابراین یکی از مسائل مهمّ ما باید این باشد که استعدادهای مردم، ابتکارهای مردم، ظرفیّتهای گوناگون مردم را وارد میدان اقتصاد کشور بکنیم.» ۱۳۹۹/۲/۱۷ البته نقش‌آفرینی مردم در تقویت تولید ملی عرصه‌های متنوعی هم دارد «از صنایع بزرگی مثل نفت، مثل گاز، مثل فولاد بگیرید، تا مثلاً صنایع دستی؛ در همه‌ی این زمینه‌ی گسترده‌ی وسیع، امکان مشارکت مردم وجود دارد؛ سرمایه‌های مردم، ذهن مردم، دستهای توانای مردم، سرانگشتان فعّال و مبتکر مردم میتواند فعّال بشود و کار کند.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز در واقع در راستای عملی شدن همین رویکرد اقتصاد مردمی بوده است: «روح اصل ۴۴ هم این بود که ما بتوانیم اولاً سرمایه‌های مردم و بعد مدیریت مردم را وارد عرصه‌ی اقتصاد کنیم... البته در همان محدوده‌ای که این سیاستها اجازه میدهند.» ۱۳۸۹/۶/۸ در این میان، نقش و وظیفه‌ی مهم دولت حمایت از این جریان تولید مردمی است. البته حمایت نیز معنای روشنی دارد که بخش عمده‌ی آن به رفع موانع و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینیِ حداکثری مردم در اقتصاد کشور برمی‌گردد: «منظور از حمایت، تزریق منابع مالی صرفاً نیست بلکه میدان را باز کردن است... حمایت که میگوییم، یعنی برداشتن موانع. برداشتن موانع مثل چه؟ مثل برداشتن مقرّرات دست‌وپاگیر... یکی از حمایتها که بسیار مهم است، مبارزه با قاچاق است... یکی از کارهای لازم، منع جدّی واردات بی‌رویه است... یکی از حمایتها مبارزه‌ی جدّی با فساد مالی است... یکی از مسائل، مقابله‌ی جدّی با کارشکنی‌های اداری است... یک مسئله‌ی مهم، رعایت حقوق مالکیّت است... یک مسئله‌ی مهم پرهیز از کمک به سفته‌بازی و سوداگری‌های زیان‌بخش است... در یک مواردی معافیتهای مالیاتی لازم است... بنابراین حمایت واقعی از تولید، که گفتیم دولت باید حمایت بکند، این چیزها و امثال اینها است.» ۱۳۹۹/۲/۱۷ البته «نظارت دولت هم لازم است... نظارت دولت مطلقا قابل اغماض نیست؛ امّا نظارت غیر از دخالت کردن است.» ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ 🔹با اقتصاد مردمی، پیروزی از آن ایران اسلامی است 🔸باید دانست که «نبودن مردم در صحنه‌ی سیاست، نبودن مردم در صحنه‌ی فرهنگ، نبودن مردم در صحنه‌های اقتصادی، نبودن مردم در صحنه‌های دینی، سیاست راهبردی دشمن است... فهمیده‌اند که علّت پیشرفت ایران... حضور مردم ایران در صحنه است. اگر جنگ تحمیل میکنند، دشمن در جنگ شکست میخورد؛ اگر حمله‌ی کودتایی میکنند، شکست میخورد؛ اگر حمله‌ی امنیّتی میکنند، شکست میخورد؛ علّت این است که مردم در صحنه حاضرند. آنجایی که توانستند مانع از حضور مردم در صحنه بشوند، دشمن پیروز شده؛ در خیلی از بخشهای اقتصادی همین‌جور است.» ۱۴۰۲/۱۰/۱۹ 🔰ادامه👇
🔰ادامه قطعا اگر در میدانِ جنگ اقتصادی نیز ظرفیت عظیم ملت وارد عرصه‌ی تقویت و جهش تولید ملی شود دستاوردهای بزرگی رقم زده می‌شود: «جهش تولید اهمّیّت دارد چون اگر واقعاً تولید را بتوانید جهش بدهید، همه‌ی شاخصهای اقتصادی مهمّ کشور تغییر پیدا میکند... یعنی اشتغال پایدار به وجود می‌آید، بیکاری کاهش پیدا میکند، صادرات رونق پیدا میکند، درآمد ارزی برای کشور فراهم میشود، نرخ تورّم کاهش پیدا میکند؛ علاوه‌ی بر اینها استقلال اقتصادی در کشور به وجود می‌آید و این موجب عزّت ملّی است... اعتماد به نفْس ملّی را بالا میبرد و اقتصاد کشور را در مقابل تکانه‌هایی که از بیرون تحمیل میشود یا در داخل به وجود می‌آید حراست میکند.»۱۴۰۰/۱۱/۱۰ «تولید رونق پیدا بکند، کارشناسان میگویند که آن وقت مشکل بیکاری حل میشود، مشکل تورّم حل میشود، مشکل فقر در طبقات ضعیف حل میشود، معضل نظام بانکی حل میشود، مسئله‌ی ارزش پول ملّی حل میشود، حتّی مسئله‌ی کسری بودجه‌ی دولت با رونق تولید حل میشود.» ۱۳۹۸/۱/۱ حقیقت این است که «مسئله‌ی اصلی، کلید اصلی، اینجا است: حضور مردم در همه‌ی مسائل، حل‌کننده‌ی مشکلات است... و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد.» ۱۲/ ۵/ ۱۴۰۰ لذا «اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد.» ۱۴۰۲/۱/۱و تجربه‌ی تاریخی ملت ایران نیز به روشنی همین را نشان می‌دهد: «هر جا مردم وارد شده‌اند ما پیشرفت کرده‌ایم. در دفاع مقدّس مردم وارد شدند، ما پیروز شدیم؛ در مسائل سیاسی کشور مردم هر جا وارد شدند ما پیروز شدیم؛ در مسائل اقتصادی هم همین جور است؛ [اگر] مردم وارد بشوند، آحاد مردم وارد بشوند، ما پیروز خواهیم شد.» ۱۴۰۲/۱/۱
🔰حضرت خدیجه(علیها السلام) اولین بانوی مسلمان 📜 khl.ink/khat |
📃 نشریه خط حزب الله هر هفته در سه قطع (A3 ،A4 و نسخه تابلو اعلانات) منتشر می‌شود. ✏️ شما می‌توانید با نصب نسخه تابلواعلانات در مساجد، هیئات، پایگاه‌های بسیج، مراکز فرهنگی، توزیع در نمازهای‌جمعه و بازنشر در فضای مجازی در انتشار معارف انقلاب‌اسلامی، ایفای نقش داشته باشید.
🔰قشر جوان نسبت به مسائل انقلاب احساس مسؤلیت کند 📜 khl.ink/khat |
🔰نزدیک قله‌ایم؛ خستگی و نا‌امیدی ممنوع! 📜 khl.ink/khat |
🔰شهید، مظهر ایمان صادق و عمل صالح است 📜 khl.ink/khat |
🔰نوروز، فرصتی برای صادرات فرهنگی ارزش‌ها 📜 khl.ink/khat |
🔰"آتش به اختیار" به معنی کار‌ فرهنگی خودجوش و تمیز است 📜 khl.ink/khat |
🔰نیروهای مقاومت در غزه با ایستادگی مقابل دشمن، به قرآن عمل می‌کنند 📜 khl.ink/khat |
🔰اگر ملتی بخواهد استقلال خودش را حفظ کند، باید یاد خدا باشد 📜 khl.ink/khat |
🔰افطار قبل از نماز اول وقت در ماه رمضان 📜 khl.ink/khat |
🔰هیچ کس نباشد که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند 📜 khl.ink/khat |
یادداشت هفته خط حزب الله شماره۴۳۶
🔹 /قرآن، بهار دلها 👈مروری بر ۱۰ توصیه رهبرانقلاب برای بهره‌مندی از قرآن کریم تقارن بهار معنویت و قرآن با بهار طبیعت، نویدبخش رحمت فزون‌تر الهی است. «همچنانی که درباره‌ی بهار فرمودند که: «تن مپوشانید از باد بهار»، درباره‌ بهار معنویّت ماه رمضان هم ... دلهایمان را در معرض این نسیم معنوی و الهی و معطّر بگذاریم.» ۱۴۰۲/۱/۱ این تقارن، فرصت مناسبی است برای استفاده از بهار دلها؛ قرآن کریم؛ چرا که قرآن «دل را بهاری میکند، دل را باطراوت میکند، دل را سرسبز میکند، دل را زمینه‌ی رویاندن معارف و توجّهات حقیقی قرار میدهد.» ۱۴۰۰/۱/۲۵ در ادامه ۱۰ برنامه مهم برای بهره مندی از قرآن در بهار معنویت از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بررسی میشود‌. 🔹۱. درک عظمت قرآن «قرآن از همه‌ی آنچه خدای متعال در زیر آسمان خلق کرده والاتر و بالاتر است.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ «وقتی خدای متعال که معدن عظمت است و منشأ عظمت است و خالق عظمت است، به یک چیزی عنوان «عظیم» بدهد - «وَ القُرآنَ العَظیم»- معنایش خیلی والا است.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲همچنین قرآن، گرانبهاترین مخلوقات الهی است؛ چرا که «قرآن «ثَقَل اکبر» است... «ثَقَل» یعنی شیء گران‌بها، عبارت است از قرآن؛ یعنی ائمّه‌ی هدیٰ علیهم السّلام، آن انوار طیّبه‌ای که عالم وجود به نور آنها منوّر است، در درجه‌ی بعد از قرآنند.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ 🔹۲. انس مداوم با قرآن توجه به عظمت قرآن باعث می شود به سمت انس با قرآن حرکت کنیم. «قرآن مثل کتاب معمولی نیست... این مثل آب آشامیدنی است، حیات‏بخش است، همیشه مورد نیاز است، تأثیر آن تدریجی است، در طول زمان است، نهایت ندارد، هدایت او آخر ندارد.» ۱۳۸۸/۵/۳۱ «اگر انس با قرآن باشد و دل دادن به قرآن باشد، انسان آن وقت می‌بیند از هر کلمه‌ی قرآن یک قطره‌ی مصفا و پاکیزه‌ای نوش جان میکند؛ نوری به دل انسان میتابد.» ۱۳۸۸/۴/۳نتیجه اینکه «انس با قرآن، معرفت اسلامی را در ذهن ما قویتر و عمیقتر میکند.»۱۳۶۹/۱/۱۰ 🔹۳. تلاوت روزانه قرآن برای انس با قرآن باید آن را تلاوت کرد و خواند. «اگر بخواهیم کل امت با قرآن انس بگیرند، باید تلاوت قرآن را در جامعه باب کنیم.» 1370/1/22لذا باید «همه‌ی مردم در این کشور، قادر به روخوانی قرآن باشند.»۱۳۶۹/۱/۱۹ بلکه «در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند.»۱۴۰۲/۱۲/۲۲ همچنین «باید تلاوت را تکرار کرد؛ باید قرآن را از اوّل تا آخر خواند و تمام کرد، دوباره شروع کرد، از سر تا آخر، و پیوسته و پی‌درپی باید قرآن را استفاده کرد.» ۱۴۰۱/۱/۱۴ 🔹۴. گسترش جلسات قرآن منظور از توسعه قرآن، «تکثیر حلقات قرآنی در سرتاسر کشور، چه در مساجد، چه در منازل» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ است. در حقیقت «اهمیت دادن به این جلسات برای همین است که اهمیت فراگیری تلاوت در جامعه روشن شود، والا به اندازه‌ای که در این‌جا قرآن خوانده می‌شود، انسان می‌تواند چند برابر آن را به تنهایی بخواند.» ۱۳۸۲/۸/۶ لذا توصیه «این است که مساجد یک محل... هر کدام از اینها یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند.» ۱۴۰۱/۱/۱۴ «هر مسجدی یک محفل تلاوت قرآن باشد!» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ تشکیل جلسات قرآن خانگی نیز مهم است. 🔹۵. حفظ قرآن در کنار تلاوت قرآن، حفظ قرآن مهم است. حتی حفظ کردن برخی آیات؛ چرا که «حفظ قرآن مایه‌ی اُنس با قرآن است.» ۱۳۹۶/۲/۷ از طرفی دیگر «حفظ قرآن... یک مقدمه‌ی خوبی است برای تدبر.»۱۳۹۲/۴/۱۹ چون «حفظ قرآن این فرصت را به حافظ خواهد داد که با تکرار آیات، در قرآن قدرت تدبر پیدا کند.»۱۳۸۹/۴/۲۴ بنابراین اگر «حفظ قرآن رایج بشود، انس با قرآن در بین اقشار مختلف جامعه رواج پیدا بکند، جامعه براى عمل به قرآن نزدیک میشود.»۱۳۹۳/۳/۱۳ 🔹۶. آشنایی با ترجمه قرآن همانطور که گفتیم «خواندن قرآن... مقدّمه‌ی فهمیدن است.» ۱۳۹۷/۲/۶ و «جلسه قرآن، تلاوت قرآن و صوت قرآن، مقدّمه برای معرفت مفاهیم قرآنی است.»۱۳۷۹/۸/۹ برای فهم قرآن باید با ترجمه آن حتی به صورت اجمالی آشنا شد. لذا «این‌جور باید باشد که در کشور... وقتی آیه‌ی قرآن خوانده میشود، مضمون آیه را همه بفهمند؛ ولو حالا به جزئیّات و تفاصیل نتوانند دست پیدا کنند، مضمون آیه را همه بفهمند.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲. لذا باید «تلاوت قرآن را بیامیزیم به ترجمه‌ی تفسیری، نه ترجمه‌ی صِرفِ معنی کلمات؛ یک ترجمه‌ی تفسیری که بعضی از ترجمه‌هایی که امروز رائج است و در دست مردم است، همین خصوصیّت را دارند که یک نکاتی را در آنجا توجّه داده‌اند.» ۱۴۰۲/۱/۳بنابراین در تلاوت «اگر احتیاج به ترجمه بود، احتیاج به تفسیر بود، مراجعه بشود و با توجّه کامل، با تذکّر کامل انجام بگیرد.» ۱۴۰۰/۱/۲۵ 🔰ادامه👇
🔰 ادامه👇 🔹۷. تدبر در قرآن آشنایی اجمالی با ترجمه مقدمه ای است برای تدبر در قرآن کریم. «تدبّر یعنی از ظاهر اَنیق قرآن به باطن عمیق قرآن رسیدن.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲به عبارت دیگر «قرآن را نمیشود سَرسَری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه‌ی بر روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیبهای کلامی و لفظی.» ۱۳۹۱/۴/۳۱ تدبر نیز برای همگان امکان دارد؛ چرا که «وقتی به ما میگویند تدبّر کنید، معنایش این است که خدایی که خالق ما است، میداند ما ظرفیّت رسیدن به آن عمق را داریم، وَالّا نمیگفتند تدبّر کنید.»۱۴۰۲/۱۲/۲۲ البته باید توجه داشت که «عمق‌یابی از قرآن با تفسیر به رأی فرق دارد، با تحمیل نظرات خود بر قرآن فرق دارد، با تکیه کردن بر دانسته‌های ناقص و کوته‌بین خود فرق دارد.» ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ 🔹۸. آشنایی با تفسیر قرآن مرحله بعد از تدبر، مراجعه به تفاسیر است و مراجعه به تفاسیر علاوه بر اینکه انسان را با نکات عمیقتری آشنا می کند، به تدبر نیز کمک می کند. لذا «از ظاهر قرآن انسان میتواند موارد زیادی استفاده کند، لکن گاهی در تفاسیری که بزرگان ما نوشته‌اند، نکاتی هست که برای انسان تازه است... علاوه بر آنچه انسان از خود تلاوت استفاده میکند. و این به تدبّر کمک میکند.»۱۴۰۲/۱۲/۲۲ در دوره حاضر تفاسیر خوب و قابل استفاده ای برای عموم مردم نگاشته شده است؛ مانند تفسیر نمونه، اثر آیت‌الله‌مکارم‌شیرازی و تفسیر نور، نوشته حجت‌الاسلام‌قرائتی. به هر حال «اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است.» ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ 🔹۹. تفقه در قرآن عمیق‌ترین مرحله فهم قرآن، تفقه در قرآن است. «استفاده‌ی از اعماق قرآن و بطون قرآن جز با تعلّم و تفقّه به دست نمی‌آید... آموزش عمیق ببینید درباره‌ی قرآن.» ۱۴۰۱/۱/۱۴ در این مرحله «آشنائی با نکات و دقائق زبان، آشنائی با بعضی از مبانی اصول فقه... استفاده‌ی از روایاتی که در ذیل قرآن هست. اینها همه در پژوهشهای قرآنی مؤثر است.»۱۳۸۸/۷/۲۸ ناگفته نماند برای رسیدن به این مرحله، همچنان تدبر شرط لازم است؛ چرا که «انسان وقتی معنای قرآن را فهمید، میتواند در آن تدبر کند؛ وقتی تدبر کرد، میتواند به معارف عالی دست پیدا کند و رشد پیدا کند.» ۱۳۹۱/۴/۳۱ 🔹۱۰. زندگی با قرآن در تمام برنامه های یاد شده، «هدف نهایی، تمسک به قرآن است؛ آن هم در متن زندگی.» ۱۳۸۱/۷/۱۶ «در هر صفحه‌ی قرآن انسان میتواند ده‌ها نکته‌ی اساسی برای زندگی پیدا کند... زندگی خانوادگی ما، مسئله‌ی حکومت ما، مسئله‌ی ارتباطات بین‌المللی ما، نسبت به همه‌ی اینها و برای همه‌ی اینها در قرآن حکمت هست.»۱۴۰۲/۱/۳ به تعبیر صریح‌تر «بايد عملمان را قرآنى كنيم.» ۱۳۸۵/۷/۴ خلاصه اینکه «ما امروز به قرآن احتیاج داریم؛ هم در زندگی شخصی‌مان ، هم در زندگی اجتماعی، هم در سیاستمان، هم در سلوک حکومتی خودمان به قرآن احتیاج داریم.» ۱۳۹۷/۲/۶
📣 خط حزب‌الله ۴۳۷ | آغاز سال‌نو برای انسان مؤمن 🔹 چهارصد و سی‌ و هفتمین شماره هفته‌نامه‌ خط حزب‌الله، با عنوان «آغاز سال‌نو برای انسان مؤمن»‌ منتشر شد. 🔸 یادداشت‌هفته این شماره خط حزب‌الله، با عنوان«برادروار در کنار هم»‌ به این پرسش، پاسخ داده است که وظیفه ما در قبال وحدت‌ملی چیست و چگونه همدلی‌اجتماعی را تقویت کنیم؟ 🔹 این‌شماره خط حزب الله، با عنوان «آغاز سال‌نو برای انسان‌مؤمن»‌ گذری بر بیانات رهبر انقلاب‌اسلامی درباره جایگاه و اهمیت شب‌های قدر، داشته است‌. 🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهید‌ جاویدالاثر حسین املاکی، تقدیم می‌شود. 📥 نسخه PDF👇
شماره ۴۳۷ نشریه خط حزب‌الله.pdf
2.8M
🖼 شماره ۴۳۷ نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
یادداشت هفته خط حزب‌الله شماره ۴۳۷
/ برادروار در کنار هم 👈وظیفه ما در قبال وحدت ملی چیست و چگونه همدلی اجتماعی را تقویت کنیم؟ 🔹از اتحاد مردم تا پیروزی انقلاب 🔸انقلاب اسلامی ایران، حاصل فداکاری و تلاش مجاهدانه مردمی است که با رهبری امام خمینی توانستند با اتحاد و هم افزایی، رژیم طاغوتی ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کنند و یکدل و همصدا، «شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر داده و دست استعمارگران آمریکایی و انگلیسی را از کشور، قطع کنند. مردمی مومن و غیور که در مقابل دشمنان این آب و خاک، یده واحده شده و انقلابی بی نظیر در تاریخ معاصر پدید آوردند که الهام بخش ملت های آزادی خواه جهان است و منافع نامشروع مستکبران دنیا از منابع کشورهای مظلوم جهان را در هرگوشه کره خاکی به مخاطره انداخته است و موج بیداری مستضعفین در جهان را به حرکت درآورده است. 🔹 انقلاب همیشه مردمی 🔸 انقلاب اسلامی ایران، هرگز همچون برخی انقلاب های سیاسی در فرانسه، روسیه و الجزایر که وقتی به پیروزی رسیدند، مردم را خانه نشین کردند، رفتار نکرد؛ بلکه در مقابل شعارهای به ظاهر مدرن برخی احزاب که می خواستند عرصه عمومی را به انحصار خود درآوردند، ایستاد. انقلاب اسلامی، نه تنها مردم را محدود و منحصر در مبارزه با طاغوت نمی خواست، بلکه امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب، همواره بر نقش آفرینی مردم در عرصه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... تاکید کردند و از همین رو پیوسته، مسئولان کشور را به دانستن قدر و ارزش مردم، خدمت رسانی به مردم و ضرورت بهره گیری از ظرفیت های آحاد و اقشار مختلف مردم، توصیه کرده اند. 🔹 مردم، باطل السحر نیرنگ دشمن 🔸مردم ایران اسلامی با توجه به نقش اساسی که در پیروزی انقلاب اسلامی و در ادامه حل معادلات خرد و کلان کشور، داشته اند، در بزنگاه های مختلف همچون دفاع مقدس، انتخابات های متعدد و راهپیمایی های هر ساله، مبارزه با بیماری منحوس کرونا، مقابله با ضد انقلاب و شکست فتنه های مختلف طراحی شده علیه کشور، حمایت از تولید ملی و... خوش درخشیده اند. درخششی که دشمن را به خشم آورده است تا با هزینه های هنگفت و با فعال کردن گسل های قومیتی و مذهبی، اختلاف های طبیعی در داخل جامعه را به بحران تبدیل کند، تا جایی که این موضوع تبدیل به راهبرد اصلی دشمن برای تحقق اهدافش شده است: «راهبرد چیست؟ ایجاد اختلاف، ایجاد بی‌اعتمادی؛ بی‌اعتمادیِ دستجات سیاسی نسبت به همدیگر، گروه‌های مردمی نسبت به همدیگر، بی‌اعتمادیِ مردم به حکومت، بی‌اعتمادیِ حکومت به مردم، بی‌اعتمادیِ این به آن، این سازمان با آن سازمان که به هم بی‌اعتماد باشند، به هم بدبین باشند. وقتی بی‌اعتمادی به وجود آمد، امید به آینده هم از بین خواهد رفت. خب قهراً یک اختلافاتی وجود دارد؛ این اختلافات را نباید تبدیل کرد به گسل. یک وقت [بحث] «زن» را مطرح میکنند، یک وقت بحث شیعه و سنّی را مطرح میکنند، یک وقت اختلاف نسلی را مطرح میکنند، یک وقت مسائل گوناگون دیگر را، برای اینکه اختلاف ایجاد کنند؛ راهبرد دشمن ایجاد اختلاف است. البتّه تاکتیک‌ها مختلف است؛ هر زمانی با یک تاکتیک؛ عمده‌ی تاکتیک هم دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی است؛ این کارها را میکنند برای اینکه بتوانند اختلاف ایجاد کنند.»۱۴۰۱/۱۱/۱۹ در کنار جنگ ترکیبی که با هدایت مستقیم دشمن علیه اتحاد ملی ایران، انجام شده است، برخی رفتارها و کنش های افراد و جریان های سیاسی نیز در ایجاد خدشه در همدلی ملی بی تاثیر نبوده است و گاهی غفلت از رکن اساسی انسجام و اتحاد ملی، موجب بروز آسیب هایی همچون نفرت پراکنی، اهانت، دشنام و دروغ در میانه رقابت های داخلی در حوزه مسایل سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و... شده است.«در باب منافع ملّی، مسئله‌ی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم.» ۱۴۰۳/۱/۱ 🔰ادامه 👇
🔰 ادامه 🔹نفرت پراکنی ممنوع! وجود اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه ها و نگرش ها در هر جامعه ای نه تنها قهری است که به رشد جامعه نیز می تواند کمک کند، اما این شرط مهم را دارد که به برادری در جامعه ضربه نزند و افراد همچون اعضای یک خانواده تلاش کنند تا به سمت وفاق و همدلی حرکت کنند:«اختلاف فکری، اختلاف سلیقه‌، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا نفرت‌پراکنی غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب نفرت‌پراکنی بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیله‌ای که ممکن است، موجب اهانت و آزار و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با افترا و دروغ و مانند این چیزها هم همراه بشود که خب این خیلی مشکل است... اختلاف سلیقه‌ای وجود دارد، اشکالی هم ندارد امّا همه با هم برادروار در کنار هم، روی مسائل کلّی جامعه و در مقابله و مواجهه‌ی با مخالفین کشور، مخالفین جمهوری اسلامی، مخالفین ملّت ایران، یکسان بِایستند و حرکت کنند.» ۱۴۰۳/۱/۱ با درک راهبرد اختلاف افکنی دشمن، می توانیم هر رفتاری از سوی هرشخصی که موجب خدشه در وحدت ملی و همدلی اجتماعی شود را مکمل جورچین دشمن بدانیم: « اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، تحریک احساسات یک گروهی علیه یک گروه دیگر. هر کس در زمینه‌ی خدشه‌ی به اتّحاد ملّت حرکتی انجام بدهد برای دشمن کار کرده، در نقشه‌ی دشمن کار کرده، در زمین دشمن بازی کرده؛ این را همه توجّه داشته باشند! منبری باشد، مدّاح باشد، روحانی باشد، دانشگاهی باشد، نویسنده باشد، شاعر باشد؛ هر کسی باشد.» ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🔹مراقب اتحاد ملی باشیم 🔸"وحدت" سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی بوده است و «امام بزرگوار در کلمات نورانی خود به طور دائم بر روی وحدت مردم، اتّحاد مردم تکیه میکرد.»‌ ۱۴۰۲/۲/۲ سیره رفتای ایشان اینگونه بود که وقتی «بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام  به اینها نهیب میزد و میگفت: هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید.» ۱۴۰۳/۱/۱ و مردم و جناح های سیاسی و فعالان عرصه سیاست را مداوم متوجه دشمن اصلی می کردند و از این رو «هر چیزی که ملّت را به دو دسته تقسیم کند، به دو قطب تقسیم کند، از نظر امام مردود بود.» ‌۱۳۹۷/۳/۱۴ سخن آخر اینکه، با درک راهبرد دشمن در ایجاد انشقاق در جامعه، حراست از اتحاد ملی و تقویت همدلی اجتماعی، وظیفه همه ما است و «بایستی وسوسه‌های دشمن را برای بدبین کردن مردم به یکدیگر یا بدبین کردن ‌مردم به مسئولان زحمت‌کش کشور باطل کرد.» ۱۴۰۲/۲/۲ زیرا «هر ملّتی و هر کشوری که مردمش یکپارچه، یک‌جهت، یکدل، در مقابل دشمن بِایستند، دشمن هیچ تعرّضی نمیتواند به اینها ‌بکند، هیچ غلطی نمیتواند بکند. شجاعت جمهوری اسلامی، ایستادگی جمهوری اسلامی به‌خاطر همین اتّحاد و وحدتی است که ‌وجود دارد، و به‌خاطر حضور مردم در صحنه است.» ۱۳۹۶/۲/۵
۴۳۷.pdf
3.25M
📝 نسخه | شماره ۴۳۷ نشریه خط حزب الله