هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی
🔻نگاهی گذرا به سرفصلهای تازهترین اثر بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔹فصل اول: گشودگی تاریخ جدید در چشمانداز قیام 15خرداد
🔸فصل دوم: نهضت 15خرداد فریادی در مرگآباد تجدد و تحجر
🔹فصل سوم: 15خرداد؛ پایههای استوار انقلاب اسلامی و نقطه عطف زوال سلطانیسم و سکولاریسم در ایران
🔸فصل چهارم: 15خرداد؛ نقطه عطف بیداری اسلامی و گذر از جنبشهای غربی به جنبشهای اسلامی
🔹فصل پنجم: 15خرداد زمینههای تبلور یک آرمان تاریخی و گشودگی زبان دین در حوزه سیاست
🔸فصل ششم: 15خرداد و مقابله با سیاهنماییهای غرب علیه فرهنگ ایرانی-اسلامی
🔹فصل هستم: 15خرداد، رخدادی که تبدیل به تاریخ شد
متن کامل معرفی کتاب در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان
📞تلفن دفتر قم: 32904231-025
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«امروز هر يك نفر از ما كه براى دين زبان باز مىكند، بايد چند نكته را رعايت كند:
اولاً رعايت #اتقان، و #سخن_سست_نگفتن.
امروز حرف ما و سخنمان، زير ذرهبين دشمنان است.
مخاطبين ما از لحاظ فكرى و ذهنى مورد تهاجم دشمنان هستند.
بايد خيلى #مواظب_باشيم كه مطلب را درست بگوييم، مطلب قوى بگوييم، مطلب #مستند بگوييم؛ حتى وقتى كه با #كودكان حرف مىزنيم.
فرق است بين اينكه انسان مطلب ساده بگويد يا مطلب غلط بگويد.
#سادهگويى، چيزى است كه براى مخاطبين ساده ذهن، مثل كودكان و عوامالناس كه دور از مفاهيم هستند، مطلوب است.
سادهگويى براى اينها لازم است؛ اما #غلطگويى_نه.
اين غلط است كه خيال كنيم «حالا كه مىخواهم براى اين عده مردم صحبت كنم، چه لزومى دارد دنبال يك كتاب معتبر بگردم؟ همين كتابها كافى است؛ ولو غير معتبر!» نخير؛
ما به دانشآموز سال اول هم كه جمع و تفريق درس مىدهيم، وقتى دو را با دو جمع مىكنيم، چهار در مىآيد.
اين را به او ياد مىدهيم. ده سال بعد هم كه او در رياضيات پيش رفت و ياد گرفت، يا بعدها كه در رشتهى رياضيات عالى پيشرفت پيدا كرد، باز هم اين دو را كه با دو جمع كنند چهار در مىآيد.
چيزى كه از اول به او درس داديم با آن چيزى كه در آخر ياد خواهد گرفت يكى است. نبايد اينطور باشد كه ما چيزى به كسى بگوييم و بعد كه سواد و معلومات و سطح فكرش بالاتر رفت و بهتر شد، نگاه كند ببيند آن حرفى كه به او داده بوديم، سست از آب درآمده است....»
بيانات در جمع علما و روحانيان استان چهارمحال و بختيارى، 15 مهرماه 1371
#امام_خامنهای
#پذیرش_حوزه
#حوزه_انقلابی
#حوزه_ایدهآل
کانال پذیرش حوزه
eitaa.com/pazireshhowzeh
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
👈 تاثیر آگاهی از زمان در نحوه بیان احکام
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«شرط دیگر تبليغ ما، توجه به اوضاع و احوال سياسى و اوضاع كلى جهان است.
حتى مسألهى وضو و غسل را هم كه مىگوييد، بدانيد كه اين، مال آن اسلام است.
يعنى مسلمان مخاطب خودتان را با تعاليم آن اسلامى آشنا مىكنيد كه اگر جامعهاى اين اسلام را داشته باشد، همهى حملهى جهانى در مقابلش بىاثر است.
اين، آن چيزى است كه بين روحانى امروز و روحانى صد سال پيش و دويست سال پيش و پانصد سال پيش فرق مىگذارد.»
بيانات در جمع علما و روحانيان استان چهارمحال و بختيارى، 15 مهرماه 1371
#امام_خامنهای
#پذیرش_حوزه
#حوزه_انقلابی
#حوزه_ایدهآل
کانال پذیرش حوزه
eitaa.com/pazireshhowzeh
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«اسلام را همانگونه كه به عنوان يك #مكتب_حياتبخش بشريت مطرح است، #تبليغ_كنيد و به #ذهنهاى_پاك بفهمانيد.
بفهمانيد كه #تسليم_شدن در مقابل دشمن، #ضد_دين است.
بفهمانيد كه همبستگى و همكارى و محبت و الفت بين خود،
از #دين است.»
15 مهرماه 1371
#امام_خامنهای
#پذیرش_حوزه
#حوزه_انقلابی
کانال پذیرش حوزه
eitaa.com/pazireshhowzeh
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
👈 وظایف خطیر روحانیون در زمان حاضر
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«ما نبايد خيال كنيم روحانى همان است كه مىرود در مسجد، يك حديث و چند مسأله مىگويد و بدون اينكه به خير و شرِ كارها كارى داشته باشد، بيرون مىآيد؛ نه.
اين، مختصِ يك روزگار ديگر بود.
امروز اين نيست.
امروز مسؤولينِ كشور هم روحانى هستند.
امام بزرگوار، كه در رأس همهى امور و شخص اول اين كشور بود، يك روحانى بود و به آن افتخار مىكرد.
امروز مسؤولين كشور همينگونهاند.
بندهى حقير، خودم را يك طلبه مىدانم و به روحانى بودن و انجام وظايف خود در اين لباس افتخار مىكنم.
يعنى اين كارى را كه انجام مىدهيم جزو وظايف روحانى خودمان مىدانيم.
⬅️ وظايف امروز ما اينهاست:
1️⃣ آگاهشدن از حقايق دين،
2️⃣ آگاهشدن از اوضاع عالم
3️⃣ گذشت براى تبليغ دين.»
15 مهرماه 1371
#امام_خامنهای
#پذیرش_حوزه
#حوزه_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
👈 آنها در راه باطلشان اينگونهاند!
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«شما ببينيد كسانى را كه از شهرهاى آباد و زندگى راحت در اروپا بلند مىشدند و هزاران كيلومتر آن طرفتر، در امريكاى لاتين يا در آفريقا، در جنگلهاى آمازون و در جنگلهاى كنيا مىرفتند؛
سالها مىماندند و مسيحيت را تبليغ مىكردند!
من براى آقايان اهل علم، اين را تكرار كردم و گفتم: ما كشيشهايى را مىشناسيم كه رفتند در آنجاها ماندند. در دوران استعمار، جاهايى رفتند كه پاى استعمارگران به آنجاها نرسيده بود! رفتند آنجاها و با خودشان صليب بردند و همان عقايد خرافى را به آن بيچارههاى بومى دادند!
بعضى مسلمان بودند و بعضى غيرمسلمان؛ آنها را مسيحى كردند. آنها در راه باطلشان اينگونهاند؛
ما چرا نبايد در راه حقمان تلاش كنيم!؟»
15 مهرماه 1371
#امام_خامنهای
#پذیرش_حوزه
#حوزه_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
لزوم نوآوری در حوزه بدور از تصرف خودسرانه در بنیادهای سنتی
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«حوزهى علميه، مشتمل بر ميراث گرانبهايى از روشها و تجربهها و اندوختههاى علمى است.
براى بهره بردن از اين ميراث فنى و علمى و افزودن بر آن، بايد از نيروى ابتكار و خلاقيت استفاده كرد.
همانگونه كه اسلاف صالح نيز، با ابتكار و خلاقيت خود بود كه توانستند دانشهاى دينى را به سطح كنونى برسانند.
حوزه بايد راه را بر نوآورى علمى و فنى فرزندان خود باز كند و تازههاى بازار رايج علم دين را به چشم تقدير بنگرد و صاحبان آن را تشويق كند و درعينحال، تصرف ناشيانه و خودسرانه در بنيادهاى سنتى را مجاز نشمرد و به اعمال نظرهاى جاهلانه و مغرضانه، ميدان رشد و جولان ندهد.»
پيام به جامعهى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«سياست سلطهگران جهانى اين بوده و هست كه مراكز دانش دين را منزوى، منفعل، بىروحيه، بىابتكار، وابسته به خود و فارغ از آرمانهاى بزرگ كنند،
و آنان را به جدايى دين از سياست معتقد،
و از همگامى دين با تحولات شگرف جهانى مأيوس سازند.
اين ترفند، نسبت به حوزههاى علميه به كار رفته و تأثيراتى نيز كرده بود.
انقلاب اسلامى كه از حوزه و به رهبرى برجستهترين فرزندان و تربيتشدگان آن، سر كشيد و امواج جهانى را در جهت عكس تدابير و اميدهاى استكبار هدايت كرد،
حوزهى علميه را نيز درخشش و جذابيت و اعتبارى تازه داد و بذر اميد و روشنبينى و عشق به حركت را در آن كاشت.»
پيام به جامعهى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«حوزه بايد حقِّ عظيم انقلاب و امام و شهدا و نفوس طيبهى ايثارگران را همواره به ياد داشته و ارزشهاى انقلاب را به مثابهى راز تجديد حيات، در خود حفظ كند و به كسانى كه جاهلانه يا مغرضانه مىخواهند آن را به سمت هدفهاى استكبار بكشانند، ميدان ندهد.»
پيام به جامعهى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه
24 آبان 1371
#حوزویان_سکولار
#نشست_اساتید
#موسسه_فهیم
#موسسه_مفتاح_کرامت
#دانشگاه_ادیان
#دانشگاه_مفید
#محمد_سروش_محلاتی
#کاظم_قاضیزاده
#جواد_علوی_بروجردی
#یثربی
#هادوی_تهرانی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
#وظیفه_استثنایی_حوزه_علمیه
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«تشكيل نظام اسلامى، كه داعيهدار تحقق مقررات اسلامى در همهى صحنههاى زندگى است، وظيفهاى استثنايى و بىسابقه بر دوش حوزهى علميه نهاده است؛ و آن تحقيق و تنقيح همهى مباحث فقهىاى است كه تدوين مقررات اسلامى براى ادارهى هريك از بدنههاى نظام اسلامى بدان نيازمند است.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
✅گروه حوزه، روحانیت و نظام اسلامی
♦️محلی برای انعکاس مطالب مهم حوزه و نظام اسلامی و گفتگو پیرامون آنها
🔹لینک دعوت از اساتید، طلاب، مسوولین و کارشناسان حوزوی و غیر حوزوی به این گروه: 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2457534533C8edbec14f4
#فقه_حکومتی
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«روى آوردن به «فقه حكومتى» و استخراج احكام الهى در همهى شئون يك حكومت، و نظر به همهى احكام فقهى با نگرش حكومتى يعنى ملاحظهى تأثير هر حكمى از احكام، در تشكيل جامعهى نمونه و حيات طيبهى اسلامى امروز يكى از واجبات اساسى در حوزهى فقه اسلامى است؛
كه نظم علمى حوزه، اميد برآمدن آن را زنده مىدارد.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
#انگیزههی_شوم
امام خامنهای (مدظله العالی) :
«انگيزههايى وجود دارد كه مىكوشد حوزه را نسبت به نظام اسلامى، بىاعتنا يا بدبين سازد و متقابلًا، نظام اسلامى را نسبت به حوزه، بىاعتنا يا بيگانه بدارد.
هم در حوزه و هم در محيطهاى تصميمگيرى مسئولان نظام،
بايد با اين انگيزهها مقابله و در برابر آنها هشيارى نشان داده شود.
تشكيل جمهورى اسلامى، بزرگترين آرزوى برآوردهشدهى صالحان و برجستگان علماى اسلام است.
بايد آن را قدر شناخت و در تكميل و تصحيح و تقويت آن، نفس و نفيس را بايد نثار كرد.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
👈تاثیر شناخت درست موضوع در تصحیح شناخت حکم الهی👉
امام خامنهای (حفظهاللهتعالی) :
«مجموعهاى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهىاند، بايد [در حوزه] مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همهى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد.
بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
#اجتهاد_جواهری
#فقه_پویا
#مجتهد_آگاه_به_زمان
#اجتهاد_سیاسی
#فقه_حکومتی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
امام خامنهای (حفظهاللهتعالی) :
«فقه، محور تلاش علمى حوزههاى علميه بوده است و همواره نيز بايد باشد... با اين حال ديگر علوم اسلامى مانند تفسير و حديث و فلسفه و كلام و رجال و غيرها، بايد مورد اهتمامى كامل و در متن اصلى برنامههاى حوزه باشد و براى آنها مدارس تخصصى تشكيل گردد، تا اين علوم كه حوزهى علميه زادگاه و پرورشگاه آن است، از مهد خود بيگانه نگردد و در آنها، حوزه به بيرون از خود نيازمند نشود.»
24 آبان 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
شهادتِجنابِمسلمبنعقیل(ع) تسلیتباد.
«مسلم» نداشت کوفه، مسلمان زیاد داشت
👈 تاثیر عظیم حضور علمای موجه و پیرمردان محترم عالم در میدان 👉
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«در كشور ما، لااقل از چند قرن پيش به اين طرف، روحانيت به خاطر وضع خاص خود و ارتباطى كه با مردم داشته و اعتقادى كه مردم نسبت به آن داشتهاند، منشأ تحولات مهم اجتماعى و دينى و سياسى بوده و يا در اين تحولات نقش بسزايى داشته است.
از جمله در ماجراى مشروطيت، در ملى شدن صنعت نفت در آخر سالهاى دههى بيست و اوايل سى و واضحتر از همه، در پيروزى انقلاب اسلامى و نيز در گسترش اين نهضت.
البته نبايد هم خيال كرد كه فقط طلّاب جوان و پرحرارت و پرشور بودند كه در اين اجتماعات عظيم پيش از پيروزى، تأثير گذاشتند. اينطور نبود.
همهى آقايانى كه دستاندركار اين امور بودند، مىدانند كه در شهرستانها، حضور علماى موجه و پيرمردان محترم عالمى كه مردم به آنها اعتقادى داشتند، بسيار مؤثر بود.
اگرچه اين افراد سابقهاى هم در مبارزات نداشتند نه به زندان افتاده بودند، نه مبارزهاى كرده بودند و نه اعلاميهاى نوشته بودند اما وقتىكه در اين سال آخر و ماههاى آخر قبل از پيروزى، تشخيص دادند كه بايد وارد ميدان شوند، وارد ميدان شدند و حضور ايشان، تأثير عظيمى در جلب همهى طبقات مردم داشت.» 25 بهمن 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
#آبروی_هزارساله
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«ما نبايد خيال كنيم آبروى نسل فعلى روحانيت موجب اين شد كه مردم به سمت انقلاب اسلامى گرايش پيدا كنند. نه؛ اين اشتباه است.
بلكه آبروى هزارسالهى روحانيت، كه يك ذخيرهى تمام نشدنى بود، موجب اين پيروزيها و موفقيتها گرديد.
اين #آبروى_هزارساله، عبارت است از آن اعتبارى كه در طول قرنهاى متمادى، از علم و تقواى علماى بزرگ به دست آمده است.
يعنى #علامهى_حلى در اين مجموعه نقش دارد؛ #محقق نقش دارد؛ #مجلسى نقش دارد؛ #شهيدين نقش دارند، #شيخ_طوسى نقش دارد، #سيد_مرتضى نقش دارد؛ #شيخ_انصارى نقش دارد؛ علماى بزرگ در قرنهاى متمادى در نجف نقش دارند؛ بزرگان قم نقش دارند؛ مرحوم #حاج_شيخ نقش دارد، و مرحوم #آقاى_بروجردى نقش دارد.
يعنى هزاران انسان برگزيده، عمرهايشان را به طهارت و تقوا گذراندند، مجموعههاى علمى سطح بالا به وجود آوردند و آثار علمى ارائه دادند، تا بتدريج يك جامعه و يك ملت را به روحانيت به صورت بنيادين معتقد كردند.
اين نيست كه عدهاى؛ مردم يك عهد و زمان و نسلى، كسى را بخواهند، اما نسل بعد نخواهند. وقتىكه محبتى، بنيادى و عميق شد، به مثابهى خصال انسانى، از نسلى به نسل ديگر به ارث مىرسد.» بهمن 1371
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
پرهیز از منبر رفتن بدون مطالعه
امام خامنهای (حفظه الله تعالی) :
«شما که در رشته وعظ و تبليغ تلاش مىكنيد. بسيار خوب؛ گفتهها و گفتارها بايد عالمانه باشد.
از سخن سست بايد پرهيز شود.
از منبر بىمطالعه بايد اجتناب شود.
بهترين گفتهها و آخرين گفتههاى جديد دربارهى مسائل اسلامى، بايد دانسته شود.
البته ممكن است چهار منبر كمتر برويم؛ اشكال ندارد.
انسانى كه خوب بخواهد بگويد، ناچار است كمتر بگويد،... البته بايد زحمت بكشيم؛ چارهاى نيست.»
بهمن 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
آیتالله العظمی مرعشی نجفی درباره پدر رهبر معظم انقلاب: اگر رساله میداد همتراز مراجع نجف میشد.
در مقدمه کتاب «زندگی اینجاست» نقل قولی از آیتالله العظمی مرعشی نجفی که آقاسیدجواد را به خوبی میشناخت و با او همشهری بود، آمده است. ایشان میگوید: «اگر آقاسیدجواد رساله میداد در تراز مراجع نجف بود، اما متواضع بود و نمیخواست خود را مطرح کند.»
کتاب «زندگی اینجاست» با نویسندگی مهدی قزلی به مرور کوتاهی از برخی خاطرات و زوایای زندگی آیتالله سیدجواد خامنهای اختصاص پیدا کرده است؛
در ادامه برخی از نکات مهم کتاب را مرور خواهیم کرد.
اسم بامسمای کتاب از یکی از خاطرات آیتالله سید جواد خامنهای انتخاب شده است و نشان از دلدادگی و ارادت ایشان به امام رضا علیهالسلام دارد. در پشت جلد کتاب درباره این خاطره آمده است: «پای آقاسیدجواد که به مشهد رسید، چرخی که در کوچه پسکوچههای تنگ دوروبر حرم زد، چشمش که خیره ماند به تلألو گنبد، پاگیر شد، شاید حتی پاشکسته. با خودش گفت: زندگی اینجاست.»
آقاسیدجواد «در مشهد از اساتید بزرگ و متنوعی استفاده کرد؛ حاجآقا حسین قمی، میرزا محمد آقازاده (پسر آخوند خراسانی)، حاج فاضل خراسانی، میرزا مهدی اصفهانی. فلسفه را هم پیش آقابزرگ حکیم شهیدی و شیخ اسدالله یزدی خواند.» ایشان «پنج، شش سال از درس میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی و محمدحسین غروی اصفهانی (کمپانی) و آقاضیاء عراقی استفاده کرد و وقتی برمیگشت از همهشان اجازه اجتهاد داشت.»، «در ایام تحصیل در نجف، او و آیتالله میلانی و علامه طباطبایی دوست و معاشر بودند.»
آقاسیدجواد رفاقت بسیار نزدیکی با علامه طباطبایی داشت. «با اینکه علامه از آقا کوچکتر بود، سالهای با هم بودن در نجف، زبان مشترک و همشهری بودن، رابطه این دو را صمیمی کرده بود. انس روحی داشتند با هم. گاهی صبحها میآمد خانه آقاسیدجواد و با هم مینشستند به بحث. همه جور بحثی بود. حتی گاهی دو فقیه، کتاب تحریر اقلیدس را با هم میخواندند و درباره قضایای هندسی با هم صحبت میکردند.»
اگر آقای خمینی خروج کند
اولین کسی که با او بیعت میکند، خودم هستم
«وقتی ماجرای امام خمینی با شاه و رژیم بالا گرفت، سیدجواد گفته بود: اگر آقای خمینی خروج کند، اولین کسی که با او بیعت میکند، خودم هستم.»
ارتباط آقاسیدجواد خامنهای با امام خمینی به سالها پیش بازمیگشت و واسطه دوستی این دو نفر، رفیق مشترک آنها؛ یعنی میرزا ابوالفضل نجمآبادی بود که نامهای به آقاسیدجواد نوشت و حاجآقا روحالله را به ایشان معرفی کرد. یکی دو روز بعد آقاسیدجواد رفت دیدن حاجآقا روحالله. در همین دیدار شیفته او شد. میگفت: «مرد متدین و فاضل و آراستهای است.» با هم رفیق شدند. بعد از آن هر وقت حاج آقا روحالله میآمد مشهد، آقا سید جواد به او مهمانی میداد. پسرهایش وقتی در قم طلبه شدند، میرفتند دیدن حاجآقا روحالله و پای درسش مینشستند و سلام او را به پدر و سلام پدر را به او میرساندند.»
پدر رئیسجمهور با آقاسیدجواد تفاوتی نداشت
سادهزیستی آقاسیدجواد قبل و بعد از انقلاب هیچ تفاوتی نکرد. «گاهی در سرمای زمستان با پیت خالی میایستاد در صف خرید نفت کوپنی. وقتی مردم پدر پیر رئیسجمهور را در صف میدیدند، اصرار میکردند که: اجازه بدهید نفت را برایتان بفرستند یا حداقل بگذارید جای شما در صف بایستیم. آقاسیدجواد ولی میگفت: کار خودم را باید خودم انجام بدهم، تا روی پا هستم و توان دارم.»
«وقتی پدر رئیسجمهور وقت از دنیا رفت، کل اسباب و اثاثیه خانهاش (غیر از کتابها) حدود چهل هزار تومان ارزشگذاری شد. شاید میشد با این پول یک یخچال و یک اجاق گاز نو خرید.»
https://kayhan.ir/fa/news/268364
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
#نظام_اسلامی
کانال "حوزه وروحانیت"
https://eitaa.com/KhomeniKh
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🎉عید غدیر را فرمودهاند: «عید اللَّه الاکبر»؛ از همهی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت، در زمینهی حکومت، در این حادثه غدیر معیّن شده است. حرفی نیست که بر طبق توصیه پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله غدیر، مسئله ایجاد یک شاخص است، یک معیار و میزان است. تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند. اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله ولایت انتخاب کرد، این انتخابِ پیغمبر نبود، انتخابِ خدای متعال بود. از طرف پروردگار وحی رسید که: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک».نه اینکه پیغمبر مسئله امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست؛ چرا، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود.
بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت؛ اما اعلان رسمی باید در حساسترین زمان اتفاق میافتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد: «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته»؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی. بعد هم که در غدیر خم، در نزدیکی جحفه، نبی مکرم مردم را متوقف کردند، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند، آیهی شریفه آمد که: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی»؛ نعمت کامل شد، دین کامل شد. (۱۵ آذر ۱۳۸۸)
🆔 @leader_ahkam