eitaa logo
احکام خمس
535 دنبال‌کننده
457 عکس
115 ویدیو
6 فایل
کانال در راستای ترویج یکی از مهمترین واجبات الهی تأسیس شده است. ۱).پاسخ به سوالات در مورد خمس ۲).بارگذاری مطالب در مورد خمس ۳). دریافت سهمین و رساندن آنها به دفاتر مراجع تقلید در قم . حتما رسید دفتر مرجع برای شخص ارسال خواهد شد. @Sajadi82
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال ـ آیا تعیین سال خمسى اختصاص به مردها دارد، که به عنوان نان آور و مدیر خانواده هستند، یا شامل زنان خانه دارى که تحت سرپرستى مردها به سر مىبرند و عایدات جزیى دارند نیز مىشود؟ در صورتى که جواب مثبت است، آیا نحوه محاسبه خمس اموال آنان با مردان متفاوت است؟ ✅جواب : هر کس درآمدى زاید بر مخارجش دارد باید سال خمسى داشته باشد، و بعد از گذشتن سال اموال خود را تخمیس کند، و تفاوتى بین زن و مرد از این جهت نیست.
📚 تعیین سال خمسی #احکام_خمس #تعیین_سال_خمسی #خمس_درآمد #سر_رسید_سال_خمسی
فقیر و خمس گاه برخی از مردم تصور می کنند خمس فقط مربوط به ثروتمندان می شود و می گویند: "ما که چیزی نداریم خمس بدهیم" در حالی که فرقی بین ثروتمند و فقیر در لزوم پرداخت خمس نیست و نیز برخی از مردم تصور می کنند بر کارگر و کارمند و مستأجر و بدهکار خمس واجب نمی شود، در حالی که بر آنان نیز گاهی خمس واجب می شود.
📚کسر مال خمس داده شده از حساب آخر سال👆👆 ----------------------  
💠 آیا به کتابهایی که فرصت مطالعه آن پیش نمی آید خمس تعلق میگیرد؟؟👆👆 ----------------------
📚 تعلق خمس به وام
خمس بیمه حضرت آیت الله مکارم شیرازی خمسِ وجه پرداختی بیمه بابت خسارت [منافع کسب و کار ] پرسش :مبلغی که شرکت بیمه، بابت خسارت وارده به محصولات کشاورزی پرداخت می کند خمس دارد؟ پاسخ : چنانچه در سررسید سال خمسی چیزی از آن باقی بماند خمس دارد.
مطابق نظر آيت الله خامنه اي کالاهای مصرفی بی دوام و با دوام کالاهای مصرفی بی دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانه‌ی زندگی مصرف می‌شود اگر از درآمد سال به منظور مصرف سالانه خریداری کند و به مصرف برساند مؤونه به حساب می‌آید و خمس ندارد و هر مقدار از آن را که در انتهای سال مصرف نکند مؤونه نیست و بایستی خمس آن را بپردازد، و اما کالاهای مصرفی با دوام از قبیل خانه‌ی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی، زیور آلات زنانه و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی می‌ماند (و به عبارت دیگر بهره‌دهی آن مدت‌دار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده می‌شود مؤونه است و خمس ندارد. توجه: ملاک عدم وجوب خمس در کالاهای مصرفی با دوام، صدق عنوان نیاز به آنها مطابق با شأن عرفی مناسب با انسان است، هر چند در طول سال از آنها استفاده نشود، بنابراین اگر فرش و ظروف اتفاقاً در طول سال مورد استفاده قرار نگیرد ولی برای استفاده‌ی میهمان به آنها نیاز باشد خمس ندارد، ولی معیار در کالاهای مصرفی بی‌دوام، مصرف است که هر چه از مصرف سالانه‌ی آنها زیاد بیاید خمس دارد.
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈
📚 تعلق خمس به وام
✨💫✨💫✨💫✨ 🔆🔰 خمس اموال را بر اساس زمان خرید یا ماهانه حساب کردن 🔰🔆 💢سوال : 1⃣ اگر کسی روش پرداخت خمسش این گونه باشد که هر وسیله ای که میخرد یا درآمدی که دارد روی آن تاریخ میزند🔻 مثلا یک کیلو گوشت خریده شده ونوشته تاریخ ۹۵/۱/۲۵ گرفتم، اگر تا تاریخ ۹۶/۱/۲۵ ازاین گوشت چیزی ماند خمسش را بدهد، یعنی به عبارتی سال خمسی نداشته باشه ایا صحیح استه؟  2⃣ و اینکه ماهانه خمس پرداخت کنیم درست است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏻 آیت الله خامنه ای: ج۱) در فرض سؤال کافی نیست و باید اولین دریافت درآمد را ابتدای سال خمسی قراردهد و براساس آن سرمایه و مواد غذایی که از درآمد کسب تهیه شده و در پایان سال خمسی موجود است را محاسبه کند. ج۲) پرداخت ماهانه خمس فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر سر سال خمسی در آمد جدید باشد باید خمس آن را محاسبه و پرداخت نمایید. ✍🏻 آیت الله مکارم شیرازی:  نمی تواند برای هر کدام از درآمدهای مختلف یک سال خمسی تعیین کند و تمام اموال انسان یک سال خمسی دارد؛ همچنین انسان می تواند در وسط سال هر وقت منفعتی به دستش آمد خمس آن را بدهد، ⚠️👈🏼 ولی می تواند آن را تا آخر سال تأخیر بیندازد تا مخارج احتمالی اش را از آن بردارد. ✍🏻 آیت الله سیستانی: اگر شغل ندارد آنچه یک سال از تاریخ دریافت آن میگذرد و هزینه زندگی نشود خمس دارد. و اگر شغل دارد اولین روز كار، سرسال او است و هرسال در آن روز باید خمس آنچه را باقى مانده است بپردازد چه پول نقد باشد و چه مواد مصرفى، مانند آذوقه اى كه باقى مانده و همچنین اثاث و لباس و مانند آن، اگر در سال اول خرید از آن استفاده نشده باشد. ✍🏻 آیت الله شبیری زنجانی:  به طور کلی می توانید برای هر درآمدی سال خمسی جداگانه قرار دهید اما ملاک، زمان استحقاق اصل مال است نه زمان خرید لذا  اگر گوشت را  با پولی که از زمان استحقاق آن یک سال گذشته خریده اید، خمس دارد هرچند از زمان خرید آن، یک سال نگذشته باشد. ✍🏻 آیت الله فاضل لنکرانی:  این روش محاسبه خمس که شما نوشتید صحیح نیست، ملاک گذشتن سال بر گوشت یا جنسی که خریداری می‌کند نمی باشد بلکه ملاک گذاشتن سال بر پولی است که با آن پول جنس و گوشت و سایر چیزها خریداری می شود. 👌🏻اگر کسی حقوق بگیر باشد می‌تواند برای حقوق هرماه جدا گانه سال خمسی در نظر بگیرد به این صورت که حقوق هرماه را جدا در نظر بگیرد، چنانچه در بین سال تمام حقوق مصرف شود خمس ندارد و اگر تا سال بعد در همان تاریخ از پول حقوق یا مواد مصرفی که با آن خریده چیزی بماند خمس دارد.🙂 📚 منبع: 💻 استفتا از سایت مراجع عظام ----------------------
🌹بر جمال دلربای مهدی (عج)صلوات🌹: 🌷 « گناهان كلیدى‌‌‌‌» 🌷 ✨ 🔉 ✍ همان گونه كه پیرى و ضعف، زمینه هجوم كسالت و بیمارىهاى گوناگون مى گردد، گاهى عیب و یا گناهى زمینه و كلید انواع گناهان مى شود. مثلاً: ✅ 1- حسادت، انسان را به انواع گناهان مانند كارشكنى، تهمت، دروغ و سوء قصدها و...وادار مى كند. امام صادق علیه السلام فرمود: «ان الحَسَد یَاكُل الاِیمانَ كَما تَاكُلُ النّار الحَطَب» (بحار، ج73 ص255) «همان گونه كه آتش، هیزم را مى بلعد، حسادت ایمان را مى بلعد.» انسان حسود به هر تلاشى كه رقیب خود را بشكند، دست مى زند. 👈✅ 2- بخل و حرص، بخل سبب ندادن زكات و خمس و ترك انفاق و مى شود، به علاوه مردم از بخیل ناراحتند و همین موجب بدگویى ها و سوء ظن ها مى گردد؛ امیرمؤمنان على علیه السلام فرمود: «البُخلُ جامِع لِمساوِى العُیُوب وَ هُو زمام یقادُ بِه اِلى كلّ سوء» (نهج البلاغه، حكمت 370) «بخل، جامع و گرد آورنده همه بدى ها است، و افسارى است كه همه بدى ها را بسوى خود مى كشاند.» حرص نیز سبب گناهانى مانند: كم فروشى، احتكار، گران فروشى، رشوه خوارى، تملق و انواع بى تقوایى ها مى شود. ✅ 3- دروغ، انسان با دروغ گناهان خود را توجیه مى كند و زیر پوشش توجیه هاى دروغین، صدها گناه دیگر بروز مى كند، امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود: «جُعِلَت الخَبائِثُ كُلّها فى بَیتٍ و جُعِلَ مِفتاحُها الكذب» (بحار، ج72 ص262) «تمام زشتى ها در اتاقى قرار داده شده، و كلید آن، دروغ است» ✅ 4- خشم و بداخلاقى، عیبى است كه سبب فحش، غیبت، دشمن تراشى و انواع زشتى ها مى شود، امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود: «الغضب مفتاح كل شر» (كافى، ج2 ص303) «خشمِ (بىكنترل) كلید هر بدى است.» عیوب و گناهان دیگرى نیز وجود دارند كه زمینه ساز گناهان دیگر مى شوند، مانند: بدگمانى، حرام خوارى، شراب خورى، ستیزه جویى، ترس، تكبر و....كه براى رعایت اختصار از شرح بیشتر خوددارى شد. 📚 کتاب گناه شناسی ➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چرا باید بدهیم ؟ 📽پاسخ کوتاه 👆 •┈┈••✾❀✿🖤✿❀✾••┈┈
یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه۱: 📚خمس درآمد ✳️ سؤال: پسر یا دختر مجردي که درآمدي مختصر داشته باشد، آیا نسبت به تکليف دارد؟ ✅ جواب: اگر جوان مجرد، ـ هر چند به مقدار كم ـ درآمد داشته باشد، واجب است كه در سررسید ، خود را محاسبه كند، تا اگر مقداری از درآمد تا باقى مانده باشد، خمس آن را بپردازد، زمان حصول اولين درآمد، است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه۱: 📚 پرداخت مالیات 🍀 سؤال: آیا بر درآمد و سایر مالیاتها، واجب است؟ آیا یا زکات محسوب می شود؟ 🍁 جواب: پرداخت مالیات مطابق قانون رسمی نظام جمهوری اسلامی واجب است و جایگزین خمس یا زکات نمی شود.
🕋 خمس ودیعه حج 👌سؤال: مبلغی که گذار چند سال قبل گذاشته دارد؟ 👈جواب: اگر از بوده و خمس آن داده نشده، خمس دارد اما حاصله اگر پیش از سال عزیمت به سفر حج قابل وصول نبوده، جزو درآمد سال وصول محسوب می‌شود که اگر در همان سال هزینه سفر حج شود، خمس ندارد.
مؤونه» به مخارجى گفته مى شود كه در زندگى هزينه مى گردد و شامل موارد ذيل است: ۱. هزينه هاى زندگى شخصى؛ مانند: خوراك و پوشاك، خانه مسكونى، وسايل زندگى، وسايل نقليه، وسايل تحصيلى، رايانه، هزينه ازدواج و…؛ ۲. هدايا و بخشش ها مانند خيرات، صدقات، جوايز و…؛ ۳. مخارج سفر حج (واجب و مستحب)، سفر زيارت، گردش و تفريح؛ ۴. حقوقى كه بر عهده شخص است؛ مانند: ديه، غرامت و كفاره.
توضيح: هزينه هاى زايد بر نياز و شأن افراد، جزء مؤونه محسوب نمى شود. بنابراين اگر بيشتر از اين مقوله صرف كند؛ به گونه اى كه عرفا اسراف شمرده شود، بايد سر سال، خمس آنها را بپردازد.
کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی👆👆 ----------------------  
✨💫✨💫✨💫✨ 💢سوال : ⁉️حسابی که برای فرزند باز میشود و قصد پدر این است که برای ازدواج او خرج شود و به فرزند بدهد برای آینده او: 1⃣ آیا جزء اموال پدر محسوب شده و مشمول خمس میشود؟ 2⃣ اگر جایزه ای به این حساب تعلق بگیرد مال فرزند محسوب میشود یا پدر؟ 3⃣ خود فرزند باید خمس اموالش را بدهد ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 📝آیت الله خامنه ای:  ج1⃣) اگر تا قبل از سال خمسى به حساب فرزند واريز شود به نحوى كه اختيار برداشت با او باشد، خمس ندارد. ج2⃣) اگر صاحب حساب فرزند باشد، جايزه متعلق به او مى‌باشد. ج3⃣) تا زمانى كه به سن بلوغ نرسيده نسبت به خمس وظيفه‌اى ندارد، ضمناً پولى كه پدر به او مى دهد و جايزه بانكى مشمول خمس نمى گردد. 📝آیت الله مکارم شیرازی:‌ 1⃣و3⃣) چنانچه قبل از سن بلوغ، هديه اي به کودک داده شود و سال بر آن بگذرد، بنابراحتياط واجب، زماني که به سن بلوغ رسيد، بايد خمس آن را بپردازد. 2⃣) در فرض سوال مال صاحب حساب است. 📝آیت الله وحید خراسانی: اگر از در آمد بین سال به فرزند هدیه کند و از طرف او قبول کند و از طرف او بگیرد و در حسابی بگذارد، برای فرزند است و بر پدر واجب است خمس آن را از مال خود بچه بدهد و در این صورت جایزه هم مال بچه است و احتیاط واجب آن است که یک پنجم آن را به نیت مافی الذمه به سادات فقیر بدهد، و بقیه از منافع آن سال می باشد که اگر در مؤونه آن سال بچه صرف نشود باید خمس آن را پدرش بپردازد . 📝آیت الله شبیری زنجانی:‌ 1⃣) اگر حساب به نام پسر است جزء اموال پسر است و باید تخمیس شود. 2⃣) جایزه برای صاحب حساب است. 3⃣) اگر براى بچۀ صغير منافعى به دست آيد، همچون ديگر افراد متعلّق خمس مى‌باشد و بايد ولىّ وی خمس را بپردازد و اگر ندهد، بعد از آن كه بچه بالغ شد بايد خمس آن را بدهد. 📝آیت الله فاضل لنکرانی:  1⃣) اگر پدر حسابی را به نام فرزند باز کرده و پولی را به عنوان هدیه به حساب فرزند واریز کند آن پول مال فرزند است. اما اگر قصدش این است که فعلا در ملک خودش باشد و بعد از بالغ شدن فرزند به فرزند هدیه کند در ملک خودش حساب می شود. ولی در هر دو صورت خمس دارد منتها در صورت اول به احتیاط واجب خمس دارد و پدر خمسش را بدهد و در صورت دوم به فتوا خمس دارد. 2⃣) اگر پول را تملیک به پسر کرده باشد جایزه آن نیز مال فرزند است. 3⃣) به جایزه نیز به احتیاط واجب اگر در بین سال مصرف نشود و پس انداز بماند خمس تعلق می گیرد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع عظام ----------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام خمس سال خمسی طبق نظر ایت الله خامنه ای 👆
مطابق نظر آيت الله سيستاني 🌺🌺پرسش: آیا به اجناس مصرفی یا سرمایه ای که قسطی هستند خمس تعلق می گیرد ؟ پاسخ: مادامی که اقساط آنرا نداده خمس ندارد اما بعد از دادن هر قسطی خمس آنرا بدهد .