🔰 درس علم نحو ( خلاصه علم نحو) ۳
اعراب و بناء
إعراب: اثری که به درخواست عامل در آخر کلمه بوجود می آید إعراب نام دارد، مثلاً درجمله «جاءَ زیدٌ» کلمه زید چون فاعل است دارای اعراب رفع بوده، و علامت آن ضمه می باشد.
این اثر توسط فعل «جاء» در آخر کلمه «زید» پدید آمده است.
بناء: کیفیتی است در کلمه که به درخواست عامل ایجاد نشده و سبب می شود حرف آخر کلمه، بسبب اختلاف عوامل تغییر نکند، مثلاً کلماتی چون أمسِ، حَیثُ، ضَرَبَ و مِن مبنی می باشند و کیفیت موجود در آنها به درخواست عامل نبوده است.
إعراب و بنای فعل در بین افعال، فعل ماضی و امر حاضر و دو صیغه جمع مؤنّث از مضارع و صیغه های 1، 4، 7، 13 و 14 مضارع مؤکّد به نون، مبنی و بقیه صیغه های مضارع و أمر معربند.
کیفیت بناء در فعل ماضی:
1ـ بنای بر فتح: در موارد زیر فعل ماضی مبنی بر فتح است:
الف: چیزی به آخر آن متصل نباشد، مثل:نَصَرَ.
ب: به آخر آن «تاءِ تأنیثِ ساکن» متّصل باشد، مثل: نَصَرا.
توجّه: گاهی فتحه بنایی فعل ماضی مقدّر می شود، مثل رمی.
2ـ بنای بر سکون: اگر به آخر فعل ماضی، «ضمیر رفع متحرّک» متّصل شود، فعل ماضی مبنی بر سکون خواهد بود، مثل: نَصَرنَ، نَصَرتَ، نَصَرنا.
3ـ بنای بر ضمّ: اگر به آخر ماضی، «واو جمع مذکّر» متّصل شود، فعل ماضی مبنی بر ضم خواهد بود، مثل نَصَرُوا.
کیفیت بناء در فعل امر حاضر:
1ـ بنای بر سکون: فعل امر در دو مورد مبنی بر سکون است:
الف: در صورتی که صحیح الآخر بوده و چیزی به آخر آن متّصل نشده باشد، مثل: اِعلَم.
ب: درصورتی که «نون جمع مونّث» به آن متّصل شده باشد، مثل: اُنصُرنَ، اِخشَینَ.
2ـ بنای برحذف حرف علّه: فعل امر، در صورتی که معتل اللّام باشد، مبنی بر حذف حرف علّه است، مثل اِرمِ(مبنی بر حذف یاء)، اِخشَ (مبنی بر حذف الف)، اُدعُ (مبنی بر حذف واو).
بنای بر حذف نون: در موارد زیر، فعل امر مبنی بر حذف نون است:
الف: اگر به آخر آن،«الفِ تثنیه» متّصل باشد، مثل: اُخرُجا.
ب:اگر به آخر آن، «واو جمع مذکّر» متّصل باشد، مثل: اُخرُجُوا.
ج: اگر به آخر آن، «یاءِ مخاطبه» متصّل باشد، مثل: اُخرُجِی.
کیفیت بناء در فعل مضارع:
فعل مضارع در موارد زیر مبنی است:
الف: در صورتی که «نون جمع مؤنّث» به آخر آن متّصل باشد، مبنی بر فتح خواهد بود، مثل: یضرِبَنَّ، یضرِبَن.
نکته: نون تأکید مباشر به صیغه های 1، 4، 7،13 و 14 متّصل می شود
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
✅ علم صرف ( ۳)
🔰 بخش اول: مقدمات
✅ درس سوم: حرکات، تنوین، ضوابط
الفباى زبان عربى
هر کلمه، از یک یا چند حرف به وجود میآید که مجموع آنها را الفبا یا حروف هجاء مینامند. الفباى عربى، همان الفباى فارسى است; بجز چهار حرف پ، چ، ژ، گ که آنها عبارتند از:
ا، ء، ب، ت، ث، ج، ح، خ، د، ذ، ر، ز، س، ش، ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ف، ق، ک، ل، م، ن، ه، و، ى
اسامیحروف الفبا
الف، همزه، باء، تاء، ثاء، جیم، حاء، خاء، دال، ذال، راء، زاء، سین، شین، صاد، ضاد، طاء، ظاء، عین، غین، فاء، قاف، کاف، لام، میم، نون،هاء، واو، یاء.
حرکت و سکون
در زبان عربى، وسیلهی تلفظ حروف، حرکت است و در این زبان، سه حرکتِ فتحه ــَ ، کسره ــِ و ضمه ــُ وجود دارد.
حرف فتحه دار را مفتوح ، کسره دار را مکسور ، و ضمه دار را مضموم میگویند; مانند: کُتِبَ که در آن «کاف» مضموم و «تاء» مکسور و «باء» مفتوح است.
حرفى که حرکت نداشته باشد، ساکن نامیده میشود و علامت آن سکون ــْ است; مانند: حرف ذْ و بْ در کلمه اِذْهَبْ .
تنوین
تنوین، نون ساکنى در آخر بعضى از کلمات عربى است که خوانده میشود; ولى نوشته نمیشود. این علامت، به صورت حرکت مکرّر نشان داده میشود و بر سه قسم است:
تنوینِ رفع ـٌ ، مانند: رَحْمَةٌ که خوانده میشود رَحْمَتُنْ
تنوینِ نصب ـً ، مانند: رَحْمَةً که خوانده میشود رَحْمَتَنْ
تنوینِ جر ـٍ ، مانند: رَحْمَةٍ که خوانده میشود رَحْمَتِنْ
ضوابط
افزون بر حرکات و تنوینهاى یاد شده، علامتهاى دیگرى نیز در نوشتن به کار میروند که ضوابط نام دارند و عبارتند از: شدّ، مدّ، همزه قطع، همزه وصل.
شدّ، علامت تکرار حرف است و به شکل دندانه سین ( ــّ ) روى حرف گذاشته میشود; مانند:
أَوَّل، یُعَلِّمُ
مدّ، علامت تلفّظِ حرف به صورت کشیده است و به شکل ( ــ ) در بالاى حرف قرار میگیرد; مانند:
سَا ءَ، سُوءُ، سِىءَ
همزهی قطع، همزه اى است که همه جا ثابت است و تلفّظ میشود، و علامت آن شش کوچک ( ء) میباشد; مانند:
أَکْرَمَ زَیدٌ سَعیداً، یَا زَیْدُ أَکْرِمْ سَعیداً
همزهی وصل، همزه اى است که در ابتداى کلام، از نظر تلفظ ثابت میماند; ولى در میان کلام از بین میرود و کلمه ماقبل خود را به مابعد وصل میکند و علامت آن صاد کوچک ( صـ ) است; مانند:
اَلْحَمْدُلِلَّهِ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ
https://hawzah.blog.ir/
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j1.pdf
3.82M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #اول
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j2.pdf
4.3M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #دوم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j3.pdf
4.39M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #سوم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j4.pdf
3.97M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #چهارم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j5.pdf
5.12M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #پنجم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j6.pdf
4.81M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #ششم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j7.pdf
5.2M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #هفتم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j8.pdf
5.26M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #هشتم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy
13061-ar-orvat-al-vosgha-j9.pdf
5.6M
🔰 متن کتاب عروه الوثقی با تعلیقات جلد #نهم
✍ سید محمدکاظم طباطبایی یزدی
🌺~🌺~🌺~🌺
✅#بانک_کتب_حوزوی 🔰🔰
🆔 @Kotob_howzavy