eitaa logo
اندیشکده کریمه(س)شیراز
1.3هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
466 ویدیو
52 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی اندیشکده و اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و علاقه‌مندان به دیپلماسی عمومی، تاریخ ایران معاصر و سیاست بین‌الملل 🔰 ارتباط با مدیران کانال 🌐 @Dr_mojtaba_Ashrafi 🌐 @Drmortezaashrafi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فراخوان دومین دوره رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی «جانا بوم» آغاز شد. 🎯محورها: آسیب های اجتماعی توسعه روستایی و پیشرفت منطقه ای جمعیت و خانواده محیط زیست 🏆 محور ویژه: ناترازی آب و انرژی 📅 مهلت ارسال آثار: ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ 🌐 ارسال طرح و کسب اطلاعات بیشتر در وب سایت: stu.janaprize.ir •┈•✾•🔸 💠🔸•✾•┈• ➡️ @KssiChannel
🟠خلاصه کتاب «سرمایه‌داری لاشخور» اثر گریس بلیکلی 🟡کتاب "سرمایه داری لاشخور: جنایات شرکتی، کمک های مالی در پشت در، و مرگ آزادی" نوشته‌ی گریس بلیکلی، تحلیل جامعی از سرمایه‌داری مالی‌شده‌ی مدرن است که آن را به‌عنوان سیستمی معرفی می‌کند که نخبگان اقتصادی از طریق آن ثروت را از طبقات کارگر و متوسط استخراج می‌کنند. بلیکلی در این کتاب استدلال می‌کند که سرمایه‌داری امروز بیشتر به یک "کاپیتالیسم کرکس‌وار" (Vulture Capitalism) تبدیل شده است، جایی که مؤسسات مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، و دولت‌های همدست به‌طور سیستماتیک از بحران‌ها برای انباشت ثروت استفاده می‌کنند. 🔸نقد سرمایه‌داری مالی‌شده بلیکلی نشان می‌دهد که سرمایه‌داری مالی‌شده چگونه در چند دهه‌ی گذشته از طریق - خصوصی‌سازی - مقررات‌زدایی - و مداخلات دولتی به‌نفع شرکت‌ها به شکل‌گیری الیگارشی اقتصادی منجر شده است. وی توضیح می‌دهد که در این سیستم، سودجویی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، بانک‌های بزرگ، و میلیاردرها به قیمت استثمار کارگران، کوچک شدن دولت رفاه، و نابرابری شدید ثروت تمام شده است. 🔹یکی از محورهای اصلی کتاب، بررسی بحران‌های اقتصادی مانند بحران مالی ۲۰۰۸ و پاندمی کووید-۱۹ است که بلیکلی آن‌ها را نمونه‌هایی از استراتژی "بدهی‌سازی و انباشت" توصیف می‌کند. او استدلال می‌کند که در این بحران‌ها، دولت‌ها با پول عمومی، مؤسسات مالی و شرکت‌های در حال ورشکستگی را نجات داده‌اند، درحالی‌که هزینه‌ی این نجات‌ها بر دوش طبقات پایین‌تر جامعه افتاده است. 🔸نقش دولت در نجات سرمایه‌داری برخلاف روایت‌های متداولی که دولت را دشمن بازار آزاد معرفی می‌کنند، بلیکلی معتقد است که دولت‌های نئولیبرال، به‌جای کنترل سرمایه، نقش فعالی در تسهیل استثمار اقتصادی ایفا کرده‌اند. او به برنامه‌های نجات بانک‌ها در بحران ۲۰۰۸ و سیاست‌های انبساطی دوران کووید-۱۹ اشاره می‌کند که به‌جای کمک به کارگران، ثروتمندان را غنی‌تر کرده است. در این ساختار، دولت‌ها همدست مؤسسات مالی هستند و سیاست‌های اقتصادی‌شان در راستای تأمین منافع سرمایه‌داران است. 🔹بدهی‌سازی و سلطه مالی بلیکلی همچنین نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاران خصوصی از بدهی به‌عنوان ابزار انباشت ثروت استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، او به نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در خریداری و سپس تخریب شرکت‌های سودآور اشاره می‌کند. این شرکت‌ها، با استفاده از اهرم‌های مالی، کسب‌وکارهای کوچک را تصاحب کرده، دارایی‌هایشان را فروخته و پس از استخراج بیشترین سود، آن‌ها را در وضعیت بحرانی رها می‌کنند. به‌این‌ترتیب، نیروی کار قربانی مدل اقتصادی‌ای می‌شود که صرفاً به حداکثرسازی سود برای طبقه‌ی سرمایه‌دار می‌اندیشد. 🔸راه‌حل‌های پیشنهادی در پایان، بلیکلی بر لزوم ایجاد یک اقتصاد دموکراتیک تأکید می‌کند. او پیشنهاد می‌دهد که به‌جای ادامه‌ی سرمایه‌داری مالی‌شده، باید سیستم‌های مالکیت جمعی، کنترل دموکراتیک بر بانک‌ها، و بازسازی دولت رفاه در دستور کار قرار گیرد. وی استدلال می‌کند که باید از اتکای بیش‌ازحد به بازارهای مالی کاسته شده و سرمایه‌گذاری عمومی در بخش‌هایی مانند زیرساخت، مسکن، و خدمات اجتماعی افزایش یابد. 🔹جمع‌بندی "سرمایه‌داری لاشخور" یک نقد تند و مستند از سرمایه‌داری مالی‌شده و همدستی دولت‌ها با سرمایه‌داران برای سرکوب طبقات پایین‌تر است. بلیکلی نشان می‌دهد که بدون تغییرات بنیادین، این سیستم به افزایش نابرابری و ازبین‌بردن دموکراسی واقعی منجر خواهد شد. ╭┅───────────┅╮ 🇮🇷 @KssiChannel 🇮🇷 ╰┅───────────┅╯
1403-11-16-irib-radio-farhang.mp3
4.06M
🎙 بشنویم 📻 برنامه صبح‌گاهی رادیو فرهنگ. ©️ صحبت پیرامون پژوهش‌های مرتبط با انقلاب اسلامی ♻️ دکتر مجتبی اشرافی/ نویسنده و پژوهشگر، مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه شیراز ╭┅───────────┅╮ 🇮🇷 @KssiChannel 🇮🇷 ╰┅───────────┅╯
🔰 بخوانیم 💠 مصاحبه با خبرگزاری فارس ©️پاسخگویی شفاف و روایت‌های جذاب جوانان را با دستاوردهای انقلاب آشنا می‌کند ♻️ دکتر مجتبی اشرافی/ نویسنده و پژوهشگر، مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه شیراز 🔸️ فعال فرهنگی و رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه با اشاره به اینکه فعالیت‌های علمی و تحلیلی در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ارزشمند هستند، گفت: برای تأثیرگذاری بر نسل جوان باید روش‌های نوآورانه، تصویری، دیجیتال و مشارکتی را به کار گرفت؛ چراکه ترکیب رسانه‌های جدید، تعامل مستقیم، پاسخ‌گویی شفاف و روایت‌های جذاب می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری در بین نوجوانان و جوانان داشته باشد و آنان را با دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا کند. ✅ برای دریافت و خوانش متن کامل مصاحبه، به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🔎 https://farsnews.ir/Kamali/1738678090514390630 ╭┅───────────┅╮ 🇮🇷 @KssiChannel 🇮🇷 ╰┅───────────┅╯
📷 گزارش تصویری | جشن میلاد اعیاد شعبانیه در مرکز اسلامی مسکو، روسیه ╭┅───────────┅╮ 🇮🇷 @KssiChannel 🇮🇷 ╰┅───────────┅╯
هدایت شده از صدا و سیما فارس
🔸️ایل من 🔸️ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی ایران 🔸️چهارشنبه وپنجشنبه ساعت ۲۰:۲۰ 🔸️رادیو فارس با موضوعات : 1)_ نگاه سلسه پهلوی به عشایر فارس و اقدامات سرکوبگرانه پهلوی علیه جامعه عشایر 2)_تبیین نقش عشایر و ایلات استان در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و 3)_دستاوردهای انقلاب اسلامی برای عشایر با حضور : 🔸️دکتر مجتبی اشرافی استاد دانشگاه 🔸️دکتر علی عسکر نجفی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ 🔸️مجری :دکتر اکبر کریمی 🔸️صدا بردار: آقای محمود خوشبویی 🔸️تهیه کننده و نویسنده؛ صمن رخ صهبانیا جعفربیگلو @radiofars 📻🍃
🔰 دروس دانشگاهی عمومی سکوی مناسب خوانش گفتمان انقلاب اسلامی برای نسل جوان دانشجو است 🔸️ دکتر مجتبی اشرافی، مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه شیراز و استاد دانشگاه در گردهمایی اساتید درس انقلاب اسلامی کشور در شیراز بیان کرد: برنامه‌‌ی درسی تدریس انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها، باید متناسب و توانا در پاسخ‌گویی شفاف به نسل جوان و مطالبه‌گر باشد و در سرفصل‌های این درس، رویکرد گفتمانی و راهبردمحور برای پاسخ به مشکلات پیش‌روی نظام تبیین و تدوین شود. 🔸️ وی بیان نمود: در تبیین و تعریف مدل ۸گانه نشاط انقلابی برمبنای طرح تجربی تدریس درس انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، رویکرد گفتمانی، تعاملی، غیرمنفعلانه و بانشاط مبتنی بر گذشته‌پژوهی واقع‌گرا، اکنون پژوهی ظرفیت‌گرا و آینده‌پژوهی ایده‌آل‌گرا قابل طرح است. 🔸️ مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه اظهار داشت: نشاط انقلابی به پویایی، انگیزه و روحیه‌ی تحول‌خواهی درمیان نسل‌های مختلف جامعه اشاره دارد که برای حفظ و تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی ضروری است و این مفهوم، یک نگاه پویا و فعالانه به انقلاب اسلامی دارد و مانع از ایستایی و فرسایش ارزش‌های انقلابی می‌شود. 🔸️ دکتر اشرافی در تعریف مدل نشاط انقلابی و ارتباط آن با رویکرد اقناعی، تبلیغی و تبیینی در طرح‌ریزی درسی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها توضیح داد: معمول استخدام‌های سیاسی در یک نظام سیاسی از طریق ساختارهای تنظیم شده و مشخصی، تلاش می‌کند تا مستخدمین سیاسی را از میان اجتماع ذیل حاکمیت خود برگزیند؛ بنابراین، هر موقعیت فکری و ایده‌آلی که در جامعه موجود باشد، از طریق همین مستخدمین سیاسی، به سطح حاکمیت منتقل می‌شود؛ در صورت برخورداری اجتماع از نشاط و سلامت اجتماعی، این نشاط، تحرک و سلامت، از طریق گزینش نخبگان و افراد شایسته تحت عنوان مستخدم سیاسی، به بدنه‌ی حاکمیت نیز منتقل می‌شود. 🔸️ کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: ما در این مدل درتلاش هستیم به این سئوال پاسخ دهیم که مدل نشاط انقلابی در بستر محیط دانشگاهی و با مخاطبان دانشجو چگونه محقق خواهد شد؟ 🔸️ این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد پویایی و تداوم انقلاب مستلزم حفظ و بازتولید ارزش‌های آن در نسل‌های جدید است، گفت: مدل نشاط انقلابی دقیقا به همین هدف کمک می‌کند و تلاش دارد تا از طریق ایجاد باور، پایبندی عملی، وحدت اجتماعی و برنامه‌ریزی راهبردی، روحیه اتقلابی را زنده نگاه دارد و در ذیل مراحل ۸گانه  «اشتراک عقیده»، «اعتقاد»، «التزام»، «مردم داری»، «همبستگی»، «برنامه ریزی»، «حصول نتیجه مطلوب» و «جمهوری اسلامی»، از افول تدریجی آن جلوگیری کند و پیشنهاد می‌کنم در تدوین طرح درس انقلاب اسلامی به این مهم توجه و اهتمام ویژه شود. 🔸️ دکتر اشرافی در ادامه سخنان خود بیان کرد: مبتنی بر راهبرد پیشنهادی مطرح شده در ذیل مدل نشاط انقلابی، دروس عمومی به‌عنوان تریبون و سکوی مشترک گفتمانی برای رساندن صدای حاکمیت به نسل جوان و دریافت نظرات این نسل تاثیرگذار بایستی عمل کند. 🔸️ مدیر اندیشکده کریمه در پایان افزود: درحالی که فعالیت‌های علمی و تحلیلی در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ارزشمند هستند، اما برای تاثیرگزاری بر نسل جوان دانشجو باید روش‌های نوآورانه، تصویری، دیجیتال و مشارکتی را بکار گرفت. ترکیب رسانه‌های جدید، تعامل مستقیم، پاسخ‌گویی شفاف و ... می‌تواند تاثیرگزاری بیشتری روی نسل جوان و دانشجو داشته باشد. در طرح درس انقلاب اسلامی، الزاما بایستی رویکردهای نوین و متناسب با فضای فکری و رسانه‌ای امروز اتخاذ شود. ╭┅───────────┅╮ 🇮🇷 @KssiChannel 🇮🇷 ╰┅───────────┅╯