eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.4هزار دنبال‌کننده
636 عکس
35 ویدیو
2 فایل
پاسخ به سوالات آقایان https://eitaa.com/e_va_m پاسخ به سوالات بانوان https://eitaa.com/m_h_v_m_1403
مشاهده در ایتا
دانلود
لحظاتی با احکام ❌ آیا می توان 👧 که به سن تکلیف نرسیده را بغل کرد و یا بوسید❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر دختر بچه‌ای که به سن شش سال رسیده است (ممیز باشد یا نباشد)، احتیاط واجب آن است که مرد نامحرم او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد همچنین لمس و دست دادن با دختر بچه، اگر موجب تحریک شهوت یا مستلزم مفسده شود یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. ✅👈 امام خمینی (ره): بنا بر احتیاط واجب مرد نامحرم نباید دختری را که به سن بلوغ نرسیده ولی سنش از شش سال تجاوز کرده است، ببوسد و روی پای خود بگذارد. ✅👈 آیت الله مکارم شیرازی: اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به وی حرام نیست. ✅👈 آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب است مردان دختران شش سال به بالا را قبل از رسیدن به سن بلوغ بغل نکنند، روی پا نگذارند و نبوسند. ➖➖➖➖➖ 📚👈 خامنه‌ای: پرسش و پاسخ ،بخش نگاه و پوشش ،س۶۹۱۵۵؛ امام:تحریر الوسیله،کتاب النکاح،م۲۵؛ سیستانی:منهاج الصالحین ،ج۳،م۲۳؛ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ⛔️ چرا زمانی که پدر عمدا فرزندش را به 🔪 می رساند اعدام نمی شود ولی زمانی که مادر این کار را انجام می دهد قصاص می شود❓🔰 ✅ اولا) نظریه صحیح که فقهاء و دانشمندان شیعه بدان معتقدند این است که: احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی است، آن عمل خواهد بود یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل است؛ و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن ؛ و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، است؛ و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی الطرفین باشد آن عمل است. ✅ ثانیا) شاید بیان نکردن علت و فلسفه تمام احکام، از سوی اولیاء الهی دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما و لغز است، که چه بسا موجب تنفر شنوندگان گردد، امام علی (علیه السلام) می فرماید: «مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند (۱)» لذا اولیاء الهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ها و احکام اشاره نمودند. ✅ ثالثا) روایات متعددی از امامان معصوم (ع) به ما رسیده است از جمله در حدیثی امام صادق (علیه السلام) می فرماید:" پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود." (۲) گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است، اما می توان برخی از حکمت های عدم قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است را در نکات زیر دانست:↘️ 1⃣➖ یکی از اهداف قصاص، دور کردن جامعه از تکرار چنین اعمالی است، اما در فرض قتل فرزند توسط پدر، چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است؛ زیرا پدر منشأ پیدایش فرزند و نیز مسئول و متفکل رشد و پرورش و تربیت او است و با زحمات طاقت فرسا و تحمل سختى هاى فراوان، نهال وجودى خود را که ثمر عمرش می باشد، آبیارى می کند، و این عوامل باعث می گردد که چنین حادثه ای به ندرت اتفاق بیافتد و تکرار گردد، به همین جهت و به دلیل مراعات حق پدری از قصاص او صرف نظر شده است. البته این تخفیف، چیزى از زشتى کار او نمى کاهد.(۳) 2⃣➖ اقدام به قتل فرزند تنها در شرایط خاص و بسیار حادی اتفاق می افتد و مصیبت بزرگی برای خانواده است و اثرات جبران ناپذیری در روحیه پدر و خانواده دارد. و دیر یا زود موجب پشیمانی پدر می گردد. همچنین با قصاص کردن پدر، این خانواده در غم از دست دادن عزیز دیگری داغدار خواهد شد و مصیبت مضاعفی بر خانواده تحمیل خواهد شد و بر مشکلات آنان خواهد افزود. خداوند به خاطر رعایت حال خانواده قصاص را از او بر داشته است. 3⃣➖ قصاص مجازات قتل عمد است. و چنین قتلی معمولاً در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. پس قتل عمدی فرزند، بسیار نادر و در شرایط کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. زیرا پدر نزدیک ترین فرد به فرزند، و فرزند عزیزترین فرد برای پدر است و هیچ پدری هر چند دارای قساوت قلب باشد حاضر نیست پاره تن و عزیز خود را به قتل برساند مگر در یک حالت غیر عادی و تقریباً غیر اختیاری. 4⃣➖ کسی که از این جنایت بیشترین آسیب را می بیند در درجه اول خود او و سپس خانواده او است چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و انصاف نیست که به خاطر این عمل در چنین شرایطی قصاص شود زیرا تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. پس اسلام قصاص او را ممنوع کرده است. اما در این شرایط، دیه بر او ثابت است و باید آن را به سایر وارثین بپردازد. 5⃣➖ این حکم شرعی به معنای این نیست که این پدر گناه نکرده است بلکه گناه سنگینی دارد و جاودانه در جهنم باقی خواهد ماند. چون از پدر برای فرزند انتظار مهربانی بیشتری می رود تا دیگران. این گونه اتفاق تقریبا از طرف مادر صفر درصد است چرا که احساسات و عواطف مادر برای این گونه کارها غلبه دارد و حال اگر چنین مادری بخواهد این چنین کاری با فرزندش انجام دهد مشخص می شود که این مادر چقدر قصی القلب و بزهکار خطرناکی است که حتما باید اعدام شود چرا که برای جامعه خطرناک است. 6⃣➖ شاید وجه دیگر عدم اعدام او این باشد که پدر بر فرزندش ولایت دارد و منشاء حیات فرزندش بوده و مثلا نفقه او را می داده و...باتوجه به این که پدر از نظر اسلام نان آور خانواده محسوب می شود لذا اگر اعدام شود ضربه سختی به آن خانواده وارد می شود و خانواده از هم می پاشد اما در رابطه با مادر اینگونه نیست. ➖➖➖➖➖ (۱) گزیده میزان الحکمة، ج ۱، ص ۲۱۴. (۲) حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج ۲۹، صص ۷۷و۷۸، موسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۷) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۷) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← حدیث 💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:↘️ ⚫️ اِنَّ فاطمةَ مِنّی وَ هی نُورُ عَینی و ثَمرةُ فؤادی یَسُوؤنی ما ساءَها و یَسُرُّنی ما سَرَّها. ⚫️ همانا فاطمه من است و او روشنایی چشمانم و میوه قلب من است، آنچه او را بیازارد مرا آزار می‌دهد و آنچه او را خوشحال کند مرا خوشحال می‌کند. ➖➖➖➖➖ 📗👈 بحار الانوار، ج۴۳، ص۲۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی_عددی ⚫️ گاهی با این که انسان مرتکب شده ولی عملش صحیح است:🔰 1⃣➖ خانمی که در حضور نامحرمان آستین خود را بالا می زند و وضو می گیرد این شخص گناه کرده، ولی وضویش صحیح است. (۱) 2⃣➖ کسی که در حال نماز به نامحرم نگاه می کند گناه کرده ولی نمازش صحیح است. 3⃣➖ کسی که محلی را غصب کرده و در آن محل روزه می گیرد که در این صورت گناه کرده و مدیون صاحب ملک است ولی روزه اش صحیح است ( البته نماز در مکان غصبی به فتوای بیشتر فقها باطل است ). 4⃣➖ کسی که در حال روزه به مردم تهمت می زند یا غیبت می کند یا دروغ می گوید (به غیر از دروغ بستن به خدا و پیامبر ص و امامان معصوم ع ) این شخص گناه کرده، ولی روزه اش صحیح است. 5⃣➖ کسی که وارد مسجد شده و می بیند مسجد نجس است موظف است چنانچه وقت نماز وسعت دارد اول مسجد را تطهیر کند حال اگر تطهیر مسجد را رها کند و مشغول نماز شود نمازش صحیح است ولی به خاطر تأخیر در تطهیر مسجد، گناه کرده است.(۲) 6⃣➖ کسی که مشغول نماز است و شخصی به او سلام می کند بر نماز گزار واجب است پاسخ دهد ولی اگر پاسخ نداد گناه کرده اما نمازش صحیح است. (۳) ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۱۷۳. (۲) زیرا امر به شیئ اقتضای نهی از ضد ندارد و از سوی دیگر قاعده ترتب جریان دارد. (۳) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۶۲۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯