eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.4هزار دنبال‌کننده
626 عکس
35 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۲) 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۲۲) 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند:↘️ 🍀 لا تُؤَخِّرْ إنالَةَ المُحْتاجِ إلَی غَدٍ؛ فَإنَّکَ لا تَدرِی ما یَعْرِضُ لَکَ ولَهُ فی غَدٍ. 🍀 برآوردن حاجت را به تأخیر مینداز؛ زیرا نمی‌دانی که فردا برای تو و او چه پیش خواهد آمد. 🍀 Don’t postpone satisfying one’s need, for you are not aware of your and his next day’s events. ➖➖➖➖➖ 📙👈 عیون الحکم و المواعظ، ص۵۲۶. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊 برخی از احکام 🤔، عبارتنداز:🔰 1⃣➖ کسی که با او مشورت می شود حق کتمان کردن ندارد. بنابراین وقتی در مقام مشاوره در مورد شخصی تحقیق می شود چه برای ازدواج یا غیر آن از امور زندگی، شخصی که با او مشورت می شود نباید حقیقت را کتمان کند و اگر کتمان کرد خیانت کرده. (۱) 2⃣➖ کسی که شاهد ماجرایی بوده و الان مدعی از او دعوت می کند تا در دادگاه شهادت دهد، شاهد حق کتمان کردن ندارد و باید آنچه را دیده شهادت دهد. (۲) مگر شهادت بر عقد در حال احرام که احتیاط در ترک آن است . (۳) 3⃣➖ وصی میت یا ورثه، نباید وصیت نامه میت را مخفی کنند یا وصیت های او را کتمان نمایند. (۴) 4⃣➖ چنانچه بدعتی پیدا شود بر علما واجب است بدعت بودن آن را اعلام نموده، سکوت را بر خود روا ندارند . ➖➖➖➖➖ (۱) مهذب الاحکام، آیة الله سبزواری، ج ۱۶، ص ۱۳۳. (۲) قرآن :وَلَا يَأۡبَ ٱلشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْۚ ( بقره / ۲۸۲ ) وَ لا تَکْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ یَکْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلیمٌ (۲۸۳). (۳) مناسک محشی، ص ۱۶۱. (۴) مفتاح الکرامة، ج ۹، ص۴۴۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
✍ سال ۱۳۶۴ اینجانب زمینی را طی سند رسمی به حوزه علمیه درآوردم که آقای امام جمعه محترم، ساختمان آن را بسازند و مورد استفاده طلاب قرار گیرد متأسفانه از آن تاریخ تاکنون هیچگونه عملی بر روی زمین انجام نگرفته و عمل به وقف نشده و کار دیگری هم روی زمین به خاطر وقف مورد نظر نمی شود انجام داد و زمین بدون استفاده مانده حال با گذشت سیزده سال و عمل نشدن به وقف و با توجه به اینکه هیچ گونه امیدی هم به ساختن آن نمی رود و مسئله منتفی شده آیا زمین به وقفیت خود باقی است یا قابل عودت است❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: 🌱← اگر زمین قبض نشده وقف تحقق نیافته و اختیار آن با خود شماست 🌱← و اگر تحویل داده شده وقف تمام و قابل تغییر و تبدیل و عودت نیست. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۱۶، س۶. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
💢 آیا بر به معروف و از منکر، واجب است که حتماً خودش تارک آن منکر و فاعل آن معروف باشد؟ به عبارت دیگر، آیا تارک منکر و عامل معروف بودن، جزء شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است؟ اینکه قرآن فرموده أَ تَأمُرُون النّاس باالبارّا وَ تَنسَون أَنفُسَکُم و نیز فرموده لم تَقُولُون ما لا تَفعَلُون و فرموده کَبُرَ مَقتاً عاندَ اللّه أَن تَقُولُوا ما لا تَفعَلُون یعنی انسان گناهکار، وظیفه ندارد دیگران را نهی از همان منکر کند⁉️🔰 ✅👈 امام(ره): در امرکننده و نهی کننده، شرط نیست عادل باشد و یا به آنچه امر می کند خودش عمل نماید و آنچه را نهی می نماید، ترک کند، و اگر (خودش) تارک واجب باشد، بر او واجب است که با اجتماع شرایط، (دیگری را) به همان واجب امر نماید کما اینکه واجب است به آن عمل نماید، و اگر مرتکب حرام میباشد بر او واجب است که (دیگری را) از ارتکاب آن نهی نماید، کما اینکه ارتکاب آن برای خودش حرام است.(۱) ✅👈 آیت الله خامنه ای: در امر به معروف و نهی از منکر شرط نیست که امر و نهی کننده به آنچه امر می کند عمل نماید و از آنچه نهی می کند اجتناب ورزد یعنی امر و نهی بر شخص گناهکار هم واجب است و او نمی تواند به عذر این که گناه می کند خود را از این وظیفه ی بزرگ تبرئه سازد. این که در منابع دینی از افرادی که خود عمل نمی کنند و دیگران را به عمل وامی دارند و یا خود گناه می کنند و دیگران را از گناه باز می دارند مذمت و نکوهش بسیار شده برای این است که چرا خود عمل به وظیفه نکرده اند نه برای این که چرا امر و نهی کرده اند.(۲) ✅👈 آیت الله بهجت: عامل بودن یا عادل بودن، شرط وجوب نیست. گرچه در صورت عامل بودن، تأثیر آن بیشتر است. کسی که خود مرتکب منکری می شود، واجب است دیگران را از همان منکر نهی کند.(۳) ✅👈 سایر مراجع: عامل و عادل بودن، شرط نیست. بر گناهکار هم واجب است که امر به معروف و نهی از منکر کند.(۴) ➖➖➖➖➖ (۱) تحریرالوسیله؛ باب امر به معروف؛ گفتار در شرایط وجوب، بعد از شرط چهارم، م۲۰ . (۲) رساله آموزشی معظم له ص ۲۷۸ درس ۷۶ و ۷۷ ج۱ احکام عبادات قسمت امر به معروف و نهی از منکر (۳) کتاب استفتائات معظم له س۳۸۳۹ و ۳۸۴۰ و ۳۸۷۱. (۴) امام، تحریرالوسیله، ج ۱، شرایط الامر بالمعروف، الشرط الرابع، م ۲؛ آیت الله وحید خراسانی، منهاج الصالحین،ج۲، م ۱۲۷۲ و ۱۲۷۵؛ آیت الله ملکی تبریزی، منهاج الصالحین، ج ۱، م ۱۲۷۲ و ۱۲۷۵؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین،ج ۲، م ۱۲۷۲ و ۱۲۷۵؛ آیت الله صافی، جامع الاحکام، ج ۲، س ۱۴۵۸ و دفاتر: آیت الله خامنه ای، آیت الله نوری همدانی، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله فاضل لنکرانی. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حاج آقا 💐 💢 اگه لباس و بدن نمازگزار ( بغیر از خون🩸) شده باشه، در چه مواردی نمازش باطل نیست❓🔰 سلام علیکم 🌺 1⃣➖ اگه قبل از نماز باشه:↘️ 🔺 اگه پاک کردن بدن و لباس و یا تعویضش سخته، پاک کردن و تعویض لازم نیست. 🔺 ولی اگه سختی و مشقت نداره باید اون رو پاک یا لباس رو تعویض کنیم. 2⃣➖ اگه بین نماز باشه:↘️ 💥 اگه هنوز وقت برای نماز خوندن هست نماز رو رها می کنیم و بعد از پاک کردن بدن یا لباس، نماز رو دوباره می خونیم. 💥 اگه وقت تنگه و نماز قضا می شه در صورتی که نمی تونیم وسط نماز پاکش کنیم با همون بدن یا لباس نجس نماز رو ادامه می دیم. 📌« البته اگه می‌شه در حال نماز لباس رو درآورد یا عوض کرد به طوری که حجاب واجب داخل نماز حفظ بشه و حالت نماز خوندن بهم نخوره، باید این‌کار رو انجام داد». 3⃣➖ اگه بعد از نماز باشه:↘️ 🍃 اگه قبل نماز نمی دونستیم یا شک داشتیم و بعد نماز متوجه شدیم نماز درسته. ( سیستانی: البته اگه بعد از شک جستجوی کافی نکرده باشیم بنابر احتیاط باید دوباره نماز بخونیم.) 🍃 اما اگه می دونستیم که لباس یا بدن نجسه ولی فراموش کردیم و بعدِ نماز یادمون اومد، باید دوباره نماز رو بخونیم. ( سیستانی: البته اگر فراموشی از روی اهمال و بی اعتنایی نبوده، لازم نیست دوباره بخونیم) ➖➖➖➖➖ 📚👈 توضیح المسائل مراجع، م ۸۲ تا ۸۱۳؛ رهبری رساله نماز و روزه م۵۷ تا ۶۳. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯