eitaa logo
لحظاتی با احکام
4.5هزار دنبال‌کننده
611 عکس
34 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی_عددی 👁👁 ماندن در 🥱 به سه قسم تقسیم می شود:🔰 1⃣➖ بیدار ماندن واجب: و آن در مورد شخصی است که اعمال حج را انجام می دهد که شب یازدهم و دوازدهم ذی حجة را باید در منا تا نصف شب بیتوته کند و در صورتی می تواند بیتوته در منا را ترک کند که شب را تا صبح در مکه به عبادت مشغول باشد. بنابراین بیدار بودن تا صبح در این صورت واجب است. (۱) 2⃣➖ بیدار ماندن مستحب: و آن در شب هایی است که احیاء آن شب ها مستحب است مانند شب های قدر و شب نیمه شعبان و شب عید فطر و قربان و شب دهم ذیحجه برای کسی که در مشعر الحرام باشد. (۲) و نیز بیدار شدن برای انجام نافله شب در تمام سال و در هر مکان که باشد. 3⃣➖ بیدار ماندنی که خوب نیست و باید ترک شود: و آن بیدار ماندن در شب است که سبب شود انسان خواب بماند و نماز صبح او قضا شود ولی اگر انسان تا اذان صبح بیدار باشد موظف است نماز صبح را بخواند و بعد بخوابد. ➖➖➖➖➖ (۱) مناسک محشی، ص ۴۵۷. (۲) السرائر، ج ۱، ص۳۱۳ - تذکرة الفقهاء، ج۴، ص ۱۵۸. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← وقف 🖊 اگر ملکی را بر اشخاص سازند، و موقوف علیهم ناچار به فروش موقوفه گردید مانند آنکه موقوفه مورد نیاز حتمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای منافع کشور باشد و موقوف علیهم را ملزم به فروش موقوفه کنند آیا موقوف علیهم باید با پول آن ملک دیگری را خریداری کرده و آن را عوض موقوفه وقف نمایند، یا لازم نیست و می توانند از آن استفاده کنند؟ و اگر موقوف علیهم ملزم به فروش نشود ولی نتوانند از موقوفه به صورت موقت یا دائم استفاده کنند، و از این بابت پولی دریافت نمایند، آیا باید با آن پول ملک دیگری تهیه کرده و عوض موقوفه وقف سازند یا لازم نیست و می توانند از آن استفاده کنند؟ آیا در این حکم زمین و قنوات یکسانند یا خیر⁉️🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: باید با آن پول ملک دیگری را خریداری و در همان جهت وقف اول وقف نمایند. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۸۳، س۶۸. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰 1⃣1⃣➖ روش است. ✔️ گاهی وقتها، شخص رویش نمی شود که به طور مستقیم به آن فرد بگوید که آقا یا خانم این کارتان بد است. ⬅️ در اینجا حداقل کاری که می شود کرد این است که از گناه تعجب کنیم و این تعجب را در چهره مان پررنگ کنیم، همین حالت تعجبی ما، بعضی ها را به خود می آورد که ای بابا من چه اشتباهی دارم انجام می دهم. ➖➖➖➖➖ ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ❌ آیا می توان 👧 که به سن تکلیف نرسیده را بغل کرد و یا بوسید❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر دختر بچه‌ای که به سن شش سال رسیده است (ممیز باشد یا نباشد)، احتیاط واجب آن است که مرد نامحرم او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد همچنین لمس و دست دادن با دختر بچه، اگر موجب تحریک شهوت یا مستلزم مفسده شود یا خوف ارتکاب گناه در میان باشد، جایز نیست. ✅👈 امام خمینی (ره): بنا بر احتیاط واجب مرد نامحرم نباید دختری را که به سن بلوغ نرسیده ولی سنش از شش سال تجاوز کرده است، ببوسد و روی پای خود بگذارد. ✅👈 آیت الله مکارم شیرازی: اگر بیش از شش سال داشته باشد اشکال دارد ولی نگاه به وی حرام نیست. ✅👈 آیت الله سیستانی: احتیاط مستحب است مردان دختران شش سال به بالا را قبل از رسیدن به سن بلوغ بغل نکنند، روی پا نگذارند و نبوسند. ➖➖➖➖➖ 📚👈 خامنه‌ای: پرسش و پاسخ ،بخش نگاه و پوشش ،س۶۹۱۵۵؛ امام:تحریر الوسیله،کتاب النکاح،م۲۵؛ سیستانی:منهاج الصالحین ،ج۳،م۲۳؛ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ⛔️ چرا زمانی که پدر عمدا فرزندش را به 🔪 می رساند اعدام نمی شود ولی زمانی که مادر این کار را انجام می دهد قصاص می شود❓🔰 ✅ اولا) نظریه صحیح که فقهاء و دانشمندان شیعه بدان معتقدند این است که: احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی است، آن عمل خواهد بود یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل است؛ و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن ؛ و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، است؛ و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی الطرفین باشد آن عمل است. ✅ ثانیا) شاید بیان نکردن علت و فلسفه تمام احکام، از سوی اولیاء الهی دین، این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما و لغز است، که چه بسا موجب تنفر شنوندگان گردد، امام علی (علیه السلام) می فرماید: «مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی دانند (۱)» لذا اولیاء الهی در حد فهم انسان ها به بعضی از علت ها و فلسفه ها و احکام اشاره نمودند. ✅ ثالثا) روایات متعددی از امامان معصوم (ع) به ما رسیده است از جمله در حدیثی امام صادق (علیه السلام) می فرماید:" پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود." (۲) گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است، اما می توان برخی از حکمت های عدم قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است را در نکات زیر دانست:↘️ 1⃣➖ یکی از اهداف قصاص، دور کردن جامعه از تکرار چنین اعمالی است، اما در فرض قتل فرزند توسط پدر، چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است؛ زیرا پدر منشأ پیدایش فرزند و نیز مسئول و متفکل رشد و پرورش و تربیت او است و با زحمات طاقت فرسا و تحمل سختى هاى فراوان، نهال وجودى خود را که ثمر عمرش می باشد، آبیارى می کند، و این عوامل باعث می گردد که چنین حادثه ای به ندرت اتفاق بیافتد و تکرار گردد، به همین جهت و به دلیل مراعات حق پدری از قصاص او صرف نظر شده است. البته این تخفیف، چیزى از زشتى کار او نمى کاهد.(۳) 2⃣➖ اقدام به قتل فرزند تنها در شرایط خاص و بسیار حادی اتفاق می افتد و مصیبت بزرگی برای خانواده است و اثرات جبران ناپذیری در روحیه پدر و خانواده دارد. و دیر یا زود موجب پشیمانی پدر می گردد. همچنین با قصاص کردن پدر، این خانواده در غم از دست دادن عزیز دیگری داغدار خواهد شد و مصیبت مضاعفی بر خانواده تحمیل خواهد شد و بر مشکلات آنان خواهد افزود. خداوند به خاطر رعایت حال خانواده قصاص را از او بر داشته است. 3⃣➖ قصاص مجازات قتل عمد است. و چنین قتلی معمولاً در شرایط بسیار استثنایی، احساسی و غیر عادی اتفاق می افتد. پس قتل عمدی فرزند، بسیار نادر و در شرایط کاملا غیر عادی و تحت فشار های روحی و روانی شدید که بیشتر شبیه به عدم عمد و اختیار است اتفاق می افتد. زیرا پدر نزدیک ترین فرد به فرزند، و فرزند عزیزترین فرد برای پدر است و هیچ پدری هر چند دارای قساوت قلب باشد حاضر نیست پاره تن و عزیز خود را به قتل برساند مگر در یک حالت غیر عادی و تقریباً غیر اختیاری. 4⃣➖ کسی که از این جنایت بیشترین آسیب را می بیند در درجه اول خود او و سپس خانواده او است چرا که او ضربه شدید و مهلکی به خود و خانواده خود وارد آوره است و انصاف نیست که به خاطر این عمل در چنین شرایطی قصاص شود زیرا تقاضای قصاص او نیز یک امر احساسی و غیر عقلانی است. پس اسلام قصاص او را ممنوع کرده است. اما در این شرایط، دیه بر او ثابت است و باید آن را به سایر وارثین بپردازد. 5⃣➖ این حکم شرعی به معنای این نیست که این پدر گناه نکرده است بلکه گناه سنگینی دارد و جاودانه در جهنم باقی خواهد ماند. چون از پدر برای فرزند انتظار مهربانی بیشتری می رود تا دیگران. این گونه اتفاق تقریبا از طرف مادر صفر درصد است چرا که احساسات و عواطف مادر برای این گونه کارها غلبه دارد و حال اگر چنین مادری بخواهد این چنین کاری با فرزندش انجام دهد مشخص می شود که این مادر چقدر قصی القلب و بزهکار خطرناکی است که حتما باید اعدام شود چرا که برای جامعه خطرناک است. 6⃣➖ شاید وجه دیگر عدم اعدام او این باشد که پدر بر فرزندش ولایت دارد و منشاء حیات فرزندش بوده و مثلا نفقه او را می داده و...باتوجه به این که پدر از نظر اسلام نان آور خانواده محسوب می شود لذا اگر اعدام شود ضربه سختی به آن خانواده وارد می شود و خانواده از هم می پاشد اما در رابطه با مادر اینگونه نیست. ➖➖➖➖➖ (۱) گزیده میزان الحکمة، ج ۱، ص ۲۱۴. (۲) حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج ۲۹، صص ۷۷و۷۸، موسسه آل البیت، قم، ۱۴۰۹. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌼🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همراه با یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۷) لحظاتی با احکام 🌹🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هر روز یک صفحه از ( امروز صفحه۵۴۷) لحظاتی با احکام 🥀🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 🤲🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← حدیث 💎 رسول خدا (صلی الله عليه واله) می فرمایند:↘️ ⚫️ اِنَّ فاطمةَ مِنّی وَ هی نُورُ عَینی و ثَمرةُ فؤادی یَسُوؤنی ما ساءَها و یَسُرُّنی ما سَرَّها. ⚫️ همانا فاطمه من است و او روشنایی چشمانم و میوه قلب من است، آنچه او را بیازارد مرا آزار می‌دهد و آنچه او را خوشحال کند مرا خوشحال می‌کند. ➖➖➖➖➖ 📗👈 بحار الانوار، ج۴۳، ص۲۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌹🌺🍃⊱━═╯ ╔═➖→💐←➖ ═╗ 🆔 https://eitaa.com/e_va_m ╚═ ➖→💐←➖ ═╝ 💞اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج💞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← احکام عمومی_عددی ⚫️ گاهی با این که انسان مرتکب شده ولی عملش صحیح است:🔰 1⃣➖ خانمی که در حضور نامحرمان آستین خود را بالا می زند و وضو می گیرد این شخص گناه کرده، ولی وضویش صحیح است. (۱) 2⃣➖ کسی که در حال نماز به نامحرم نگاه می کند گناه کرده ولی نمازش صحیح است. 3⃣➖ کسی که محلی را غصب کرده و در آن محل روزه می گیرد که در این صورت گناه کرده و مدیون صاحب ملک است ولی روزه اش صحیح است ( البته نماز در مکان غصبی به فتوای بیشتر فقها باطل است ). 4⃣➖ کسی که در حال روزه به مردم تهمت می زند یا غیبت می کند یا دروغ می گوید (به غیر از دروغ بستن به خدا و پیامبر ص و امامان معصوم ع ) این شخص گناه کرده، ولی روزه اش صحیح است. 5⃣➖ کسی که وارد مسجد شده و می بیند مسجد نجس است موظف است چنانچه وقت نماز وسعت دارد اول مسجد را تطهیر کند حال اگر تطهیر مسجد را رها کند و مشغول نماز شود نمازش صحیح است ولی به خاطر تأخیر در تطهیر مسجد، گناه کرده است.(۲) 6⃣➖ کسی که مشغول نماز است و شخصی به او سلام می کند بر نماز گزار واجب است پاسخ دهد ولی اگر پاسخ نداد گناه کرده اما نمازش صحیح است. (۳) ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۱۷۳. (۲) زیرا امر به شیئ اقتضای نهی از ضد ندارد و از سوی دیگر قاعده ترتب جریان دارد. (۳) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۶۲۴. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🥀🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← وقف ✍ ساخته شده ولی حالا خیلی کوچک است لذا معتمدین محل بنا دارند که فاطمیه ای بزرگ درست کنند از نظر اهالی به مصلحت است که فاطمیه حاضر را بفروشند و با مبلغی بیشتر بتوانند فاطمیه بزرگ تری درست کنند، نظر مبارک شما در این مورد را مرقوم بفرمائید❓🔰 ✅👈 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر فاطمیه وقف است فروش آن جایز نیست. ➖➖➖➖➖ 🔺👈 برگزیده احکام وقف، ص۸۴، س۷۱. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌷🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام ← امر به معروف و نهی از منکر 💢 روش های مفید و پرکاربرد امر به معروف و نهی از منکر:🔰 2⃣1⃣➖ روش است. 💥 هم از دوستی با جنس مخالف نهی کنیم و هم اینکه ازدواج ها را در جامعه آسان کنیم. در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) داریم که «کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است، پس در مابقی آن تقوای الهی داشته باشد. ✔️ در زمان فعلی، یک جوان سالیان سال است که از سن بلوغش می گذرد و تا زمان ازدواج که معمولاً بالای سی سالگی است، باید جلوی طغیان غریزه ی جنسی اش را بگیرد. به سمت ازدواج هم که می رود، معمولاً با حقوق های حداقلی که می گیرد، از عهده ی مخارج زندگی، اجاره بهای سنگین مسکن، پرداخت قسط و وام، خرج کمرشکن مراسم عروسی و مهریه های سنگین برنمی آید. الآن میلیون ها دختر و پسر بالای سی سال که عموماً از قشر متوسط به پایین جامعه هستند و نتوانسته اند ازدواج کنند. ➖➖➖➖➖ ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺💐🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لحظاتی با احکام 🛎 آیا به کسی که نمازش را صحیح نمی خواند (یا شک داریم صحیح می خواند) می توان کرد⁉️🔰 ✅👈 مستحب است نمازهای واجب ـ خصوصاً نمازهای یومیه ـ به جماعت خوانده شود، و این کار فضیلت بسیار زیادی دارد. بعضی از فقهاء فرموده اند: نماز با جماعت از نماز اول وقت که فرادی خوانده شود بهتر است.(۱) ⚫️ اولا) نماز جماعت نیز مانند دیگر احکام الاهی دارای شرایط خاصی است که یکی از آنها صحت قرائت امام جماعت است. مراجع معظم تقلید فرموده اند: «هرگاه بداند نماز امام باطل است؛ مثلاً بداند امام وضو ندارد ـ اگرچه خود امام ملتفت نباشد ـ نمی‌توان به او اقتدا کند».(۲) و در شرایط امام جماعت، متذکر شده‌اند که امام جماعت باید بالغ، عاقل، شیعه دوازده امامی، عادل و حلال‌زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند.(۳) به عبارت دیگر؛ امام باید قرائت نماز را صحیح بخواند و اقتداء به کسی که قرائتش صحیح نیست، برای دیگران جایز نیست.(۴) ⬅️ البته رعایت قرائت در حد معمول به صورت صحیح لازم است و توجه بیش از حد به الفاظ و قرائت که ما را از معنا و حقیقت نماز دور بدارد از وساوس شیطان بوده و باید از آن اجتناب شود. پس این حکم در صورتی است که علم به بطلان نماز یا عدم صحت قرائت امام جماعت داشته باشیم؛ یعنی به مجرد شک در بطلان نماز امام، چنین حکمی وجود ندارد.   ⚫️ ثانیا) فقهاء فرموده اند: «اگر مأموم بعد از نماز بفهمد که امام عادل نبوده یا کافر بوده یا به جهتی نمازش باطل بوده ـ مثلاً بی‌وضو نماز خوانده ـ نماز جماعت مأموم صحیح است».(۵)  ➖➖➖➖➖ (۱) توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی، م۱۴۱۷. (۲) همان، م۱۴۳۴ ؛ توضیح المسائل آیة الله العظمی تبریزی، م۱۴۲۹. (۳) توضیح المسائل حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی، م۱۴۶۸؛ توضیح المسائل آیة الله العظمی تبریزی، م۱۴۶۲. (۴) اجوبة الاستفتاءات مقام معظم رهبری، ص ۱۷۳، س۵۹۹. (۵) توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۱، ص ۷۷۶، م۱۴۲۱. ◦•●◉✿🍃 🍃✿◉●•◦ ╭═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╮ https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97 ╰═━⊰🍃🌺🌻🌺🍃⊱━═╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا