eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا 🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی با همکاری کانون اخلاق و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کنند: 📌 امکان عقلی و وقوعی نبوت در انسان از منظر ابن سینا 👤 سخنران: دکتر مرتضی پویان 🗓 تاریخ: دوشنبه ۱۴۰۲/۶/۶-ساعت : ۱۰ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است 🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy @philosophy_mazaheb @akhlaghvaerfaneslami @Philosophyisl
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
✍ یکی از دوستانِ فیزیکدانِ ما، که در زمینه آگاهی پژوهش می‌کند، باور دارد که با بازسازی دیدگاه سینوی
✍ اگر تمایل داشتید در باره محتوای مصاحبه بالا بیشتر بدانید، مقاله ای در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است که متن آن در این پیوند قابل دسترس است: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6667669/ 📖 عنوان مقاله این است: A proposed mechanism for mind-brain interaction using extended Bohmian quantum mechanics in Avicenna's monotheistic perspective @naturalphilosophy حامد آرضایی
✅ ابونصر محمد فارابی ملقب به معلم ثانی 💠 ابونصر محمد فارابی معروف به «معلم ثانی» (۲۵۹-۳۳۹ ه.ق)، فیلسوف، حکیم، ریاضیدان و منجم مسلمان ایرانی است. فارابی نخستین فیلسوف و موسس فلسفه اسلامی است که نقش به سزایی در رواج فلسفه در جهان اسلام داشت. از او به عنوان انتقال دهنده منطق صوری یونانی به جهان اسلام نیز یاد می‌شود. 🔸 فارابی نخستین کسی است که در اسلام علوم را به طور کامل طبقه بندی کرده است و حدود هریک را نشان داده و شالوده هر شاخه از علم را تثبیت کرده است. به همین دلیل وی را «معلم ثانی» نامیده اند. 🔹 همچنین فارابی بزرگترین شارح و مفسر آثار ارسطو به شمار می‌رود. از هفتاد تصنیفی که برای فارابی برشمرده‌اند، نیمی درباره‌ی منطق است، که در واقع موسس منطق اسلامی خود او بود. تفسیر وی بر کتاب مابعدالطبیعه یا متافیزیک ارسطو، به ابن‌سینا در فهمیدن ارسطو کمک فراوان کرده است. 🔸 فارابی کتاب‌های مستقلی در فیزیک و ریاضیات و اخلاق و فلسفه سیاسی نیز تالیف کرده، و از لحاظ فلسفه سیاسی نیز از موسسان اسلامی آن به شمار می‌رود. 📝متن کامل : https://B2n.ir/d01264 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ یادداشت « علم و غایتمندی پدیده های طبیعت در نگاه ابن سینا » 💠 این یادداشت توسط آقای سعید حسن‌زاده نگاشته شده و در شماره چهارم فصل‌نامه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است. نویسنده در این یادداشت اشاره دارد که از نظر ابن سینا تمامی پدیده‌های طبیعی غایتمند هستند و در ادامه به شرح دیدگاه ابن سینا درباره غایتمندی اشیاء طبیعی می‌پردازد. 🔸 غایتمندی اشیاء طبیعی علاوه بر اینکه بحثی فلسفی به حساب می آید می تواند به عنوان بحثی دینی نیز مطرح شود. ادیان الهی بر حکمت خداوند در خلقت موجودات، وجود نظم در عالم و هدفمندی خلقت تأکید دارند. از این رو نفی غایتمندی اشیاء طبیعی با دیدگاه های دینی نیز منافات دارد. در این یادداشت تلاش می شود به اختصار به دیدگاه ابن سینا درباره غایتمندی اشیاء طبیعی اشاره شود. 🔹 از نظر ابن سینا همه اشیاء طبیعی دارای غایت می باشند. غایت داشتن امور طبیعی یعنی این امور در جهتی خاص فعالیت می کنند، متوجه به سمتی هستند و اگر مانعی پیش نیاید و شرایط فراهم باشد به آن مقصد می رسند. به بیان دیگر در امور طبیعی قوه و توان بر یک سری افعال خاص نهاده شده است که این امور برای ایجاد و بالفعل کردن آن افعال و نه افعال دیگر فعالیت می کنند. 📝متن یادداشت: https://b2n.ir/r30824 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ❇️ آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
فلسفه ذهن.mp3
15.21M
🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی حیث التفاتی در فلسفه ذهن 🎙 با حضور: @vajeazeh
18.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 رابطه علم با فلسفه و دین از زبان دکتر گلشنی 💠 در دوران یونانیان [باستان] فلسفه بر علوم حاکم بوده، در دوران تمدن اسلامی هم فلسفه بر علوم حاکم بوده، در دوران قرون وسطی هم یک متافیزیک بر علم حاکم بود، [حتی] در میان سرآمدان و بنیانگذاران علم جدید مثل لایبنیتر و غیره هم همین دید حاکم بود، یک دیدگاه کل نگر بود و هم اینها و هم مسلمان‌ها و هم قرون وسطی و هم نیوتون و غیره کار علمی‌شان را یک نوع عبادت می‌دانستند. 🔸 ولی کم کم با آمدن هیوم و کانت و... قضیه عوض شد تا رسیدیدم به نیمه اول قرن نوزدهم که آگوست کنت گفت ما دوره‌هایی را در علم گذرانده‌ایم و حالا به دوه علم اثباتی رسیده‌ایم و پوزیتیویسم را بنا نهاد. این‌ها حرف‌شان این بود که فقط یافته های مبتنی بر حواس اعتبار دارد و هم دین کنار گذاشته شد و هم فلسفه به صورت ظاهر، چون مکتب پوزیتیوسیم خودش یه مکتب فلسفی هست. 🔹 در قرن بیستم هم می‌گفتند هر سوالی که علم تجربی جواب ندهد این سوال جواب ندارد. تا اینکه در نیمه دوم قرن بیستم مکاتب فلسفه علم ظاهر شد و چند نکته واضح شد. پوپر مطرح کرد ما قضایای و ارزشهای اخلاقی را از قضایای علمی نمی‌توانیم نتیجه گیری کنیم، ولی وقتی که میخواهیم کار علمی انجام بدهیم قبل از آن اخلاق وارد می‌شود. بعد معلوم شد یک عده سوالاتی وجود دارد که حتی در خود علم مطرح اند ولی علم نمی‌تواند به آنها جواب بدهد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
هدایت شده از مدرسه تابستانی الهیات صلح
مدرسه تابستانی الهیات صلح
هدایت شده از مدرسه تابستانی الهیات صلح
قابل توجه طلاب و دانشجویان محترم با توجه به درخواست‌های زیاد دانشجویان و طلاب گرامی و تمایل به شرکت در دوره و اهمیت موضوع مدرسه تابستانی، شرکت در دوره رایگان شد. شرکت کنندگانی که تمایل به دریافت «گواهی پایان دوره» داشته باشند، در پایان دوره مبلغ ۱۵۰ هزار تومان جهت صدور گواهی دریافت خواهد شد. علاقه‌مندان به شرکت در دوره مدرسه تابستانه «الهیات صلح» جهت دریافت رمز عبور شرکت در دوره، مشخصات کامل خود را به آدرس ایتای @Rahmani_Shams ارسال فرمایید. ♦️ 4 الی 31 شهریور ماه 1402 ⏰ ساعت 5/30 الی 7 عصر اساتید دوره: دکتر محلاتی: الهیات صلح، اخلاق پوزش و بخشایش، دوستی، اخلاق جنگ؛ (شنبه‌ها) جلسه اول و دوم: درآمدی بر صلح در ادیان و فرهنگ‌ها (فارسی و انگلیسی(؛ 4 شهریور و 11 شهریور جلسه سوم: اخلاق جنگ؛ 18 شهریور جلسه چهارم: دوستی، پوزش و بخشایش؛ 25 شهریور استاد رحیمی‌نژاد: اصالت سِلم و اخلاق جنگ اسلامی؛ یک شنبه‌ها جلسه اول و دوم: اخلاق جنگ؛ 5 شهریور و 12 شهریور جلسه سوم و چهارم: اصالت سِلم؛ 19 شهریور و 26 شهریور استاد طلعتی: بخشایش، عذر و عفو تطبیقی؛ دوشنبه‌ها جلسه اول: نگاهی قرآنی به مساله عفو و بخشایش (براساس تفاسیر شیعه و اهل سنت)؛ 6 شهریور جلسه دوم و سوم: رویکردهای کلامی به مساله عفو و بخشایش )کلام امامی_معتزلی_اشعری)؛ 13 شهریور و 20 شهریور جلسه چهارم: نظریات فقهی حقوقی سنتی و نوین در باب عفو و بخشایش؛ 27 شهریور استاد برکت: دوستی از منظر فقه و اخلاق و احادیثِ دوستی؛ سه شنبه‌ها 7 شهریور 14 شهریور 21 شهریور دکتر صباغچی: مبانی الهیات صلح؛ چهارشنبه‌ها 8 شهریور 22 شهریور «گروه گفتگوی ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب»
1669700669-9555-104-6.pdf
773.1K
خداباوری کلاسیک تعدیل یافته سویین برن حسین اترک طیبه شاددل