دومین مدرسه زمستانی فلسفه ذهن
توسط هسته فلسفه ذهن «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و با پشتیبانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برگزار می شود
تاریخ: دوشنبه و سه شنبه 7 و 8 اسفندماه 1402
موضوعات:
🍀چیستی ذهن و علامت امر ذهنی
🍀محتوای ذهنی
🍀بازنمایی ذهنی در نظر ابن سینا
🍀یگانه انگاری راسلی و فیزیکالیسم غیر استاندارد
🍀نظریه TOM و کاربست آن در تبیین روح و معاد جسمانی
🍀پدیدارشناسی ذهن
🍀اراده آزاد
اساتید دوره:
👤آقای دکتر رضا درگاهی فر (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
👤آقای دکتر احمد لهراسبی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر عباس مهدوی (استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر هادی قهار (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🧕خانم دکتر نعیمه پورمحمدی (دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب)
👤آقای دکتر مهدی ذاکری (دانشیار دانشگاه تهران)
👤آقای دکتر سید محمد سادات منصوری (پژوهشگر وابسته به موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
جهت شرکت در دوره به صورت مجازی «اینجـــا» کلیک نمایید. (کد ورود22)
🖇 لینک ثبتنام
📍 مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ کرسی اصل بستار و الگوی فیلسوفان مسلمان از فعل الهی
🔰 گروه غرب شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
🎙 با حضور:
#روزبه_زارع
#حمیدرضا_شاکرین
#سیدمصطفی_میرباباپور
✍️ دبیرعلمی: #محمد_محمدی_نیا
📅 چهارشنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۰۰
🏢 تهران و قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/bastar-2
#کرسی
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی تبیین مبانی نظری و دینی موضوعات جدید و مستحدثه در علوم زیستی و زیست فناوری
🔹 توسط مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار میشود:
💢 در راستای نخستین همایش ملی«مطالعات نظری- دینی علوم زیستی و زیست فناوری»
📅 سه شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰
🏢 تهران، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری
◽️ حضوری و مجازی
➕ ثبت نام از طریق:
🏷 inandin.ir/event/biotech2
📞 شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر:
📲 ۰۲۱۴۴۷۸۷۳۲۵
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/olomzisti-2
#نشست I #همایش
#زیست_فناوری I #مرکزرشدونوآوری
🆔 @iictchannel
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀نشست تاویل قران از منظر عرفان
🔹لینک شرکت بصورت مجازی👇
http://yun.ir/2q4jz2
🔻گروه فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817
هدایت شده از فلسفه ذهن
🔥 همایش بینالمللی فلسفه ذهن با تمرکز بر مسئله آگاهی به همت انجمن مغز و فلسفه ذهن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی برگزار شد.
🗓 در این رویداد که از 29 بهمن آغاز شده و تا 3 اسفند ادامه دارد، اساتید برجسته داخلی و خارجی به ارائه 41 مقاله میپردازند. همایش طی سه روز حضوری و دو روز مجازی برگزار شده و با استقبال شایانی از سوی علاقمندان مواجه گردید.
📣 مهمانان خارجی حاضر از مرکز مطالعات آگاهی موسکو و دانشگاه دولتی موسکو به ارائه 5 مقاله مختلف و 1 معرفی مرکز مطالعات آگاهی پرداختند.
همچنین اساتید مطرح این حوزه از آمریکای شمالی و اروپا طی دو روز مجازی (یکشنبه 29 بهمن و پنجشنبه 3 اسفند)، به ارائه 9 مقاله همراه با پرسش و پاسخ میپردازند.
💥طرح مباحثی از حوزههای پزشکی و فیزیک و نوروساینس و ... در کنار فلسفه، منجر به شکلگیری برخی مباحثات و گفتگوهای بینارشتهای شد که جذابیت زیادی برای عموم مخاطبان داشت.
🚩 فایل سخنرانیها و اسلایدهای ارائه شده در رویداد بزودی از طریق کانالهای فلسفه ذهن (@philmind) و انجمن مغز (@mindphilosa) منتشر و در اختیار عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت.
@PhilMind
4_5958788754037544312.mp3
16.81M
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر آیه ۲۵ سوره بقره، سال ۶۴ به مساله خلود پرداختن
#فلسفه
#صوت
https://t.me/nabardb
4_5958788754037544308.mp3
26.95M
🔸 صوت کرسی بررسی و تحلیل خلود یا عدم خلود عذاب
حسین عشاقی
حسن يوسفيان
سیدمحمدحسن جواهری
#نشست
#فلسفه
https://t.me/nabardb
1662371073-9445-68-2.pdf
339.3K
تحلیل مبنایی «حقیقت خلود در جهنم» با تأکید بر دیدگاه استاد جوادی آملی
محمدهادی منصوری
محمدعلی پوریگانه
محمدحسین فهیم نیا
#فلسفه
#مقاله
https://t.me/nabardb
#معرفی_کتاب ایسم های تهی (نقدی بر فلسفه تحلیلی)
اثر پیتر انگر، استاد فلسفه دانشگاه نیویورک
ترجمه رضا صادقی
پیتر انگر پس از آنکه سالها در حوزه #فلسفه_غرب تدریس کرد و آثار زیادی در نشریات معتبر فلسفی منتشر کرد، در سال 2014 با نگارش کتاب ایسمهای تهی، نهتنها آثار قبلی خود را فاقد محتوایی اساسی و بازی با زبان دانست، بلکه تلاش کرد نشان دهد در دوران معاصر مجموعهای از دیدگاههای تهی و فاقد محتوای اساسی به فلسفهی رسمی غرب تبدیل شده و فلسفه را از موضوعات اساسی که در زندگی فردی و جمعی تأثیرگذار است، جدا کرده و مخاطب خود را گرفتار پوچی کرده است. پرسشها و بازیها و معماهای زبانی که ظاهری فلسفی دارند و بسیار سرگرمکننده هستند، نهایتی ندارند و همیشه مفاهیمی پیچیده وجود دارند که با تحلیل آنها میتوان به دیدگاهها و ایسمهای جدید رسید،
اما برای اینکه فلسفه محتوای اصیل خود را بیابد، باید بار دیگر به پرسشهای بنیادین متافیزیکی مانند خودشناسی ( #معرفت_نفس ) و بحث از وجود روح و امکان حیات پس از مرگ ( #معاد ) بازگردد.
در واقع انگر در کتاب پیشِرو فلسفه را از زاویهای نو به تماشا میگذارد و با دیدی انتقادی فلسفه تحلیلی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد؛ او استدلال میکند که فلسفه تحلیلی در رابطه با واقعیتهای موجود زندگی بشر و آنچه که در حقیقت جریان دارد، هیچ نتیجه ملموس و قابلتوجهای ارائه نکرده است.
✅ @Islamicphilosophy_ir
هدایت شده از موسسه مطالعات پژوهشی معنا
✅ پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۲)
💠 موضوع: بحثی درباره امکان (پاسخ علامه طباطبایی به مقاله استاد مهدی حائری يزدی)
🔸 در بحث عقود ثلاثه که نسبت شی را به وجود و عدم به سه قسم وجوب و امتناع و امکان تقسيم می کنيم می گوييم که مفهوم ( و، به عبارت صحيح تر، شی مفروض) يا ضروری الوجود است يا نه، و در صورت دوم يا ضروری العدم است يا نه. آنچه ضروری الوجود است واجب، و آنچه ضروری العدم است ممتنع، و آنچه ضروری الوجود و ضروري العدم نيست ممکن می باشد.
🔹 البته نظر به اين که تقسيم عقلی است و دائر بين نفی و اثبات مي باشد، قسم دوم در تقسيم اول و همچنين قسم دوم در تقسيم دوم سلب تحصيلی است و امکان به حسب اصل از دو سلب تحصيلی به وجود می آيد، ولي نظر به اين که حقيقت تقسيم (تقسيم جزئي بر کلياتش) تکثير واحد است، به ذکر قيود جايز الانضمام به طور استيفا که با ضم هر قيدی قسمی از اقسام به وجود آيد، و از اين جاست که در تقسيم عقلی، وحدت مقسم، اعميت مقسم نسبت به هر قسم و مساوات آن با مجموع اقسام و مبانيت اقسام نسبت به همديگر چنان که در فن مناظره بيان شده لازم است...
📝متن کامل:
B2n.ir/philoscience-847
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience