eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
972 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
6-1.mp3
70.93M
🔺درسگفتار کامل متن‌خوانی پدیدارشناسی روح هگل 👤دکتر محمدمهدی اردبیلی 🎙صوت جلسه‌ سی و یکم 🔺 بخش سوم ـ عقل و روح پدیدارشناسی ( ۷ ) t.me/nutqiyyat Instagram.com/nutqiyyat
JPTR_Volume 13_Issue 2_Pages 127-147.pdf
317.6K
تفاوت نقد سهروردی و سید عبدالاعلی سبزواری بر اصالت وجود صدرایی مهدی افچنگی یاسر سالاری
کارگاه «مفهوم‌گرایی در فلسفهٔ کانت» 👇 ۴ فایل صوتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. تقریر محل نزاع مصطفی زالی https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲. مفهوم گرایی سلارزی مهدی رعنایی https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳. مفهوم گرایی کانتی مهدی رعنایی https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۴. مفهوم گرایی معتدل مصطفی زالی https://t.me/dghjvjk
انجمن منطق ایران - فهرست اعضا 1403 https://ialogic.ir/index.php/1403/14034 https://t.me/Ontos361
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۷۲. محمود خاتمی https://rtis2.ut.ac.ir/cv/khatam/
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
سیر معرفت‌شناسی در غرب و حوزه اندیشه اسلامی.pdf
442.8K
📄 سیر معرفت‌ شناسی در غرب و حوزه اندیشه اسلامی 👤 استاد سربخشی #⃣ | ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
📘 الگوهای حکمت در عصر صفوی ایران: مکتب فلسفی اصفهان و مکتب عرفانی شیراز ✏️ نویسنده: یانیس ایشوتس 💳 ناشر: انتشارات I.B. Tauris (۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ - آبان ۱۴۰۰) 🟢 معرفی کتاب: غنای فکری شگرف ایران صفوی در قرن هفدهم، در مکتب فلسفی اصفهان و به‌ویژه توسط بنیان‌گذار آن، میرداماد (درگذشته ۱۶۳۱) و شاگرد برجسته‌اش ملاصدرا (معروف به صدرالدین شیرازی، درگذشته ۱۶۳۶) تبلور یافته‌ است. از سوی دیگر حکمت سلبی رجبعلی تبریزی (درگذشته ۱۶۶۹/۷۰) نیز در این مکتب فلسفی حائز اهمیت است. علیرغم اهمیت فوق‌العاده و آوازهٔ این فیلسوفان برجسته، شناسایی و معرفی «مکتب فلسفی اصفهان» نخستین بار در سال ۱۹۵۶ توسط ایران‌شناس مشهور فرانسوی، هانری کربن، انجام گرفت. کربن بیست متفکر و شخصیت معنوی را با زمینهٔ فکری یکسانِ نوافلاطونی - اسلامی معرفی کرد؛ این دسته‌بندی از متفکران مزبور به‌مدت تقریبا پنجاه سال بدون چالش باقی ماند. یانیس اشوتس در این اثر مبتکرانه و نوین ابتدا اصطلاح "مکتب" را بررسی می‌کند، سپس مکاتب فلسفی پیچیدهٔ این سه چهرهٔ برجسته شیعی را واکاوی می‌کند و در نهایت آن‌ها را مقایسه می‌کند. اشوتس استدلال می‌کند که اندیشهٔ ملاصدرا مستقل است و در واقع با اندیشه‌های میرداماد و رجبعلی تبریزی سازگار نیست. این رویکرد نه تنها روش جدیدی برای تفکر در مورد نحوهٔ درک ما از «مکتب اصفهان» ارائه می‌کند، بلکه میرداماد و رجبعلی تبریزی را به عنوان پیشگامانی در جایگاه حقیقی خودشان معرفی می‌کند. 🗂 فهرست: 🌸 مدرسهٔ اصفهان - بخش اول: حکمت یمانیهٔ میرداماد - زندگینامهٔ علمی میرداماد - آموزه‌های فلسفی میرداماد - نتیجه‌گیری 🌸 مدرسهٔ عرفانی شیراز: ملاصدرا و حکمت متعالیهٔ او - زندگی ملاصدرا - آثار علمی ملاصدرا - عناصر کلیدی آموزه‌های ملاصدرا - خلاصه آموزه‌های ملاصدرا در یازده اصل ( برگرفته از اسفار ج ۹ ص ۱۸۵ ) - ضمیمه: ملاصدرا و رواقیان 🌸 مدرسهٔ اصفهان - بخش دوم: حکمت سلبی رجبعلی تبریزی - زندگینامهٔ علمی رجبعلی تبریزی - اصول محوری تفکر رجبعلی تبریزی: اصالة الشیء و اشتراک لفظی وجود - علی‌قلی بن قرچغای خان تکمیل‌کنندهٔ آموزه‌های رجبعلی تبریزی 🌸 تحلیل تطبیقی دیدگاه‌های میرداماد، ملاصدرا و رجبعلی تبریزی - میرداماد و ملاصدرا - میرداماد و رجبعلی تبریزی - ملاصدرا و رجبعلی تبریزی نتیجه‌گیری ✉️ t.me/nutqiyyat ✉️ t.me/nutqiyyat_classes 📷 Instagram.com/Nutqiyyat 📹 https://youtube.com/@nutqiyyat