6-1.mp3
70.93M
🔺درسگفتار کامل متنخوانی پدیدارشناسی روح هگل
👤دکتر محمدمهدی اردبیلی
🎙صوت جلسه سی و یکم
🔺 بخش سوم ـ عقل و روح پدیدارشناسی ( ۷ )
#اردبیلی
#هگل
#پدیدارشناسی
#صوتی
t.me/nutqiyyat
Instagram.com/nutqiyyat
JPTR_Volume 13_Issue 2_Pages 127-147.pdf
317.6K
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. تقریر محل نزاع
مصطفی زالی
https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲. مفهوم گرایی سلارزی
مهدی رعنایی
https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳. مفهوم گرایی کانتی
مهدی رعنایی
https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۴. مفهوم گرایی معتدل
مصطفی زالی
https://t.me/dghjvjk
انجمن منطق ایران - فهرست اعضا 1403
https://ialogic.ir/index.php/1403/14034
https://t.me/Ontos361
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
سیر معرفتشناسی در غرب و حوزه اندیشه اسلامی.pdf
442.8K
📄 سیر معرفت شناسی در غرب و حوزه اندیشه اسلامی
👤 استاد سربخشی
#⃣ #فلسفه | #معرفت_شناسی
➖➖➖➖➖
🗳@vajeazeh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
📘 الگوهای حکمت در عصر صفوی ایران: مکتب فلسفی اصفهان و مکتب عرفانی شیراز
✏️ نویسنده: یانیس ایشوتس
💳 ناشر: انتشارات I.B. Tauris (۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ - آبان ۱۴۰۰)
🟢 معرفی کتاب:
غنای فکری شگرف ایران صفوی در قرن هفدهم، در مکتب فلسفی اصفهان و بهویژه توسط بنیانگذار آن، میرداماد (درگذشته ۱۶۳۱) و شاگرد برجستهاش ملاصدرا (معروف به صدرالدین شیرازی، درگذشته ۱۶۳۶) تبلور یافته است. از سوی دیگر حکمت سلبی رجبعلی تبریزی (درگذشته ۱۶۶۹/۷۰) نیز در این مکتب فلسفی حائز اهمیت است.
علیرغم اهمیت فوقالعاده و آوازهٔ این فیلسوفان برجسته، شناسایی و معرفی «مکتب فلسفی اصفهان» نخستین بار در سال ۱۹۵۶ توسط ایرانشناس مشهور فرانسوی، هانری کربن، انجام گرفت. کربن بیست متفکر و شخصیت معنوی را با زمینهٔ فکری یکسانِ نوافلاطونی - اسلامی معرفی کرد؛ این دستهبندی از متفکران مزبور بهمدت تقریبا پنجاه سال بدون چالش باقی ماند.
یانیس اشوتس در این اثر مبتکرانه و نوین ابتدا اصطلاح "مکتب" را بررسی میکند، سپس مکاتب فلسفی پیچیدهٔ این سه چهرهٔ برجسته شیعی را واکاوی میکند و در نهایت آنها را مقایسه میکند. اشوتس استدلال میکند که اندیشهٔ ملاصدرا مستقل است و در واقع با اندیشههای میرداماد و رجبعلی تبریزی سازگار نیست. این رویکرد نه تنها روش جدیدی برای تفکر در مورد نحوهٔ درک ما از «مکتب اصفهان» ارائه میکند، بلکه میرداماد و رجبعلی تبریزی را به عنوان پیشگامانی در جایگاه حقیقی خودشان معرفی میکند.
🗂 فهرست:
🌸 مدرسهٔ اصفهان - بخش اول: حکمت یمانیهٔ میرداماد
- زندگینامهٔ علمی میرداماد
- آموزههای فلسفی میرداماد
- نتیجهگیری
🌸 مدرسهٔ عرفانی شیراز: ملاصدرا و حکمت متعالیهٔ او
- زندگی ملاصدرا
- آثار علمی ملاصدرا
- عناصر کلیدی آموزههای ملاصدرا
- خلاصه آموزههای ملاصدرا در یازده اصل ( برگرفته از اسفار ج ۹ ص ۱۸۵ )
- ضمیمه: ملاصدرا و رواقیان
🌸 مدرسهٔ اصفهان - بخش دوم: حکمت سلبی رجبعلی تبریزی
- زندگینامهٔ علمی رجبعلی تبریزی
- اصول محوری تفکر رجبعلی تبریزی: اصالة الشیء و اشتراک لفظی وجود
- علیقلی بن قرچغای خان تکمیلکنندهٔ آموزههای رجبعلی تبریزی
🌸 تحلیل تطبیقی دیدگاههای میرداماد، ملاصدرا و رجبعلی تبریزی
- میرداماد و ملاصدرا
- میرداماد و رجبعلی تبریزی
- ملاصدرا و رجبعلی تبریزی
نتیجهگیری
#Islamic_philosophy
#Janis_Esots
#فلسفه_اسلامی
#معرفی_کتاب
✉️ t.me/nutqiyyat
✉️ t.me/nutqiyyat_classes
📷 Instagram.com/Nutqiyyat
📹 https://youtube.com/@nutqiyyat