هدایت شده از انجمن علمی دانشکده الهیات شیراز
#المپیاد_فلسفه
#بدایة_الحکمة
🔖 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) فارس با همکاری انجمن علمی الهیات دانشگاه شیراز،مدیریت حوزه علمیه خواهران و برادران استان فارس و دانشگاه فرهنگیان استان فارس برگزار میکند:
1⃣ اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی
با محوریت کتاب (بدایة الحکمة)
🔸شرکت برای عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است.
🗓مهلت ثبت نام: ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
📝زمان المپیاد: ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
⏰ساعت آزمون: ۹ صبح
🎁همراه با جوایز نقدی
🥇رتبه اول: ۵ میلیون تومان
🥈رتبه دوم: ۴ میلیون تومان
🥉رتبه سوم: ۳ میلیون تومان
و
🏅پنج جایزه یک میلیون تومانی
◀️ لینک مستقیم جهت ثبت نام
https://ieks.ir/philosophy-olympiad/
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💎 انجمن علمی نگاهی نو
برای اندیشه ورزی💎
🌀 راه های ارتباط با ما:
📌لینک کانال ایتا:
@anjomanelmielahiat
📌لینک کانال واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/JSlbxM3OCmJFFFxefFtXr2
📌 لینک کانال تلگرام:
@elahiat_unishiraz
انواع تعریف_ روش-240326100823.pdf
830.9K
#نقشه_ذهنی انواع تعریف از حیث روش
برگرفته از کتاب مبانی منطق و روش شناسی
اثر لطف الله نبوی
«کانون علمی منطق و فلسفه»
موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
https://eitaa.com/Logicandphilosophy
#منطق
#اسلاید
#انواع_تعریف
#روش
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
پرسشهایی درباره علم دینی؛ جلسه نه.mp3
34.69M
🔉 سلسله نشستهای:
«پرسشهایی درباره علم دینی»
🔸جلسه: 9⃣ (جلسه پایانی)
♦️با محوریت کتاب:
✔️ بیست پرسش درباره علمدینی
🎙 استاد حمید پارسانیا
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_پارسانیا
#صوت
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir
4_5992199416302277728.opus
3.17M
سخنرانی : کوثر صالحی
با عنوان : تاثیر عوامل غیر معرفتی ( عاطفی - ارادی ) بر خداباوری و خداناباوری
https://t.me/nabardb
#معرفی_کتاب خدا و زمان (۱۲۰صفحه)
نویسنده: ناتالیا دنگ
مترجم: محمدابراهیم مقصودی
ناشر: سروش
قیمت: ۹۰۰,۰۰۰ ریال
در کتاب خدا و زمان، خدای ادیان غربی، یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت عموما ازلی دانسته میشود. اما ازلی بودن به چه معناست؟ آیا خداوند بیرون از زمان است؟ آیا حیات خداوند به نحوی است که در آن رویدادی پس از رویدادی دیگر واقع نمیشود و همه رویدادها به طور همزمان به وقوع میپیوندند، یا خداوند نیز همچون ما در درون زمان واقع است؟ اینها پرسشهای جذابی هستند که ارتباط میان یافتههای تاریخی و علمی را با معتقدات دینی میکاوند. این کتاب، پس از ارائه پیشزمینههای مورد نیاز در بخش نخست، به پرسشهای ذکر شده میپردازد و پاسخهای ارائه شده به آن را به خوبی آنها مرور و ارزیابی میکند.
@Bookcitycc
هدایت شده از کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼
#المپیاد_فلسفه
#بدایة_الحکمة
🔖 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) فارس برگزار می نمایید:
1⃣ اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی
با محوریت کتاب (بدایة الحکمة)
🔸شرکت برای عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است.
🗓مهلت ثبت نام: ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
📝زمان المپیاد: ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
⏰ساعت آزمون: ۹ صبح
🎁همراه با جوایز نقدی
🥇رتبه اول: ۵ میلیون تومان
🥈رتبه دوم: ۴ میلیون تومان
🥉رتبه سوم: ۳ میلیون تومان
و
🏅پنج جایزه یک میلیون تومانی
◀️ لینک مستقیم جهت ثبت نام
https://ieks.ir/philosophy-olympiad/
🖌موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
🌸🌺🌼📚📚📚🌸🌺🌼
آشنایی با شکاکیت - بخش (۲)
🔸 شکاکیت در دوره یونان باستان
شکاکان یونانی، با اختلاف نظر فیلسوفانی همچون تالس، هراکلیتوس یا دموکریتوس و ... در باره ماده المواد جهان یا نزاع افلاطون و ارسطو با سوفسطائیان پیرامون معرفت، حقیقت و زندگی اخلاقی مواجه بودند و همین عوامل انگیزهای شد تا به سوی نگرش شکاکانه و نظریه تعلیق باور سوق پیدا کنند. سکستوس امپریکوس [Sextus Empiricus] در کتاب «نمایی کلی از شکاکیت» ده دلیل -منتسب به آنزیدموس [Aenisidemus]- به سود نظریه تعلیق باور را گزارش میدهد. خلاصه این دلایل این است:
۱. اختلاف در حیوانات: حیوانات، به شیوههای متفاوتی جهان را ادراک میکنند. کرم خاکی از طریق لامسه و عقاب از طریق بینایی جهان را ادراک میکند.
۲. اختلاف در حالات انسان: افراد، تفاوتهای جسمی و روحی بسیاری دارند که باعث میشود همه چیز از نظر آنها متفاوت جلوه کند. برخی زندگی روستایی را میپسندند و برخی زندگی شهری را.
۳. اختلاف در ساختمان ادراکات: حواس، انطباعات متفاوتی را به ما مخابره میکند. عطر برای شامه، مطبوع و خوشایند است ولی برای ذائقه تلخ است.
۴. اختلاف در شرایط: ادراکات، به شرایط ما وابسته است. ادراک فرد مست با حالتی که هوشیار است فرق دارد.
۵. اختلاف در مکان و فواصل: اشیاء در موقعیتهای مختلف و در فواصل، متفاوت ظاهر میشوند. یک برج از دور مربع و از نزدیک مدوّر به نظر میرسد.
۶. اختلاط و ترکیب در ادراک: ادراکات حسی هرگز مستقیم نیست، بلکه همیشه با واسطه است. چشم از لایههایی تشکیل شده است و دیدن به واسطه آن محقق میشود.
۷. اختلاف در کیفیت: اشیاء با تغییر در کیفیت، رنگ، حرکت و دما متفاوت به نظر میرسند. پرههای پنکه، در حالت سکون و حرکت متفاوت دیده میشود.
۸. نسبیت به طور کلی: همه ادراکات ما نسبی هستند. ادراک هر چیزی، متکی بر ادراک ضد آن است. ادراک شیء بالا وابسته به ادراک شیء پایین است.
۹. اختلاف در امور رایج و نادر: ادراک چیزی زمانی که برایمان آشنا باشند با زمانی که ناآشنا است، متفاوت است.
۱۰. نسبیت در فرهنگ: عقاید و آداب و رسوم مردم در کشورهای مختلف متفاوت است.
شکاک با اشاره به دلایل فوق، استدلال میکند که دسترسی به حقیقت عینی و ثابت ممکن نیست. هیچ راه معقولی برای تشخیص نظر درست وجود ندارد. هر یک از موارد اختلافی به یک اندازه قانعکننده است. در نتیجه، بهترین انتخاب و معقولانهترین راه، تعلیق قضاوت است.
ادامه دارد...
مصطفی بسمل
#شکاکیت
➖➖➖
🌐@EpistemeHub | کانال معرفتشناسی