eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
970 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کارگاه «مفهوم‌گرایی در فلسفهٔ کانت» 👇 ۴ فایل صوتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱. تقریر محل نزاع مصطفی زالی https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲. مفهوم گرایی سلارزی مهدی رعنایی https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳. مفهوم گرایی کانتی مهدی رعنایی https://t.me/dghjvjk
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۴. مفهوم گرایی معتدل مصطفی زالی https://t.me/dghjvjk
انجمن منطق ایران - فهرست اعضا 1403 https://ialogic.ir/index.php/1403/14034 https://t.me/Ontos361
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۷۲. محمود خاتمی https://rtis2.ut.ac.ir/cv/khatam/
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
سیر معرفت‌شناسی در غرب و حوزه اندیشه اسلامی.pdf
442.8K
📄 سیر معرفت‌ شناسی در غرب و حوزه اندیشه اسلامی 👤 استاد سربخشی #⃣ | ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
📘 الگوهای حکمت در عصر صفوی ایران: مکتب فلسفی اصفهان و مکتب عرفانی شیراز ✏️ نویسنده: یانیس ایشوتس 💳 ناشر: انتشارات I.B. Tauris (۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ - آبان ۱۴۰۰) 🟢 معرفی کتاب: غنای فکری شگرف ایران صفوی در قرن هفدهم، در مکتب فلسفی اصفهان و به‌ویژه توسط بنیان‌گذار آن، میرداماد (درگذشته ۱۶۳۱) و شاگرد برجسته‌اش ملاصدرا (معروف به صدرالدین شیرازی، درگذشته ۱۶۳۶) تبلور یافته‌ است. از سوی دیگر حکمت سلبی رجبعلی تبریزی (درگذشته ۱۶۶۹/۷۰) نیز در این مکتب فلسفی حائز اهمیت است. علیرغم اهمیت فوق‌العاده و آوازهٔ این فیلسوفان برجسته، شناسایی و معرفی «مکتب فلسفی اصفهان» نخستین بار در سال ۱۹۵۶ توسط ایران‌شناس مشهور فرانسوی، هانری کربن، انجام گرفت. کربن بیست متفکر و شخصیت معنوی را با زمینهٔ فکری یکسانِ نوافلاطونی - اسلامی معرفی کرد؛ این دسته‌بندی از متفکران مزبور به‌مدت تقریبا پنجاه سال بدون چالش باقی ماند. یانیس اشوتس در این اثر مبتکرانه و نوین ابتدا اصطلاح "مکتب" را بررسی می‌کند، سپس مکاتب فلسفی پیچیدهٔ این سه چهرهٔ برجسته شیعی را واکاوی می‌کند و در نهایت آن‌ها را مقایسه می‌کند. اشوتس استدلال می‌کند که اندیشهٔ ملاصدرا مستقل است و در واقع با اندیشه‌های میرداماد و رجبعلی تبریزی سازگار نیست. این رویکرد نه تنها روش جدیدی برای تفکر در مورد نحوهٔ درک ما از «مکتب اصفهان» ارائه می‌کند، بلکه میرداماد و رجبعلی تبریزی را به عنوان پیشگامانی در جایگاه حقیقی خودشان معرفی می‌کند. 🗂 فهرست: 🌸 مدرسهٔ اصفهان - بخش اول: حکمت یمانیهٔ میرداماد - زندگینامهٔ علمی میرداماد - آموزه‌های فلسفی میرداماد - نتیجه‌گیری 🌸 مدرسهٔ عرفانی شیراز: ملاصدرا و حکمت متعالیهٔ او - زندگی ملاصدرا - آثار علمی ملاصدرا - عناصر کلیدی آموزه‌های ملاصدرا - خلاصه آموزه‌های ملاصدرا در یازده اصل ( برگرفته از اسفار ج ۹ ص ۱۸۵ ) - ضمیمه: ملاصدرا و رواقیان 🌸 مدرسهٔ اصفهان - بخش دوم: حکمت سلبی رجبعلی تبریزی - زندگینامهٔ علمی رجبعلی تبریزی - اصول محوری تفکر رجبعلی تبریزی: اصالة الشیء و اشتراک لفظی وجود - علی‌قلی بن قرچغای خان تکمیل‌کنندهٔ آموزه‌های رجبعلی تبریزی 🌸 تحلیل تطبیقی دیدگاه‌های میرداماد، ملاصدرا و رجبعلی تبریزی - میرداماد و ملاصدرا - میرداماد و رجبعلی تبریزی - ملاصدرا و رجبعلی تبریزی نتیجه‌گیری ✉️ t.me/nutqiyyat ✉️ t.me/nutqiyyat_classes 📷 Instagram.com/Nutqiyyat 📹 https://youtube.com/@nutqiyyat
🔈جلسه‌ی رونمایی و نقد کتاب "نظریه برهان"، فردا دوشنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ برگزار می‌شود. محل برگزاری این جلسه به سالن شهید رئیسی در طبقه چهارم دانشکده علوم انسانی تغییر یافت. 💻 برای شرکت در این جلسه به شکل مجازی، از طریق این لینک به جلسه وارد شوید: http://meet.google.com/fsp-jjrb-beu
💠 اختلاف منطق‌دانان مسلمان با منطق‌دانان اروپایی در باب قضیه‌ی مهمله 🔻بین فلاسفه اختلاف مشهوری است درباره‌ی اینکه قضیه‌ی مهمله را در صورت عدم قرینه باید جزئی دانست یا کلّی. 🔹منطقیان اسلامی همگی برآنند که قضیه مهمله در حکم جزئیه است. منطقیان اروپا در قرون وسطی غالباً بر آن بوده‌اند که اگر ماده‌ی قضیه‌ی مهمله ضرورت باشد، آن قضیه کلیه است و اگر ماده‌ی آن امکان باشد، جزئیه است. 🔸اما صاحبان منطق پورت رویال این مطلب را صحیح نمی‌دانند و برآنند که اصولاً چون محمولی به موضوعی کلّی نسبت داده شود، ماده‌ی قضیه هر چه باشد، قضیه را باید کلی دانست. ◾️در ماده‌ی امکان مثلاً در قضیه‌ی «انسان عادل است» نیز باز قضیه کلیه است، منتهی قضیه‌ی کاذبی است. 〽️منطق صوری، محمد خوانساری @safsat