eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.9هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
123 ویدیو
974 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
33ابن‌‌سینا و معنای زندگی. حسين محمودي.mp3
39.12M
جلسه سی و سوم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا ابن سینا و معنای زندگی سخنران: دکتر حسین محمودی
هدایت شده از طرائف
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.ثالث۳.mp3
1.16M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۱۴) ✨ نسبت صور لاحقه به سابقه در حکمت متعالیه ❓دستگاه اجناس و فصول در حکمت متعالیة قابل پذیرش است؟ 📌 حیثیت تقییدیة اندماجیة و تعابیر آیت الله یزدان پناه(حفظه الله تعالی) https://eitaa.com/taraef110
بررسی انتقادی نظریه این همانی ذهن و بدن در فلسفه ذهن.pdf
266.6K
بررسی انتقادی نظریه این همانی ذهن و بدن در فلسفه ذهن سید اباذر نبویان یارعلی کردفیروزجایی
تحلیل جایگاه آگاهی در علم النفس ارسطو از منظر فلسفه ذهن معاصر.pdf
820.8K
تحلیل جایگاه آگاهی در علم النفس ارسطو از منظر فلسفه ذهن معاصر علی سنایی
چیستی و نقش قضایای تحلیلی و ترکیبی در منطق و معرفت شناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
چیستی و نقش قضایای تحلیلی و ترکیبی در منطق و معرفت شناسی #معرفی_کتاب #منطق
معرفی کتاب حاضر ، پژوهشی است در قلمرو مفاهیم بنیادین معرفت شناسی که با تلاش پژوهشگر ارجمند حجت الله السلام و المسلمین دکتر احمد ابوترابی در هفده فصل نگارش یافته است . هدف اصلی نویسنده ارائه تعریفی نو از قضایای تحلیلی و ترکیبی ، بررسی چیستی و نقش این دو نوع قضیه در منطق و معرفت شناسی ، و مقایسه تقسیم قضایا به تحلیلی و ترکیبی با تقسیمات مشابهی است که در منطق مسلمانان وجود دارد. تقسیم قضایا به تحلیلی و ترکیبی از مهمترین و جنجالی ترین مسائل معرفت شناسی و فلسفه ی تحلیلی به شمار می آید. فیلسوفان غرب از این تقسیم ، اهداف و انتظارات بسیار داشته اند . در این نوشته نشان داده شده است که این تقسیم کارایی لازم را برای نیل به آن اهداف ندارد، اما این انتظارات را تقسیم های هشت گانه ی قضایا در منطق مسلمانان ، کاملا برآورده می سازد. در احکام تحلیلی، محمول همه آنچه را از پیش در موضوع بوده است، یا بخشی از آن را تکرار می­کند؛ ولی در احکام ترکیبی، محمول چیزی فزون بر آنچه در موضوع بوده است، بیان می­دارد. احکام تحلیلی در دو قالب می­گنجند، بعضی از آنها به شکل «هر الف، الف است.»می­باشند، مثل اینکه بگوییم: «هر مجردی، مجرد است.» و برخی دیگر به شکل «هر الف ب، الف است.»، مثل این که می­گوییم: «هر مثلثی، سه ضلعی است.» یا «همه پدران، مذکرند.» که در شکل اول، محمول عین موضوع است، ولی در شکل دوم، محمول بخشی از موضوع را دربردارد. اما احکام ترکیبی در قالب «هر الف، ب است.» بیان می­گردند، مثل این که می­گوییم: «همه مجردها، بلندقامت هستند.» (البته این قضیه ترکیبی کاذب است.) گزاره­ های تحلیلی، جدا از تجربه، به اندیشه درمی ­آیند. در این گزاره ­ها ما چیز جدیدی کشف نمی­کنیم، بلکه آن چه را به طور مبهم می­دانیم، روشن می­کنیم.
پارادوکس در فلسفه اسلامی.pdf
416.1K
ردپای یک پاسخ مدرن به پارادوکس دروغگو در سنت فلسفه اسلامی سید محمد علی حجتی محمد صالح زارع پور
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
34پاسخ ابن‌سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟ مسعود اميد.mp3
39.3M
جلسه سی و چهارم درس‌گفتارهای درباره‌ی بوعلی سینا پاسخ ابن سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟ سخنران: دکتر مسعود امید
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند: 🔹️نشست حضوری با عنوان: (معنای زندگی در دنیای مدرن) 📌با حضور: 👤دکتر اسدالله رحمان زاده (پژوهشگر فلسفه و استاد کالج کانترا کاستا کالیفرنیا) 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ 📍مکان: سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ⏰ ساعت :۱۸:۳۰ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است. ❌ دانشجویان غیر دانشگاه مذاهب اسلامی برای شرکت در این جلسه به آیدی زیر مراجعه فرمایند: @Eskandariisani ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb @philosophyisl