هدایت شده از کانال اخبارداغ
⭕️اینجا کشمیر است
قاب عکس های سید حسن نصرالله ، رهبر انقلاب، شهید رئیسی و ... برای فروش دیده میشود
اگر به گوشهی تصویر دقت کنید تصویر استاندار شهید تبریز هم برای فروش وجود دارد.....
آنجه که فکرش را نمی کنید قلب های زیادی با ماست و روز به روز بر عدد آنها افزوده خواهد شد. برای این قلب ها دعا کنید.
@akhbaredaaagh
هدایت شده از بیداری ملت
❌ سیاستمدار صهیونیست: ما مکه و مدینه و کوه سینا را میگیریم و آن مکانها را پاک می کنیم
🔹 سیاستمدار اسرائیلی، آوی لیپکین، برنامههای اسرائیل را برای ادامهٔ همکاری در کنار دوستان خود (ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، اوکراین، هند، فرانسه، آلمان، لهستان، اتریش) توضیح میدهد تا آنها بتوانند مسلمانان را از بین ببرند و تمام اماکن مذهبی اسلامی را نابود کنند.
🔹 در حالی که سیاستمداران اسراییلی بارها علناً از "اسراییل بزرگ" و "نیل تا فرات" سخن گفتهاند، برخی از رسانهها همچنان جرقهی بحران در خاورمیانه را حملهی حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میدانند، گویی تا یک سال پیش نه از شهرکسازی غیرقانونی خبری بوده، نه از نقض مکرر حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی و نه از باورهای خطرناک فاشیستی و ایدئولوژیکی که قوم یهود را "قوم برتر" میداند و تصرف سرزمینهای آبا و اجدادی مردمان کشورهای عربی را حقی مسلم که کتاب آسمانی به قوم یهود بخشیده است.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از Bahman Mir
💎جالبه بخونید
روزگاری "مردی فاضل" زندگی میکرد.
او هشتسال تمام مشتاق بود "راه خداوند" را بیابد؛ او هر روز از دیگران جدا میشد و "دعا" میکرد تا روزی با یکی از اولیای خدا و یا مرشدی آشنا شود.
یک روز همچنان که دعا میکرد، "ندایی" به او گفت بهجایی برود.
در آن جا مردی را خواهد دید که راه "حقیقت و خداوند" را نشانش خواهد داد.
مرد وقتی این ندا را شنید، بیاندازه "مسرور شد" و به جایی که به او گفته شده بود، رفت.
در آن جا با دیدن مردی "ساده، متواضع و فقیر" با لباسهای مندرس و پاهایی خاک آلود، "متعجب" شد.
مرد آن اطراف را کاملاً نگاه کرد اما کس دیگری را ندید.
بنابراین به مرد فقیر رو کرد و گفت:
"روز شما به خیر"
مرد فقیر به آرامی پاسخ داد:
"هیچوقت روز شری نداشتهام."
پس مرد فاضل گفت:
"خداوند تو را خوشبخت کند."
مرد فقیر پاسخ داد:
"هیچگاه بدبخت نبودهام."
تعجب مرد فاضل بیشتر شد:
"همیشه خوشحال باشید."
مرد فقیر پاسخ داد:
"هیچگاه غمگین نبودهام."
مرد فاضل گفت: "هیچ سر درنمیآورم."
خواهش میکنم بیشتر به من توضیح دهید."
مرد فقیر گفت:
" با خوشحالی اینکار را میکنم.
تو روزی خیر را برایم آرزو کردی! درحالیکه من هرگز "روز شری" نداشتهام، زیرا در همهحال، خدا را "ستایش" میکنم.
اگر باران ببارد یا برف، اگر هوا خوب باشد یا بد، من همچنان خدا را "میپرستم."
اگر تحقیر شوم و هیچ انسانی دوستم نباشد، باز خدا را ستایش میکنم و از او "یاری" میخواهم بنابراین هیچگاه روز شری نداشتهام.
تو برایم خوشبختی آرزو کردی در حالیکه من هیچوقت بدبخت نبودهام زیرا همیشه به درگاه خداوند "متوسل" بودهام و میدانم هرگاه که خدا چیزی بر من نازل کند، آن بهترین است و با خوشحالی هر آنچه را برایم پیشبیاید، میپذیرم.
"سلامت یا بیماری، سعادت یا دشمنی، خوشی یا غم، همه هدیههایی از سوی خداوند هستند."
☆ تو برایم خوشحالی آرزو کردی، در حالیکه من هیچگاه غمگین نبودهام زیرا "عمیقترین آرزوی قلبی من،" زندگیکردن بنا بر "خواست و ارادهی خداوند" است.☆
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه حجاب در سیره اهل بیت چگونه بود؟ (بخش اول)
🔸مطالعه سیره #اهل_بیت (علیهم السلام) نشان می دهد که «حضرات معصومین» در مقام توصیه مردم به حفظ #حجاب، به وظیفه روشنگرانه خود در بیان آموزه های دینی می پرداختند، و علاوه بر آن در مقام «رعایت پوشش شرعی»، با #التزام_عملی به این حکم شرعی، در صدد ارائه الگویی کامل از پوشش مطلوب زنان بودند.
💠بیانات و توصیه های اخلاقی معصومین راجع به حجاب
🔹واکنش #ائمه_معصومین (علیهم السلام) به «پوشش زنان جامعه پیرامون خود» و توصیه آنها به رعایت #حجاب و #عفاف و #حیاء، با مطالعه روایات به جا مانده از آن حضرات به روشنی مشخص می شود. برای مثال می توان به حساسیت آن #معصومین (علیهم السلام)به موضوع #حیاء و #عفاف و جایگاه این موضوع مهم در گفتارهای ایشان اشاره کرد؛ تا آنجا که در این گفتمان تربیتی، #حیاء «نیکوترین پوشش دین» معرفی میشود. #امام_علی (علیه السلام) در این زمینه میفرماید: «أَحْسَنُ مَلَابِسِ الدِّينِ الْحَيَاء» [۱] (نیكوترین پوشش دین #حیا است).
🔹و نيز #عفاف «برترین عبادت» معرفی می گردد. #امام_علی (عليه السلام) در روایتی در این رابطه میفرماید: «افضَلُ العبادَةِ العِفافُ» [۲] (#عفاف برترين عبادات است). احادیث و بیانات #ائمه_معصومین (علیهم السلام) راجع به این موضوع بسیار زیاد هستند؛ بطور مثال در حدیثی #امام_حسین (علیه السلام) میفرمايد: «لَا حَيَاءَ لِمَنْ لَا دِينَ لَه» [۳] (آنکه #حیا ندارند، دین هم ندارد). و علاوه بر این دسته از احادیث، بیانات دیگری نیز در جوامع حدیثی وجود دارد که قدر مشترک شان، تشویق مردم به رعایت #پوشش_شرعی و بیان حدود و ثغور آن است.
🔹در این خصوص چند حدیث بسیار مورد توجه است؛ برای مثال می توان به این حدیث #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) در ارتباط با حفظ #حیاء و #عفت بانوان اشاره کرد که فرمود: «اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه» [۴] (بهترين زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرايش و خودنمايی کند، اما خود را از #نامحرمان بپوشاند).
🔹یا دیگر حدیث نبوی در بیان ارزش پرهیز از نامحرم که میفرمايد: «حُمَادَيَاتُ النِّسَاءِ غَضُّ الْأَبْصَارِ وَ خَفَرُ الْأَعْرَاضِ وَ قِصَرُ الْوَهَازَة» [۵] (بارزترین درجه #زنان سه چیز است: پوشیدن چشم از نامحرمان، پوشیدن تمام اندام از بیگانگان، کم و با حیا از منزل بیرون شدن). یا این توصیه #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) به جوانان قریش که: «يا مَعشَرَ شَبابِ قُرَيشٍ اِحفَظوا فُروجَـكُم، اَلا مَن حَفِظَ فَرجَهُ فَلَهُ الجَنَّةُ» [۶] (اى جوانان قريش! #پاکدامنى پيشه كنيد؛ بدانيد هر كس خود را در برابر شهوت حفظ كند، #بهشت از آن اوست). #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] غررالحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، قم، ص ۱۹۳. [۲] الكافی، دار الكتب الإسلامية، تهران، ج ۲، ص ۷۹. [۳] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۷۵، ص ۱۱۱. [۴] بحارالأنوار، همان، ج ۱۰۳، ص ۲۳۵. [۵] معاني الأخبار، ابن بابويه، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ص ۳۷۶. [۶] المعجم الاوسط، الطبرانی، ریاض، دارالحرمین، چ ۱، ج ۷، ص ۶۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#حجاب #عفاف #حیاء
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَن سَرَّهُ أن يُمَدَّ لَهُ فِی عُمرِهِ و يُزادَ فی رِزقِهِ فَليَبَرَّ والِدَيه».
🔹«هر كه خوش دارد عمرش دراز و روزى اش بسيار شود، به #پدر و #مادرش نيكى كند».
📕میزان الحکمه، ح ۲۲۶۷۱
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش اول)
💠اهمیت نماز در متون دینی
🔹از آنجا که برای #نماز اهمیت زیادی در آیات و روایات بیان شده است، پاسخ به این سؤال که «چرا باید #نماز بخوانیم؟» نیز اهمیت زیادی دارد. در اینکه هر انسانی لازم است ساعاتی از شبانه روز را با خدای خود #راز و #نیاز داشته باشد شکی نیست؛ اما ما معتقدیم بهترین روش راز و نیاز با خداوند #نماز است. ما می گوییم «نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
🔹در حديث معروف #پيامبر_اکرم (صلّى الله عليه و آله) آمده است: «الصَّلَاةُ عِمَادُ الدِّينِ فَمَنْ تَرَكَ صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دِينَه» [۱] (#نماز ستون دين است، كسى كه عمدا آن را ترك كند #دين خود را ويران كرده است). و در حديث ديگرى از #پيامبر (صلی الله علیه و آله) آمده است: «مَثَلُ الصَّلَاةِ مَثَلُ عَمُودِ الْفُسْطَاطِ إِذَا ثَبَتَ الْعَمُودُ نَفَعَتِ الْأَطْنَابُ وَ الْأَوْتَادُ وَ الْغِشَاءُ وَ إِذَا انْكَسَرَ الْعَمُودُ لَمْ يَنْفَعْ طُنُبٌ وَ لَا وَتِدٌ وَ لَا غِشَاء» [۲] (#نماز همچون #ستون_خيمه است، هنگامى كه ستون خيمه برقرار باشد، طناب ها و ميخ ها و پوشش خيمه برقرار و مفيد است و هنگامى كه ستون بشكند نه طناب ها بدرد مى خورد و نه ميخ ها و پوشش). به همین دلیل موقعيت #نماز در ميان عبادات اسلامى به قدرى است كه هيچ يك از عبادات به مرتبه آن نمى رسد. [۳]
💠فلسفه نماز؟
🔹ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
1⃣«یاد خدا»
🔹روح و اساس و هدف و پايه و مقدمه و نتيجه و بالآخره #فلسفه_نماز همان ياد خدا است، همان «ذكر الله» است كه در آيه ۴۵ سوره العنكبوت به عنوان برترين نتيجه بيان شده است: «اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ» (آنچه را از كتاب آسمانى به تو وحى شده تلاوت كن، و #نماز را بر پا دار كه #نماز [انسان را] از #زشتىها و #منكرات باز مى دارد و #ذكر_خدا از آن هم برتر و بالاتر است، خداوند مى داند شما چه كارهايى انجام مى دهيد).
🔹البته ذكرى كه مقدمه فكر و فكرى كه انگيزه عمل بوده باشد؛ چنان كه در حديثى از #امام_صادق (علیه السلام) آمده است كه در تفسير جمله «وَ لَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ» فرمود: «أَنَّهُ ذِكْرُ اللهِ عِنْدَ مَا أَحَلَ وَ حَرَّم» [۴] (#ذکر_برتر ياد خدا كردن است به هنگام انجام حلال و حرام [يعنى به ياد خدا بيافتد و به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد]).
2⃣«سبب مغفرت معصیت ها و خطاها»
🔹#نماز وسيله شستشوى از #گناهان و مغفرت و #آمرزش_الهى است، چرا كه خواه ناخواه #نماز انسان را دعوت به #توبه و #اصلاح گذشته مى كند، لذا در حديثى مى خوانيم: #پيامبر (صلی الله علیه و آله) از ياران خود سؤال كرد: «اگر بر در خانه يكى از شما نهرى از آب صاف و پاكيزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آيا چيزى از آلودگى و كثافت در بدن او مى ماند؟». در پاسخ عرض كردند: نه، فرمود: «#نماز درست همانند اين آب جارى است، هر زمان كه انسان #نمازى مى خواند گناهانى كه در ميان دو نماز انجام شده است از ميان مى رود». [۵] و به اين ترتيب جراحاتى كه بر روح و جان انسان از #گناه مى نشيند، با مرهم #نماز التيام مى يابد و زنگارهايى كه بر قلب مى نشيند زدوده مى شود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بحار الانوار، دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق، چ ۲، ج ۷۹، ص ۲۰۲. [۲] همان، ص ۲۱۸. [۳] ر.ک: آيين ما (اصل الشيعة)، كاشف الغطاء، محمد حسین، ترجمه: مكارم شيرازى، ناصر، انتشارات امام على بن ابى طالب(ع)، قم، ۱۳۸۸ش، چ ۱، ص ۱۹۱. [۴] بحار الانوار، همان، ص ۲۰۰. [۵] وسائل الشيعه، تفصيل، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، چ ۱، ج ۳، ص ۷، ح ۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش دوم)
🔸«نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
3⃣«سدی در مقابل گناهان»
🔹#نماز سدى در برابر #گناهان_آينده است، چرا كه #روح_ايمان را در انسان تقويت مى كند، و #نهال_تقوا را در دل پرورش مى دهد، و مى دانيم #ايمان و #تقوى نيرومندترين سد در برابر #گناه است، و اين همان چيزى است كه در آيه ۴۵ سوره عنكبوت به عنوان #نهىازفحشاء و #منكر بيان شده است، و همان است كه در احاديث متعددى مى خوانيم: افراد گناهكارى بودند كه شرح حال آنها را براى پيشوايان اسلام بيان كردند فرمودند: غم مخوريد، #نماز آنها را اصلاح مى كند و كرد. [۱]
4⃣«غفلت زدایی»
🔹#نماز، #غفلت_زدا است. بزرگترين مصيبت براى رهروان راه حق آن است كه #هدف_آفرينش خود را فراموش كنند و غرق در #زندگى_مادى و لذائذ زودگذر كردند، اما #نماز به حكم اينكه در فواصل مختلف، و در هر شبانه روز پنج بار انجام مى شود، مرتبا به انسان #اخطار مى كند، هشدار مى دهد، «هدف آفرينش» او را خاطر نشان مى سازد، #موقعيت او را در جهان به او گوشزد مى كند، و اين نعمت بزرگى است كه #انسان وسيله اى در اختيار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قويا به او بيدار باش گويد. [۲]
5⃣«از بین برنده کبر و خودبزرگ بینی»
🔹#نماز خود بينى و #كبر را در هم مى شكند، چرا كه #انسان در هر شبانه روز هفده ركعت و در هر ركعت دو بار #پيشانى بر خاك در برابر خدا مى گذارد، خود را ذره كوچكى در برابر عظمت او مى بيند، بلكه صفرى در برابر بى نهايت. پرده هاى #غرور و خودخواهى را كنار مى زند، #تكبر و برترى جويى را در هم مى كوبد. به همين دليل #امام_على (علیه السلام) در حديث معروفى كه فلسفه هاى عبادات اسلامى در آن منعكس شده است بعد از ايمان، نخستين عبادت را كه #نماز است با همين هدف تبيين مى كند و مى فرمايد: «فَرَضَ اللهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْرِ...» [۳] (خداوند #ايمان را براى پاكسازى انسانها از شرك واجب كرده است و #نماز را براى پاكسازى از كبر...).
6⃣«تکامل معنوی و اخلاقی»
🔹#نماز وسيله پرورش، فضائل اخلاق و تكامل معنوى انسان است، چرا كه #انسان را از جهان محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مى برد، به #ملكوت_آسمانها دعوت مى كند، و با #فرشتگان همصدا و همراز مى سازد. #نمازگزار خود را بدون نياز به هيچ واسطه در برابر #خدا مى بيند و با او به #گفتگو برمى خيزد. همچنین تكرار اين عمل در شبانه روز، آن هم با تكيه روى #صفات_خداوند، رحمانيت و رحيميت و عظمت او اثر قابل ملاحظه اى در پرورش #فضائل_اخلاقى در وجود انسان دارد؛ مخصوصا با كمك گرفتن از سوره هاى مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترين دعوت كننده به سوى نيكى ها و پاكى ها است. لذا در حديثى از امير مؤمنان #امام_على (علیه السلام) مى خوانيم كه در #فلسفه_نماز فرمود: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِي» [۴] (#نماز #وسيله_تقرب هر پرهيزكارى به خدا است). [۵] #ادامه_دارد...
پینوشتها؛
[۱] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۳۲، ج ۱۶، ص ۲۹۰. [۲] همان، ج ۱۶، ص ۲۹۱. [۳] نهج البلاغه، صبحی صالح، انتشارات هجرت، قم، ۱۴۱۴ق، چ ۱، ص ۵۱۲، كلمات قصار ۲۵۲. [۴] همان، ص ۴۹۴، كلمات قصار ۱۳۶. [۵] تفسير نمونه، همان، ج ۱۶، ص ۲۹۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نماز چه جایگاهی در بین اعمال دارد و چرا باید نماز بخوانیم؟ (بخش سوم)
🔸«نماز» #ستون_دين و #معراج افراد با ايمان است و كسى كه «نماز» را ترك كند رابطه ميان او و خدا قطع مى گردد.
ما معتقدیم مراتب عالی #نماز به خاطر #حکمتها و #فلسفه های بسیار مهم و ذیقیمت مستتر در پس این عبادت است. #نماز چيزى نيست كه فلسفه اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون #آيات و #روايات اسلامى ما را به ريزه كاری هاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى گردد:
7⃣«تقویت روح اخلاص»
🔹#نماز به سایر اعمال انسان #ارزش و #روح مى دهد، چرا كه «نماز» روح اخلاص را زنده مى كند، زيرا #نماز مجموعه اى است از «نيت خالص» و «گفتار پاك» و «اعمال خالصانه». تكرار اين مجموع در شبانه روز بذر ساير #اعمال_نيك را در جان انسان مى پاشد و روح اخلاص را تقويت مى كند. لذا در حديث معروفى مى خوانيم كه امير مؤمنان #امام_علی (علیه السلام) در وصاياى خود بعد از آن كه فرق مباركش با شمشير ابن ملجم جنايتكار شكافته شد فرمود: «اللهَ اللهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ» [۱] (خدا را خدا را درباره #نماز، چرا كه #ستون_دين شما است).
🔹هنگامى كه ارتباط بندگان با خدا از طريق #نماز از ميان برود اعمال ديگر اثر خود را از دست خواهد داد؛ چنان که در حديثى از #امام_صادق (علیه السلام) مى خوانيم: «أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إِذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَيْهِ سَائِرُ عَمَلِه» [۲] (نخستين چيزى كه در #قيامت از بندگان حساب مى شود #نماز است، اگر مقبول افتاد سایر اعمال شان قبول مى شود، و اگر مردود شد سایر اعمال نيز مردود مى شود). شايد دليل اين سخن آن باشد كه #نماز رمز ارتباط خلق و خالق است؛ اگر به طور #صحيح انجام گردد #قصد_قربت و #اخلاص كه وسيله قبولى سایر اعمال است در او زنده مى شود، و گرنه بقيه اعمال او مشوب و آلوده مى گردد و از درجه اعتبار ساقط مى شود. [۳]
8⃣«پاکسازی جان و جسم»
🔹#نماز قطع نظر از محتواى خودش با توجه به شرایط صحت دعوت به #پاكسازی_زندگى مى كند، چرا كه مى دانيم «مكان نمازگزار»، «لباس نمازگزار»، «فرشى كه بر آن نماز مى خواند»، «آبى كه با آن وضو مى گيرد و غسل مى كند»، «محلى كه در آن غسل و وضو انجام مى شود» بايد از هر گونه #غصب و تجاوز به حقوق ديگران پاك باشد. كسى كه آلوده به تجاوز و ظلم، ربا، غصب، كم فروشى، رشوه خوارى و كسب اموال حرام باشد چگونه مى تواند #مقدمات_نماز را فراهم سازد؟ بنا بر اين تكرار #نماز در پنج نوبت در شبانه روز خود دعوتى است به رعايت حقوق ديگران. [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغه، صبحی صالح، انتشارات هجرت، قم، چ ۱،ص ۴۲۲، نامه ۴۷. [۲] وسائل الشيعه، تفصيل، تحقيق و نشر: مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، چ ۱، ج ۴، ص ۳۴. [۳] تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۳۲، ج ۱۶، ص ۲۹۳. [۴] همان
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فرهنگ «شهادت» در میان ارزش های اسلامی از چه جایگاهی برخوردار است؟
🔹در فرهنگ اسلامى #شهادت به عنوان يكى از «والاترين ارزش ها»، و #شهيدان از بلند مرتبه ترين انسانها هستند و مردان خدا همان گونه كه #امام_علی (عليه السلام) در خطبه ۱۲۳ #نهج_البلاغه بيان مى فرمايد: «همواره آرزوى #شهادت در سر مى پرورانند و از مرگ طبيعى در بستر بیزار بودند، و #شـهادت را هزار بار از آن برتر مى دانستند، و حاضر بودند، ضربات زيادى بر پيكرشان وارد شود و #شربت_شهادت بنوشند ولى در بستر نميرند، چرا كه #جان_انسان بزرگترين هديه الهى است و چه بهتر كه اين #هديه_الهى نثار راه او شود، نه اين كه در بستر مرگ به هدر رود».
🔹همچنین #امام (عليه السلام) با اشاره به این نكته مهم و پر ارزش، می فرماید: «إنَّ أَكْرَمَ الْمَوْتِ الْقَتْلُ! وَالَّذِي نَفْسُ ابْنِ أَبِي طَالِب بِيَدِهِ، لاَلْفُ ضَرْبَة بِالسَّيْفِ أَهْوَنُ عَلَيَّ مِنْ مِيتَةعَلَى الْفِرَاشِ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللهِ». (به يقين بهترين مرگ #شهادت در #راه_خدا است؛ سوگند به آن كس كه جان فرزند ابوطالب در دست اوست هزار ضربه شمشير بر من آسانتر است تا مرگ در بستر، در غير طاعت خدا!). اين تعبير حكايت از عظمت #مقام_شهيدان و امر #شهادت مى كند تا آنجا كه #امام (عليه السلام) حاضر است هزار ضربه شمشير را به جان بخرد ولى در بستر، به مرگ طبيعى نميرد و اين زبان قال يا حال همه #مؤمنان_مخلص و #شجاع و پاك باختگان راه حق است.
🔹البته معناى اين سخن آن نيست كه احساس درد و رنج ضربات شمشير را نمى كنم ـ آن گونه كه بعضى از شارحان «نهج البلاغه» پنداشته اند ـ بلكه، منظور اين است از نظر #معنوى و #ارزشى سزاوار است كه انسان به استقبال ضربات شمشيرها برود و در بستر، به #مرگ_طبيعى نميرد زيرا افتخار شهادت، انسان را آماده تحمّل رنجها مى كند. البتّه اگر انسان در #بستر بميرد و در #مسيرطاعتحق باشد ـ از روايات اسلامى استفاده مى شود ـ كه #حكم_شهادت را دارد و اين همان چيزى است كه در آخر عبارت، #امام (عليه السلام) به آن اشاره كرده است.
🔹در #فضيلت_شهادت، همين بس كه در حديثى از #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) مى خوانيم که ایشان مشاهده كرد كسى دعا مى كند و عرض مى كند: «اللَّهُمَّ إنِّي أسْأَلُكَ خَيْرَ مَا تُسْئَلُ فَاَعْطِني أفْضَلَ مَا تُعْطِي» (خداوندا من بهترين چيزى كه بندگانت از تو مى خواهند را از تو مى طلبم، پس بهترين عطايت را به من ارزانى دار)؛ #پيامبر (صلى الله عليه و آله) فرمود: «إنْ استُجيْبَ لَكَ اُهْرِيْقَ دَمَكَ فِي سَبِيْلِ اللهِ» [۱] (هرگاه دعاى تو مستجاب شود در راه خدا #شهيد خواهى شد).
🔹در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: «ما مِنْ أحَد يَدْخُلُ الْجَنَّةَ فَيَتَمَنّى أنْ يَخْرُجَ مِنْهَا إلاّ الشَّهِيْدُ فَإنَّهُ يَتَمَنّى أَنْ يَرْجِعَ فَيُقْتَلُ عَشْرَ مَرّات مِمّا يَرى مِنْ كَرامَةِ اللهِ» [۲] (هيچ كس وارد #بهشت نمى شود كه آرزو كند از آن خارج شود، مگر #شهيد كه آرزو مى كند باز گردد و دوباره در #راه_خدا شهيد شود، به خاطر اين كه #الطاف_الهى را نسبت به خود بسيار زياد مى بيند).
🔹آرى #مقام_شهدا، در فرهنگ #اسلام فوق العاده زياد است و همانها بودند كه در هنگام خطر، #اسلام را بيمه كردند، و اگر فداكاري هاى شهدايى همچون شهداى #بدر و #اُحد يا #شهيدان_كربلا نبود، شايد امروز خبرى از اسلام نبود. امروز نيز #دشمنان_اسلام بيشترين وحشت را از #فرهنگ_شهادت و شهادت طلبى دارند؛ اين در حالى است كه آنها توان مقابله به مثل، نسبت به فرهنگ #شهادت را ندارند و سلاحى كه بتوان از آن در برابر اين فرهنگ دفاع كرد در خود نمى بينند.
پی نوشتها؛
[۱] مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت، قم، ۱۴۰۸ق، چ اول، ج ۱۱، ص ۱۳
[۲] همان
📕پيام امام اميرالمومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۵، ص ۲۴۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) با مقداری تلخیص
#شهيد #شهادت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد