🔰رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳
♦️صندوق بینالمللی پول با ترسیم چشمانداز مثبت از اقتصاد کشورمان در سال ۲۰۲۳ پیشبینی کرد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در این سال با رشد و بهبود نسبت به سال قبل از آن مواجه شود. بر اساس پیشبینی صندوق بینالمللی پول اقتصاد ایران در این سال ۹۱ میلیارد دلار بزرگتر خواهد شد و برای نخستین بار به مرز یکهزار و ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید که در سال ۲۰۲۲ بیش از یکهزار و ۵۹۹ میلیارد دلار برآورد شده، در سال ۲۰۲۳ به یکهزار و ۶۹۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. نرخ تورم در اقتصاد ایران برای سال ۲۰۲۳ افزون بر ۴۰ درصد پیشبینی شده است که این رقم نسبت به تورم ۴۰ درصدی سال ۲۰۲۲ افزایش یا کاهش نخواهد داشت. بدهی ناخالص دولت در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجهی خواهد یافت. بدهی ناخالص دولت ایران در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته اما در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به معادل 34/2 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 دیشب بچه های انقلابی گل کاشتن و تصویر #حاج_قاسم رو روی دیوار سفارت انگلیس انداختن و روبروی این سفارت ایستگاه صلواتی به مناسبت ایام شهادت برپا کردن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی: استانداران و وزرا بدون وقت قبلی به ادارات سر بزنند ببینند با مردم چه کار میکنند
🔹گاهی در ادارات و سازمانها مردم اذیت میشوند؛ برای گرفتن یک مجوز آنقدر در ادارات میگردند. آقای استاندار بدون وقت قبلی به ادارات بروید و چک کنید ببینید با مردم چیکار میکنند.
🔹از ارباب رجوع در راهروها سوال کنید که چند وقت هست اینجا هستید، کارت انجام شده یا نه! وزرا هم این کار را بکنند ببینند با مردم چگونه رفتار میشود. این وظیفه ماست.
کانال خبر و تحلیل
🎥 رئیسی: استانداران و وزرا بدون وقت قبلی به ادارات سر بزنند ببینند با مردم چه کار میکنند 🔹گاهی در
آفرین
احسنت
این شد کار درست و خداپسندانه
خصوصا سرکشی به شهرداریها و بیمارستانها و مدارس و امثالهم
👆توئیت رهبر انقلاب اسلامی به زبان عربی درباره شخصیت شهید #ابومهدی_المهندس
🔹️ #ابومهدی_المهندس رضی الله عنه واقعاً شخصیت برجسته ای بود و اخلاص او باعث شد که خداوند متعال این گونه او را مورد لطف و رحمت خود قرار دهد.
🔻فقر فهمِ علمی در لیبرالهای ایرانی:
امکانوارگیِ علامه مصباح برای علوم انسانیِ اسلامی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. چندی پس از آنکه گفته شد مناسب است روز رحلت علامه مصباح بهعنوان روز «علوم انسانیِ اسلامی» معرفی شود، تعدادی از «لیبرالهای ایرانی» که مردابنشینِ جبهۀ اصلاحات هستند، زبان به طعنه و ملامت گشودند و ادّعا کردند که در انبانِ معارف مصباح، کالایی نیست که بتوان بر اساس آن، وی را سرآمد و قلّۀ رهیافت «علوم انسانیِ اسلامی» شمرد و آنچهکه از مصباح بر جا مانده است، «علم» نیست.
۲. البتّه گفتگو با این جماعتِ شکستخورده و حاشیهنشین، حاصلی ندارد، وگرنه باید گفت شما که بندبند وجودتان، برخاسته از «ترجمه» است و نسبت به «لیبرالدموکراسی»، حتّی یک سطر نیز افزوده ندارید و تمام هویّتتان، ریشه در روایت لیبرالی از عالَم تجدّد است، حقّ ندارید از «تولید علم» و «نظریهپردازی» و «اندیشهورزی» سخن بگویید. مغز متفکّرِ شما در حلقۀ کیان، چیزی نداشت جز سلسلهای از «ترجمهگریهای بیارجاع». شما در برابر کرسی او زانو زدید، درحالیکه او هرچه داشت، از پوپر و هیک و هرش و گادامر و ... بود. تنها هنرش، بومیسازیِ نظریههای عالَم تجدّد و ساختهوپرداختهکردن روایتِ بهظاهر اینجایی از آن نظریات بود.
۳. در حاشیۀ کنگرۀ بزرگداشت علامه مصباح، نشستی برگزار شد که در آن، جنبههای معطوف به فلسفۀ اجتماع و فلسفۀ تاریخ در تفکّر علامه مصباح ارائه شد. من در حاشیه و ذیلِ سخنان یکی از شاگردان گرانقدر ایشان، چه نکتهای را نگاشتم و به ایشان عرضه کردم. ایشان نیز پاسخ گفتند. این چند مسألۀ معرفتی را نقل میکنم تا لیبرالهای ایرانی دریابند که «نکتههای معرفتیِ حواشیِ تفکّرِ علامه مصباح»، هم غنی و قوّی است و هم خلّاقانه و بازاندیشانه، تا چه رسد به «متن». و امّا آن نکتهها:
[الف]. «فلسفۀ اجتماع» و «فلسفۀ تاریخ»، از سنخ «فلسفههای مضاف» هستند. در فلسفههای مضاف نیز باید بر اساس چهارچوب روششناختیِ فلسفه، تنها بر «دلیل عقلی» تکیه کرد و از استناد به «نقل دینی»، بر حذر بود. اگر چنین است، پس این دو قلمرو معرفتی، «تکروشی» هستند، درحالیکه مصباح در مباحث خویش، به نقل دینی نیز ارجاع داده است. حال یا باید گفت که ایشان وجود اصطلاح «فلسفه» را در فلسفههای مضاف، موجب «تقیّدِ روشی» قلمداد نمیکند، بلکه آن را بر «کلاننگری» حمل میکند، یا باید اینگونه تحلیل کرد که استناد ایشان به نقل دینی، در مقام «تأیید بیرونی و ثانونی» است، نه «دلیل درونی و اوّلی». البتّه از نظر وی، درحالیکه نقل دینی نمیتواند در قلمرو فلسفههای مضاف، از عهدۀ اثبات گزارهها برآید، امّا در قلمرو پسافلسفۀ مضاف که علوم انسانی است، بهقطع، نقش جدّی و تعیینکننده دارد و مولّد نظریه است.
[ب]. مصباح معتقد به وجودِ «فرهنگ» بهعنوان یک «ساختار اجتماعیِ» دارای «استقلالِ نسبی» از فرد و مرکّب از ارزشها است. برخی از ارزشهای فرهنگی، هم «منشأ انتزاعِ واقعی» دارند و اعتباریِ محض نیستند، ولی همۀ آنها یک «کلّیّت» را شکل میدهند که قدرتِ اثرگذاری بر فرد را دارد و معناده و افقساز است. این جهتگیری، با «فردگراییِ محض»، تفاوت دارد؛ چنانکه میتوان گفت از نظر ایشان، هر چند فرهنگ، «امر عینی» نیست، امّا «امر خارجی» هست. نباید تصوّر کرد که قضایای خارجی، منحصر در قضایای عینی هستند. بهبیاندیگر، فردباوریِ مصباح تا آنجا پیش نمیرود که به «انکار» فرهنگ بینجامد و یا آن را در برابر فرد، «منفعل» و «عاجز» تصویر کنند. او نوعی «رابطۀ دوسویه» و «نسبت متقابل» میان ساختهای اجتماعی و عاملیّتهای انسانی برقرار میکند و این از موضع بینابینیِ وی در قلمرو «هستیشناسیِ اجتماعی» - و سپس تاریخی - حکایت میکند.
[ج]. مصباح بر این باور است که «عقلانیّتِ معطوف به فهم دینی»، در مجموع خویش و به طور کلّی، وضعِ تاریخیِ تکاملی دارد و فهم علمای اسلامی نسبت به دین، رو به پیشرفت داشته است. افزونبراین، ایشان معتقد است که «ابتلائات جامعۀ اسلامی» در یک روند تاریخی، «سیر تشدیدشونده» دارند و در حال «پیچیدهشدن» هستند و ازاینرو، «امکانهای کمالی» نیز در حال فزونتر شدن هستند. این قبیل شدنهای برآمده از متن حرکت تاریخ، نشانگر آن است که ایشان به «سیر تکاملیِ تاریخ»، باور دارد؛ هرچند حقیقتِ این تکامل را به تاریخ نسبت نمیدهد و «اجزا» و «عناصر» را متّصف به حکم میکند. ازاینرو، بهصورت عَرَضی و ثانوی میتوان مجموعۀ این تحرّکاتِ تکاملی و فزاینده را در کنار یکدیگر نشاند و در مقام اعتبار، تاریخ را نیز برخوردار از شدنِ تکاملی قلمداد نمود.
✅ رهبر معظم انقلاب: حرف نوی جمهوری اسلامی این است که در تشکیل یک حکومت، علاوه بر اثرگذاری مردم، اصول دینی و ایمانی نیز اثرگذار است
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، انجمنهای اسلامی را یکی از ثروتهای جمهوری اسلامی و دارای مأموریتهایی منحصر بفرد خواندند و تأکید کردند: استمرار ثبات قدم، اثرگذاری بر محیط پیرامونی و تبیین حرف نوی جمهوری اسلامی از کارهای لازم انجمنهای اسلامی است.
🔹حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار با گرامیداشت یاد مرحوم حجتالاسلام دکتر اژهای از بنیانگذاران اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، فعالیت جوانان دانشجو و برخوردار از نگاههای نو و تحولی را مغتنم دانستند و افزودند: انجمنهای اسلامی با دو هدف تقویت پایههای فکری و اعتقادی خود اعضاء و همچنین اثرگذاری بر محیط پیرامونی شکل گرفت اما انجمنهای اسلامی در خارج از کشور یک مأموریت دیگر نیز دارند که معرفی تفکر بنیادی و مرکزی جمهوری اسلامی است.
🔹ایشان تبیین اصول جمهوری اسلامی از جمله پیوند و ارتباط جمهوریت و اسلامیت را کلیدی برشمردند و گفتند: حرف نوی جمهوری اسلامی همین است که در تشکیل یک حکومت، علاوه بر اثرگذاری مردم، اصول دینی و ایمانی نیز اثرگذار است.
🔹رهبر انقلاب، به روز رسانی انجمنهای اسلامی با حفظ اصول و مبانی را الزام دیگری برای شرایط امروز دانستند و خاطرنشان کردند: برخی اصول و مفاهیم ثابت و ماندگار هستند همچون اصل عدالت که از هزاران سال قبل وجود داشته و کهنه نمیشود اما در شکل اجرای عدالت امکان تغییر و نوآوری وجود دارد.
🔹ایشان مسئله علم و پیشرفت علمی را گفتمان رایج کشور در سالهای اخیر خواندند و با تقدیر از برگزاری گردهمایی علمی در همایش کنونی انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا گفتند: مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش، و اینگونه تصور شود که توجه به جنبه های دینی و انقلابی موجب غفلت از پیشرفتهای علمی است.
🔹در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام واعظی نماینده مقام معظم رهبری در انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا نیز گزارشی از فعالیتها و برنامههای این انجمنها بیان کرد.
🔴اقبال مردم به ایتا چه پیامی برای مسوولین دارد❓
🔹طبق آمارها، ایتا با قریب به ۱۷ میلیون کاربر فعال، صدرنشین پیام رسان های داخلی است. (روبیکا پیش از آنکه پیام رسان باشد، VOD است و قابلیت پیام رسانی آن کاملا در حاشیه است).
🔹 این در حالی است که ایتا نسبت به سایر پیام رسان ها بیشترین مراقبت و حساسیت را در پایش محتوایی دارد و همین موضوع نیز همواره دستاویزی برای تخریب گسترده این پیام رسان بوده است.
🔹استقبال گسترده مردم از ایتا ابطال این گزاره است که «ذائقه مردم تغییر کرده و در مدیریت فضای مجازی باید مسامحه به خرج داد.»
🔹استقبال گسترده از ایتا نشان داد مردم همچنان بستر زیست سالم و عاری از ابتذال را ترجیح می دهند.
🔹زبانه های آتش در انتظار کسانی است که در طول سال های گذشته مردم را مجبور به استفاده از فحشاگرام های آمرکایی صهیونیسیتی کردند و نیز کسانی که امروز، به بهانه های واهی اجاره انسداد فیلترشکن ها را نمی دهند.
....
....