eitaa logo
فَتَأَمَّلْ! | جمال‌زاده
504 دنبال‌کننده
98 عکس
52 ویدیو
8 فایل
✏️ نوشته‌های محمدحسین جمال‌زاده 📚 پژوهشگر فسلفه و علوم اجتماعی 💡 تا پایان بر میثاق طلبگی می‌خوانم 👈 @Jamalzadeh_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
ذلت دوری از محور حق شرح خطبه امام حسین علیه‌السلام در سرزمین مِنا (۱۱) منتشر شده در ویژه نامه در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ 💠 امام حسین علیه‌السلام عالمان باتقوا را شایسته حکومت‌داری معرفی کرد و خطاب به علمای حاضر در سرزمین مِنا گفت امروز وضعیت شما از همه مردم مصیبت‌بارتر است، چراکه جایگاه علمایی را از شما گرفته‌اند. از نگاه امام حسین علیه‌السلام علت اینکه دشمنان دین خدا توانستند جایگاه علما را از آن‌ها بگیرند این است که عالمان ابتدا خود از محور حق دور شدند. ✅ آنچه به‌عنوان محور حق در دین معرفی‌ شده، امر ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: اسلام بر پنج پایه استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت؛ آن‌گونه که به ولایت فراخوانده شده، به چیزی ندا داده نشده؛ مردم چهار رکن را پذیرفته‌اند؛ ولی ولایت را رها کرده‌اند. ✳️ حق و حقیقت در عالم انسانی دارای محور و مظهری است که میزان قرب و نزدیکی انسان به خداوند، به‌اندازه نزدیکی و همراهی با این محور و مظهر است. مظهر حق در عالم، امام است، کسی که با امام همراه باشد، سعادتمند است ولی اگر کسی از امامش روی برگرداند یا عقب‌تر از امامش باشد، یا از دین خارج می‌شود یا به هلاکت می‌رسد؛ آن‌گونه که در زیارت جامعه کبیره خطاب به ائمه اطهار می‌خوانیم: فالراغب عنکم مارق و اللازم لکم لاحق و المقصر فی حقکم زاهق. 〽️ دوری از ولایت به عنوان محور حق، موجب ذلت و خواری می‌شود. این خواری پیش از آنکه در آخرت گریبان انسان را بگیرد، در همین دنیا خود را نشان می‌دهد. نقل است هنگامی‌که امام علی علیه‌السلام به خلافت رسید، عمار یاسر برای بیعت گرفتن برای امام علی نزد یکی از بزرگان مسلمین رفت. این شخص بعدازاینکه تعریف و تمجید زیادی از امام علی انجام داد، از بیعت کردن با حضرت خودداری کرد و گفت نمی‌خواهم وارد امور دنیوی شوم و ترجیح می‌دهم به عبادت و راز و نیاز با خدا بپردازم. امام علی نیز کاری به او نداشت. سال‌ها گذشت تا اینکه عبدالملک مروان به خلافت رسید. او، حجاج بن یوسف که انسان بسیار خون‌ریز و سفاکی بود را به‌عنوان والی مدینه تعیین کرد. 🌀 همان شبی که حجاج وارد مدینه شد، همان شخصی که با امام علی بیعت نکرده بود، درب خانه حجاج را زد. وقتی از او پرسیدند به خاطر چه این وقت شب مزاحم والی شده است، گفت: از رسول خدا نقل است که هر کس بمیرد و امام و پیشوایش را نشناسد و در بیعت او نباشد، به مرگ مردان جاهلی مرده است. آمده‌ام با حجاج بیعت کنم و می‌ترسم تا فردا صبر کنم! شاید از دنیا رفتم و بدون بیعت با او به مرگ جاهلی بمیرم! حجاج درحالی‌که روی تختش دراز کشیده بود، به این شخص که جزو بزرگان و افراد مشهور آن دوران بود، گفت: من حوصله بلند شدن از جای خود را ندارم تا دستم را برای بیعت به تو نزدیک کنم، همین‌طور با پای من بیعت کن، قبول است. به همین خاطر می‌گویند شخصی که حاضر نشود با دست امیرالمؤمنین بیعت کند، سزاوار خواری و ذلتِ بیعت با پای حجاج است! ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
آن شب جزو چهار پنج نفر اولی بودم که وارد خانه شدیم. مجید عسگری زودتر از بقیه رسیده بود. تا حاج حیدر وارد شد گفت بیا نزدیک بنشین. خودم را روی مبلی که کنارش بود جا دادم. کم کم بقیه رفقا هم آمدند. هر کس سلام میکرد و حال و احوالی و گوشه‌ای را پیدا می‌کرد و می‌نشست. قبل از اینکه بخواهد حرفهایش را بزند رو به من گفت این عمامه ای که روی سرت گذاشته‌ای وظیفه‌ات را دو برابر کرده، مواظبش باش و مواظب وظیفه‌ات باش. مردم امیدشان به اسلام است‌. نکند خدای نکرده با عمل کج ما ناامید شوند. بعد هم رفت نامه‌ای که آماده کرده بود تا برای حضرت آقا بفرستد را آورد و برای جمع خواند و نظرخواهی کرد که چطور است. صراحت و صداقت در بین همه ویژگی‌های بیشتر نظرم را جلب کرده بود. این دو همان چیزهایی است که خیلی از آنهایی که مدعی انقلابی بودن هستند در آخر عمر در وجودشان ته می‌کشد. اما در حاج حیدر هیچ وقت کم که نشده بود هیچ، بیشتر هم شده بود. خدایش رحمت کند و راه انقلابی‌گری و عدالتخواهی‌اش پر رهرو باد. عکس مربوط به اردیبهشت ۱۳۹۷ است. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 آزمون سختی و تنهایی شرح خطبه امام حسین علیه‌السلام در سرزمین مِنا (۱۲) منتشر شده در ویژه نامه در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ ‼️ راه حق همواره دو ابتلای الهی با خود داشته است: سختی و تنهایی. یکی از سنت‌های الهی همین است که هر کس در راه خدا قدم می‌گذارد، او را به سختی و تنهایی در این مسیر می‌آزماید. چراکه راه خدا، راه انسان‌های ضعیف و سست نیست و افراد کم اراده و پرادعا در آن پایدار نمی‌مانند. همه پیامبران الهی بعدازاینکه به نبوت و رسالت مبعوث شدند مورد ابتلائات گوناگونی واقع شدند و همین ابتلائات موجب رشد آن‌ها می‌شد. ♻️ امام حسین علیه‌السلام علت خارج شدن امور از دست عالمان را سستی و ضعف آن‌ها در برابر سختی‌ها و شداید معرفی می‌کند و خطاب به جمع عالمان حاضر در سرزمین مِنا می‌گوید: «اگر شما در برابر اذیت‌ها و تلخی‌ها پایداری می‌کردید و در راه خدا سختی‌ها و ناگواری‌ها را متحمل می‌شدید، کارهای خدایی به شما محول می‌شد و این امور به دست شما انجام می‌گرفت و شما مرجع این کارها می‌شدید». ✳️ البته این کلام امام حسین علیه‌السلام اختصاص به عالمان و اندیشمندان و خواص آن دوران ندارد و در هر دوره‌ای اگر علما و دانایان و خواص در مسیر اعتلای حق از خود ضعف و سستی نشان بدهند و نتوانند در برابر فشارها و تنگناها مقاومت کنند، گرفتار ستمگران و ظالمانی می‌شوند که آن‌ها را ذلیل و خوار می‌کنند. این عالمان نزد مردم سرافکنده خواهد بود و در تاریخ بدنام می‌شوند و در آخرت باید پاسخگوی ضعف خود باشند. 🚫 ضعف و سستی در راه خدا ریشه در ضعف ایمان و باور قلبی به وعده‌های الهی دارد. کسی که به غیب و مدد الهی یقین نداشته باشد، ایمانش ضعیف می‌شود و مقاومتش در برابر سختی‌ها و گرفتاری‌ها شکننده. وقتی مقاومت انسان در برابر سختی‌ها شکست، غیرقابل‌اعتماد می‌شود و یارانش را هم از دست می‌دهد؛ اما کسی که مقاومت می‌کند ولو تنها هم باشد، به‌اندازه چندین نفر می‌تواند دشمن را از پای درآورد. همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید: «کمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کثِیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ؛ چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار پیروز شده». 💢 سختی در راه خدا را باید با توصیه به صبر درمان کرد و تنهایی در راه خدا را با توصیه به حق. این دو می‌تواند انسان را از آزمون بزرگ ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران نجات بدهد، چه آنکه قرآن کریم فقط یک دسته انسان‌ها را از گروه خسارت دیدگان جدا می‌کند: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛ انسان در زیان و خسارت است، جز آن‌هایی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده و به حق و صبر توصیه می‌کنند.» 🔅 سپاه امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا فقط 145 رزمنده داشت، اما مقاومت آن‌ها در برابر سختی‌ها و شداید و ایمان راسخ و استوار آن‌ها به خداوند و وعده‌هایش، توانست نام آن‌ها را در تاریخ زنده نگه دارد و سرآغاز نهضتی برای همه حق‌طلبان و آزادگان عالم و الهام‌بخش همه انقلاب‌ها و حرکت‌های عدالت‌خواهانه باشند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 تیغِ تیز تبلیغات شرح خطبه امام حسین علیه‌السلام در سرزمین مِنا (۱۳) منتشر شده در ویژه نامه در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ 🔊 عنصر تبلیغات می‌تواند حق را باطل و سیاه را سفید نشان دهد، همان‌گونه که می‌تواند باطل را مضمحل کرده و تاریکی را به روشنی تبدیل کند؛ اما اینکه کدام‌یک از دو سوی این تیغ، برنده باشد، بستگی به افرادی دارد که مدیریت تبلیغات و رسانه را به عهده دارند. اگر عنان تبلیغات و رسانه به دست صالحان باشد، حق و اصحابش تقویت می‌شوند و اگر به دست فاسقان باشد، باطل و اصحابش قوی می‌شوند. 🔻 امام حسین علیه‌السلام در شرح هجوم تبلیغاتی دستگاه حاکمیت زمانه‌شان علیه ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی می‌فرماید: «اکنون کار به‌جایی رسیده که در هر شهری سخنرانان وابسته به این حاکمان جور فراز منبرها تکیه زده‌اند، هر چه می‌خواهند می‌گویند و کسی هم نیست که به مقابله با آنان برخیزد». 🔴 این جملات خطاب به علمایی که است که باید خود به منبر بروند و برای دفاع از ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی دفاع کنند ولی کار به‌جایی رسیده بود که این جایگاه مهم نشر معارف از علمای زمانه سلب شده بود و مرجعیت علمی و فرهنگی و ارزشی آن‌ها مخدوش شده بود و به دست علمایی درباری افتاده بود که برداشت غلط خود از دین را به مردم تحمیل می‌کردند. 🔔 یکی از مهم‌ترین انحرافاتی که توسط همین عالمان درباری و منبرهای منحرف در عالم اسلام ترویج شد، عقیده مرجئه و کافی دانستن ایمان قلبی و بی‌نیازی از عمل بود. این گروه که توسط دستگاه حاکمیتی تقویت می‌شدند معتقد بودند نیازی به انجام اعمال عبادی همچون نماز و روزه و جهاد نیست و همین‌که کسی ایمان قلبی داشته باشد کافی است و خداوند در مورد او قضاوت می‌کند. 📢مرجئه، که مولود منبرهای انحرافی دوران اموی است، با ظلم و ستمی که توسط خلفای اموی بر مردم تحمیل می‌شد کاری نداشتند و حتی در راستای توجیه اقدامات دستگاه ظالم اموی، این عقیده را ترویج می‌کردند که هرکس به مقام خلافت برسد، ولو شرایط لازم آن را نداشته باشد، واجب‌الاطاعه است و عصمت شرط خلافت نیست. این برداشت‌ها کاملاً به نفع دستگاه حکومتی اموی تمام می‌شد، زیرا معنایش این بود که خلافت آن‌ها، خوب یا بد، امری است که به خواست خدا صورت گرفته و باید به‌هرحال مورد تأیید مسلمانان باشد و کسی حق اعتراض در برابر آن را ندارد. ❎ امام حسین علیه‌السلام راه اصلاح امت اسلامی را تبلیغات صحیح و نشر معارف اسلام ناب محمدی می‌دانست، به همین خاطر عالمان و دانشمندان را در سرزمین مِنا گرد هم آورد تا این مهم را به آن‌ها متذکر شود. ازاین‌رو خطاب به آن‌ها فریاد می‌زند: «این حاکمان مردم را برده خود ساخته‌اند و کسی قدرت دفاع از خود ندارد. برخی از حاکمان، مستبد هستند و برخی کینه‌توز و بدخواه که بر سر مردم بیچاره و مستضعف می‌کوبند و بر آن‌ها سخت می‌گیرند. آن‌ها به خدایی که آغازگر آفرینش و بازگرداننده خلق به روز قیامت است، اعتقادی ندارند». ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 سیاست در خدمت دیانت شرح خطبه امام حسین علیه‌السلام در سرزمین مِنا (۱۴) منتشر شده در ویژه نامه در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ ✅ تشکیل حکومت اسلامی توسط امام معصوم یا فقیه عادل هدف میانی اسلام است و در سایه این هدف است که بسیاری از اهداف و مقاصد شریعت به دست می‌آید. ازاین‌رو این هدف در تحلیل مبارزات سیاسی اهل‌بیت علیهم‌السلام نقش کلیدی دارد و همواره تلاش اهل‌بیت علیهم‌السلام برای به دست گرفتن حکومت و برپایی حکومتی بر اساس قواعد و احکام اسلام بوده‌اند. ❇️ بااین‌حال این هدف میانی برای رسیدن به هدفی نهایی است که همان توحید باشد. علت اصرار اهل‌بیت علیهم‌السلام بر تشکیل حکومت اسلامی مبتنی بر تعالیم نبوی و علوی این است که در سایه حکومت صالحه می‌توان به هدف نهایی دین که جاری و ساری کردن توحید و یکتاپرستی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است، دست یافت. هرچند ممکن است عده‌ای گمان کنند تلاش برای ترویج توحید از راه‌های دیگری نیز قابل دستیابی است ولی آن توحیدی که مدنظر اهل‌بیت علیهم‌السلام است که همه سطوح و ابعاد زندگی انسان را فرامی‌گیرد، جز از طریق تشکیل حکومت اسلامی به دست امام معصوم یا فقیه عادل (در دوران غیبت) به دست نمی‌آید. 🔅 امام حسین علیه‌السلام در فراز پایانی خطبه‌اش در سرزمین مِنا این راهبرد را در کلماتی درخشان بازگو می‌کند که سرلوحه همه مجاهدان راه خدا قرار گرفته است: «بارخدایا! تو خود می‌دانی که آنچه از سوی ما اظهار و انجام می‌شود، نه برای رقابت در کسب قدرت و به دست آوردن پست و مقام است و نه به انگیزه دستیابی به ثروت و دارایی این دنیا؛ بلکه هدف ما این است که اصول و ارزش‌های دین تو را ارائه دهیم و در شهرهای تو اصلاح پدید آوریم تا بندگان ستمدیده‌ات به امنیت برسند و حقوقشان تأمین شود و به قوانین و احکامی که مقرر داشته‌ای جامعه عمل پوشانده شود». 🌐 این راهبرد از دوران امیرالمؤمنین به امام حسن علیه‌السلام و از ایشان به امام حسین منتقل شد و بعد از ایشان نیز سایر ائمه همین راهبرد را در همه مبارزات سیاسی اجتماعی خود اتخاذ کردند. این راهبرد طلایی، سندی روشن برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و مبارزات انقلابی برای شیعیان است و سنگ محکی است برای همه‌کسانی که در این راه قدم می‌گذارند. چه آنکه در اسلام سیاست در خدمت دیانت است و قدرت در برابر توحید متواضع است. 💯 در طول تاریخ اسلام هرگاه کسی با انگیزه گسترش نشانه‌های خداوند و روشن نگاه‌داشتن مشعل‌های هدایت امت تلاش کرده، نامش ماندگار شده است و اوج این تلاش‌ها در مبارزات انقلابی مردم ایران که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دیده می‌شود که خود سندی گویا در خصوص تحقق قواعد و احکام اسلام در جامعه و نسبت بین هدف میانی اسلامی یعنی تشکیل حکومت و هدف نهایی اسلام یعنی توحید و خداپرستی است. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 نصرت ناصر دین خدا شرح خطبه امام حسین علیه‌السلام در سرزمین مِنا (۱۵) بخش پایانی منتشر شده در ویژه نامه در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ 📶 مراتب قبول ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام به ترتیب شش پله دارد: محبت، مودت، معرفت، معیّت، خدمت، نصرت. یاری‌رساندن و نصرت به اهل‌بیت علیهم‌السلام بالاترین مرحله ولایتمداری و مهم‌ترین رکن قبول ولایت آن‌هاست. ازاین‌رو اهل‌بیت علیهم‌السلام، در رشد و تکامل اصحابشان تلاش می‌کردند آن‌ها را به بالاترین مرتبه که نصرت و یاری است برسانند. برخی توصیفات که درباره اصحاب مخصوص اهل‌بیت علیهم‌السلام همچون سلمان فارسی، عمار یاسر، مالک اشتر، حبیب بن مظاهر و امثالهم از زبان ائمه مطرح شده است، نشان‌دهنده این است که این افراد به مرحله نصرت و یاری رسیده‌اند. ✅ اگر کسی خود را آماده نصرت و یاری حق و محور حق کرده باشد، تمام مراحل و مراتب ولایتمداری اهل‌بیت علیهم‌السلام را نیز طی کرده است. محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام سرمایه ارزشمندی است ولی باید مزین به مودت آن‌ها شود. مودت گوهر گران‌قدری است ولی باید با معرفت همراه باشد. معرفت درجه‌ای بزرگ است ولی اگر معیت و همراهی با ولی نیاورد، بی‌ارزش می‌شود. معیّت مهم است اما باید منجر به خدمت هم بشود؛ و خدمت زمانی ارزشمند است که نصرت در آن نهفته باشد. 🔹 اهل‌بیت علیهم‌السلام همواره یاران خود و مردم را به بالاترین مرحله ولایت یعنی «نصرت و یاری» دعوت می‌کرده‌اند و اگر اعلام وفاداری می‌کردند آن‌ها را برای سایر مراحل آماده می‌کردند. هم محبت و مودت را در وجود آن‌ها تقویت می‌کردند و هم معرفت و معیت و خدمت را در وجود آن‌ها افزایش می‌دادند. امام حسین علیه‌السلام نهضت خود را از پایان سخنرانی‌اش در سرزمین منِا با دعوت مخاطبان به نصرت و یاری خود این‌چنین آغاز می‌کند: «ای مردم! اگر ما را [در این راه مقدس] یاری نرسانید و در خدمت ما نباشید، ستمگران [بیش‌ازپیش] بر شما نیرو گیرند و در خاموش کردن نور پیامبر شما بکوشند». ♨️ بعدازاین هم امام حسین علیه‌السلام افراد متعددی را به نصرت خود دعوت می‌کند تا آن‌ها را برای قبول ولایت و همراهی با ناصر دین خدا بیازماید. افرادی همچون زهیر بن قین در این آزمون سربلند بیرون می‌آیند و افرادی همچون عبیدالله بن حر جعفی مردود می‌شوند و امام حسین علیه‌السلام در پاسخ به استنکافش از یاری‌رساندن، از قول رسول خدا (ص) او را این‌چنین هشدار داد: «هر کس فریاد استغاثه اهل‌بیت مرا بشنود و به یاریشان نشتابد خداوند وى را به رو در آتش دوزخ اندازد». ⚠️ نصرت و یاری اهل‌بیت علیهم‌السلام در هر دوره‌ای شکل خاص خود را دارد؛ در دوره امام حسین علیه‌السلام همراهی با او برای قیام علیه دستگاه ظالمه خلافت بوده درحالی‌که در دوره‌های بعد نصرت اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل دیگری به خود گرفته است. همان‌گونه که نصرت اهل‌بیت علیهم‌السلام در دوران غیبت نیز شکل خاص خود را دارد. آنچه مهم است درک این نکته است که شیعه اهل‌بیت علیهم‌السلام همواره باید برای نصرت اهل‌بیت علیهم‌السلام آماده باشد و این تکلیفی است که بر عهده اوست و باید ادا کند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 از پیوست عدالت تا عدالت پیوسته بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (1) 🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 21 شهریور 1400 💯 رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت سیزدهم راهبردی اساسی پیش پای دولتمردان گذاشتند که همواره مورد تأکید و مطالبه ایشان بوده است. ایشان از ضرورت پیوست عدالت در مصوبات و اقدامات دولت سخن گفتند و فرمودند: «هر تصمیمی که می‌گیرید باید یک پیوست عدالت داشته باشد. بخشنامه‌ها و مصوبات دولت پیوست عدالت داشته باشد. هر لایحه‌ای که در دولت تنظیم می‌کنید باید یک پیوست عدالت داشته باشد. باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور ضربه به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند». ✳️ پیوست عدالت در نگاه اول یعنی هر کار و اقدام و مصوبه‌ای باید با ملاحظه عدالت اجتماعی انجام شود. اگر پیوست عدالت محقق شود و قوانین و مصوبات به نحو عادلانه‌ای هم تصویب شود و هم محقق شود، عدالت از امری حاشیه‌ای و مهجور به اصلی اساسی و محوری تبدیل می‌شود و تبدیل به عدالت پیوسته می‌شود. اگر پیوست عدالت و سپس عدالت پیوسته محقق شود، پیشرفتی که مدنظر اسلام است حاصل می‌شود. ✅ رهبر معظم انقلاب در همین باره می‌فرماید: «اگر کشوری در علم و فناوری و جلوه‌های گوناگون تمدن مادی پیشرفت کند، اما عدالت اجتماعی در آن نباشد، این به نظر ما و با منطق اسلام پیشرفت نیست. امروز در بسیاری از کشورها علم پیشرفت کرده است، صنعت پیشرفت کرده است، شیوه‌های گوناگون زندگی پیشرفت کرده است، اما فاصله‌ی طبقاتی عمیق‌تر و شکاف طبقاتی بیشتر شده است؛ این پیشرفت نیست؛ این پیشرفتِ سطحی و ظاهری و بادکنکی است.» ❇️ پیوست عدالت لازمه همه امور کشور، از سیاستگذاری و قانونگذاری تا تخصیص و اجراست. تا نگاه‌ها و رویکردها عدالت محور نباشد، سیاست ها و ایده ها با عدالت عجین نمی‌شود و تا عدالت در سیاست ها و راهبردها وجود نداشته باشد، آنچه توسط دولت و دولتمردان اجرا می‌شود رنگ و بویی از عدالت نخواهد داشت. پس باید پیوست عدالت را تا مرحله عدالت پیوسته پیگیری کرد. ‼️ آنچه در تحقق عدالت اهمیت دارد این است که مردم طعم عدالت را بچشند و احساس کنند که برخوردها، تخصیص ها، توزیع ها و فرآیندها همه و همه عادلانه است. برای آنکه مردم عدالت را حس کنند، باید پیوست عدالت را تا رسیدن به عدالت پیوسته در همه عرصه ها با جدیت دنبال کرد. ✳️ رهبر معظم انقلاب در همین باره می فرماید: «هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازی است؛ هدف پائین‌تر از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است با همه‌ی مشخصات و آثار، که استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند. این اهداف عوض‌شدنی نیستند؛ یعنی ما نمیتوانیم بیائیم مایه بگذاریم تا از هدف کم کنیم. بگوئیم خیلی خب، یک روز میخواستیم عدالت برقرار کنیم، حالا میگوئیم عدالت که نمیشود، یک نیمه‌عدالتی برقرار کنیم! نه، عدالت. این، هدف است.» ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 دولت و ملت در مسیر عدالت بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (2) 🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 22 شهریور 1400 👌 گفتمان عدالت‌خواهی از روزی که نهضت انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره) شکل گرفت، بسط و گسترش یافت و تبدیل به یکی از خواسته‌های مهم ملت ایران قرار گرفت و عدالت به‌عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی پیش‌گام حرکت انقلابی جمهوری اسلامی بوده است. اما گفتمان عدالت‌خواهی در دوره‌های مختلف فرازوفرودهایی داشته است. در تاریخ 43 ساله پیروزی انقلاب اسلامی، دو عامل اساسی در سرعت حرکت به‌سوی عدالت اجتماعی مؤثر بوده است. این دو عامل عبارت‌اند از: دولت و ملت. 💢 هرگاه دولت‌هایی بر سرکار بوده‌اند که به عدالت به‌عنوان آرمان انقلاب اسلامی باور داشته‌اند و برای تحقق آن تلاش کرده‌اند، هم حرکت سریع‌تری صورت گرفته است هم عمق بیشتری پیدا کرده است. رهبر معظم انقلاب نیز در دوران رهبری‌شان تلاش کرده‌اند این گفتمان را تقویت کنند و دولت و ملت را در مسیر عدالت راهنمایی و تقویت کند. در همین باره در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه، در دوره دولت نهم که آرمان عدالت را پیگیری می‌کرد، این‌چنین نوشته‌اند: «تنظیم همه فعالیت‌های مربوط به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت اجتماعی و کاهش فاصله میان‌ درآمدهای طبقات و رفع محرومیت از قشرهای کم‌درآمد». ♨️ همچنین ایشان قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم یکی از توقع‌های مهم از نامزدها را پیگیری تحقق عدالت می‌داند: «نامزدهای محترم تصمیم بگیرند که اگر چنانچه پیروز شدند و توانستند به مقصود برسند، خودشان را متعهد بدانند اولاً به عدالت اجتماعی، با کاهش فاصله فقیر و غنی متعهد بدانند». بیان تعهد به عدالت به‌عنوان اولین توقع از شخصی که پیروز انتخابات می‌شود، نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت آن و نقش تعیین‌کننده دولت در این مسیر است. 🔹 از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب همواره تلاش کرده‌اند، مردم، خصوصاً جوانان، میدان‌دار اصلی گفتمان عدالت‌خواهی و تحقق آرمان عدالت اجتماعی باشند. رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش مردم در عدالت‌گستری در جامعه می‌فرماید: «همه آرمان‌های این ملت و انقلاب از جمله عدالت اجتماعی را می‌شود با پشتیبانی این مردم مؤمن و غیور که مثل کوه ایستاده‌اند، به نتیجه رساند». 🔅 این بیان، برگرفته از آیه 25 سوره حدید است که هدف از ارسال رُسُل و انزال کتب را قیام مردم برای تحقق قسط و عدل تعیین می‌کند: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ: ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب آسمانی و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند. ❇️ در اندیشه رهبر معظم انقلاب همراهی و همگامی دولت و ملت در تحقق عدالت اجتماعی اهمیت دارد، دولت مجری تحقق عدالت است و ملت مطالبه‌گر تحقق عدالت است؛ هرکدام از این دو، نقش خود را نشناسند یا وظیفه خود را انجام ندهند، حرکت نظام اسلامی در مسیر عدالت، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 سه‌گانه معنویت، عقلانیت و عدالت بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (3) 🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 23 شهریور 1400 💯 اسلام در عرصه حکومت‌داری اصول و قواعدی را برای حکمرانان تعیین کرده که همه این اصول و قواعد به سه اصل اساسی معنویت، عقلانیت و عدالت برمی‌گردد. اگر در حکومتی معنویت، عقلانیت و عدالت وجود داشته باشد، زمینه‌ساز تعالی فردی و اجتماعی مردمش خواهد بود. از این رو مبنای شکل گیری و قوام نظام جمهوری اسلامی در منظومه فکری امام خمینی و امام خامنه‌ای این سه‌ اصل است. ❎ رهبر معظم انقلاب در توضیح مکتب امام به این سه‌گانه اشاره کرده و رابطه این سه را با همدیگر توضیح می‌دهد: «مکتب امام یک بسته کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد معنویت است؛ یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود و در بُعد عقلانیت، به‌کارگرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. بُعد سومی هم وجود دارد که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است. اینها را باید با هم دید. تکیه بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا می‌کشاند، به انحراف می‌برد.» 🔆 سه‌گانه معنویت، عقلانیت و عدالت با هم تلازم دارند. یعنی کارکرد هر یک از آنها متوجه دوتای دیگر است. یعنی اگر معنویت بخواهد انسان‌ساز باشد، باید همراه با عقلانیت و عدالت باشد و اگر عقلانیت بخواهد تدبیرکننده امور باشد، باید همراه با معنویت و عدالت باشد و اگر عدالت بخواهد برای مردم آرامش‌بخش و امیدآفرین باشد، باید همراه با معنویت و عقلانیت باشد. لازمه توجه به پیوست عدالت در کارها و امور کشور توسط دولتمردان این است که دو عنصر معنویت و عقلانیت را نیز در آن لحاظ کنند وگرنه عدالت به ضد خود تبدیل می‌شود و آنچه مدنظر ائمه و رهبران اسلام ناب محمدی است محقق نخواهد شد. ✳️ رهبر معظم انقلاب در همین باره، چنین می‌فرماید: «اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر به‏شدت درهم‌تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است؛ دیگر معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانیت به‏خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار می‏شود؛ خیال می‏کند چیزهایی عدالت است، درحالی‏که نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمی‏بیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازمِ رسیدن به عدالت است ... عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت می‏توانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید.» ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 عدالت همه عدالت است بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (4) 🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 24 شهریور 1400 💢 اقتضای عدالت جامعیت آن است. تحقق عادلانه عدالت اقتضا دارد که در همه بخش ها و اجزا مورد توجه باشد و عدالت در همه ابعاد و اقسامش محقق شود. در نگاه رهبر معظم انقلاب توجه به اجرای عدالت در یک بخش و غفلت از سایر بخش ها خود خلاف عدالت است. همچنین توجه به همه جنبه های عدالت ضروری است نه فقط جنبه سلبی عدالت. در یک کلام عدالت همه عدالت است. 🌐 رهبر معظم انقلاب در همین باره می گوید: «عدالت» هم البتّه فقط عدالت اقتصادی نیست؛ اگر چه رقم مهمّش عدالت اقتصادی است امّا در بخشهای گوناگون، عدالتْ ساری و جاری است». توجه به عدالت فقط در جنبه های اقتصادی ممکن است نتایجی در سایر حوزه های همچون اجتماعی و فرهنگی داشته باشد که خود عدالت اقتصادی را هم تحت الشعاع قرار بدهد. از این رو توجه به عدالت باید در همه بخش ها باشد. ❇️ تأکید رهبر معظم انقلاب بر پیوست عدالت برای همه امور نشان از این دارد که در اندیشه رهبر معظم انقلاب، هر کاری که بخواهد انجام شود، خواه اقتصادی باشد یا اجتماعی، سیاسی باشد یا فرهنگی، آموزشی باشد یا پژوهشی، هر ماهیتی داشته باشد، باید بر مبنای عدالت و برای تقویت گفتمان عدالت و با هدف تحقق عدالت باشد. ‼️ یکی از عواقب نگاه تک بعدی به عدالت مثل اکتفاء به عدالت کیفری و غفلت از عدالت توزیعی، همین است که عقب ماندگی در عدالت رخ می دهد. رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی به این موضوع تصریح می کنند و مطالبه شان این است که باید این عقب ماندگی جبران شود: «ما هر جا انقلابی عمل کردیم، عقب‌ماندگی نداشتیم، هر جا از انقلاب کوتاه آمدیم، یک حرکت غیر انقلابی و حرکت ناشی از کسالت و بی‌توجّهی انجام دادیم، عقب‌ماندگی به وجود آمد؛ که در درجه‌ی اوّل، مسئله‌ی معیشت طبقات فقیر است، ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی هست. البتّه این را هم بگویم، در همین زمینه‌ای که ما عقب‌ماندگی داریم، در مقایسه‌ی با قبل انقلاب بمراتب جلو هستیم. اینکه کسی خیال کند که وضع قبل از انقلاب مثل وضع امروز بود، اصلاً این جور نیست.» 🔆 راهبرد انقلابی رهبر معظم انقلاب برای جبران این عقب ماندگی این است که در کنار عدالت به پیشرفت توجه شود و عدالت در همه ابعاد لحاظ شود: «بسیاری از ناكامیهای امروز ما در عرصه‌ی رسیدن به هدفهای انقلاب و اداره‌ی مطلوب كشور، به‌خاطر كم اعتنایی به عدالت است. عدالت بدون پیشرفت یعنی برابری در عقب‌ماندگی، برابری در فقر؛ این را نمی‌خواهیم. پیشرفت بدون عدالت را هم هرگز مطالبه نمی‌کنیم؛ پیشرفت، همراه با عدالت». ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔻 امام علی علیه السلام قَالَ عليه‌السلام مَنِ اِسْتَقْبَلَ وُجُوهَ اَلْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ اَلْخَطَإِ؛ آن کس که از افکار و آراء گوناگون استقبال کند، صحیح را از خطا خوب شناسند 📖نهج‌البلاغه، حکمت ۱۷۳ ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یک فیلم زیبای ایرانی از نگاه عمران خان، نخست وزیر پاکستان! 🎥 عمران خان، نخست وزیر پاکستان این فیلم کوتاه به کارگردانی محمدرضا خردمندان رو در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: یک فیلم کوتاه و زیبای ایرانی! ✳️ فرهنگ و هنر و ادب ایران آنقدر پر جاذبه هست که نه تنها مشکلات فرهنگی اجتماعی درون کشور را می‌شود با آن حل کرد، که برای سایر ملت‌ها هم می‌تواند الهام بخش و تأثیرگذار باشد. عمده نکته این است که این ذخایر فرهنگی و ادبی مهجور و مغفول مانده‌اند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضرت زینب (سلام الله علیها) در کلام کشیش مسیحی، خانم بانی ایوانز هیلز ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 دنیا و لذت‌هایش مثل سایه‌ است. هرچند خواستنی و دوست داشتنی است، اما زودگذر است. خوشا آن که به دنبال سایه‌ دنیا نمی‌رود که مولای متقیان فرمود: علیک بالآخرة تأتک الدنیا صاغرة؛ آخرت را دریاب که دنیا خود ذلیلانه به سوی تو خواهد آمد. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
⭕️ آیت الله سیستانی نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق را به حضور نپذیرفت 🔹العالم: کمیته اعتراض به انتخابات عراق در روز جمعه بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که آیت الله درخواست دیدار با پلاسخارت، نماینده دبیر کل در امور را رد کرده‌اند. ✍️ ملاحظه: انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق در 18 مهر ماه سال جاری برگزار شد که نتایج آن موجی از اعتراضات را در میان جریان‌های سیاسی این کشور برانگیخت. این انتخابات که با نظارت بین‌المللی برگزار شد شاهد کاهش میزان مشارکت، کاهش تعداد کاندیداهای پیروز برخی جریان‌های سیاسی و افزایش کرسی‌های کسب شده توسط جریان صدر بود. 🔸علاوه بر این تغییر نتایج نسبت به انتخابات گذشته، وارد آمدن برخی اشکالات به انتخابات از جمله مستقر بودن سرور داده‌های این انتخابات در کشور امارات و همچنین اختلافات در نتایج آراء ثبت شده در سیستم شمارش آرا با شمارش دستی آرا در برخی شعب اخذ رای، باعث ایجاد اعتراضاتی در برخی از استان‌های عراق گردید. 🔸در پی این اعتراضات جنین پلاسخارت، فرستاده سازمان ملل با برگزاری جلسات متعدد با طرف‌های مختلف شرکت‌کننده در انتخابات سعی در مورد پذیرش قرار گرفتن نتایج انتخابات کرد. وی در این راستا با افراد مختلفی از جمله شیخ ، رهبر جریان و از معترضان به نتایج در بغداد و همچنین سید رهبر جریان صدر -سائرون- در شهر نجف اشرف دیدار کرده بود. 🔸درخواست پلاسخارت برای دیدار با آیت الله سیستانی را می‌توان در ادامه تلاش‌های وی برای تصویب نتایج انتخابات دانست که این امر با هوشمندی اعلی عراق در عدم قبول دیدار و استفاده سیاسی از آن بی‌نتیجه ماند. نپذیرفتن فرستاده سازمان ملل توسط آیت الله سیستانی را می‌شود به پرهیز از استفاده ابزاری از جایگاه مرجعیت در عراق تفسیر کرد. این رویکرد می‌تواند تاثیر به‌سزایی در مشروعیت این نهاد بین‌المللی در عراق و نقش‌آفرینی آن در آینده سیاسی عراق داشته باشد. @dolatedin
🔰امام على عليه السلام: 🔻كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو ؛ فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّهُ عزّوجلّ فَرَجَعَ نَبيّا، و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام، و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ ▫️به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى؛ زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانواده اش آتش برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّوجلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر برگشت. ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد. و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند، اما [به خدا ] ايمان آوردند و برگشتند 📚الأمالی للصدوق صفحه ۲۲۴ ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از آینه | فرهنگ و مردم
آشنایی با وحید جلیلی.pdf
1.16M
✅ مرور دیدگاه‌ها و کارنامه وحید جلیلی، قائم‌مقام جدید تلویزیون 🔻وحید جلیلی از جدی‌ترین منتقدان و معترضان مدیریت فرهنگی چهل‌ساله جمهوری اسلامی، به سمت قائم‌مقامی تلویزیون منصوب شد. احتمالاً برای بسیاری‌ها سؤال است که او کیست و چگونه به این مسئولیت رسیده است. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 فاصله ما با ادب اهل بیت علیهم السلام در برخورد با مخالفین ⁉️ چگونه یک شاعر اهل سنت ۱۱ هزار بیت شعر برای حضرت زهرا سلام الله علیها سرود؟ ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔅 حوزه، حوزویان و ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور 🔰 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به استان قم و در دیدار با حوزویان از طلاب و فضلای حوزه علمیه درخواست کرد برای حل مشکلات کشور راهکار ارائه دهند. طرح این موضوع و بیان این موضع از سوی رئیس جمهور بسیار قابل ستایش است، چرا که مبتنی بر نگاهی انقلابی است و نشان می‌دهد دولت سیزدهم جایگاه حوزه علمیه را در حکمرانی، رفیع و نقش آن را در حل مشکلات کشور، کلیدی می‌داند. 💢 اما واکنش‌ها به این درخواست جای تحلیل دارد. برخی از حوزویان در واکنش به این درخواست کار حوزه و حوزوی را صرفا پرداختن به امور تبلیغی و دینی دانستند و برخی دیگر در حد دعا کردن برای حل مشکلات تقلیل دادند. هرچند دعا کلید حل مشکلات است و در جای خود ضروری است، اما سوال این است که این نوع واکنش‌ها ریشه در چه چیزی دارد؟ عملکرد مدیریت حوزه علمیه به عنوان ارگان تنظیم کننده امور حوزویان چه سهمی در این نوع نگاه دارد؟ چرا حوزویان به عنوان افراد تشکیل دهنده این نهاد خود را از عرصه سیاست و اقتصاد و اجتماع دور نگه می‌دارند؟ ⁉️ همه این سوالات و بسیاری دیگر از این دست سوالات در این موضوع قابل طرح است اما آنچه بیشتر مد نظر این نوشته است، واکاوی این سوال است: «پیامد این نوع نگاه، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها در بلند مدت در نهاد حوزه و نسبتش با جامعه و تحولات آن چه خواهد بود؟» ⭕️ سه موضع برای حوزه و حوزویان نسبت به مشکلات و تحولات جامعه متصور است. اولین موضع، فعال بودن و حضور در صحنهٔ حل مشکلات کشور و مدیریت تحولات جامعه به سوی حاکمیت تام و تمام اسلام است. دومین موضع، انفعال در برابر تحولات و مشکلات و کناره گیری از صحنه حل مشکلات و مدیریت تحولات و سومین موضع حرکت در مسیر تضعیف نظام و بازی در پازل دشمن. ♨️ سومین موضع تخصصا و تخصیصا از نهاد حوزه و عموم حوزویان خارج است. نزاع بر سر موضع اول و دوم است. برخی‌ها عزت و احترام حوزه و روحانیت را در این می‌دانند که از صحنه مشکلات کشور و تحولات جامعه دور باشد و به تماشای مجریان و متولیان بنشیند و نهایتا اگر جایی پای کسی کج رفت تذکر بدهند. این تفکر با اصرار بر این موضع، بیشتر به دنبال حفظ شأن روحانیت و حوزه است و تصورش این است به این شیوه به دین و دیانت آسیب کمتری وارد می‌شود و تلقی‌اش این است که هر چه روحانیت از صحنه سیاست و اجتماع فاصله بگیرد و در بطن تحولات و حل مشکلات نباشد، نزد مردم از حرمت و احترام بیشتری برخوردار است. 🌀 البته که بخشی از مردم نیز چنین روحانی و طلبه‌ای را می‌ستایند ولی ریشه این نگاه و تلقی به دسیسه‌های ضددینی رضاشاه برمی‌گردد که بذر مسموم دوری مردم از روحانیت را کاشت و روشنفکران و دشمنان به پرورش آن همت گذاشتند. ✅ موضع اول، موضعی کاملا انقلابی و برخاسته از قرائت اسلام ناب محمدی است و همواره مورد تأکید امامین انقلاب بوده و هست و بزرگانی همچون شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح در همین مسیر جان خود را نثار انقلاب و اسلام کردند و موجب فخر حوزه و حوزویان شدند و همواره در نگاه مردم مورد تحسین بودند. 📛 اما پیامد موضع دوم‌ در بلند مدت چیست؟ انفعال حوزه و حوزویان در برابر مشکلات کشور و تحولات جامعه، شاید به ظاهر دامن آنها را از گرد صحنه سیاست و اجتماع پاک نگه دارد ولی نتیجه اش کنار رفتن دین از صحنه اجتماع و تحولات آن خواهد بود و رفته‌رفته این تلقی، هم برای مردم تعمیق می‌یابد، هم به باوری غلط برای روحانیون و حوزویان تبدیل خواهد شد، آنگونه که در دوره روشنگری با انفعال کلیسای کاتولیک، مدیریت تحولات جامعه به دست تفکر لیبرال و سرمایه‌داری افتاد و انفعال کلیسا به دور بودن دین از عرصه سیاست و اجتماع و اقتصاد کمک کرد و پایه‌های سکولاریسم تقویت شد. 💠 ماهیت و هویت اسلام به اجتماع و سیاست و اقتصاد گره خورده و بخش‌بخش کردن اسلام در این عرصه‌ها ضربه به اصل دین است و مقلوب کردن حقیقت اسلام است. 📝 پی‌نوشت: اگر حوزه یا حوزویان برای ورود به عرصه‌ای تخصص لازم را ندارند، ضرورت شرعی و عقلی ایجاب می‌کند آن تخصص را کسب کرده و خود را برای رفع مشکلات و اقامه حداکثری دین آماده کنند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
⁉️ چرا برای ما اهمیتی ندارد؟! یا برای جهاد تبیین چه چیزهایی نباید داشت 1⃣ بی‌مسئله‌گی مسئله نداشتن بزرگترین علت بی‌کُنشی ما در برابر ظلم هایی است که به می شود. در جهاد تبیین باید نقطه درگیری را فهمید، را شناخت و در موقعیتش قرار گرفت و این همه با مسئله‌مندی به دست می آید. بی مسئله گی نسبت به موقعیت خاص جمهوری اسلامی و چالش هایی که با آن در مسیر تمدنی اش مواجه است، امکان و دفاع را سلب می کند. 2⃣ بی مهارتی جهاد تبیین نیازمند مهارت‌هایی است، از قدرت گرفته تا هنر . اما ما فنون و مهارت های لازم برای تبیین را نداریم و تبیین را به بازنشر یک مطلب یا انتشار حرف های شعاری تقلیل می دهیم. حال آنکه امام جهاد تبیین یکی از مهارت های لازم برای تبیین را برگرفته از سیره سلام الله علیها، بزرگترین مجاهد تبیین، غلبه دادن روایت جبهه حق دانسته و می گوید: «این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (سلام الله علیها) از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مانده». 3⃣ بی جبهه‌ای ما جمع نمی شویم، جبهه نمی شویم. جبهه شدن دو لازمه دارد، قوی، منسجم. ما در هر دو لنگ می زنیم. ارتباطات مان روز به روز در حال ضعیف شدن و سست شدن است و تشکیلات مان روز به روز از هم پاشیده تر. اینجاست که معلوم می شود چرا امامِ جهادِ تبیین را به عنوان محل جهاد تبیین، تعیین کرد. هیئت بیشترین ارتباطات را فراهم می کند و منجسم ترین تشکیلات را شامل است. 4⃣ بی تولیدی مدتهاست که خیلی زده شده ایم چه در امور مادی چه در امور معنوی. با خود لوازمی دارد که باعث پویایی بیشتر آدمی می شود: منطق، متانت، عقلانیت. لازمه جهاد تبیین این است که هر کسی با زبان خودش و با توان خودش مسئله را بشناسد و برای آن حرف تولید کند، کار هنری بسازد، گفتگو کند و پیش برود. تولید فرهنگی و هنری راه حل غلبه دادن روایت در دنیای پیچیده امروز است. 5⃣ بی افقی برای ما مبهم است و نمی دانیم از آن چه می خواهیم. دلیلش هم این است که نمی دانیم از خودمان چه می خواهیم. کسی که برای پیمودن و برای رسیدن داشته باشد، نسبتش را با مسائل تعیین کرده و به می پردازد. در بی افقی ما همین بس که آرزوی شهادت می کنیم اما در جهاد تبیین سرباز پیاده هم نیستیم. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🌐 انتشار آنلاین مقاله پژوهشی «بررسی تطبیقی دیدگاه انتقادی شهید مطهری و هابرماس به پوزیتیویسیم» در مجله آموزه‌های فلسفه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس 🌐 لینک مقاله https://ipd.razavi.ac.ir/article_1552.html 💠 چکیده پوزیتیویسم به‌عنوان نگرشی خاص به حوزه علم و معرفت مورد انتقاد فلاسفه بسیاری قرار گرفته است. در این میان نقدهای شهید مطهری و یورگن هابرماس به پوزیتیویسم، به‌عنوان فیلسوفانی با نگاه واقع‌گرایانه، در دوره خود مورد توجه سایرین واقع شده و رویکرد انتقادی به پوزیتیویسم در فلسفه، علوم انسانی و علوم اجتماعی را تقویت کرده است. در این پژوهش با روش تطبیقی، در سه دامنه معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و ارزش شناختی، به ارزیابی خاستگاه، شیوه‌ها و لوازم نقدهای این دو متفکر نسبت به پوزیتیویسم پرداخته شده و این نتیجه به دست آمده است: از یک‌سو اتحاد نگاه رئالیستی هر دو متفکر به مسئله شناخت اشتراکاتی را برای آن‌ها در مواضع انتقادی نسبت به پوزیتیویسم و لوازم و نتایج این نگاه به وجود آورده و از سوی دیگر تفاوت در خاستگاه و شیوه دیدگاه انتقادی‌شان نسبت به پوزیتیویسم، موجب بروز اختلاف دیدگاه میان آن دو شده است. هرچند دیدگاه انتقادی هر دو فیلسوف فاقد نقد پوزیتیویسم از لحاظ انسان‌شناختی است. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 سنت خصائص نویسی از ابتکارات شیخ جعفر شوشتری رحمة الله علیه است که با نگارش «خصائص الحسین و مزایا المظلوم» آغاز شده، هرچند پیش از این در کتب بزرگان شیعه در این خصوص در قالب ابواب کتب روایی، به جمع آوری روایات در مورد هر یک از معصومین اقدام می‌شده است. مثل زحمتی که علامه مجلسی در بحارالانوار کشیده است. 📙 خصائص الزینبیه نوشته مرحوم سید نور الدین جزائری است که در آن ۲۱ خصیصه برای حضرت زینب سلام الله علیها به تفصیل بیان کرده است. نثر روان و زیبای کتاب و دقت اجتهادی مرحوم جزائری در نوشتن خصائص الزینبیه، این کتاب را خواندنی کرده است. 🔖 در خصیصه ششم این چنین نوشته: «از جمله القاب آن مکرمه است، عالمة غیرمعلّمه، و این لقب از طرف حضرت سجاد به آن معظمه اعطا شد در مقام تسلی آن مکرمه و اظهار مقامات آن محترمه که مردم بدانند چه مقام شامخ، خلاق عالم، به در صدف عصمت، کرامت نموده در موقعی که به بیانات شیرین و عبارات دلنشین خود، قلوب اهل کوفه را منقلب نموده، قطب الموحدین ملتفت شد که عمه‌اش جمیع مصائب خود را به نظر آورده، ترسید روح عمه از قالب بیرون شود. قال: یا عمة اسکتی ففی الباقی من الماضی اعتبار و أنت بحمدالله عالمة غیرمعلّمه و فهیمة غیرمفهّمه». ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ولایت حقیقی از زبان سید حسن نصرالله ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✳️ آیت‌الله ری‌شهری و احیای هویت علمی زادگاهش 💠 در‌ طول دوران حیات خود خدمات ارزنده‌ای به نظام اسلامی کرده است؛ از فعالیتهای مبارزاتی و سیاسی گرفته تا اقدامات فرهنگی و تلاش‌های علمی. اما بنظر من برجسته‌تر از همه، احیای هویت علمی شهر ری بوده است. 🌐 در دوره‌ای از تاریخ، مهد علم و حوزه دانش پژوهی بوده است و عالمان بزرگی از این‌ شهر متولد شده‌اند و خدمات ارزنده‌ای به عالم اسلام داشته‌اند که از آن میان می‌توان به ثقه الاسلام کلینی صاحب الکافی، ابوالفتوح رازی، ابوعلی مسکویه، شیخ صدوق و یحیی بن معاذ رازی و دیگران نام برد. ✳️ یکی از اقدامات ارزنده آیت الله محمدی احیای آثار و شخصیت علمی و اجتماعی بزرگان و حوزه علمی آن، با تجمیع توان پژوهشگران و محققین کشور در قالب کنگره و هزاره و ... بوده است. ✅ کنگره بین المللی بزرگداشت ، کنگره بین المللی ، کنگره حضرت حسنی، هزاره ، کنگره بزرگداشت و ... از جمله برنامه‌هایی بوده است که با ابتکار و پیگیری آیت الله محمدی ری شهری انجام شده است و نه تنها به بازخوانی آثار و عملکرد این شخصیت‌های علمی منجر شده، بلکه هویت علمی و فرهنگی نیز‌ در پس آن احیا و تجدید شده است. 🔰 ای کاش همه علما و مراجع نیمی از تعلق خاطری که به زادگاهش داشت را دارا بودند و به زادگاه خود و مفاخرش از حیث علمی و فرهنگی توجه می کردند تا هویت علمی و فرهنگی شهرهایی همچون ، ، ، ، ، ، ، ، (شمال کشور)، ، ، و ... احیا می‌شد. 💯 اگر به دنبال هستیم باید به بازخوانی تاریخ محلی شهرهای ایران بپردازیم و از دل آن سنن و آداب و رسوم و علوم و مفاخر ایران اسلامی را بیرون بکشیم و نسبت آنها را با مسائل ملی و محلی روز تعیین کنیم و هویت علمی و فرهنگی شهرهای را زنده کنیم. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b