eitaa logo
فَتَأَمَّلْ! | جمال‌زاده
504 دنبال‌کننده
98 عکس
52 ویدیو
8 فایل
✏️ نوشته‌های محمدحسین جمال‌زاده 📚 پژوهشگر فسلفه و علوم اجتماعی 💡 تا پایان بر میثاق طلبگی می‌خوانم 👈 @Jamalzadeh_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سه‌گانه معنویت، عقلانیت و عدالت بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (3) 🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 23 شهریور 1400 💯 اسلام در عرصه حکومت‌داری اصول و قواعدی را برای حکمرانان تعیین کرده که همه این اصول و قواعد به سه اصل اساسی معنویت، عقلانیت و عدالت برمی‌گردد. اگر در حکومتی معنویت، عقلانیت و عدالت وجود داشته باشد، زمینه‌ساز تعالی فردی و اجتماعی مردمش خواهد بود. از این رو مبنای شکل گیری و قوام نظام جمهوری اسلامی در منظومه فکری امام خمینی و امام خامنه‌ای این سه‌ اصل است. ❎ رهبر معظم انقلاب در توضیح مکتب امام به این سه‌گانه اشاره کرده و رابطه این سه را با همدیگر توضیح می‌دهد: «مکتب امام یک بسته کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. دو بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت است. بُعد معنویت است؛ یعنی امام بزرگوار ما صرفاً با تکیه بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود و در بُعد عقلانیت، به‌کارگرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است. بُعد سومی هم وجود دارد که آن هم مانند معنویت و عقلانیت، از اسلام گرفته شده است؛ و آن، بُعد عدالت است. اینها را باید با هم دید. تکیه بر روی یکی از این ابعاد، بی‌توجه به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا می‌کشاند، به انحراف می‌برد.» 🔆 سه‌گانه معنویت، عقلانیت و عدالت با هم تلازم دارند. یعنی کارکرد هر یک از آنها متوجه دوتای دیگر است. یعنی اگر معنویت بخواهد انسان‌ساز باشد، باید همراه با عقلانیت و عدالت باشد و اگر عقلانیت بخواهد تدبیرکننده امور باشد، باید همراه با معنویت و عدالت باشد و اگر عدالت بخواهد برای مردم آرامش‌بخش و امیدآفرین باشد، باید همراه با معنویت و عقلانیت باشد. لازمه توجه به پیوست عدالت در کارها و امور کشور توسط دولتمردان این است که دو عنصر معنویت و عقلانیت را نیز در آن لحاظ کنند وگرنه عدالت به ضد خود تبدیل می‌شود و آنچه مدنظر ائمه و رهبران اسلام ناب محمدی است محقق نخواهد شد. ✳️ رهبر معظم انقلاب در همین باره، چنین می‌فرماید: «اگر بخواهیم عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه تحقق پیدا کند، با دو مفهوم دیگر به‏شدت درهم‌تنیده است؛ یکی مفهوم عقلانیت است؛ دیگر معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلاً عدالت نخواهد بود. عقلانیت به‏خاطر این است که اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار می‏شود؛ خیال می‏کند چیزهایی عدالت است، درحالی‏که نیست؛ و چیزهایی را هم که عدالت است، گاهی نمی‏بیند. بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازمِ رسیدن به عدالت است ... عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنی باید شما برای خدا و اجر الهی دنبال عدالت باشید؛ در این صورت می‏توانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید.» ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔰 عدالت همه عدالت است بازخوانی اندیشه رهبر معظم انقلاب درباره عدالت (4) 🗞 منتشرشده در روزنامه قدس در تاریخ 24 شهریور 1400 💢 اقتضای عدالت جامعیت آن است. تحقق عادلانه عدالت اقتضا دارد که در همه بخش ها و اجزا مورد توجه باشد و عدالت در همه ابعاد و اقسامش محقق شود. در نگاه رهبر معظم انقلاب توجه به اجرای عدالت در یک بخش و غفلت از سایر بخش ها خود خلاف عدالت است. همچنین توجه به همه جنبه های عدالت ضروری است نه فقط جنبه سلبی عدالت. در یک کلام عدالت همه عدالت است. 🌐 رهبر معظم انقلاب در همین باره می گوید: «عدالت» هم البتّه فقط عدالت اقتصادی نیست؛ اگر چه رقم مهمّش عدالت اقتصادی است امّا در بخشهای گوناگون، عدالتْ ساری و جاری است». توجه به عدالت فقط در جنبه های اقتصادی ممکن است نتایجی در سایر حوزه های همچون اجتماعی و فرهنگی داشته باشد که خود عدالت اقتصادی را هم تحت الشعاع قرار بدهد. از این رو توجه به عدالت باید در همه بخش ها باشد. ❇️ تأکید رهبر معظم انقلاب بر پیوست عدالت برای همه امور نشان از این دارد که در اندیشه رهبر معظم انقلاب، هر کاری که بخواهد انجام شود، خواه اقتصادی باشد یا اجتماعی، سیاسی باشد یا فرهنگی، آموزشی باشد یا پژوهشی، هر ماهیتی داشته باشد، باید بر مبنای عدالت و برای تقویت گفتمان عدالت و با هدف تحقق عدالت باشد. ‼️ یکی از عواقب نگاه تک بعدی به عدالت مثل اکتفاء به عدالت کیفری و غفلت از عدالت توزیعی، همین است که عقب ماندگی در عدالت رخ می دهد. رهبر معظم انقلاب به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی به این موضوع تصریح می کنند و مطالبه شان این است که باید این عقب ماندگی جبران شود: «ما هر جا انقلابی عمل کردیم، عقب‌ماندگی نداشتیم، هر جا از انقلاب کوتاه آمدیم، یک حرکت غیر انقلابی و حرکت ناشی از کسالت و بی‌توجّهی انجام دادیم، عقب‌ماندگی به وجود آمد؛ که در درجه‌ی اوّل، مسئله‌ی معیشت طبقات فقیر است، ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی هست. البتّه این را هم بگویم، در همین زمینه‌ای که ما عقب‌ماندگی داریم، در مقایسه‌ی با قبل انقلاب بمراتب جلو هستیم. اینکه کسی خیال کند که وضع قبل از انقلاب مثل وضع امروز بود، اصلاً این جور نیست.» 🔆 راهبرد انقلابی رهبر معظم انقلاب برای جبران این عقب ماندگی این است که در کنار عدالت به پیشرفت توجه شود و عدالت در همه ابعاد لحاظ شود: «بسیاری از ناكامیهای امروز ما در عرصه‌ی رسیدن به هدفهای انقلاب و اداره‌ی مطلوب كشور، به‌خاطر كم اعتنایی به عدالت است. عدالت بدون پیشرفت یعنی برابری در عقب‌ماندگی، برابری در فقر؛ این را نمی‌خواهیم. پیشرفت بدون عدالت را هم هرگز مطالبه نمی‌کنیم؛ پیشرفت، همراه با عدالت». ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔻 امام علی علیه السلام قَالَ عليه‌السلام مَنِ اِسْتَقْبَلَ وُجُوهَ اَلْآرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ اَلْخَطَإِ؛ آن کس که از افکار و آراء گوناگون استقبال کند، صحیح را از خطا خوب شناسند 📖نهج‌البلاغه، حکمت ۱۷۳ ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 یک فیلم زیبای ایرانی از نگاه عمران خان، نخست وزیر پاکستان! 🎥 عمران خان، نخست وزیر پاکستان این فیلم کوتاه به کارگردانی محمدرضا خردمندان رو در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: یک فیلم کوتاه و زیبای ایرانی! ✳️ فرهنگ و هنر و ادب ایران آنقدر پر جاذبه هست که نه تنها مشکلات فرهنگی اجتماعی درون کشور را می‌شود با آن حل کرد، که برای سایر ملت‌ها هم می‌تواند الهام بخش و تأثیرگذار باشد. عمده نکته این است که این ذخایر فرهنگی و ادبی مهجور و مغفول مانده‌اند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضرت زینب (سلام الله علیها) در کلام کشیش مسیحی، خانم بانی ایوانز هیلز ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 دنیا و لذت‌هایش مثل سایه‌ است. هرچند خواستنی و دوست داشتنی است، اما زودگذر است. خوشا آن که به دنبال سایه‌ دنیا نمی‌رود که مولای متقیان فرمود: علیک بالآخرة تأتک الدنیا صاغرة؛ آخرت را دریاب که دنیا خود ذلیلانه به سوی تو خواهد آمد. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
⭕️ آیت الله سیستانی نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق را به حضور نپذیرفت 🔹العالم: کمیته اعتراض به انتخابات عراق در روز جمعه بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد که آیت الله درخواست دیدار با پلاسخارت، نماینده دبیر کل در امور را رد کرده‌اند. ✍️ ملاحظه: انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق در 18 مهر ماه سال جاری برگزار شد که نتایج آن موجی از اعتراضات را در میان جریان‌های سیاسی این کشور برانگیخت. این انتخابات که با نظارت بین‌المللی برگزار شد شاهد کاهش میزان مشارکت، کاهش تعداد کاندیداهای پیروز برخی جریان‌های سیاسی و افزایش کرسی‌های کسب شده توسط جریان صدر بود. 🔸علاوه بر این تغییر نتایج نسبت به انتخابات گذشته، وارد آمدن برخی اشکالات به انتخابات از جمله مستقر بودن سرور داده‌های این انتخابات در کشور امارات و همچنین اختلافات در نتایج آراء ثبت شده در سیستم شمارش آرا با شمارش دستی آرا در برخی شعب اخذ رای، باعث ایجاد اعتراضاتی در برخی از استان‌های عراق گردید. 🔸در پی این اعتراضات جنین پلاسخارت، فرستاده سازمان ملل با برگزاری جلسات متعدد با طرف‌های مختلف شرکت‌کننده در انتخابات سعی در مورد پذیرش قرار گرفتن نتایج انتخابات کرد. وی در این راستا با افراد مختلفی از جمله شیخ ، رهبر جریان و از معترضان به نتایج در بغداد و همچنین سید رهبر جریان صدر -سائرون- در شهر نجف اشرف دیدار کرده بود. 🔸درخواست پلاسخارت برای دیدار با آیت الله سیستانی را می‌توان در ادامه تلاش‌های وی برای تصویب نتایج انتخابات دانست که این امر با هوشمندی اعلی عراق در عدم قبول دیدار و استفاده سیاسی از آن بی‌نتیجه ماند. نپذیرفتن فرستاده سازمان ملل توسط آیت الله سیستانی را می‌شود به پرهیز از استفاده ابزاری از جایگاه مرجعیت در عراق تفسیر کرد. این رویکرد می‌تواند تاثیر به‌سزایی در مشروعیت این نهاد بین‌المللی در عراق و نقش‌آفرینی آن در آینده سیاسی عراق داشته باشد. @dolatedin
🔰امام على عليه السلام: 🔻كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو ؛ فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّهُ عزّوجلّ فَرَجَعَ نَبيّا، و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام، و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ ▫️به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى؛ زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانواده اش آتش برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّوجلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر برگشت. ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد. و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند، اما [به خدا ] ايمان آوردند و برگشتند 📚الأمالی للصدوق صفحه ۲۲۴ ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از آینه | فرهنگ و مردم
آشنایی با وحید جلیلی.pdf
1.16M
✅ مرور دیدگاه‌ها و کارنامه وحید جلیلی، قائم‌مقام جدید تلویزیون 🔻وحید جلیلی از جدی‌ترین منتقدان و معترضان مدیریت فرهنگی چهل‌ساله جمهوری اسلامی، به سمت قائم‌مقامی تلویزیون منصوب شد. احتمالاً برای بسیاری‌ها سؤال است که او کیست و چگونه به این مسئولیت رسیده است. 🔅 آینه | فرهنگ و مردم 🆔 Eitaa.com/aayneh57
41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 فاصله ما با ادب اهل بیت علیهم السلام در برخورد با مخالفین ⁉️ چگونه یک شاعر اهل سنت ۱۱ هزار بیت شعر برای حضرت زهرا سلام الله علیها سرود؟ ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔅 حوزه، حوزویان و ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور 🔰 سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به استان قم و در دیدار با حوزویان از طلاب و فضلای حوزه علمیه درخواست کرد برای حل مشکلات کشور راهکار ارائه دهند. طرح این موضوع و بیان این موضع از سوی رئیس جمهور بسیار قابل ستایش است، چرا که مبتنی بر نگاهی انقلابی است و نشان می‌دهد دولت سیزدهم جایگاه حوزه علمیه را در حکمرانی، رفیع و نقش آن را در حل مشکلات کشور، کلیدی می‌داند. 💢 اما واکنش‌ها به این درخواست جای تحلیل دارد. برخی از حوزویان در واکنش به این درخواست کار حوزه و حوزوی را صرفا پرداختن به امور تبلیغی و دینی دانستند و برخی دیگر در حد دعا کردن برای حل مشکلات تقلیل دادند. هرچند دعا کلید حل مشکلات است و در جای خود ضروری است، اما سوال این است که این نوع واکنش‌ها ریشه در چه چیزی دارد؟ عملکرد مدیریت حوزه علمیه به عنوان ارگان تنظیم کننده امور حوزویان چه سهمی در این نوع نگاه دارد؟ چرا حوزویان به عنوان افراد تشکیل دهنده این نهاد خود را از عرصه سیاست و اقتصاد و اجتماع دور نگه می‌دارند؟ ⁉️ همه این سوالات و بسیاری دیگر از این دست سوالات در این موضوع قابل طرح است اما آنچه بیشتر مد نظر این نوشته است، واکاوی این سوال است: «پیامد این نوع نگاه، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها در بلند مدت در نهاد حوزه و نسبتش با جامعه و تحولات آن چه خواهد بود؟» ⭕️ سه موضع برای حوزه و حوزویان نسبت به مشکلات و تحولات جامعه متصور است. اولین موضع، فعال بودن و حضور در صحنهٔ حل مشکلات کشور و مدیریت تحولات جامعه به سوی حاکمیت تام و تمام اسلام است. دومین موضع، انفعال در برابر تحولات و مشکلات و کناره گیری از صحنه حل مشکلات و مدیریت تحولات و سومین موضع حرکت در مسیر تضعیف نظام و بازی در پازل دشمن. ♨️ سومین موضع تخصصا و تخصیصا از نهاد حوزه و عموم حوزویان خارج است. نزاع بر سر موضع اول و دوم است. برخی‌ها عزت و احترام حوزه و روحانیت را در این می‌دانند که از صحنه مشکلات کشور و تحولات جامعه دور باشد و به تماشای مجریان و متولیان بنشیند و نهایتا اگر جایی پای کسی کج رفت تذکر بدهند. این تفکر با اصرار بر این موضع، بیشتر به دنبال حفظ شأن روحانیت و حوزه است و تصورش این است به این شیوه به دین و دیانت آسیب کمتری وارد می‌شود و تلقی‌اش این است که هر چه روحانیت از صحنه سیاست و اجتماع فاصله بگیرد و در بطن تحولات و حل مشکلات نباشد، نزد مردم از حرمت و احترام بیشتری برخوردار است. 🌀 البته که بخشی از مردم نیز چنین روحانی و طلبه‌ای را می‌ستایند ولی ریشه این نگاه و تلقی به دسیسه‌های ضددینی رضاشاه برمی‌گردد که بذر مسموم دوری مردم از روحانیت را کاشت و روشنفکران و دشمنان به پرورش آن همت گذاشتند. ✅ موضع اول، موضعی کاملا انقلابی و برخاسته از قرائت اسلام ناب محمدی است و همواره مورد تأکید امامین انقلاب بوده و هست و بزرگانی همچون شهیدان مطهری، بهشتی و مفتح در همین مسیر جان خود را نثار انقلاب و اسلام کردند و موجب فخر حوزه و حوزویان شدند و همواره در نگاه مردم مورد تحسین بودند. 📛 اما پیامد موضع دوم‌ در بلند مدت چیست؟ انفعال حوزه و حوزویان در برابر مشکلات کشور و تحولات جامعه، شاید به ظاهر دامن آنها را از گرد صحنه سیاست و اجتماع پاک نگه دارد ولی نتیجه اش کنار رفتن دین از صحنه اجتماع و تحولات آن خواهد بود و رفته‌رفته این تلقی، هم برای مردم تعمیق می‌یابد، هم به باوری غلط برای روحانیون و حوزویان تبدیل خواهد شد، آنگونه که در دوره روشنگری با انفعال کلیسای کاتولیک، مدیریت تحولات جامعه به دست تفکر لیبرال و سرمایه‌داری افتاد و انفعال کلیسا به دور بودن دین از عرصه سیاست و اجتماع و اقتصاد کمک کرد و پایه‌های سکولاریسم تقویت شد. 💠 ماهیت و هویت اسلام به اجتماع و سیاست و اقتصاد گره خورده و بخش‌بخش کردن اسلام در این عرصه‌ها ضربه به اصل دین است و مقلوب کردن حقیقت اسلام است. 📝 پی‌نوشت: اگر حوزه یا حوزویان برای ورود به عرصه‌ای تخصص لازم را ندارند، ضرورت شرعی و عقلی ایجاب می‌کند آن تخصص را کسب کرده و خود را برای رفع مشکلات و اقامه حداکثری دین آماده کنند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
⁉️ چرا برای ما اهمیتی ندارد؟! یا برای جهاد تبیین چه چیزهایی نباید داشت 1⃣ بی‌مسئله‌گی مسئله نداشتن بزرگترین علت بی‌کُنشی ما در برابر ظلم هایی است که به می شود. در جهاد تبیین باید نقطه درگیری را فهمید، را شناخت و در موقعیتش قرار گرفت و این همه با مسئله‌مندی به دست می آید. بی مسئله گی نسبت به موقعیت خاص جمهوری اسلامی و چالش هایی که با آن در مسیر تمدنی اش مواجه است، امکان و دفاع را سلب می کند. 2⃣ بی مهارتی جهاد تبیین نیازمند مهارت‌هایی است، از قدرت گرفته تا هنر . اما ما فنون و مهارت های لازم برای تبیین را نداریم و تبیین را به بازنشر یک مطلب یا انتشار حرف های شعاری تقلیل می دهیم. حال آنکه امام جهاد تبیین یکی از مهارت های لازم برای تبیین را برگرفته از سیره سلام الله علیها، بزرگترین مجاهد تبیین، غلبه دادن روایت جبهه حق دانسته و می گوید: «این بزرگوار جهاد تبیین را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند. حالا تا امروز روایت زینب کبریٰ (سلام الله علیها) از حادثه‌ی عاشورا در تاریخ مانده». 3⃣ بی جبهه‌ای ما جمع نمی شویم، جبهه نمی شویم. جبهه شدن دو لازمه دارد، قوی، منسجم. ما در هر دو لنگ می زنیم. ارتباطات مان روز به روز در حال ضعیف شدن و سست شدن است و تشکیلات مان روز به روز از هم پاشیده تر. اینجاست که معلوم می شود چرا امامِ جهادِ تبیین را به عنوان محل جهاد تبیین، تعیین کرد. هیئت بیشترین ارتباطات را فراهم می کند و منجسم ترین تشکیلات را شامل است. 4⃣ بی تولیدی مدتهاست که خیلی زده شده ایم چه در امور مادی چه در امور معنوی. با خود لوازمی دارد که باعث پویایی بیشتر آدمی می شود: منطق، متانت، عقلانیت. لازمه جهاد تبیین این است که هر کسی با زبان خودش و با توان خودش مسئله را بشناسد و برای آن حرف تولید کند، کار هنری بسازد، گفتگو کند و پیش برود. تولید فرهنگی و هنری راه حل غلبه دادن روایت در دنیای پیچیده امروز است. 5⃣ بی افقی برای ما مبهم است و نمی دانیم از آن چه می خواهیم. دلیلش هم این است که نمی دانیم از خودمان چه می خواهیم. کسی که برای پیمودن و برای رسیدن داشته باشد، نسبتش را با مسائل تعیین کرده و به می پردازد. در بی افقی ما همین بس که آرزوی شهادت می کنیم اما در جهاد تبیین سرباز پیاده هم نیستیم. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🌐 انتشار آنلاین مقاله پژوهشی «بررسی تطبیقی دیدگاه انتقادی شهید مطهری و هابرماس به پوزیتیویسیم» در مجله آموزه‌های فلسفه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد مقدس 🌐 لینک مقاله https://ipd.razavi.ac.ir/article_1552.html 💠 چکیده پوزیتیویسم به‌عنوان نگرشی خاص به حوزه علم و معرفت مورد انتقاد فلاسفه بسیاری قرار گرفته است. در این میان نقدهای شهید مطهری و یورگن هابرماس به پوزیتیویسم، به‌عنوان فیلسوفانی با نگاه واقع‌گرایانه، در دوره خود مورد توجه سایرین واقع شده و رویکرد انتقادی به پوزیتیویسم در فلسفه، علوم انسانی و علوم اجتماعی را تقویت کرده است. در این پژوهش با روش تطبیقی، در سه دامنه معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و ارزش شناختی، به ارزیابی خاستگاه، شیوه‌ها و لوازم نقدهای این دو متفکر نسبت به پوزیتیویسم پرداخته شده و این نتیجه به دست آمده است: از یک‌سو اتحاد نگاه رئالیستی هر دو متفکر به مسئله شناخت اشتراکاتی را برای آن‌ها در مواضع انتقادی نسبت به پوزیتیویسم و لوازم و نتایج این نگاه به وجود آورده و از سوی دیگر تفاوت در خاستگاه و شیوه دیدگاه انتقادی‌شان نسبت به پوزیتیویسم، موجب بروز اختلاف دیدگاه میان آن دو شده است. هرچند دیدگاه انتقادی هر دو فیلسوف فاقد نقد پوزیتیویسم از لحاظ انسان‌شناختی است. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 سنت خصائص نویسی از ابتکارات شیخ جعفر شوشتری رحمة الله علیه است که با نگارش «خصائص الحسین و مزایا المظلوم» آغاز شده، هرچند پیش از این در کتب بزرگان شیعه در این خصوص در قالب ابواب کتب روایی، به جمع آوری روایات در مورد هر یک از معصومین اقدام می‌شده است. مثل زحمتی که علامه مجلسی در بحارالانوار کشیده است. 📙 خصائص الزینبیه نوشته مرحوم سید نور الدین جزائری است که در آن ۲۱ خصیصه برای حضرت زینب سلام الله علیها به تفصیل بیان کرده است. نثر روان و زیبای کتاب و دقت اجتهادی مرحوم جزائری در نوشتن خصائص الزینبیه، این کتاب را خواندنی کرده است. 🔖 در خصیصه ششم این چنین نوشته: «از جمله القاب آن مکرمه است، عالمة غیرمعلّمه، و این لقب از طرف حضرت سجاد به آن معظمه اعطا شد در مقام تسلی آن مکرمه و اظهار مقامات آن محترمه که مردم بدانند چه مقام شامخ، خلاق عالم، به در صدف عصمت، کرامت نموده در موقعی که به بیانات شیرین و عبارات دلنشین خود، قلوب اهل کوفه را منقلب نموده، قطب الموحدین ملتفت شد که عمه‌اش جمیع مصائب خود را به نظر آورده، ترسید روح عمه از قالب بیرون شود. قال: یا عمة اسکتی ففی الباقی من الماضی اعتبار و أنت بحمدالله عالمة غیرمعلّمه و فهیمة غیرمفهّمه». ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ولایت حقیقی از زبان سید حسن نصرالله ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✳️ آیت‌الله ری‌شهری و احیای هویت علمی زادگاهش 💠 در‌ طول دوران حیات خود خدمات ارزنده‌ای به نظام اسلامی کرده است؛ از فعالیتهای مبارزاتی و سیاسی گرفته تا اقدامات فرهنگی و تلاش‌های علمی. اما بنظر من برجسته‌تر از همه، احیای هویت علمی شهر ری بوده است. 🌐 در دوره‌ای از تاریخ، مهد علم و حوزه دانش پژوهی بوده است و عالمان بزرگی از این‌ شهر متولد شده‌اند و خدمات ارزنده‌ای به عالم اسلام داشته‌اند که از آن میان می‌توان به ثقه الاسلام کلینی صاحب الکافی، ابوالفتوح رازی، ابوعلی مسکویه، شیخ صدوق و یحیی بن معاذ رازی و دیگران نام برد. ✳️ یکی از اقدامات ارزنده آیت الله محمدی احیای آثار و شخصیت علمی و اجتماعی بزرگان و حوزه علمی آن، با تجمیع توان پژوهشگران و محققین کشور در قالب کنگره و هزاره و ... بوده است. ✅ کنگره بین المللی بزرگداشت ، کنگره بین المللی ، کنگره حضرت حسنی، هزاره ، کنگره بزرگداشت و ... از جمله برنامه‌هایی بوده است که با ابتکار و پیگیری آیت الله محمدی ری شهری انجام شده است و نه تنها به بازخوانی آثار و عملکرد این شخصیت‌های علمی منجر شده، بلکه هویت علمی و فرهنگی نیز‌ در پس آن احیا و تجدید شده است. 🔰 ای کاش همه علما و مراجع نیمی از تعلق خاطری که به زادگاهش داشت را دارا بودند و به زادگاه خود و مفاخرش از حیث علمی و فرهنگی توجه می کردند تا هویت علمی و فرهنگی شهرهایی همچون ، ، ، ، ، ، ، ، (شمال کشور)، ، ، و ... احیا می‌شد. 💯 اگر به دنبال هستیم باید به بازخوانی تاریخ محلی شهرهای ایران بپردازیم و از دل آن سنن و آداب و رسوم و علوم و مفاخر ایران اسلامی را بیرون بکشیم و نسبت آنها را با مسائل ملی و محلی روز تعیین کنیم و هویت علمی و فرهنگی شهرهای را زنده کنیم. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
44.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم کامل مستند غیررسمی ۴ روایت دیدار و گفت‌وگوی جمعی از طنزپردازان با رهبر معظم انقلاب
🦎 مارمولک‌های فرهنگ و هنر! 🔰 چتر به گونه ای است که سایه‌اش را روی همه چیز می‌گستراند؛ از دین و مذهب و گرفته تا و و . این را اضافه کنید به ورود سیاسی‌کاریهای چپ و راست و اصولسوار و افسادطلب‌ به عرصه فرهنگ و هنر و رسانه. ‼️ این‌ها که نه فرهنگ و هنر را فهم کرده‌اند و نه حتی از رسانه چیزی می‌فهمند و نه حتی‌تر از فکر و اندیشه چیزی حالی‌شان می‌شود، همه تلاششان این است که ظرفیت‌های مردمی فرهنگ و هنر و رسانه را زیر چتر سیاست مخفی نگه دارند و با برچسب‌های خودساخته و موهوم این ظرفیت ها و رویش ها و فرصت های برآمده از آن را بسوزانند. 💢 در مستند چهار در پاسخ به دکتر امینی که گفت فرهنگ و رسانه ما در دست افراد سیاسی و نابلد است و کتابی نوشته که لطایف و ملایح امام خمینی را جمع کرده و در مرحله ممیزی به او ایراد گرفته اند ‌و گفته اند امام و طنز؟! و از رهبر معظم انقلاب می‌خواهد که مسئولین باید به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه اعتماد کنند، عمق صف آرایی را اینگونه نمایان می‌کند: «یک جاهایی بحث بی‌اعتمادی نیست، بحث بدخواهی است». ♨️ این افراد ، نابلد و ظاهرالصلاح همان مارمولک‌های اصلی فرهنگ و هنر و رسانه هستند که اجازه نمی‌دهد مردم از ظرفیت های فرهنگ و هنر انقلابی بهره ببرند و در برابر هنرمندان و اهالی فرهنگِ دغدغه‌مند، هزار مانع و دست‌انداز درست میکنند تا ناامید شوند، یا بی،تفاوت شوند یا جبهه شان را عوض کنند. ⭕️ این ها را که باعث هراس می‌شوند و بعد از اینکه کارشان را کردند دُم‌شان را می‌اندازند و مظلوم نمایی می‌کنند و با یک پوزخند صحنه را ترک می‌کنند، باید دور انداخت تا پیوند مردم و اهالی فرهنگ و هنر انقلابی بیش از پیش تقویت شود. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
⛔ با حرف‌ها و موضع‌گیری‌هایمان در خون مؤمنی شریک نشویم . محمدبن‌مسلم از امام باقر روایت می‌کند که فرمود: در روز قیامت کسی می‌آید که همراهش کاسه‌ای از خون است سپس می‌گوید به خدا قسم هیچ کسی را نکشتم و در خون کسی شریک نیستم. خداوند می‌گوید درست است اما درباره بنده من چیزی گفتی و این حرف چرخید تا بواسطه آن حرف کشته شد، پس از خونش به تو نیز رسید. . مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَعَهُ قَدْرُ مِحْجَمَةٍ مِنْ دَمٍ فَيَقُولُ وَ اللَّهِ مَا قَتَلْتُ وَ لَا شَرِكْتُ فِي دَمٍ قَالَ بَلَى ذَكَرْتَ عَبْدِي فُلَاناً فَتَرَقَّى ذَلِكَ حَتَّى قُتِلَ فَأَصَابَكَ مِنْ دَمِهِ. الکافی، جلد ۷، صفحه ۲۷۳ . ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
‼️ ظلم به جمهوری اسلامی با گزاره «وحدت افراطی» 🔅 بنظر من بخشی از جهاد تبیین باید در جبهه خودی شکل بگیرد و مخاطبش خودی‌ها هستند. چرا که بخشی از مظلومیت جمهوری اسلامی در میان کسانی شکل می‌گیرد که به ظاهر طرفدار جمهوری اسلامی هستند. 💢 در همین چند روزی که مستند اهل سنت ایران پخش شده، صدها پیام از کسانی که تا همین چند روز پیش در ۱۲ فروردین عکس پرچم جمهوری اسلامی را استوری می کردند، دریافت کردم که با این عنوان شروع می شد: صداو سیمای حکومت مثلا شیعی. ⁉️ ته استدلال اینها هم این است که در حکومت شیعی چرا چنین مستندی پخش شده و در بخشی از آن درباره یکی از همسران پیامبر سرود خوانده شده. بعد این را میگذارند کنار حاشیه ای که حامد کاشانی قبل از ماه مبارک درست کرد و نتیجه می گیرند صدا و سیمای غیرشیعی به دنبال حذف فضائل اهل بیت علیهم السلام است و الی آخر و بعد می گویند حکومت مثلا شیعی یا حتی بدتر می گویند حکومت شنی و ... . 🌀 این‌ها دقیقا دارند جمهوری اسلامی را می کوبند.‌ هرچند نشانه اش به سمت صداو سیما هست. با برچسب های مختلف هم دارند این کار را می‌کنند، مخصوصا برچسب وحدت افراطی که این روزها بیشتر از همیشه سر زبانشان افتاده و دارند ترندش می‌کنند. برای من مسجل است که بازی را کسانی شروع کردند که به هیچ وجه دل در گرو انقلاب ندارند. ولی بعد آنهایی که جمهوری اسلامی را قبول دارند و به رهبری ارادت دارند ادامه اش داده‌اند، بدون آنکه بدانند به چه چیزی دارند حمله می‌کنند. 🔹 «وحدت افراطی»؛ این ترکیب از قضیه گرگیج شروع شد و الان اوج گرفت و در غائله بعدی چنان تثبیتش می کنند که دیگر حرف زدن از وحدت مسلمین، برای عده ای مساوی می شود با سب یا ارتداد. این حرف را من اینجا می زنم و تاریخش زا ثبت می‌کنم تا بعد نتیجه را با هم ببینیم. 💠 اینجاست که می گویم بخشی از مظلومیت جمهوری اسلامی توسط کسانی شکل میگیرد که به ظاهر طرفدارش هستندبه اعتقاد من کسی که وحدت را فهم نکرده، یعنی انقلاب اسلامی را نفهمیده و امامین آن را نشناخته. حالا هرچقدر هم خودشان را پشت سر رهبر معظم انقلاب مخفی کنند و از او مایه بگذارند. دلیل من هم این است که کسی که دارد وحدت افراطی را ترند می‌کند، نمی‌داند که دارد چه کانونی را تخریب می‌کند، و نمی‌فهمد که نسبت انقلاب و جمهوری اسلامی با وحدت چیست. 🔺 چنین شخصی می‌تواند یک فعال رسانه ای یا یک عمامه به سر یا حتی یکی از مسئولین دولتی باشد، ولی همه با هم دارند مظلومیت جمهوری اسلامی را مضاعف می کنند. آن هم مظلومیتی که جنسش با مظلومیت تولید شده توسط بی‌بی‌سی و اینترنشنال و ... متفاوت است. طبعا جهاد تبیینی که بخواهد این مظلومیت را رفع کند هم متفاوت خواهد بود. 🔵 تازه اینجاست که مظلومیت امیرالمومنین برایم ادراک می شود که می‌فرمود: «ای كسانى كه به تن حاضريد و به خرد غايب، هر يك از شما را عقيدتى ديگر است. فرمانروايانتان گرفتار شمايند. فرمانرواى شما، خدا را اطاعت مى كند و شما نافرمانيش مى نماييد و فرمانرواى آنان خدا را نافرمانى مى كند و ايشان سر بر خط فرمانش دارند. دلم مى خواهد معاويه با من معاملتى كند چون صرافى كه به دينار و درهم. ده تن از شما را از من بستاند و يك تن از مردان خود را به من دهد.» ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✅ مردمی نه عوام‌زده، عارف نه عزلت‌گزین . 🔅 برجسته‌ترین درس از زندگی عالم وارسته، آیت الله برای من که در ابتدای راه و رسم هستم، این است که می‌توان مردمی بود و در عین حال عالِم و عمیق بود و از عوا‌م‌زدگی که آفت طلبگی است دور بود. همانگونه که زندگی علمی‌اش نشان داد می‌توان سالک وادی و خودسازی بود ولی نه همچون زهدفروشان و عارف‌نمایان عزلت‌گزین و گوشه‌گیر، بلکه اجتماعی و کنش‌گر. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 هویت‌زدایی اسلامی انقلابی از ، سال‌هاست که پروژه مشترک لیبرال‌ها و متحجرین است. برای همین است که گروه اول برای جایزه بهترین بازیگر زن فیلم در جشنواره فیلم کن، تبریک‌هایشان را با افتخار منتشر می‌کنند و گروه دوم در برابر این توهین به ساحت قدسی (ع) همچنان ساکت هستند. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نقطه تمدنی سلام فرمانده 🌐 در مطالعات فرهنگی نظریه‌ای وجود دارد به نام اثر پیتزایی فرهنگ. خلاصه‌اش این است که فرهنگ خاصیتی دارد که بعد از انتقال به جغرافیا و بوم دیگر، خصوصیات آن بوم را می‌گیرد و دوباره به مبدأ خود برمی‌گردد و جنس متفاوت و جذاب‌تری نسبت به محصول اصلی پیدا می‌کند. و این لحظه تمدنی یک فرهنگ است. دقیقا مثل پیتزا که اصلش ایتالیایی است اما الان دیگر خود ایتالیایی‌ها، پیتزای دیگر ملیت‌ها را بیشتر دوست دارند. 💯 بنظرم در همین نقطه ایستاده. به بوم‌های مختلف رفته و‌ الان که به مبدأ برمی‌گردد جذابیت مضاعفی برای ما پیدا می‌کند. اما فارغ از این جذابیت‌ها، سوال اصلی این است که لحظه تمدنی تولید شده در این محصول را چگونه می‌توان استمرار بخشید؟ پاسخ من بیشتر جنبه معرفت شناختی دارد تا جامعه شناختی. نقطه ثقل این محصول اتصال و ارتباط با مهدی موعود با قرائتی انقلابی بود و نشان داد این نیاز معرفت شناختی در جامعه شیعه، و در تراز بزرگتری، در جهان اسلام قابلیت بسیج عمومی و بازنمایی رسانه‌ای دارد. اگر قرار است این لحظه تمدنی استمرار داشته باشد باید بر همین محور بچرخد و از نخبگان و اندیشمندان تا هنرمندان و ادیبان را درگیر کند تا هر یک بتوانند این لحظه را برای مخاطبان خود استمرار بخشند. پی‌نوشت: کلیپ مربوط به نسخه عراقی اثر سلام فرمانده است. ✅ فتأمل را در پیام‌رسان ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از محسن قنبریان
چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️ • دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند! ❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱ ❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟! ❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند! در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد: ۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام ۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید ❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟! ⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد! از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳ • پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند. • بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵ • حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶ ............................... ۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است ۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه ۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد: http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471 ۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه ۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰ ۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸ 📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian