eitaa logo
مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
143 دنبال‌کننده
59 عکس
9 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Screenshot (17 Apr 2024 09:37:25)
جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی با موضوع"رویکرد فلسفی سیاسی به مقوله نمایندگی مجلس" با ارائه آقای دکتر مرتضی یوسفی راد سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۲۰ به صورت مجازی برگزار می شود. https://b2n.ir/f.siasi
گروه تخصصی فلسفه سیاسی اسلامی مدیریت پژوهشی و پژوهشکده «سمت» برگزار می‌کند: 🔶 دولت در فلسفه سیاسی اسلامی 🔶 🔷 سخنرانان: ▪️دکتر نجف لک‌زایی (عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)) ▫️دکتر احمدرضا یزدانی مقدم (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ▪️دکتر محمد پزشگی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ▫️دکتر مرتضی یوسفی‌راد (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ▪️دکترمحمدعلی فتح‌اللهی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) ▫️دبیر علمی نشست: دکتر محسن جبارنژاد (دبیر گروه تخصصی فلسفه سیاسی «سمت») 🔷 زمان: چهارشنبه ۲۶ اردی‌بهشت۱۴۰۳ ساعت ۹ تا ۱۲ 🔷 مکان: جلال آل‌احمد، نرسیده به پل یادگار امام، سازمان مطالعه و تدوین، طبقه۷، اتاق جلسات 🔗پیوند شرکت به صورت مجازی: https://meeting.samt.ac.ir/ch/pajuhesh روابط عمومی «سمت»
به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می کند. نشست علمی با موضوع: فلسفه انتخابات از منظر امام خمینی (ره) کارشناسان آقایان: دکتر مرتضی یوسفی راد و محمدباقر خراسانی زمان:سه شنبه ۲۲ خرداد ساعت ۲۰۱۵ https://b2n.ir/f.siasi
یک عکس ، یک خاطره در بررسی موضوع دولت در فلسفه سیاسی اسلامی در مشهد، مرکز پژوهش های آستان قدس رضوی https://eitaa.com/shariflakzaei
مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌کند: 🔰فلسفه انتخابات از منظر حضرت امام خمینی(ره) کارشناسان: 🎤دکتر مرتضی یوسفی‌راد 🎤آقای محمدباقر خراسانی 🗓سه‌شنبه، ۱۴۰۳/۰۳/۲۲، ساعت۲۰:۱۵ تا ۲۲ 🖇جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami
مناظرات و میزگردهای تلویزیونی کاندیدهای ریاست جمهوری سال 1403 در یک نگاه ابتدا باید از رسانه ملی تشکر کرد که بدون اینکه جامعه دچار هزینه های سنگین انتخاباتی شود رسانه ملی را در اختیار تبلیغات کاندیدهای ریاست جمهوری گذارد و باید از مجریان این جلسات تشکر کرد که با طرح سوالات موجبات اعلام نظر کاندیدها را در موضوعات مورد نظر فراهم می سازند اما به نظر می رسد سوالات مهم دیگری نیز وجود دارد که پیشنهاد طرح آنها را دارم. سوال از اینکه کاندیدهای محترم چه برنامه عملیاتی برای مشارکت مدنیِ(سیاسی اجتماعی و فرهنگی) فعال مردم در سرنوشت سیاسی خود دارند ؟ با توجه به عصر اطلاعات و فناوری و ضرورت دولت الکترنیک چه برنامه و تمهیداتی برای دسترسی شفاف و آسان اقشار مختلف مردم به اطلاعات پیش بینی شده است؟ با توجه به وجود ضعف ها و کاستی هایی در حوزۀ فرهنگ و اخلاق مدنی چه برنامه هایی برای توسعه فرهنگی و اخلاق مدنی دارید. با توجه به احتمال سوء استفاده از قدرت چه برنامه ایی برای نظارت نهادهای مدنی بر دولت دارید و چه راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری از رانت ها و اختلاس ها از منابع ملی و از بیت المال همچون پدیده شاندیز و چای دبش و....دارید. با توجه به اینکه امروزه متاسفانه میان مردم و دولت فاصله زیادی ایجاد شده است چه برنامه ایی برای از بین بردن این فاصله دارید. چه برنامه و راهکارهای عملیاتی برای پیشگیری از فرار مغزها و متخصصین و نخبگان و بطور کلی فرار سرمایه های کمی مالی و کیفی غیرمالی دارد؟ سوال از آسیب هایی که به هویت ملی وارد شده است در حالی که این مقوله بشدت آسیب پذیر شده است. سوال از کارآمد کردن دولت در بهره وری و اثربخشی از هزینه¬کردها شود. سوال از جدی گرفتن بازپس گیری اراضی ملی شود که در مناطق خوش آب و هوا توسط بعضی تبدیل به ویلا و کاخ شده است و در مناطق دیگر در استفاده انحصاری در آمده است شود. سوال از توسعه عدالت اجتماعی و راهکارهای گسترش آن شود. سوال از کم کردن فاصله فقر وغنی شود در حالی که بیداد می کند. سوال از دوری دادن دولت از کارگزین و کارپرداز بودن بجای کارگزار بودن شود. سوال از چابک سازی دولت بجای فربه بودن آن و راههای آن شود. سوال از اینکه شما چقدر به شایسته سالاری اعتقاد دارید و به آن وفادارید و چقدر در عملکرد گذشته اتان رعایت کردید و چه میکانیسمی برای تضمین آن دارید و چگونه در رعایت تخصص و تعهد، اعتدال در آن دو را رعایت خواهید کرد. سوال از اینکه برای آیندۀ شغلی جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و برای امیدآفرینی به آنها چه تدابیری دارید؟ شما چه برنامه ایی برای تولید فکر و اندیشه و خردورزی بجای نگاه دلالی و خدماتی دارید. و برای تقویت اعتقادات دینی در بین مردم خصوصا در میان جوانان چه برنامه ایی دارید. سوال از اینکه اگر شما مردم را صاحب حق می دانید چقدر به نهادینه شدن و عملیاتی کردن حقوق مردم و ادا و استیفای آن فکر کرده ایید و برای تحقق آن چه برنامه دارید؟ آیا شما برای حل تعارض منافع ملی و منافع ارزشی(مصالح ارزشی) اندیشیده ایید تا بسوی حل آن بروید؟ در خصوص فرهنگ و علم و دانش شما برای رشد عقلانیت مدنی چه برنامه ایی دارید. شما برای تقویت بنیان خانواده چه اندیشیه ایید و چه برنامه عملیاتی دارد؟ شما برای پاسداشت فرهنگ فارسی چه اندیشیده و چه برنامه عملیاتی دارید؟ شما برای هویت ملی برخاسته از ارزش های اسلامی ایرانی چه اندیشیده و چه برنامه عملیاتی دارید. چقدر به مقوله آسیب شناسی مستمر و بازخوردگیری از عملکرد دولت اندیشیده و برنامه عملیاتی دارید تا دیگر جامعه شاهد بروز مفاسد در حوزه های مختلف نباشد. @MYousefiRA
هدایت شده از شریف لک زایی
🔺لیگ ملت‌های والیبال 🔹دومین پیروزی والیبالیست‌های ایران مقابل والیبالیست های هلند ایران 3️⃣ ➖2️⃣ هلند 🇮🇷 25 | 22 | 25 | 20 | 15 🇳🇱 22 | 25 | 21 | 25 | 10
| ☑️ هم‌اندیشی علمی شکوه انتخابات 👤دکترمرتضی یوسفی‌راد 📥 (از رادیو پژوهش بشنوید) ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هم‌اندیشی علمی شکوه انتخابات -دکتر مرتضی یوسفی‌راد.MP3
13.47M
🌀هم‌اندیشی علمی شکوه انتخابات 🎙ارائه دهنده: 👤دکترمرتضی یوسفی‌راد (مردم و انتخابات) 📥 (از رادیو پژوهش بشنوید) 📆زمان:چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
اگر بناست جمهوری اسلامی نقش اساسی در تمدن سازی ایفا نماید باید دانست در تمدن سازی هر تمدنی نیازمند پشتیبان های بینشی و ارزشی دارد تا بتواند زندگی و مدنیت و نهادهای مربوطه را توجیه کند. برخورداری از خاستگاه و اصول عقلانی موجب می شود زندگی و هدف گذاری در آن معنادار گردد و ذهنیت جمعی جامعه بتوانند خود را برای ادامه زندگی توجیه کنند. جامعه در ساحت سیاسی به مسائلی مانند لزوم قدرت و سیاست و دولت و مشروعیت و امثال آن نیاز دارد در ساحت فرهنگ و ارزش ها به مسائلی مانند جایگاه انسان، دین و فرهنگ و تعالی انسان نیاز دارد تا بتواند به آنها بیندیشد و در ساحت اقتصادی و اجتماعی به مسائلی چون کار و تلاش و طبیعت و ثروت نیاز دارد تا با آنها بتواند جلو رود و برای خود آبادانی دنیوی آورد و در ساحت حقوقی به مسائلی چون حق و تکلیف نیاز دارد تا بر پایه آنها بتواند جامعه را به نظم در آورد. اگر تمدن از خاستگاه عقلانی ارزشی برخوردار نباشد ممکن است گرفتار برجسته شدن نقش تکنیک ها و ابزارها شده و نتواند سیمایی از ارزش ها و جامعیتی از حیات انسانی ترسیم کند که تمایزگر حیات انسانی و متعالی او باشد.
اگر بناست جمهوری اسلامی نقش اساسی در تمدن سازی ایفا نماید باید دانست در تمدن سازی هر تمدنی نیازمند پشتیبان های بینشی و ارزشی دارد تا بتواند زندگی و مدنیت و نهادهای مربوطه را توجیه کند. برخورداری از خاستگاه و اصول عقلانی موجب می شود زندگی و هدف گذاری در آن معنادار گردد و ذهنیت جمعی جامعه بتوانند خود را برای ادامه زندگی توجیه کنند. جامعه در ساحت سیاسی به مسائلی مانند لزوم قدرت و سیاست و دولت و مشروعیت و امثال آن نیاز دارد در ساحت فرهنگ و ارزش ها به مسائلی مانند جایگاه انسان، دین و فرهنگ و تعالی انسان نیاز دارد تا بتواند به آنها بیندیشد و در ساحت اقتصادی و اجتماعی به مسائلی چون کار و تلاش و طبیعت و ثروت نیاز دارد تا با آنها بتواند جلو رود و برای خود آبادانی دنیوی آورد و در ساحت حقوقی به مسائلی چون حق و تکلیف نیاز دارد تا بر پایه آنها بتواند جامعه را به نظم در آورد. اگر تمدن از خاستگاه عقلانی ارزشی برخوردار نباشد ممکن است گرفتار برجسته شدن نقش تکنیک ها و ابزارها شده و نتواند سیمایی از ارزش ها و جامعیتی از حیات انسانی ترسیم کند که تمایزگر حیات انسانی و متعالی او باشد.MYousefiRA@
فلسفه سیاسی اسلامی در رویکرد تمدنی فلسفۀ جامعه و دولتی است که در آن مدیریت و سامان دهی و نظامات مختلف آن قدر ظرفیت و قابلیت یافته اند که بتوانند جوامع در اقصا نقاط عالم را حول محور ارزش های ثابت انسانی و متغیر محیطی به وحدت در اهداف ارزش های انسانی به یکدیگر نزدیک نمایند و بتوانند حول آن ارزش ها به سادگی با هم گفت و گو سالم و سازنده -نه تخریب گر و تکفیر کننده -نمایند تا بر اساس آنها تصمیم سازی و تصمیم گیری نمایند.نزد فلاسفه اسلامی دولت متصدی راهبری جامعه بوده و ضروری است تا انسان و افراد جامعه را به جایگاه وجودی در نظام آفرینش برسانند و این مقصود یک حرکت کمالی و توسعه یافته در رسیدن به آن جایگاه را بر می تابد. در اندیشه فلسفی اینان لازم است حاکمانی حاکم باشند و حکمرانی کنند که علم و معرفت به کمالات انسان و به استصلاح خلق و ارشاد به راهی که نجات دنیا و آخرت فرد به آن است داشته باشد. MYousefiRA@
🇹🇯 انتخاب جناب آقای پزشکیان به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک عرض می کنم. 👍حضور گسترده مردم بدون شک برگ زرین دیگری از مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی بوده و مایه اقتدار آن می باشد. 🇮🇷 همه کسانی که به وظیفه خودشان عمل کردند پیروزند.✌️ 🇮🇷 رقابت تمام شد ادامه کار همدلی و وحدت ملی برای جلب منافع ملی بیشتر و برای عزت و سربلندی ایران اسلامی را می طلبد. 🤝
پخش زنده بحث سیاست و دولت در فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی از رادیو گفت و گو برنامه سوفیا توسط دکتر مرتضی یوسفی راد، امشب ساعت ۱۰-۱۲شب1403/4/19 MYousefiRA@
نزد فلاسفه اسلامی بالاخص خواجه نصیرالدین طوسی عقل بشری چه در جامعه ایرانی که پیشینه عقل و خرد و انس و الفت را دارد و چه جوامع دیگر در کنار درک منافع فردی نه تنها توانایی درک مصالح عمومی و درک زیست مدنی عادلانه و تعاون آور را دارد هر چند افراد در مراتب آن ممکن است متفاوت باشند بلکه توانایی استخراج قوانين كلى مصالح فردی و خانوادگى و مدنى را نیز دارد و این توانایی می تواند در جهت حفظ، بقا، رشد و توسعه و تعالى فرد و جامعه و دولت و نظام سیاسی ایفا نقش نماید.«و آن (عقل عملى) استخراج قوانين مصالح منزلى و مدنى كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد» و بلکه به عقیده اینان عقل آدمی توانایی استنباط صناعات و فنون و حرفه های مختلف مورد نیاز زندگی مادى و غير مادى سامان و نظام زندگى و حفظ و بقا و رشد و توسعه آنها را هم دارد: «و آن (عقل عملى) استنباط صناعات ... كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد" ما دامی که از طریق سیاستگذاری های فرهنگ عمومی و مدنی و تخصصی و نهادهای مربوطه مثل آموزش و پرورش و نهاد نماز جمعه و جماعت زمینه های بلوغ فکری و اندیشگی و خردورزی و تبادل نظر و هم اندیشی و همدلی و تعاون و همبستگی و پیوستگی و چسبندگی مدنی، عدالت مدنی و محبت مدنی و صداقت مدنی از طریق خانواده و دولت و نظام مدنی و نظام تعلیم و تربیتی از منزل تا دبستان و تا دانشگاه و از طریق مدیریت فرهنگی و سیاسی اجتماعی ترویج یابد و فرهنگ فاسد ضدیت و نفی و تکفیر و خشونت و اختلاف طبقاتی و تنفر از یکدیگر از بین برودMYousefiRA@
▫️سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. 🔸از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتربینی و احترام آنها را نگهداری). 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 🆔@hekmateislami
Screenshot (16 Jul 2024 21:31:40)
Screenshot (16 Jul 2024 21:32:57)
در عظمت مصائب امام حسین علیه السلام؛امام صادق : إنَّ يَومَ الحُسَينِ أعظَمُ مُصيبَةً مِن جَميعِ سائِرِ الأيّام. علل الشرایع ،ص225 همانا روز شهادت حسین سوگناک ترین روزهاست. پیامبر : يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلّا عَينٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الحُسَينِ. بحارالأنوار، ج 44، ص 293 اى فاطمه! همه چشم ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت هاى حسين بگريد. روز اندوه امام رضا : إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا. بحارالانوار، ج44،ص284 روز شهادت حسین دیدگان ما را مجروح و اشکهای مارا جاری کرد. اوج مصيبت امام حسين شيخ صدوق قدس سره در علل الشرايع به اسناد خود از عبدالله بن فضل هاشمى روايت كرده كه گفت : به امام صادق عرض كردم : يا بن رسول الله ، چه شد روز عاشورا روز شهادت حسين است روز بزرگ مصائب است ، و حال آن كه روز وفات رسول الله و روزى كه فاطمه عليهاالسلام جهان را وداع گفت و روزى كه اميرالمومنين شهادت يافت و روزى كه حسن بن على به ضربت ستم شهيد گشت واجب مى كند كه مصائب اين روزها بزرگ تر باشد ؟ امام فرمود: مصيبت روز قتل امام حسين بزرگ تر است از جميع ايام ، زيرا كه اصحاب كساء كه در نزد خداوند بهترين آفريدگانند، فزون از پنج تن نباشند و آنها محمد و على فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام هستند و جود عالم منوط به وجود ايشان بود چون رسول خدا جهان را وداع كرد مردمان به بقاى چهار تن ديگر شاد بودند و چون فاطمه عليهاالسلام از دنيا رفت مردمان به وجود حسن و حسين عليهماالسلام تسليت مى يافتند چون على به شهادت رسيد، امام حسن و امام حسين عليهماالسلام به جاى او بودند و بعد از شهادت حسن مردم چشمشان به جمال حسين بود اما چون حسين را به قتل رساندند كسى از اصحاب كساء باقى نماند تا مردم را در سوگوارى آن حضرت سير و سلوكى باشد ولى شهادت حضرت حسين چنان بود كه پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام همگان را شهيد كرده باشند اين جاست كه مصيبت روز شهادت حسين بزرگترين ايام و برزگترين مصائب است . ( وقايع الايام ، ص 371.)
هدایت شده از rt
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوام روزی: پیامبر (ص) می ‌فرماید: خدا اقوامی را به برخورداری از نعمتی اختصاص می ‌دهد که به سود مردم است. این نعمت را تا هنگامی در میان آنان نگه می ‌دارد که آن را بذل کنند و هرگاه از بذل آن سرباز زدند خدا نعمت را از آنان می ‌گیرد و به دیگران می ‌دهد. [1] [1]. إنّ لِلّهِ تَعَالیٰ أقْواماً یخْتَصُّهُمْ بالنِّعَمِ لِمَنافِعِ العِبادِ ویقِرُّها فیهِمْ ما بَذَلُوها، فإذا مَنَعُوها نَزَعَها مِنْهُمْ فَحَوَّلها إلی غَیرِهِمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 497 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیای حق

▫️ جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می ‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. دستگاه شام اولین کاری که کرد این بود که یک نسبت به جوان‌ ها و دیگران به راه انداخت که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد معرفی می‌کردند و مهدور الدم می دانستند! ▫️ وجود مبارک حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) ، سخنرانی روشنگر و فرهنگی و دینی و الهی را در مکه ایراد کرد، هدف خود و راه خود را مشخص کرد و دودمان ننگین اموی را رسوا کرد. ▫️ وقتی از حضرت علی بن الحسین زین العابدین (صلوات الله و سلامه علیهما) پرسیدند در این صحنه مبارزه چه کسی پیروز شد، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ اگر خواستی بفهمی در جریان چه کسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببین در اذان و اقامه نام چه کسی را می بری و زنده می کنی؛ ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم و برگشتیم، در حالی که آنها درصدد محو توحید محو خلافت و محو رسالت بودند. ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/lJxS8 ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/293817 📚 پیام موضوعی محرم تاریخ: 1397/06/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra