❤️ فتح خون
🌹 نویسنده شهید مرتضی آوینی
💠 فتح خون اثر مرتضی آوینی است که به تجزیه و تحلیل اتفاقات ماجرای عاشورا میپردازد؛ او کتاب را به دو بخش تقسیم کرده و از دو زاویه به واقعهی عاشورا نگریسته است: در بخش نخست، رویدادهای مهمی را که نقشی در شکلگیری این حادثه داشتهاند از نظر میگذارند. این وقایع عموماً از سال ۶۰ تا سال ۶۱ هجری است. در این صورت، خواننده نگاهی کلی و جامع از عملکرد شخصیتهای اثرگذار و دگرگونی وضیعت فردی و اجتماعی آنان در واقعهی کربلا را در دست دارد. آوینی، سپس، با نگاهی عارفانه و شاعرانه ماجراها را تحلیل میکند طوری که طرز فکر و دیدگاهش در میان سطور کتاب خودنمایی می کند. وی، با بهره گیری از آیات و احادیث، نمایشی حیرتانگیز از فطرت الهی و ذات معنوی انسان را به تصویر می کشد. با این رویکرد، عاشورا فقط رویدادی بهجامانده از تاریخ نیست، بلکه مضمونی جاری در زندگی هر انسان حقیقتطلب و حقپرست است. آوینی فتح خون را در محرم سال ۱۳۶۶ نوشت و دو فصل ششم و نهم آن را تحت عناوین «ناشئهاللیل» و «سیارۀ رنج» نگاشت و برای چاپ به ماهنامهی سوره و کتاب مقاومت سپرد.
-----------------------------------------
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ
#معرفی_کتاب
🖤 چند نمونه از آموزه های عاشورا
۱- رضا و تسلیم
💠 یکی از آموزههای کربلا، راضی بودن به رضای الهی است. هدف امام حسین(ع) فقط خشنودی خدا و پیامبر او بود. اگر در آن قیام خونین، جان عزیزش را نثار کرد، اگر سختترین مصیبتها را به جان خرید، و اگر خاندان گرامیاش را به دست اسارت سپرد، هدفی جز کسب رضای الهی نداشت. امام حسین(ع) هنگامی که میخواست از مکه به سمت عراق خارج شود، خود در خطبهای به این ویژگی اشاره فرموده است:
«ما اهل بیت به آنچه خدا راضی است، راضی و خشنودیم. در مقابل بلا و امتحان او، صبر و استقامت میورزیم. او اجر صبرکنندگان را به ما عنایت خواهد فرمود.»
۲- عمل به تکلیف
✅ از آموزههای ارزشمند کربلا، عمل به تکلیف است. هنگامی که دعوت نامههای پیاپی مردم کوفه به امام حسین(ع) رسید، ایشان هرچند از سستعهدی کوفیان آگاه بود، ولی آن اعلام حمایتها را تکلیفآور دانست و به سوی آنان حرکت کرد.
امام خمینی که خود سالها بعد با همین انگیزه، قیامی عزّت آفرین را پایه ریخت، در سخنانی درباره این آموزه عاشورایی میفرماید:
- اینکه حضرت ابی عبدالله (ع) قیام کرد با عدد کم، برای اینکه گفتند تکلیف من این است که نهی از منکر کنم.
- حضرت سیدالشهدا(ع) تکلیف برای خودشان دانستند که بروند و کشته هم بشوند و محو کنند آثار معاویه و پسرش را.
- لکن تکلیف بود که قیام بکند و خونش را بدهد تا اینکه ملت را اصلاح کند و عَلَم یزید را بخواباند.
------------------------------------------
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ
#محرم
#امام_حسین
📌آشنایی جنبش مسلمانان مبارز
✏️به لحاظ قدرت این حرکت در ادامه جریان چپ اسلامی سوسیالیستهای خداپرست ست که حبیب الله پیمان در سالهای به بعد نسبت به آن علاقمند شد ه بعداً به صورت مستقل اما محدود ادامه یافت تا آنکه در سال ۵۵ به صورت جریان مستقل درآمد آزادی آن را انشعاب نامشروع از خود میداند جنبش فعالیت اصلی خود را در اواخر سال ۵۶ آغاز کرد چهره سیاسی فرهنگی داشت و نشریه امت را منتشر کرد پیمان تفاوت زیادی با اندیشههای مارکس زده مجاهدین و انحرافات فکری آنان داشت اما به هر روی در دایره روشنفکری دین رایش نوگرا بود که تخریب سنتها به عنوان یک هدف و نگرش نوین برای دنیای جدید به عنوان یک استراتژی مورد توجهش قرار داشت.
📚 کتاب جریان شناسی سیاسی ایران اثر علی داربی، صفحه ۹۷
---------------------------------------
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ
#نکات_طلایی
💠 قَالَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَنَا قَتِيلُ اَلْعَبْرَةِ.
🌹 حضرت امام حسين عليه السّلام فرمودند: من كشته اشک هستم.
📚 بحار الانوار ج ۴۴، ص ۲۸۰
-----------------------------------------
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ
#حدیث
#امام_حسین
❤️به نامخداییکه پا داد تا در راه خیر قدم گذاریم❤️
مهارت شماره 9 ☆قسمت ششم☆
🔍چهار مورد مهارت های ضروری پژوهش از نظر دانشگاه تهران🏫
4⃣ثبت نتایج در فصل های منظم و شفاف و بازنگری آنها
(Recording the results in regular and clear chapters and reviewing them)
🔶ویژگی های این مهارت🤔:
ثبت نتایج بهدست آمده از تحقیق و پژوهش درصورتی کارآمد و مفید خواهند بود که بهشکلی شفاف و منظم طبقهبندی شده باشند🗄🗂
اعتبار دادهها زمانی مشخص میشود که قابل فهم باشند و به حل مسئله کمک کنند✅
ساختار منظم دادهها✓، استفاده از جداول و شکلها✓، توصیف دقیق آمار و دادهها و نتیجهگیری✓، از جمله راهکارهایی است که میتواند به ثبت نتایج شفاف و دقیق برای دستیابی به اهداف کمک کند👌
꧁🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸꧂
👨💻@M_Kavosh1
#مهارت_پژوهشی
#مَــسیرِ_کاوُشْ
❤️به نام خدایی که حیات داد تا رشد کنیم📉
☆مهارت تدوین پرسشهای پژوهشی☆
این مهارت یکی از مهارتهای اساسی و حیاتی در فرایند پژوهش است👌.
این مهارت به افراد کمک میکند تا پرسشهای دقیق، معنیدار و موثر برای تحقیقات خود ایجاد کنند.⁉️
در زیر چند نکته برای تدوین پرسشهای پژوهشی موثر آورده شده است:
1⃣. واضح و دقیق بودن📏: پرسشهای پژوهشی باید واضح و دقیق باشند تا هدف و محدوده تحقیق را به خوبی بیان کنند.
2⃣. متناسب بودن با هدف پژوهش💡: پرسشهای پژوهشی باید با هدف و فرضیات تحقیق همخوانی داشته باشند و به دنبال پاسخ دادن به مسئله اصلی تحقیق باشند.
3⃣. محدود و مشخص بودن🎛: پرسشهای پژوهشی باید محدود و مشخص باشند تا تحقیقات به سمت هدف مورد نظر حرکت کنند.
4⃣. الهام گرفتن از مطالعات پیشین📚: مطالعه مطالب و تحقیقات پیشین میتواند به شما کمک کند تا پرسشهای پژوهشی مناسب و موثری ایجاد کنید.
5⃣. توانایی ارزیابی و بهبود پرسشها📐: پس از تدوین پرسشهای پژوهشی، میتوانید آنها را ارزیابی کرده و در صورت نیاز بهبود دهید.
با رعایت این نکات، میتوانید پرسشهای پژوهشی موثری برای تحقیقات خود ایجاد کنید و به دستیابی به نتایج مطلوب نزدیکتر شوید.✅
-------------------------------------
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ
#مهارت_پژوهشی
🖤 ۱- ورود امام حسین علیهالسلام به کربلا (۶۱ هجری قمری)
امام حسین علیهالسلام در راه به کربلا، با نامههای دعوت اهالی کوفه مواجه شد. این نامهها از طرف شیعیان کوفه برای او ارسال شده بودند و در آنها خواسته شده بود که به کوفه بیاید و رهبری آنها را بر عهده بگیرد. امام حسین علیهالسلام به این دعوت پاسخ داد و تصمیم گرفت به سمت کوفه حرکت کند. او همراه با خانوادهاش و شیعیانی که او را دنبال میکردند، از مکه به سمت کربلا راهی شد. این سفر تاریخی به عنوان حادثه عاشورا شناخته میشود و برای شیعیان اهمیت زیادی دارد. در کربلا، امام حسین و همراهانش با سختیها و مشکلاتی مواجه شدند و در نهایت در روز عاشورا (۱۰ محرم) در میدان کربلا به شهادت رسیدند.
باشد.
😔 ۲- کشتار مردم به دست رضاخان در مسجد گوهر شاد مشهد
واقعه مسجد گوهرشاد در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۱۴ میلادی در مشهد، ایران رخ داد. در آن زمان، حکومت رضاشاه بهطور اجباری کلاه شاپو را به جای کلاههای مردم معرفی کرد. این تصمیم باعث اعتراض مردم شد و در مسجد گوهرشاد تجمعی برگزار شد. اما نیروهای حکومتی به سرکوب این تجمع پرداختند و بیش از صد نفر از معترضین را کشتند. این واقعه بهعنوان یکی از حوادث خونین تاریخ معاصر ایران شناخته میشود.