اعمال شب نوزدهم ماه مبارک زمان
《 اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج 》
🏴@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#ماه_رمضان
📸 عکس ابو علی سینا
🌹 نمونه شعر وی :
دل گر چه در این بادیه بسیار شتافت
یک موی ندانست ولی موی شکافت
اندر دل من هزار خورشید بتافت
آخر به کمال ذره ای راه نیافت
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#معرفی_پژوشگران
💠 مرحوم ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا( ابوعلی سینا)
🔆 تاریخ تولد: ۳۵۹ شمسی
📜 درگذشت: ۴۱۶ شمسی
🏢 مکان تولد: روستای افشنه، بخارا (در ازبکستان امروزی)
🕌 مکان رحلت و دفن: همدان
👨🏫 برخی از شاگردان: ابو منصور طاهر اصفهانی،ابوالحسن بهمنیار، ابو منصور طاهر اصفهانی
🔰 زندگی نامه: ابن سینا حافظه و هوش خارق العاده ای داشت، تا آن صورت که در ۱۴ سالگی از معلم خود پیشی گرفت.
او در پایان ۱۰ سالگی در قرآن و ادب تبحر خاصی داشت سپس علم فقه را آموخت و در جدل تخصص خاصی داشت بعد از آن علوم منطق و هندسه را فرا گرفت و بعد از آن مشغول فراگیری علوم الهی شد.
بعد از آن علاقه مند به یادگیری علم طب شد، او با خواندن آنچه پیشینیان طب نوشته بودند در این عرصه به موقیت های بزرگی رسید در همان حال از علوم دیگر غافل نبود، و توانست در یک سال و نیم مشغول فراگیری فلسفه بود. پس از آن به الهیات روی آورد و به سختی توانست کتاب مابعد الطبیعه بعد از۴۰ بار خواندن بفهمد .
او در ۱۸ سالگی به بیشتر علوم مسلط بود و با نجات امیر نوح سامانی از بیماری اجازه یافت تا در کتابخانه او به مطالعه بپردازد.
دراین دوران پدر وی درگذشت و او به گرگانج مهاجرت کرد و بعد از آن به ناچار از گرگانج بیرون آمد و مدتی همچون آوارگان در شهرها می گشت تا روزی به جرجان رسید و بعد از آن به دهستان رفت و باز هم به جرجان بازگشت و کتبی در آنجا تصنیف کرد.
وی بعد از مدتی به ری رفت و مجد الدوله که به بیماری سودا دچار شده بود را درمان کرد، وی از آنجا به قزوین و از قزوین به مدت زیادی به همدان رفت و در همان جا به وزارت شمس الدوله دیلمی درآمد و همان جا کتاب قانون را نوشت و تالیف کتاب بزرگ شفا را آغاز کرد
سپس او را ۴ ماه زندانی کردند و در زندان ۳ کتاب را به رشته تحریر در آورد و بعد از آن راهی اصفهان شد و در آنجا کتاب شفا را تکمیل کرد و بعد از آن به همدان آمد در در آنجا در گذشت و دفن شد
📖 برخی از تألیفات وی: قانون، شفا ، رگ شناسی، دانشنامه علائی
📚 یکی از تألیفات وی ( قانون)
‼️ توضیحات بیشتر
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#معرفی_پژوهشگران
🌹سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📕 کتاب "ده گفتار"
🔸 جلسهٔ چهاردهم
✂️ برشی از صفحات ۶۱ و ۶۲
📝 تقوا و تلطیف احساسات
💡نکات طلایی این چند صفحه :
1⃣ تقوا در ناحیهٔ احساسات هم تأثیر دارد؛ آنها را لطافت میبخشد.
2⃣ دلیل کمبود رقّت در شعر شعرای امروزی نسبت به شاعرانِ ماضین هم، کمتقوایی و بیتقوایی است.
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
362.4K
🎙سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📚 نام کتاب ؛ ده گفتار
🔆 جلسهٔ چهاردهم
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
🔆 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (فرقان، آیه ۶۳)
🌹دو نشانه از نشانه های بندگان خداوند:
🔹عدم تکبر و خود بینی (مشی بر زمین بدون تکبر)
🔸حلم و بردباری ( در رویارویی با جاهلان ، بی تفاوت هستند.
💠 واژه سلام ترکیبی از بی تفاوتی همراه با احترام است.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۱۹/#طرح_بیان_الهدی
🔆 مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ(عنکبوت، آیه ۴۱)
🌹خداون متعال کسانی که معبود های مختلف دارن را به خانه ی عنکبوت تشبیه کرده اند.
🗣 این تشبیه از چند جهت است:
۱.خانه ی عنکبوت به خلاف خانه ی بقیه حیوانات دارای هیچ سقفی و دیواری نیستند که امنیتی به آن بدهد.
۲.ضعف و سستی این خانه تا جایی است که حتی نسیم هم این خانه را نابود میکند.
کفار هم چون معبودی به غیر خداوند متعال دارند، هیچ پشتیبانی ندارند و مانند خانه ی عنکبوت سست هستند.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۰/#طرح_بیان_الهدی
🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ هِيَ أَوَّلُ اَلسَّنَةِ وَ هِيَ آخِرُهَا
🌹امام صادق عليه السّلام فرمود:
شب قدر آغاز و پايان سال است
(كه امور در آن تدبير و مقدّر مىگردد).
📝 الکافي ج ۴، ص ۱۶۰
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#حدیث/#تلنگر
📘نام کتاب :#صراط
🔆 جلسه نهم
🌹هشتمین گام از گام های نه گانه رسیدن به عبودیت:
🔹عجز و اضطرار
عظمیت و هنر مذهب این است شکوه و پوچی و عبث را به عجز تبدیل میکند و جهت انسان را عوض می کند.
🔸برای مثال عجز امیر المومنین علی علیه السلام نسبت به طولانی بودن سفر و کمی زاد و توشه
🏷اقسام عجز:
🔹عجز در معرفت: به دلل محدودیت ما نسبت به شناخت حضرت حق
عجز در قرب و رسیدن به خداوند متعال
🔸لازمه ی رسیدن به توحید عالی ، عجز و اضطرار
📖«صفحه ۱۳۵ تا ۱۴۵»
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_صفایی_حائری
506.3K
🎙سیر مطالعاتی #صفایی_حائری
📚 نام کتاب ؛#صراط
🔆 جلسهٔ نهم
🔹@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_صفایی_حائری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 نام کتاب ؛ نقطه های آغاز در اخلاقیات عملی
📜موضوع کتاب ؛ این کتاب ناظر به اخلاقیات عملی هست و ابتدا ویژگی ها را بیان میکند و بعد از آن برای هرکدام راه کار ارائه میدهد.
🗣 سوالاتی که این کتاب پاسخ میدهد؛
🔹ویژگی های خوب اخلاقی؟
🔸راهکار رسیدن به این اخلاقیات؟
👨💻لینک خرید کتاب نقطه آغاز اخلاقیات عملی
🔹@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#معرفی_کتاب/#کتابخوانی
🔆 ظَهَرَ ٱلفَسَادُ فِي ٱلبَرِّ وَٱلۡبَحرِ بِمَا كَسَبَت أَيدِي ٱلنَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعضَ ٱلَّذِي عَمِلُواْ لَعَلَّهُم يَرجِعُونَ (روم،۴۱)
🌹 در این آیه شریفه نکاتی نسبت به اتفاقات آخر الزمان بیان میشود:
🔹این اتفاق محقق الوقوع است به دلیل وجود فعل ماضی و عدم قید زمانی و مکانی برای این اتفاق
🔸فساد هم در دریا است و هم در خشکی . و مراد از این فساد دریایی بعضی گفته اند کمبود نعم دریایی است.
🔹منشئت این فساد ها خود اعمال انسان است.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۱/#طرح_بیان_الهدی
🌹سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📕 کتاب "ده گفتار"
🔸 جلسهٔ پانزدهم
✂️ برشی از صفحات ۶۲ و ۶۳
📝 تقوا و نیروی پیروزی بر شداید
💡 نکتهٔ طلایی این دو صفحه:
🔹 از نظر نقل ثابت شده است که یکی از اثرات بزرگ تقوا، "نجات دارندهٔ خود از گرفتاریها" میباشد.
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
493.5K
🎙سیر مطالعاتی #شهید_مطهری
📚 نام کتاب ؛ ده گفتار
🔆 جلسهٔ پانزدهم
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ/#سیر_شهید_مطهری
آموزش پژوهش تمرینی.mp3
1.53M
💠 نام کتاب ؛ آموزش پژوهش تمرینی
🎶 مدت صوت ؛ شش دقیقه
🌷 چکیده صفحات ۵۰ تا ۶۰
🔆 جلسه پنجم
🌹طرح نامه واقعی ، طرح نامه ایی است که حداقل پس از سه ماه تهیه شود ، تا در زمان تحویل به مسئول پژوهشی، ایشان متوجه بشود که شما با مطالعه و تحقیق طرح نامه خود را نوشته اید.
👨💻@M_Kavosh1
#مَــسیرِ_کاوُشْ
#پادکست_کتاب_پژوهش
🔆 يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَقُولُواْ قَولٗا سَدِيدٗا (احزاب،آیه ۷۰)
🌹یکی از سفارش های خاص خداوند به بندگانش ، گفتن (قول زور) است.
مفسرین نظرات مختلفی مطرح کردند درباره ی (قول زور) برای مثال: صواب ، گفتار خالص از هر کذب و عیبی ، هماهنگ بودن ظاهر و باطن.
ولی حرف جامعی که همی این ها را در پی داشته باشد بدین شرح است:
گفتاری که مانند سد جلوگیری از امواج باطل و فساد انگیزی میکند.
👨💻@M_Kavosh1
#جزء_۲۲/#طرح_بیان_الهدی