eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱۴) فِي كِتَابِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عن رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: حُرْمَةُ اَلْجَارِ عَلَى اَلْجَارِ كَحُرْمَةِ أُمِّه در كتاب على عليه السّلام از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آمده: احترام و بر همسايه چون احترام مادر است. 📗 الکافي ج ۲، ص ۶۶۶ @MaarefHadith
در بین مردم معروف است «اگر کسی 40 روز مقابل خانه‌اش را آب و جارو کند، حضرت خضر (ع) را می‌بیند» آیا این سخن برخواسته از سخن معصوم است و یا این که خرافاتی بیش نیست؟ رفتگران شهرداری هر روز در هر منطقه‌ای مقابل ده‌ها خانه را آب و جارو می‌کنند و بعد از 40 روز یا 40 ماه، آیا حضرت خضر را می بینند و یا این که حتی به دستمزد خود هم نمی رسند؟ در لینک زیر می توانید جواب سوال را مطالعه کنید: http://www.x-shobhe.com/shobhe/2895.html @MaarefHadith
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا» رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند. 🔰کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار اهل‌بیت علیهم‌السلام، و مرتبط با حدیث، ، به شبهات حدیثی، ، مطالب مرتبط با و و انتشار علمی با نام نویسنده می‌باشد. جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام، را به دوستان خود معرفی کنید. لینک عضویت↙️ https://eitaa.com/MaarefHadith 🙏در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید.🌹 @MaarefHadith
ابوحمزه ثمالی یکی از راویان بزرگ شیعه است. شهرت فراوان ایشان به دلیل نقل دعای پرمغز و زیبایی(دعای ابوحمزه) است که به نام ایشان معروف شده است. ابوحمزه عالمی بزرگ و راوی جلیل القدری است که محضر چهار امام را درک و از ایشان روایت کرده است. نام ایشان ثابت و نام پدرش دینار و کنیه‌اش ابوحمزه و کنیه پدر ایشان ابوصفیه می‌باشد از این رو در اسناد روایات با عناوین زیر از ایشان یاد شده است: • ثابت بن دینار، • ابوحمزه، • ابوحمزه ثابت بن دینار الثمالی، • ابوحمزه الثمالی، • ثابت الثمالی، • ثابت بن ابی‌صفیه • و الثمالی. ایشان از امام سجاد و امام باقر و امام صادق و امام کاظم(ع) نقل روایت کرده است که بیشترین روایات ایشان از امام باقر(ع) میباشد. نجاشی(1) و شیخ طوسی(2) و شیخ صدوق در مشیخه فقیه(3) ایشان را توثیق کرده‌اند. کشی به سند خود از امام رضا(ع) روایتی نقل میکند که ایشان ابوحمزه را سلمان زمان خود میداند که محضر چهار امام را درک نموده است.(4) این روایت و مانند آن دلالت بر جلالت قدر ایشان دارد. 📗منابع 1- رجال النجاشي/باب الثاء/115 2- فهرست الطوسي/باب الثاء/باب ثابت/105 3- من لا يحضره الفقيه، ج4، ص: 444 4- رجال الكشي، الجزءالأول ‌الجزءالسادس/485 @MaarefHadith
(۱۵) عن النبی صلی الله علیه و آله: طَعَامُ الْجَوَادِ دَوَاءٌ وَ طَعَامُ الْبَخِيلِ دَاء. _________________________ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: غذاى شخص سخاوتمند دواست و غذاى شخص بخيل بيمارى است پی نوشت: 📗طب النبي صلى الله عليه و آله و سلم، ص: 21 @MaarefHadith
💠إنَّ حدیثَنا یُحیِی القُلوب💠 👈کانال علوم و معارف حدیث👉 💠نشر معارف و علوم مرتبط با حدیث. 💠انتشار احادیث ناب با موضوعات مختلف. 💠معرفی کتب، مقالات و نشریات در حوزه علوم ومعارف حدیث. 💠پاسخگویی به شبهات حدیثی. 💠نشر مطالب مربوط با رجال و درایة. 💠شرح احادیث اهل بیت علیهم السلام. 💠و....در لینک عضویت👇👇👇 https://eitaa.com/MaarefHadith را به دوستان خود معرفی کنید. @MaarefHadith
آیا رجوع به احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام سند قرآنی دارد؟ چگونه می‌توان به صحت و اعتبار احادیث اعتماد کرد؟ علمای دین بر چه مبنایی حدیثی را‌ معتبر قلمداد می‌کنند؟ جهت مشاهده پاسخ سوالات فوق به آدرس زیر مراجعه فرمائید.👇👇👇 http://www.x-shobhe.com/shobhe/9615.html @MaarefHadith
اندیشمندان و علما هر رشته، دارای نظرات ارزشمندی در تخصص خود هستند که ممکن است با ساعت ها مطالعه و صرف عمر گرانبهای خود به آن نظرات دست یافته باشند. یکی از بهترین روش برای اطلاع از نظرات و دیدگاه های متخصصانه اساتید، علما و اندیشمندان مراجعه به مقالات منتشر شده آنها است. از سوی دیگر ممکن است دوستان پژوهشگر، بعد از مطالعاتی که در سالیان عمر خود داشتند، دارای نظرات جدید و نو در موضوعات مختلف باشند،، یکی از راه های انتشار این نظرات، چاپ نوشته های خود در مجلات علمی است. جناب آقای «سید مجید نبوی» در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» به جمع آوری 189 مجلات مرتبط با علوم و معارف قرآن و حدیث به همراه مشخصات آن ها پرداخته است. این مقاله در شماره سوم مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است. برای اطلاع اساتید و پژوهشگران محترم، مقاله اشاره شده، در کانال بارگذاری می شود. @MaarefHadith 👇👇👇👇👇👇👇👇
(۱۶) اميرالمؤمنين عليه السّلام از نزديك مردى عبور كردند كه بسيار پر حرفى مي كرد، حضرت در نزد او توقف كردند و فرمودند: اى مرد تو بر دو فرشته نگهبان اعمالت نوشته اى املا مى كنى و به سوى پروردگارت مى فرستى. پس، سخنانى بگو كه برايت سودمند باشدواز سخنان بيهوده دم فرو بند. @MaarefHadith
❗️تفاوت (فلان عن فلان) و (روی فلان عن فلان) نوع گزارش یک حدیث توسط راوی آن، گاه اشاره به نحوه ارتباط آن راوی با راوی قبل از خود دارد. از اینرو در أسناد روایات گاه به این دو تعبیر بر می‌خوریم (روی فلان عن فلان) و (فلان عن فلان)، این دو عبارت هر چند در نگاه اول تفاوت چندانی از لحاظ معنا با هم ندارند، ولی با دقت نظر علماء این دو تعبیر هر کدام معنای خاصی را إفاده می‌کنند. چنانچه گفته شده؛ عبارت (فلان عن فلان) اشاره به نقلِ بی‌واسطه حدیث توسط راوی از راوی دیگر دارد. ولی عبارت (روی فلان عن فلان) أعم از تعبیر قبل است یعنی هم شامل نقل حدیث با واسطه و هم نقل حدیث بدون واسطه می‌باشد. مرحوم تستری (شوشتری) در فصل پنجم از مقدمه کتاب قاموس الرجال خود می‌نویسد: فرق بين قولهم:«فلان عن فلان»و قولهم:«روى فلان عن فلان» فالأوّل يستلزم الرواية بلا واسطة،و أمّا الثاني فأعمّ.و لذا قال في أحكام الجماعة في التهذيب و في باب المهور منه:«روى أحمد بن محمّد بن عيسى عن عبد اللّه بن المغيرة»مع أنّ الكشّي و النجاشي قالا:إنّه لم يرو عنه قطّ. 📗قاموس الرجال، ج1، ص14. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا