#در__محضر_معصوم
#دعای_خروج_از_منزل
ابو حمزه می گويد: از حضرت باقر عليه السلام اجازه خواستم که خدمتش بروم، آن حضرت بيرون آمد و لبانش به هَم می خورد، به او عرض كردم (كه آنچه مي فرمودى چه بود؟) فرمود: آن را متوجه شدى؟ عرض كردم: آرى فدايت شوم.
فرمود: همانا به خدا سوگند من به كلامى تكلم كردم كه هيچ كس بدان لب نگشايد جز اينكه خداوند از كار دنيا و آخرت آنچه كه او را اندوهگين ساخته، کفایت کند
عرضكردم: مرا از آن آگاه فرما، فرمود: آرى هر گه بگويد هنگامى كه از خانهاش بيرون آيد:
بِسْمِ اللَّهِ حَسْبِيَ اللَّهُ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ أُمُورِي كُلِّهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ خِزْيِ الدُّنْيَا وَ عَذَابِ الْآخِرَة
خداوند او را از كارهاى دنيا و آخرتش که او را اندوهگين کند، كفايت كند
📚 الکافی، (ط-اسلامیه) ، ج 2، ص 541
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 شماره 15 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شده است.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته ها در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 15 نگاشته هایی در چهار قالب سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی و مقالۀ گزارش پروژه چاپ و منتشر شد.
عناوین مقالات این شماره بدین قرار است:
👇👇👇
1. شرایط کامیابی جهاد تبیین
2. تحلیل روایات «شهود معصومان وفاتیافته، در خواب»
3. الگوی تربیتی قرآن کریم در مواجهه با مخالفان و دشمنان (مطالعه موردی آیه 108 سوره انعام)
4. بازخوانی راهکارهای تربیتی در بهبود روابط اجتماعی با تکیه بر قرآن و احادیث
5. جلوه های کار و فواید آن در سیره و سخن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
6. دفاع از قرآن کریم و اعجاز آن در سخنان امام حسن عسکری
7. گونهشناسی آسیبهای یافتشده در مقابله با محوریت کتابهای الاصول الستّة عشر، مصباح الشریعة، جمال الاسبوع و فلاح السائل
8. مقالۀ گزارش پروژه (گزارشی از نشست کتاب «تحوّل گفتمان در گزارش واقعه کربلا» روششناسی و نتایج)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💻 رایانامه مجله majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
سامانه مجله: http://majaleh-a.ir/
برای دریافت مقالات این مجله افزون بر سامانۀ اختصاصی می توانید به پایگاه اطّلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلّات تخصّصی نور (نورمگز) و پرتال جامع علوم انسانی نیز مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ جوانها را دریابید
🎥 استاد نجم الدین طبسی
♨️ حکایت تلخ غفلت حوزه نجف و به خاک و خون کشیدهشدن طلاب نجف!
#حوزه_نجف
#تبلیغ
〰〰〰〰〰〰
برگرفته از کانال تنبیه الامه
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
کتاب «مطلع انوار» دست نوشته های علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی(ره) است که به صورت موضوعی با مقدمه و تعلیقات فرزند ایشان منتشر می شود.
خاطرات جالبی است و ارزش خواندن دارد.
در این جا (آدرس سایت) می توانید به صورت رایگان تمام جلد های این کتاب را دانلود و یا مطالعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ازدواج
✅ ازدواج با کسی که هم عقیده نیستی
📝 یکی از ملاکهای ازدواج کفو بودن زوجین است. ایمان و اسلام باعث میشود که مرد و زن در زمینه اعتقادی با یکدیگر کفو باشند، پس اسلام و ایمان باعث همطراز شدن زوجین میشود.
در روایت ذکر شده؛ امام صادق(ع) از زراره درباره وضعیت تأهلش میپرسد و میفرماید: «ای زراره! آیا متأهلی یا مجرّد؟» گفت: مجرّدم. آنحضرت فرمود: «چه باعث شده است که ازدواج نکنی؟» گفت: آنکه را میخواهم نمییابم و نمیدانم آیا ازدواج با دیگران جایز است یا نه؟ امام(ع) فرمود: «چگونه صبر میکنی با آنکه تو جوان هستی؟» گفت: کنیزی میخرم. فرمود: «از کجا پاکدامنی و اعتقاد نیک کنیزان را میدانی؟» گفت: کنیز را اگر نخواسته باشم و مطابق میل و اعتقادم نباشد؛ میفروشم ... آنحضرت فرمود: «میتوانی با کسانی [از زنان آزاد] ازدواج کنی که همعقیدهات نبوده اما ناصبی هم نیست، همانا پیامبر خدا(ص)، دخترانش را به ابوالعاص بن ربیع و عثمان بن عفان داد، همانطور که خودش نیز با عائشه و حفصه ازدواج کرد...».(1)
همانطور که در این روایت امام(ع) توضیح دادهاند، جوانان مؤمن (دختر یا پسر) اگر همسری که در امور اعتقادی همطرازشان باشد دست نیافتند، میتوانند با کسانی ازدواج کنند که با آنان از جهت اعتقادی کاملاً همطراز نیستند.
📗إختیار معرفة الرجال(رجال الکشی)، ص 141 – 142،
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟!
🔖 با توجه به نکات زیر، میتوان به پاسخ رسید:
1. بر اساس منابع جغرافیایی، به منطقه خاصی از سرزمین فعلی عراق و یا به کل آن سرزمین، «بابل» میگفتند.[1] بعدها به مجموعه سرزمینهای عراق، فارس، جبال(مناطق کوهستانی شمال عراق)، خراسان و ...، «ایران شهر» گفته میشد.[2] یاقوت حموی ذیل نام «ایران» میگوید که مقصود از ایران شهر، همان ایران است.[3]
2. حضرت ابراهیم(ع) اهل سرزمین «بابِل» بود[4] و زبان گفتوگوی دوره حضرتشان در منطقه «بابل» زبان عربی نبود و بر همین اساس، نمیتوان ایشان را از نژاد اصیل عرب دانست.
3. هنگامی که ابراهیم(ع) به فرمان خدا، همسر و فرزندش را در بیابان حجاز رها کرد، اسماعیل(ع) در کنار طایفه «جُرهُم» در اطراف مکه ساکن شد و با آنان ارتباط خویشی برقرار کرد.[5]
4. در راستای بند قبلی، اعراب قبل از اسلام را به دو دسته تقسیم میکردند:
الف. قحطانیان؛ فرزندان «یَعرُب بن قَحطان» که «عرب عاربه»و یا (نژاد اصیل عرب) نامیده میشدند.[6]
ب. عدنانیان؛ فرزندان «اسماعیل بن ابراهیم(ع)» که نتیجه ازدواج حضرتشان با طایفه جرهم بوده[7] و طوایف فراوانی از آنان پدید آمد که معروفترین آنها همان «قریش» است که پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز از آن قبیله بوده است. به آنها «عرب مستعربه» گفته میشد. [8] آنان از نژاد عرب اصیل نبوده، بلکه بعدها به دلیل همجواری با اعراب با این زبان گفتوگو میکردند.
5. عرب بودن به دو معنا است: الف. با زبان عربی گفتوگو کردن؛ ب. نژاد عربی داشتن.
با توجه به مطالب فوق باید گفت:
پیامبر اکرم(ص) از این جهت که به زبان عربی، سخن میگفت، عرب به شمار میآمد، ولی چون نسل ایشان به پیامبری غیر عربی میرسید که در منطقه »بابل» زندگی میکرد،و بعدها بخشی از «ایران» شد، با اندکی تسامح میتوان پیامبر اسلام(ص) را دارای نژاد ایرانی دانست.
📚 پی نوشت ها
[1]. مؤلف مجهول، حدود العالم من المشرق الى المغرب، ص 160، قاهره، الدار الثقافیه للنشر، 1423ق؛ قزوینى، زکریا بن محمد بن محمود، آثار البلاد و اخبار العباد، ص 363، تهران، امیر کبیر، چاپ اول، 1373ش؛ حافظ ابرو، شهاب الدین عبد الله خوافى، جفرافیاى حافظ ابرو، ج 2، ص 74، تهران، میراث مکتوب، چاپ اول، 1375ش.
[2]. یاقوت حموى، بغدادى، معجم البلدان، ج 1، ص 289، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م؛ بغدادى، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج 1، ص 136، بیروت، دار الجیل، چاپ اول، 1412ق؛ البکرى، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج 1، ص 496، بیجا، دار الغرب الاسلامى، 1992م.
[3]. معجم البلدان، ج 1، ص 289.
[4]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج 1، ص 140، بیروت، دارالفکر، 1407ق.
[5]. ر. ک: قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج 1، ص 61، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 193 و ج 2، ص 184؛ المقدسى، مطهر بن طاهر، البدء و التاریخ، ج 3، ص 60، بور سعید، مکتبة الثقافة الدینیة، بیتا.
[6]. خیر الدین زِرِکلى، محمود بن محمد، الأعلام (قاموس تراجم لأشهر الرجال و النساء من العرب و المستعربین و المستشرقین)، ج 8، ص 192، بیروت، دار العلم للملایین، چاپ هشتم، 1989م.
[7]. الأعلام، ج 1، ص 307 و ج 3، ص 28؛ البدایة و النهایة، ج 1، ص 121.
[8]. البدایة و النهایة، ج 1، ص 121؛ ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد، دیوان المبتدأ و الخبر فى تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الأکبر(تاریخ ابن خلدون)، ج 2، ص 18، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، 1408ق.
برگرفته از سایت اسلام کوئیست
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
⁉️ آیا پیامبر اسلام(ص) از نژاد ایرانی بود؟! 🔖 با توجه به نکات زیر، میتوان به پاسخ رسید: 1. بر اساس
توضیحات یکی از مخاطبان کانال (حجتالاسلام والمسلمین حامد منتظری مقدم) در مورد این مطلب👆👆
سلام عليکم
بر اساس منابع تاريخ اسلام و انساب و نيز روايتي از شخص رسول خدا (ص) حضرت، خود را از عدنان دانسته و عدناني ها عرب بوده اند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر به این انقلاب آسیبی برسد، تمام لعن گذشتگان از انبیاء و اولیاء دامن گیرمان می شود.»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#ترس_از_بی_خوابی
محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام و آن حضرت از امیرالمؤمنین علیه السلام)نقل نموده که کسی که از شب می ترسد و زنی که از درد دچار بی خوابی شده است، از این تعویذ استفاده نماید:
«فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى لِما لَبِثُوا أَمَداً»
📚 طبّ الأئمة (عليهم السلام)، ص 36.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دانشگاه قرآن و حدیث و انجمن حدیث حوزه برگزار می کند.
سلسله نشست های علمی سیره شناسی نبوی
به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت، مهرماه ۱۴۰۱
1) مبانی سیره نبوی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی،
یکشنبه ۱۷/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
۲) قواعد سیره پژوهی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد کاظم طباطبایی،
سه شنبه 19/مهر/1401 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
۳) اصول حاکم بر سبک زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی،
پنج شنبه ۲۱/ مهر/۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
مکان: قم، سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
لینک برخط حضور:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🔴 آقای ضرغامی گفته که مردم اگر نخوان امر به معروف بشن کیو باید ببینند؟!
ای کاش آقای ضرغامی این حدیث را با دقت می خواند و بعد می فهمید که
#راه_برخورد_با_افراط_تفریط_نیست
امام باقر (ع) فرمود: «خداوند به حضرت شعیب پیامبر فرمود: صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم نمود، چهل هزار نفر از بدها و شصت هزار نفر از خوبان. حضرت شعیب عرض کرد: خدایا! عذاب بدها معلوم است اما خوبان را چرا عذاب خواهی کرد؟ خداوند به او وحی نمود: چون آنها با گناهکاران سازش کردند و به خاطر خشم و غضب من، به گناهکاران خشم نکردند.»
این هم متن اصلی حدیث:
👇👇
أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِيِّ ص أَنِّي مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ مِائَةَ أَلْفٍ أَرْبَعِينَ أَلْفاً مِنْ شِرَارِهِمْ وَ سِتِّينَ أَلْفاً مِنْ خِيَارِهِمْ فَقَالَ ع يَا رَبِّ هَؤُلَاءِ الْأَشْرَارُ فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَغْضَبُوا لِغَضَبِي.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 56
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
ویژگی وتحلیل آشوبهای1401وراهکارحل مشکل.pdf
443.1K
✅ ویژگی و تحلیل آشوب های 1401 و راهکار حل مشکل
✍️ محمد مهدی احسانی فر
#آشوب_1401
‼️ با فروکش کردن آشوب 1401، نباید سخن از «جمع شدن» و «پیروزی» گفت؛ بلکه باید به فکر «حلّ مشکل» بود که انقلاب اسلامی با فکر و تدبیر و تلاش چند صدساله به وجود آمده و نباید آن را به راحتی از دست داد.
🔖 یادداشت جامع و خواندنی در ارائه ویژگی های آشوب 1401 و ارائه راهکار برای جلوگیری از چنین اتفاق ها
این یاداشت👆👆 شامل سه بخش است:
1️⃣ ویژگی های آشوب 1401
2️⃣ ارائه تحلیل کوتاه از برخی جوانب آن
3️⃣ ارائه راهکاری ترکیبی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith