❇️ بیت عربی از امام (اهل سنت) شافعی در وصف امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام:
✅ "اَهلِ کَهفِ قَد نَجا قِطمیر هُم
✅ کَیف لا یَنجو غَدا کَلبِ علی"
⚫️ قطمیر (سگ) اصحاب کهف (به سبب انتساب به آنان) نجات یافت؛ چگونه سگ آستان علی در قیامت نجات نمی یابد!؟
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
21.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله فرمودند:
كُلُّ حسناتِ بنی آدَمَ تُحصِهَا الملإئِكةُ اِلاّ حسناتِ المُجاهدینَ فاِنَّهُم یَعجِزونَ عن عِلمِ ثِوابِها.
فرشتگان تعداد کل ثوابها و حسنات آدمیان را میدانند مگر ثواب مجاهدین که از شمار و میزان آنها ناتوان هستند.
📚 مستدرک، ج ١١، ص ١٣.
🎥 تصویری از بسیجیان مرزبان کهگیلویه و بویراحمد که روز گذشته در طوفان و کولاک شمال غرب گیر کردند
که بر اثر آن یک بسیجی نیز به شهادت رسید....
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلامالله علیها
✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی
اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد.
و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(۱) باشد.
زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود(۲). همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.
🔹 زینب کبری
و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
۱) ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧).
۲) اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده.
- لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند».
- لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة.
- لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة.
🆔@YusufiGharawi
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
▪️عن الامام السجاد عليه السلام: إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ [تَهَجُّدَها] لِلَيلَةٍ.
▪️امام سجاد علیه السلام: عمّه ام ، #زينب ، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را ترک نکرد.
#وفات_حضرت_زینب علیهاالسلام تسلیت باد.🏴🏴🏴
📗وفيات الأئمه، ص ۴۴۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅پایینترین درجه ایمان
🔆عن رسول الله صلى الله عليه و آله: مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَليُغَيِّرهُ بِيَدِهِ ، فَإن لَم يَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم يَستَطِع فَبِقَلبِهِ و َذلِكَ أضعَفُ الإيمانِ.
🔅هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغيير دهد، كه #پایینترین_درجه_ايمان همين است.
📗نهج الفصاحه ص ۷۶۸ ، ح۳۰۱۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حسرت_در_روز_قیامت
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو میکند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه میکنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع میشوند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
آیت الله جـوادی آملی:
زاهدان و عابدانی که پیوندی با جهاد و شهادت و مبارزه ندارند، خواسته یا ناخواسته دوستدار امام غائب اند نه امام قائم. مطلوب اینان غائب آل محمد است نه قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#الله_اکبر
#استقلال_آزادی_جمهوری_اسلامی
امام خمینی فرمود:
بروید ببینید امشب چه کسانی الله اکبر میگویند، من دست اینها را میبوسم.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
18.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر زیبا بود کار این دختر خانم👏
مصداق این کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله است که فرمودند:
«أَیُّمَا دَاع دَعَا إِلَى الْهُدَى فَاتُّبِعَ فَلَهُ مِثْلُ أُجُورِهِمْ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌ.
یعنی هر کسى دعوت به هدایت کند و از او پیروى کنند، پاداشى همچون پاداش پیروانش خواهد داشت، بى آن که از پاداش آنها چیزى کاسته شود.
🔘گاهی حرکتهای اجتماعی که برای حق اقامه میشوند نیاز به یک پیشرو و شروع کننده دارد. اگر یک نفر جرأت و جسارت داشته باشد و آغاز کند، بقیه کم کم همراهی میکنند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
قال امیر المومنین عليه السلام:
مَن کانَ مُتَکبِّرا لم یَعدِمِ التَّلَفَ
کسی که متکبر باشد از نابودی در امان نیست.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#توبه_بُشر_حافی
خطیب بغدادى نقل مى کند: «به واسطه امام کاظم(علیه السلام) بُشر حافى توبه نمود; زیرا امام از کنار خانه اش در بغداد عبور مى کرد، صداى آلات لهو و رقص از آن خانه به گوش مى رسید. کنیزى که به دستش خاک روبه منزل بود خارج شد و آن ها را کنار درب خانه ریخت. حضرت به او فرمود: «اى کنیز! صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟ او عرض کرد: بلکه آزاد است. حضرت فرمود: راست گفتى، اگر او عبد بود از مولاى خود مى ترسید. کنیز کمى دیر به داخل خانه بازگشت، بشر از او سؤال کرد که چه چیز باعث شد که دیر برگشتى؟ او گفت: مردى به من چنین و چنان گفت. بشر پابرهنه از منزل بیرون آمد تا این که مولاى ما امام کاظم(علیه السلام) را ملاقات نمود و از این بابت عذرخواهى کرده و گریست و از کردار خود حیا کرده و به دست حضرت توبه نمود».
📚 تاریخ بغداد، ج 7، ص 67.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مصاحبه ای درباره نقاط قوت تبلیغ سنتی تا مزایای حضور مبلغ در عرصه مجازی https://qom.iqna.ir/fa/news/4116545
این مصاحبه قبلا در قالب سر مقاله به همراه مستندات آن در شماره ۱۳ مجله «دانشها و آموزههای قرآن و حدیث» با عنوان «تبلیغ سنتی و مجازی؛ قوتها و ضعفها» منتشر شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith