eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
217 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم و معارف حدیث
📜کافی خوانی (۲) 🎙استاد عبدالهادی مسعودی حدیث: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ الْحَجَّاجِ،قَالَ:قَالَ
r48366a3201.mp3
4.85M
📜کافی خوانی (۳) 🎙استاد عبدالهادی مسعودی حدیث: مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى‌، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسى‌، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ، عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى، لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ وَ مَلَائِكَةُ الْعَذَابِ، وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفُتْيَاهُ». @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلام‌الله علیها ✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت
🔰 🔺احادیث ساختگی درباره حضرت زینب (سلام الله علیها) 🔸درباره حضرت زینب (س) احادیث ساختگی چندی در کتب متأخرین از جمله شیخ محمد باقر بیرجندی، شیخ جعفر نقدی، سید نورالدین جزائری و شیخ فرج آل عمران آمده است. 🔻متأسفانه مصحح کتاب عوالم العلوم بحرانی با افزودن آنها به عوالم - به عنوان مستدرک - این گمان را پدید آورده که جزو متن عوالم اند؛ حال آن که قدمت آن مجعولات هرگز به زمان صفوی نمی رسد و در صد سال اخیر به منصه ظهور رسیده اند. 🔹متن زیر از قصه های ساختگی درباره حضرت زینب (س) است که تحت عنوان روایت در کتاب یکی از نویسندگان فقید آمده است: 🔸روايت شده که وقتی زينب س به دنيا آمد، به رسول خدا (ص) خبر دادند. آن حضرت به خانه فاطمه زهرا س آمد و فرمود: دخترم! دختر تازه متولد شده ات را نزدم بياور! پس او را در آغوش گرفته و به سينه چسباند و گونه خويش را به صورت او گذاشته و با صدای بلند گريست. فاطمه زهرا س عرضه داشت: علت گريه شما چيست؟ فرمود: دخترم! بدان که بعد از من و تو او به بلاهای سختی مبتلا شده و مصائب جانسوزی بر او وارد می شود. پس حضرت زهرا س گريه کرده و عرضه داشت: پدر جان ثواب کسی که بر او و بر مصائب او گريه کند چيست؟! فرمود: ‏إن من بكى عليها و على مصائبها... ثوابش مانند ثواب گريه بر دو برادرش می باشد!! و سپس نام زينب را برای او انتخاب فرمود. 🔻متن ساختگی زیر نیز از آن جمله است که به امام سجاد (ع) منسوب شده است: «إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَي الشّامِ ما تَرَكَتْ تَهَجُّدَها لِلَيلَةٍ...». 🔻و حدیث ساختگی منقول از عوالم العلوم بحرانی که حضرت فاطمه (س) در روز دهم جمادی الاولی پیراهن ابراهیم خلیل (ع) را به زینب (س) داد و فرمود چون برادرت حسین (ع) آن را خواست بدان ساعتی مهمان تو است و سپس به دست زنازادگان به سخت ترین شکل به شهادت می رسد. (البحرانی: فی وقایع الیوم العاشر من جمادی الاولی روی ان فی هذا الیوم اعطت الزهرا سلام الله علیها قمیص ابراهیم الخلیل علیه السلام لزینب سلام الله علیها و قالت«اذا طلبه منک اخوک الحسین علیه السلام، فاعلمی انه ضیفک ساعه، ثم یقتل باشد الاحوال بیدا اولاد الزنا». العوالم: 11/2: 905 ح 157). اما با مراجعه به کتاب معلوم می شود که این حدیث جزو عوالم (قرن 11) نیست بلکه از اضافات مصحّح کتاب است که آن را از کتاب وقایع الشهور والایام بیرجندی (از آثار قرن 14) نقل کرده است که آن نیز از یکی از کتابهای روضه خوانان قرن 14 نقل کرده و هیچ مأخذ صحیحی ندارد. 🔻و بدتر از آن، دستور نامعقول علیکنّ بالفرار!! از زبان امام سجاد (ع) در عصر عاشورا است که در خصائص زینبیه جزائری آمده، و اخیراً برخی از شعرا آن را ترجیع بند شعرشان قرار داده اند. 🔻و نیز قصه قحطی مدینه و خارج شدن حضرت زینب از مدینه به طرف شام! که برای تصحیح مدفن حضرت در شام ساخته شده است. @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
#نمازجعفرطیار #روزجمعه ابراهيم بن أبى البِلاد می گويد به امام رضا عليه السّلام گفتم: ثواب خواندن نما
🔴رهبر انقلاب: باید ابعاد زندگانی جناب «جعفر بن‌ابی‌طالب» با تولید آثار ماندگار فرهنگی ترویج شود 🔹متن بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری همایش بین‌المللی جناب «جعفر بن ابیطالب»، که در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری این همایش در قم منتشر شد. 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، ابعاد زندگانی آن شخصیت برجسته و کمتر شناخته شده را حاوی درس‌های تاریخی، تبلیغی، اجتماعی و معارفی دانستند و گفتند: باید با تولید آثار ماندگار فرهنگی همچون کتاب، این درسها را به نسل‌های مختلف منتقل کرد. 🔹رهبر انقلاب با اشاره به جایگاه ویژه جناب جعفر بن ابیطالب نزد پیامبر اکرم(ص)، لزوم تحقیقات علمی و تولید آثار فرهنگی درباره دیگر شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام را نیز خاطر نشان کردند و افزودند: دستگاه‌های فرهنگی و هنری همچون صداوسیما باید زندگانی این مفاخر تاریخی را دستمایه سوژه برای تولید فیلم و سریال قرار دهند. @MaarefHadith
استغفار فرشتگان تا دمیده شدن در صور برای کسی که... 🔹عن ابي عبد الله ع قال : مَنْ كَسَا أَحَداً مِنْ‏ فُقَرَاءِ اَلْمُسْلِمِينَ‏ ثَوْباً مِنْ عُرْيٍ أَوْ أَعَانَهُ بِشَيْ‏ءٍ مِمَّا يَقُوتُهُ‏ مِنْ مَعِيشَتِهِ وَكَّلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ سَبْعَةَ آلاَفِ مَلَكٍ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ يَسْتَغْفِرُونَ لِكُلِّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ إِلَى أَنْ يُنْفَخَ فِي اَلصُّورِ. 🔸امام صادق (ع): هر كه به يكى از فقراء مسلمانان كه برهنه است جامه‏اى بپوشاند يا چيزى براى معيشت و قوت او به وى كمك دهد، خدا عز و جل به او هفتاد هزار فرشته بگمارد تا براى هر گناهى كه كرده آمرزش خواهند تا زمانی که در صور دمیده شود. 📗الکافی جلد ۲ ص۲۰۵ @MaarefHadith
رحمت_الهی به امام على بن الحسین علیه السلام عرض کردند: حسن بصرى مى گوید: عجب نیست که گروهى گمراه و هلاک مى شوند، عجب از آنها است که نجات مى یابند که چگونه [با این همه عوامل گمراهى] نجات یافته اند؟! امام علیه السلام فرمود: ولى من سخن دیگرى مى گویم: لَیْسَ الْعَجَبُ مِمَّنْ نَجَا کیف نجا وَ إِنَّمَا الْعَجَبُ مِمَّنْ هَلَکَ مَعَ‏ سَعَهِ رَحْمَهِ اللَّه ؟! یعنی تعجب نیست از کسانى که نجات مى یابند که چگونه نجات یافته اند، تعجب از کسانى است که هلاک [و گمراه] مى شوند چگونه با وسعت رحمت خداوند هلاک شده اند؟!. 📚 أمالی المرتضى (غرر الفوائد و درر القلائد)، ج‏1، ص162. @MaarefHadith
▪️رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: فاطمةُ بَضْعَةٌ مِنّي، مَن سَرَّها فقد سَرَّني و مَن ساءها فقد ساءنی، فاطمةُ أعزُّ النّاسِ علَيَّ. [فاطمه پاره تن من است، هر كه او را شاد سازد مرا شاد ساخته و هر كه او را ناراحت كند مرا ناراحت كرده است. فاطمه عزيزترين فرد براى من است.] 🏴 فرا رسیدن ایام شهادت ام‌ابیها، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تسلیت باد
در ایام فاطمیه شبهاتی مطرح می شود از جمله شبهات ذیل متعدد توسط برخی از وهابی ها مطرح می گردد: ادعای حمله به خانه دختر پیامبر و کتک خوردن او، با غیرت عرب ناسازگار است اگر خلافت و امامت، حق امیرالمؤمنین بود چرا از مردم استمداد نکرد!؟ راز گریه های شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و وصیت به دفن شبانه چه بود!؟ مروری بر اسناد هجوم و آتش زدن خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) پاسخ شبهات بالا را در 👈اینجا👉 مطالعه کنید. @MaarefHadith
صدقه محبوب خداوند یکی از توصیه های اخلاقی اهل بیت در روابط اجتماعی صلح و آشتی بین افراد (اصلاح بین الناس) است، این عمل در برخی روایات صدقه مورد محبت خداوند دانسته شده است: صَدَقَةٌ یُحِبُّهَا اللّهُ: إِصْلاَحُ بَیْنِ النَّاسِ¹... در پاره ای از گزارشات حتی اهل بیت هزینه هایی را در اختیار اصحاب خود قرار می دادند تا بوسیله آن منازعات بین شیعیان را خاتمه داده و بین آنها اصلاح کنند.² روایت معروف «الْمُصْلِحُ لَیْسَ بِکَاذِبٍ»³ هم فارغ از نگاه فقهی، خود دلیلی بر اهمیت بالای این موضوع اجتماعی است. _________________________________ ¹- الکافی(دارالحدیث، ج۳، ص۵۳۲) ²-إِذَا رَأَیْتَ بَیْنَ اثْنَیْنِ مِنْ شِیعَتِنَا مُنَازَعَةً، فَافْتَدِهَا مِنْ مَالِی.(همان) ³-الکافی(دارالحدیث، ج۳، ص۵۳۳) @MaarefHadith
🏴حفظ فاطمیه اوّل و دوم🏴 📌 حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته: ▪️در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. ▪️وجهی كه برايش ذكر می كنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. ▪️من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. ▪️علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می شود. در محاسن برقی آمده كه حضرت می ‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد. چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. ▪️به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗣درس خارج فقه آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ : ۱۶مهر ۱۳۷۴. @MaarefHadith
در روایت آمده است، اگر انسان خود را اجیر دیگران قرار دهد، رزق و روزی خویشتن را محدود کرده است. آیا این روایت، شامل کارمندان و کارگران فعلی هم خواهد شد؟ روایاتی از معصومان علیهم السلام وجود دارد مبنی بر این که اگر کسی خود را احیر دیگران کند، روزی را بر خود محدود کرده است؛ به عنوان مثال امام صادق علیه السلام فرمود: «کسی که خود را اجیر دیگران کند، راه به دست آوردن روزی را برای خود محدود ساخته است».(1) مرحوم کلینى، این روایات را در بابی به عنوان کَرَاهِیَهِ إِجَارَهِ الرَّجُلِ‏ نَفْسَهُ «کراهت اجیر قرار دادن خود» مطرح کرده است. (2) این روایت شامل تمام اجیران اعم از اجیر شدگانِ شخصیت های حقیقی و حقوقی می شود و عنوان «اجیر» کارمندان و کارگران دولت و بخش های خصوصی را در بر می گیرد. با توجه به این واقعیت که برای تمام مردم این امکان وجود ندارد که خود به طورمستقل ملک و سرمایه داشته باشند تا در ملک خود کشاورزی نموده و یا با مال و سرمایه خود به تجارت و کسب و کار بپردازند. از این رو نیاز است برخی خود را اجیر دیگری قرار دهند. بنابراین این کراهت را به معناى ارشادى می توان دانست؛ یعنی بهره مندى کمتر از فواید کار و به معناى مورد ناپسند بودن نزد خداوند متعال نیست؛ زیرا در فقه اسلامی احکام بسیاری برای اجاره وجود دارد که به نوعی تأیید ضمنی این کار است. محمّد بن سنان گوید: از حضرت أبى الحسن علیه السّلام (ظاهرا حضرت کاظم علیه السّلام) پرسیدم: شخص مى‌تواند اجیر شود؟ فرمود: اشکالى نیست اگر تا حدّ توانایى خود انجام وظیفه کند، موسى بن عمران خود اجیر گشته و شرط‍‌ کرد هشت سال و اگر خواستم ده سال. (3) پس در صورت تردید بین فعالیت اقتصادی مستقل و فعالیت اقتصادی با اجاره دادن خود، اگر زمینه برای هر دو فراهم باشد، فعالیت اجیرانه به علت قید و بندهایی که دارد، دست اجیر را در گسترش فعالیت‌های اقتصادی خواهد بست و این واقعیتی انکار ناپذیر است. اما اگر برای کسب درآمد تنها یک گزینه و آن هم کار اجاری وجود داشته باشد، اقدام به چنین کاری نه تنها ناپسند نیست، بلکه شاید در مواردی واجب هم باشد. 📚1. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، ج‏5، ص90، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. 📚2. کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، الکافی، ج‏5، ص90، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. 📚3. رضایی، مجید، دیدگاه‌های اقتصادی کلینی در الکافی و مقایسه اجمالی آن با دیدگاه شیخ صدوق، ص 413، کنگره بین المللی بزرگداشت ثقه الاسلام کلینی مجموعه مقالات فارسی کنگره بین المللی ثقه الاسلام کلینی. @MaarefHadith