eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
6.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فضه نُوبیّه، (س) است که پیامبر(ص) او را به این نام خواند. نام او در روایات مرتبط با ولادت حسنین، ماجرای نزول آیه اطعام و شهادت حضرت زهرا(س) آمده است. از ویژگی‌های وی، سخن گفتن با آیات قرآن و دانستن علم کیمیاست. گفته‎اند در واقعه کربلا نیز حضور داشته است. 🕌مقبره‌ای منسوب به فضه در دمشق در قبرستان باب الصغیر موجود است. قبر وی کمی بالاتر از مرقد منسوب عبدالله بن جعفر بن ابی طالب و در انتهای غربی قبرستان قرار دارد. حجره و مرقد او گنبدی کوچک به رنگ سبز داشته و دیواره‌های آن از سنگ سیاه است. 🆔@ahlolbait @MaarefHadith
💠رُوِيَ عَنِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اَللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ اَللَّهُ شَفَعُوا فِي مُبْغِضٍ لَكِ غَاصِبٍ لَكِ مَا أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنَ اَلنَّارِ أَبَداً. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️از رسول خدا(ص) روایت شده: ، اگر همه انبیاء مبعوث شده و همه فرشتگان مقرب، درباره کسی که به تو بغض بورزد و حق تو را کند، بخواهند شفاعت کنند، خداوند هرگز او را از آتش جهنم خارج نمی کند. 📗کنزالفوائد(کراجکی)، ص۶۴. @MaarefHadith
🔰 دوازدهمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص) 🔸"شعب ابی طالب (ع)، نماد مقاومت هوشمندانه" 🔹با ارائه : 🔘حجت الاسلام محمد مهدی احسانی فر ⏱زمان : چهارشنبه 99/10/24 ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: قم، شهرک مهدیه، مجتمع علمی تربیتی شهید حقانی علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند 🌐https://vc.miu.ac.ir/Abutalib @MaarefHadith
بررسی کتاب «التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن».pdf
703.4K
در پست زیر متنی از کانال «یاداشت های یک طلبه» قرار داده شد https://eitaa.com/MaarefHadith/583 یکی از مخاطبان کانال به نام آقای «عیسوند» در نقد مطلب، متن زیر را ارسال کرده اند: وجود چنین روایاتی اتفاقا ضعف بر مرحوم سید هست .👈🏻اولا که کتاب الفتن مرحوم سید تماما از منابع عامه است 👈🏻ثانیا اعجب از همه اینها بیانی است که مرحوم سید در این کتاب در رابطه با دو شخصیت کذاب داره 👈🏻فيما نذكره من حال عبد اللّه بن سلام و كعب الأحبار: أنّهما من خواصّ مولانا علي عليه السلام (صفحه 80). ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 1. به مناسبت نقد بیان شده، مقاله ای در معرفی کتاب «التشريف بالمنن في التعريف بالفتن» بارگذاری می شود. 2. در مورد کعب الاحبار نیز مقالات متعددی منتشر شده است، که از جمله می توان به مقاله «کعب الأحبار هو الصهیونی الأول» نویسنده: محمود أبوریة، اشاره کرد. @MaarefHadith
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت می‌کند: "ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"   🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلی‌الله ‌علیه‌وآله، به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه‌السلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. 📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲. @MaarefHadith
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش جمله ای را می فرماید که در برخی کتاب های روايي چنین نقل شده است: أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1) متعدد در بنر های سطح شهر دیده ایم که این عبارت را چنین ترجمه می کنند: «یا علی سلام مرا به فرزندانم برسان» اما به نظر می رسد کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أَسْتَوْدِعُكَ) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود. از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است. پي نوشت: 1.مجلسي، بحار الانوار، بيروت: دار احياء التراث العربي، دوم، 1403ق، ج43، ص214. @MaarefHadith
4_5929407522715731339.mp3
1.2M
◾️مخفی بودن قبر حضرت زهرا (س) از است 🎧آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ⏮گاهی مصلحت ایجاب می‌کند که خداوند امری را به طور روشن و واضح بیان نکند. مثلاً در معلوم نبودن شب قدر مصلحتي است که ائمه علیهم‌السلام آن شب را برای مردم تعیین نکردند. در مشخص نبودن قبر مطهرّ حضرت زهرا عليها‌السلام [و روز شهادت آن حضرت] مصلحتي وجود دارد كه نشانگر مظلوميت آن حضرت است و مثل آيه بيّنه بايد ثابت و باقی بماند و از بين نرود. در برخی از روایات، حجرالأسود و امثال آن از آيات بيّنات شمرده شده است، يكي از آيات بيّنات نيز مسأله خفاء قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها» است. (درس خارج فقه، 16 مهر 1374) 🆔@zanjani_net @MaarefHadith
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن ✍حسن انصاری در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز. @MaarefHadith
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها◾️ آیات بخوانید که ماه 🌙 علی گرفت😔 دکلمه ای بسیار زیبا و شنیدنی. @MaarefHadith
📜 📖در ميراث حديثى شيعه، مراد از حديث لوح، گزارش جابر بن عبد اللّه  انصارى از لوح اهدائى خداوند به پيامبر(ص) است كه آن حضرت نيز به عنوان تبريك ولادت امام حسين(ع) آن را به (ع) اهدا كرده بود. در اين لوح زيبا و سبز رنگ، اسامى اوصياى پيامبر(ص)، از امام على(ع) تا امام مهدى(ع) ثبت بوده است. جابر بن عبداللّه  اين لوح را نزد حضرت فاطمه(ع) ديده و با اجازه آن حضرت نسخه اى از روى آن نوشته و نزد خود نگه داشته است. مطالب اين لوح به سبب در برداشتن اسرار امامت مخفى بوده و در اختيار كسى قرار نگرفته است. امام باقر(ع) نيز نسخه اى از اين لوح را در اختيار داشته است كه كاملاً همانند نسخه جابر بن عبد اللّه  انصارى بوده و در اواخر عمر جابر با نسخه او، مقابله شده است. مجموعه گزارش هاى حديث لوح، در مصادر حديثى مشهور و كهن شيعى، همانند: كافى،[۱]كتاب من لا يحضره الفقيه،[۲]عيون أخبار الرضا(ع)،[۳]خصال،[۴]ارشاد،[۵]الغيبه طوسى[۶]و...، با اسناد گوناگون نقل شده است كه برخى خلاصه و برخى با تفصيل بيشتر در نقل واقعه و جزئيات مطالب مندرج در لوح هستند. افزون بر اين منابع، بسيارى از كتاب هايى كه در موضوع امامت تأليف شده اند نيز به حديث لوح اشاره كرده اند. فراوانى مصادر كهن، مشهور و معتبر شيعىِ دربردارنده ، همراه با تنوع طرق و اسناد اين گزارش، گونه اى شهرت روايى پديد آورده است كه وثوق نوعى نسبت به اعتبار آن را در پى دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚منابع [۱].الکافی،ص ۱۶۹ ح ۱۲۷ و الكافى، ج ۱ ص ۵۳۲ ح ۹ . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج ۴ ص ۱۸۰ ح ۵۴۰۸ . [۳]. عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج ۱ ص ۴۶ ح ۵ و ۶ . [۴]. الخصال، ص ۴۷۷ ح ۴۲ . [۵].الإرشاد،ج ۲ ص ۳۴۶ . [۶].الغيبة ، طوسى، ص ۱۳۹ ح ۱۰۳ و ص ۱۴۳ ح ۱۰۸. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السلام علیک یا سلام الله علیها🏴 🎧میثم مطیعی دل می‌تپد این شبها با نام تو یازهرا با آیه تطیر و با سوره اعطینا @MaarefHadith
🏴صلی الله علیک یا فاطمة‌الزهرا🏴 ◾️فهجموا عليه وأحرقوا بابه، و استخرجواه منه كرهاً، و ضغطوا سيّدة النساء بالباب حتّي أسقطت محسناً. ◾️به أمیرالمؤمنین (علیه السلام) هجوم آورده و درب خانه او را آتش زدند و او را به زور از آن بيرون آوردند و سرور زنان را با در چنان فشار دادند كه سبب سقط محسن گرديد.😔 📗اثبات الوصية ، ص ۱۴۳. @MaarefHadith