eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
631 عکس
215 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
1605964737-9796-23-4.pdf
821.8K
📝اعتبارسنجی روایت حسن بصری در کارآمدی آیه «وَ إِن یکاَدُ» در دفع چشم زخم ✍حبیب الله حلیمی جلودار، فاطمه قربانی لاکتراشانی 🔰 این مقاله به بررسی تفاسیر آیه «وَ إِن یکاَدُ» در فریقین پرداخته و خاستگاه تفکر ارتباط این آیه در دفع را بررسی کرده است. لذا به این نتیجه دست یافته که به همراه داشتن آن در بین مردم به عنوان آیه ای از قرآن با نگاه تبرک یا برای تذکر این مسئله، قابل تأیید است ولی هیچ قرینه ای یافت نشد که نشان دهد این آیه به دفع کمک می کند؛ زیرا ادعای دفع چشم زخم با آیه مذکور تنها به روایتی از بازمی گردد که به سبب ضعف سندی و رجالی، غیرمستند است ولی به رغم ضعف رجالی، روایت ایشان در تفاسیر اهل سنّت مورد توجه قرار گرفته، گسترش یافته و از این طریق به تفاسیر شیعه نیز انتقال یافته است. علاوه بر اینکه قبل از قرن ششم هجری قمری، اثری از این روایت در هیچ منبعی یافت نمی شود. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ حدیث پژوهی سال دوازدهم بهار و تابستان ۱۳۹۹ شماره ۲۳. @MaarefHadith
(6) ✅ حضرت ابوطالب، یکی از چهره های نامداری است که عالمان شیعه و اهل تسنن درباره ایمان وی کتاب‌های مستقلی نوشته و بحث‌های فراوانی را ارائه کرده‌اند. شیخ مفید نیز از جمله پیشگامان این عرصه است. وی با استدلال به آیات قرآن، روایات پیامبر و ائمه معصومین و همچنین با استدلال‌های عقلی و با استناد به اشعار ابوطالب در مدح و ستایش پیامبر اسلام و عملکرد وی در دفاع و حمایت از پیامبر، به معرفی شخصیت و ایمان ابوطالب پرداخته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ‼️ متاسفانه برخی از علمای اهل سنت با استناد به حدیث «ضحضاح» قائل به عدم ایمان شیخ القریش دارند. ◀️ شیخ مفید با ذکر اشعار متعدد حضرت ابوطالب، بیان می کند که ایشان هم از جهت سخن و هم عمل مؤمن بوده است ⬅️ شیخ می گوید: اگر اقرار در قول و عمل ابوطالب را در کنار اقرار خلفا قرار دهیم قطعا هم سنگ نیستند چون اعتراض و برخورد تند آنها با پیامبر بارها در تاریخ ثبت شده است. ✅ اگر دفاع کردن حضرت ابوطالب و تشویق و توصیه به فرزندان برای دفاع از پیامبر را در کنار فرار خلفا از جنگ قرار دهیم قطعا متوجه می شویم که اولی به عدم ایمان چه کسانی هستند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ چه زیبا است این روایت اميرالمؤمنين عليه‌السلام که فرمودند: 💥 والله اگر اين امت با پای برهنه روي خاڪ بايستند، در حالی ڪه بر سر خود خاڪستر ريخته باشند، و گريه و زاری ڪنند و بر ڪساني ڪه آن‌ها را گمراه ڪرد‌ه‌اند و راه خدا را بسته‌اند و مردم را به سوے جهنم خوانده‌اند، لعنت ڪنند، باز اين امت در لعن و بيزاری ڪم ڪاری ڪرده‌اند... @MaarefHadith
عن الامام الجواد علیه‌السلام: عِزُّ المُؤمِنِ غِناهُ عَنِ النّاسِ . ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام جواد علیه السلام: عزّت مؤمن، در بى نيازى او از مردم است. علیه‌السلام مبارک باد.🌸 @MaarefHadith
تفاوت حدیث منقطه و مرفوع در دانش درايه، گسستگى سند را با اصطلاح منقطع نشان مى‏دهند و آن را به دوگونه عام و خاص به كار مى‏برند. حديث منقطع به معناى اعم عبارت است از حديثى كه اِسناد آن تا معصوم عليه السّلام به گونه متصل و پيوسته نباشد؛ خواه انقطاع از ابتداى سند باشد يا از وسط و يا از آخر آن، و خواه راوىِ افتاده يكى يا بيشتر باشد.(1) بنابراین عنوان كلى‏اى كه تمام اين انواع را در بر مى‏گيرد، عنوان منقطع است كه در به كار بردن آن، فقط نظر به وجود گسستگى سند است بدون آنكه، به چگونگى و جاى آن توجهى شده باشد. در اين صورت، به تمام اقسام حديثى كه در سلسله سند آن گسستگى وجود دارد، چه آن‏ها كه نام خاصى دارند مثل معلق و چه آن‏ها كه نام خاصى ندارند، عنوان منقطع اطلاق مى‏شود. منقطع به معناى خاص يعنى: هُوَ ما حُذِفَ مِن وَسَطِ إسنادِهِ واحِدٌ أو أكثَرُ؛ یعنی يك يا چند راوى از وسط سند آن افتاده باشد. براى نمونه مى‏توان به روايت ذيل اشاره كرد: على بنُ إبراهيمَ عن أبيه عن إبن أبى‏عُمَيرٍ عن زرارة عن أبى‏جعفرٍ قالَ: «القُنوتُ فى كُلِّ صَلاةٍ فى الرَّكعةِ الثّانيةِ قبلَ الرُّكُوعِ‏ به عقيده آيت الله خويى (معجم رجال الحديث، ج 7، ص 250) واسطه بين إبن أبى‏عُمَير و زراره افتاده است؛ چه شيخ طوسى در تهذيب الاحكام سند روايت را اين‏گونه آورده است: «إبن أبى‏عمير عن حَمّادٍ عن زرارة». اما مرفوع نزد شيعه، از انواع منقطع به شمار می رود و تعريف آن چنين است: ما سَقَطَ مِن وَسَطِ سَنَدِهِ أو آخِرِهِ واحِدٌ أو أكثَرُ مَعَ التَّصرِيحِ بِلَفظِ الرَّفعِ؛ حديثى كه از وسط يا آخر سند آن، يك (راوى) يا بيشتر افتاده باشند، در حالى كه به لفظ رفع تصريح شده باشد. براى نمونه كلينى در كافي، گاه چنين گزارش مى‏كند: «علىُ بنُ إبراهيمَ رَفَعَهُ إِلى أبى‏عبدِالله (ع) در این سند، میان پدر على بن ابراهیم قمى؛ یعنى ابراهیم بن هاشم، تا امام صادق (ع) یک یا چند راوى حذف شده و به لفظ "رفع" نیز تصریح شده است. نکته مهم در حدیث مرفوع این است که سند آن، با عبارت «رفعه» نمايان شده و در مرحله كشف آسيب، يك گام به حديث پژوه، كمك كرده است.(2) بنابراین حدیث مرفوع از اقسام منقطع است و تفاوتش با منقطع اسن است که با عبارت «رفعه» راوی به آن تصریح کرده است. لازم به ذکر است که گاهی اصطلاح مرفوع در برابر دو اصطلاح موقوف (روایت منتسب به صحابی)و مقطوع (روایت منتسب به تابعی) قرار دارد. پی نوشت: 1. نهاية الدراية (سيدحسن صدر)، صفحه 196 ـ 197 . 2. ر.ک: آسیب شناخت حدیث (عبدالهادی مسعودی)، صفحه 149-153. @MaarefHadith
سه مانع رسیدن به اهداف بلند امام صادق علیه السلام می فرمایند: «ثَلَاثٌ يَحْجُزْنَ الْمَرْءَ عَنْ طَلَبِ الْمَعَالِي قَصْرُ الْهِمَّةِ وَ قِلَّةُ الْحِيلَةِ وَ ضَعْفُ الرَّأْي»(1) سه چیز انسان را از دست یابی به مراتب عالی باز می دارد: کوتاهی همت، تدبیر اندک و ناتوانی در تصمیم گیری. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بر اساس این روایت شریف باید دانست که همّت کم و هدف های کوچک، انسان را از موفقیت‌های بزرگ دور می کند و او را از تب و تاب و تلاش می اندازد و همچنین نیاندیشیدن در ابعاد و زوایای امور نیز موجب هدر رفتن توان و فرصت ها می شود. ضعف در اراده و تصمیم گیری به موقع و قدرتمندانه نیز، به طور مشخص منهدم کننده همه مقدماتی است که قبلا انجام شده است. 1. تحف العقول، النص، ص: 318 @MaarefHadith
تبارشناسی-نسخه خطی.pdf
843.7K
تبار شناسی و بررسی حدیث گفتگوی خداوند با عقل (اقبل فاقبل) ✍️ محمد حسین فیض اخلاقی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ احادیثی با مضمون سخن‌گفتن خداوند با عقل و اطاعتش از خدا، از معصومان  صادر شده است. خداوند در روایات مذکور به عقل فرمان می‌دهد «اَقبِل: روبیاور» و عقل نیز رو می‌آورد: «فَاَقبَل». احادیث یادشده به مدح عقل پرداخته و آن را ملاک ثواب و عقاب می‌شمارد ولی با اینکه در کتب حدیثی به صورت فراوان نقل شده، مقاله‌ای یافت نشد که احادیث «اَقبِل فَاَقبَلَ» را به صورت مستقل تخریج کرده و اعتبار حدیثی‌اش را بیان کرده باشد. کثرت اسناد متفاوت یا مشترک و صحّت آن، سبب اطمینان به صدور حدیث می‌شود. مقاله «تبارشناسی و بررسی حدیث گفتگوی خداوند با عقل (اَقبِل فَاَقبَلَ)» با هدف بیان حکم اسناد و اعتبارسنجی روایات «اَقبِل فَاَقبَلَ» به نگارش درآمده و ذکر متون مختلف احادیث از فواید آن است. این مقاله از سه بخش تشکیل شده و احادیث کتاب‌های شیعه، سُنّی و یک کتاب از زیدیه را واکاوی کرده است. @MaarefHadith
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 الإمام عليّ عليه‏‌السلام: لا يَكونُ الصَّديقُ  صَديقا حَتّى يَحفَظَ أخاهُ في ثَلاثٍ : في نَكبَتِهِ، وغَيبَتِهِ، و وَفاتِهِ . امام على عليه‏‌السلام : دوست ، دوست نخواهد بود ، مگر آن كه برادرش را در سه حال نگه دارد : در سختى‌‏اش ، در غيبت او و پس از مرگش. علیه‌السلام مبارک باد🌸 📗نهج‌البلاغه، حکمت۱۳۴. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸 شکاف آیا دلیلش چیست وقتی خانه در دارد کسی باید که از این راز کعبه پرده بردارد اشعار زیبایی از صابر خراسانی در مدح امیرالمومنین علیه‌السلام. علیه‌السلام مبارک باد @MaarefHadith
❇️نگاهی اجمالی به سه اجازه؛ لؤلؤة البحرين، الإجازة الکبيرة سماهيجی والروضة البهية ✍محمدباقر ملکیان 🔰لؤلؤة البحرين شيخ يوسف بحرانی (1107- 1186 ق) از مشهورترين و در عين حال پر فائده ترين اجازات طويله است. نکات حديثی، رجالی و تراجمی اين اجازه، آن را کتابی خواندنی و مفيد کرده است. اين اجازه دوبار (بر حسب اطلاع ناقص من) چاپ و منتشر شده است، يکبار چاپ سنگی در هند در سال 1269 ق که طبعی است نا مطبوع و پر از اغلاط مطبعی، وبار ديگر در نجف به همت و تصحيح مرحوم علامه سيد محمد صادق بحر العلوم. البته اين چاپ اخير بارها افست شده است. با مقابله اين لؤلؤة البحرين با سماهيجی (1086ـ 1164 ق) به وضوح می‌بينيم که اين اجازه کبيره از مصادر شيخ يوسف بحرانی در نگارش است، و بسياری از عبارات لؤلؤة البحرين ـ بعينها ـ همان عبارات اجازه کبيره سماهيجی است. البته شيخ يوسف در موارد متعددی از سماهيجی ـ و لو با تعابير غير صريح مانند «بعض مشايخنا المعاصرين» ـ نام می‌برد.۱ ◀️از سوی ديگر لؤلؤة البحرين پايه تأليف اجازه طويله ديگری بوده است. اجازه مرحوم سيد شفيع موسوی جاپلقی بروجردی (1280 ق) به دو پسرش سيد علی اکبر و سيد علی اصغرکه «الروضة البهية في الإجازة الشفيعية» نام دارد بر پايه لؤلؤة البحرين مرحوم شيخ يوسف نوشته شده است، بلکه به تصريح محقق ، آقای سيد جعفر اشکوری: «إن هذا الکتاب هو نفس کتاب اللؤلؤة، مع بعض الحذف والاختصار»۲ از جمله تفاوت های الروضة البهية با لؤلؤة البحرين بحثی است پيرامون اختلاف اصوليون و اخباريون که مرحوم جاپلقی بدان پرداخته است. البته از آنجا که الروضة البهية بر پايه چاپ مغلوط لؤلؤة البحرين تأليف شده است، اغلاط مطبعی لؤلؤة البحرين ـ چنان که مرحوم روضاتی گفته است ـ به الروضة البهية راه يافته است.۳ ✴️چاپ اين سه اجازه با هم (مثل المغنی ابن قدامه و الشرح الکبير) برای شناخت و تطبيق آنها سودمند است. 🌐https://malekian.kateban.com/post/4553 @MaarefHadith
بسم الله الرحمن الرحیم قابل توجه عزیزان علاقمند به کانال های علمی و ... : در لینک زیر می توانید با چنین کانال هایی آشنا شوید: 🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
💠عن الامام الصادق علیه‌السلام: ما مِنْ عَمَلٍ أفْضَل يَومَ الجُمُعَةِ مِن الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️امام صادق علیه‌السلام: هیچ عملی در روز جمعه برتر و با فضیلت‌تر از بر محمّد و آل محمّد نیست. 📗وسائل الشیعۀ، ج۷، ص۳۸۱. @MaarefHadith
اگر کسی خلاف کرد، قطعا رسوا خواهد شد. عالم آنقدر منظم است که به تعبیر برخی از بزرگان، نظم او مانند سلسله اعداد ریاضی است. اگر کسی عدد 6 را از بین 5 و 7 بردارد، آن را کجای دیگر می تواند بگذارد؟!! هر گز این گونه نیست که اگر کسی اختلاس کرد یا آبروی کسی را برد، این مسئله بگذرد؛ این شخص بالاخره رسوا می شود، این نوع تفکر است که انسان را فرشته می کند. @MaarefHadith