eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
627 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
امام صادق علیه السلام فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ هر کس به شناخت‏ حقیقی فاطمه علیها السلام دست‏ یابد، بی‏ گمان شب قدر را درک کرده است . 📚 تفسير فرات الكوفي، ص: 581 @MaarefHadith
⚡️ تصميم‌ها، قرارها و عهدهای بزرگ مختص به شب قدر است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🎤 استاد میرباقری ✅ شب قدر شبي است که بايد بين ما و امام زمان يک تلاقي‌اي شود. إن‌شاء‌الله حضرت رضايتي از ما پيدا کنند و در را به روي ما باز کنند. اگر اين در به روي ما باز شد، برکاتش آرام‌آرام در طول زندگي ما معلوم مي‌شود. استادي داشتيم که مي‌گفت انسانِ کباب‌خورده دهانش بو مي‌دهد. اگر بابي از انسان به روي ما باز شد آرام‌آرام شيريني‌اي در زندگي‌اش پيدا مي‌شود. امام عليه‌السلام منتظر ماست. شب قدر شب دستگيري است، همه چيز آماده است. ❗️امام مراقب‌اند، هميشه حواسشان به ما هست. به امام هادي(ع) گفتند ما چگونه به شما برسيم؟ فرمودند شما دهانتان را باز کنيد ما هستيم و آماده‌ايم، بيشتر از اين نياز نيست. ما هميشه در محضر امام هستيم، امام هم مراقب و مواظب ماست. امام صادق(ع) فرمودند شيعيان ما هر کجا از عالم باشند زير نظر ما هستند، ما متوجهشان هستيم. ▶️ کافي است انسان امشب حرکتي کند و قراري با امام زمان(عج) بگذارد. آثارش در زندگي انسان معلوم مي‌شود. ✅ تصميم‌ها، قرارها و عهدهاي بزرگ مختص به شب قدر است. إن‌شاء‌الله بايد انسان اهل باشد، فرصت را مغتنم بشمارید. @MaarefHadith
📕تفسیر صوافی الصافی عنوان کتابی ۴ جلدی به زبان عربی در تفسیر قرآن است که به قلم «شیخ یعقوب بختیاری حویزی» در ۱۱۴۰ق به پایان رسیده است. کتاب در بردارنده احادیثی از اهل البیت ع در تفسیر آیات است و از منابع مهم تفسیر ماثور شیعی شناخته می شود. 🔹این کتاب، نوعی تفسیر ترتیبی قرآن است که از ابتدای قرآن شروع میشود و تا انتهای آن ادامه می یابد اما از آنجا که به روش روایی (ماثور) نوشته شده است، تنها آیاتی را ذکر و تفسیر کرده که در رابطه با آن حدیثی رسیده است. 🔹از آنجا که این کتاب تحریر و بازنویسی تفسیر الصافی و الاصفی اثر فیض کاشانی (و احتمالا سایر آثار وی) است لذا صوافی الصافی نام نهاده شد. البته روش مولف در نقل احادیث کمی با فیض کاشانی متفاوت است و سعی کرده است تا جایی که ممکن است از ذکر مطالب کلامی عرفانی و ادبی در متن پرهیز نماید و ذیل هر آیه، احادیث بیان شان نزول، احادیثی که به نظر می رسد تفسیر و ترجمانی برآیه اند( هرچند به انگیزه تفسیر آیه از امام معصوم صادر نشده باشد) و احادیث بیانگر تاویل و مصداق یا تطبیق و فضائل اهل البیت را با ذکر منبع و بدون ذکر سند ذکر کرده و نکات ادبی و لغوی خود را در حاشیه یا لابه لای سطور بیاورد. 🔹در سال ۱۳۹۳ ش درقم، توسط مجمع الذخائر الاسلامیه در چهار جلد و تعداد محدود به چاپ رسیده است. —————————- ✍️حجت الاسلام رضا حیدری @MaarefHadith
نماز حضرت زهرا سلام الله علیها پرسش از آیت الله شبیری زنجانی در باره نماز استغاثه به حضرت زهرا «سلام الله علیها»؛ یکی از آداب این نماز آن است که در سجده صد مرتبه «يا مَوْلاتى يا فاطِمَةُ أَغيثينى» گفته شود. آیا چنین ذکری در سجده صحیح است با این که سجده مخصوص خداوند است؟! پاسخ: کاری که از دیگری درخواست می شود اگر مربوط به عمل مستقیم وی باشد که تحت اختیار و قدرت اوست، معنایش این است که مستقیماً این کار را انجام بده، و اگر مستقلاً تحت اختیار او نیست معنایش این است که برای آن کار، واسطه شوید و مشکل مرا حل کنید. معنای آن عبارت در سجده این است که یا فاطمه، از خداوند بخواهید، که آن حاجت من برآورده شود و گره از مشکل من باز شود. اگر کاری مربوط به خداوند است، باید از ناحیه خدا درست بشود. اگر کسی عقیده اش این باشد که افراد مستقل هستند، علت تامه هستند برای ایجاد، آن وقت حتی درخواست امور عادی نیز از افراد معمولی، شرک است. امور عادی هم تا خداوند اجازه ندهد و تقدیر و تدبیر نکند تأثیر نمی گذارد. درمان طبیب، اثرگذاری دارو و .. نیز مستقل از مشیّت و اراده خداوند نیست. بنابراین ذکر آن سجده، نه تنها شرک نیست بلکه از مصادیق امر خداوند است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ». http://zanjani.ir @MaarefHadith
🏴 27 رمضان؛ سالروز درگذشت علامه مجلسی ▪️محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری بود. علامه مجلسی از میان شاخه‌های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث‌نگاری علاقه داشت و به اخباریان نزدیک بود. مشهورترین کتاب او، مجموعه پرحجم حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت. ▪️محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ق و در ۷۳ سالگی در اصفهان از دنیا رفت. آقا جمال خوانساری بر وی نماز گذارد. وی بنا بر وصیتش در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد. 🆔@ahlolbait @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
❗️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ◀️شیخ صدوق متفرداتی دارد که
"مذاکرة العلم" در شب های قدر ✍حسن انصاری در کتاب امالي چنانکه ‌مشهور هم هست درباره شب های قدر "مذاکرة العلم" را از اعمال مستحبی ديگر دانسته: "إلا في ليلة إحدى وعشرين وليلة ثلاث وعشرين، فإنه يستحب إحياؤهما، وأن يصلي الانسان في كل ليلة منهما مائة ركعة، يقرأ في كل ركعة الحمد مرة و (قل هو الله أحد) عشر مرات، ومن أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل." (امالی، ص 747). معمولا عبارت "مذاکرة العلم" در اين عبارت درست فهميده نشده. مقصود از "العلم" در لسان محدثان روايت حديث و سنت است و نه مطالعه انواع ديگر علوم دینی و يا غير دينی. در واقع شيخ صدوق اينجا را از افضل اعمال شب های قدر دانسته. "مذاکرة" از اصطلاحات محدثان برای نقل و روايت حديث است. 🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi @MaarefHadith
🎤 آیت الله شبیری (20 آبان 1383ش) 🔰شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی شد. شاه سلیمان موقوفه ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود. در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است كه هندی ها در دولتخانه شاهی بت می پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد. در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می كرد. شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. شاهان قاجار و صفویه، بی دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می گرفتند یا كوتاه می آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی كردند، عثمانی غلبه می كرد. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: لاَ يُدْرِكُ حَرِيصٌ مَا لَمْ يُقَدَّرْ لَهُ آزمند ( طمع کار و حریص) به آنچه برايش مقدّر نشده، دست نمى‌يابد. 📚امالی طوسی، ص525 —————————- ❗️فیلم " سوراخ سیاه " محصول سینمای انگلستان با محوریت "طمع انسان" است. این فیلم ۳دقیقه‌ای، با پایان‌بندی تکان‌دهنده‌اش، مخاطب را میخکوب میکند. این فیلم برنده‌ ۴جایزه بین‌المللی شد. سوراخ سیاه در مغز انسان یا همان سیاه چاله طمع است که هرگز پر نمی‌شود. ——————————— @MaarefHadith
در حكمت 390 نهج‌البلاغه از امیر المومنین عليه‌السلام نقل شده است که فرمودند: «لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَات فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ وَسَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ وَسَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَبَيْنَ لَذَّتِهَا فِيمَا يَحِلُّ وَيَجْمُلُ وَلَيْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِي ثَلاَث مَرَمَّة لِمَعَاش أَوْ خُطْوَة فِي مَعَاد أَوْ لَذَّة فِي غَيْرِ مُحَرَّم» یعنی انسان با ايمان ساعات زندگى خود را به سه بخش تقسيم مى كند: 1️⃣ بخشى را صرف عبادت و مناجات با پروردگارش مى نمايد. 2️⃣ بخش ديگرى را در طريق اصلاح معاش و زندگى به كار مى گيرد 3️⃣ بخش سوم را در راه بهره گيرى از لذت هاى حلال و دلپسند صرف مى كند. @MaarefHadith
ِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِيَامِهِمْ فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ وَ لَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ. امام صادق عليه السّلام فرمودند: به روزه و نماز مردم فریب نخوريد، زيرا بسا انسان به نماز و روزه شيفته مى‏ شود تا آنجا كه اگر ترك كند به هراس افتد، ولى آنها را به راستگوئى و اداء امانت بيازمائيد. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 104 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ چنان رونق اقتصادی ایجاد می‌کنم که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند. قضاوت در وعده‌ها 👈 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/05/13/110968/ @MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
رجب برسی و تراث نصيريه ✍محمدباقر ملکیان 🔰در مورد حافظ #رجب_برسی و کتاب معروف مشارق أنوار اليقين في
آشفتگی در مصادر نصيری ✍محمدباقر ملکیان 🔰مصادر نصيری، منابعی مغفول مانده در مطالعات شيعی‏اند. هنوز از بسياری از مصادر نصيری اطّلاع دقيقی نداريم، يعنی نمی‏دانيم آيا نسخه‏ای مخطوط از آنها موجود است، و يا در اثر گذر زمان ـ مانند بسياری ديگر از آثار فرق شيعه ـ نيست و نابود شده است. البته با توجه به اهتمام نصيريون به سنّت کتمان ـ آن هم به شديدترين وجه ممکن ـ به گونه‏ای که حتّی از اظهار نام برخی مصادر، مثل «الرسالة الرستباشية» و «فقه الرسالة الرستباشية» خودداری می‏کنند ـ اين بی‏اطّلاعی، چندان غريب نمی‏نمايد، و البته اين نويد را به ما می‏دهد که به مرور زمان، بسياری از آثار ناشناخته‏شان چاپ و منتشر شود، يا لا اقلّ تصويری از مخطوطات آنها در فضای ديجيتال دستياب شود، «لعلّ الله يحدث بعد ذلک أمراً». اين چند سطر را مقدّمه‏وار نوشتم تا بگويم آنچه در اين يادداشت ـ و نيز يادداشت‏های ديگرم پيرامون نصيريه ـ قلمی می‏کنم تنها بر اساس تعداد محدودی از مصادر نصيری است که به يمن لا ابالی گری برخی اتباع اين فرقه در امر کتمان و نيز برملا ساختن اسرار آنها توسّط دشمنان‏شان به دست ما رسيده است؛ بگذريم. در مصادر نصيريه ـ علی‏رغم همه اطّلاعات جالب و دست اوّلی که به ما می‏دهد و قبلاً در بعضی يادداشت‏ها به نمونه‏اش اشاره کردم ـ با آشفتگی فراوانی مواجهيم. آشفتگی‏هايی از قبيل: 1⃣روايات موضوعه: نمونه‏اش روايت مفصّلی است که در مورد فضائل نهم ربيع الأوّل در مصادر نصيری نقل شده است، روايتی که با تحريف مضاعف در برخی مصادر شيعی هم آمده است. 2⃣تضادّ و اختلاف: نمونه‏اش روايات مختلف و متضادّی است که در مسأله خروج ابو الخطاب در مصادر نصيريه آمده است. البته نصيريون اين اختلاف و تضادّها را طبيعی می‏دانند، چرا که از نظر آنها، روايت و گزارشی برای اهل ظاهر است، و گزارش و روايت ديگر برای اهل باطن. در اين يادداشت، در صدد جمع آوری وگزارش اين دو گونه آشفتگی نيستم. در اينجا از دو نوع ديگر آشفتگی، مطالبی را ذکر می‏کنم: 👈 ادامه مطلب @MaarefHadith
جایگاه و ویژگی های مستضعفین در برزخ و قیامت بر اساس آیات و روایات 🎤 آیت الله مظاهری بر اساس آیات و روایات مستضعفین چه کسانی هستند؟ سرنوشت مستضعفين در برزخ و قيامت چگونه است؟ مستضعفين به چهار گروه تقسیم می شوند؟ 1. کساني که کشش فکري لازم را ندارند و در روايات و مباحث فقهي، با نام ابله و سفيه از آنان ياد مي‌شود. 2. افرادي که کشش فکري آنها خوب است،‌ امّا راهي براي هدايت ندارند. 3. کساني که در رنج و سختي دنيا به آمده و بزرگ شده‌اند و در اثر مشقّت زندگي، هيچگاه به فکرشان خطور نمي‌کند که به دنبال هدايت و رستگاري بروند. 4. افرادي هستند که دچار جهل مرکّبند. ادامه مطلب در لینک زیر مطالعه کنید: https://www.teribon.ir/archives/183986/ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ @MaarefHadith
زیارت نامه ای با عنوان «الزيارة المفجعة للإمام الحسين عليه السّلام» در کتابی به نام «مفتاح الجنان» آمده است. ❇️ زیارت مفجعه در کتاب «مفتاح الجنان» ذکر شده است. ‼️ این زیارت نامه، در هیچ منبعی حدیثی و دعایی معتبر شیعه وجود ندارد. ✅ مرحوم شیخ عباس قمی وقتی که زیارت وارث را با جملۀ «فافوز معکم» ختم می‌کند می‌گوید: این دعا را من از کتاب‌های معتبری هم چون کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی نقل کرده‌‌ام، اما عده‌ای اضافه کرده‌‌اند: «فی الجنان مع النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقاً» که همه زیادی از خودشان است. ✅ در ادامه شیخ عباس به‌ نقل از استاد خود؛ مرحوم میرزا حسین نوری به کتاب «مفتاح الجنان» اشاره کرده و بیان می‌دارد که این کتاب در آن زمان، میان مردم رواج داشته و به قول شیخ عباس؛ کتاب مرجع عوام و خواص و عرب و عجم بوده است. شیخ عباس قمی، کلام استادش را چنین کامل می کند: ⁉️ امروز کتاب مصباح المتهجد و اقبال و مصباح الزائر و بلد الامین و ... متروک شده و چنین مجموعه‌هایی شایع گشته است. او در ادامه کلامش به چند مورد از تحریفات اشاره کرده و می‌گوید: با بودن این همه زیارات مأثوره، زیارت مفجعه جعل می‌کنند. ❇️ بنابراین این زیارت در منابع متعبر روایی و حدیثی شیعه نیامده است علاوه بر آن شیخ عباس قمی کتاب «مفتاح الجنان» را که این دعا را ذکر کرده غیر معتبر می داند و آن را جمع شده برخی عوام می داند که نمی شود به آن اعتنا کرد. بنا بر نقل برخی، مرحوم شیخ عباس قمی کتاب «مفاتیح الجنان» را در پاسخ‌گویی نیاز جامعه به ادعیه معتبر نگاشته و نامش را شبیه نام «مفتاح الجنان» آورده است تا مردم کم کم با این نام جدید خو کرده و به جای مفتاح الجنان، مفاتیح الجنان را مطالعه نمایند. @MaarefHadith
الموسوعة الفلسطینیة مجموعه‌ای که در تدوین آن بیش از 230 محقق از کشورهای عربی سهیم بوده‌اند . این دایرةالمعارف، به تحقیق و تدوین مدخل‌هایی پرداخته است که تا پایان سال 1983 را دربر می‌گیرد . بنابراین ، بسیاری از رویدادهایی مانند مواضع کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، مقاومت اسلامی لبنان، انتفاضه، طرح‌های صلح و روندهای سازش با اسرائیل و... را در برمیگیرد. این مجموعه یکی از بهترين کتبی است که تاکنون درباره تاريخ و جغرافيا و فرهنگ و تمدن و مدارس و معاهد علمی و ادوار مختلف تاريخی فلسطين نوشته شده. سازمان علمی دانشنامۀ فلسطین، علاوه بر ترجمۀ این ، با پژوهش و تألیف در زمینه‌های دیگر، مدخل‌های تازه‌ای را بدان افزوده است. @MaarefHadith
علیهم‌السلام اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَئِمَّةَ الْهُدى، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ التَّقْوى، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الْحُجَجُ على اَهْلِ الدُّنْیا، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الْقُوّامُ فِى الْبَرِیَّةِ بِالْقِسْطِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الصَّفْوَةِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ آلَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ النَّجْوى، اَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَنَصَحْتُمْ وَصَبَرْتُمْ فى ذاتِ اللهِ، وَکُذِّبْتُمْ وَاُسیئَ اِلَیْکُمْ فَغَفَرْتُمْ، وَ اَشْهَدُاَنَّکُمُ الاَْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمُهْتَدُونَ. @MaarefHadith
در ملحقات کتاب بحارالانوار، نقل شده که در برخی از کتب ادعیه آمده است که علامه مجلسی در برخی از شب های جمعه این دعا را می خواند: بسم الله الرحمن الرحیم، اَلْحَمْدُ لله مِنْ اَوَّلِ الدُّنْیا اِلی فَنائِها وَ مِنَ الآخِرَه اِلی بَقائِها. اَلْحَمْدُاللهِ عَلی کُلِّ نِعْمَه، اَسْتَغْفِرُالله مِنْ کُلِّ ذَنْبٍ وَ اَتُوبُ اِلَیْه، وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ. وقتی در شب جمعه‌ی هفته‌ی بعد خواست دوباره آن‌را بخوانم، صدایی از طرف بالا و یا پشت خانه شنیدم که می‌گفت: هنوز ملائکه از کار نوشتن ثواب دفعه قبلی که این دعا را خوانده‌ای فارغ نشده‌اند. البته این دعا در کتاب‌های دیگر علامه مجلسی و نیز در دیگر کتاب‌های ادعیه یافت نشده است. و همچنین این کرامت توسط شاگردان و فرزندان ایشان ذکر نشده است. (1) پس این انتساب به علامه مجلسی قابل اثبات نیست، و نمی‌توان این ذکر را دعایی مأثور نامید؛ اما به هر حال محتوای آن ایرادی ندارد و از آن‌جا که انسان هر خواسته‌ای که منطبق بر آموزه‌های دینی باشد را می‌تواند از خدا بخواهد و با هر محتوای درستی می‌تواند با خداوند مناجات کند، می‌توان با استفاده از این دعا نیز با خدا سخن گفت. 📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏102، ص: 35 @MaarefHadith
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نشست علمی با موضوع قاعده عسر و حرج در سقط جنین 📅 یکشنبه ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ 🕰 ساعت ۱۸:۰۰ 🌐 آدرس اینترنتی وبینار: https://class.mfos.ir/neshaste-elmi/ 📌 این نشست به صورت حضوری با تعداد محدود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز برگزار می‌شود. @Manahejj
✅ امالی شريف مرتضی، کتابی مجهول القدر در ميان اماميه ✍️ حسن انصاری 📝 امالی شريف مرتضی يکی از بزرگترين و مهمترين آثار شريف مرتضی است. اين کتاب شايد بيش از آنکه در طول تاريخ در ميان شيعيان شهرت داشته باشد در ميان اهل سنت مورد توجه بوده است. غير از چاپی که شنيده ام از اين کتاب به تازگی فراهم شده دست کم دو چاپ معروف و دسترس آن و از جمله چاپ انتقادی آن به وسيله محمد ابوالفضل ابراهيم از سوی اهل سنت صورت گرفته. در میان نسخه های خطی کتاب هم تعداد زیادی از آنها در ميان اهل سنت تداول داشته و حتی به روايت آنان منتقل شده است. علت اقبال اهل سنت به اين کتاب دو چيز است: يکی جنبه های ادبی با اهميت اين کتاب و همچنين جهات تاريخی و روايی آن و ديگری جايگاه تفسير در اين کتاب به نحوی که می توان اين اثر را تفسيری از شريف مرتضی بر قرآن قلمداد کرد. شريف مرتضی در اين اثر با وجود آنکه همه جا نظر به تفسير و بيانی متناسب با عقيده شيعه و معتزله دارد اما در مجموع اين کتاب حاصل مجالس مرتضی در بافتی عامتر و با عنايت به مخاطبی فارغ از گرايشات مذهبی است. او سعی می کند تعاليم شيعی را هم اگر بيان می کند در همين چارچوب کلی و با بهره وری از زبانی خارج از چارچوب های مذهبی بيان کند. اين احتمالا بر می گردد به اين نکته که مخاطب مجالس او تنها شيعيان نبوده اند؛ به ويژه اگر بر اين باور باشيم، کما اينکه گفته شده، که اين مجالس را شريف مرتضی در طی دوران حج و آن هنگام که امير الحاج بود برگزار می کرد. رويکرد کلی مرتضی در اين کتاب به معتزله در مجموع مثبت است و از مشايخ معتزلی نقل های زيادی دارد. ◀️ امالی شريف مرتضی شامل همه چيزی است که يک طلبه علوم دينی بايد بداند، از ادب و شعر و روايت و تاريخ گرفته تا تفسير قرآن و نکات فقهی و اصولی و کلامی و اعتقادی. به نظرم اين کتاب می تواند به عنوان کتابی درسی در حوزه های علوم دينی تدريس شود؛ هم برای آموزش ادب عربی کتاب بسيار مناسبی است و هم برای آشنایی عميقتر با تفسير قرآن. @MaarefHadith
✳️ پیوسته نشست‌های علمی «سید مرتضی (16)» 〽️ «بررسی روند پیدایش و انتقال احادیث طوال» مطالعه موردی میراث علوی علیه السلام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🎙حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پور 🔖(محقق و مدرس حوزه علمیه قم) دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مرادی 🔖(محقق و مدرس حوزه علمیه قم) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗓 چهار شنبه 5 خرداد 1400 ⏰ ساعت 17:30 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سیدمرتضی (ره) و مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث ❗️با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی این نشست به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌گردد . 🔗 لینک ورود به جلسه https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ 🆔 @pnesm_ir
عَنِ الصَّادِقِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ✅ يَلْزَمُ أُمَّتِيَ الْحَقُّ فِي أَرْبَعٍ يُحِبُّونَ التَّائِبَ وَ يُعِينُونَ الْمُحْسِنَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلْمُذْنِبِ وَ يَدْعُونَ لِلْمَلَإِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام صادق علیه السلام به نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: امّت من ، چهار وظيفه دارند: 1️⃣ توبه كار را دوست بدارند؛ 2️⃣ نيكوكار را يارى برسانند؛ 3️⃣ براى گنهكار آمرزش بطلبند؛ 4️⃣ براى عموم ، دعا كنند. 📚 مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 151 @MaarefHadith