#مقاله_بخوانیم
✅ با پیامبر در ساحت عشق و محبت
✍️ عباسعلی شاملی- هادى حسین خانى
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📝 این مقاله در بررسی گزارشات مختلف از نبوی معروف «حُبّبَ الىَّ مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّةُ عینى فى الصلاةِ.» یعنی از دنیاى شما سه چیز مورد علاقه من قرار داده شده است: زنان، عطر و نور چشم من در نماز است.
همچنین دیدگاه برخی از عرفا در این زمینه ارائه و نقد می شود.
این نوشتار برگردان فارسى یکى از مقالات دوره کارشناسى ارشد نویسنده در گرایش روان شناسى فلسفى اسلامى (علم النفس فلسفى) در دانشگاه «مک گیل» کشور کانادا است. اصل این مقاله به زبان انگلیسى بوده و در یک نیم سال درسى دوره کارشناسى ارشد زیر عنوان «موضوعات ویژه در کلام اسلامى» به پرفسور «اریک ارمزبی» ارائه شده است.
برای مطالعه مقاله 👈 اینجا 👉 کلیک کنید.
📚 مجله معرفت 1382 شماره 64.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شرح_حدیث
تضمین بهشت با شش شرط
#شرح_حدیث تصویری🎥
مقام معظم رهبری (حفظه الله)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
📣 شماره 11 فصلنامه «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» منتشر شد.
✅ از مزیتهای بی نظیر مجله انتشار نگاشته های در 28 قالب متنوع است.
❓ توضیح این قالب ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
◀️ در شماره 11 نگاشته هایی در قالب های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نکته نگاری، مقاله ترجمه، یاداشت آزاد، با این عناوین ذیل چاپ شده است: 👇👇👇
• وضعیت شناسی نیاز سنجی های پژوهشی در حوزه دین
• راهکار وحدت امت همراه با ویژگی هدایت، در نگاه قرآن و سنت
• صفات الهی هم نشین با حاجت ها و استعاذه های معصومان علیهم السلام (با تکیه بر کتاب عدة الداعی)
• گزارشی از سازماندهی روایات ذیل آیه بسمله در کتاب «تفسیر الاثری الجامع»
• گزارشی از کتاب «مفاتیح الشفاء»
• راه هایی برای کشف معنای علائم اختصاری در نسخه های خطی
• بررسی تحلیلی میراث حدیثی ابن ابی جمهوی اَحسائی
• گزارشی از پایان نامه موانع پیشرفت انسان از منظر صحیفه سجادیه و تطبیق آن با آیات قرآن کریم
• نقش شرط و جزاء در خوانش جمله های درهم تنیده با تطبیق بر حدیث «لَو أنَّ العِبادَ إذا جَهِلوا وَقَفوا وَ لَم يَجْحَدوا لَم يَكْفُروا»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir
💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
مقالات شماره یازده مجله «دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث» به صورت رایگان در آدرس ذیل قابل دانلود است
http://majaleh-a.ir/
نویسندگان و پژوهشگران می توانند مقالات خود را در یکی از 28 قالب معرفی شده، برای این مجله ارسال کنند.
فصلنامه مورد نظر با هدف «1- نشر آسان اندیشه ها، 2-کمک به شکل گیری نگاشته ها، 3- نشر نگاشته های مرتبط با پایان نامه و یاداشت های آزاد» منتشر می شود.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📡 تارنمای مجلّه www.majaleh-a.ir
💻 رایانامه majaleh.d.a@gmail.com
☎️ شماره تماس: 09214312651
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#دحوالارض
در برخی از آیات و روایات به جریان دحو الارض و گسترش زمین از کعبه اشاره شده است. مفسران نیز ذیل آیات همچون «سوره شوری، آیه 7، سوره انعام، آیه 92، سوره ق، آیه 7، سورة رعد، آیه 3، سوره شمس، آیه 6، سوره نازعات، آیه 30» به بحث «دحوالارض» پرداخته اند.
از مجموع سخنان چنین برداشت می شود که همه زمين ابتدا زير آب غرق بود و خشكي ها تدريجا نمایان شد و نخستين نقطهاى كه از زير آب بیرون آمد «كعبه» بود و سپس خشكي هاى زمين از كنار آن گسترش يافت كه از آن به عنوان دحو الارض (گسترش زمين) ياد شده است.
در روایات به صراحت، مسئله «دحوالارض» بیان شده است مثلا امام رضا علیه السلام فرمودند: «در شب بيست و پنجم از ذى قعده زمين از زير كعبه گسترش يافت». (1)
علامه طباطبایی پس از نقل این روایت میگوید: اولین بقعهای که از زمین آفریده شد، کعبه بود، پس از آن سایر نقاط زمین از آن گسترش یافت. سپس می افزاید: اخبار درباره «دحو الارض» و گسترش یافتن زمین از زیر خانه کعبه، بسیار زیاد است و این روایات نه مخالف قرآن است و نه برهان عقلی آن را ردّ می کند». (2)
📚1. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 242.
2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص356.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شیخ طوسی در کتاب «مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، جلد 2، صفحه 669» می گوید در روز 25 ذی القعده مستحب است این دعا خوانده شود
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
اللَّهُمَ دَاحِيَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِي أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُجِيبِ فِي الْمِيثَاقِ الْقَرِيبِ يَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ كُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَى كُلِّ حَقٍّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلَاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِكَ الْمَخْزُونِ غَيْرِ مَقْطُوعٍ وَ لَا مَمْنُونٍ تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ يَا خَيْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَكْرَمَ مَرْجُوٍّ يَا كَفِيُ يَا وَفِيُّ يَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِيٌّ الْطُفْ لِي بِلُطْفِكَ وَ أَسْعِدْنِي بِعَفْوِكَ وَ أَيِّدْنِي بِنَصْرِكَ وَ لَا تُنْسِنِي كَرِيمَ ذِكْرِك بِوُلَاةِ أَمْرِكَ وَ حَفَظَةِ سِرِّكَ احْفَظْنِي مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَى يَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ وَ أَشْهِدْنِي أَوْلِيَاءَكَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِي وَ حُلُولِ رَمْسِي وَ انْقِطَاعِ عَمَلِي وَ انْقِضَاءِ أَجَلِي اللَّهُمَّ وَ اذْكُرْنِي عَلَى طُولِ الْبِلَى إِذَا حَلَلْتُ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى وَ نَسِيَنِي النَّاسُونَ مِنَ الْوَرَى وَ أَحْلِلْنِي دَارَ الْمُقَامَةِ وَ بَوِّئْنِي مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ وَ اجْعَلْنِي مِنْ مُرَافِقِي أَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ اجْتِبَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ بَارِكْ لِي فِي لِقَائِكَ وَ ارْزُقْنِي حُسْنَ الْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ الْأَجَلِ بَرِيئاً مِنَ الزَّلَلِ وَ سُوءِ الْخَطَلِ اللَّهُمَّ وَ أَوْرِدْنِي حَوْضَ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ اسْقِنِي مِنْهُ مَشْرَباً رَوِيّاً سَائِغاً هَنِيئاً لَا أَظْمَأُ بَعْدَهُ وَ لَا أُحَلَّأُ وِرْدَهُ وَ لَا عَنْهُ أُذَادُ وَ اجْعَلْهُ لِي خَيْرَ زَادٍ وَ أَوْفَى مِيعَادٍ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ اللَّهُمَّ وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ بِحُقُوقِ أَوْلِيَائِكَ الْمُسْتَأْثِرِينَ اللَّهُمَّ وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِكْ أَشْيَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِكَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِكَهُمْ وَ ضَيِّقْ عَلَيْهِمْ مَسَالِكَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِكَهُمْ اللَّهُمَّ وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِيَائِكَ وَ ارْدُدْ عَلَيْهِمْ مَظَالِمَهُمُ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِّ قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِينِكَ مُنْتَصِراً وَ بِأَمْرِكَ فِي أَعْدَائِكَ مُؤْتَمِراً اللَّهُمَّ احْفُفْهُ بِمَلَائِكَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَيْتَ إِلَيْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِماً لَكَ حَتَّى تَرْضَى وَ يَعُودَ دِينُكَ بِهِ وَ عَلَى يَدَيْهِ جَدِيداً غَضّاً وَ يُمَحِّضَ الْحَقَّ مَحْضاً وَ يَرْفَضَ الْبَاطِلَ رَفْضاً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَى جَمِيعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِي كَرَّتِهِ حَتَّى نَكُونَ فِي زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَّ أَدْرِكْ بِنَا قِيَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَيَّامَهُ و صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِ السَّلَامَ وَ ارْدُدْ إِلَيْنَا سَلَامَهُ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#یاعلی
آیا خداوند در شب معراج، با گفتن «یا علی» با پیامبر(ص) خداحافظی فرمود؟!
در بخشی از متن عربی این روایت چنین آمده است: «یا رَبِّ أَنْتَ خَاطَبْتَنِی أَمْ عَلِی؟»؛ یعنی: پروردگارا! تو مرا مخاطب قرار دادى و با من صحبت میکنی یا اینکه على با من سخن میگوید؟
✅ در برخی پایگاهها مشاهده میشود که از ترجمه «َامْ عَلِی» که به معنای «یا علی؟» به معنای استفهام است، برداشت نادرست شده است که گویا «یا علی!» به معنای ندائی آن در خداحافظی خداوند با پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است!
پاسخ را در آدرس ذیل مطالعه کنید
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa54850
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
4_5990097923164080576.pdf
2.79M
✅کتاب «اولويت هاي پژوهشي تفسير و علوم قرآن.
📝 کتاب حاضر برای پژوهشگران، اساتید و دانش پژوهان در مساله یابی و گزینش موضوعات کمک می کند.
این اثر در قالب طرح نیاز سنجی پژوهشی، توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه به اجرا در آمد و در سال 96 نهایی و سپس در قالب کتاب منتشر گردید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
قبلا کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» معرفی شده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#حدیث_انتظار
عن أبیعَبْدِاللّه عليه السلام: اِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الاَْمْرِ، بِمَنْزِلَةِ الضّارِبِ بِسَيْفِهِ فى سَبيلِ اللّه.
امام صادق عليه السلام: كسى كه در حال انتظار فرج امام زمان عليه السلام بميرد بمنزله كسى است كه در راه خدا با شمشيرش جهاد كرده است.
📗بحارالأنوار،ج۴۲، ص۱۲۶
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#طب_اسلامی
مصاحبه ای از حجتالاسلام دکتر احمد مروارید، استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد در سال 1398 خبرگزاری مهر منتشر شده است(متن خبر ). استاد رشته «فقه و مبانی حقوق اسلامی» در نقد قائلین به طب اسلامی گفته است: «طب اسلامی باید این مسئله را تبیین کنند که اگر ائمه (علیهم السلام) خودشان طبیب بودند دیگر چرا به طبیب مراجعه میکردند؟»
جناب آقای دکتر مروارید نقدی را بر طب اسلامی بیان کرده اند در حالی که خود این سخن نیاز به اثبات دارد چون بر اساس جستجوهای انجام گرفته در منابع شیعه، به غیر از کارهایی مانند «حجامت» و «فصد» که اساسا نیاز به کمک دیگران است، هیچ گزارش معتبری مبنی بر مراجعه معصومان علیهمالسلام به طبیبان وجود ندارد. برخی از جریان های مشهور مانند حاضر شدن طبیب بر بالین امیر مومنان علیهالسلام نیز در منابع غیر شیعی گزارش شده است.
البته معصومان علیهمالسلام از داروهایی استفاده می کردند و برای دیگران هم تجویز کرده اند و حتی دیگران را بر مراجعه به طبیب منع نکرده اند اما هیچ گزارش معتبر وجود ندارد که خود حضرات به طبیب مراجعه کرده باشند.
شبیه این سخنان توسط آیتالله علوی بروجردی در سال 1397 نیز منتشر شده است. خبر گزاری تسنیم یاداشتی را از حجتالاسلام امیری، مدیر مؤسسه فقهالطب، در نقد آقای بروجردی منتشر کرده است که در (👈اینجا👉) می توانید مطالعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_محمدتقی
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِكَ عَلَی وَحْیِكَ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَی وَ زَكَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّی فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِكَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِكَ إِنَّكَ عَزِیزٌ حَكِیمٌ.
📗مصباحالمتهجد، ج۱، ص۲۹۹.
#شهادت_امام_جواد_علیهالسلام تسلیت باد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام جواد عليه السلام فرمودند:
مومن به توفیق خدا و داشتن پندگویی درونی و خوی نصیحت پذیری از کسی که او را نصیحت می کند نیاز دارد.
الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith