#معرفی_کتاب
#حدیث_غدیر
کتاب #عبقات_الانوار(نوشته میرحامد حسین هندی) در مناقب ائمه اطهار علیهمالسلام و در جواب کتاب ضدشیعی «تحفه اثنی عشریه» نوشته است. تتبع صورت گفته در این کتاب حیرت آور است.
این کتاب دارای دو منهج است که منهج دوم کتاب، درباره احادیث دوازدهگانهای است که مولوی عبدالعزیز دهلوی در کتاب تحفه اثنی عشریه مورد اشکال قرار داده است. مجلد اول از منهج دوم این کتاب پیرامون #حدیث_غدیر است. چنانچه گفته شده مطالب بینظیر این بخش را در کمتر کتابی میتوان یافت.
امام خمینی درباره این کتاب مینویسد: هر کس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا کند، باید رجوع کند به کتاب #عبقات_الانور سید بزرگوار میرحامد حسین هندی که چهار جلد بزرگ در #حدیث_غدیر تصنیف کرده و چنین کتابی تاکنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری که شنیده شده، سی جلد است و آنچه که ما دیدیم، هفت-هشت جلد است و در ایران شاید تا پانزده جلد از آن پیدا شود و اهل سنت درصدد جمع این کتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن وقت که یک چنین گنج پرقیمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اکنون قریب دو سال است (دو سال قبل از ۱۳۶۳ ق) که به ملت شیعه به تجدید طبع این کتاب پیشنهاد شده و به خونسردی تلقی شده است. با این وصف با خواست خدا جلد #غدیر در تحت طبع است. لکن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب بزرگ را که بزرگترین حجت مذهب است نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند.
@MaarefHadith
بخشی از فضیلت روز غدیر در کلام امام رضا علیه السلام:
1️⃣ حضور در حرم امام علی علیه السلام
أَيْنَمَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ الْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين
در هرجا كه باشى سعى كن كه در روز غدير نزد حضرت امير المؤمنين (ع) حاضر شوى
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
2️⃣ آمرزش مومنین و مسلمین
فَإِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَة
خداوند مىآمرزد جميع مؤمنين و مؤمنات و مسلمين و مسلمات را (در این روز)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
3️⃣ بخشش گناهان و آزادی از دوزخ
ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْر
(خداوند) درمىگذرد از گناهان شصت ساله ايشان (مومنین و مسلمین) و از آتش دوزخ آزاد مىكند دو برابر آنچه آزاد كرده است در ماه رمضان و در شب قدر و در شب فطر
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
4️⃣ صدقه و احسان
وَ الدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ وَ أَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ
و درهمى كه در اين روز صدقه دهید برابر است با هزار درهم كه به شيعيان اثنى عشرى دهند؛ پس هر چه مقدورت باشد احسان كن به برادران مؤمنت و شاد کن در اين روز هر مؤمن و مؤمنه را.
📚تهذيب الأحكام، ج6، ص: 24
@MaarefHadith
شمسالدين ذهبی، شايد بزرگترين تاريخنويس ميراث حديثی اهل سنت رسالهای دارد درباره حديث غدير و طرق آن. نسخهٔ منحصربهفرد و البته اصيل آن در ضمن مجموعهای در دانشگاه تهران موجود است. مرحوم طباطبایی اين اثر را برای اولين بار شناسایی و با تعليقات منتشر کرد. اهل سنت رسالهها و کتابهای متعددی در طرق حديث غدير دارند که اين يکی از مهمترين آنهاست.
https://t.me/azbarresihayetarikhi
@MaarefHadith
#فراخوان_مقاله
همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی
مهلت ارسال اصل مقالات: پایان شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓 زمان برگزاری همایش: پاییز ۱۴۰۰
🌐 آدرس سایت McNab.iict.ac.ir
@MaarefHadith
#مباهله_بزرگترین_فضیلت
روزی مأمون به امام رضا علیه السلام گفت: بزرگترین فضیلت امام علی علیه السلام را كه قرآن بر آن دلالت دارد به من بگو. امام رضا علیه السلام فرمودند: فضیلت او در مباهله است و سپس آیۀ مباهله را قرائت نمود و فرمودند: رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلم، امام حسن و امام حسین را دعوت كرد كه پسرانش بودند و حضرت فاطمه سلام الله علیها را دعوت كرد كه در اینجا مصداق كلمه زنان است و امام علی علیه السلام را دعوت كرد كه به حكم خداوند عزّوجل، نفس [= جان] پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است. هیچ آفریدهای از پیامبر برتر نیست. پس به حكم خداوند، بایستی كسی از نَفْس [=جان] پیامبر برتر نباشد.
سخن امام علیه السلام كه به اینجا رسید، مأمون گفت: خداوند «فرزندان» را به لفظ جمع آورده است؛ در حالی كه پیامبر فقط دو پسرش را آورده بود؛ زنان نیز به لفظ جمع آمده است، در حالی كه پیامبر فقط دخترش را آورده بود. پس چرا نگوییم كه دعوت از «نفس» [=جان] نیز در حقیقت، مرادش خود پیامبر باشد كه در این صورت، فضیلتی را كه برای امیرالمؤمنین علیه السلام بیان كردی، ساقط میشود؟ امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمود: آنچه گفتی درست نیست؛ زیرا دعوت كننده، كسی غیر از خودش را دعوت میكند؛ چنان كه آمِر، به غیر خودش دستور میدهد و درست نیست كه كسی خودش را حقیقتاً دعوت كند؛ چنان كه كسی حقیقتاً نمیتواند به خودش دستور دهد و از آن جا كه رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلم مردی را در مباهله غیر از امیرالمؤمنین علیه السلام دعوت نكرده بود، ثابت میشود كه وی، نفسی است كه مقصود خداوند در كتابش است و حكم آن را در قرآن قرار داده است. پس مأمون با شنیدن این استدلال گفت: با آمدن پاسخ، سؤال، كنده شد.
📚 الفصول المختاره من العیون و المحاسن، ص38.
@MaarefHadith
#عید_بزرگ_مباهله
بیست و چهارم ذیحجه (روز مباهله) از اعیاد برجسته شیعیان است.
جریان مباهله از مقتدرترین بحثهای کلامی شیعه است.
قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا ع أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَة
مأمون به امام رضا عليه السّلام عرض کرد: بزرگترين فضيلت امير المؤمنين عليه السّلام كه قرآن دلالت بر آن فضيلت كند چیست؟
امام عليه السّلام فرمود: آيه مباهله است
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
ائمه علیهم السلام متعدد به جریان مباهله استشهاد کرده اند؟
مقاله «مباهله در کلام معصومین (علیهم السلام)» سخنان معصومان علیهم السلام را در این زمینه جمع آوری کرده است
✍️ نویسنده: رضا اسلامی
این مقاله را می توانید در 👈 اینجا 👉 مطالعه کنید.
همچنین مقالات مرتبط دیگر با موضوع مباهله را نیز می توانید در سایت بنیاد پژوهشی ترویجی مباهله در این آدرس (www.mobahele.com) مطالعه کنید
@MaarefHadith
بسم الله الرحمن الرحیم
قابل توجه عزیزان علاقمند به کانال های علمی و ... :
در لینک زیر می توانید با چنین کانال هایی آشنا شوید: 🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
✅نکته ای درباره فهرست های متون حديثی در تشيع امامی
✍حسن انصاری
صاحب این قلم مکرر در نقد نظریه معروف به "طريقه فهرستی" نوشته است که در این نظریه دست کم راویان سده سوم قمری یعنی دوران قبل از کلینی و مشایخ او همگی در سطح کتابفروشان و وراقان تقلیل می یابند و گویا سهم آنها این بود که نسخه کتابی را از کوفه به قم ببرند و یا بالعکس. چرا که در این دیدگاه نسخه های کتاب های بیشتر محدثان و راویان قدیم نسخه ها و اصول و مصنفات مشهوری قلمداد می شود که سهم راویان آنها در حد کتابفروش و یا کتابداری است که به اینجا و آنجا سر می زند و نسخه های خود را عرضه می کند. بدین ترتیب این نظریه بر این است که فی المثل متن نوادر احمد بن محمد بن عیسی کتاب مشهوری بوده که چون از آن نسخه های متعددی موجود بوده به سادگی می توانسته اند اصالت احادیث را تشخیص دهند. به شرح ایضاً کتاب حریز و یا حلبی. چنین نبوده است. ما در دنیای پیش از چاپ به سر می بریم: دنیای انتقال دانش از طریق نسخه ها و دفاتر خطی گاه ناقص و آشفته. هر نقلی نیازمند گواهی و روایت بود و آنجا که عامل انسانی داخل می شد باید ضبط و ثبت بودن راویان مورد بررسی و داوری قرار می گرفت.
اگر چنین نبود چرا کلینی هر بار در اسناد به نوادر نقل عده را در سند می آورد و اصلاً سند دادن های تکراری در کتابی مانند کتاب کلینی به منابعش چه نقشی دیگر می توانست داشته باشد؟ بله بعد از کلینی و ابن بابویه داستان فرق کرد اما در سده سوم راویان متن ها مشایخ اجازه نبودند، آنان راویان کتاب ها و دفاتر قدیم بودند که سهمی مهم (چه مثبت و یا منفی) در انتقال متن ها و کیفیت آنها داشتند.
البته مصنفات و اصول مشهور مهمی وجود داشتند اما اولاً تعدادشان زیاد نبود و ثانیاً معنای آن عدم نیازمندی بررسی راویان نسخه های آن کتاب های مشهور نبود، بلکه مقصود شیخ و دیگران در اعتماد به کتابها و مصنفات و اصول مشهور این است که آن کتاب ها در میان طایفه شهرت داشته و اخبار آنها عموماً مورد عمل قرار می گرفت و اخباری شاذ و یا نادر نبود. اما دقت در نقل درست آن دفاتر مشهور خود نیازمند بررسی راویان آن دفاتر بود. علاوه بر اینکه احادیث هر دفتری هم می بایست مورد دقت رجالی قرار می گرفت چرا که نقل حدیثی در دفتری مشهور اگر دفتر شامل روایاتی با سند به امام بود کافی در این نبود که حتماً حدیث نقل شده در آن دفتر صحیح السند است بلکه تنها بدین معنا بود که حدیث در کتاب مشهوری که جلوی چشم فقیهان و راویان طائفه بوده نقل شده و لذا خبر شاذ و یا نادر و یا مهجوری نبوده است (اما می توانست حدیث صحیحی نباشد). تازه باید دقت می شد که آیا آن حدیث در نسخه های گواهی شده و منتقل شده در سنت راویان معتمد از آن اصل مشهور نقل شده یا نه؟ اینجا بود که باز بررسی رجالی ضروری بود. "مشهور"بودن در عنوان آن اصول و مصنفات وصفی است برای اصل آن کتاب ها و نه لزوماً نسخه های موجود از آنها. بعدها این بحث ها در گفتار اخباریان بازتاب پیدا کرد. ملا امین استرابادی از اخباریان و شیخ بهایی از اصولیان کم و بیش این مطالب را به درستی متوجه شده بودند. این فقیهان اصولی دوره بعد از وحید بودند که تحت تأثیر کتاب وسائل اندک اندک ملاکات روایت در کتب اربعه را از دست دادند و طریقه رجالی متأخرین برای آنها بیشتر کارایی پیدا کرد. طریقه قدما برای درک منزلت احادیث و نقد آنها مفیدتر است اما آن شیوه اسمش شیوه فهرستی و متکی به فهرست های امثال ابن بطه و ابن ولید نبود بلکه شیوه ای رجالی بود و متکی بر داوری های رجالی آنان. از جمله اين داوری های رجالی بررسی سند متن های مشهور و کیفيت و سند نسخه های آنها بود.
🆔https://t.me/azbarresihayetarikhi
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
اعمالی که بدبختی را به خوشبختی تبدیل می کند !
پيامبر صلي الله عليه و آله : اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجْهِها وَاصْطِناعُ الْمَعْروفِ وَ بِرُّ الْوالِدَيْنِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى الْعُمْرِ وَ تَقى مَصارِ عَ السُّوءِ؛
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و عمر را زياد و از پيشامدهاى بد جلوگيرى مى كند.
@MaarefHadith
فرازی از زیارتنامه حضرت حجة بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سرداب که در کتاب بحارالانوار گزارش شده است؛
السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْفَتْحِ وَ نَاشِرَ رَايَةِ الْهُدَى السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مُؤَلِّفَ شَمْلِ الصَّلَاحِ وَ الرِّضَا السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا طَالِبَ ثَارِ الْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الثَّائِرَ بِدَمِ #الْمَقْتُولِ_بِكَرْبَلَاءَ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمَنْصُورُ عَلَى مَنِ اعْتَدَى.
📗بحارالانوار، ج۹۹، ص۸۶.
@MaarefHadith
❇️از بين رفتن احاديث ومصادر حديثی شيعه
✍محمدباقر ملکیان
در طول تاريخ سه امر باعث نابودی بسياری از روايات شيعه شده است:
1⃣آتش سوزی بسياری از کتابخانه های شيعی خصوصاً بسياری از کتابخانه های بغداد که در هجوم سلاجقه به آتش کشيده شد. (معجم البلدان: ج1، ص534.)
🔻البته ماجراهایی همانند از بین رفتن کتب ابن ابی عمیر در اثر باد و باران هم در تاریخ حدیث پژوهی شیعه کم نیست (یک نکته: مشهور این است که اسانید موجود در کتب ابن ابی عمیر در اثر باران آسیب دید، ولی توجه داشته باشید مسلما در این آسیب دیدگی، متون احادیث هم مصونیتی نداشته است)
2⃣خود سانسوری: برخی از محدثين با توجه به مبانی فقهی وکلامی شان، برخی از احاديث را به شاگردانشان اجازه نمی دادند.
مرحوم شيخ طوسی در تراجم متعدده ای در فهرست می نويسد: «أخبرنا بجميعها إلا ما كان فيها من تخليط أو غلوّ». نک: الفهرست، الرقم: 70 و370 و620 و621 و625 و627 و628.
ويا ابن غضائري در تراجم متعددی می گويد: «لا يجوز أن يكتب حديثه»، يا «لا يكتب حديثه». نک: رجال ابن الغضائري، الرقم: 34 و117 و129 و131 و134.
🔻آیةالله مددي ـ مد ظلّه ـ در مجلس درسشان می فرمودند سعد بن عبد الله علامتی بر بعضی از روايات ضعيفه قرار می داد تا در هنگام قرائت نسخه کتاب، آن احاديث را نقل نکند.
3⃣تدوين مجامع روائي: مرحوم محمد تقی مجلسی می نويسد: من در دوران جوانی در صدد بودم تا کتب اربعه را به صورت کتابی جامع مرتب کنم اما ديدم تدوين همين کتب اربعه باعث شد که اصول اربعمائه مهجور واقع شود وبه مرور زمان از بين برود، من نيز ترسيدم تدوين کتابی که جامع کتب اربعه باشد سبب مهجوريت و از بين رفتن اصل کتب اربعه بشود. (كنت أنا أضعف عباد الله محمد تقي أردت في عنفوان الشباب أنّ أرتب الكتب الأربعة بالترتيب الأحسن، لأنها مع ترتيبها كثيرا ما ينقلون الخبر في غير بابه و صار سبب الاشتباه على بعض أصحابنا بأنهم كثيرا ما ينفون الخبر مع وجوده في غير بابه لكن خفت أنّ تضيع هذه الكتب كما ضاعت الأصول، و لهذا تركت الجمع و الترتيب. روضة المتّقين: ج1، ص87.).
@MaarefHadith
✴️ تجمیع اخبار جعلی
از کتب تالیف یافته در تجمیع اخبار ساختگی در شیعه میتوان به کتاب الاخبار الدخیله، تألیف علامه شوشتری و نیز اخبار و آثار ساختگی، تألیف هاشم معروف حسنی اشاره کرد. در میان اهل سنت کتاب های سلسله الاحادیث الضعیفه، ناصرالدین البانی و الموضوعات، ابن جوزی و الکامل فی الضعفاء، ابن عدی را میتوان نام برد.
اما مشکلی که در این میان وجود دارد این است که همهی صاحب نظران در مورد ساختگی بودن احادیث اتفاق نظر ندارند. چه بسا عالمی حدیثی را ضعیف بداند اما عالمان دیگر صحیح بخوانند. لذا آقای حسینیان سلسله مقالاتی با عنوان «دفاع از حدیث» در نخستین شماره های مجله «علوم حدیث» نگاشته و نشان داده که ضعیف خواندن بسیاری از احادیث، بجا نیست.(حدیث نت)
@MaarefHadith