✅ روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله نقل شده است که «أَكثرُ أَهل الجنة البُلْه»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
⬅️ این روایت در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد.
1️⃣ كهنترين كتاب حديثى شيعه كه اين حديث در آن مندرج است قرب الاسناد اثر ابوالعباس عبداللَّه بن جعفر حميرى (د. 300 ق.) است.
2️⃣ كهنترين مجموعه حديثى عامّه كه حديث مزبور در آن درج شده المسند الكبير المعلّل اثر ابوبكر احمد بن عمرو بصرى بزّار (د. 292 ق.) می باشد.
در میان اهل تسنن، این روایت از سه طریق نقل شده است.
سند و منابع حدیثی شیعه و اهل تسنن در تصاویر بالا درج شده است.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
مقاله ای در این زمینه نوشته شده با عنوان-آیا بیشتر بهشتیان نابخردانند؟ پژوهشی درباره حدیث «اکثر اهل الجنه البله»-
این مقاله به بررسی سندی و متنی حدیث پرداخته است. برای مطالعه مقاله 👈اینجا کیک کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هَلَكَ خُزَّانُ الْأَمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ وَ أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ.
#حسنزاده_آملی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی.docx
91.8K
#مقاله_بخوانیم
#اربعین
#تمدن_اسلامی
(نقش اربعین در مهندسی تمدن اسلامی)
ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﺷﻮرا ﻋﻈﯿﻢﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﺎﻟﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ از آن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺎﻟﻢ مﻠﮏ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻠﮑﻮﺗﯿﺎن ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ و ﺟﻠﻮهﻫﺎی ﻣﻠﮑﻮﺗﯽ آن ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﺪاﯾﺖ ﺑﺸﺮﯾﺖ را دارا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و می توان در ﻣﺴﯿﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﺮدازی و ﺗﻤﺪنﺳﺎزی از آن ﺑﻬﺮه ﮐﺎﻣﻞ را ﺑﺮد. ﯾﮑﯽ از ﺟﻠﻮهﻫﺎی اﯾﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﻋﻈﯿﻢ زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ و ﺷﮑﻞ ﺧﺎﺻﯽ از زﯾﺎرت اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻃﻮل ﺗﺎرﯾﺦ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﯿﻌﻪ رواج داﺷﺘﻪ و در ﺳﺎلﻫﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﮐﻤﺎل و ﺑﻠﻮغ ﺧﻮد ﻧﺰدﯾﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ زواﯾﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻋﻈﯿﻢ ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﺑﺮ ﻣﺤﻮرﯾﺖ زﯾﺎرت و ﻋﺰای ﺳﺎﻻر ﺷﻬﯿﺪان در ﺷﮑﻞدﻫﯽ ارﮐﺎن ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﯽ (ﻧﻈﺎم ﺗﻤﺎﯾﻼت، اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺗﻤﺪﻧﯽ، ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ) ﺑﺴﯿﺎر راﻫﮕﺸﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
🖋مصطفی جمالی
📚نشریه مسجد و مهدویت، پاییز و زمستان 1395، شماره 2
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#اربعین
#زیارت_از_راه_دور
امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر گاه بر شما مسافت و راه بر شما دور بود (و نتوانستید خود را به قبور ما برسانید) پس به بالای خانه بروید و دو ركعت نماز بگزارید و با اشاره به قبرهايمان، سلام بدهید كه آن، به ما مى رسد.
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِكُمُ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْيَصْعَدْ أَعْلَى مَنْزِلِهِ فَلْيُصَلِّ رَكْعَتَيْنِ وَ لْيُومِ بِالسَّلَامِ إِلَى قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِكَ يَصِلُ إِلَيْنَا.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 599
الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص587
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اینترنت، حدیث و صنعت کاغذ
✍حسن انصاری
🔰یکی از علل انتشار حدیث و البته انبوه حدیث سازی در سده سوم و به ویژه سده چهارم قمری آسان شدن دسترسی و ارزان شدن نسبی کاغذ بود در تمدن اسلامی. پیش از آن معمولاً دستگاه های دولتی مانند دبیرخانه های اداری دسترسی بیشتری به کاغذ داشتند. محدثان بیشتر کارشان نقل حدیث به صورت شفاهی بود و اگر بنایی بر تدوین و کتابت داشتند طبعاً باید به شکل محدود و شخصی و با حجم پایین این کار را انجام می دادند. علوم دیگر هم وضعش بهتر از این نبود. با دسترسی آسان به کاغذ و آسانی ساخت و تولید آن محدثان و فقیهان راه ارتباطی با مخاطب عمومی تری پیدا کردند و همین امر موجب شد که آثار حدیثی بیشتر تألیف و بیشتر کتابت شود. بنابراین هر مطلبی و هر حدیثی به دلیل آنکه به هرحال مکتوب می شد و دایره تألیفات و نوشته های اشخاص بیشتر می شد راه و انگیزه ای را می یافت تا گفته و روایت و تدوین شود. اینجا بود که روایات محلی و مهجور و بومی که پیشتر در ابعاد بسیار محدود نقل و روایت می شد مخاطب عامتری پیدا کند و جغرافیای اسلامی شکل گیرد و هویت یکپارچه تری با شکل گیری زنجیره های ارتباطی نقل حدیث و اسناد سامان گیرد. همین امر موجبات تحکیم مرجعیت و مشروعیت علما را در برابر اهالی قدرت فراهم کرد. در عصر ناصری و با آمدن تلگراف و بهره وری علما از آن دایره مرجعیت های محلی توسعه یافت و همین امر مرجعیت های عامه را تسهیل کرد. امروز داشتم به این فکر می کردم با حضور اینترنت و انواع شبکه های اجتماعی آزادی های اجتماعی و آزادی اظهار عقیده و آنچه پیشتر با اعمال سانسورهای حکومتی در بسیاری از کشورهای جهان به انواع مختلف آن محدودیت می یافت و همچنان هم در بسیاری از کشورها ادامه دارد تحولی بی مانند را رقم زده و خواهد زد. با این وصف یکی از پیامدهای آن در عرصه مباحث دینی این است که بسیاری از تفسیرهای غیر رسمی از دین هم می تواند بدین ترتیب به سطح آید. این طبعاً جنبه های مثبتی می تواند داشته باشد و البته جنبه هایی منفی. در عصر تدوین حدیث با ارزان شدن کاغذ بسیاری مجعولات و احادیث ساختگی و یا مأثورات سنت های بومی و خانوادگی مجال طرح عمومی پیدا کرد. بدین ترتیب بسیاری از باورها و روایات ساختگی و عقاید خرافی و ادعاهای بی پایه توسعه یافت (نمونه اش تألیف مناقب نامه ها برای صوفیان و مشایخ بود و یا تألیفات آدم های پر حدیثی مانند ابن ابی الدنیا که برای هر مطلب و هر مسئله ای یک تعداد حدیث و روایت برای نقل و تدوین پیشنهاد می کردند). اینبار باید منتظر بود و دید. بی تردید ادبیات دینی در سطوح مختلف خود چه ادبیات مکتوب و چه ادبیات شفاهی تحولی عظیم را تجربه خواهد کرد: نقل خواب ها و کرامات بی پایه؛ نقل قول های غیر دقیق و آمیخته با توهمات، شایعات عامیانه...
۶ مرداد ۱۳۹۵
🌐 #کاتبان
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
r43522a2080.mp3
2.37M
⏪شناخت منابع علم رجال و تاليفات رجالي(۶)
🎧محمدکاظم رحمانستایش
#دانش_رجال #کاربررد_دانش_رجال #منابع_علم_رجال #تالیفات_رجالی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از طرائف | علوم حدیث و اعتبارسنجی احادیث
♨️ فروش ویژه
🔅به مناسبت آغاز سال تحصیلی
📚 ابراهیم بن هاشم _ بازخوانی فرآیند انتقال حدیث کوفه به قم
💰قیمت با تخفیف ۵۰.۰۰۰ ت
🚫 قیمت روی جلد ۷۵.۰۰۰ ت
🖊 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی
⚠️ این تخفیف فقط در سایت طرائف ارائه می شود لذا جهت تهیه کتاب به سایت taraef.ir مراجعه فرمایید.
🌐 لینک خرید کتاب
#️⃣ #ابراهیم_بن_هاشم #اعتبارسنجی #انتقال_حدیث #حسینی_شیرازی #حوزه_حدیثی #توثیق #وثاقت
🔗 https://zil.ink/taraef
🆔 @taraef_ir
#در_محضر_معصوم
#زائران_اربعین
❇️حمران بن أعین مىگويد هنگامى كه از سفر زيارت امام حسين علیهالسلام برگشتم، حضرت امام باقر عليه السلام به ديدارم آمدند و فرمودند:
«أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه»
✅اى حمران! به تو مژده مىدهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را زيارت كند و مقصودش از اين كار جلب رضايت خدا و تقرب به پيامبر باشد، از گناهانش بيرون مىآيد مانند روزى كه مادرش او را زاده است.
📗وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۳۳۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#صلوات_بر_امام_رضا_علیهالسلام
وَقَبرٌ بِطُوسٍ يَا لَهَا مِن مُصِيبَة
توقّد بِالأحشَاءِ في الحُرُقَات
إِلى الحَشرِ حَتَّى يَبعثُ اللهُ قَائِماً
يُفَرِّجُ عَنَّا الهَمَّ وَالكُرُبَاتِ
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴علت تاخیر در دفن پیامبر اکرم(ص) از نگاه ابنابیالحدید معتزلی
🔻عایشه درباره دفن پیامبر (ص) میگوید: «مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّی سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِی فِی جَوْفِ لَیلَةِ الْأَرْبِعَاءِ»
ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه شنیدیم.(۱)
🔻ابن ابی الحدید معتزلی درباره علت تاخیر در دفن پیکر مطهر پیامبر اکرم (ص) این گونه می نویسد:
«لِیثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنیا شَغَلَتهُم عَن نَبِیهِم ثَلَاثَةَ أَیامِِ حَتَی أَمَرَهُ إلَی مَا تَرَون وَ قَد کانَ یتَطَلَّبُ الحَیلَةَ فِی تَهجِینَ أَمرِ أَبِی بَکرِِ حَیثُ وَقَعَ فِی مَا وَقَعَ بِکلِّ طَرِیقِِ وَ یتَعَلَّقُ بِأَدنَی سَبَبِِ مِن أُمُورِِ کانَ یعتَمِدُهَا»
علی(ع) بدین خاطر بدن رسول اکرم(ص) را تا سه روز دفن ننمود، تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن رسول اکرم(ص) را نگرفتند! چرا که علی(ع) پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می توانست کوتاهی نکرد.(۲)
1⃣تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲.
2⃣شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۵_۱۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🛑ابلیس اولین بیعت کننده با أبوبکر❗️
🔰سلیم بن قیس هلالی نقل می کند:
بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) در حال آماده سازی مقدمات غسل و تکفین و تدفین رسول اکرم(ص) بود که سلمان فارسی خبر آورد که، ای علی(ع)! مردم در مسجدالنبی(ص) جمع شده و ابوبکر از آنان به عنوان خلیفه ی رسول خدا(ص) بیعت می گیرد!
🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی أَوَّلَ مَنْ بَایعَهُ عَلَی مِنْبَرِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)؟»
ای سلمان! هیچ می دانی نخستین کسی که بر منبر رسول اکرم(ص) با او بیعت کرد، چه کسی بود؟
🔻سلمان گفت: «لاَ! وَ لَکنِّی رَأَیتُ شَیخاً کبِیراً مُتَوَکئاً عَلَی عَصَاهُ بَینَ عَینَیهِ سَجَّادَةٌ شَدِیدُ اَلتَّشْمِیرِ صَعِدَ إِلَیهِ أَوَّلَ مَنْ صَعِدَ وَ هُوَ یبْکی وَ یقُولُ: اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی لَمْ یمِتْنِی مِنَ اَلدُّنْیا حَتَّی رَأَیتُک فِی هَذَا اَلْمَکانِ، اُبْسُطْ یدَک فَبَسَطَ یدَهُ فَبَایعَهُ، ثُمَّ نَزَلَ فَخَرَجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ»
نه! ولی پیری کهنسال را دیدم که بر عصای خویش تکیه زده بود و میان دو دیده اش اثر سجده زیادی بود و او نخستین کسی بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که می گریست و می گفت: ستایش خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن!
ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت.
🔻امام علی(ع) فرمود: «هَلْ تَدْرِی مَنْ هُوَ؟»
آیا شناختی او چه کسی بود؟
🔻سلمان گفت: «لاَ! وَلَقَدْ سَاءَتْنِی مَقَالَتُهُ کأَنَّهُ شَامِتٌ بِمَوْتِ اَلنَّبِی(ص)!»
نه! ولی از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویی از مرگ پیامبر(ص) خوشحالی می کرد.
🔻امام(ع) فرمود: «ذَاک إِبْلِیسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ»
او ابلیس بود.
📗کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۴۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith